Nu har ju mycket redan svarats, men det kanske är bra med lite tjat.. hehe
Tangband skrev:Nej visst. Problemet som jag ser det är tre.
Så du har läst boken eller antar du vad som står i den?

Tangband skrev:1 . Man jämför med konkurrenter för att konstruera högtalare som föredras av flest människor i blindtester. I mono dessutom.
Lyssningstesterna började på NRC (National Reasearch Counsil, det är statligt finansierat och har ingen koppling till branch) och sedan blev Floyd vad jag förstår kontaktad av Harman för att bedriva forskningen för ett bolag som ville förbättra sina produkter. I runda slängar man kan väl säga att forskningen visade vad folk
faktiskt gillade när det kommer till egenskaper i ljudåtergivning. Boken tar inte upp vilka tillverkares högtalare är bra eller dåliga, snarare om vad som gör en högtalare bra eller dålig och varför.
Tangband skrev:En lagom dos förskönande färgning kanske föredras av många?
Hela det förfarandet blir ju en gissningslek, det borde vara bättre att låta färgningen vara en process man lämnar till skapandet av musiken och låta högtalaren spela det som det är på skivan. Vill man sedan färga om det så kan man använda sina tonkontrollrar. Kanske låter lite krasst och tråkigt.. men, på det sättet lämnas ju friheten till den som ska lyssna på musiken/högtalaren och frihet är ju bra!

Tangband skrev:2. Man saknar en tydlig referens av verklig musik genom detta förfarande.
Vad menar du, de lyssnar ju på musik i högtalarna i testerna?
Tangband skrev:3. En monohögtalare som mäter " rakt " blir inte lika rak om man ställer upp dessa i stereokonfigurering 1:18 vinkel.
Det låter som att du tror att man konstruerar högtalaren färdig på det där sättet, så är det inte. Det är en bra utgånspunkt, som flera nu sagt i tråden, man gör större delen av utvecklingen i mono och när man inte längre kan göra förbättringar med monoarbetet så går man över till att "tweaka stereo".