Spotify i sig låter inte illa

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur låter det?

Äh! Piss!
6
7%
Sådär...
27
30%
Riktigt bra!
56
63%

Antal röster : 89

Användarvisningsbild
Conan

Re: Spotify i sig låter inte illa

Inläggav Conan » 2019-11-17 21:14

Harryup skrev:Min personliga åsikt är att man inte skall anklaga Spotify för att sprida kvalité, det är ett företag som absolut inte har för avsikt att göra sina kunder eller leverantörer nöjda.

Jag är nöjd med Spotify och lyssnar både hemma och på väg till och från jobbet. Bägge döttrarna skulle kaosa på riktigt utan Spotify. Musikindustrin utan strömmande tjänster (och här var Spotify först ut på riktigt) skulle nog inte må så bra. Fultankning höll nog på att knäcka hela kalaset, och fultankning har i princip dödats av med strömmande tjänster. Nu betalar folk för musiken dom lyssnar på.

Så nog finns det riktigt nöjda kunder och leverantörer alltid! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-18 09:31

Är ju inte så att man måste avstå streaming bara för att man inte är nöjd med spotify.
Sen att unga vill lyssna på det är ju inget kvalitétstecken heller. Finns väl knappast någon individ under 30 som ens lyssnar efter om det är dålig kvalité på återgivningen. Om det går att spela tillräckligt högt så är det bra och lite krav på så bra ljud som möjligt om man lyssnar i sina lurar är väl nivån numera.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-18 10:02

Harryup skrev:Min personliga åsikt är att man inte skall anklaga Spotify för att sprida kvalité, det är ett företag som absolut inte har för avsikt att göra sina kunder eller leverantörer nöjda.

Sorry, men det är bland det dummaste jag hört! Deras generella spellistor, deras kundanpassade spellistor och deras "artistbaserade radiostationer" är helt lysande och verkligen en avsikt att göra kunder nöjda.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-18 10:05

Därtill avser en av grundarna, Daniel Ek, att förstöra en del av Djursholms kulturarv genom att riva en 1880-talsvilla. Klass och stil kommer inte med pengar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-18 10:06

Vi diskuterar ljudåtergivningskvalité i denna tråd. Att förpackningen gör kunder nöjda är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-18 11:17

Harryup skrev:Vi diskuterar ljudåtergivningskvalité i denna tråd. Att förpackningen gör kunder nöjda är en helt annan sak.

det är ett företag som absolut inte har för avsikt att göra sina kunder eller leverantörer nöjda.

Jaha!? Och på vilket sätt skulle hur de gör leverantörerna nöjda ha med ljudåtergivningskvalité att göra? Tycker nog den kommentaren var allmän om företaget och därför behövde nyanseras.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-18 12:23

Vad heter tråden?

Jag kan nog tänka mig att leverantörerna skulle tycka det var ännu bättre om Spotify var kända för hög kvalité när det gäller allt. Det är ju just det som Tidaloch Qobuz med flera lever på att dom inte är. Nu kommer skivbolagen få mer och mer uppstickare att skriva kontrakt med och sortera ut vilka artister som man har kontrakt med i nån månad till etc etc.
Så att ha typ Apple Music, Spotify och Amazon och sedan punkt tror jag att leverantörer i gemen skulle gilla. Måste vara en mardröm med alla olika geografiska områden och kontrakt per artist som ligger på olika bolag i olika regioner.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-18 12:24

Harryup skrev:Vad heter tråden?

Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-18 12:27

Jag läser det mer som "Spotify i sig låter inte illa"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-18 12:32

Harryup skrev:Jag läser det mer som "Spotify i sig låter inte illa"

Hur länge har du varit medlem här? Hur många trådar är på topic efter 189 inlägg?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2019-11-27 10:51

Jo det låter inte illa, men platt. Det beror inte loudnessknappen utan på något annat; även mycket seriösa inspelningar som givits de varmaste rekommendationer i den brittiska tidskriften Gramophone låter platt. Jag streamer premium via airplay. Som Harryup skriver blir det sällan att man lyssnar på en hel skiva eller någon längre stund.

Undrar vad det beror på?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-11-27 11:06

Bara det faktum att Daniel Ek avser riva en sekelskiftsvilla och därmed bidra till andra rivningsvågen torde vara tillräckligt för att avstå skräpet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-28 08:23

CODY skrev:Jo det låter inte illa, men platt. Det beror inte loudnessknappen utan på något annat; även mycket seriösa inspelningar som givits de varmaste rekommendationer i den brittiska tidskriften Gramophone låter platt. Jag streamer premium via airplay. Som Harryup skriver blir det sällan att man lyssnar på en hel skiva eller någon längre stund.

Undrar vad det beror på?

Finns ju en hel del ”länkar” i kedjan här t.ex. Spotify -> AirPlay i iPhone eller iPad, AirPlay -> mottagare, DAC i mottagare, mottagare till anläggningen. Eller så ligger det en dålig överföring (kanske vattenstämplad) på Spotify.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-11-28 09:08

CODY skrev:Jo det låter inte illa, men platt. Det beror inte loudnessknappen utan på något annat; även mycket seriösa inspelningar som givits de varmaste rekommendationer i den brittiska tidskriften Gramophone låter platt. Jag streamer premium via airplay. Som Harryup skriver blir det sällan att man lyssnar på en hel skiva eller någon längre stund.

Undrar vad det beror på?

Jag upplever samma sak. Det blir trist efter en stund.

Så här rangordnar jag ljudet, 1 är bäst och 4 sämst.

1. Squeezebox (Spotty)
2. AirPlay (Hegel H90)
3. Hörlurar direkt i datorn, mobilen
4. Connect

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-11-28 09:28

Undrar vad det beror på?

+1 på denna :) .

Förutom att Spotify premium via connect eller AirPlay låter lite platt jämfört med FLAC från NAS , så låter det även lite kraftlösare och tråkigare, i brist på beskrivning. Denna skillnad kan enkelt höras på 9 av 10 skivor då man jämför rippat från NAS i FLAC och Spotify premium, - om högtalarna är tillräckligt bra :)

...så man tappar tyvärr intresset efter några låtar. Spotify låter för lite av kött och blod, av riktiga musiker som spelar.
Vad det gäller klassisk musik så finns det däremot ofta inga alternativ- skivan som fanns på Spotify var helt enkelt för svår att få tag på köpe-vägen. Då är det bara att gilla läget :)

Om man inte har nån annan källa än Spotify premium att jämföra med, så kanske man kan tro att tjänsten låter riktigt bra. Men då man jämför med NAS så är skillnaden tydlig. Detta gäller även ganska väljudande alster på Spotify, tex Shelby Lynnes ”just a little lovin” . Det blir mer kött och blod och mer kraft i musiken med FLAC.
Senast redigerad av Tangband 2019-11-28 10:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-28 09:39

ottovonkopp skrev:

Undrar vad det beror på?

1. Squeezebox (Spotty)
2. AirPlay (Hegel H90)
4. Connect

Jag kör digitalt ut från Sonos vid Benchmark-DAC. Misstänker att det toppar din nr.1 med lite grand.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-28 10:07

Har också Sonos på uteplats och kök. Personligen så tror jag inte att det slår Squeezebox som jag hade tidigare i vardagsrummet. Vilken som av kombona med spotify inblandad är för bakgrundsmusik.

@Tangband
Att lyssna på klassisk via spotify för att det inte finns alternativ känns märkligt. Tidal eller Qobuz är ju mycket bättre. Tror man att man kommer ha flera liv så att man inte behöver vara rädd om sin tid så funkar ju spotify som jag ser det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-11-28 10:15

Harryup skrev:Har också Sonos på uteplats och kök. Personligen så tror jag inte att det slår Squeezebox som jag hade tidigare i vardagsrummet. Vilken som av kombona med spotify inblandad är för bakgrundsmusik.

Menar du att Squeezeboxens inbyggda dac skulle göra ett bättre jobb än Benchmark DAC2 ?

Har haft (har någonstans) en Squeezebox jag med.... Jag tycker nog att på det hela taget låter Spotify över Sonon/Benchmark låter bättre än FLAC från egen server gjorde på Squeezeboxen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-28 11:01

Nä, menar att jag inte tycker att Sonos är ett underverk.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-11-28 12:48

Nattlorden skrev:
ottovonkopp skrev:

Undrar vad det beror på?

1. Squeezebox (Spotty)
2. AirPlay (Hegel H90)
4. Connect

Jag kör digitalt ut från Sonos vid Benchmark-DAC. Misstänker att det toppar din nr.1 med lite grand.

Använder DAC:n i Hegel:n. Säkert inte lika bra som Benchmark (hörs ju på namnet :wink: ) men något bättre än Squeezeboxens.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-11-28 20:34

Hur var det med det här med bitrate från Spotify med olika typer av spelare?

Information från Spotify finns här: https://support.spotify.com/us/using_sp ... streaming/

Med premium ska man med "Web player" få AAC 256 kbps, med dator, telefon eller padda ska det bli 320 kbps. För det senare står det inte vad det är för filtyp, men det är väl fortfarande OggVorbis?

Frågan är då hur olika spelar funkar, vilken av dessa de kör? Jag är rätt säker på att SB med Spotty får 320 kbps, men hur var det med Sonos?

Sen var det väl så att Spotify Connect (i förstärkare etc.) funkar som "Web player", eller har jag missuppfattat det?
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-28 20:54

320.JPG
320.JPG (44.46 KiB) Visad 4677 gånger

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-11-28 21:10

OK, vad bra! Då är det bara spelare i webbläsare som ger 256 kbps. Är det Connect så får man alltid 320 kbps, oavsett vilken spelare man har. :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-28 21:17

Mirage skrev:OK, vad bra! Då är det bara spelare i webbläsare som ger 256 kbps. Är det Connect så får man alltid 320 kbps, oavsett vilken spelare man har. :)

Verkar som det. Det enda jag tycker är lite synd med Connect är att möjligheten till normalisering försvinner. Hade ju varit trevligt kunna välja alla låtar i en spellista att upplevas lika starkt, och då helst med läget "Tyst" såklart.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-11-28 21:25

Jag brukar köra med normaliseringen av, då jag nån gång läst att det ska ge bäst ljud. Har dock aldrig utvärderat själv. I vissa fall kan det helt klart va bra att ha det på.

Vad innebär läget "Tyst"? Den inställningen har jag missat.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2019-11-28 21:31

Mirage skrev:Jag brukar köra med normaliseringen av, då jag nån gång läst att det ska ge bäst ljud. Har dock aldrig utvärderat själv. I vissa fall kan det helt klart va bra att ha det på.

Vad innebär läget "Tyst"? Den inställningen har jag missat.

Normaliseringen funkar inte alls på en Spotify Connect-spelare. Den tar bara emot 320 kb/s men det finns ingen metadata som kan styra spelarens uppspelningsvolym (eller i alla fall så används den inte).

Läget "Tyst" innebär en normalisering till -23dB under full scale. Dvs en kraftigt komprimerad låt kommer att sänkas rejält. Detta för att man inte ska behöva komprimera låtar med hög dynamik från början, men ändå få dessa att upplevas lika starkt som hårt limiterade låtar. Nackdelen med läget "Tyst" är att uppspelarens (kanske en telefon) volymkontroll möjligen inte räcker till för att du ska kunna spela så högt som du vill.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-11-28 21:35

OK, tack för förklaringarna!
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-11-28 23:38

Har någon gjort ett blindtest mellan en CD och spotify (där man kan räkna med att det är samma mastering = nya släpp) och verkligen hört dessa skillnader som påstås?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2019-11-28 23:47

Hur fungerar det med Connect resp. att Casta?
Uppdaterade min lite äldre Denon receiver till funktionen Connect. Men det låter vassare/hårdare än när jag castar till Chromecasten som är ansluten till samma maskin :?
Hade föredragit att använda Connect pga att Chromecasten triggar igång tvn automatiskt, men rent subjektivt föredrar jag Chromecasten. Borde det inte vara typ samma slutresultat med tanke på att båda behandlas digitalt i samma maskin?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-11-29 00:27

David_A skrev:Hur fungerar det med Connect resp. att Casta?
Uppdaterade min lite äldre Denon receiver till funktionen Connect. Men det låter vassare/hårdare än när jag castar till Chromecasten som är ansluten till samma maskin :?
Hade föredragit att använda Connect pga att Chromecasten triggar igång tvn automatiskt, men rent subjektivt föredrar jag Chromecasten. Borde det inte vara typ samma slutresultat med tanke på att båda behandlas digitalt i samma maskin?

Digitalt är ett lotteri när olika programvaror snurrar. Om någon månad när allt är uppgraderat så hör du kanske ingen skillnad längre eller möjligen är Connect bättre då.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi