Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Detta verkar intressant.
De har ett antal högtalare bakom ett skynke och folk får lyssna dubbelblint på dessa. De använder bara en högtalare i taget som man lyssnar till, inte två i stereo. Allting verkar nivåmatchat. Finns det svagheter i detta förfarande ?
RogerJoensson skrev:Tangband skrev:Detta verkar intressant.
De har ett antal högtalare bakom ett skynke och folk får lyssna dubbelblint på dessa. De använder bara en högtalare i taget som man lyssnar till, inte två i stereo. Allting verkar nivåmatchat. Finns det svagheter i detta förfarande ?
Det visar inte vilka högtalare som skulle fungerat bäst som stereopar. Hörseln inkl huvud/kropp svarar inte med samma frekvensgång rakt fram som på vinkel, dessutom händer saker med två samtidigaljudkällor. Så om man vill veta hur högtalarna funkar i stereo är det ingen jättebra metod precis.
Svante skrev:När man utvärderar en försöksuppställning måste man titta på hur bra den besvarar den fråga man ställer. Och som det verkar är frågan här hur försökspersonerna påverkas av att se eller inte se högtalaren. De visar på skillnader och alltså har man återigen visat att blindtestning är viktigt.
Det är visserligen sant att man bara har visat det för monolyssning, men det är inte hemskt långsökt att samma skillnad mellan blint och öppet skulle uppstå även med en stereouppställning. Efter min snabba genomläsning verkar det därför vara ett bra test för att besvara frågan om det är skillnad på blint och öppet.
Här i tråden verkar ni dock tro att de har utvärderat högtalare. Det tror jag inte var målet.
RogerJoensson skrev:Tangband skrev:Detta verkar intressant.
De har ett antal högtalare bakom ett skynke och folk får lyssna dubbelblint på dessa. De använder bara en högtalare i taget som man lyssnar till, inte två i stereo. Allting verkar nivåmatchat. Finns det svagheter i detta förfarande ?
Det visar inte vilka högtalare som skulle fungerat bäst som stereopar. Hörseln inkl huvud/kropp svarar inte med samma frekvensgång rakt fram som på vinkel, dessutom händer saker med två samtidigaljudkällor. Så om man vill veta hur högtalarna funkar i stereo är det ingen jättebra metod precis.
Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Tangband skrev:Detta verkar intressant.
De har ett antal högtalare bakom ett skynke och folk får lyssna dubbelblint på dessa. De använder bara en högtalare i taget som man lyssnar till, inte två i stereo. Allting verkar nivåmatchat. Finns det svagheter i detta förfarande ?
Det visar inte vilka högtalare som skulle fungerat bäst som stereopar. Hörseln inkl huvud/kropp svarar inte med samma frekvensgång rakt fram som på vinkel, dessutom händer saker med två samtidigaljudkällor. Så om man vill veta hur högtalarna funkar i stereo är det ingen jättebra metod precis.
Kan man rentav säga att högtalare BÖR utvecklas i stereokonfiguration? Så att det låter som de kommer att användas, dvs i stereo ? Hmm... sedan har vi detta med vanliga bostadsrum- de ser ju helt annorlunda ut än i testriggen. Hur mycket påverkar det ?
paa skrev:RogerJoensson skrev:Tangband skrev:Detta verkar intressant.
De har ett antal högtalare bakom ett skynke och folk får lyssna dubbelblint på dessa. De använder bara en högtalare i taget som man lyssnar till, inte två i stereo. Allting verkar nivåmatchat. Finns det svagheter i detta förfarande ?
Det visar inte vilka högtalare som skulle fungerat bäst som stereopar. Hörseln inkl huvud/kropp svarar inte med samma frekvensgång rakt fram som på vinkel, dessutom händer saker med två samtidigaljudkällor. Så om man vill veta hur högtalarna funkar i stereo är det ingen jättebra metod precis.
Man kan ändå tänka sig att en bra monohögtalare fungerar bättre än en dålig monohögtalare, även för stereo.
Det är väl först när man har två par riktigt bra monohögtalare som det blir intressant att ta reda på vilket par som är bäst i stereosituationen.
Tangband skrev:paa skrev:RogerJoensson skrev:Det visar inte vilka högtalare som skulle fungerat bäst som stereopar. Hörseln inkl huvud/kropp svarar inte med samma frekvensgång rakt fram som på vinkel, dessutom händer saker med två samtidigaljudkällor. Så om man vill veta hur högtalarna funkar i stereo är det ingen jättebra metod precis.
Man kan ändå tänka sig att en bra monohögtalare fungerar bättre än en dålig monohögtalare, även för stereo.
Det är väl först när man har två par riktigt bra monohögtalare som det blir intressant att ta reda på vilket par som är bäst i stereosituationen.
Är detta verkligen sant ?
Har inte högtalare i stereouppställning helt annan frekvensgång än en monohögtalare för att uppfattas på samma sätt, klangligt?
Nattlorden skrev:Tangband skrev:paa skrev:Man kan ändå tänka sig att en bra monohögtalare fungerar bättre än en dålig monohögtalare, även för stereo.
Det är väl först när man har två par riktigt bra monohögtalare som det blir intressant att ta reda på vilket par som är bäst i stereosituationen.
Är detta verkligen sant ?
Har inte högtalare i stereouppställning helt annan frekvensgång än en monohögtalare för att uppfattas på samma sätt, klangligt?
helt annan, nej. tveksamt aldrig så stor skillnad att den bästa högtalaren skulle ratas i ett monotest.
de förändringar IÖ pratar om som en optimalkrokig frekvensgång är petitesser mot hur högtalare brukar variera.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:?
Har inte högtalare i stereouppställning helt annan frekvensgång än en monohögtalare för att uppfattas på samma sätt, klangligt?
helt annan, nej. tveksamt aldrig så stor skillnad att den bästa högtalaren skulle ratas i ett monotest.
de förändringar IÖ pratar om som en optimalkrokig frekvensgång är petitesser mot hur högtalare brukar variera.
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:?
Har inte högtalare i stereouppställning helt annan frekvensgång än en monohögtalare för att uppfattas på samma sätt, klangligt?
helt annan, nej. tveksamt aldrig så stor skillnad att den bästa högtalaren skulle ratas i ett monotest.
de förändringar IÖ pratar om som en optimalkrokig frekvensgång är petitesser mot hur högtalare brukar variera.
Just en enda smal ljudkälla rakt framför, med inga eller få tidiga reflexer, är ett specialfall som ger ganska olik återgivning än stereo (och med rum därtill). Dessutom ändras ljudet dessutom ganska radikalt när man vrider lite på huvudet i förhållande till en sådan monokälla, så det blir svårt att överföra intrycken till stereolyssning. Centerhögtalargrejen är långt ifrån problemfri. Så jo, jag vill påstå att lyssning till en monokälla inte är rättvisande för hur det låter i stereo (inkl rum). Att man mycket väl kan missa bästa högtalaren för det i en sådan test (om det nu är det testen handlar om). Felen man hör i monohögtalaren kanske inte är de samma som med samma högtalare i stereokonfig (och i rum).
Ingvars och andras avvägningar för stereolyssning är nog inte gjorda för att eftersträva ljudkaraktären från en enda monohögtalare och en lyssnare som har denna rakt framför sig. Det är nog många som inte tycker att det är helt idealiskt ens för mono-inpelningar.
JM skrev:RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:
helt annan, nej. tveksamt aldrig så stor skillnad att den bästa högtalaren skulle ratas i ett monotest.
de förändringar IÖ pratar om som en optimalkrokig frekvensgång är petitesser mot hur högtalare brukar variera.
Just en enda smal ljudkälla rakt framför, med inga eller få tidiga reflexer, är ett specialfall som ger ganska olik återgivning än stereo (och med rum därtill). Dessutom ändras ljudet dessutom ganska radikalt när man vrider lite på huvudet i förhållande till en sådan monokälla, så det blir svårt att överföra intrycken till stereolyssning. Centerhögtalargrejen är långt ifrån problemfri. Så jo, jag vill påstå att lyssning till en monokälla inte är rättvisande för hur det låter i stereo (inkl rum). Att man mycket väl kan missa bästa högtalaren för det i en sådan test (om det nu är det testen handlar om). Felen man hör i monohögtalaren kanske inte är de samma som med samma högtalare i stereokonfig (och i rum).
Ingvars och andras avvägningar för stereolyssning är nog inte gjorda för att eftersträva ljudkaraktären från en enda monohögtalare och en lyssnare som har denna rakt framför sig. Det är nog många som inte tycker att det är helt idealiskt ens för mono-inpelningar.
Min uppfattning är att det råder konsensus utanför faktiskt.io att stereolyssnandet på fantomcenterhögtalare är lyssningsmässigt vida underlägset en reell fysisk centrumhögtalare. Mycket av stereomusiken ligger lika mycket i bägge högtalarna.
JM
FBK skrev:Skulle vara kul att vara blind för en stund och lyssna på flera olika högtalare för att se vad hjärnan föredrar för något.
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:?
Har inte högtalare i stereouppställning helt annan frekvensgång än en monohögtalare för att uppfattas på samma sätt, klangligt?
helt annan, nej. tveksamt aldrig så stor skillnad att den bästa högtalaren skulle ratas i ett monotest.
de förändringar IÖ pratar om som en optimalkrokig frekvensgång är petitesser mot hur högtalare brukar variera.
Just en enda smal ljudkälla rakt framför, med inga eller få tidiga reflexer, är ett specialfall som ger ganska olik återgivning än stereo (och med rum därtill). Dessutom ändras ljudet dessutom ganska radikalt när man vrider lite på huvudet i förhållande till en sådan monokälla, så det blir svårt att överföra intrycken till stereolyssning. Centerhögtalargrejen är långt ifrån problemfri. Så jo, jag vill påstå att lyssning till en monokälla inte är rättvisande för hur det låter i stereo (inkl rum). Att man mycket väl kan missa bästa högtalaren för det i en sådan test (om det nu är det testen handlar om). Felen man hör i monohögtalaren kanske inte är de samma som med samma högtalare i stereokonfig (och i rum).
Ingvars och andras avvägningar för stereolyssning är nog inte gjorda för att eftersträva ljudkaraktären från en enda monohögtalare och en lyssnare som har denna rakt framför sig. Det är nog många som inte tycker att det är helt idealiskt ens för mono-inpelningar.
Conan skrev:Är man en lyssnare som sitter mitt i ett jättestort rum och lyssnar på en ensam högtalare i mono så verkar ju detta vara en jättebra metod för att hitta den bäst ljudande högtalaren.![]()
För oss andra; vad sjutton lyssnar man efter i en sån där uppställning för att avgöra vad som är bra eller dåligt hos testobjektet?
Harryup skrev:Tangband skrev:RogerJoensson skrev:Det visar inte vilka högtalare som skulle fungerat bäst som stereopar. Hörseln inkl huvud/kropp svarar inte med samma frekvensgång rakt fram som på vinkel, dessutom händer saker med två samtidigaljudkällor. Så om man vill veta hur högtalarna funkar i stereo är det ingen jättebra metod precis.
Kan man rentav säga att högtalare BÖR utvecklas i stereokonfiguration? Så att det låter som de kommer att användas, dvs i stereo ? Hmm... sedan har vi detta med vanliga bostadsrum- de ser ju helt annorlunda ut än i testriggen. Hur mycket påverkar det ?
Finns det något som säger att detta är deras enda test? Jag är inte orolig för att de inte skulle komma på att lyssna i stereo också.
/Harryup
jonasp skrev:Underskatta inte monolyssning. Det är i många fall mycket lättare att hitta problem hos en högtalare när den avlyssnas i mono. Floyd har skrivit en del om detta, t ex.
jonasp skrev:Underskatta inte monolyssning. Det är i många fall mycket lättare att hitta problem hos en högtalare när den avlyssnas i mono. Floyd har skrivit en del om detta, t ex.
Svante skrev:Efter min snabba genomläsning verkar det därför vara ett bra test för att besvara frågan om det är skillnad på blint och öppet.
Här i tråden verkar ni dock tro att de har utvärderat högtalare. Det tror jag inte var målet.
jonasp skrev:Underskatta inte monolyssning. Det är i många fall mycket lättare att hitta problem hos en högtalare när den avlyssnas i mono. Floyd har skrivit en del om detta, t ex.
Tangband skrev:Harryup skrev:Tangband skrev:Kan man rentav säga att högtalare BÖR utvecklas i stereokonfiguration? Så att det låter som de kommer att användas, dvs i stereo ? Hmm... sedan har vi detta med vanliga bostadsrum- de ser ju helt annorlunda ut än i testriggen. Hur mycket påverkar det ?
Finns det något som säger att detta är deras enda test? Jag är inte orolig för att de inte skulle komma på att lyssna i stereo också.
/Harryup
Nej visst. Problemet som jag ser det är tre.
1 . Man jämför med konkurrenter för att konstruera högtalare som föredras av flest människor i blindtester. I mono dessutom. En lagom dos förskönande färgning kanske föredras av många?
2. Man saknar en tydlig referens av verklig musik genom detta förfarande.
3. En monohögtalare som mäter " rakt " blir inte lika rak om man ställer upp dessa i stereokonfigurering 1:18 vinkel.
Johan_Lindroos skrev:1) Du skulle behöva läsa på Floyds bok. Där förtäljes att de högtalare med rakaste frekvensgången föredras i blindtester jämfört med de som har krokigare frekvensgång.
RogerJoensson skrev:Johan_Lindroos skrev:1) Du skulle behöva läsa på Floyds bok. Där förtäljes att de högtalare med rakaste frekvensgången föredras i blindtester jämfört med de som har krokigare frekvensgång.
Så enkelt, tycker jag inte att det är. Det kommer ju att bero på vilka inspelningar man lyssnar på, lyssningsvinklar, strålningsmönster och akustik osv. Sen är frågan vad som är krokig frekvensgång. Är det en krokig frekvensgång när man tagit hänsyn t ex till att hörseln inte har samma respons i alla riktningar?
Svante skrev:När man utvärderar en försöksuppställning måste man titta på hur bra den besvarar den fråga man ställer. Och som det verkar är frågan här hur försökspersonerna påverkas av att se eller inte se högtalaren. De visar på skillnader och alltså har man återigen visat att blindtestning är viktigt.
paa skrev:RogerJoensson skrev:Johan_Lindroos skrev:1) Du skulle behöva läsa på Floyds bok. Där förtäljes att de högtalare med rakaste frekvensgången föredras i blindtester jämfört med de som har krokigare frekvensgång.
Så enkelt, tycker jag inte att det är. Det kommer ju att bero på vilka inspelningar man lyssnar på, lyssningsvinklar, strålningsmönster och akustik osv. Sen är frågan vad som är krokig frekvensgång. Är det en krokig frekvensgång när man tagit hänsyn t ex till att hörseln inte har samma respons i alla riktningar?
Så svårt är det ju inte heller att läsa vad Toole skriver, innan man förkastar det.
Svante skrev:När man utvärderar en försöksuppställning måste man titta på hur bra den besvarar den fråga man ställer. Och som det verkar är frågan här hur försökspersonerna påverkas av att se eller inte se högtalaren. De visar på skillnader och alltså har man återigen visat att blindtestning är viktigt.
Det är visserligen sant att man bara har visat det för monolyssning, men det är inte hemskt långsökt att samma skillnad mellan blint och öppet skulle uppstå även med en stereouppställning. Efter min snabba genomläsning verkar det därför vara ett bra test för att besvara frågan om det är skillnad på blint och öppet.
Här i tråden verkar ni dock tro att de har utvärderat högtalare. Det tror jag inte var målet.
Bill50x skrev:Svante skrev:När man utvärderar en försöksuppställning måste man titta på hur bra den besvarar den fråga man ställer. Och som det verkar är frågan här hur försökspersonerna påverkas av att se eller inte se högtalaren. De visar på skillnader och alltså har man återigen visat att blindtestning är viktigt.
Ja, jooo, men... Att det är skillnad i utfall mellan blind och icke blind lyssning är en sak, men är det med automatik säkert att det är blindlyssningen som är den mest korrekta?
/ B
Tangband skrev:Nej visst. Problemet som jag ser det är tre.
Tangband skrev:1 . Man jämför med konkurrenter för att konstruera högtalare som föredras av flest människor i blindtester. I mono dessutom.
Tangband skrev:En lagom dos förskönande färgning kanske föredras av många?
Tangband skrev:2. Man saknar en tydlig referens av verklig musik genom detta förfarande.
Tangband skrev:3. En monohögtalare som mäter " rakt " blir inte lika rak om man ställer upp dessa i stereokonfigurering 1:18 vinkel.
RogerJoensson skrev:Johan_Lindroos skrev:1) Du skulle behöva läsa på Floyds bok. Där förtäljes att de högtalare med rakaste frekvensgången föredras i blindtester jämfört med de som har krokigare frekvensgång.
Så enkelt, tycker jag inte att det är. Det kommer ju att bero på vilka inspelningar man lyssnar på, lyssningsvinklar, strålningsmönster och akustik osv. Sen är frågan vad som är krokig frekvensgång. Är det en krokig frekvensgång när man tagit hänsyn t ex till att hörseln inte har samma respons i alla riktningar?
paa skrev:RogerJoensson skrev:Johan_Lindroos skrev:1) Du skulle behöva läsa på Floyds bok. Där förtäljes att de högtalare med rakaste frekvensgången föredras i blindtester jämfört med de som har krokigare frekvensgång.
Så enkelt, tycker jag inte att det är. Det kommer ju att bero på vilka inspelningar man lyssnar på, lyssningsvinklar, strålningsmönster och akustik osv. Sen är frågan vad som är krokig frekvensgång. Är det en krokig frekvensgång när man tagit hänsyn t ex till att hörseln inte har samma respons i alla riktningar?
Så svårt är det ju inte heller att läsa vad Toole skriver, innan man förkastar det.
RogerJoensson skrev:Sen är frågan vad som är krokig frekvensgång. Är det en krokig frekvensgång när man tagit hänsyn t ex till att hörseln inte har samma respons i alla riktningar?
Cortado skrev:Det låter som att du tror att man konstruerar högtalaren färdig på det där sättet, så är det inte. Det är en bra utgånspunkt, som flera nu sagt i tråden, man gör större delen av utvecklingen i mono och när man inte längre kan göra förbättringar med monoarbetet så går man över till att "tweaka stereo".
Cortado skrev:RogerJoensson skrev:Sen är frågan vad som är krokig frekvensgång. Är det en krokig frekvensgång när man tagit hänsyn t ex till att hörseln inte har samma respons i alla riktningar?
En högtalare kan ju vara krokig på ett oändligt antal sätt och nivå - hörselns respons ser väl ut på ett visst sätt och variationen mellan människor är väl ändå mindre än variationen mellan krokiga högtalare?
Sen är frågan tycker jag; Vad ska man kompensera för?.. i utvecklingsarbetet (på stora företag som tillverkar strora mängder högtalare) kan man ju inte ta hänsyn till rumsakustiken eftersom den ser olika ut i alla rum..
Svante skrev:Detta verkar tåla att upprepas...Svante skrev:Efter min snabba genomläsning verkar det därför vara ett bra test för att besvara frågan om det är skillnad på blint och öppet.
Här i tråden verkar ni dock tro att de har utvärderat högtalare. Det tror jag inte var målet.
JM skrev:Intressant att forskarproffs som Toole och Olive väljer mono för högtalartestning när opubliserade faktiskt.io medlemmar har annan åsikt. Finns där en historisk bakgrund? Hur testade Stig S?
Conan skrev:JM skrev:Intressant att forskarproffs som Toole och Olive väljer mono för högtalartestning när opubliserade faktiskt.io medlemmar har annan åsikt. Finns där en historisk bakgrund? Hur testade Stig S?
Vilt gissat skulle jag säga att det handlar om en vision att nå en objektivitet genom att kunna blindtesta olika högtalare med snabba byten mellan testobjekten.
Men när man sen jobbar bort hinder efter hinder för denna vision (stereouppställning, rummet mm) så återstår bara en sån där ganska värdelös uppställning med en ensam högtalare i en stor sal. Ungefär som en önskan att objektivt bedöma köttfärssåser men vill komma ifrån den långa tillagningen, så man landar i att blindtesta rå köttfärs istället...![]()
Det är helsikes svårt att blindtesta högtalare och det hade nog varit bättre om man hade låtit det stanna vid det.
JM skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:
Är detta verkligen sant ?
Har inte högtalare i stereouppställning helt annan frekvensgång än en monohögtalare för att uppfattas på samma sätt, klangligt?
helt annan, nej. tveksamt aldrig så stor skillnad att den bästa högtalaren skulle ratas i ett monotest.
de förändringar IÖ pratar om som en optimalkrokig frekvensgång är petitesser mot hur högtalare brukar variera.
Jag menar på att det är fördelar att testa i mono och inte i stereo eller andra högtalaruppsättningar. Stereo är den primitivaste av alla försök att med fler än en högtalare skapa en spatial upplevelse. Så länge testningen inte sker i ekofrittrum spelar den spatiala kontexten - rummet en roll som inte är obetydlig. Spatialakontexen är svår att standardisera.
Vi har nog alla testat att vinkla 2 högtalare och variera avståndet till väggar, tak, golv mm.
Således är håller jag med Harman och Toole/Olive att monoutvärdering av en högtalare är enklare och mer objektivt. Antalet störande svårkontrollerade variabler minskar.
JM
paa skrev:RogerJoensson skrev:Johan_Lindroos skrev:1) Du skulle behöva läsa på Floyds bok. Där förtäljes att de högtalare med rakaste frekvensgången föredras i blindtester jämfört med de som har krokigare frekvensgång.
Så enkelt, tycker jag inte att det är. Det kommer ju att bero på vilka inspelningar man lyssnar på, lyssningsvinklar, strålningsmönster och akustik osv. Sen är frågan vad som är krokig frekvensgång. Är det en krokig frekvensgång när man tagit hänsyn t ex till att hörseln inte har samma respons i alla riktningar?
Så svårt är det ju inte heller att läsa vad Toole skriver, innan man förkastar det.
Tangband skrev:Men kan man komma fram till någonting annat egentligen än att den högtalare som är referensen visst lät bra, i vartfall mitt ute i rummet och i mono-utförande ? Kan man egentligen dra fler slutsatser ?
Bill50x skrev:Svante skrev:När man utvärderar en försöksuppställning måste man titta på hur bra den besvarar den fråga man ställer. Och som det verkar är frågan här hur försökspersonerna påverkas av att se eller inte se högtalaren. De visar på skillnader och alltså har man återigen visat att blindtestning är viktigt.
Ja, jooo, men... Att det är skillnad i utfall mellan blind och icke blind lyssning är en sak, men är det med automatik säkert att det är blindlyssningen som är den mest korrekta?
/ B
Cortado skrev:Tangband skrev:Men kan man komma fram till någonting annat egentligen än att den högtalare som är referensen visst lät bra, i vartfall mitt ute i rummet och i mono-utförande ? Kan man egentligen dra fler slutsatser ?
Det finns ingen "referens". Man har låtit lyssnarna lyssna på flera olika högtalare, i flera olika rum, i flera placeringar etc.
De frågeställningarna du ställer är redan ställda av folk som varit delaktiga i testerna och säkerligen av externa parter. Jag blir ju nyfiken på varför mitt intryck är att du letar efter anledningar att inte läsa boken, har jag fått det om bakfoten?
Lite youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=zrpUDuUtxPM
Cortado skrev:Ja, det där är den förra utgåvan. Den har jag läst för ett par år sen. Nu har jag den nya.
Cortado skrev:Ja, det där är den förra utgåvan. Den har jag läst för ett par år sen. Nu har jag den nya.
jonasp skrev:Cortado skrev:Ja, det där är den förra utgåvan. Den har jag läst för ett par år sen. Nu har jag den nya.
Är det värt att skaffa den nya, enligt ditt förmenande?
Bill50x skrev:Svante skrev:När man utvärderar en försöksuppställning måste man titta på hur bra den besvarar den fråga man ställer. Och som det verkar är frågan här hur försökspersonerna påverkas av att se eller inte se högtalaren. De visar på skillnader och alltså har man återigen visat att blindtestning är viktigt.
Ja, jooo, men... Att det är skillnad i utfall mellan blind och icke blind lyssning är en sak, men är det med automatik säkert att det är blindlyssningen som är den mest korrekta?
/ B
Tangband skrev:Det verkar som att Harmangruppen faktiskt blindtestar även i stereoså där kom mina farhågor på skam.
Tangband skrev:Har läst en del nu och den kritik jag fortfarande har mot dubbel blindtest på det sätt de gör det, är att det saknas en riktig referens i form av musik som spelas live.
Cortado skrev:jonasp skrev:Cortado skrev:Ja, det där är den förra utgåvan. Den har jag läst för ett par år sen. Nu har jag den nya.
Är det värt att skaffa den nya, enligt ditt förmenande?
Ja, det lät nog lite så på det jag skrev och det var kanske inte helt min avsikt. Vet inte exakt vad som är skillnaden än, menade mer att om man ska läsa den utan att ha läst den gamla så är det väl värt att köpa den senare utgåvan och läsa den. Länken till boken är en förhandsgranskning, dvs, inte hela boken.
https://www.bokus.com/bok/9781138921368 ... roduction/
https://www.adlibris.com/se/bok/sound-r ... 1138921368
Det är förövrigt 9år skillnad på utgåvorna så jag gissar att det kan vara vettigt att satsa på den nyare.
Tangband skrev:Det verkar som att Harmangruppen faktiskt blindtestar även i stereoså där kom mina farhågor på skam, och jag hade fel som påstått annat.
Tangband skrev:I Tooleˋs bok stod även mycket intressant om constant directivity hornens fördelar i direktivitet, och att eq kompencering inte kan kompensera så bra för off axis återgivning i konventionella högtalare.
Svante skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:När man utvärderar en försöksuppställning måste man titta på hur bra den besvarar den fråga man ställer. Och som det verkar är frågan här hur försökspersonerna påverkas av att se eller inte se högtalaren. De visar på skillnader och alltså har man återigen visat att blindtestning är viktigt.
Ja, jooo, men... Att det är skillnad i utfall mellan blind och icke blind lyssning är en sak, men är det med automatik säkert att det är blindlyssningen som är den mest korrekta?
/ B
Igen, det beror på frågeställningen.
Jag tycker det är lite lustigt att man glömmer den så ofta.
Svante skrev:Bill50x skrev:Svante skrev:När man utvärderar en försöksuppställning måste man titta på hur bra den besvarar den fråga man ställer. Och som det verkar är frågan här hur försökspersonerna påverkas av att se eller inte se högtalaren. De visar på skillnader och alltså har man återigen visat att blindtestning är viktigt.
Ja, jooo, men... Att det är skillnad i utfall mellan blind och icke blind lyssning är en sak, men är det med automatik säkert att det är blindlyssningen som är den mest korrekta?
/ B
Igen, det beror på frågeställningen.
Jag tycker det är lite lustigt att man glömmer den så ofta.
PerStromgren skrev:FBK skrev:Skulle vara kul att vara blind för en stund och lyssna på flera olika högtalare för att se vad hjärnan föredrar för något.
Men... det går ju! Dra ihop några kompisar och deras högtalare, be om en ögonbindel och kör igång!
PS. Jag har funderat på att vända soffan med ryggen mot högtalarna och göra några experiment!
JM skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Ja, jooo, men... Att det är skillnad i utfall mellan blind och icke blind lyssning är en sak, men är det med automatik säkert att det är blindlyssningen som är den mest korrekta?
/ B
Igen, det beror på frågeställningen.
Jag tycker det är lite lustigt att man glömmer den så ofta.
Hur tänker du här?
Exemplifiera tack.
JM
i skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Ja, jooo, men... Att det är skillnad i utfall mellan blind och icke blind lyssning är en sak, men är det med automatik säkert att det är blindlyssningen som är den mest korrekta?
/ B
Igen, det beror på frågeställningen.
Jag tycker det är lite lustigt att man glömmer den så ofta.
+1



Harman's “How to Listen” Listener Training Program
Harman’s “How to Listen” is a new computer-based software application that helps Harman scientists efficiently train and select listeners used for psychoacoustic research and product evaluation. The self-administered program has 17 different training tasks that focus on four different attributes of sound quality: timbre (spectral effects), spatial attributes(localization and auditory imagery characteristics), dynamics, and nonlinear distortion artifacts. Each training task starts at a novice level, and gradually advances in difficulty based on the listeners’ performance. Constant feedback on the listener's responses is provided to improve their learning and performance. A presentation of the training software can be viewed in parts 1 and 2

Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?
Cortado skrev:Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?
Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?
timbre (spectral effects), spatial attributes(localization and auditory imagery characteristics), dynamics, and nonlinear distortion artifacts
Harryup skrev:Håller med. Är väldigt vanligt i trådar här också att man tycker det är dåligt jobb om en grunka färgar hörbart trots att man inte vet om målet har varit att få den att låta precis som den gör.
Neutralt är inte ofärgat för alla tillverkare utan kan istället vara mera lättlyssnat.
Kraniet skrev:Andra misstag kan vara att de snöar in på de tekniska aspekterna i musiken och missar de ljudåtergivande aspekterna i själva återgivningsutrustningen.
Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.
Bill50x skrev:Kraniet skrev:Andra misstag kan vara att de snöar in på de tekniska aspekterna i musiken och missar de ljudåtergivande aspekterna i själva återgivningsutrustningen.
Men tänk om ljudutrustningen faktiskt.se ändrar på de tekniska aspekterna i musiken? Att tex samspelet mellan basist och trummis försvinner och gruppen som spelar faktiskt.se framstår som sämre än vad de är. I ett sådant fall känns det lite petigt att analysera hur en stråke låter eller hur tydligt man hör tonsillerna fladdra. Det är väl ändå musiken som är det viktiga?
/ B
Morello skrev:Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.
Är inte en rimlig ansats att lyssnare i genomsnitt faktiskt föredrar en adekvat/korrekt klang framför en färgad dito?
Bill50x skrev:Kraniet skrev:Andra misstag kan vara att de snöar in på de tekniska aspekterna i musiken och missar de ljudåtergivande aspekterna i själva återgivningsutrustningen.
Men tänk om ljudutrustningen faktiskt.se ändrar på de tekniska aspekterna i musiken? Att tex samspelet mellan basist och trummis försvinner och gruppen som spelar faktiskt.se framstår som sämre än vad de är. I ett sådant fall känns det lite petigt att analysera hur en stråke låter eller hur tydligt man hör tonsillerna fladdra. Det är väl ändå musiken som är det viktiga?
Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.

Svante skrev:Morello skrev:Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.
Är inte en rimlig ansats att lyssnare i genomsnitt faktiskt föredrar en adekvat/korrekt klang framför en färgad dito?
Tveksamt. Speciellt vid jämförande lyssning.
Are There Cross-Cultural Preferences in Sound Quality?
One of the oldest controversies in audio is the notion that different cultures or geographical regions of the world have different sound quality preferences [see reference 2]. For example, it is often claimed that Japanese listeners have different loudspeaker preferences than Americans due to differences in language, music, cultural practices and norms, and the acoustics of their homes. So far, very little formal research has done on this subject. In some preliminary studies, the author has found no significant differences in sound quality preferences for loudspeakers and automotive audio systems among Chinese, Japanese and American listeners.
Morello skrev:Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.
Är inte en rimlig ansats att lyssnare i genomsnitt faktiskt föredrar en adekvat/korrekt klang framför en färgad dito?
Svante skrev:Man kan förstås fråga vad man vill, och den som vill fråga något bör inte hindras. Men man bör åtminstone veta vad frågan är, och efter experimentet så bör man fråga sig om man verkligen har svarat på frågan man ställde.
Cortado skrev:Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?
Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?
Bagaget skrev:Cortado skrev:Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?
Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?
Läste en tråd i ett annat forum om hur en person jobbat med sin utrustning och justering av pickup m.m. för att bli av med det ”jobbiga” s-ljudet till han gick på en live-tillställning och hörde samma ljud där...
Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.
och hur var det 1974? Hur blir det 2025? Grafen visar medelvärden och inte individer. Jag säger inte att det inte kan vara lika utan att det kan vara olika under andra förutsättningar.Kraniet skrev:Svante skrev:Det jobbiga med att studera vilken högtalartonkurva folk föredrar är att det mycket väl kan variera över tid, det varierar med lyssnarnas bakgrund, och även programmaterialet. Man når inga absoluta sanningar på det sättet, det blir att forska på ett gungfly.
Men deras forskning visar ju det motsatta. Personer med olika bakgrund väljer samma högtalare. Här är bilden jag satte in ovan igen..
[ Bild ]
Almen skrev:Harryup skrev:Håller med. Är väldigt vanligt i trådar här också att man tycker det är dåligt jobb om en grunka färgar hörbart trots att man inte vet om målet har varit att få den att låta precis som den gör.
Men det var inte det jag pratade om. Jag pratade om ett objektivt förhållningssätt vid testning, inte en subjektiv bedömning. Naturligtvis kan man få tycka att saker är bra eller dåliga oavsett konstruktörens intentioner. Vilka konstruktörer säger något annat än att deras burk skall låta precis som den gör?Neutralt är inte ofärgat för alla tillverkare utan kan istället vara mera lättlyssnat.
Väldigt få tillverkare av spelare, försteg eller slutsteg går ut med att de vill färga insignalen för att göra den mer lättlyssnad.
Bill50x skrev:Svante skrev:Man kan förstås fråga vad man vill, och den som vill fråga något bör inte hindras. Men man bör åtminstone veta vad frågan är, och efter experimentet så bör man fråga sig om man verkligen har svarat på frågan man ställde.
"Efter experimentet så bör man fråga sig om man verkligen har fått svar på frågan man ställde." menar du väl?
/ B
Kraniet skrev:Men deras forskning visar ju det motsatta. Personer med olika bakgrund väljer samma högtalare. Här är bilden jag satte in ovan igen..
Bagaget skrev:Cortado skrev:Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?
Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?
Läste en tråd i ett annat forum om hur en person jobbat med sin utrustning och justering av pickup m.m. för att bli av med det ”jobbiga” s-ljudet till han gick på en live-tillställning och hörde samma ljud där...
Svante skrev:Kraniet skrev:Men deras forskning visar ju det motsatta. Personer med olika bakgrund väljer samma högtalare. Här är bilden jag satte in ovan igen..
Diagrammet visar att rangordningen av medelvärdena är densamma för de fyra högtalarna. Medelvärdena däremot skiljer sig åt. Sen beror det förstås på vad man väljer för högtalare, tar man en hygglig hifihögtalare och jämför den med mobiltelefonljud så svarar nog folk lika. Jämför man två likvärdiga, men olika hifihögtalare kan det nog bli olika. Preferenstester är svårt.
hifikg skrev:Jag har nog aldrig monolyssnat OA-52 när jag tänker på saken, men jag misstänker att EN sådan högtalare inte presterar särskilt bra. Någon som testat? Någon som har en hum om Stigs inställning? Har för mig att det var mono som gällde i början, men med spegelvända par lär det väl ändå vara stereo som utvärderats, eller? Om jag skulle gå in för att sälja högtalare i stora upplagor skulle jag vilja veta vilka högtalare som uppfattas som mäktigast och mest prisvärda i butiken, där styr nog synintrycket en hel del misstänker jag. Fast numera ska ljudanläggningar helst inte synas alls.
Kraniet skrev:Svante skrev:Kraniet skrev:Men deras forskning visar ju det motsatta. Personer med olika bakgrund väljer samma högtalare. Här är bilden jag satte in ovan igen..
Diagrammet visar att rangordningen av medelvärdena är densamma för de fyra högtalarna. Medelvärdena däremot skiljer sig åt. Sen beror det förstås på vad man väljer för högtalare, tar man en hygglig hifihögtalare och jämför den med mobiltelefonljud så svarar nog folk lika. Jämför man två likvärdiga, men olika hifihögtalare kan det nog bli olika. Preferenstester är svårt.
Så verkar det ju. Dvs de verkar vara mest överens om att sålla ut den högtalare som mäter(låter) sämst --
hifikg skrev:Jag har nog aldrig monolyssnat OA-52 när jag tänker på saken, men jag misstänker att EN sådan högtalare inte presterar särskilt bra. Någon som testat? Någon som har en hum om Stigs inställning? Har för mig att det var mono som gällde i början, men med spegelvända par lär det väl ändå vara stereo som utvärderats, eller? Om jag skulle gå in för att sälja högtalare i stora upplagor skulle jag vilja veta vilka högtalare som uppfattas som mäktigast och mest prisvärda i butiken, där styr nog synintrycket en hel del misstänker jag. Fast numera ska ljudanläggningar helst inte synas alls.
Kraniet skrev:Fast lite klurigt är det ju eftersom de pratar väldigt mycket om vad lyssningsgruppen föredrar. En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?
Cortado skrev:Kraniet skrev: ...En fråga man då kan ställa sig, är det föredragna ljudet detsamma som en ren "objektivt korrekt" återgivning av källmaterialet?
Det borde väl förutsätta att deltagarna har en tydlig bild eller föreställning av hur materialet ska låta?
darkg skrev:Kraniet skrev:Svante skrev:
Diagrammet visar att rangordningen av medelvärdena är densamma för de fyra högtalarna. Medelvärdena däremot skiljer sig åt. Sen beror det förstås på vad man väljer för högtalare, tar man en hygglig hifihögtalare och jämför den med mobiltelefonljud så svarar nog folk lika. Jämför man två likvärdiga, men olika hifihögtalare kan det nog bli olika. Preferenstester är svårt.
Så verkar det ju. Dvs de verkar vara mest överens om att sålla ut den högtalare som mäter(låter) sämst --
Nä, alla [grupper] är överens om att A är bäst, två tycker inte att D är sämstalla placerar A i samma 1,5-intervall medan intrycken av D sträcker sig över nästan 4,5 enheter.

The poor performance of the students was explained by their tendency to give all four loudspeakers very similar and high ratings. A likely explanation for this was that they experienced a level of sound quality that was much higher than their everyday common experience: compressed MP3 music reproduced through headphones. The good news is that the students seemed to appreciate the higher fidelity sound based on the high ratings. In time, they will hopefully seek out better quality audio systems.
darkg skrev:Kraniet skrev:Svante skrev:
Diagrammet visar att rangordningen av medelvärdena är densamma för de fyra högtalarna. Medelvärdena däremot skiljer sig åt. Sen beror det förstås på vad man väljer för högtalare, tar man en hygglig hifihögtalare och jämför den med mobiltelefonljud så svarar nog folk lika. Jämför man två likvärdiga, men olika hifihögtalare kan det nog bli olika. Preferenstester är svårt.
Så verkar det ju. Dvs de verkar vara mest överens om att sålla ut den högtalare som mäter(låter) sämst --
Nä, alla [grupper] är överens om att A är bäst, två tycker inte att D är sämstalla placerar A i samma 1,5-intervall medan intrycken av D sträcker sig över nästan 4,5 enheter.
Conan skrev:darkg skrev:Kraniet skrev:
Så verkar det ju. Dvs de verkar vara mest överens om att sålla ut den högtalare som mäter(låter) sämst --
Nä, alla [grupper] är överens om att A är bäst, två tycker inte att D är sämstalla placerar A i samma 1,5-intervall medan intrycken av D sträcker sig över nästan 4,5 enheter.
Nu skulle det vara intressant att veta hela testupplägget bakom det där. Det var ju en harman-högtalare som tydligt ”vann”; kan det vara så att just den högtalaren är framlyssnad att prestera objektivt bra i en viss testuppställning (t.ex. en sån där monotest som i bilderna) så är det ju inte underligt om den föredras i samma uppställning av andra lyssnare också. Tror inte harman skulle publicera nåt som säger att deras högtalare som är framlyssnade på ett tidsödande och kostsamt sätt, skulle prestera objektivt dåligt hos flertalet lyssnare.
I en lyssning hemma i ett normalt vardagsrum kanske det hade blivit ett helt annat resultat? Det förtäljer inte historien.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster