Moderator: Redaktörer
jansch skrev:Är 2 fioler dubbelt så mycket som en? Alltså vad vi uppfattar (känslan) som dubbelt så hög volym, eller måste man ha 9 -10 fioler eller 3 kanske eller 4,5?
Vad tycker du?
jansch skrev:Conan - hur kommer du fram till att 4-5 fioler "känns rätt". Är det en ren känsla?
JM skrev:När något skall bedömas hur det låter är helt subjektivt.
Mäter vi hur något låter med tekniska mätinstrument går det att påstå att ett ljud mäter dubbelt så högt i den tekniska världen.
Ordinalskalan gäller vid bedömning av något låter i den psykologiska världen. Dvs vi kan rangordna starkare eller svagare men aldrig påstå att ljud låter dubbelt så högt.
JM
AndersP skrev:Jag har fått lära mig att två identiska ljudkällor spelar 3 dB starkare än en enda. Är ljudkällorna dessutom koincidenta blir det 6 dB. Borde gälla både metal och knätofs, men utvecklingen kanske har gått framåt.
jansch skrev:Ante77 - intressant, åtminstone för mej. Jag kan inte låta bli att motvilligt hålla med Svante om det är fioler. Men, provade precis nu, 1 resp 4 tangenter, låter inte så mycket mer än en tangent. Dock, mäter ca 4dB(SPL) mer. Försökte verkligen trycka lika hårt. Varför 4dB??
Måste imorgon mäta enskild ton imorgon (frun vill nog inte ha "forskningsklink" nu) så jag är säker på att "grundtonen" har samma styrka.
Svante skrev:JM skrev:När något skall bedömas hur det låter är helt subjektivt.
Mäter vi hur något låter med tekniska mätinstrument går det att påstå att ett ljud mäter dubbelt så högt i den tekniska världen.
Ordinalskalan gäller vid bedömning av något låter i den psykologiska världen. Dvs vi kan rangordna starkare eller svagare men aldrig påstå att ljud låter dubbelt så högt.
JM
Inte alls. Det finns gott om exempel på saker som vi kan siffersätta, fråga tex en musiker hur många halvtonssteg det är mellan två toner.
JM skrev:AndersP skrev:Jag har fått lära mig att två identiska ljudkällor spelar 3 dB starkare än en enda. Är ljudkällorna dessutom koincidenta blir det 6 dB. Borde gälla både metal och knätofs, men utvecklingen kanske har gått framåt.
Vi har många parallella verkligheter. Du refererar till mätresultat i den fysikaliska verkligheten men det vi hör ligger den psykologiska verkligheten.
JM
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:När något skall bedömas hur det låter är helt subjektivt.
Mäter vi hur något låter med tekniska mätinstrument går det att påstå att ett ljud mäter dubbelt så högt i den tekniska världen.
Ordinalskalan gäller vid bedömning av något låter i den psykologiska världen. Dvs vi kan rangordna starkare eller svagare men aldrig påstå att ljud låter dubbelt så högt.
JM
Inte alls. Det finns gott om exempel på saker som vi kan siffersätta, fråga tex en musiker hur många halvtonssteg det är mellan två toner.
Hur definierar du att en högtalare låter dubbelt så bra som en annan högtalare?
JM
Svante skrev:Och det enda rimliga är väl att kalibrera sig mot något verkligt dubbelt som finns, tex två fioler. Vilket skulle ge 3 6 dB. Så är det bara att lära sig det - att 3 dB är dubbelt så mycket. Där har etiketten "dubbelt" blivit kalibrerad
Svante skrev:jansch skrev:Ante77 - intressant, åtminstone för mej. Jag kan inte låta bli att motvilligt hålla med Svante om det är fioler. Men, provade precis nu, 1 resp 4 tangenter, låter inte så mycket mer än en tangent. Dock, mäter ca 4dB(SPL) mer. Försökte verkligen trycka lika hårt. Varför 4dB??
Måste imorgon mäta enskild ton imorgon (frun vill nog inte ha "forskningsklink" nu) så jag är säker på att "grundtonen" har samma styrka.
4 tangenter borde ge 6 dB mer än en tangent, men det finns mycket som kan ställa till det med ett piano. Prova att spela in tonerna en och en, mät i filen hur starka de är, mixa sedan ihop dem. Då kommer matten att stämma. Du kan ta fyra inspelningar av samma tangent och addera dem, så slipper du att de blir olika starka pga pianot.
Conan skrev:Svante skrev:Och det enda rimliga är väl att kalibrera sig mot något verkligt dubbelt som finns, tex två fioler. Vilket skulle ge 3 6 dB. Så är det bara att lära sig det - att 3 dB är dubbelt så mycket. Där har etiketten "dubbelt" blivit kalibrerad
Njae... då skulle man aldrig behöva skilja mellan upplevd och uppmätt ljudstyrka. Hur något upplevs som dubbelt så högt kommer att ha ett rejält mått av subjektivitet i sig men ändå är det ju bara att svara på frågan. Jag skulle kunna svara (och svarade här i tråden) om något upplevs som dubbelt så högt som nåt annat. På samma sätt kan man svara på när en lampa lyser dubbelt så starkt eller när en smärta känns dubbelt så intensivt.
JB skrev:Två fioler låter som dubbelt så många som en!![]()
![]()
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
Inte alls. Det finns gott om exempel på saker som vi kan siffersätta, fråga tex en musiker hur många halvtonssteg det är mellan två toner.
Hur definierar du att en högtalare låter dubbelt så bra som en annan högtalare?
JM
Jag sade inte att man kan siffersätta alla aspekter av ljud. Jag sade att det finns gott om exempel på saker man kan siffersätta.
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Hur definierar du att en högtalare låter dubbelt så bra som en annan högtalare?
JM
Jag sade inte att man kan siffersätta alla aspekter av ljud. Jag sade att det finns gott om exempel på saker man kan siffersätta.
Även om du på något sätt "siffersätter" vad vi hör är du fortfarande kvar i ordinalskalans siffervärld. Dvs påståendet att något låter dubbelt så högt i det enskilda fallet kräver data som uppfyller kvotskalans eller absolutskalans kriterier.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mätskala
JM
Jag har fått lära mig att två identiska ljudkällor spelar 3 dB starkare än en enda. Är ljudkällorna dessutom koincidenta blir det 6 dB. Borde gälla både metal och knätofs, men utvecklingen kanske har gått framåt.
En lyssnare som befinner sig på samma avstånd från båda kommer dock att (åtminstone i teknisk mening) uppleva ljudet som dubbelt så starkt
Däremot har Perfector en väsentlig iakttagelse gällande Eric Östs utsaga.
jansch skrev:lennartj - Då läste du nog inte mitt senaste inlägg........
petersteindl skrev:Om det är universellt att olika individer upplever dessa 3 dB subjektivt som en fördubbling låter jag vara osagt men många skulle nog det.
jansch skrev:Lennartj, du skrev också:En lyssnare som befinner sig på samma avstånd från båda kommer dock att (åtminstone i teknisk mening) uppleva ljudet som dubbelt så starkt
Hm... Vet inte riktigt vad du menar med "åtminstone i teknisk mening" men betyder det att vi lärt oss teoretiskt att det är dubbelt så högt och därför tror på det eller att vi verkligen tycker att det är dubbelt så högt?
idea skrev:Man kan också fråga hur många grader man måste höja värmen för att det skall upplevas som dubbelt så varmt eller när det blir dubbelt så ljust eller vilket annat subjektivt mått som helst. Det blir lika subjektivt obestämt i alla fallen eftersom vi inte kan gradera intryck på en sådan skala.
Adhoc skrev:Om /när man tycker att att det låter dubbelt så starkt; har det inte att göra med hur starkt fiolspelarna spelar och vid vilka frekvenser dom gnider på vid tillfället. Det är i alla fall min tolkning av en snutt ur Philip Newells "Recording Studio Design" (min fetning):
"When a pure tone of mid frequency is increased in power by ten times, the
tone will subjectively approximately double in loudness. This ten times
power increase is represented by a unit called a bel. One tenth of that power
increase is represented by a decibel (dB) and it just so happens that onedecibel
represents the smallest mean detectable change in level that can be
heard on a pure tone at mid frequencies. Ten decibels (one bel) represents
a doubling or halving of loudness. However, the terms ‘pure tone’ and ‘mid
frequencies’ are all-important here. Figure 2.1 shows two representations of
equal loudness contours for human hearing. Each higher line represents
a doubling of subjective loudness. It can be seen from the plots that at the
frequency extremes the lines converge showing that, especially at low frequencies,
smaller changes than 10 dB can be perceived to double or halve the
loudness. This is an important fact that will enter the discussions many times
during the course of this book."
JM skrev:Jag vet inte om jag har fattat rätt men varje isophon kurva är framtagen genom lyssning på varje frekvens med jämförelse med 1000 Hz tills aktuell frekvens låter lika starkt.
Avståndet 10 dB mellan varje isophonkurva vid 1000 Hz verkar inte vara framtaget genom lyssning utan på annat sätt.
Hur?
JM
Svante skrev:JM skrev:Jag vet inte om jag har fattat rätt men varje isophon kurva är framtagen genom lyssning på varje frekvens med jämförelse med 1000 Hz tills aktuell frekvens låter lika starkt.
Avståndet 10 dB mellan varje isophonkurva vid 1000 Hz verkar inte vara framtaget genom lyssning utan på annat sätt.
Hur?
JM
Den är definierad som 10 dB, inte en fördubbling av upplevd ljustyrka. Phonkurvorna anger hur örats känslighet varierar med frekvens, inte nivå. För nivåberoendet finns enheten son, som tack och lov är betydligt mindre använd.
jockewe skrev:Jag kan få ca 100dB ur min egen fiol när jag spelar så starkt jag kan i det tonstarkaste registret,
en transient peak kan bli upp emot 110dB. (mätt 117 dB vid örat A-vägt även om det inte spelar mycket roll vid ca 1000Hz)
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Jag vet inte om jag har fattat rätt men varje isophon kurva är framtagen genom lyssning på varje frekvens med jämförelse med 1000 Hz tills aktuell frekvens låter lika starkt.
Avståndet 10 dB mellan varje isophonkurva vid 1000 Hz verkar inte vara framtaget genom lyssning utan på annat sätt.
Hur?
JM
Den är definierad som 10 dB, inte en fördubbling av upplevd ljustyrka. Phonkurvorna anger hur örats känslighet varierar med frekvens, inte nivå. För nivåberoendet finns enheten son, som tack och lov är betydligt mindre använd.
Varför 10 dB och inget annat?
JM
paa skrev:Två lika starka ljud som är okorrelerade summeras till +3dB, men om dom är korrelerade så summeras dom till +6dB.
Jag skulle säga att 6 dB är vad som behövs för en äkta upplevd dubblering. När det gäller antalet violinister, som förstås alltid är okorrelerade, så blir det i så fall fyra stycken för att det ska bli +6 dB och låta dubbelt så starkt.
paa skrev:Två lika starka ljud som är okorrelerade summeras till +3dB, men om dom är korrelerade så summeras dom till +6dB.
Jag skulle säga att 6 dB är vad som behövs för en äkta upplevd dubblering. När det gäller antalet violinister, som förstås alltid är okorrelerade, så blir det i så fall fyra stycken för att det ska bli +6 dB och låta dubbelt så starkt.
paa skrev:Två lika starka ljud som är okorrelerade summeras till +3dB, men om dom är korrelerade så summeras dom till +6dB.
Jag skulle säga att 6 dB är vad som behövs för en äkta upplevd dubblering. När det gäller antalet violinister, som förstås alltid är okorrelerade, så blir det i så fall fyra stycken för att det ska bli +6 dB och låta dubbelt så starkt.
Svante skrev:paa skrev:Två lika starka ljud som är okorrelerade summeras till +3dB, men om dom är korrelerade så summeras dom till +6dB.
Jag skulle säga att 6 dB är vad som behövs för en äkta upplevd dubblering. När det gäller antalet violinister, som förstås alltid är okorrelerade, så blir det i så fall fyra stycken för att det ska bli +6 dB och låta dubbelt så starkt.
Ja, 3 dB eller 6 dB är mina kandidater för vad det kan bli om man resonerar en stund. "Dubbelt" är bara en etikett, som måste kalibrerar, vilket innebär att valet egentligen är fritt. Och det är väl det som syns i den där tabellen av Stevens som jag visade; det kan bli lite vad som helst om man frågar folk. Att folk i snitt säger 10 dB betyder egentligen inte så mycket när en del säger 2 dB, andra 18 dB. Folks okalibrerade uppfattning blir då tämligen oanvändbar.
paa skrev:Alltså, folk kan ju säga att 3 dB är den minsta skillnad man kan höra, eller att 3 dB låter som en fördubbling. Det är ju ingen mening att fråga på det sättet.
jansch skrev:Skälet för att jag beskrev förutsättningarna relativt noga när jag skapade tråden var att skilja på praktisk verklighet och "förenklad" teori. JAG TROR OCKSÅ (jovisst får man göra det på Faktiskt.io!) att våra upplevda hörselintryck störs av generell teoretisk kunskap. Alltså kunskap föder okunskap...
petersteindl skrev:paa skrev:Två lika starka ljud som är okorrelerade summeras till +3dB, men om dom är korrelerade så summeras dom till +6dB.
Jag skulle säga att 6 dB är vad som behövs för en äkta upplevd dubblering. När det gäller antalet violinister, som förstås alltid är okorrelerade, så blir det i så fall fyra stycken för att det ska bli +6 dB och låta dubbelt så starkt.
En fråga, du använder ordet korrelerad. Bör detta ord användas? Eller ordet koherent?
Conan skrev:paa skrev:Alltså, folk kan ju säga att 3 dB är den minsta skillnad man kan höra, eller att 3 dB låter som en fördubbling. Det är ju ingen mening att fråga på det sättet.
Förstår inte varför det inte skulle vara nån mening att fråga. Det är väl intressant hur folk upplever ljud och korrelera det med vad mätinstrumenten visar? Om det skulle vara så att i samma test två testpersoner skulle tycka så olika, skulle det ju vara jätteintressant att ta reda på varför.
Den minsta förändring som normalt kan uppfattas är 2 -3 dB A
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Två lika starka ljud som är okorrelerade summeras till +3dB, men om dom är korrelerade så summeras dom till +6dB.
Jag skulle säga att 6 dB är vad som behövs för en äkta upplevd dubblering. När det gäller antalet violinister, som förstås alltid är okorrelerade, så blir det i så fall fyra stycken för att det ska bli +6 dB och låta dubbelt så starkt.
En fråga, du använder ordet korrelerad. Bör detta ord användas? Eller ordet koherent?
Korrelerade ljudkällor är ett begrepp som används mest när man talar om akustik för bullerbekämpning, men det är väl samma sak som koherenta ljudkällor?
paa skrev:Det hela låter lite som sjukvårdens fråga, "hur ont gör det på en tiogradig skala"?
petersteindl skrev:paa skrev:Det hela låter lite som sjukvårdens fråga, "hur ont gör det på en tiogradig skala"?
Och den som inte svarar har ondast.
rajapruk skrev:En fantomcenter i 2 högtalare brukar väl mixas in som -3dB från C-kanalen. Så då borde väl 2 högtalare spela ungefär 3dB högre än 1 högtalare, om det ska stämma. Och då borde 2 fioler spela ungefär 3dB högre än 1 fiol, gissar jag.
Och jag har alltid haft känslan av att +10dB låter ungefär dubbelt så högt, subjektivt. Vilket är förvirrande då +3dB summerar till dubbelt så högt signalmässigt.
Ursäkta om allt jag skriver redan sagt, har inte läst så noga.
petersteindl skrev:
paa skrev:
Två lika starka ljud som är okorrelerade summeras till +3dB, men om dom är korrelerade så summeras dom till +6dB.
Jag skulle säga att 6 dB är vad som behövs för en äkta upplevd dubblering. När det gäller antalet violinister, som förstås alltid är okorrelerade, så blir det i så fall fyra stycken för att det ska bli +6 dB och låta dubbelt så starkt.
En fråga, du använder ordet korrelerad. Bör detta ord användas? Eller ordet koherent?
Svante skrev:jockewe skrev:Jag kan få ca 100dB ur min egen fiol när jag spelar så starkt jag kan i det tonstarkaste registret,
en transient peak kan bli upp emot 110dB. (mätt 117 dB vid örat A-vägt även om det inte spelar mycket roll vid ca 1000Hz)
På vilket avstånd?
RogerJoensson skrev:Jo 151dB låter "lite" i överkant, snarare blir det typ 3dB starkare per fördubbling av antalet fiolister...
Användare som besöker denna kategori: Ted_B och 17 gäster