Moderator: Redaktörer
JM skrev:Tack Ingvar för du uppmanar mig att läsa mer!
Exakt vad skall jag läsa för att förstå BBC-dippen?
JM
RogerGustavsson skrev:Nej
DVD-ai skrev:Som vanligt är ett mätresultat utan tydligt klargjorda förutsättningar också ett mätresultat som är omöjligt att hantera rätt då man ej veta vilka som var förutsättningarna vid mätningen.
matssvensson skrev:DVD-ai skrev:Som vanligt är ett mätresultat utan tydligt klargjorda förutsättningar också ett mätresultat som är omöjligt att hantera rätt då man ej veta vilka som var förutsättningarna vid mätningen.
Om du googlar på Guru QM10 och soundstage.com så bör du hitta till själva testen. Där finns tydligare spec på hur de mätt och fler mätningar. Har för mig att de använder samma mätlabb i Kanada där också bland annat Floyd Toole varit verksam. Så jag tänkter mig de är rimligt välmeriterade, men det är naturligtvis bara en gissning.
mvh, mats
matssvensson skrev:RogerGustavsson skrev:Nej
Nu är jag naturligtvis inte den som vet, men kan man vara så kategorisk om alla konstruktioner Ingvar varit inblandad i? Här är ett mätexempel (lyssningsfönster +/- 15 grader) på Guru QM10 från soundstage.com. Vilka beslut ligger bakom utseendet på den kurvan?
[ Bild ]
mvh, mats
Inläggav IngOehman » mån mar 05, 2007 12:30 pm
Nej jag sågar inte BBC-dippen. Däremot har jag ett lite annat synsätt på högtalarlyssning än BBC, så jag använder själv inte BBC-dippen när jag dimensionerar högtalare#.
Kan ju börja med att redogöra för vad BBC-dippen är för något.
BBC-dippen är baserad på sturier som gjorts på hur ljud som strålar in mot huvudet från alla tänkbara riktningar, relaterar till det ljud som kommer från högtalare. Studerar man detta så finner man att ljude som kommer från högtalarna är mycket kraftigare i registret runt 3 kHz, än det som strålar in mot huvudet från randominklar.
BBC har då resonerat som följer: Vid lyssning i ett normalt konserthus befinnar man sig som lyssnare LÅNGT bortom rumsradien (=efterklangsradien) från alla avlyssnade instrument, och det betyder att man nås i huvudsak av "gamla ljud", och eftersom dessa dominerar så starkt (dr Amar Boose fann att runt 9/10 av det ljud vi hör live är reflekterat) så är det dessa som bestämmer klangupplevelsen. Medicinen blir då: Justera tonkurvan från högtalarna så att den motsvarar den som uppstår vid randominstrålning!
Varför använder nu inte jag denna korrektion? Jo, det beror på att det är min uppfattning att tvåkanals-stereofonisk musikåtergivning inte går ut på att representera alla infallsviklar, utan bara att representera ljudbilden. Övriga infallsvinklar kommer att omhändertagas av lyssningsrummet.![]()
Men mitt synsätt blir det självklart att klangkorrigera högtalarna för stereosystemfelen endast inom ljudbilden*. Den jättelika BBC-dippen (-3-6 dB?, minns inte riktigt) ersätts då av en korrektion som håller sig inom +/- 0,8 dB. Därtill kan det vara aktuellt att addera några ytterligare småkorrektioner för att erhålla en så klangligt neutral/ackurat klangtergivning som möjligt, men det är en annan historia.
Vh, iö
- - - - - -
*Läs ett 60 grader brett och 40 grader högt ljudfält, om man räknar in den stereoöverbredd som typiskt kan åstadkommas.
#Det kan tillläggas (tre l) att BBC-dippen är som mest rationell om man har ett helt döddämpat lyssningsrum och har en utpräglad hotspot-lyssning (huvudet fast i ett städ), och därtill bara brukar inspelningar som har ett rikligt motfasinnehåll - avsett att expandera ljudbilden långt utanför högtalarna.
Min vision med tvåkanalsstereomusikåtergivning är en annan - nämligen att skapa ett hål in till inspelningsvärlden. Då passar helt enkelt inte BBC-dippen, eftersom den ger en död och tråkig klang för det ljud som ju skall verka som om det flödad oangripet från musikerna till lyssnaren genom ljudbildsöppningen.
RogerGustavsson skrev:Den frekvensgångskurva du länkar till har också kommenterats tidigare. Vet vi hur den är uppmätt? En rak kurva behöver inte nödvändigtvis vara en psykoakustiskt rak kurva brukar väl Ingvar påpeka. Så här kan det se ut när Ingvar mätt på piP (som ju är väldigt närbesläktad med QM10):
[ Bild ]
Bill50x skrev:Ska man kompensera för hörselfel i sin anläggning? Vill man att det ska låta som i verkligheten så ska man väl inte kompensera? För i verkligheten lever man ju med sitt hörselfel.
/ B
IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.
Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.
Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.
Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.
Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.
Vh, iö
Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?
JM
JM skrev:IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.
Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.
Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.
Vh, iö
Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?
JM
JM skrev:IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.
Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.
Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.
Vh, iö
Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?
JM
sprudel skrev:JM skrev:IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.
Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.
Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.
Vh, iö
Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?
JM
@JM! När jag läser ditt inlägg här undrar jag, med erfarenhet av andra liknande inlägg från dig, om du har bekymmer med din språkförståelse? Det finns inget som helst personangrepp avseende din kompetens inom neuropsykologi som du refererar till. Det har du hittat på alldeles själv.
Du måste förstå att det inte är helt lätt att gå i svaromål på uppdiktad argumentation. Det är nog bättre att du försöker besvara dem själv, med egna motargument i egna funderingar.
Man behöver inte i skrift på Faktiskt, ge uttryck för allt man tänker. Faktiskt inte.
IngOehman skrev:JM skrev:IngOehman skrev:Du behöver läsa på, då slipper du (och sonen till BBC-snubben) spekulera.
Vad BBC-dippen är och varför den "hittades på" finns beskrivet in i minsta detalj. Det har ingen subjektiv grund alls (har inte tillkommit för att någon tyckte det lät bättre) utan hittades på helt och hållet med utgångspunkt från tekniska analyser av hörselns funktion och de akustiska förhållandena på ett konserthus.
Därmed inte sagt att inte iden kan kritiseras (det kan den), men att bara "hitta på" uppdiktade historier som du (och han) gör är inte seriöst.
Vh, iö
Dags att visa lite fakta Ingvar. Personangreppet att jag behöver läsa på inom medicinen och psykologin visar snarare att du inte har något att komma med. Känner mig rätt trygg inom neuropsykologins och neuromedicinens kunskapsområde.
Har läst trådarna som paa hänvisar utan att finna ny relevanta fakta, men jag kan ha missat något, möjligen kan någon ge mer relevant info att ta ställning till?
JM
Vad babblar du om tokfan? Jag har inte skrivit ett ord om varken medicin eller psykologi.
Vad det jag skrev visar har du inte förstånd att begripa, bevisligen. Du visade det just.
Jag är inte skyldig att visa dig någon fakta! Du startade tråden och skrev saker som var oriktiga. Det förpliktigar inte mig att utbilda dig.
Som du beter dig, och har betett dig en längre tid, har jag inte minsta lust att hjälpa dig med någonting.
Vh, iö
IngOehman skrev:Vi lever i en absurd värld när man kan bli beskylld för att det kan berättar om och själv har läst från originaldokumenten, är en myt...
IngOehman skrev:Jag förmodar att du skriver detta, helt ovetande om de åratal av trakasserier från JM jag har fått utstå. Så du är förlåten.
Vh, iö
egonsmannen skrev:IngOehman skrev:Jag förmodar att du skriver detta, helt ovetande om de åratal av trakasserier från JM jag har fått utstå. Så du är förlåten.
Vh, iö
Jaha, det är därför du har den där "von oben" attityden som du vräker ut över mindre vetande. Ok. Men jag antar att du inte inser det själv.
Johan_Lindroos skrev:Vem är du? 15 inlägg skrivna på 4 år var inte så mycket. Har du något du vill bidra med på forumet?
egonsmannen skrev:IngOehman skrev:Jag förmodar att du skriver detta, helt ovetande om de åratal av trakasserier från JM jag har fått utstå. Så du är förlåten.
Vh, iö
Jaha, det är därför du har den där "von oben" attityden som du vräker ut över mindre vetande. Ok. Men jag antar att du inte inser det själv.
PerStromgren skrev:Johan_Lindroos skrev:Vem är du? 15 inlägg skrivna på 4 år var inte så mycket. Har du något du vill bidra med på forumet?
Johan, vi har rätt många här som inte skriver inlägg som kan betraktas som bidrag, så det är inte ett krav.
Johan_Lindroos skrev:Lägg av!
IngOehman skrev:Ja, du gillar mobbare, Johan gör det inte.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, du gillar mobbare, Johan gör det inte.
Vh, iö
Morello skrev:...man kan inte kalla folk för "babblande tokfan" och sedan förvänta sig ett respektfullt bemötande.
DQ-20 skrev:
Däremot tycker jag "BBC-dippen" är lite kul. Dels så verkar det ju finnas en del argument för att lägga en liten svacka i det aktuella frekvensområdet, dels har BBC inte talat så mycket om den själva. Dick Gundry verkar ha haft ganska lite med saken att göra - det var andra som jobbade med detta på BBC.
/DQ-20
DVD-ai skrev:Jag tycker att:
JM: Borde sluta skriva på det sätt som i hans först inlägg riktat till Ingvar, det var väldigt lätt att tolka som "inte så trevligt"
Ingvar: Borde nappa/triggas mindre av denna attityd och därmed undvika att bidra till tristheter.
Alla andra: Borde hålla sig utanför
Jag: Borde hålla mig utanför, men är inte bättre än någon annan här och se hur det går... jag blandar mig i... på mitt sätt.
Samtliga: Borde sluta ha trista attityder själva samt borde sluta att nappa på det samma när någon annan står för attityden. (Alltså en kombination av JM och Ingvar)
Verklighet: Detta kommer fortsätta då människor är människor
Slutligen: Kram på er alla!
DVD-ai skrev:Jag tycker att:
JM: Borde sluta skriva på det sätt som i hans först inlägg riktat till Ingvar, det var väldigt lätt att tolka som "inte så trevligt"
Ingvar: Borde nappa/triggas mindre av denna attityd och därmed undvika att bidra till tristheter.
Alla andra: Borde hålla sig utanför
Jag: Borde hålla mig utanför, men är inte bättre än någon annan här och se hur det går... jag blandar mig i... på mitt sätt.
Samtliga: Borde sluta ha trista attityder själva samt borde sluta att nappa på det samma när någon annan står för attityden. (Alltså en kombination av JM och Ingvar)
Verklighet: Detta kommer fortsätta då människor är människor
Slutligen: Kram på er alla!
.I've heard mention of 'the BBC dip' or 'the Gundry dip'. What does that mean?
There is much myth, folklore and misunderstanding about the 'Gundry presence dip'.
The 'BBC dip' was a shallow shelf-down in the acoustic output of some BBC-designed speaker system of the 1960s-1980s in the 1kHz to 4kHz region. The LS3/5a does not have this effect, neither in the 15 ohm nor 11 ohm, both of which are in fact slightly lifted in that region.
According to Harbeth's founder, Dudley Harwood, who ran the BBC's design department during the time that this psychoacoustic effect was being explored, it was introduced initially to mask coloration in the vacuum formed cones available at the time. Whilst reducing speaker output in this audio band achieved this, it subjectively pushed the listener away from the speakers as the stereo-listener's sound stage subjectively receded behind the speakers, which is unobjectional for acoustic music, but takes the life out of non-classical music. An alternative strategy employed or in combination with the Gundry dip is the application of heavy glue (dope), usually by hand brushing, to the surface of the cone to ameriorate latent coloration. The Harbeth RADIAL™ cone has no coloration issues so does not need to use the BBC dip, nor cone doping, to disguise latent mechanical problems.
You can explore the sonic effect of depressing the presence band for yourselves by routing your audio signal through a graphic equaliser and applying a shelf-down in the 1kHz to 4kHz region
Well, of course having found this, I have to jump in. My father, Dick Gundry, who spent almost all his working life in the BBC and was for many years responsible for maintaining technical standards in BBC Radio (which have sadly gone down since his retirement in about 1971), and who was known behind his back as golden ears, would not have been pleased to have his name attached to a deliberate departure from a flat frequency response in loudspeakers. Has anyone any idea on how this term arose? It must have been much more recent than 1971.
One of my father's responsibilities back in the late 1950s and early 1960s was the development of stereo techniques in preparation for a means to broadcast it. (Some of those early experimental recordings have more recently been issued on CD by the BBC). At that time the BBC developed its own monitoring loudspeakers on the grounds that commercially available ones were generally not very good. I used to say that loudspeakers were either good or loud but not both! During early stereo experiments it became apparent that the best BBC monitoring speakers of the day did not perform well in pairs for stereo because they did not match each other closely enough, particularly in phase response, so central images tended to be diffuse. A major reason was that to accommodate variations in the drivers each and every cross-over network was adjusted for a flat amplitude response. A new range of speakers was developed, but it is possible that at least for those first ones, the uniformity was considered more important than perfect flatness, and thus the speakers may have shown the "Gundry dip". However it would not have been a design aim but a side-effect, and in any case my father would have had no input to the designs, which were developed at the BBC Research Department (Dudley Harwood, Spencer Hughes et al.)
Kenneth Gundry, San Francisco
Neither I nor Floyd Toole had never heard about the Gundry dip until about 2 months ago when an audio reviewer used the term in an email to us. Many poorly designed 2-way loudspeakers already have dips in the sound power response in the cross-over range 1-3 kHz where the directivity of the woofer is too high compare to the directivity of the tweeter at those frequencies. As a result, this produces a notch in the sound power response of the loudspeaker, usually followed by a peak. Depending on the bandwidth and depth of the notch, it is the peak that is often heard as sounding objectionable (harshness, hardness or excessive brightness). The extent to which this a problem depends on whether you are sitting on or off axis, and the reflectivity of the room. Some room correction products, by default, have a dip in their target curve in an attempt to compensate for this sound power problem, essentially trying to second guess whether or not the loudspeaker is well-designed. As I've shown in a recent AES paper - http://www.aes.org/events/127/papers/se ... m?code=P20
this doesn't always lead to good results.
You can see this notch/peak in the BBC frequency graphs of the LS3. I also wonder, if people are not hearing distortion when these small loudspeakers are overdriven.
Cheers
Sean
IngOehman skrev:Vad babblar du om tokfan? Jag har inte skrivit ett ord om varken medicin eller psykologi.
Vad det jag skrev visar har du inte förstånd att begripa, bevisligen. Du visade det just.
Jag är inte skyldig att visa dig någon fakta! Du startade tråden och skrev saker som var oriktiga. Det förpliktigar inte mig att utbilda dig.
Som du beter dig, och har betett dig en längre tid, har jag inte minsta lust att hjälpa dig med någonting.
Vh, iö
KarlXII skrev:Jag har som moderator på det här forumet gett dig en ovanligt mild och vänlig tillrättavisning, för att ge dig en chans att anpassa dig till gällande policy.
Det verkar inte ha fungerat.
Jag försöker igen:
Är du så förbannat tjurig och otrevlig fortsättningsvis, så kommer du att få en lång semester, eventuellt blir den permanent.
Din diskussionsstil kväver forumet. Det håller inte längre...
...Men: Nu MÅSTE du förstå det. Jag vill påstå att det är ett krav för ditt fortsatta deltagande här.
Med viss sorg och känsla av maktlöshet /K12
BORIS skrev:IngOehman skrev:Vad babblar du om tokfan? Jag har inte skrivit ett ord om varken medicin eller psykologi.
Vad det jag skrev visar har du inte förstånd att begripa, bevisligen. Du visade det just.
Jag är inte skyldig att visa dig någon fakta! Du startade tråden och skrev saker som var oriktiga. Det förpliktigar inte mig att utbilda dig.
Som du beter dig, och har betett dig en längre tid, har jag inte minsta lust att hjälpa dig med någonting.
Vh, iö
Hur är det fatt?
Skit samma, kunde inte bry mig mindre vill bara påminna forumets moderatorer om KarlXIIs inlägg för bara ett par veckor sedan och samtidigt uppmana till att ta tag i detta en gång för alla.KarlXII skrev:Jag har som moderator på det här forumet gett dig en ovanligt mild och vänlig tillrättavisning, för att ge dig en chans att anpassa dig till gällande policy.
Det verkar inte ha fungerat.
Jag försöker igen:
Är du så förbannat tjurig och otrevlig fortsättningsvis, så kommer du att få en lång semester, eventuellt blir den permanent.
Din diskussionsstil kväver forumet. Det håller inte längre...
...Men: Nu MÅSTE du förstå det. Jag vill påstå att det är ett krav för ditt fortsatta deltagande här.
Med viss sorg och känsla av maktlöshet /K12
/BORIS
there can only be One skitstövel
paa skrev:
Vet du vem som skrivit detta, och vilket år?
peetwa skrev:Efter en tids grublerier så är jag åter igen tillbaka på banan. Nu har jag ett nytt begrepp under bältet. Tonal fantombildsjustering, TFJ. Är detta en stereofelskompensation enligt öhmans 12 punkter. Nej, jag känner inte till någon av dessa punkter eller tankarna där bakom.
Vad är då en tonal fantomprojektionsjustering jo den har två ben det ena benet är att örats känslighet för ljusa ljud (från ca 500 Hz och uppåt) stiger ett par dB vid minskad infallsvinkel mot örat. Det andra benet är att då jag lyssnar på kortare avstånd hemma jämfört med på konsert så frå jag en högre andel direkt ljud. Detta betyder att jag upplever att det blir för starkt i området 1000 - 4000 Hz. Bilden nedan har legat till grund för resonemanget.
[ Bild ]
I ett par högtalare som har genomgått en tonal fantomprojektionsjustering skall rösterna upplevas som neutrala och klangerna från instrument som neutrala och behagliga. Kommer jag att uppnå detta med mina nuvarande justeringar. Vet ej. Vi får väll se.
Vill ni veta mer om vägen fram hit finns denna tråden.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=0
petersteindl skrev:peetwa skrev:Aalborg universitets center har gjort datormätningar 1994 som ligger till underlag för den stora bilden i den andra tråden. Har man lite tur så kanske det bedrivs liknande forskning idag.
Hej Peetwa
Det finns hur mycket forskning som helstoch det sker på sjukhus, universitet och högskolor runt om i världen. Ämnet är stort och omfattande och det är de underliggande neurala processerna som är det mest intressanta. Det som sker fram till och med trumhinnorna är egentligen ren fysik d v s Akustikdelen av fysiken och just detta område då människan är subjektet ligger inom psykoakustiken men det finns en neural del som ju utgör själva förklaringen till de psykoakustiska modellerna och de neural framstegen inom fysiologin blir beviset d v s the proof of the pudding. Idag med betydligt bättre mätmetoder inom fysiologin så bedrivs forskningen ett steg djupare än den klassiska psykoakustiken som jobbade med det man kallar för black boxes och då är det mycket som får avskrivas och mycket som har kunnat bevisas i och med frastegen inom fysiologin.
Den översta kurvan är mer att betraktas som en vägning av många infallsriktningar mot huvudet. Man måste nog analysera dessa kurvor differentiellt om det skall bli något användbart. Vad som gäller om man vill korrigera för fantomprojiceringens tonkorva av solist i mitten står det om i bl. a. Tools bok (sid 146-155)![]()
MvH
Peter
petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl,
du som har tooles bok, kan du säga något om differanskurvan i fig 9.7d, stämmer den verkligen? jag får inte ihop den från c, ska inte d oxå peaka strax över 2k?
Som jag förstått det så är det man är ute efter hur frekvenskurvan ser ut vid trumhinnorna på infallande ljudvågor rakt framifrån. Då ser du hur det ser ut uppmätt på KEMARS konsthuvud. Det betyder att en ljudkälla med rak frekvensgång som är på noll grader d v s rakt framifrån ser ut efter HRTF. Eftersom höger och vänster är symmetriskt lika på KEMARS konsthuvud så behöver man endast mäta frekvensgång vid en trumhinna.
Nu skall man med vanlig stereofoniuppkoppling d v s med fantomprojicering med två högtalare i +/- 30 grader återskapa centerns ljudvågor vid respektive trumhinna så att samma ljudkälla skall återges som om det kom från noll grader framifrån.
Då mäter man ljudvågorna vid trumhinnorna med två högtalare i stereokonfiguration. Det man vill åstadkomma som slutresultat är en frekvensgång som liknar en centerkanals eller en riktig ljudkälla rakt framifrån.
Då har de tagit differensen på centerkanalens frekvensgång vid trumhinnorna från stereouppkopplingens dito. Denna differens syns som heldragen linje i d.)
Om man vill nolla denna differens för att simulera en mittljudkällas frekvensgång vid trumhinnorna så skall således differenskurvan inverteras och läggas på respektive högtalare. Hela resonemanget bygger på att man sitter precis i mitt emellan högtalarna d v s på ekvidistans mellan högtalarna med +/- 30 graders lyssningsvinkel. OBS! Detta gäller i ekofritt rum d v s utan reflexer och således endast direktljudet.
I bostadsrum med reflexer blir differensen betydligt mindre vilket man kan se i 9.7 e.)
Då man kompenserar sina högtalare bör man nog känna till vad som skall kompenseras under förutsättning att man vill göra det till en slags allmängiltig kompensation. Det beror på rummets efterklangsmönster vid aktuell lyssningsplats och aktuell högtalarplacering samt högtalarnas spridning och programmaterialets innehåll av reflexmönster och eventuellt frekvensgångsrattande för att uppnå subjektiv ekvalisering i studion med dess befintliga monitorutrustning. Om man vill ha så bra ljud hemma hos sig själv så får man följa sin hörsel utifrån det programmaterial man själv har.
MvH
Peter
petersteindl skrev:peetwa skrev:Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Va falls. Finns det en ett kapittel i Tooles bok om detta. Malmös exmplar av Tooles bok var utlånad så jag lånade allt dom hade om psykoakustik, akustik och ljudteknik och har sutit med smörpapper och penna i min solkiga vardagsrumsbelysning och ritat och gissat.
Utmärkt, sådant är mycket nyttigt. Jag har inte velat ge mig in i debatten eftersom det skulle dels ta för mycket tid i anspråk och dels för att det bästa sättet man kan lära sig på är att använda sin egen hjärna.
Här är dock lite av vad Toole skriver i ämnet. Att jag visar just Toole betyder inte att jag har dragit samma slutsatser i allt som Toole gjort. Jag har koncentrerat mig på hur ljud uppstår som en neural händelse. Det betyder att man lär sig de underliggande neurala processerna som ligger till grund för händelserna i de hypotetiska psykoakustiska modellerna. Vetenskapliga undersökningar är ett fantastiskt hjälpmedel då man vill lära sig ämnet. Slutsatserna från undersökningarna måste man lära sig att kunna dra själv, eller åtminstone att försöka dra själv. Man jämför naturligtvis med skribentens. Det är ju så att skribenten oftast har mest förståelse i det denne undersöker och skriver om. Dock är det så att utveckling går framåt och nya undersökningar kastar nytt ljus och med en väldigt stor mängd av olika undersökningar i bagaget så kan man faktiskt gå från resultat till resultat och då också kunna granska andras undersökningar. Men bara att resultaten finns nedtecknade och granskade av andra fackmän inom samma område borgar för en viss kvalitet. Då man lärt sig förstå ljud så kan man ofta härleda fram resultat och slutsatser från psykoakustiska undersökningar och man kan förstå samband bättre. Dessutom ger det en inblick i medvetandets värld vilket inte är så dumt.
Här kan var och en läsa lite Toole i ämnet:
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
Precis som _Martin_ gör, så rekommenderar även jag var och en som har intresse i ämnet att köpa/låna boken och att läsa den. Själv har jag inte hunnit läsa hela boken ännu. Jag har dock läst en mängd andra böcker och många av de som Toole själv anger som referens i boken, men även en stor mängd böcker som ligger närmare de psykoakustiska processerna som Toole inte skriver så mycket om, så jag har hyfsat förspänt i jakten på det försvunna ljudetJag vill också säga en sak till. Jag gör en distinkt åtskillnad mellan akustiska ljudvågor i luften och den neurala perception som kallas ljud. Jag ser således ljud som en neural upplevelse. Toole använder konsekvent uttrycket sound som en akustisk företeelse, och ibland även för en upplevd händelse d v s en neural företeelse. Ibland tycker jag det blir dubbeltydigt och då är det den akustiska händelsen han menar, åtminstone vad jag hittills sett.
Många ser psykoakustiken som ett sätt att beskriva sambanden mellan ljud och upplevda ljudhändelser. Själv har jag till stor del gjort tvärtom när jag studerat psykoakustik d v s jag har tittat på skillnaderna mellan akustiska ljudvågor och upplevt ljud. Till slut insåg jag att skillnaderna dem emellan är så stora att jag finner det olämpligt att använda samma ord för båda. Då har jag valt att använda ordet ljud då jag beskriver en neural händelse som är upplevd och akustisk ljudvåg för en akustisk händelse av förtätningar och förtunningar av luftpartiklar som skapar ett tryck och detta mäts i SPL d v s Sound Pressure Level. Där finns ordet ljud med, men dess kontext är att vara tryck och inte impulser i nervbanorna, men däremot är dess referens satt med utgångspunkt på en neural händelse, nämligen tröskelvärdet för den mänskliga hörseln vid 1 kHz som anses vara 20 µPa RMS. SPL är ett uttryck som jag tycker inte kan missförstås eftersom tryck inte kan missförstås och därför använder jag det uttrycket själv. Jag nämner detta eftersom jag är av den synpunkten att åtskillnaden förenklar förståelsen om man är medveten att det rör sig om fundamentalt väsensskilda fenomen.
Som du ser så stryker jag under mycket och jag skriver väldigt mycket text i böcker som jag läser. I princip skriver jag ner alla egna tankar och associationer jag får medans jag håller på att läsa.
Ha det så gott.
MvH
Peter
petersteindl skrev:celef skrev:tack peter, jag tolkar ändå kurvan d som att den är fel, hur jag än vrider och vänder på kurvorna i c får jag inte d att stämma, jag skulle oxå vilja se en pik vid ~2.2k, jag tror inte jag förstår differans
Celef, du måste beakta att kurvorna är tagna i örongången i ett konsthuvud som är placerat i ett ekofritt rum. Eftersom det i ett sådant rum inte finns några reflexer annat än från konsthuvudet i sig så innebär det att endast 1 riktning per infallsvinkel finns med, nämligen direktljudet. Med reflexer från väggar tak och golv så blir kurvorna helt annorlunda och inte så iögonfallande. I ett diffusljudfält är det betydligt rakare frekvenskurva vid trumhinnan. Dessutom måste man beakta att dessa kurvor skiljer mellan olika människor och således även mellan människa och konsthuvud. Skillnaderna blir betydligt mindre då man integrerar kurvorna i ett diffusljudfält och i en konsertsal befinner sig publiken som finns på någorlunda avstånd i diffusljudfältet.
Hemma i sitt bostadsrum är det inte så att man befinner sig i ett diffusljudfält och ju mer man dämpar rummet desto mer uttalad blir direktljudet och därmed differensen mellan center och olika infallsvinklar större.
Den senare bilden i ditt inlägg visar Interaural Time Difference d v s tidsskillnaden på insignalen mellan öronen. ITD är en binaural storhet som visar tidsdifferensen mellan öronen från en och samma ljudvåg, medans då man mäter i endast en öronkanal så får man en frifältsöverföringsfunktion d v s frekvenskurvan vid respektive trumhinna satt i relation till den frekvenskurva som finns i punkten mellan öronen där inte huvudet finns med d v s i relation till frifält![]()
MvH
Peter
JM skrev:För att ytterligare komplicera tankarna rörande dipp eller inte dipp kring området där vår hörsel är som känsligast finns som Toole beskriver det
" An Important One Toothed Comb - A Fundamental Flaw in Stereo."
"Vid lyssning på "pink noice" i stereo hittar du sweetspot där ljudet är som "oskarpast"." Toole s 151.
s 151 ff ." Han citerar bla Shirly 2007.
-Monosignal från en center högtalare i ett ekofritt rum uppmätt i "öronen" mha av huvudtorso ger en tydlig frekvenstopp strax över 2000 Hz.
-Samma mono signal återgiven av 2 stereohögtalare i samma ekofria rum/mätposition uppmätt med samma torso ger en tydlig frekvensdipp något under i frekvens.
Utifrån bla fynden ovan drar Floyd Toole slutsatsen:
"But, no matter what kind of loudspeakers are used in what kind of acoustcal space, conventional two-channel stereo cannot produce a center image that sounds the same as that from a discrete center channel, even if it is stable and well difined." s 155.
DVS i stereosystemet finns redan inneboende dippar i vårat känsligaste frekvensområde som är ett ofrånkomligt problem vid stereolyssnande!
JM
JM skrev:JM skrev:För att ytterligare komplicera tankarna rörande dipp eller inte dipp kring området där vår hörsel är som känsligast finns som Toole beskriver det
" An Important One Toothed Comb - A Fundamental Flaw in Stereo."
"Vid lyssning på "pink noice" i stereo hittar du sweetspot där ljudet är som "oskarpast"." Toole s 151.
s 151 ff ." Han citerar bla Shirly 2007.
-Monosignal från en center högtalare i ett ekofritt rum uppmätt i "öronen" mha av huvudtorso ger en tydlig frekvenstopp strax över 2000 Hz.
-Samma mono signal återgiven av 2 stereohögtalare i samma ekofria rum/mätposition uppmätt med samma torso ger en tydlig frekvensdipp något under i frekvens.
Utifrån bla fynden ovan drar Floyd Toole slutsatsen:
"But, no matter what kind of loudspeakers are used in what kind of acoustcal space, conventional two-channel stereo cannot produce a center image that sounds the same as that from a discrete center channel, even if it is stable and well difined." s 155.
DVS i stereosystemet finns redan inneboende dippar i vårat känsligaste frekvensområde som är ett ofrånkomligt problem vid stereolyssnande!
JM
Tack Peter för ett utförligt inlägg!
Tack Ingvar för citering av texter och inlägg med bilder!
Tack Peter som fixade fram bilden jag refererar till. Nu inlagd i mitt inlägg.
Om vi återgår till trådens ämne - dippar i örats känsligaste område - har vi berört 3 olika orsaker till varför en medveten sänkning av frekvenskurvan kan ge ett bättre hörbart ljud.
1. Bullerskada med ljudöverkänslighet i området.
2. Dåliga högtalare med hörbar distorsion i området.
3. Det finns under vissa omständigheter redan en centrum-artefakt-dipp i frekvenskurvan vilken ger ett "oskarpt" ljud i centrum av ljudbilden.
Finns flera skäl?
JM
IngOehman skrev:Mats: Det är som regel inte reaktionerna det är fel på, det är trakasserierna.
Iden att skylla på den som slår tillbaka är inget vidare, eftersom det spelar mobbarna i händerna.
- - -
Här kommer lite BBC-text:
[ Bild ]
Och som jag skrivit tidigare så är det min uppfattning att dessa tidiga försök av BBC visar att de är stereosystemfelen på spåret. Då deras utgångspunkt var skillnaden mellan direktljud från högtalarna (vid stereofonisk återgivning) och randominfall mot öronen (live) så är kompensationen felaktig, eller i varje fall ofullständig.
Men icke desto mindre är det min uppfattning att en BBC-dip är bättre än att inte ha den, sett från ett strikt återgivningsperspektiv. Det som landar på rtumhinnorna blir mera likt originalljudet, alltså även om man ignorerar resten av perseptionsapparaten.
Men korrektionen kan utvecklas massor. Det jag gör är att ändra på "börvärdet" från att vara random infall till att vara infall inom ljudbildens öppningsvinklar. Och sen lägger jag till ytterligare 11 parametrar (det är sammanlagt 12 jag tar hänsyn till alltså) där vissa har korrelation till högtalarens övriga egenskaper. Så det har inte ett absolut recept utan ett som beror av grundförhållandena.
Vh, iö
JM skrev:Jag uppskattar att du är tydlig med att för dig ger BBC-dippen ett bättre ljud.
Frågan blir då - varför blir ljudet bättre?
JM skrev:Min gissning är att man med ordet Close menar mera påträngande än nära.
Erik_Johansson skrev:paa skrev:
Vet du vem som skrivit detta, och vilket år?
http://www.linkwitzlab.com/Wireless%20W ... od-BBC.htm
Det urklippta avsnittet står ungefär i mitten på sid 48.
/Erik
JM skrev:För att ytterligare komplicera tankarna rörande dipp eller inte dipp kring området där vår hörsel är som känsligast finns som Toole beskriver det
" An Important One Toothed Comb - A Fundamental Flaw in Stereo."
"Vid lyssning på "pink noice" i stereo hittar du sweetspot där ljudet är som "oskarpast"." Toole s 151.
s 151 ff ." Han citerar bla Shirly 2007.
-Monosignal från en center högtalare i ett ekofritt rum uppmätt i "öronen" mha av huvudtorso ger en tydlig frekvenstopp strax över 2000 Hz.
-Samma mono signal återgiven av 2 stereohögtalare i samma ekofria rum/mätposition uppmätt med samma torso ger en tydlig frekvensdipp något under i frekvens.
Utifrån bla fynden ovan drar Floyd Toole slutsatsen:
"But, no matter what kind of loudspeakers are used in what kind of acoustcal space, conventional two-channel stereo cannot produce a center image that sounds the same as that from a discrete center channel, even if it is stable and well difined." s 155.
DVS i stereosystemet finns redan inneboende dippar i vårat känsligaste frekvensområde som är ett ofrånkomligt problem vid stereolyssnande!
Borde stereomixningen undvika monosignal i centrum? Kan bara en liten förskjutning från mitten förbättra ljudet och undvika stereo-center-dipp-artefakten?
JM
JM skrev:Möjligen kan Peter och Ingvar i korta ord förklara hur de menar att tonkurvan påverkas?
JM
Johan_Lindroos skrev:JM skrev: Om vi återgår till trådens ämne - dippar i örats känsligaste område - har vi berört 3 olika orsaker till varför en medveten sänkning av frekvenskurvan kan ge ett bättre hörbart ljud.
1. Bullerskada med ljudöverkänslighet i området.
2. Dåliga högtalare med hörbar distorsion i området.
3. Det finns under vissa omständigheter redan en centrum-artefakt-dipp i frekvenskurvan vilken ger ett "oskarpt" ljud i centrum av ljudbilden.
Finns flera skäl?
JM
Det är inte roligt längre, JM!
JM skrev:Möjligen kan Peter och Ingvar i korta ord förklara hur de menar att tonkurvan påverkas?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Möjligen kan Peter och Ingvar i korta ord förklara hur de menar att tonkurvan påverkas?
JM
För att om möjligt kunna förklara hur tonkurvan påverkas måste jag i så fall veta vilken tonkurva du åsyftar och vad som du menar skulle ligga till grund för dylik tonkurvepåverkan.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:IngOehman skrev:Men icke desto mindre är det min uppfattning att en BBC-dip är bättre än att inte ha den, sett från ett strikt återgivningsperspektiv. Det som landar på rtumhinnorna blir mera likt originalljudet, alltså även om man ignorerar resten av perseptionsapparaten.
Jag uppskattar att du är tydlig med att för dig ger BBC-dippen ett bättre ljud.
Frågan blir då - varför blir ljudet bättre?
JM skrev:Med all respekt för att bla de 12 variablerna är din hemliga nyckel till att så många köper dina högtalare men hur förhåller du dig fasen. Misstänker att dina filter gör ett och annat med fasen i och runtomkring ditt dippområde?
JM skrev:I vissa lägen hörs inte fasfel men i andra klart hörbart.
Hur tänker du här? Du får gärna exemplifiera med hur löst problemen i din nya högtalare.
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Möjligen kan Peter och Ingvar i korta ord förklara hur de menar att tonkurvan påverkas?
JM
För att om möjligt kunna förklara hur tonkurvan påverkas måste jag i så fall veta vilken tonkurva du åsyftar och vad som du menar skulle ligga till grund för dylik tonkurvepåverkan.
Med vänlig hälsning
Peter
Se rubriken. Dvs kring BBC-dippen.
Uppenbarligen har Ingvar någon form av sänkning i området.
F Toole och S Olive, på Harman, har ingen dipp. Deras försökspersoner för utvärdering av hur högtalarna låter är garanterat normalhörande.
JM
JM skrev:Uppenbarligen har Ingvar någon form av sänkning i området.
JM skrev:F Toole och S Olive, på Harman, har ingen dipp. Deras försökspersoner för utvärdering av hur högtalarna låter är garanterat normalhörande.
Thomas_A skrev:Som berörts i andra trådar så kan det finnas flera orsaker till varför en direktkurva ser ut som den gör. Att området kring 3 kHz inte ska ha någon puckel i någon riktning har jag lärt mig från lyssning, det låter helt enkelt inte bra. Med anledning av hur element sprider och hur delningsfilter ligger i förhållande till 3 kHz bör man därför inte alltid ha en rak direktkurva utan snarare lite lägre kring 3 kHz. Men spridning kan kontrolleras på andra sätt. En stor konsertlokal kontra en mindre lyssningsrum ger ju olika effekt på reflexerna, och därför kan jag tänka mig att man kompenserar med en så kallad BBC-dip. Men jag vet ju inte så mycket om det.
paa skrev:Erik_Johansson skrev:paa skrev:Vet du vem som skrivit detta, och vilket år?
http://www.linkwitzlab.com/Wireless%20W ... od-BBC.htm
Det urklippta avsnittet står ungefär i mitten på sid 48.
/Erik
Det är alltså en artikel av Harwood publicerad i Wireless World 1976.
Märkligt att inte Alan Shaw på Harbeth har koll på sådant!
Historielösheten är genomgående ett problem i denna tid av informationsöverflöd!
JM skrev:IngOehman skrev:Men icke desto mindre är det min uppfattning att en BBC-dip är bättre än att inte ha den, sett från ett strikt återgivningsperspektiv. Det som landar på rtumhinnorna blir mera likt originalljudet, alltså även om man ignorerar resten av perseptionsapparaten.
Jag uppskattar att du är tydlig med att för dig ger BBC-dippen ett bättre ljud.
Frågan blir då - varför blir ljudet bättre?
petersteindl skrev:Jag dimensionerar oftast för rak tonkurva på direktljudet samt även summerat på en stor utstrålad sfärisk yta från högtalaren och då inklusive tre närliggande begränsningsytor, golv + 2 väggar, samt med en förstareflex från en fjärde, vilket är taket. Då viktar jag in ljudvågornas tonkurvor från golv och tak.
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Jag dimensionerar oftast för rak tonkurva på direktljudet samt även summerat på en stor utstrålad sfärisk yta från högtalaren och då inklusive tre närliggande begränsningsytor, golv + 2 väggar, samt med en förstareflex från en fjärde, vilket är taket. Då viktar jag in ljudvågornas tonkurvor från golv och tak.
Det här är jätteintressant och en bra bit över min nivå. Men jag vågar mig på en fråga ändå:
Hur viktar du in tonkurvorna från de fyra reflexerna tids-mässigt? Som att de anländer i fas så att säga (typ att tiden inte spelar någon roll statistiskt)? Eller gör du det för en speciell plats där det anländer i rummet (tidsmässigt)? För det blir väl helt olika tidsmässigt, beroende på var lyssningspositionen är relativt alla dessa ytor och högtalaren (och därmed också helt olika summeringar i magnitud)?
Vet inte vad du menar med "uppenbart" men nej, det har jag inte.
Vad menar du med att Toole och Olive inte har dipp? Toole och Olive är människor inte högtalare.
paa skrev:Det är alltså en artikel av Harwood publicerad i Wireless World 1976.
Märkligt att inte Alan Shaw på Harbeth har koll på sådant!
Historielösheten är genomgående ett problem i denna tid av informationsöverflöd!
DQ-20 skrev:paa skrev:Det är alltså en artikel av Harwood publicerad i Wireless World 1976.
Märkligt att inte Alan Shaw på Harbeth har koll på sådant!
Historielösheten är genomgående ett problem i denna tid av informationsöverflöd!
![]()
Det lustiga är att det nämns kortfattat och "en passant" i en vanlig tidskrift. Jag har inte hittat några forskningsartiklar eller white papers där detta nämns med någon större pregnans eller varit föremål för själva studien. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att de inte var så där jättebrydda om sånt finlir.
/DQ-20
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Jag dimensionerar oftast för rak tonkurva på direktljudet samt även summerat på en stor utstrålad sfärisk yta från högtalaren och då inklusive tre närliggande begränsningsytor, golv + 2 väggar, samt med en förstareflex från en fjärde, vilket är taket. Då viktar jag in ljudvågornas tonkurvor från golv och tak.
Det här är jätteintressant och en bra bit över min nivå. Men jag vågar mig på en fråga ändå:
Hur viktar du in tonkurvorna från de fyra reflexerna tids-mässigt? Som att de anländer i fas så att säga (typ att tiden inte spelar någon roll statistiskt)? Eller gör du det för en speciell plats där det anländer i rummet (tidsmässigt)? För det blir väl helt olika tidsmässigt, beroende på var lyssningspositionen är relativt alla dessa ytor och högtalaren (och därmed också helt olika summeringar i magnitud)?
RoffanRoos skrev:Inge Öhman,Vet inte vad du menar med "uppenbart" men nej, det har jag inte.
Uppenbarligen är inte samma ord som uppenbart. Vilken skillnad är det för dig?Vad menar du med att Toole och Olive inte har dipp? Toole och Olive är människor inte högtalare.
Nog för att har jag små händer, men jag fattar precis vad han menar.
Fy tusan vilken tråkig attityd du har. Messerschmidt är bara förnamnet, om du fattar. Annars brukar man i och för sig säga på ren svenska BESSERWISSER.
Jag tror att det här var mitt andra inlägg på faktiskt.se. Inte så konstigt egentligen. Skulle man få för sig att skriva något så riskerar man ju att bli hånad, uthängd, deporterad, själsligen torterad osv...
Goodbye för mig.
Edit: Inte ett pip mer från mig.
DQ-20 skrev:paa skrev:Det är alltså en artikel av Harwood publicerad i Wireless World 1976.
Märkligt att inte Alan Shaw på Harbeth har koll på sådant!
Historielösheten är genomgående ett problem i denna tid av informationsöverflöd!
![]()
Det lustiga är att det nämns kortfattat och "en passant" i en vanlig tidskrift. Jag har inte hittat några forskningsartiklar eller white papers där detta nämns med någon större pregnans eller varit föremål för själva studien. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att de inte var så där jättebrydda om sånt finlir.
/DQ-20
JM skrev:rajapruk skrev:petersteindl skrev:Jag dimensionerar oftast för rak tonkurva på direktljudet samt även summerat på en stor utstrålad sfärisk yta från högtalaren och då inklusive tre närliggande begränsningsytor, golv + 2 väggar, samt med en förstareflex från en fjärde, vilket är taket. Då viktar jag in ljudvågornas tonkurvor från golv och tak.
Det här är jätteintressant och en bra bit över min nivå. Men jag vågar mig på en fråga ändå:
Hur viktar du in tonkurvorna från de fyra reflexerna tids-mässigt? Som att de anländer i fas så att säga (typ att tiden inte spelar någon roll statistiskt)? Eller gör du det för en speciell plats där det anländer i rummet (tidsmässigt)? För det blir väl helt olika tidsmässigt, beroende på var lyssningspositionen är relativt alla dessa ytor och högtalaren (och därmed också helt olika summeringar i magnitud)?
Som ni vet misstänker jag att ni två är ute på tunn is.
Det flesta av de övre hörbara frekvenserna tilldelas det först inkommande ljudet inom 1 ms och upplevs likt uppmätt ljud inom 1 ms. Reflexljud efter 1 ms måste vara avsevärt svagare och senare för att inte försämra ljudupplevelsen.
Med lågfrekvent ljud i små rum gäller andra "upplevelse lagar" under ca 300 hz. Hörnplacering är ok under 80 Hz men inte över.
Hörnplacerade högtalare ger förmånga och förstarka reflexer inom människans känsligaste frekvensområde som inte kan tillskrivas direktljudet och kan inte integreras i upplevd tonkurva likt BBC-kurvan.
JM
JM skrev:Gillar din inställning,
Då har vi lite bevis att se fram mot.
JM
JM skrev:rajapruk skrev:petersteindl skrev:Jag dimensionerar oftast för rak tonkurva på direktljudet samt även summerat på en stor utstrålad sfärisk yta från högtalaren och då inklusive tre närliggande begränsningsytor, golv + 2 väggar, samt med en förstareflex från en fjärde, vilket är taket. Då viktar jag in ljudvågornas tonkurvor från golv och tak.
Det här är jätteintressant och en bra bit över min nivå. Men jag vågar mig på en fråga ändå:
Hur viktar du in tonkurvorna från de fyra reflexerna tids-mässigt? Som att de anländer i fas så att säga (typ att tiden inte spelar någon roll statistiskt)? Eller gör du det för en speciell plats där det anländer i rummet (tidsmässigt)? För det blir väl helt olika tidsmässigt, beroende på var lyssningspositionen är relativt alla dessa ytor och högtalaren (och därmed också helt olika summeringar i magnitud)?
Som ni vet misstänker jag att ni två är ute på tunn is.
Det flesta av de övre hörbara frekvenserna tilldelas det först inkommande ljudet inom 1 ms och upplevs likt uppmätt ljud inom 1 ms. Reflexljud efter 1 ms måste vara avsevärt svagare och senare för att inte försämra ljudupplevelsen.
Med lågfrekvent ljud i små rum gäller andra "upplevelse lagar" under ca 300 hz. Hörnplacering är ok under 80 Hz men inte över.
Hörnplacerade högtalare ger förmånga och förstarka reflexer inom människans känsligaste frekvensområde som inte kan tillskrivas direktljudet och kan inte integreras i upplevd tonkurva likt BBC-kurvan.
JM
JM skrev:JBL/Harman använde medicinskt korrekt certifierade normalhörande "guldöron" och större populationer för sina utvärderingar. I deras utvärderingar föredrog försökspersonerna de högtalare med rakast tonkurva. Se mina tidigare inlägg.
JM
JM skrev:RoffanRoos skrev:Inge Öhman,Vet inte vad du menar med "uppenbart" men nej, det har jag inte.
Uppenbarligen är inte samma ord som uppenbart. Vilken skillnad är det för dig?Vad menar du med att Toole och Olive inte har dipp? Toole och Olive är människor inte högtalare.
Nog för att har jag små händer, men jag fattar precis vad han menar.
Fy tusan vilken tråkig attityd du har. Messerschmidt är bara förnamnet, om du fattar. Annars brukar man i och för sig säga på ren svenska BESSERWISSER.
Jag tror att det här var mitt andra inlägg på faktiskt.se. Inte så konstigt egentligen. Skulle man få för sig att skriva något så riskerar man ju att bli hånad, uthängd, deporterad, själsligen torterad osv...
Goodbye för mig.
Edit: Inte ett pip mer från mig.
Jag har träffat Ingvar flera gånger. Han är verkligen en social och trevlig person.
När han skriver misstänker jag att han inte alltid läser vad han skriver. Hans skrivande speglar inte alltid hans person.
Min ledstjärna i livet är - det finns inga dumma frågor.
De enda dumma frågorna är de som inte är ställda.
JM
paa skrev:Toole säger att om man tappat lite i högre registret så spelar det ingen större roll för förmågan att utvärdera högtalare, men om man tappat i mellanregistret eller lägre så blir det svårt att göra några riktiga utvärderingar.
petersteindl skrev:Jag dimensionerar oftast för rak tonkurva på direktljudet samt även summerat på en stor utstrålad sfärisk yta från högtalaren och då inklusive tre närliggande begränsningsytor, golv + 2 väggar, samt med en förstareflex från en fjärde, vilket är taket. Då viktar jag in ljudvågornas tonkurvor från golv och tak.
Med vänlig hälsning
Peter
DQ-20 skrev:paa skrev:Toole säger att om man tappat lite i högre registret så spelar det ingen större roll för förmågan att utvärdera högtalare, men om man tappat i mellanregistret eller lägre så blir det svårt att göra några riktiga utvärderingar.
Säger du det, säger du?![]()
![]()
/DQ-20
paa skrev:DQ-20 skrev:paa skrev:Toole säger att om man tappat lite i högre registret så spelar det ingen större roll för förmågan att utvärdera högtalare, men om man tappat i mellanregistret eller lägre så blir det svårt att göra några riktiga utvärderingar.
Säger du det, säger du?![]()
![]()
/DQ-20
Jag får intrycket att du har en annan åsikt?
JM skrev:petersteindl skrev:Jag dimensionerar oftast för rak tonkurva på direktljudet. Samt även summerat på en stor utstrålad sfärisk yta från högtalaren och då inklusive tre närliggande begränsningsytor, golv + 2 väggar, samt med en förstareflex från en fjärde, vilket är taket. Då viktar jag in ljudvågornas tonkurvor från golv och tak.
Med vänlig hälsning
Peter
Har jag förstått rätt att du tar direktljudet + reflexer enligt ovan och skapar en rak tonkurva? Hur sena är dina reflexer i ms som adderas till totalen?
JM
paa skrev:DQ-20 skrev:paa skrev:Det är alltså en artikel av Harwood publicerad i Wireless World 1976.
Märkligt att inte Alan Shaw på Harbeth har koll på sådant!
Historielösheten är genomgående ett problem i denna tid av informationsöverflöd!
![]()
Det lustiga är att det nämns kortfattat och "en passant" i en vanlig tidskrift. Jag har inte hittat några forskningsartiklar eller white papers där detta nämns med någon större pregnans eller varit föremål för själva studien. Jag börjar bli mer och mer övertygad om att de inte var så där jättebrydda om sånt finlir.
/DQ-20
Jo, det kan tyckas självklart att inte alla högtalarkonstruktörer skulle känna till denna artikel. Men, Harwood som jobbade med högtalarutvecklingen på BBC, den Harwood som startade och drev högtalafabriken Harbeth. Om BBC-dippen var en viktig del av BBC-monitorerna, viket i princip är synonymt med Harbeths sortiment, så borde inte konstruktören på Harbeth vara ovetande om den.
Men jag är lite spänd på det BBC-Paper som iö refererar till. Det finns ett antal (gissningsvis dock inte en komplett samling) av BBC's forskningsrapporter på BBC's hemsida och på andra sajter, men jag hittar inget som matchar det iö nämner.
Wireless World skrev:This condition is quite unnatural and a much better sense of perspective is obtained if a slight dip in the 1 to 3 kHz region is applied. About 2 dB is sufficient to provide the more distint perspective without destroying the sound quality. It way well be that as techniques progress other such tricks will follow. All thas is intended at this stage is to get away from the rigid idea that a uniform axial response is necessarily the best.
Adhoc skrev:Gratis här: https://archive.org/stream/SpatialHeari ... 0/mode/1up (Men nu är du som hittelön skyldig mig ett glas jordnötter till ölen nästa gång du är i GBG.)
(Det går segt att ladda ned den som pdf trots att den "bara" är på drygt 430 sidor.)
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Jag dimensionerar oftast för rak tonkurva på direktljudet samt även summerat på en stor utstrålad sfärisk yta från högtalaren och då inklusive tre närliggande begränsningsytor, golv + 2 väggar, samt med en förstareflex från en fjärde, vilket är taket. Då viktar jag in ljudvågornas tonkurvor från golv och tak.
Det här är jätteintressant och en bra bit över min nivå. Men jag vågar mig på en fråga ändå:
Hur viktar du in tonkurvorna från de fyra reflexerna tids-mässigt? Som att de anländer i fas så att säga (typ att tiden inte spelar någon roll statistiskt)? Eller gör du det för en speciell plats där det anländer i rummet (tidsmässigt)? För det blir väl helt olika tidsmässigt, beroende på var lyssningspositionen är relativt alla dessa ytor och högtalaren (och därmed också helt olika summeringar i magnitud)?
Tangband skrev:rajapruk skrev:petersteindl skrev:Jag dimensionerar oftast för rak tonkurva på direktljudet samt även summerat på en stor utstrålad sfärisk yta från högtalaren och då inklusive tre närliggande begränsningsytor, golv + 2 väggar, samt med en förstareflex från en fjärde, vilket är taket. Då viktar jag in ljudvågornas tonkurvor från golv och tak.
Det här är jätteintressant och en bra bit över min nivå. Men jag vågar mig på en fråga ändå:
Hur viktar du in tonkurvorna från de fyra reflexerna tids-mässigt? Som att de anländer i fas så att säga (typ att tiden inte spelar någon roll statistiskt)? Eller gör du det för en speciell plats där det anländer i rummet (tidsmässigt)? För det blir väl helt olika tidsmässigt, beroende på var lyssningspositionen är relativt alla dessa ytor och högtalaren (och därmed också helt olika summeringar i magnitud)?
Detta var ju en väldigt intressant tråd.
Om jag har förstått vad Peter menar : Det innebär att du väger in reflexer från golv+2 väggar som ligger längre bort i tid än 1 ms ?
1 ms är 34,3 cm som ljudet färdas i rumstemperatur och golvet bör i de flesta fall vara minst 50 cm från direktljudet från elementen om högtalaren är placerad i öronhöjd om man sitter ner.
Avståndet högtalarelement till tak bör i de flesta fall klart överstiga 1 meter.
Reflekterande ljud som kommer från dessa väggar/golv/tak blir det dubbla avståndet av ovanstående resonemang ( till en tänkt mätmikrofon on axis till högtalaren 1 meter ifrån )
Efter denna fundering:
Väger du alltså in reflekterande ljud som ligger ungefär 4-6 ms bort , och väger du in styrkan från dessa ljud med hjälp av avståndslagen ?
Användare som besöker denna kategori: gflar och 33 gäster