Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Ha! Vilken galen form! -Faller dock inte mig i smaken precis, men kul!
Lite märkligt att "Rated Power Consumption" är 40W medan förstärkarnas uteffekt är 42W sammanlagt för Eneby 30. Det är nog inte RMS effekt... Hur som helst skulle de vara kul att få lyssna på!
sladdbarn skrev:Bara nätdrift? Med batteridrift så hade varit väldigt användbar.
DQ-20 skrev:Den lilla varianten åker in i mitt sjuttiotalskök osedd, oavsett ljudkvalitet. Låter den apa får den stå som prydnad. Retro done right.
/DQ-20
jonasp skrev:DQ-20 skrev:Den lilla varianten åker in i mitt sjuttiotalskök osedd, oavsett ljudkvalitet. Låter den apa får den stå som prydnad. Retro done right.
/DQ-20
Osedd eller ohörd?
jonasp skrev:Fast frågan är om man sett den om man bara sett den på bild. Med andra ord kan man hävda att man köper den ohörd, orörd och osedd, om man beställer den på teh interwebs.
jonasp skrev:Fast frågan är om man sett den om man bara sett den på bild. Med andra ord kan man hävda att man köper den ohörd, orörd och osedd, om man beställer den på teh interwebs.
JB skrev:jonasp skrev:Fast frågan är om man sett den om man bara sett den på bild. Med andra ord kan man hävda att man köper den ohörd, orörd och osedd, om man beställer den på teh interwebs.
Så man ska göra! Blir ju ingen spänning om man köper ljudgrejer man redan vet hur dom låter innan!![]()
Jag köpte både mina "Monitor Audio RS1" högtalare samt "Sennheiser HD650" hörlurar helt ohörda, men som tur var så blev jag riktigt nöjd med båda köpen, HD650 är fortfarande de bästa hörlurar jag någonsin hört
DQ-20 skrev:
Jag kanske köper den oberörd?![]()
/DQ-20
jonasp skrev:DQ-20 skrev:
Jag kanske köper den oberörd?![]()
/DQ-20
Bara om den är byggd av en robot!
darkg skrev:Hur låter den? Andra synpunkter?
kasper skrev:Den lilla funkar iaf finfint som köksradio här på landet.
[ Bild ]
kasper skrev: Lite svullen ”bas” men det beror rätt mycket på placering.
PerStromgren skrev:kasper skrev:Den lilla funkar iaf finfint som köksradio här på landet.
[ Bild ]
Vad var det fel på den gamla i fönstret?
darkg skrev:Den lille är snyggare "naken"... den är snyggare öht. Tycker jag. Och vem behöver bas.
Evil_Homer skrev:Hur tänkte man med enbart blåtand![]()
Räckvidden blir för begränsad för min del iaf.
Evil_Homer skrev:Det är precis det jag gör, en mobil har man med sig och lägger inte brevid enheten man streamar till.
Spela musik i köket för att gå ut och fixa med något på altanen, eller sätta på en ljudbok för barnen och sedan gå ner går inte med blåtand.
Trist, för dom är riktigt fina annars.
Harryup skrev:DQ-20,
kommer du köpa nummer 2 ohörd också?
mvh/Harryup
Evil_Homer skrev:Hur tänkte man med enbart blåtand![]()
Räckvidden blir för begränsad för min del iaf.
petersteindl skrev:Evil_Homer skrev:Det är precis det jag gör, en mobil har man med sig och lägger inte brevid enheten man streamar till.
Spela musik i köket för att gå ut och fixa med något på altanen, eller sätta på en ljudbok för barnen och sedan gå ner går inte med blåtand.
Blåtand har väl ungefär 25-35 m räckvidd, eller?
Kribban skrev:komplettera med en Chromecast Audio
paa skrev:Har lyssnat på en sån Audio Pro addon, och jag fick det intrycket att man glömt att stoppa dämpmaterial i lådan.
petersteindl skrev:Evil_Homer skrev:Det är precis det jag gör, en mobil har man med sig och lägger inte brevid enheten man streamar till.
Med lite tweak räcker den nå'n Km.petersteindl skrev:Evil_Homer skrev:Det är precis det jag gör, en mobil har man med sig och lägger inte brevid enheten man streamar till.
faema skrev:Hmmm, ser ut som en gammal kylväska. Säkert Ok för priset.
Jag köpte en Audio Pro addon T10 för en månad sedan, ett sånt fint ljud som tyvärr konkurerat ut fin-steron med sin enkelhet, kör via Tuneln radio på Ifonen. Funderar att köpa en till och göra sig av med allt annat förutom skivspelaren.
sky_eye skrev:Med lite tweak räcker den nå'n Km.petersteindl skrev:Evil_Homer skrev:Det är precis det jag gör, en mobil har man med sig och lägger inte brevid enheten man streamar till.
Sent from my SM-N910F using Tapatalk
sky_eye skrev:Med lite tweak räcker den nå'n Km.
DQ-20 skrev:faema skrev:Hmmm, ser ut som en gammal kylväska. Säkert Ok för priset.
Jag köpte en Audio Pro addon T10 för en månad sedan, ett sånt fint ljud som tyvärr konkurerat ut fin-steron med sin enkelhet, kör via Tuneln radio på Ifonen. Funderar att köpa en till och göra sig av med allt annat förutom skivspelaren.
Smaken är som baken. Jag hade tagit en AP T10 eller C10 alla dagar i veckan om de inte var så jävla fula. Det är helt otroligt vilket bra ljud man kan få när man integrerar elektroniken med den högtalare den är tänkt att driva. Jag uppfattade inte ljudet som särskilt boomigt. Men lite sugen är jag allt att gå loss på en Sonos 5:a, men jag har familjen emot mig...
/DQ-20
sky_eye skrev:Med lite tweak räcker den nå'n Km.petersteindl skrev:Evil_Homer skrev:Det är precis det jag gör, en mobil har man med sig och lägger inte brevid enheten man streamar till.
jonasp skrev:sky_eye skrev:Med lite tweak räcker den nå'n Km.petersteindl skrev:
Blir det inte svårt att höra högtalaren på så stort avstånd? Kan den spela så starkt?
faema skrev:Fula,..... Ähum. Jag lät frugan välja mellen några och hon tyckte AP T m10 var den snyggaste men sina läderhantag och sobra gråa färg, ser man......Den lät bäst av de jag kollade på, Sonus inkluderat.
faema skrev:Men, jag använde Tuneln hela påskhelgen och glömde stänga den på nätterna och surfen tog slut (6 G).
Vet någon hur mycket en sån app slukar?? finns det andra som är bättre?
KarlXII skrev:60-talet ringde just och vill ha tillbaka sin kupévärmare.
DanNorman skrev:Det är rätt billigt för element + förstäkare och bluetooth. Är dom tvåkanalskompatibla, alltså att man kan köra två Eneby i riktig tvåkanal över bt?
Då skulle man kunna stoppa det hela i ett par bättre lådor. Tonkurvor kan man korrigera passivt. Jag tror det behövs.
genstruktur skrev:Mer dämpmaterial = det kommer låta bättre?
Verkar ju konstigt att snåla in på något så billigt kan man tycka i sådana fall.
Tangband skrev:genstruktur skrev:Mer dämpmaterial = det kommer låta bättre?
Verkar ju konstigt att snåla in på något så billigt kan man tycka i sådana fall.
Ja, högst troligt betydligt bättre.
Det är inte alls ovanligt att det snålas rejält även på rena hifihögtalare. Dämpaterialet ska ju sättas dit manuellt= tar arbetstid. Syns dessutom inte för kunden så tillverkaren kan strunta i det. Den mindre ikea-lådan kostar 495:- och kostar säkert inte många kronor i material vid tillverkningen. Det är ju det som är så intressant för oss DIY:are. Vi kan ju köpa fårull för samma kostnad som hela radion och få ljudet en aning bättre med egen insats.![]()
( det var nästan groteskt hur lite dämpning det var på bilden till den större ikea-lådan, borde färga rejält i övre basen)
Zeeall skrev:DanNorman skrev:Det är rätt billigt för element + förstäkare och bluetooth. Är dom tvåkanalskompatibla, alltså att man kan köra två Eneby i riktig tvåkanal över bt?
Då skulle man kunna stoppa det hela i ett par bättre lådor. Tonkurvor kan man korrigera passivt. Jag tror det behövs.
Inte tvåkanalskompatibel, tråkigt nog.
Hade varit perfekt att kunna slänga upp två sånna i en Expedit och ha en riktig stereoanläggning.
KarlXII skrev:Precis. Man byter ut lådan - till en snygg - och fyller den generöst med moff. Sen byter man högtalarelementen mot bättre och kraftfullare. När man ändå är igång kan man byta ut förstärkaren mot ett klass d steg kopplat till en ny bättre Bluetoothmottagare. Sen monterar man ihop alla grejer som blivit över och säljer den på blocket. Med lite tur kan man alltså tjäna typ 300 spänn på att köpa en Eneby. Otroligt bra.
Tangband skrev:genstruktur skrev:Mer dämpmaterial = det kommer låta bättre?
Ja, högst troligt betydligt bättre.
Det är inte alls ovanligt att det snålas rejält även på rena hifihögtalare. Dämpaterialet ska ju sättas dit manuellt= tar arbetstid. Syns dessutom inte för kunden så tillverkaren kan strunta i det. Den mindre ikea-lådan kostar 495:- och kostar säkert inte många kronor i material vid tillverkningen. Det är ju det som är så intressant för oss DIY:are. Vi kan ju köpa fårull för samma kostnad som hela radion och få ljudet en aning bättre med egen insats.![]()
( det var nästan groteskt hur lite dämpning det var på bilden till den större ikea-lådan, borde färga rejält i övre basen)
Jag antar att delningsfiltret i högtalaren är passivt, dvs ett enda slutsteg klass d används. Finns det nån synlig seriespole för baselementet tex ? Eller körs den fullrange ?
KarlXII skrev:Precis. Man byter ut lådan - till en snygg - och fyller den generöst med moff. Sen byter man högtalarelementen mot bättre och kraftfullare. När man ändå är igång kan man byta ut förstärkaren mot ett klass d steg kopplat till en ny bättre Bluetoothmottagare. Sen monterar man ihop alla grejer som blivit över och säljer den på blocket. Med lite tur kan man alltså tjäna typ 300 spänn på att köpa en Eneby. Otroligt bra.
Bill50x skrev:Någon som vet om Eneby kan konfigureras i stereo?
/ B
Zeeall några poster upp skrev:Inte tvåkanalskompatibel, tråkigt nog.
darkg skrev:Bill50x skrev:Någon som vet om Eneby kan konfigureras i stereo?
/ BZeeall några poster upp skrev:Inte tvåkanalskompatibel, tråkigt nog.
Bill50x skrev:darkg skrev:Bill50x skrev:Någon som vet om Eneby kan konfigureras i stereo?
/ BZeeall några poster upp skrev:Inte tvåkanalskompatibel, tråkigt nog.
Ahh, missade jag. Vad synd. Skulle gärna kört stereo i min Kallax-hylla i källaren. Det är väl bara mjukvara som behöver fixas gissar jag, vi kanske ska "bomba" Ikea med mail?
/ B
Zeeall skrev:Dom har analog in. Så tekniskt sett så kan man väl löda en egen kabel som delar upp signalen korrekt?
Zeeall skrev:Sen ska man försöka få samma ljudstyrka ur båda högtalarna när man väl spelar...
RogerJoensson skrev:Enklast är väl att bara splitta en analogsladd efter källan (mobillur t ex) och separera höger/vänster där så att det blir en sladd till varje högtalare.
Kanske får man löda en själv för det finns nog inte att köpa färdigt (som sagt).
-Eller mecka till en variant med tre sladdar sladdar (en mini-tele till 2x RCA honor (höger och vänster ut) och sedan dubbla RCA hane till minitele-sladdar som går in i varsin högtalare (ena RCA kontakten ansluts inte på dessa två sladdar). Förutsätter att kontakten på högtalaren är minitele stereo. Man får förmodligen en 6dB svagare nivå eftersom bara ena kanalen ansluts i högtalarens kontakt, men det kanske finns tillräckligt med förstärkning tillgängligt för att det inte ska vara ett problem, annars är det nog bäst att löda en själv (högre nivå och dessutom bättre anpassade sladdar).
Erik_Johansson skrev:Det finns en bas- och en diskantinställning som man kan justera. Köpte en Eneby 20 med ställ idag för att ha när dottern (3 år ) ska hoppa och dansa. Ska vid tillfälle mäta lite på den. Har en rulle med 95x30 mm glasull (drevremsa) som jag tänkte kunde passa perfekt för experiment med dämpning. Kan även vara intressant att se hur basinställningen påverkar.
/Erik
paa skrev:Dämpmaterialet ska väl främst användas för att dämpa färgning och resonanser i högra frekvensområden, inte för att dämpa området där basreflexporten jobbar?
Bättre då att jobba med EQ, för sådan finns det säkert redan i denna lilla låda.
Erik_Johansson skrev:Det finns en bas- och en diskantinställning som man kan justera. Köpte en Eneby 20 med ställ idag för att ha när dottern (3 år ) ska hoppa och dansa. Ska vid tillfälle mäta lite på den. Har en rulle med 95x30 mm glasull (drevremsa) som jag tänkte kunde passa perfekt för experiment med dämpning. Kan även vara intressant att se hur basinställningen påverkar.
/Erik
Johan_Lindroos skrev:Jo, men det går ju, med en sladd som man gör lite special.
genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:Jo, men det går ju, med en sladd som man gör lite special.
Ja någon talade om det i tråden minns jag, men förstod inte hur riktigt?
darkg skrev:genstruktur skrev:Johan_Lindroos skrev:Jo, men det går ju, med en sladd som man gör lite special.
Ja någon talade om det i tråden minns jag, men förstod inte hur riktigt?
Det bygger på att man struntar i bluetooth. Annars krävs mer nördande för att komma fram. Och man får ändå ha sladd emellan.
Tangband skrev:Lyssnade mer ingående nyligen på den mindre eneby. Lät bra för pengarna men inte i närheten av bose mini mkII. ( tycker jag )
Någon som hunnit modda nåt än ?
Faktiskt.io skrev:"Generell diskussion om hifi och områden runt hifi. "
Morello skrev:Vad har denna produkt på ett hifi-forum att göra?
Beakungen skrev:I mitt vardagsrum spelar den tom bra bas. Djupt som tusan. Spelar klart bättre än audio pro t4a jag har och tom djupare i trevligare i basen än min Jbl Boombox!![]()
Bill50x skrev:Beakungen skrev:I mitt vardagsrum spelar den tom bra bas. Djupt som tusan. Spelar klart bättre än audio pro t4a jag har och tom djupare i trevligare i basen än min Jbl Boombox!![]()
Riktigt synd att det inte går att parkoppla dem till stereo. För då kan man använda dem separat på olika ställen i huset om det bara ska låta och köra dem som stereo när det ska finlyssnas. Jag gissar att det bara handlar om ändrad mjukvara, ska vi starta en kampanj mot Ikea? Borde vara intressant för dem, då får de sälja fler...
/ B
Eri skrev:Morello skrev:Vad har denna produkt på ett hifi-forum att göra?
Med den inställningen är det mycket som diskuteras på detta forum som inte borde förekomma här.
darkg skrev:Nja, det verkar inte vara helt enkelt att bluetootha till två apparater. De måste i så fall vara hopkopplade, och då är det möjligen så att det blir enklare att ha en separat bluetoothlåda som skickar höger och vänster på tråd till varsin Eneby, men då kvarstår att synka volymen.
goat76 skrev:Jag tog och beställde en Eneby 20 åt min flickvän som fyller år imorgon. Beställde måndag 13/8 och fick ett preliminärt leveransdatum 22/8, alltså idag.
Är det normalt att det tar så här länge när man beställer online från IKEA och är det normalt att man inte får ett kollinummer?
Ligger deras lager i Asien? Jag beställer ofta grejer från Thomann i Tyskland och det kan ta 4-5 vardagar.
Kanske har jag missförstått deras "Få först, betala sen" faktura, de kanske inte skickar före de fått pengarna eller?
Tangband skrev:Kanske en massa faktiskt-ianer som köpt upp hela lagret pga denna tråd ?
goat76 skrev:Så du beställde för 20 dagar sen och har inte fått paketet än, helt otroligt!
Testade precis ringa för att fråga om min order men la på när den automatiska rösten sa att alla ordrar är försenade upp till 10 dagar, och att personalen inte har tillgång till att se var enskilda beställningar befinner sig.
Skumt att ett så stort och etablerat företag kan ha sådana leveransproblem på varor som finns på lager.
UrSv skrev:Parkopplingen ligger nog inte i högtalaren utan i appen/källan dvs det är inte IKEA som behöver göra nåt. Att koppla till fler enheter funkar i modern tid för en del enheter.
RogerJoensson skrev:Enklast är väl att bara splitta en analogsladd efter källan (mobillur t ex) och separera höger/vänster där så att det blir en sladd till varje högtalare.
Kanske får man löda en själv för det finns nog inte att köpa färdigt (som sagt).
-Eller mecka till en variant med tre sladdar sladdar (en mini-tele till 2x RCA honor (höger och vänster ut) och sedan dubbla RCA hane till minitele-sladdar som går in i varsin högtalare (ena RCA kontakten ansluts inte på dessa två sladdar). Förutsätter att kontakten på högtalaren är minitele stereo. Man får förmodligen en 6dB svagare nivå eftersom bara ena kanalen ansluts i högtalarens kontakt, men det kanske finns tillräckligt med förstärkning tillgängligt för att det inte ska vara ett problem, annars är det nog bäst att löda en själv (högre nivå och dessutom bättre anpassade sladdar).
darkg skrev:Det bör fungera, fast med lägre nivå. Man skulle nog helst vilja löda på stereopluppar, med left och right ihopkopplade.
Conny skrev:darkg skrev:Det bör fungera, fast med lägre nivå. Man skulle nog helst vilja löda på stereopluppar, med left och right ihopkopplade.
Då blir det väl 2 x mono?
Min tanke var att få det i stereo.
Eller missar jag något?
Kribban skrev:Har en fråga angående den automatiska avstängningsfunktionen. Högtalaren stänger av sig om den inte används men hur väcker man den igen. Jag antar att man väcker den om man har parkopplat med BT men väcks den även när den får signal via den analoga 3,5 ingången? Någon som kan testa?
Med vänlig hälsning, Christer
genstruktur skrev:Kan berätta att två barnmorskor undrade vad vi hade för snygg högtalare med oss på förlossningen. Eneby verkar gå hem hos folket!
Kribban skrev:Efter lite mer research så verkar den inte vakna när den får signal via 3,5Lite synd för då faller den bort som ett billigt multroomsalternativ med Chromecast Audio
Med vänlig hälsning, Christer
Jonas skrev:genstruktur skrev:Kan berätta att två barnmorskor undrade vad vi hade för snygg högtalare med oss på förlossningen. Eneby verkar gå hem hos folket!
Dags att säga grattis dåTill något mer än högtalaren förstås!!
NADifierad skrev:Funderar på att ge bort en Eneby i present.
Någon som hunnit jämföra mot tex Marshall Stanmore& Co?
NADifierad skrev:NADifierad skrev:Funderar på att ge bort en Eneby i present.
Undran vill inte gå bort![]()
?
( Och grattis till Genstruktur)
paa skrev:Marshall har stereo på alla sina enheter, vilket ligger som ett stort plus.
Laila skrev:paa skrev:Marshall har stereo på alla sina enheter, vilket ligger som ett stort plus.
Har i skrivande stund minst två Marshall-enheter som arbetar i renaste monio . . . typ.
paa skrev:Laila skrev:paa skrev:Marshall har stereo på alla sina enheter, vilket ligger som ett stort plus.
Har i skrivande stund minst två Marshall-enheter som arbetar i renaste monio . . . typ.
Är det sant? Vilka modeller är det?
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Så du beställde för 20 dagar sen och har inte fått paketet än, helt otroligt!
Testade precis ringa för att fråga om min order men la på när den automatiska rösten sa att alla ordrar är försenade upp till 10 dagar, och att personalen inte har tillgång till att se var enskilda beställningar befinner sig.
Skumt att ett så stort och etablerat företag kan ha sådana leveransproblem på varor som finns på lager.
Ja, och sedan fick jag ett sms den 8:e augusti där det stod såhär:
----------------------------------------------------
Hej!
Vi har ny information angående din order 9879xxxx.
Ordern har fått ett nytt planerat leveransdatum
till v.34-35 på grund av fördröjning från vårt centrala lager.
Med vänlig hälsning IKEA
---------------------------
Å nu är det ju vecka 34 och jag har inte hårt nå't mer...
Johan_Lindroos skrev:Så låddan verkar ha kommit fram, men jag har inte haft tid att hämta den än. Jag tycker att det som helhet blev en dålig köpupplelvelse eftersom det var oväntat långsam leverans. Så mitt råd är väl att inte köpa på Ikeas postorder. Om man ska köpa i butik kan det vara bra att kolla lagersaldo INNAN, för där är de också DÅLIGA, t.ex. en säng så kan det fattas hälften av delarna när man är där och ska handla!!!![]()
Så det verkar som Ikea vill att man ska åka dit OFTA för att kunna roffa åt sig de enstaka saker som kommer in i lager, så att man då handlar ännu mer grejor av dem. Smart idé kanske!?!
Så här verkar det bli alltmer med denna idé med "just-in-time"-lager. Jag är skeptisk.
Allt som allt nästan en månads leveranstid, "bra" jobbat IKEA!!!!![]()
![]()
NADifierad skrev:NADifierad skrev:Funderar på att ge bort en Eneby i present.
darkg skrev:Minns den senaste volyminställning eller startar den på någon standardnivå?
Johan_Lindroos skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Så du beställde för 20 dagar sen och har inte fått paketet än, helt otroligt!
Ja, och sedan fick jag ett sms den 8:e augusti där det stod såhär:
----------------------------------------------------
Hej!
Vi har ny information angående din order 9879xxxx.
Ordern har fått ett nytt planerat leveransdatum
till v.34-35 på grund av fördröjning från vårt centrala lager.
Med vänlig hälsning IKEA
---------------------------
Å nu är det ju vecka 34 och jag har inte hårt nå't mer...
Lite mer Off Topic...!![]()
Det här kom i måndags 27 augusti, jag har inte hunnit skriva än: Jag lägger in även hela rasket av det som kom sedan så jag inte ska behöva plåga er mer sedan.![]()
------------------------------------------------------
Hej Johan Lindroos,
Din order har nu lämnat vårt lager och är på väg till Dig.
Du kommer att få ett SMS som anger var och när Du kan hämta ditt paket. Saknar Du mobilnummer skickar vi en avi med posten.
Din följesedel bifogas i detta mail.
Du kan följa Din leverans på ikea.se. Ange Ditt ordernummer: 98792xxxx
Tack för att Du handlar på IKEA!
----------------------------------------------------------
Sedan kollade jag på IKEAs hemsida:
--------------------------------------------------------------------------
Order No: 98792xxxx
Delivery Time: 2018-08-21 07:00 - 22:00
Date Status
2018-08-27 Din IKEA leverans är nu på väg från vårt lager
----------------------------------------------------------------------------
Sedan fick jag igår ett SMS:
------------------------------------------
Paket från 012 Ikea Kungens kurva finns nu hos Office Depot S:t Eriksgatan 37B. Ange XXXX. Visa leg. Bud visar bådas leg.
------------------------------------------
och Ikea:
--------------------------------------------------------------------------
Order No: 98792xxxx
Delivery Time: 2018-08-21 07:00 - 22:00
Date Status
2018-08-28 Din IKEA leverans är nu på postens utlämningsställe. Brevavin skickas till dig.
----------------------------------------------------------------------------------
Så låddan verkar ha kommit fram, men jag har inte haft tid att hämta den än. Jag tycker att det som helhet blev en dålig köpupplelvelse eftersom det var oväntat långsam leverans. Så mitt råd är väl att inte köpa på Ikeas postorder. Om man ska köpa i butik kan det vara bra att kolla lagersaldo INNAN, för där är de också DÅLIGA, t.ex. en säng så kan det fattas hälften av delarna när man är där och ska handla!!!![]()
Så det verkar som Ikea vill att man ska åka dit OFTA för att kunna roffa åt sig de enstaka saker som kommer in i lager, så att man då handlar ännu mer grejor av dem. Smart idé kanske!?!
Så här verkar det bli alltmer med denna idé med "just-in-time"-lager. Jag är skeptisk.
Allt som allt nästan en månads leveranstid, "bra" jobbat IKEA!!!!![]()
![]()
Zeeall skrev:Hittade en liten konkurent som dessutom går att köra i stereo!
https://www.hogtalare.audio/
Pris: ingen aning då dom inte säljs än.
petersteindl skrev:Zeeall skrev:Hittade en liten konkurent som dessutom går att köra i stereo!
![]()
![]()
kul.
Zeeall skrev:Hittade en liten konkurent som dessutom går att köra i stereo!
paa skrev:Zeeall skrev:Hittade en liten konkurent som dessutom går att köra i stereo!
Det ser ju ut att vara samma konfiguration som AudioPro och Marshall och en massa andra, med en bashögtalare och två diskanter som matas i stereo.
Det fanns väl samma lösning på 70-talets "bergsprängare" som även hade en knapp märkt t.ex hyperstereo, som mer eller mindre lyckat breddade den relativt lilla stereoeffekt man får med en sådan liten enhet.
Thomas_A skrev:OT: Ang bergsprängare jag minns denna klassiker från en sommar och vilket ljud det var... frågan är om minnet sviker eller om den imponerar fortfarande?
[ Bild ]
Zeeall skrev:Thomas_A skrev:OT: Ang bergsprängare jag minns denna klassiker från en sommar och vilket ljud det var... frågan är om minnet sviker eller om den imponerar fortfarande?
[ Bild ]
Hörde en sådan för inte allt för länge sedan. Hade förvisso ett par innanför rocken (som sig bör när en sådan tingest är i närheten) men inte fan lät det dåligt!
Samma ägare har nu bytt till en JBL Charge 3 och den låter nästan lika bra. Så på den fronten så har schysst ljud blivit betydligt mindre.
paa skrev:Nu finns en stor artikel, även med mätningar, på båda Eneby-högtalarna i senaste MoLT.
Maccis skrev:i senaste MoLt, nummer 3/2018 finns en mycket bra och intressant recension av Lindroos.
Maccis skrev:Lindroos??
Maccis skrev:i senaste MoLt, nummer 3/2018 finns en mycket bra och intressant recension av Lindroos.
Tangband skrev:Maccis skrev:i senaste MoLt, nummer 3/2018 finns en mycket bra och intressant recension av Lindroos.
Gjorde de några mätningar ?
Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.
Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.
hifikg skrev:Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.
Men är det low-fi bara för att det är lowprice? blir det automatiskt hifi för att det är high-price? Tänk om IKEA har ett Columbiägg här. Har du lyssnat på dem?
Morello skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.
Men är det low-fi bara för att det är lowprice? blir det automatiskt hifi för att det är high-price? Tänk om IKEA har ett Columbiägg här. Har du lyssnat på dem?
Nej, jag är helt ointresserad av monofoniska blåtandshögtalare.
Bill50x skrev:Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.
Nu är det väl så att det är musiken som är det viktiga, och ibland vill man avnjuta den så bra som möjligt trots begränsade resurser i form av utrymme, ekonomisk insats osv. Tex i sommarstugan, kolonilotten, hos kompisar som lyssnar på all musik i sunkiga datorhögtalare osv. Eller för att mata sina barn med hyggligt ljud istället för att de sitter och lyssnar genom sina mobilers inbyggda högtalare...
/ B
hifikg skrev:Morello skrev:Nej, jag är helt ointresserad av monofoniska blåtandshögtalare.hifikg skrev:Men är det low-fi bara för att det är lowprice? blir det automatiskt hifi för att det är high-price? Tänk om IKEA har ett Columbiägg här. Har du lyssnat på dem?
går det inte att använda två för stereo?
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Blev aningens förvånad över att LTS ägnade betydande spaltutrymme åt den här typen av low-fi. Dessutom från ett bolag som inte direkt arbetar för hållbarhet & miljö etc.
Nu är det väl så att det är musiken som är det viktiga, och ibland vill man avnjuta den så bra som möjligt trots begränsade resurser i form av utrymme, ekonomisk insats osv. Tex i sommarstugan, kolonilotten, hos kompisar som lyssnar på all musik i sunkiga datorhögtalare osv. Eller för att mata sina barn med hyggligt ljud istället för att de sitter och lyssnar genom sina mobilers inbyggda högtalare...
/ B
Ja, jag har inte sagt något som står i motsats till det du skriver. Jag tycker bara att produkten fick onödigt stort spaltutrymme.
paa skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Nu är det väl så att det är musiken som är det viktiga, och ibland vill man avnjuta den så bra som möjligt trots begränsade resurser i form av utrymme, ekonomisk insats osv. Tex i sommarstugan, kolonilotten, hos kompisar som lyssnar på all musik i sunkiga datorhögtalare osv. Eller för att mata sina barn med hyggligt ljud istället för att de sitter och lyssnar genom sina mobilers inbyggda högtalare...
/ B
Ja, jag har inte sagt något som står i motsats till det du skriver. Jag tycker bara att produkten fick onödigt stort spaltutrymme.
Jag tycker däremot att det är bra om tidningen tar in artiklar som medlemmar lagt ner tid och ansträngning på.
NyTeknik skrev:Om någon frågar Ikeas Björn Block varför företaget satsar på tekniska prylar och internet of things kan han alltid peka på företagets senaste möbel: ett nattduksbord.
Ingen kommer att kalla den ett nattduksbord, eftersom detta samarbete mellan Ikea och amerikanska ljudbolaget Sonos också är en högtalare, döpt till Symfonisk. Högtalaren, som får premiär 2019, kan placeras liggande eller ställas på högkant. Och om den i stället monteras på väggen ska det vara praktiskt att lägga saker på den.
---
Tidigare i år lanserade Ikea en färgglad blåtandshögtalare som släpptes i begränsad upplaga, designad tillsammans med svenska bolaget Teenage Engineering. Två andra högtalarvarianter finns fortfarande i sortimentet. Samarbetet med Sonos lär dock inte bli lika flyktigt. Faktum är att Ikea först på senare år begripit hur mycket det har att vinna på en satsning på ljud.
---
- Hade vi bara letat efter en högtalarleverantör hade vi inte sökt upp Sonos. Men vi ville hitta en långsiktig partner inom ljud. Den passion de har för ljud och musik är samma som vi har för livet hemma. Det är en väldigt trevlig kompis vi träffat.
Sonos har redan släppt flera smarta högtalare. Är Symfonisk också en smart högtalare?
– Det vill jag inte gå in på just idag.
Vad kan du gå in på?
– Vi har inte pratat så mycket om specifikationerna. Men produkten är kompatibel med Sonos existerande ljudplattform.
hifikg skrev:Morello skrev:hifikg skrev:Men är det low-fi bara för att det är lowprice? blir det automatiskt hifi för att det är high-price? Tänk om IKEA har ett Columbiägg här. Har du lyssnat på dem?
Nej, jag är helt ointresserad av monofoniska blåtandshögtalare.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Nej, jag är helt ointresserad av monofoniska blåtandshögtalare.
Vad jag förstått så går inte det. Men det handlar väl bara om mjukvara så det borde kunna gå att implementera.
/ B
Bill50x skrev:Så kanske det behövs en hårdvaruförändring med en sladd emellan?
Hur gör Teenage Enginering med sina OD11?
/ B
Johan_Lindroos skrev:Eller så läser du också på sidan 3, 4, 5, 6... Eller mUzAk und lJuDteChniQuE, för du är väl medlem har jag för mig?!![]()
hifikg skrev:Ska nog ta mig till IKEA och lyssna på dem någon dag. Inte utan att man blir lite nyfiken när man läser artiklar som den i MoLT och trådar i forum som det här.
ErikAndersson skrev:Är detta och liknande framtidens "HiFi"????
DVD-ai skrev:Självklart!
För den stora massan, men för nördarna kommer det nog alltid att finnas alternativ.
ErikAndersson skrev:Är detta och liknande framtidens "HiFi"????
petersteindl skrev:ErikAndersson skrev:Är detta och liknande framtidens "HiFi"????
Framtidens HiFi? Absolut inte!
Det är nutidens Hifi.
Morello skrev:Den stora hifi-dödaren stavas TV och VCR.
bassman skrev:ErikAndersson skrev:Är detta och liknande framtidens "HiFi"????
I min bok är det dagens transistorradio som man har på uteplatsen köket och liknande.
Men jag tillhör inte den "breda massan" som DVD-ai pratar om.
NADifierad skrev:Hur funkar den automatiska avstängningen?
Stänger den av om det inte varit någon insignal på ett tag?
Tangband skrev:petersteindl skrev:ErikAndersson skrev:Är detta och liknande framtidens "HiFi"????
Framtidens HiFi? Absolut inte!
Det är nutidens Hifi.
Jag tror framtidens hifi kan bli i princip konstruerad som eneby- med aktiva klass d steg och dsp -digitalfilter och en inbyggd A/D och D/A .
Denna teknik kommer att vara ( och är redan ) billigare än passiv teknik. Titta på tex Jbl 305 som har digitala delningsfilter, inbyggd AD-DA, dsp korrigering och 2 aktiva klass d steg för 1500:- styck.
Frekvenskorrigering kan ske ( som även verkar göras i eneby ! ) i den digitala domänen och justeras med mjukvara. Då kan det bli raka frekvenskurvor.
dewpo skrev:Som jag förstått det är en av Eneby's stora försäljnings argument att den är måttanpassad efter hyllsektionen Kalix![]()
[ Bild ]
Men är det inte en ganska konstig värd vi lever i om det är viktigare att en högtalare passar in i inredningen än att den låter bra
Nattlorden skrev:...Det kan dessutom bli inkörsporten för en helt ny generation...
petersteindl skrev:Snart kommer IKEA frekvens. En vinylspelare.
darkg skrev:petersteindl skrev:Snart kommer IKEA frekvens. En vinylspelare.
Möjligen den apparat som det är allra svårast att snåla på, med äran i behåll, eller vad tror ni?
Kollektionen, som gör debut i feburari nästa år, ska bestå av högtalare av olika storlek, flera lampor - och en skivspelare. Allt i enkla former och klara färger. Målet sägs vara att skapa enkla lösningar som tillåter "spontana fester".
Tangband skrev:darkg skrev:petersteindl skrev:Snart kommer IKEA frekvens. En vinylspelare.
Möjligen den apparat som det är allra svårast att snåla på, med äran i behåll, eller vad tror ni?
Rega kvalitet för 499:- ?
petersteindl skrev:Tangband skrev:darkg skrev:
Rega kvalitet för 499:- ?
Linn Sondek Klimax LP12 kvalitet för 199 kr.![]()
![]()
genstruktur skrev:petersteindl skrev:Snart kommer IKEA frekvens. En vinylspelare.Kollektionen, som gör debut i feburari nästa år, ska bestå av högtalare av olika storlek, flera lampor - och en skivspelare. Allt i enkla former och klara färger. Målet sägs vara att skapa enkla lösningar som tillåter "spontana fester".
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... ng-6899536
Tangband skrev:genstruktur skrev:petersteindl skrev:Snart kommer IKEA frekvens. En vinylspelare.Kollektionen, som gör debut i feburari nästa år, ska bestå av högtalare av olika storlek, flera lampor - och en skivspelare. Allt i enkla former och klara färger. Målet sägs vara att skapa enkla lösningar som tillåter "spontana fester".
https://www.nyteknik.se/digitalisering/ ... ng-6899536
Snygg skivspelare ivartfall
Tangband skrev:Ni som har både eneby 20 och 30, - hur upplever ni skillnaden ?
Mer bas såklart från den större 30 , men är kvaliteten på basen lika bra som 20-modellen ?
Det jag undrar ( innan jag köper ) är om eneby 30 upplevs som en entydig förbättring mot den mindre modellen, eller om det finns vissa förbehåll ?
Nattlorden skrev:Kul med platt tonarm.... har ju det på min NAD... men det var en intressant konceptrendering - snygg. Nackdelen är att man lär slå till tonarmen varje gång man byter skiva..
Conan skrev:Nattlorden skrev:Kul med platt tonarm.... har ju det på min NAD... men det var en intressant konceptrendering - snygg. Nackdelen är att man lär slå till tonarmen varje gång man byter skiva..
Jo men det kommer ju sälja fler pickupnålar...Annan uppenbar nackdel är att tonarmen blir väldigt kort, med konsekvenser för spårningsfelet och förmågan att hantera buckliga skivor. Men det blir väl så när form och design får styra allt. Lock lär väl inte bli aktuellt heller? Vad ska man ha sånt skräp till undrar jag?
Tangband skrev:Conan skrev:Nattlorden skrev:Kul med platt tonarm.... har ju det på min NAD... men det var en intressant konceptrendering - snygg. Nackdelen är att man lär slå till tonarmen varje gång man byter skiva..
Jo men det kommer ju sälja fler pickupnålar...Annan uppenbar nackdel är att tonarmen blir väldigt kort, med konsekvenser för spårningsfelet och förmågan att hantera buckliga skivor. Men det blir väl så när form och design får styra allt. Lock lär väl inte bli aktuellt heller? Vad ska man ha sånt skräp till undrar jag?
Beror väl på?
En sån här produkt kanske ska jämföras med andra skivspelare med extremt lågt pris. Undrar vad priset blir ? De flesta skivspelare som finns under 1000:- är ju rena skräpet. Kommer man upp till 2000:- närmar man sig Regaterritorium och då blir nog ikeaspelaren ointressant för hifi-freaks.
Jag menar- om nu detta blir en trend att likt eneby 30 göra apparater som presterar lika bra som dubbelt så dyra grejor så finns det säkert en stor köpkrets, om priset blir lågt.
Conan skrev:Nattlorden skrev:Kul med platt tonarm.... har ju det på min NAD... men det var en intressant konceptrendering - snygg. Nackdelen är att man lär slå till tonarmen varje gång man byter skiva..
Bill50x skrev:Conan skrev:Nattlorden skrev:Kul med platt tonarm.... har ju det på min NAD... men det var en intressant konceptrendering - snygg. Nackdelen är att man lär slå till tonarmen varje gång man byter skiva..
Ikeas skivspelare är lika djup som en LP, dvs ca 30 cm. En 9" arm är lite drygt 22 cm mellan armens vridpunkt och nålspets så med Ikeas design har man ca 8 cm för motvikt och lite överhäng framtill vid nålen. Mao klarar designen en 9" arm vilken är den vanligaste längden bland pivot-armar. Ikeas arm blir alltså i normallängd om man utnyttjar tillgängligt utrymme.
/ B
Kribban skrev:petersteindl skrev:Snart kommer IKEA frekvens. En vinylspelare.
viewtopic.php?f=11&t=67053&p=1990305&hilit=Ikea+frekvens#p1990305
Baffel skrev:Monohögtalare? För att lyssna på div P1? P1 gillar jag för övrigt, så kanon!
Lyssna på musik i mono? Blir det inte bara en saga om hur bra det kan bli, en fabel:
https://www.youtube.com/watch?v=vJQyrkSiEKQ&t=11s
darkg skrev:Visst, men ska man ha bluetooth får man skaffa en sådan mottagare, fixa sladd och så funkar inte modden ovan vilket innebär att man måste göra en annan modd för rimlig funktion. Så hittills i tråden är de inte mycket att ha till stereo.
Johan_Lindroos skrev:darkg skrev:Visst, men ska man ha bluetooth får man skaffa en sådan mottagare, fixa sladd och så funkar inte modden ovan vilket innebär att man måste göra en annan modd för rimlig funktion. Så hittills i tråden är de inte mycket att ha till stereo.
Det råder delade uppfatningar om den saken. Jag känner en person som kör dubbla Eneby 30 i stereo med sladd som är väldigt nöjd. Även hans fruga hanterar anläggningen utan problem. Det blir tydligen en rutin att knäppa på varhe högtalare och sedan snurra upp till max volym. Sedan justerar de ljudnivån från en DAC med inbyggd volymkontroll vilken är den som matar högtalarna.
PerStromgren skrev:[..."Den nya anläggningen är så lättanvänd att även Er fru kan använda den!"
hifikg skrev:PerStromgren skrev:[..."Den nya anläggningen är så lättanvänd att även Er fru kan använda den!"
Som en Opel då?
hifikg skrev:PerStromgren skrev:[..."Den nya anläggningen är så lättanvänd att även Er fru kan använda den!"
Som en Opel då?
Alexi skrev:Moddade min Eneby30 idag eftersom frontskyddet tar bort så mycket av diskanten.
darkg skrev:Då kan fronttyg vara ännu en lämplig verksamhet i mod-stugan
Tangband skrev:Alexi skrev:Moddade min Eneby30 idag eftersom frontskyddet tar bort så mycket av diskanten.
Även Eneby 20 låter bättre utan tygfronten, det är kanska stor skillnad.
jansch skrev:Tangband skrev:Alexi skrev:Moddade min Eneby30 idag eftersom frontskyddet tar bort så mycket av diskanten.
Vet "man" att att frekvensgången blir rakare utan tyg? Eller är det att en "hissad" diskant ofta uppskattas mer......
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband skrev:
Vet "man" att att frekvensgången blir rakare utan tyg? Eller är det att en "hissad" diskant ofta uppskattas mer......
Bill50x skrev:En liten undran. När Eneby står ovanpå din högtalare, "ser" inte det lilla baselementet det som en extra baffelyta då?
Skulle jag bara bedöma efter mätningarna skulle jag nog föredra att lyssna med frontskyddet, ser inte så kul ut med 10 dB höjning mellan 4 och 12 kHz i on-axismätningarna...
/ B
Tangband skrev:Den stora överskningen kommer då jag mäter väldigt snett från sidan, typ 45 grader snett utan front.
1/24 okt smoothing .
Kurvan är rakare off-axis !
Denna billiga högtalare mäter bättre off axis än tex jbl:s monitor 305 !!
Alexi skrev:Någon som provat att fylla på med lite mer fluff?
goat76 skrev:Tangband skrev:Den stora överskningen kommer då jag mäter väldigt snett från sidan, typ 45 grader snett utan front.
1/24 okt smoothing .
Kurvan är rakare off-axis !
Denna billiga högtalare mäter bättre off axis än tex jbl:s monitor 305 !!
Men låter Eneby bättre än dina JBL?
Är inte det här ett perfekt exempel på att mätningar bara kan ge en indikation för något, men att en enskild mätning inte heller säger speciellt mycket om det man hör vid vanlig musiklyssning?
Jag tycker min Eneby 20 är en riktigt bra högtalare för vad den är, en liten flyttbar mono-högtalare, perfekt för badrum, kök eller balkong.Men den kommer naturligtvis inte ens i närheten av den ljudkvalitet som mina högtalare i musikanläggningen, och det förväntar jag mig inte heller.
Tangband skrev:+1![]()
Jag tror det blir svårt att hitta en bluetooth högtalare som låter bättre för 495:-
Bill50x skrev:En liten undran. När Eneby står ovanpå din högtalare, "ser" inte det lilla baselementet det som en extra baffelyta då?
Skulle jag bara bedöma efter mätningarna skulle jag nog föredra att lyssna med frontskyddet, ser inte så kul ut med 10 dB höjning mellan 4 och 12 kHz i on-axismätningarna...
/ B
Tangband skrev:Alexi skrev:Någon som provat att fylla på med lite mer fluff?
Nej, men klart är att basens tydlighet i eneby 20 är sämre än mina Jbl 530. Lite bumligare och otydligare, men förvånansvärt bra för en sån här billig högtalare. Min erfarenhet säger mig att lite fårull nog skulle göra susen.
Håller med JM att dessa eneby 20 och 30 nog spelar klangligt neutralare än många dyrare ”riktiga” hifihögtalare.
/ B
MorganM skrev:Hur gör man exakt om man vill koppla ihop 2st Eneby 30 till stereo?
Morello skrev:"Bipol" är dock inte ett vedertaget begrepp, men jag förstår vad du menar - burkarna i fas rygg mot rygg
.
Tangband skrev:Undras hur elementen i eneby 30 är kopplade ?
Är det en två-vägare där båda basarna spelar upp till diskanten ? Eller är det en trevägare ?
Den enda som riktigt vet borde vara Johan Lindroos som mätt på högtalaren - vad säger du ?
Elementen verkar ju vara riktigt bra - man blir nästan lite sugen på att bygga en bättre låda till eneby 20.
sprudel skrev:Kul JM![]()
Det kanske står i tråden men vem har konstruerat högtalaren.
Morello skrev:Får man gissa på kinesisk manufaktur?
Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?
Kraniet skrev:Nu kommer snart Ikea Symfonisk. Samarbete med Sonos. kommer som lampa och som liten lådhögtalare. Kompatibla med sonos övriga produkter.
[ Bild ]
https://ikea.today/meet-our-new-family- ... symfonisk/
https://www.nyteknik.se/popularteknik/i ... na-6954415
Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”
Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?
Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”
Tangband skrev:Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”
Nej jag har inte läst artikeln men jag har ju gjort egna mätningar i denna tråd på eneby 20, och ja, den mäter rakare on axis med frontskydden på men låter då sämre än utan frontskyddet.
Utan frontskydd mäter 20-modellen förvånadsvärt rakt off axis . Och det är kanske i den vinkeln Ikea högtalarna avlyssnas oftast.
Tangband skrev:Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?
Såvitt jag har förstått från videos på nätet så används samma chip och kodning i båda apparaterna.
Även om det skulle innebära endast codec SBC så spelar det väl ingen större roll? Enheterna kickar butt med alla andra bärbara enheter. Och eneby 20-30 är ändå inte "riktig hifi". Sådant som man skulle bli nöjd med som enda anläggning om man är lite kräsen.
För att det skulle ske så krävs det bla lite bättre lådor och bättre inbyggda slutsteg.
Använt med frontskydd så dämpas diskanten vid 10 kHz med 5 dB på eneby 20. ( Se sid 10 ).
Borde vara likadant med eneby 30.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Lennart skrev:Har du läst artikeln i Molt 3/2018? Frekvensgången ser riktigt accetabel ut med frontskydd och komponentkvaliten är långt över vad man kan förvänta sig för inköpspriset. Men jag förstår givetvis att ”riktig hifi” är den inte, utan undrar om blåtandskopplingen är OK eller om det är auxkabel som gäller? Sen har jag tänkt att använda en gammal Google Pixel 2 XL som ”streamer” En nackdel med Pixel 2 XL är att inte har en analog 3,5 mm utgång utan USB-C. Och då krävs en adapter och för dom varierar kvaliten har jag läst på ”webben”
Nej jag har inte läst artikeln men jag har ju gjort egna mätningar i denna tråd på eneby 20, och ja, den mäter rakare on axis med frontskydden på men låter då sämre än utan frontskyddet.
Utan frontskydd mäter 20-modellen förvånadsvärt rakt off axis . Och det är kanske i den vinkeln Ikea högtalarna avlyssnas oftast.
Det är din uppfattning som jag inte delar.
Rakt on axis låter den korrekt med frontskyddet på.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Lennart skrev:Har beställt en Eneby 30 till uterummet och undrar om 30:an stödjer blåtand Aptx? I Molt 3/18 sidan 16 nämns att modell 20 bara klarar codec SBC, men om 30:an står inget?
Såvitt jag har förstått från videos på nätet så används samma chip och kodning i båda apparaterna.
Även om det skulle innebära endast codec SBC så spelar det väl ingen större roll? Enheterna kickar butt med alla andra bärbara enheter. Och eneby 20-30 är ändå inte "riktig hifi". Sådant som man skulle bli nöjd med som enda anläggning om man är lite kräsen.
För att det skulle ske så krävs det bla lite bättre lådor och bättre inbyggda slutsteg.
Använt med frontskydd så dämpas diskanten vid 10kHz med 5 dB på eneby 20. ( Se sid 10 ).
Det sista stämmer inte med mina mätningar. Jag råder andra läsare att bortse från Tangbands utsaga.
Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Såvitt jag har förstått från videos på nätet så används samma chip och kodning i båda apparaterna.
Använt med frontskydd så dämpas diskanten vid 10 kHz med 5 dB på eneby 20. ( Se sid 10 ).
Det sista stämmer inte med mina mätningar. Jag råder andra läsare att bortse från Tangbands utsaga.
Jag tycker folk ska göra egna mätningar med eller utan frontskydd. Jag är den enda som visat mätningar med eller utan front i denna tråd. Det skiljer 5 dB vid ungefär 10 kHz med eller utan front. Diskanten har en peak vid den frekvensen utan front . Med front blir det däremot förvånansvärt rakt.
Johan Lindroos- kan du eller nån annan skanna lite mätbilder från testen i MOlt ? Jag antar att du mätte fler mätningar än som stod i artikeln, det är väl ok att visa dessa ?
Cortado skrev:Ber om ursäkt för OT.. men
Gällande bilden så har jag haft dialog med Tangband och föreslagit honom att se om han kan använda en annan kamera-app. Är det någon iFånare som kan tipsa om någon bra?
Tänker att man då ska kunna ställa in lite defaultalternativ där;
- man kan välja att EXIF sparas i bilderna
- man kan välja en "statisk orientering" på bilden/kunna ändra den efter bilden tagits/sparats
- man kan välja en upplösning på bilden (de behöver inte vara 3264*2448 och 1,14Mb..)
bonus
- man ställa in att den varnar för högdagrar innan man tar bilden, eller att den kör "auto hdr"
- man kan beskära bilden innan man sparar den
Tangband skrev:Jag har istället mailat bilden till mig själv, och då kan man minska ned filens storlek med olika alternativ
Eri skrev:Jag förstår inte varför du aldrig kan visa en bild rättvänd. Det är väldigt irriterande med dessa dessa liggande och nu uppochner vända bilder.
Cortado skrev:Tangband skrev:Jag har istället mailat bilden till mig själv, och då kan man minska ned filens storlek med olika alternativ
Ehh.. varför måste du maila bilden till dig själv? Sparar du bilden i din enhet så ligger den ju redan där.. väl?
Tangband skrev:Vad det gäller postade bilder som blir snedvridna från iOS så är de INTE snedvridna på mina bildvisare.
Jag vet inte vad det beror på- på mina bildvisare visas de rättvänt men jag förstår att det måste vara irriterande om de visas på fel sätt i olika webbläsare. Jag har en gammal Windows -härk som jag använde då jag laddade ned The edge för simulering där bla Peter Stendl hjälpte till. Jag skulle kunna kontrollera där hur bilderna ser ut med Windows 7 och Explorer.
Tangband skrev:Ja, lagrad med full upplösning, dvs bilden är ofta större än 2 MB. Det finns inget sätt jag hittat som kan minska ned filen med iOS, möjligen med en extern app.
Cortado skrev:Tangband skrev:Vad det gäller postade bilder som blir snedvridna från iOS så är de INTE snedvridna på mina bildvisare.
Jag vet inte vad det beror på- på mina bildvisare visas de rättvänt men jag förstår att det måste vara irriterande om de visas på fel sätt i olika webbläsare. Jag har en gammal Windows -härk som jag använde då jag laddade ned The edge för simulering där bla Peter Stendl hjälpte till. Jag skulle kunna kontrollera där hur bilderna ser ut med Windows 7 och Explorer.
På din iPad, prova att titta på bilden i en bildvisar som inte roterar bilden automatiskt för då struntar den i EXIFs orienteringsinfo (eventuellt kan du ställa in detta i appen).Tangband skrev:Ja, lagrad med full upplösning, dvs bilden är ofta större än 2 MB. Det finns inget sätt jag hittat som kan minska ned filen med iOS, möjligen med en extern app.
Definitivt en extern app.
Det där är roligt, du måste alltså maila bilder till dig själv för att mailklienten i sig verkar begränsa storleken på bilder som ska mailas och skalar ner bilden automatiskt innan den skickar. Snacka om att bygga en båt för att hämta vatten från andra sidan ån..![]()
Vet inte om detta är ett handhavandefel eller om det återigen är ett fall där Apple rensat bort alla alternativ för att de ska vara enklare att hantera.
Tangband skrev:https://distansskolan.se/wordpress/upp- ... onebilder/
Johan_Lindroos skrev:Tanband, för foton för webbpublicering är mitt råd att du EnBaRt fotar i liggande format med hemknappen riktad åt höger (tror jag, eftersom jag inte har någon iFån(tratt). Prova så ser du!
MorganM skrev:Kan man på något vis koppla Eneby 20/30 så man kan använda dom som passiva högtalare?
Nautikern skrev:Har blivit nyfiken på dessa Eneby 30. Har någon testat hur de låter upphängda på vägg? Gärna i stereokonfiguration.
Idag har jag Larsen L4 som frontar tillsammans med varsin XTZ 10.16. Som surround har jag två PSB Alpha, men det är musik som är prioriterat.
Jag har en tanke i bakhuvudet på att downsiza anläggningen. Förenkla och göra den mer diskret. Därav intresset för dessa Eneby 30, de skulle smälta in väldigt bra på mina gråa väggar i 60-talshuset. Vardagsrummet är ca 30 m2.
I så fall skippar jag surround och kommer integrera en eller två av subbarna på något diskret sätt.
Utseendemässigt blir det en uppgradering, men blir det en stor nedgradering ljudmässigt tror ni?
Fråga två gäller hur jag ska koppla in dessa Eneby till all utrustning. Idag använder jag mig av en Onkyo receiver, 616 har jag för mig den heter.
Följande utrustning behöver anslutas, Boxer Android TV-box, Firestick 4K, PC och en snes classic.
Skulle en sådan här fungera för att extrahera ljudet från mina enheter och skicka vidare det analogt till Eneby?
https://m.aliexpress.com/item/100000446 ... cher3x1USB
Funkar det måntro? För och nackdelar?
Nautikern skrev:Tacksam för svaret Johan![]()
Blev väldigt nyfiken då dom hyllades så högt här tidigare i tråden. Blir kanske att jag köper en bara för att stilla nyfikenheten, men ställer in mig på att ha kvar min L4. Dom är faktiskt inte så dumma dom heller.
Ska dock försöka få till subplaceringen lite mer diskret.
Mvh Peter
qtp skrev:For the record: Har byggt om en Eneby 30 för spänningsmatning från 12V DC. Har ett 12V-system i sommarstugan.
Den verkar trivas bra med 12V även om det står 18,3V på det som kommer från ordinarie nätdel. Blir väl lite lägre uteffekt nu än den nominella.
STDI skrev:Vad innebär "Har byggt om..."?
qtp skrev:Ser att kretsarna är specade ner till 8V.
Hittade ett par grafer i databladen:
Nautikern skrev:Har någon testat IKEA symfonisk bokhyllehögtalaren? Aktiv den med men wifi istället för blåtand.
Skulle varit riktigt intressant om någon jämfört Symfonisk med Eneby 30?
Lassen skrev:Spontanköpte en Eneby 30 till sommarstugan. Brukar alltid släpa med mig (85 mil enkel resa) en B&W A5, men tänkte undvika det framöver och lämna den billiga Eneby 30 i stugan.
Tycker den under semestertid lätt kan ersätta A5:an, även om Eneby är monofonisk.
Iof är nog A5:ans "stereonytta" diskutabel, då det är en singellåda med bredd på ca 35-40 cm...
Nästa sommarsemester ska jag pula i lite mera moff i Eneby-lådan.
En sak jag upptäckte med Eneby 30: jag kan få betydligt högre ljudnivå via linjeingången, jmf blåtand. Flera gånger har jag via blåtand legat på max volym på mobilen (iPhone 8+) och max på Enebys volymkontroll och jag skulle önska att det gick att öka ljudnivån några snäpp till. Detta går bra via linjeingången.
Tangband skrev:Ny tråd om Ikea symfonisk.
viewtopic.php?f=9&t=69291
qtp skrev:For the record: Har byggt om en Eneby 30 för spänningsmatning från 12V DC. ...
Den verkar trivas bra med 12V ...
NADifierad skrev:Köpte som sagt den lilla Enebyn till grabben i julklapp.
Och visst låter den bättre än många andra små bluetooth grunkor jag hört.
Men bra!?!
Nej!
Bill50x skrev:Köpte den allra minsta Enebyn för 165:-. Och den låter, men inte speciellt kul. Borde köpt en Eneby 20 plus batteripack istället.
/ B
hifikg skrev:Bill50x skrev:Köpte den allra minsta Enebyn för 165:-. Och den låter, men inte speciellt kul. Borde köpt en Eneby 20 plus batteripack istället.
365 dagars öppet köp!
Johan_Lindroos skrev:Ja det tycker jag. Eneby 30 är avsevärt bättre.
sprudel skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja det tycker jag. Eneby 30 är avsevärt bättre.
Tack Johan, då får det bli en 30 i pjäxbagen!
hifikg skrev:sprudel skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja det tycker jag. Eneby 30 är avsevärt bättre.
Tack Johan, då får det bli en 30 i pjäxbagen!
Håller med Johan, men köpte ändå en 20 till oss och 30 till dottern. Vi valde 20 för att den kan drivas med batteri. Vi ska ha den dels på vår balkong, där finns eluttag och dels i husvagnen där vi ofta fricampar utan tillgång till 230V.
Johan_Lindroos skrev:Varje boomer spelar likadan signal (upp till delningsfrekvensen). Därav kan det bli lite märkligt ljud om man lyssnar snett åt sidan på grund av interferens.
mangrove skrev:Är det någon som vet om den kommer ihåg den tidigare volyminställningen om den stängs av, antingen om den stängs av genom knappen, eller om man bryter strömmen och kopplar in den igen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster