IngOehman skrev:Klart knepigt språkligt när man har två dimensioner som gör anspråk på samma begrepp.
Jag minns faktiskt första gången som jag reflekterade över detta med hög och låg tonhöjd. Det var på lekis när någon spelade "en låg ton" på pianot och jag tyckte att det där var ju en hög ton. Lågfrekventa ljud låter ju "stort" och då måste det ju vara högt också, tror jag att min undermedvetna logik var.
Jag har funderat över det där, varför är en hög tonhöjd synonymt med höga frekvenser? Jag tror inte att det är en ren mappning mellan frekvens och intryck, tonhöjdsbegreppet är nog äldre än frekvensbegreppet, gissar jag. Jag tror det kommer från hur det känns när man tar en ton med rösten. Tar man en hög ton lyfter man gärna upp struphuvudet, och tar man en låg ton så sänger man det. Fast jag vet ju inte, speciellt vet jag inte hur gammalt tonhöjdsbegreppet är.
Fö är det så att det är många ickemusiker som inte kan skilja på tonhöjd och styrka. Det blir man varse om man utsätter folk för en fonetograf (inte fonograf), som är ett program som visar tonhöjd och styrka på X- och y-axlarna och när man leker med rösten så vandrar en prick omkring på skärmen som visar var man är just nu. Sätter man folk framför en sådan är det förvånansvärt ofta de inte begriper de olika dimensionerna. Som parentes kan man också säga att det finns en stark korrelation mellan spontan tonhöjd och spontan styrka; ju starkare vi pratar, desto högre tonhöjd blir det. Detta har sångare att kämpa med.
Tillägg: Jag frågade precis min 7-åriga dotter om hon kunde göra en låg ton med rösten. "Ihh" sa hon väldigt pipigt. En hög ton lät "Booom", på låg tonhöjd. Hon blev mycket förvånad när jag pekade på pianot och sa att de höga tonerna satt till höger.
Men vad var topic nu igen? Djupbas, ja. Jo, jag vet inte om jag har nåt svar på frågan, det varierar nog med vilka prylar man har i de olika kategorierna. Men definift skulle jag försöka få till aktiv delning till subbarna, och att högpass- och lågpassgren är dimensionerade tillsammans (helst även med högtaleriet (och rummet (men det gör man ju inte så ofta))). Men detta finns det folk som kan bättre än jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.