JM skrev:Morello skrev:Hur upplever ni att klangen förändras då ni lyssnar på rosa brus och rör huvudet långsam till höger/vänster om "sweet spot"?
goat76 skrev:
Frekvensdipp i centrumljudet är inget jag har störts av eller hört, tror jag. Hur upplever du det? .
Tack Morello.
Med rosa brus hittas sweetspot. Ljudet i sweetspot har en frekvensdipp. Utanför sweetspot saknas ljuddippen och ljudet upplevs som mer högfrekvent. Bekräftas av Floyd Toools egna ord på sidan 151-152 i hans andra upplaga av Sound Reproduction.
Dvs ett enkelt praktiskt test som visar på en av stereolyssnandets flera tillkortakommanden - frekvensdippen i centrumljudet och var sweetspot finns i rummet.
Morello verkar höra till det fåtal som inte behöver uppgradera sina kunskaper map steroljud och akustik.
JM
Morello ställer en öppen fråga, han berättar/påstår ingenting, som du JM felaktigt antyder.
Men det är en bra fråga han ställer, eftersom den inspirerar till ett bra experiment, ett som alla bör göra. Det ger nämligen ett svar på en fråga - hur bra hjälper rummet till att maskera en väsentlig del av stereosystemfelskomplexet?
I ett dåligt lyssningsrum, ett där huvudproblemet är att viktiga tidiga reflexer saknas och ofta (men inte alltid) även ett där kvoten mellan efterklang* och tidiga reflexer är fel (för hög) så blir dippen i mittpositionen mycket tydlig, och det berättar alltså om en missanpassning mellan högtalarna och förefintligt rum.
Det går att rätta till. Det är ett akustisk problem snarare än ett stereosystemfel.
Men - i ett optimalt balanserat rum så finns ändå en rest av dippen kvar, liksom en rest av 3-4 kHz-betoningen. Det är inga 10 dB men någon eller ett par. Det går att skapa högtalar/rum-kombinationer där i princip hela denna interferens är borta, men det blir rum som får andra tillkortakommanden. Rum där direktljudet domineras av reflekterade ljud av olika slag.
Detta förekommer parallellt med en massa andra artefekter som tillsammans summerade, utgör stereosystemefelen, som bör kompenseras för att ljudåtergivningen skall upplevas som naturlig.
Det kan nämnas att i ett bra rum (i betydelsen ett som passar för de högtalare som används i rummet, deras spridningsegenskaper alltså) så är dippen ett skapligt marginellt problem = en liten del av stereosystemfelens summa, vilket är väldigt bra! Det möjliggör nämligen skapande av stereofoniska lyssningsmiljöer som INTE är av sweetspot-typ!

I ett bra lyssningsrum så finns helt enkelt ingen Sweetspot - utan att stort sweetfield!

Alla lyssningsplatser blir inte ekvivalenta, men det blir de ju inte i verkligheten heller. Sitter man i en loge så kommer alltid "öppningen in till ljudhändelsen" att vara störst (rymdvinkelmässigt) när man sitter längst fram i mitten. Samma sak gäller framför en optimalt uppställd anläggning/rum. Alltså en sweetfield-anläggning.
Men det är MÅNGA balanser som behöver bli rätt för att allt skall optimeras. Vissa balanser är motstridiga. Exempelvis finns det som regel i ett optimerat rum, vissa hörbara artefekter strax till vänster och strax till höger om mittpositionen.
De bör inte vara klangliga (kan testas genom att söka svar på Morellos fråga) men upplevas som en svag kantring av mittintrycket. Kommer man några dm mera åt väster respektive höger så ramlar saker på plats igen!

En bra sak med oss människor är att vi har en viss bredd - våra axlar gör det mer eller mindre omöjligt att hamna i de där kantringszonerna, om någon sitter i mitten!
Vh, iö
- - - - -
*Peter skrev i sitt inlägg om tidiga och sena reflexer (allt han skrev var i sak riktigt), så jag vill bara klargöra att det terminologiskt inte finns något som heter sena reflexer. Sena reflexer heter efterklang. Skälet till att begreppet sena reflexer inte används är att det som skiljer de tidiga från efterklangen inte är tiden, utan urskiljbarheten. Tidiga reflexer är de som kommer så tidigt (och är så glesa) att de kan urskiljas. Efterklangen är de senare reflexioner som inte längre är individuellt urskiljbara och därför yttrar sig en just en klang.
Så i ett rum kan efterklangen starta 20 ms efter direktljudet. I ett annat kan en reflex som är fördröjd 800 ms vara en tidig reflex.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).