Moderator: Redaktörer
paa skrev:Hemsidans info om föredrag mm gäller fortfarande förra årets mässa, så det är svårt att veta hur spännande det kan bli.
Dessutom så kommer man väl mest för att träffa forumvänner?
Nattlorden skrev:Om de flyttar den till Malmö, annars inte.
ChristianAndersson skrev:Nattlorden skrev:Om de flyttar den till Malmö, annars inte.
Ska inte Köpenhamn ha utställning?
Hittar bara notis om HFK´s omdaning.
https://www.recordere.dk/2018/10/hifi-klubben-3-0-butikkerne-bliver-showrooms/
The Rock Hemmabiomässa i Lund har bra avstånd mellan rummen och hyffsad litenhet på dessa.
https://therock.se/2018/12/hemmabiomassa-2019/
bassman skrev:Jo jag skall dit.
Tar en cirka en timme dit med reaplan
Max_Headroom skrev:Spelades det någon funk på mässan?
Alexi skrev:Måste haft otur. De spelade bara Keith don’t go, i varenda rum vi var i...
hifikg skrev:Alexi skrev:Måste haft otur. De spelade bara Keith don’t go, i varenda rum vi var i...
Den hörde jag ingenstans på hela dagen
hifikg skrev:Och bäst på mässan var...Spoiler:Visa
petersteindl skrev:hifikg skrev:Alexi skrev:Måste haft otur. De spelade bara Keith don’t go, i varenda rum vi var i...
Den hörde jag ingenstans på hela dagen
+1
paa skrev:Vem ställer ut Klipsch?
petersteindl skrev:paa skrev:Vem ställer ut Klipsch?
Septon är distributör för Klipsch och ställer ut Klipschorn. Finns i LL som det tidigare hette. Deras rum är längst bort från entrén.
Mvh
Peter
JM skrev:MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.
Dvs perfekt för skapa bästa mixen direktljud/reflexljud. Ljudupplevelsen var helt i samklang med publicerad neuropsykologi/neurofysiologi. Något att ta in för framtiden.

JM skrev:Svenska Oidio Audios dipoler har en potential. Ljudet var närmast MBL på mässan som jag ser det. Ljudet i ett relativt litet rum hade en tendens till ok försenade reflexer. Med diffusorerna längre från högtalarna borde ljudet i samma rum bli ännu bättre. För dominerande högfrekventa reflexer från väggen bakom högtalarna. Basen kan förbättras med några subbasar.
http://www.oidoaudio.com/#sound
JM skrev:Steinway Lyngdorf dipolerna imponerade men inte lika mycket som MBL och Oidio Audios. Möjligen var rummet för stort. De högre frekvenserna distorderade markant. Möjligen gjorde en hörselskada att dansken inte hörde hur det lät.
http://steinwaylyngdorf.com/steinway-sons-model-b/
JM skrev:Bästa mellanregister/diskant ljudet kom från Qudral Aurum titan 9. Högtalaren saknar det vassa ljudet MBL dras med vid högre frekvenser och höga ljudnivåer.
http://www.quadral.com/en/loudspeaker/aurum/titan/
JM skrev:Gammal är ändå äldst. Klipsch hörnhorn imponerade i de lägre frekvenserna över 80 Hz. Övergången mellan subbasen och sidosystemen är svår. Klippsch klarar detta bäst. Kanske Ingvar och Peter har rätt fast på olika sätt att subbasen bör vara delad en bit över 80 Hz invid framhögtalarna.
https://www.klipsch.com/products/klipschorn
JM
Ronnie skrev:JM skrev:MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.
Dvs perfekt för skapa bästa mixen direktljud/reflexljud. Ljudupplevelsen var helt i samklang med publicerad neuropsykologi/neurofysiologi. Något att ta in för framtiden.
Är du säker på att det inte bara var egenskaperna hos en bra rundstrålande högtalare du upplevde, oaktat rummets storlek? Hos Audio Concept har jag bara hört MBL i det här lilla rummet. Musikupplevelsen minns jag som ganska likartad den på mässan. Länge sen dock.
Tangband skrev:Bra att komma ihåg att då man besöker sådana här mässor så är man väldigt färgad av hur det låter hemma.
Det blir omedvetet/eller medvetet den referens man jämför allting med.
Jag skulle tro att det behövs en längre lyssningsstund i varje rum med intensiv lyssning i sweetspot för att bli av med ev. bias.
Jag tror JM skrev i nån tråd att det krävdes 15 minuter för hjärnan att ställa om eller så minns jag fel
JM skrev:Tangband skrev:Bra att komma ihåg att då man besöker sådana här mässor så är man väldigt färgad av hur det låter hemma.
Jag skulle tro att det behövs en längre lyssningsstund i varje rum med intensiv lyssning i sweetspot för att bli av med ev. bias.
Jag tror JM skrev i nån tråd att det krävdes 15 minuter för hjärnan att ställa om eller så minns jag fel
Missuppfattning - efter ca 20 minuter låter vanligen musik helt ok pga adaptation i hjärnan. Tom en ifåne låter ok.
Ljud kan bara rangordnas. Bättre eller sämre.
......
JM
Tangband skrev:JM skrev:Tangband skrev:Bra att komma ihåg att då man besöker sådana här mässor så är man väldigt färgad av hur det låter hemma.
Missuppfattning - efter ca 20 minuter låter vanligen musik helt ok pga adaptation i hjärnan. Tom en ifåne låter ok.
Ljud kan bara rangordnas. Bättre eller sämre.
......
JM
Det där håller jag inte med om. ”bättre” jämfört med vad ?
Den enda vettiga referensen måste väl vara riktiga instrument, och inte högtalare ?( som i Harmans tester )
JM skrev:Ronnie skrev:JM skrev:MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.
Är du säker på att det inte bara var egenskaperna hos en bra rundstrålande högtalare du upplevde, oaktat rummets storlek? Hos Audio Concept har jag bara hört MBL i det här lilla rummet. Musikupplevelsen minns jag som ganska likartad den på mässan. Länge sen dock.
Nu har jag i mitt stora lyssningsrum liknande ljud som MBL fast bättre. Samma naturlighet i ljudet men med lägre distorsion och inte samma ljudtryck.
Tom med 4 Eneby (Ikea) högtalare, i dipol konfiguration, går det att skapa ett naturligt MBL liknade ljud som slår lådhögtalare map naturlighet i ett större icke akustiskt bearbetat rum.
Det viktiga som Ingvar o co inte fattat är att tidsfördröjningen av reflexerna är den viktigaste variabeln för upplevelsen av naturligt ljud. Tidsfördröjningen är en nödvändig men ej tillräcklig variabel enligt mina tidigare inlägg.
Genom tidsfördröjningen och sänkt ljudintensitet på reflexerna undviks den skadliga maskeringen av det primära direktljudet - vilket till min glädje många noterade på mässan. Lådhögtalare i vanligt lyssningsrum kan möjligen med akustikåtgärder sänka reflexernas ljudintensitet men inte försena reflexerna.
MBL i mitt stora lyssningsrum kommer aldrig att låta lika bra som dipoler pga rummet är för smalt. För starka och för tidiga reflexer kommer förstöra direktljudet. Låna gärna ett par MBL för att verifiera.
JM
JM skrev:Tom med 4 Eneby (Ikea) högtalare, i dipol konfiguration, går det att skapa ett naturligt MBL liknade ljud som slår lådhögtalare map naturlighet i ett större icke akustiskt bearbetat rum.
Kralle skrev:JM skrev:Tom med 4 Eneby (Ikea) högtalare, i dipol konfiguration, går det att skapa ett naturligt MBL liknade ljud som slår lådhögtalare map naturlighet i ett större icke akustiskt bearbetat rum.
Det vore intressant om du ville delge lite mer detaljer runt detta.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Spelades det någon funk på mässan?
Nä. men i ett rum (Burmeister mm) spelades det som avslutning ett spår från Deep Purples "Live in Japan" (fast från trippeln som gavs ut -90 nångång med en CD från resp konsertkväll). Bättre än Revaxör (eller vad det nu heter) för att spola ut all mässjazz ur öronen.
/ B
JM skrev:Ronnie:
360 graders rundstrålande högtalare typ MBL och dipoler har något gemensamt. Båda har frekvenslik ljudutstrålning med direktljudet i vissa viktiga avgörande riktningar vilka ger första upplevda dominerande ljudreflexen.
Detta har inte lådhögtalaren. Lådhögtalaren är rundstrålande under ca 1000 Hz och ger frekvensolika reflexer relativt direktljudet vilka hjärnan uppfattar som ett nytt ljud separat från direktljudet. Maskeringseffekter mm uppstår. Bäst är att dämpa reflexer för minimera de negativa effekterna av reflexerna men den positiva effekten av optimal reflexförsening uteblir. Jag upplever att ljudet blir anemiskt.
Allt handlar om när och hur första frekvenslika reflexen når dina öron relativt direktljudet.
Första frekvenslika reflexen vilken hjärnan inte uppfattar som ett separat ljud är en riktig reflex av direktljudet. Inga maskeringseffekter mm hos en normalhörande person (*). MBL och dipolen fixar första reflexen på olika sätt.
Med MBLs 360 graders ljudspridning kommer första dominerade reflexen från närmaste sidoväggen mellan högtalaren och lyssningspositionen. På mässan var första reflexen försenad drygt 20 ms och dämpad ca 7 dB.
Mina invinklade dipoler ger försumbara reflexer från sidoväggen mellan högtalaren och lyssningspositionen pga dipolutsläckningen. Ljudet bakåt reflekteras via bakre sidoväggarna och bakväggen samt blir den första dominerande reflexen försenad i mitt fall ca 20 ms och dämpad ca 6 dB relativt direktljudet.
*((Vissa hörselskadade hör musiken bättre utan reflexer pga maskering mm och helst i mono. Coqtaileffekten brukar vara första tecknet på skadan.))
JM
Alexi skrev:Måste haft otur. De spelade bara Keith don’t go, i varenda rum vi var i...
hifikg skrev:Roligaste köpet på mässan blev den här, mycket spännande historia om hur en dotter till en hifi-nörd försöker hjälpa pappa att bli av med BrumtrollenBoken är ämnad för mitt barnbarn, men jag skrattade en hel del själv när jag läste igenom den. Borde alla barnsliga hifinördar köpa. Tycker jag. Härliga illustrationer och en genomgång av allehanda hifi-pryttlar.
Bill50x skrev:hifikg skrev:Roligaste köpet på mässan blev den här, mycket spännande historia om hur en dotter till en hifi-nörd försöker hjälpa pappa att bli av med BrumtrollenBoken är ämnad för mitt barnbarn, men jag skrattade en hel del själv när jag läste igenom den. Borde alla barnsliga hifinördar köpa. Tycker jag. Härliga illustrationer och en genomgång av allehanda hifi-pryttlar.
Rackarns att jag missade den. Kollade hos Svalander och bara frakten kostar 90:-Priset för boken är OK (129) men att det kostar nästan lika mycket att få hem den irriterar mig. Börjar bli bortskämd med alla billiga frakter (det mesta från tex Webhallen kommer gratis i brevlådan eller närmsta livsmedelsbutik)
/ B
hifikg skrev:120 på mässan, men den borde väl finnas i bokhandeln också? Annars får du väl sambeställa den med något my(s)tiskt eluttag
Bill50x skrev:hifikg skrev:120 på mässan, men den borde väl finnas i bokhandeln också? Annars får du väl sambeställa den med något my(s)tiskt eluttag
Det har jag inte råd med...
/ B
JM skrev:MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.
JM skrev:Dvs perfekt för skapa bästa mixen direktljud/reflexljud. Ljudupplevelsen var helt i samklang med publicerad neuropsykologi/neurofysiologi. Något att ta in för framtiden.
JM skrev:Nu har få 3-4 meter till närmaste vägg. Då är dipoler ett fullgott alternativet. Laterala utsläckningen av ljudet hos dipolen gör att rummet kan var mindre på bredden. Med lyssning på längden i ett långsmalt normalt rum går det att räkna fram och skapa i praktiken en tillräcklig försening/dämpning av reflexljudet likt MBL.
Svenska Oidio Audios dipoler har en potential. Ljudet var närmast MBL på mässan som jag ser det. Ljudet i ett relativt litet rum hade en tendens till ok försenade reflexer. Med diffusorerna längre från högtalarna borde ljudet i samma rum bli ännu bättre. För dominerande högfrekventa reflexer från väggen bakom högtalarna. Basen kan förbättras med några subbasar.
Steinway Lyngdorf dipolerna imponerade men inte lika mycket som MBL och Oidio Audios. Möjligen var rummet för stort. De högre frekvenserna distorderade markant. Möjligen gjorde en hörselskada att dansken inte hörde hur det lät.
Bästa mellanregister/diskant ljudet kom från Qudral Aurum titan 9. Högtalaren saknar det vassa ljudet MBL dras med vid högre frekvenser och höga ljudnivåer.
Gammal är ändå äldst. Klipsch hörnhorn imponerade i de lägre frekvenserna över 80 Hz. Övergången mellan subbasen och sidosystemen är svår. Klippsch klarar detta bäst. Kanske Ingvar och Peter har rätt fast på olika sätt att subbasen bör vara delad en bit över 80 Hz invid framhögtalarna.
guwt skrev:Bill50x skrev:hifikg skrev:120 på mässan, men den borde väl finnas i bokhandeln också? Annars får du väl sambeställa den med något my(s)tiskt eluttag
Det har jag inte råd med...
https://www.adlibris.com/se/bok/brumfal ... 9198477832
134 kr för boken
Gratis frakt om du handlar för över 169 kr, annars 19 kr för frakten.
IngOehman skrev:JM skrev:MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.
Du har dålig koll (använder för simpel matematik? Läs; du räknar inte på mer än en komponent av många). Det är bättre att du frågar den som är insatta än kommer med oinsatta gissningar. Du riskerar att lura dem som behärskar ämnet lika dåligt som du.
Golvreflexen blir i storleksordningen 1-2 dB dämpad och 1,5 ms fördröjd. Takreflexen blir något svagare och mera fördröjd.
Reflerna (per styck) från väggen bakom högtalarna får en från geometrin fördröjnkng om 19,8 ms om uppställningen är enligt +/-23 grader och de två intervallen är sitt mittvärde 3,5 meter. Annars kan det bli klart mindre. Den försvagning (inte dämpning) som ges av avstånden är drygt 9 dB, vilket ger en klar hörbar påverkan.
Men viktigare - SIMMAN av de reflekterade ljuden i lokalen ifråga blir avsevärt mycket starkare än direktljudet. Inte svagare.JM skrev:Dvs perfekt för skapa bästa mixen direktljud/reflexljud. Ljudupplevelsen var helt i samklang med publicerad neuropsykologi/neurofysiologi. Något att ta in för framtiden.
Du är helt ute och cyklar. Du blandar ihop studier som undersöker preferenser för live-situationen med hörbarhet av rumspåverkan i musikåtergivnkngssituatilnen (där reflexer från inspelningstillfället är inkluderade på inspelningen).
Ord som ”perfekt” och ”bästa mixen” går anspråk på objektivitet och hör inte hemma i en seriös diskussion om musikåtergivning.
Färgningar har inga nivåer som är ”optimala”. Mindre är bättre (sett ur ett återgivningsperspektiv), men situationen med stereosystemet är komplex, och en massa saker behöver vägas mot varandra för att summan skall nå minsta hörbarhet. Vissa fel maskerar andra.
I preferensstudier får man inte den sortens resultat som du gör återkommande påståenden om. Det är bättre att du frågar dem som är kunniga än påstår en massa saker som är rena lögner.JM skrev:Nu har få 3-4 meter till närmaste vägg. Då är dipoler ett fullgott alternativet. Laterala utsläckningen av ljudet hos dipolen gör att rummet kan var mindre på bredden. Med lyssning på längden i ett långsmalt normalt rum går det att räkna fram och skapa i praktiken en tillräcklig försening/dämpning av reflexljudet likt MBL.
Svenska Oidio Audios dipoler har en potential. Ljudet var närmast MBL på mässan som jag ser det. Ljudet i ett relativt litet rum hade en tendens till ok försenade reflexer. Med diffusorerna längre från högtalarna borde ljudet i samma rum bli ännu bättre. För dominerande högfrekventa reflexer från väggen bakom högtalarna. Basen kan förbättras med några subbasar.
Steinway Lyngdorf dipolerna imponerade men inte lika mycket som MBL och Oidio Audios. Möjligen var rummet för stort. De högre frekvenserna distorderade markant. Möjligen gjorde en hörselskada att dansken inte hörde hur det lät.
Bästa mellanregister/diskant ljudet kom från Qudral Aurum titan 9. Högtalaren saknar det vassa ljudet MBL dras med vid högre frekvenser och höga ljudnivåer.
Gammal är ändå äldst. Klipsch hörnhorn imponerade i de lägre frekvenserna över 80 Hz. Övergången mellan subbasen och sidosystemen är svår. Klippsch klarar detta bäst. Kanske Ingvar och Peter har rätt fast på olika sätt att subbasen bör vara delad en bit över 80 Hz invid framhögtalarna.
Har ingen aning om vad du tror att jag sagt, men jag kan berätta hur hörseln fungerar med avseende på känslighet för grupplöptidsfel, eller rättare sagt vad det leder till - att man under de flesta (men inte alla) omständigheter bör undvika att dela mellan 100 och 250 Hz. Det är ett mycket känsligt register att dela i (av psykoakustiska skäl) och normalt är det bäst att undvika delningar i det.
Bättre att dela vid 80 eller 300 Hz.
Vh, iö
- - - - -
PS. Förtydligande för att undvika missförstånd - jag har alltid tyckt att MBL spelar ”trevligt” på så vis att de skapar en ljudbild av liknande trevlig sort i princip oberoende av programmaterialet. De skapar den, men återger i gengäld inte det som är inspelat nämnvärt. Jag personligen föredrar anläggningar där programmaterialet bestämmer, men förstår även att man kan gilla den ”pålitliga, allestädes närvarande” ljudbild som ett par MBL målar upp.
Alexi skrev:Man vinner inga debatter på att gå till persionangrepp, istället för att debatera sakfrågan!
JM skrev:Tangband skrev:Bra att komma ihåg att då man besöker sådana här mässor så är man väldigt färgad av hur det låter hemma.
Ljud kan bara rangordnas. Bättre eller sämre. Helst skall jämförelsen ske i realtid typ i Harmans högtalartestlab. Utvecklat ljudminne har kort tidshorisont.
Att relatera till hemma ljudet likt på mässor är idag stokastiskt men någonstans är referensen den egna anläggningen.
I mitt fall med dipolljud hemma är det få rum på mässan med lådhögtalare där jag blev kvar mer än några minuter. Ljudet är anemiskt - felaktiga ljudförstörande reflexer går inte att missa. MBL- och diopolhögtalarna-rummen besökte jag många gånger för att få ett mer balanserat intryck.
Därför vore det bra om demo-ljudspåren släpptes i förväg så engagerade individer på mässan har lyssnat in sig på sin egen referens hemmavid. Sannolikheten att göra en försäljning borde kunna öka och utställarna borde pressas mer att optimera ljudet.
JM
juanth skrev:JM skrev:Tangband skrev:Bra att komma ihåg att då man besöker sådana här mässor så är man väldigt färgad av hur det låter hemma.
Ljud kan bara rangordnas. Bättre eller sämre. Helst skall jämförelsen ske i realtid typ i Harmans högtalartestlab. Utvecklat ljudminne har kort tidshorisont.
Att relatera till hemma ljudet likt på mässor är idag stokastiskt men någonstans är referensen den egna anläggningen.
I mitt fall med dipolljud hemma är det få rum på mässan med lådhögtalare där jag blev kvar mer än några minuter. Ljudet är anemiskt - felaktiga ljudförstörande reflexer går inte att missa. MBL- och diopolhögtalarna-rummen besökte jag många gånger för att få ett mer balanserat intryck.
Därför vore det bra om demo-ljudspåren släpptes i förväg så engagerade individer på mässan har lyssnat in sig på sin egen referens hemmavid. Sannolikheten att göra en försäljning borde kunna öka och utställarna borde pressas mer att optimera ljudet.
JM
JM, vad menar du med att: ”någonstans är referensen den egna anläggningen.” När du i samma mening tidigare skriver att det handlar om slumpen? Menar du att ljudminnets horisont är både kort och i vissa fall längre? Att det skiftar från person till person?
IngOehman skrev:PS. Förtydligande för att undvika missförstånd - jag har alltid tyckt att MBL spelar ”trevligt” på så vis att de skapar en ljudbild av liknande trevlig sort i princip oberoende av programmaterialet. De skapar den, men återger i gengäld inte det som är inspelat nämnvärt. Jag personligen föredrar anläggningar där programmaterialet bestämmer, men förstår även att man kan gilla den ”pålitliga, allestädes närvarande” ljudbild som ett par MBL målar upp.
JM skrev:Därför vore det bra om demo-ljudspåren släpptes i förväg så engagerade individer på mässan har lyssnat in sig på sin egen referens hemmavid. Sannolikheten att göra en försäljning borde kunna öka och utställarna borde pressas mer att optimera ljudet.
JM skrev:Bygg du dina högtalare, predika ut dina högtalarplaceringar som kräver att du kommer och bygger om deras rum för ytterligare pengar för att det skall låta anständigt.
JM
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.
Du har dålig koll (använder för simpel matematik? Läs; du räknar inte på mer än en komponent av många). Det är bättre att du frågar den som är insatta än kommer med oinsatta gissningar. Du riskerar att lura dem som behärskar ämnet lika dåligt som du.
Golvreflexen blir i storleksordningen 1-2 dB dämpad och 1,5 ms fördröjd. Takreflexen blir något svagare och mera fördröjd.
Reflerna (per styck) från väggen bakom högtalarna får en från geometrin fördröjnkng om 19,8 ms om uppställningen är enligt +/-23 grader och de två intervallen är sitt mittvärde 3,5 meter. Annars kan det bli klart mindre. Den försvagning (inte dämpning) som ges av avstånden är drygt 9 dB, vilket ger en klar hörbar påverkan.
Men viktigare - SIMMAN av de reflekterade ljuden i lokalen ifråga blir avsevärt mycket starkare än direktljudet. Inte svagare.JM skrev:Dvs perfekt för skapa bästa mixen direktljud/reflexljud. Ljudupplevelsen var helt i samklang med publicerad neuropsykologi/neurofysiologi. Något att ta in för framtiden.
Du är helt ute och cyklar. Du blandar ihop studier som undersöker preferenser för live-situationen med hörbarhet av rumspåverkan i musikåtergivnkngssituatilnen (där reflexer från inspelningstillfället är inkluderade på inspelningen).
Ord som ”perfekt” och ”bästa mixen” går anspråk på objektivitet och hör inte hemma i en seriös diskussion om musikåtergivning.
Färgningar har inga nivåer som är ”optimala”. Mindre är bättre (sett ur ett återgivningsperspektiv), men situationen med stereosystemet är komplex, och en massa saker behöver vägas mot varandra för att summan skall nå minsta hörbarhet. Vissa fel maskerar andra.
I preferensstudier får man inte den sortens resultat som du gör återkommande påståenden om. Det är bättre att du frågar dem som är kunniga än påstår en massa saker som är rena lögner.JM skrev:Nu har få 3-4 meter till närmaste vägg. Då är dipoler ett fullgott alternativet. Laterala utsläckningen av ljudet hos dipolen gör att rummet kan var mindre på bredden. Med lyssning på längden i ett långsmalt normalt rum går det att räkna fram och skapa i praktiken en tillräcklig försening/dämpning av reflexljudet likt MBL.
Har ingen aning om vad du tror att jag sagt, men jag kan berätta hur hörseln fungerar med avseende på känslighet för grupplöptidsfel, eller rättare sagt vad det leder till - att man under de flesta (men inte alla) omständigheter bör undvika att dela mellan 100 och 250 Hz. Det är ett mycket känsligt register att dela i (av psykoakustiska skäl) och normalt är det bäst att undvika delningar i det.
Bättre att dela vid 80 eller 300 Hz.
Vh, iö
- - - - -
PS. Förtydligande för att undvika missförstånd - jag har alltid tyckt att MBL spelar ”trevligt” på så vis att de skapar en ljudbild av liknande trevlig sort i princip oberoende av programmaterialet. De skapar den, men återger i gengäld inte det som är inspelat nämnvärt. Jag personligen föredrar anläggningar där programmaterialet bestämmer, men förstår även att man kan gilla den ”pålitliga, allestädes närvarande” ljudbild som ett par MBL målar upp.
Pinsamt att du för söker lära mig neurofysiologi/neuropsykologi. Efter över 40 år som professionell i området med multipla publikationer misstänker jag att jag inte direkt är en amatör.
Alla mina påståenden är förankrade i fakta - se mina tidigare inlägg.
Bygg du dina högtalare, predika ut dina högtalarplaceringar som kräver att du kommer och bygger om deras rum för ytterligare pengar för att det skall låta anständigt.
Alla dina angrepp på mig visar att du är livrädd för fakta.
Aldrig har jag sett dig komma med fakta som stödjer dina angrepp på mig. Dina påståenden bygger som jag ser det bygger på en påhittad verklighet.
Du försöker utnyttja att du på något sätt lyckats framstå som en auktoritet på området men i mina ögon är du i mitt kompetensområde en duperande megaloman utan kontakt med verkligheten.
JM
Adhoc skrev:Det sista stycket kan jag tro på, -om du menar folk som varit på det här forumet under längre tid. Annars, knappast. Plocka upp vilken hifi-blaska som helst, manual eller bok, rekommendationen lär med få undantag vara en uppställning som liksidig triangel, inte några 2 x 22 a' 23 grader, något invinklade eller någon 1,18-rekommendation.
Bill50x skrev:Instämmer med föregående talare
För övrigt, är det bara jag som tycker att MBL faktiskt lät ganska dåligt? Visst målas det upp ett stort rum och visst låter mellanregister och diskant väldigt befriat. Men basen? Den rumlade runt helt utan kontroll och tog överhanden. Det lät tex mycket bättre i Technics-rummet, för övrigt lät det överraskande bra där. Trots bristen på rem i skivspelaren
/ B
Bill50x skrev:
Trots bristen på rem i skivspelaren
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:
Trots bristen på rem i skivspelaren
/ B
Avsaknaden av drivrem har även fördelen att inte centrumlagret utsätts för lika stor radiell belastning!
JM skrev:Efter att ha ägt och lyssnat på fler än 100 högtalare i olika rum under drygt 50 år är jag invaggad i att jag har en viss erfarenhet.
JM
Morello skrev:Eller så köper man ett direktdrivet verk.Tex Micro Seiki
petersteindl skrev:Morello skrev:Eller så köper man ett direktdrivet verk.Tex Micro Seiki
. . . eller en CD-spelare.
torig skrev:JM skrev:Efter att ha ägt och lyssnat på fler än 100 högtalare i olika rum under drygt 50 år är jag invaggad i att jag har en viss erfarenhet.
JM
Oj! Det där är rätt imponerande. Under de 47 år jag haft en stereoanläggning, har jag endast ägt 8 högtalare. Dock lyssnat på fler...![]()
/mvh
torig skrev:JM skrev:Efter att ha ägt och lyssnat på fler än 100 högtalare i olika rum under drygt 50 år är jag invaggad i att jag har en viss erfarenhet.
JM
Oj! Det där är rätt imponerande. Under de 47 år jag haft en stereoanläggning, har jag endast ägt 8 högtalare. Dock lyssnat på fler...![]()
/mvh

Bill50x skrev:Själv tror jag mig minnas alla mina högtalare sedan början av 70-talet...
Celestion Ditton 25 (min entré till hifi-världen)
Dahlqvist DQ10a (köptes 1978 och fortfarande i min ägo)
Boston A-40
Philips (som hörde till deras Jet Set)
B&W (sambons högtalare som är i drift under renovering av DQ10:orna)
Har också ett par B&W DM3 som finns på landet.
Har även lånat hem några högtalare när jag bodde i Göteborg, detta beroende på en importerande vän. Bland annat Acoustat 2+2
[ Bild ]
Finns det någon som haft färre högtalare under dessa nästan 50 år?
/ B
JM
/mvh
MagnusÖstberg skrev:Kom igen nu, den här leken med att missuppfatta JM med vilje börjar bli tröttsam.
Alla vet vad han menade!
hifikg skrev:HEM närmar sig med storm (sic!) steg. För första gången på länge överväger jag att skippa mässan, längesen den gav något bestående intryck. Glömmer inte den mäktiga MBL-showen med orgelljud i specialinspelat surroundformat. La ner tankarna på ett sådant system då jag inte fick köpa Drottningholmssalen, men minnesvärt var det. Sedan dess har det mest varit ny musik som uppsnappats, men det går att göra på många sätt.
Ska du besöka HEM 16-17 februari
http://highendmassan.se
Ronnie skrev:hifikg skrev:HEM närmar sig med storm (sic!) steg. För första gången på länge överväger jag att skippa mässan, längesen den gav något bestående intryck. Glömmer inte den mäktiga MBL-showen med orgelljud i specialinspelat surroundformat. La ner tankarna på ett sådant system då jag inte fick köpa Drottningholmssalen, men minnesvärt var det. Sedan dess har det mest varit ny musik som uppsnappats, men det går att göra på många sätt.
Ska du besöka HEM 16-17 februari
http://highendmassan.se
Måste bara fråga; spelade de upp med surroundhögtalare?
petersteindl skrev:Jag har haft några hundra olika.
Harryup skrev:petersteindl skrev:Jag har haft några hundra olika.
Ingen aning om hur många jag har haft hemma men något liknande säkert.
/Harryup
MagnusÖstberg skrev:Därför att han med största sannolikhet lyssnat på ett hundratal högtalare varav han dessutom ägt ett antal olika.
Tror de flesta inser att man inte bytt högtalare två gånger om året i 50 år...
Det var ett klassiskt snubbleri i formuleringen bara.
petersteindl skrev:Harryup skrev:petersteindl skrev:Jag har haft några hundra olika.
/Harryup
Jag räknar in alla vi hade i Ljudbutiken.![]()
Det har ju onekligen gett en extraordinär lyssningserfarenhet.
Mvh
Peter
Baffel skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:
/Harryup
Jag räknar in alla vi hade i Ljudbutiken.![]()
Det har ju onekligen gett en extraordinär lyssningserfarenhet.
Mvh
Peter
Tro det tro det. Så finns ens högtalare som är värda sin penning, av bra ljudmässigt hög kvalité annat än INO eller Carlsson? Verkar vara de enda denna tråd handlar om , och slutför. Finns tom separata sektioner enbart för dessa här på denna sida.
hifikg skrev:
Peter kanske inte vill skriva det själv, men lyssna på hans ägg så får du se att det finns moderna högtalare som levererar i klass med Carlsson, direkt i mitt "livliga" rum dessutom.
Baffel skrev:hifikg skrev:
Peter kanske inte vill skriva det själv, men lyssna på hans ägg så får du se att det finns moderna högtalare som levererar i klass med Carlsson, direkt i mitt "livliga" rum dessutom.
Visst, men för att spetsa till det låt säga att HM i varje nummer hade stående sektion om tja låt säga Dynaudio. Du tror inte det skulle påverka läsarna på något sätt? Om nu INO och Carlsson är de absolut, objektivt sätt, bästa högtalarna . Prismässigt bästa osv , då ger jag mig.
Första gången jag besökte detta forum så var min uppfattning , aha här ventileras Hifi men det underliggande syftet med siten är att marknadsföra INO och Carlsson (vem nu tjänar ekonomiskt på det senare kan man ju undra).
Som om du var intresserad av smink och kommer in på en sida som har olika kategorier om smink , och en som heter vänner av.....Hum Hum nu måste jag tänka till lancome (är väl ett sminkmärke). Skulle du inte fundera ett varv då?
NADifierad skrev:Jag tycker att INO låter helt OK. I alla fall de jag har lyssnat på.
Carlsson har jag ännu inte haft förmånen att få bekanta mig närmare med.
Tycker att det är helt OK, att de har sina egna avdelningar på forumet.
Blir det plötsligt en stor ansamling av tex DynAudiofantaster, eller B&W-nördar, så tror jag säkert att även de får skapa sig en egen avdelning.
Baffel skrev:Vet inte riktigt hur ni får till det nu. Jag betvivlar inte en sekund på att INO är riktigt bra högtalare.
Men finns det inte andra högtalare , i samma prisklass , som kan matcha dem? Det är väl egentligen det enda jag ville ha sagt. Men de läser man knappt aldrig om här, samtidigt som INO har en egen sektion. Är inte det lite mysko? Eller så finns det inga andra högtalare som kan matcha INO, vad vet jag.
Baffel skrev:hifikg skrev:
Visst, men för att spetsa till det låt säga att HM i varje nummer hade stående sektion om tja låt säga Dynaudio. Du tror inte det skulle påverka läsarna på något sätt? Om nu INO och Carlsson är de absolut, objektivt sätt, bästa högtalarna . Prismässigt bästa osv , då ger jag mig.
Första gången jag besökte detta forum så var min uppfattning , aha här ventileras Hifi men det underliggande syftet med siten är att marknadsföra INO och Carlsson (vem nu tjänar ekonomiskt på det senare kan man ju undra).
Som om du var intresserad av smink och kommer in på en sida som har olika kategorier om smink , och en som heter vänner av.....Hum Hum nu måste jag tänka till lancome (är väl ett sminkmärke). Skulle du inte fundera ett varv då?
Baffel skrev:Vet inte riktigt hur ni får till det nu. Jag betvivlar inte en sekund på att INO är riktigt bra högtalare.
Men finns det inte andra högtalare , i samma prisklass , som kan matcha dem? Det är väl egentligen det enda jag ville ha sagt. Men de läser man knappt aldrig om här, samtidigt som INO har en egen sektion. Är inte det lite mysko?
NonMorales skrev:Astroturfing?
Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?
Inlägg av NonMorales » fre 1 maj, 2015 08:17
Faktiskt.se = http://en.m.wikipedia.org/wiki/Astroturfing
Almen skrev:NonMorales skrev:Astroturfing?
Vi vet, vi vet...
Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?
Inlägg av NonMorales » fre 1 maj, 2015 08:17
Faktiskt.se = http://en.m.wikipedia.org/wiki/Astroturfing
hifikg skrev:Baffel skrev:Vet inte riktigt hur ni får till det nu. Jag betvivlar inte en sekund på att INO är riktigt bra högtalare.
Men finns det inte andra högtalare , i samma prisklass , som kan matcha dem? Det är väl egentligen det enda jag ville ha sagt. Men de läser man knappt aldrig om här, samtidigt som INO har en egen sektion. Är inte det lite mysko? Eller så finns det inga andra högtalare som kan matcha INO, vad vet jag.
Jag skrev ju det, Carlsson (men de nytillverkas inte så de räcker inte till alla), Peters Ägg och Larsen som gör en hel serie högtalare i olika prisklasser och så nämnde jag MBL, men då steppar vi upp i pris. Quad ESL är inte så tokiga de heller, men de som nytillverkas idag kostar en slant, även om de ändå är billiga om man betänker att man säkert kan njuta av dem i 30-40 år. Finska Gradient gör utsökta högtalare, ja listan kan göras hur lång som helst, men eftersom IÖ härjar här så samlas många av hans fans och kunder här för att få goda råd. Tänk om Stig levat än idag! En som jag gärna skulle se mer av i forumet är Erik Andersson, en egen sektion för rör kanske?
Almen skrev:Inte så mysko, direkt. Sektionerna för Carlsson och Ino kom till efter klagomål på att det var "ett så'nt jävla tjat" om just dem i övriga forumet.
Som av dig här, till exempel.
IngOehman skrev:Har inte sett någon överhuvudtaget marknadsföra varken Carlsson eller Ino här.
Vh, iö
Morello skrev:Tillverkas Carlsson-högtalare i dagsläget?
Baffel skrev:Morello skrev:Tillverkas Carlsson-högtalare i dagsläget?
Det trodde jag. Dvs att det fanns någon snickerifirma som byggde ihop lådorna sen får du likt IKEA montera element , koppla in delningsfilter (som du kanske får mecka ihop själv, om det inte finns de som gör det med), samt slänga in isoleringsmatrial. Om nu Carlsson är så pass bra så torde väl inte den extra kostnaden för att låta någon annan, proffs, bygga lådan och även ev delningsfilter ändå göra den reljält prisvärd?
Baffel skrev:Men jag talar inte om då utan nu. Vad skulle en snickerifirma ta för att smacka ihop ett par lådor? (Om du inte bygger dem själv). Finns efterfrågan så löser det sigdvs det begränsade antalet original som finns kvar. Bara bygga nytt.
hifikg skrev:Kanske en diskussion som hör hemma i Carlssondelen o där har jag sett ritningar vill jag minnas. Att göra kopior för egen del är inget problem, men om någon börjar serietillverka lär de skaffa licens från Stiftelsen (?)
paa skrev:Baffel skrev:Men jag talar inte om då utan nu. Vad skulle en snickerifirma ta för att smacka ihop ett par lådor? (Om du inte bygger dem själv). Finns efterfrågan så löser det sigdvs det begränsade antalet original som finns kvar. Bara bygga nytt.
Låter enkelt, tänker du försöka?
IngOehman skrev:Det här är väl en fråga som borde ligga på Carlsson-avdelningen?
Som svar på frågan finns både OA-5-MMX (HiFi-Kit) och OD-11 (Teenage Engineering) och fler är på G.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det här är väl en fråga som borde ligga på Carlsson-avdelningen?
Som svar på frågan finns både OA-5-MMX (HiFi-Kit) och OD-11 (Teenage Engineering) och fler är på G.
Vh, iö
Baffel skrev:hifikg skrev:Kanske en diskussion som hör hemma i Carlssondelen o där har jag sett ritningar vill jag minnas. Att göra kopior för egen del är inget problem, men om någon börjar serietillverka lär de skaffa licens från Stiftelsen (?)
Om du som tillverkare , på uppdrag av någon snickrar ihop ett par högtalarlådor , för hemmabruk inga problem. Å andra sidan marknadsför du att du säljer lådor med just Carlssondesign tja det är en annan femma. Beror på detta med patent , upphovsrätt osv. I fallet Carlsson tror jag det går att förhandla fram något vettigt. Patent , finns de ens på konstruktionerna på lådorna. Nu gällande patent dvs. I vilket fall , du har rätt denna diskussion passar bättre i sektionen här om just Carlsson.
RogerGustavsson skrev:Baffel skrev:hifikg skrev:Kanske en diskussion som hör hemma i Carlssondelen o där har jag sett ritningar vill jag minnas. Att göra kopior för egen del är inget problem, men om någon börjar serietillverka lär de skaffa licens från Stiftelsen (?)
Om du som tillverkare , på uppdrag av någon snickrar ihop ett par högtalarlådor , för hemmabruk inga problem. Å andra sidan marknadsför du att du säljer lådor med just Carlssondesign tja det är en annan femma. Beror på detta med patent , upphovsrätt osv. I fallet Carlsson tror jag det går att förhandla fram något vettigt. Patent , finns de ens på konstruktionerna på lådorna. Nu gällande patent dvs. I vilket fall , du har rätt denna diskussion passar bättre i sektionen här om just Carlsson.
Patenten utgångna men designen av Lars Lallerstedt kan möjligen vara skyddad.
Baffel skrev:Peter, av ren nyfikenhet. Inte för att jag ska dra igång någon byggnation men vad betyder copyright i högtalarvärlden? Hur får man det? Knappast om du skruvar ihop en "vanlig" högtalare. Eller är det kombination av design och element (och övrigt).
Copyrights har dessutom ett bäst före datum.
Wiki skrev:Upphovsrätt bygger på idén att den person som har skapat ett verk av en viss verkshöjd också ska ha ensamrätt att bestämma hur detta verk får användas. Upphovsrätten kan skyddas genom bestämmelser om straff för den som utan upphovsmannens medgivande nyttjar verket. Lagstiftning eller praxis kan också medge skadestånd till upphovsmannen och förbud för annan att nyttja verket.
Ensamrätten innebär att upphovsmannen äger en ekonomisk rätt och kan äga en ideell rätt. Den ekonomiska rätten innebär rätt att trycka eller framföra verket för allmänheten och att åtnjuta ekonomisk ersättning därav. Den ideella rätten innebär att den som skapat ett verk har rätt att bli omnämnd som upphovsman och ett skydd att inte verket används på ett sätt som kränker upphovsmannens goda namn. Ensamrätten innebär också att personen har en ekonomisk rätt och kan få skadestånd om någon bryter mot lagen.
För att ett alster ska anses vara ett verk måste det ha uppnått verkshöjd. Det innebär att verket ska visa upp originalitet eller individuell särprägel som ett resultat av upphovsmannens personliga skapande. Det är med andra ord upphovsmannens säregna sätt att uttrycka något som skyddas, inte de idéer eller fakta som verket kan innehålla. Upphovsrätten gäller endast det som skapas av människor. Djur, till exempel målande schimpanser, har således ingen upphovsrätt.
Baffel skrev:Hum , om du läser min länk om så är det 20 år (jag är en fullständig ickejurist) . För konstnärliga verk så är väl det längre tid.
Sen svenska vs internationella patent , vet i tusan .
Baffel skrev:Hum , om du läser min länk om så är det 20 år (jag är en fullständig ickejurist) . För konstnärliga verk så är väl det längre tid.
Sen svenska vs internationella patent , vet i tusan .
Kruxet är väl vad i så fall ett copyright är vs patent (en konstruktion). Är det copyright att det är viss färg på högtalaren? Målar man den i annan färg så funkar det. Vi talar om en trälåda. Inte ett konstverk .

Baffel skrev:Då leker vi med tanken . Jag investerar x kr för att nyproducra OA51, jag gör det efter tycke och smak . Varierar lite i konfig . men grunden är just OA51. Vad jag förstår så finns det inget som hindrar mig att göra det.
Detta ang diskussion ang att det finns få Carlsson lådor kvar på marknaden .Bara bygga lådor. Uppmana snickerifirmor att bygga lådor och sälja dem som kit.
petersteindl skrev:Baffel skrev:Då leker vi med tanken . Jag investerar x kr för att nyproducra OA51, jag gör det efter tycke och smak . Varierar lite i konfig . men grunden är just OA51. Vad jag förstår så finns det inget som hindrar mig att göra det.
Detta ang diskussion ang att det finns få Carlsson lådor kvar på marknaden .Bara bygga lådor. Uppmana snickerifirmor att bygga lådor och sälja dem som kit.
Lars Lallerstedt skulle möjligtvis kunna sätta käppar i hjulet om han så önskar. Det räcker inte att göra små förändringar så länge det är förväxlingsbart.
Med vänlig hälsning
Peter
Baffel skrev:petersteindl skrev:Baffel skrev:Då leker vi med tanken . Jag investerar x kr för att nyproducra OA51, jag gör det efter tycke och smak . Varierar lite i konfig . men grunden är just OA51. Vad jag förstår så finns det inget som hindrar mig att göra det.
Lars Lallerstedt skulle möjligtvis kunna sätta käppar i hjulet om han så önskar. Det räcker inte att göra små förändringar så länge det är förväxlingsbart.
Med vänlig hälsning
Peter
Förväxlingbart med vad då? Patentet har ju gått ut.
darkg skrev:Tja, med andra element (och därför antagligen annat filter) och annorlunda låda och annat namn blir det ju inte så jättemycket kvar.
hifikg skrev:Det var väl väldigt pedagogiskt. Den särskilda knäppningen, filter och elementplacering skyddades av patent som sägs ha gått ut, så de delarna får du kopiera idag, men utseendet ligger under upphovsrätt i många år till (tänker nu på 80-talarna), så efter 2050 så där kan du börja kopiera. De kommer fortfarande vara världens bästa högtalare, så ha tålamod bara!
Baffel skrev:Har tyvärr en benägenhet att vilja leka djävulens advokat , trots att jag inte har en aning om vad jag talar om och framstår som en kokosnöt.
Baffel skrev:Har tyvärr en benägenhet att vilja leka djävulens advokat , trots att jag inte har en aning om vad jag talar om och framstår som en kokosnöt.
hifikg skrev:Baffel skrev:Har tyvärr en benägenhet att vilja leka djävulens advokat , trots att jag inte har en aning om vad jag talar om och framstår som en kokosnöt.
Du råkar inte heta Patrick?
Laila skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Har tyvärr en benägenhet att vilja leka djävulens advokat , trots att jag inte har en aning om vad jag talar om och framstår som en kokosnöt.
Knappast . . . typer.
Baffel skrev:Bara för att klargöra . Såvitt jag sett hitintills så har vi inga juridiska experter på immateriella rättigheter som uttalat sig här. Jag kan åtminstone erkänna att jag inte är expert.
hifikg skrev:Laila skrev:hifikg skrev:
Knappast . . . typer.
Tänkte på kokosnöten
hifikg skrev:Baffel skrev:Bara för att klargöra . Såvitt jag sett hitintills så har vi inga juridiska experter på immateriella rättigheter som uttalat sig här. Jag kan åtminstone erkänna att jag inte är expert.
Jag är hyfsat bra på upphovsrätt, men patent & mönsterskydd är jag inte lika inläst på.
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Bara för att klargöra . Såvitt jag sett hitintills så har vi inga juridiska experter på immateriella rättigheter som uttalat sig här. Jag kan åtminstone erkänna att jag inte är expert.
Jag är hyfsat bra på upphovsrätt, men patent & mönsterskydd är jag inte lika inläst på.
Kruxet är hur de samverkar.
hifikg skrev:Baffel skrev:hifikg skrev:
Räcker med att du blockas av en rättighet så får du stilla dig, eller göra så stora förändringar att du kommer runt det, men frågan är, som sagt, om det låter sig göras utan att du påverkar ljudet, för det är väl ändå det enda som är viktigt. Fast för personligt bruk kan du kopiera så mycket du vill. Och skulle du sälja dina kopior privat lär det inte vara något problem heller. Du kan skriva OA52 liknande högtalare eller egentillverkade högtalare inspirerade av Stig. Bara du inte påstår att det är äkta Carlsson, då hamnar du i klammeri med köplagarna istället
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:
Räcker med att du blockas av en rättighet så får du stilla dig, eller göra så stora förändringar att du kommer runt det, men frågan är, som sagt, om det låter sig göras utan att du påverkar ljudet, för det är väl ändå det enda som är viktigt. Fast för personligt bruk kan du kopiera så mycket du vill. Och skulle du sälja dina kopior privat lär det inte vara något problem heller. Du kan skriva OA52 liknande högtalare eller egentillverkade högtalare inspirerade av Stig. Bara du inte påstår att det är äkta Carlsson, då hamnar du i klammeri med köplagarna istället
För privat bruk en annan femma. Klart du får snickra ihop vad du vill, för eget bruk, utan att pappa staten kommer och knackar på dörren.
Men du talar om upphovsrätt som om det är att likställa med patent. Upphovsrätt omfattar konstnärliga alster . Har inget med en högtalarkonstruktion att göra.
hifikg skrev:Baffel skrev:hifikg skrev:
hifikg skrev:Det gör jag inte alls. Jag säger att du får serietillverka o konstruera högtalaren med samma komponenter o sno hela filterdesignen om patenten har gått ut. MEN du får inte kopiera det konstnärliga alster som högtalarlådan utgör.
Baffel skrev:hifikg skrev:Det gör jag inte alls. Jag säger att du får serietillverka o konstruera högtalaren med samma komponenter o sno hela filterdesignen om patenten har gått ut. MEN du får inte kopiera det konstnärliga alster som högtalarlådan utgör.
1. Patenten har gått ut.
2. Design gäller bara 25 år
https://www.prv.se/sv/design/varfor-ska ... in-design/
3. Upphovsrätt gäller bara konstnärliga alster. Och ett konstnärligt alster är inte en högtalare.
Vad återstår då?
IngOehman skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:
Även att antyda någon sorts koppling till Carlsson kan falla på att vara snyltning på annans renommé. Rennomésnyltning är en sorts bedrägeri. Inte tillåtet.
Det man säljer måste vila på sådant man betalat för (licens t ex) eller som man själv skapat och beskriver idéen med. Lite förenklat. Men kan inte bara antyda att man är representant för någon annans idéer.
Vh, iö
IngOehman skrev:Att du inte får snylta på någons rennomé.
Bortsett ifrån det så finns inte något som motsvarar originalelementen köpbart idag.
Så oddsen att få till en god kopia på original-OA-51 är typ noll.
Vh, iö
hifikg skrev:Baffel skrev:hifikg skrev:Det gör jag inte alls. Jag säger att du får serietillverka o konstruera högtalaren med samma komponenter o sno hela filterdesignen om patenten har gått ut. MEN du får inte kopiera det konstnärliga alster som högtalarlådan utgör.
1. Patenten har gått ut.
3. Upphovsrätt gäller bara konstnärliga alster. Och ett konstnärligt alster är inte en högtalare.
Vad återstår då?
Vem säger att en högtalare inte är ett konstnärligt alster?
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:
1. Patenten har gått ut.
Vad återstår då?
Vem säger att en högtalare inte är ett konstnärligt alster?
Troligtvis varje domstol i Sverige.
dewpo skrev:Olik nog eller för lik?
Baffel skrev:IngOehman skrev:Det här är väl en fråga som borde ligga på Carlsson-avdelningen?
Vh, iö
Spänningen stiger. IÖ skapar den perfekta Cliff hangern .
Ranefjord skrev:Har tittat på bilder från mässan på forumen och kan konstatera att jag inte känner köpsug alls. Varför har nästan all hifi blivit så smaklös? Värst drabbat är hifhendsegmentet. Ju dyrare desto fulare?
hifikg skrev:Ranefjord skrev:Har tittat på bilder från mässan på forumen och kan konstatera att jag inte känner köpsug alls. Varför har nästan all hifi blivit så smaklös? Värst drabbat är hifhendsegmentet. Ju dyrare desto fulare?
Fula??
Ranefjord skrev:hifikg skrev:Ranefjord skrev:Har tittat på bilder från mässan på forumen och kan konstatera att jag inte känner köpsug alls. Varför har nästan all hifi blivit så smaklös? Värst drabbat är hifhendsegmentet. Ju dyrare desto fulare?
Fula??
Kanske inte det värsta exemplet från mässan, men jämför man nyare med gamla mbl ser man vilket håll det går åt. Ta istället Sonus Faber som exempel. Man kan ju börja gråta för mindre. Eller varför inte Audio Research med VU-mätarna. Stor suck.

Ronnie skrev:Ranefjord skrev:hifikg skrev:
Fula??
Kanske inte det värsta exemplet från mässan, men jämför man nyare med gamla mbl ser man vilket håll det går åt. Ta istället Sonus Faber som exempel. Man kan ju börja gråta för mindre. Eller varför inte Audio Research med VU-mätarna. Stor suck.
Vet inte vad AR demade för förstärkare, men vann inte de här i kategorin Oblyga VU-mätare?![]()
[ Bild ]
hifikg skrev:Den går att släcka. Det är huvudsaken.

hifikg skrev:Roligaste köpet på mässan blev den här, mycket spännande historia om hur en dotter till en hifi-nörd försöker hjälpa pappa att bli av med BrumtrollenBoken är ämnad för mitt barnbarn, men jag skrattade en hel del själv när jag läste igenom den. Borde alla barnsliga hifinördar köpa. Tycker jag. Härliga illustrationer och en genomgång av allehanda hifi-pryttlar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster