Moderator: Redaktörer
En lyssnare som befinner sig på samma avstånd från båda kommer dock att (åtminstone i teknisk mening) uppleva ljudet som dubbelt så starkt
Däremot har Perfector en väsentlig iakttagelse gällande Eric Östs utsaga.
jansch skrev:lennartj - Då läste du nog inte mitt senaste inlägg........
petersteindl skrev:Om det är universellt att olika individer upplever dessa 3 dB subjektivt som en fördubbling låter jag vara osagt men många skulle nog det.
jansch skrev:Lennartj, du skrev också:En lyssnare som befinner sig på samma avstånd från båda kommer dock att (åtminstone i teknisk mening) uppleva ljudet som dubbelt så starkt
Hm... Vet inte riktigt vad du menar med "åtminstone i teknisk mening" men betyder det att vi lärt oss teoretiskt att det är dubbelt så högt och därför tror på det eller att vi verkligen tycker att det är dubbelt så högt?
idea skrev:Man kan också fråga hur många grader man måste höja värmen för att det skall upplevas som dubbelt så varmt eller när det blir dubbelt så ljust eller vilket annat subjektivt mått som helst. Det blir lika subjektivt obestämt i alla fallen eftersom vi inte kan gradera intryck på en sådan skala.
Adhoc skrev:Om /när man tycker att att det låter dubbelt så starkt; har det inte att göra med hur starkt fiolspelarna spelar och vid vilka frekvenser dom gnider på vid tillfället. Det är i alla fall min tolkning av en snutt ur Philip Newells "Recording Studio Design" (min fetning):
"When a pure tone of mid frequency is increased in power by ten times, the
tone will subjectively approximately double in loudness. This ten times
power increase is represented by a unit called a bel. One tenth of that power
increase is represented by a decibel (dB) and it just so happens that onedecibel
represents the smallest mean detectable change in level that can be
heard on a pure tone at mid frequencies. Ten decibels (one bel) represents
a doubling or halving of loudness. However, the terms ‘pure tone’ and ‘mid
frequencies’ are all-important here. Figure 2.1 shows two representations of
equal loudness contours for human hearing. Each higher line represents
a doubling of subjective loudness. It can be seen from the plots that at the
frequency extremes the lines converge showing that, especially at low frequencies,
smaller changes than 10 dB can be perceived to double or halve the
loudness. This is an important fact that will enter the discussions many times
during the course of this book."
JM skrev:Jag vet inte om jag har fattat rätt men varje isophon kurva är framtagen genom lyssning på varje frekvens med jämförelse med 1000 Hz tills aktuell frekvens låter lika starkt.
Avståndet 10 dB mellan varje isophonkurva vid 1000 Hz verkar inte vara framtaget genom lyssning utan på annat sätt.
Hur?
JM
Svante skrev:JM skrev:Jag vet inte om jag har fattat rätt men varje isophon kurva är framtagen genom lyssning på varje frekvens med jämförelse med 1000 Hz tills aktuell frekvens låter lika starkt.
Avståndet 10 dB mellan varje isophonkurva vid 1000 Hz verkar inte vara framtaget genom lyssning utan på annat sätt.
Hur?
JM
Den är definierad som 10 dB, inte en fördubbling av upplevd ljustyrka. Phonkurvorna anger hur örats känslighet varierar med frekvens, inte nivå. För nivåberoendet finns enheten son, som tack och lov är betydligt mindre använd.
jockewe skrev:Jag kan få ca 100dB ur min egen fiol när jag spelar så starkt jag kan i det tonstarkaste registret,
en transient peak kan bli upp emot 110dB. (mätt 117 dB vid örat A-vägt även om det inte spelar mycket roll vid ca 1000Hz)
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Jag vet inte om jag har fattat rätt men varje isophon kurva är framtagen genom lyssning på varje frekvens med jämförelse med 1000 Hz tills aktuell frekvens låter lika starkt.
Hur?
JM
Den är definierad som 10 dB, inte en fördubbling av upplevd ljustyrka. Phonkurvorna anger hur örats känslighet varierar med frekvens, inte nivå. För nivåberoendet finns enheten son, som tack och lov är betydligt mindre använd.
Varför 10 dB och inget annat?
JM
paa skrev:Två lika starka ljud som är okorrelerade summeras till +3dB, men om dom är korrelerade så summeras dom till +6dB.
Jag skulle säga att 6 dB är vad som behövs för en äkta upplevd dubblering. När det gäller antalet violinister, som förstås alltid är okorrelerade, så blir det i så fall fyra stycken för att det ska bli +6 dB och låta dubbelt så starkt.
paa skrev:Två lika starka ljud som är okorrelerade summeras till +3dB, men om dom är korrelerade så summeras dom till +6dB.
Jag skulle säga att 6 dB är vad som behövs för en äkta upplevd dubblering. När det gäller antalet violinister, som förstås alltid är okorrelerade, så blir det i så fall fyra stycken för att det ska bli +6 dB och låta dubbelt så starkt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster