Tangband skrev:Man skulle även kunna kalla Spotify oseriöst därför att de i stort sett rånar artisterna på ersättning
Spotify (liksom dom andra streamingaktörerna) har väl avtal med de skivbolag som har rättigheterna till musiken? Ersättningen till artisterna kommer väl s.a.s. ett steg ner i näringskedjan då de får betalt enligt det avtal de har med skivbolaget. Man skulle knappast anklaga SVT för att de rånar Arnold Schwarzenegger på ersättning när de visar
Rovdjuret en lördagskväll..?
Vad gäller ljudkvalitet skulle det vara intressant om nån ville "bottna" frågan en gång för alla (LTS?). Är Spotify på bästa streamingkvalitet verkligen sämre än Tidal & CDDA? Jag har spelat Spotify från tiden då man var tvungen att ha en invite för att komma med, och ljudkvaliteten har varierat kraftigt beroende på hur man får ut ljudet i högtalarna. Baserat på mina icke--vetenskapliga observationer:
- Från laptop till stereon med nån trådlös sändare från Audio Pro. Upplevde ljudet som OK men inte som CD. Lite tristare och "gråare"
- Spotify rippat digitalt via datorn till WAV och jämfört med samma låt rippat från CD. Uppspelat från NAS på Oppo 95. Ibland skillnad men ibland ingen skillnad (varken hörbart eller på analys av filen).
- Från iPad via AirPlay till Airport Express. Lät riktigt bra tyckte jag.
- Från iPad/laptop till Chromecast (vad det med Spotify Connect här?). Lät dött, grått & trist
- Från iPad/laptop till Yamaha-receiver med Spottify Connect. Lät dött, grått & trist
- Från iPad/laptop till Yamahas strömmande enhet WXAD-10 med Spotify Connect låter toppenbra igen. Det är så jag spelar idag.
Så man misstänker ju att ljudkvaliteten från Spotify är väldigt mycket kopplad till;
1. Vilken version av musiken har skivbolaget skickat till Spotify?
2. Hur man får ut musiken i högtalarna?
Det har väl gjorts ganska många kontrollerade studier på att snålkodad musik i den bithastighet vi pratar om här, mycket svårligen kan skiljas från originalfilen. Detta utfört av väldigt tränade lyssnare men "i labbmiljö" visserligen. Så Spotify borde ha förutsättningen att låta väldigt bra. Varför upplevs det inte så? Den saken kanske man ska fundera på först innan det basuneras ut som en universell sanning att "Skräpify har en kass ljudkvalitet"?