HEM 2019

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tänker du besöka HEM 2019

Omröstningen slutade 2019-02-11 11:50

Ja
6
29%
Nej
15
71%

Antal röster : 21

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: HEM 2019

Inläggav Bill50x » 2019-02-19 11:50

hifikg skrev:Roligaste köpet på mässan blev den här, mycket spännande historia om hur en dotter till en hifi-nörd försöker hjälpa pappa att bli av med Brumtrollen :) Boken är ämnad för mitt barnbarn, men jag skrattade en hel del själv när jag läste igenom den. Borde alla barnsliga hifinördar köpa. Tycker jag. Härliga illustrationer och en genomgång av allehanda hifi-pryttlar.

Rackarns att jag missade den. Kollade hos Svalander och bara frakten kostar 90:- :-( Priset för boken är OK (129) men att det kostar nästan lika mycket att få hem den irriterar mig. Börjar bli bortskämd med alla billiga frakter (det mesta från tex Webhallen kommer gratis i brevlådan eller närmsta livsmedelsbutik)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-19 13:14

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Roligaste köpet på mässan blev den här, mycket spännande historia om hur en dotter till en hifi-nörd försöker hjälpa pappa att bli av med Brumtrollen :) Boken är ämnad för mitt barnbarn, men jag skrattade en hel del själv när jag läste igenom den. Borde alla barnsliga hifinördar köpa. Tycker jag. Härliga illustrationer och en genomgång av allehanda hifi-pryttlar.

Rackarns att jag missade den. Kollade hos Svalander och bara frakten kostar 90:- :-( Priset för boken är OK (129) men att det kostar nästan lika mycket att få hem den irriterar mig. Börjar bli bortskämd med alla billiga frakter (det mesta från tex Webhallen kommer gratis i brevlådan eller närmsta livsmedelsbutik)

/ B

120 på mässan, men den borde väl finnas i bokhandeln också? Annars får du väl sambeställa den med något my(s)tiskt eluttag ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-02-19 18:07

hifikg skrev:120 på mässan, men den borde väl finnas i bokhandeln också? Annars får du väl sambeställa den med något my(s)tiskt eluttag ;)

Det har jag inte råd med... :-)

/ B

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2019-02-19 18:58

Bill50x skrev:
hifikg skrev:120 på mässan, men den borde väl finnas i bokhandeln också? Annars får du väl sambeställa den med något my(s)tiskt eluttag ;)

/ B

https://www.adlibris.com/se/bok/brumfal ... 9198477832
134 kr för boken
Gratis frakt om du handlar för över 169 kr, annars 19 kr för frakten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-19 19:55

JM skrev:MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.

Du har dålig koll (använder för simpel matematik? Läs; du räknar inte på mer än en komponent av många). Det är bättre att du frågar den som är insatta än kommer med oinsatta gissningar. Du riskerar att lura dem som behärskar ämnet lika dåligt som du.

Golvreflexen blir i storleksordningen 1-2 dB dämpad och 1,5 ms fördröjd. Takreflexen blir något svagare och mera fördröjd.

Reflerna (per styck) från väggen bakom högtalarna får en från geometrin fördröjnkng om 19,8 ms om uppställningen är enligt +/-23 grader och de två intervallen är sitt mittvärde 3,5 meter. Annars kan det bli klart mindre. Den försvagning (inte dämpning) som ges av avstånden är drygt 9 dB, vilket ger en klar hörbar påverkan.

Men viktigare - SIMMAN av de reflekterade ljuden i lokalen ifråga blir avsevärt mycket starkare än direktljudet. Inte svagare.

JM skrev:Dvs perfekt för skapa bästa mixen direktljud/reflexljud. Ljudupplevelsen var helt i samklang med publicerad neuropsykologi/neurofysiologi. Något att ta in för framtiden.

Du är helt ute och cyklar. Du blandar ihop studier som undersöker preferenser för live-situationen med hörbarhet av rumspåverkan i musikåtergivnkngssituatilnen (där reflexer från inspelningstillfället är inkluderade på inspelningen).

Ord som ”perfekt” och ”bästa mixen” går anspråk på objektivitet och hör inte hemma i en seriös diskussion om musikåtergivning.

Färgningar har inga nivåer som är ”optimala”. Mindre är bättre (sett ur ett återgivningsperspektiv), men situationen med stereosystemet är komplex, och en massa saker behöver vägas mot varandra för att summan skall nå minsta hörbarhet. Vissa fel maskerar andra.

I preferensstudier får man inte den sortens resultat som du gör återkommande påståenden om. Det är bättre att du frågar dem som är kunniga än påstår en massa saker som är rena lögner.

JM skrev:Nu har få 3-4 meter till närmaste vägg. Då är dipoler ett fullgott alternativet. Laterala utsläckningen av ljudet hos dipolen gör att rummet kan var mindre på bredden. Med lyssning på längden i ett långsmalt normalt rum går det att räkna fram och skapa i praktiken en tillräcklig försening/dämpning av reflexljudet likt MBL.

Svenska Oidio Audios dipoler har en potential. Ljudet var närmast MBL på mässan som jag ser det. Ljudet i ett relativt litet rum hade en tendens till ok försenade reflexer. Med diffusorerna längre från högtalarna borde ljudet i samma rum bli ännu bättre. För dominerande högfrekventa reflexer från väggen bakom högtalarna. Basen kan förbättras med några subbasar.
http://www.oidoaudio.com/#sound

Steinway Lyngdorf dipolerna imponerade men inte lika mycket som MBL och Oidio Audios. Möjligen var rummet för stort. De högre frekvenserna distorderade markant. Möjligen gjorde en hörselskada att dansken inte hörde hur det lät.
http://steinwaylyngdorf.com/steinway-sons-model-b/

Bästa mellanregister/diskant ljudet kom från Qudral Aurum titan 9. Högtalaren saknar det vassa ljudet MBL dras med vid högre frekvenser och höga ljudnivåer.
http://www.quadral.com/en/loudspeaker/aurum/titan/

Gammal är ändå äldst. Klipsch hörnhorn imponerade i de lägre frekvenserna över 80 Hz. Övergången mellan subbasen och sidosystemen är svår. Klippsch klarar detta bäst. Kanske Ingvar och Peter har rätt fast på olika sätt att subbasen bör vara delad en bit över 80 Hz invid framhögtalarna.
https://www.klipsch.com/products/klipschorn

Har ingen aning om vad du tror att jag sagt, men jag kan berätta hur hörseln fungerar med avseende på känslighet för grupplöptidsfel, eller rättare sagt vad det leder till - att man under de flesta (men inte alla) omständigheter bör undvika att dela mellan 100 och 250 Hz. Det är ett mycket känsligt register att dela i (av psykoakustiska skäl) och normalt är det bäst att undvika delningar i det.

Bättre att dela vid 80 eller 300 Hz.

Vh, iö

- - - - -

PS. Förtydligande för att undvika missförstånd - jag har alltid tyckt att MBL spelar ”trevligt” på så vis att de skapar en ljudbild av liknande trevlig sort i princip oberoende av programmaterialet. De skapar den, men återger i gengäld inte det som är inspelat nämnvärt. Jag personligen föredrar anläggningar där programmaterialet bestämmer, men förstår även att man kan gilla den ”pålitliga, allestädes närvarande” ljudbild som ett par MBL målar upp.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-02-19 21:35

guwt skrev:
Bill50x skrev:

https://www.adlibris.com/se/bok/brumfal ... 9198477832
134 kr för boken
Gratis frakt om du handlar för över 169 kr, annars 19 kr för frakten.

Det låter mer rimligt. En bok, som förmodligen inte är alltför tung, borde ju kunna skickas som ett brev och inte kosta 90:- i frakt. Småsnålhet är en av mina dygder :-)

Tack för tipset!

/ B

JM

Inläggav JM » 2019-02-19 21:50

IngOehman skrev:
JM skrev:MBL i ett stort rum hade likt på Audio Concept med 3-4 m till närmaste vägg. Simpel matematik ger att reflexljudet var dämpat relativt direktljudet med mer än 7 dB och försenat mer än 20 ms vid lyssningsplatsen 3-4 m från högtalarna.

Du har dålig koll (använder för simpel matematik? Läs; du räknar inte på mer än en komponent av många). Det är bättre att du frågar den som är insatta än kommer med oinsatta gissningar. Du riskerar att lura dem som behärskar ämnet lika dåligt som du.

Golvreflexen blir i storleksordningen 1-2 dB dämpad och 1,5 ms fördröjd. Takreflexen blir något svagare och mera fördröjd.

Reflerna (per styck) från väggen bakom högtalarna får en från geometrin fördröjnkng om 19,8 ms om uppställningen är enligt +/-23 grader och de två intervallen är sitt mittvärde 3,5 meter. Annars kan det bli klart mindre. Den försvagning (inte dämpning) som ges av avstånden är drygt 9 dB, vilket ger en klar hörbar påverkan.

Men viktigare - SIMMAN av de reflekterade ljuden i lokalen ifråga blir avsevärt mycket starkare än direktljudet. Inte svagare.

JM skrev:Dvs perfekt för skapa bästa mixen direktljud/reflexljud. Ljudupplevelsen var helt i samklang med publicerad neuropsykologi/neurofysiologi. Något att ta in för framtiden.

Du är helt ute och cyklar. Du blandar ihop studier som undersöker preferenser för live-situationen med hörbarhet av rumspåverkan i musikåtergivnkngssituatilnen (där reflexer från inspelningstillfället är inkluderade på inspelningen).

Ord som ”perfekt” och ”bästa mixen” går anspråk på objektivitet och hör inte hemma i en seriös diskussion om musikåtergivning.

Färgningar har inga nivåer som är ”optimala”. Mindre är bättre (sett ur ett återgivningsperspektiv), men situationen med stereosystemet är komplex, och en massa saker behöver vägas mot varandra för att summan skall nå minsta hörbarhet. Vissa fel maskerar andra.

I preferensstudier får man inte den sortens resultat som du gör återkommande påståenden om. Det är bättre att du frågar dem som är kunniga än påstår en massa saker som är rena lögner.

JM skrev:Nu har få 3-4 meter till närmaste vägg. Då är dipoler ett fullgott alternativet. Laterala utsläckningen av ljudet hos dipolen gör att rummet kan var mindre på bredden. Med lyssning på längden i ett långsmalt normalt rum går det att räkna fram och skapa i praktiken en tillräcklig försening/dämpning av reflexljudet likt MBL.

Svenska Oidio Audios dipoler har en potential. Ljudet var närmast MBL på mässan som jag ser det. Ljudet i ett relativt litet rum hade en tendens till ok försenade reflexer. Med diffusorerna längre från högtalarna borde ljudet i samma rum bli ännu bättre. För dominerande högfrekventa reflexer från väggen bakom högtalarna. Basen kan förbättras med några subbasar.

Steinway Lyngdorf dipolerna imponerade men inte lika mycket som MBL och Oidio Audios. Möjligen var rummet för stort. De högre frekvenserna distorderade markant. Möjligen gjorde en hörselskada att dansken inte hörde hur det lät.

Bästa mellanregister/diskant ljudet kom från Qudral Aurum titan 9. Högtalaren saknar det vassa ljudet MBL dras med vid högre frekvenser och höga ljudnivåer.

Gammal är ändå äldst. Klipsch hörnhorn imponerade i de lägre frekvenserna över 80 Hz. Övergången mellan subbasen och sidosystemen är svår. Klippsch klarar detta bäst. Kanske Ingvar och Peter har rätt fast på olika sätt att subbasen bör vara delad en bit över 80 Hz invid framhögtalarna.

Har ingen aning om vad du tror att jag sagt, men jag kan berätta hur hörseln fungerar med avseende på känslighet för grupplöptidsfel, eller rättare sagt vad det leder till - att man under de flesta (men inte alla) omständigheter bör undvika att dela mellan 100 och 250 Hz. Det är ett mycket känsligt register att dela i (av psykoakustiska skäl) och normalt är det bäst att undvika delningar i det.

Vh, iö

- - - - -

PS. Förtydligande för att undvika missförstånd - jag har alltid tyckt att MBL spelar ”trevligt” på så vis att de skapar en ljudbild av liknande trevlig sort i princip oberoende av programmaterialet. De skapar den, men återger i gengäld inte det som är inspelat nämnvärt. Jag personligen föredrar anläggningar där programmaterialet bestämmer, men förstår även att man kan gilla den ”pålitliga, allestädes närvarande” ljudbild som ett par MBL målar upp.

Pinsamt att du för söker lära mig neurofysiologi/neuropsykologi. Efter över 40 år som professionell i området med multipla publikationer misstänker jag att jag inte direkt är en amatör.
Alla mina påståenden är förankrade i fakta - se mina tidigare inlägg.

Bygg du dina högtalare, predika ut dina högtalarplaceringar som kräver att du kommer och bygger om deras rum för ytterligare pengar för att det skall låta anständigt.

Alla dina angrepp på mig visar att du är livrädd för fakta.
Aldrig har jag sett dig komma med fakta som stödjer dina angrepp på mig. Dina påståenden bygger som jag ser det bygger på en påhittad verklighet.
Du försöker utnyttja att du på något sätt lyckats framstå som en auktoritet på området men i mina ögon är du i mitt kompetensområde en duperande megaloman utan kontakt med verkligheten.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-02-19 22:27

Man vinner inga debatter på att gå till persionangrepp, istället för att debatera sakfrågan!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-19 22:30

Alexi skrev:Man vinner inga debatter på att gå till persionangrepp, istället för att debatera sakfrågan!

Exakt så är det!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

JM

Inläggav JM » 2019-02-19 22:34

Exakt! Fram med fakta!

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-02-19 23:08

JM skrev:
Tangband skrev:Bra att komma ihåg att då man besöker sådana här mässor så är man väldigt färgad av hur det låter hemma :) .
Det blir omedvetet/eller medvetet den referens man jämför allting med.
Jag skulle tro att det behövs en längre lyssningsstund i varje rum med intensiv lyssning i sweetspot för att bli av med ev. bias.

Jag tror JM skrev i nån tråd att det krävdes 15 minuter för hjärnan att ställa om eller så minns jag fel :)

Missuppfattning - efter ca 20 minuter låter vanligen musik helt ok pga adaptation i hjärnan. Tom en ifåne låter ok.

Ljud kan bara rangordnas. Bättre eller sämre. Helst skall jämförelsen ske i realtid typ i Harmans högtalartestlab. Utvecklat ljudminne har kort tidshorisont.

Att relatera till hemma ljudet likt på mässor är idag stokastiskt men någonstans är referensen den egna anläggningen.
I mitt fall med dipolljud hemma är det få rum på mässan med lådhögtalare där jag blev kvar mer än några minuter. Ljudet är anemiskt - felaktiga ljudförstörande reflexer går inte att missa. MBL- och diopolhögtalarna-rummen besökte jag många gånger för att få ett mer balanserat intryck.

Därför vore det bra om demo-ljudspåren släpptes i förväg så engagerade individer på mässan har lyssnat in sig på sin egen referens hemmavid. Sannolikheten att göra en försäljning borde kunna öka och utställarna borde pressas mer att optimera ljudet.

JM

JM, vad menar du med att: ”någonstans är referensen den egna anläggningen.” När du i samma mening tidigare skriver att det handlar om slumpen? Menar du att ljudminnets horisont är både kort och i vissa fall längre? Att det skiftar från person till person?

Edit, Sen måste jag säga att hålla på att gapa efter fakta när du nyss anklagat någon för att lida av storhetsvansinne inte är klädsamt. Det kan så vara att de som ber om en sansad debatt tycker att det var du som gick för långt.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

JM

Inläggav JM » 2019-02-19 23:37

juanth skrev:
JM skrev:
Tangband skrev:Bra att komma ihåg att då man besöker sådana här mässor så är man väldigt färgad av hur det låter hemma :) .
Det blir omedvetet/eller medvetet den referens man jämför allting med.
Jag skulle tro att det behövs en längre lyssningsstund i varje rum med intensiv lyssning i sweetspot för att bli av med ev. bias.

Jag tror JM skrev i nån tråd att det krävdes 15 minuter för hjärnan att ställa om eller så minns jag fel :)

Missuppfattning - efter ca 20 minuter låter vanligen musik helt ok pga adaptation i hjärnan. Tom en ifåne låter ok.

Ljud kan bara rangordnas. Bättre eller sämre. Helst skall jämförelsen ske i realtid typ i Harmans högtalartestlab. Utvecklat ljudminne har kort tidshorisont.

Att relatera till hemma ljudet likt på mässor är idag stokastiskt men någonstans är referensen den egna anläggningen.
I mitt fall med dipolljud hemma är det få rum på mässan med lådhögtalare där jag blev kvar mer än några minuter. Ljudet är anemiskt - felaktiga ljudförstörande reflexer går inte att missa. MBL- och diopolhögtalarna-rummen besökte jag många gånger för att få ett mer balanserat intryck.

Därför vore det bra om demo-ljudspåren släpptes i förväg så engagerade individer på mässan har lyssnat in sig på sin egen referens hemmavid. Sannolikheten att göra en försäljning borde kunna öka och utställarna borde pressas mer att optimera ljudet.

JM

JM, vad menar du med att: ”någonstans är referensen den egna anläggningen.” När du i samma mening tidigare skriver att det handlar om slumpen? Menar du att ljudminnets horisont är både kort och i vissa fall längre? Att det skiftar från person till person?

Den låt som spelas när du kommer in i ett rum på en mässa är tämligen slumpmässig. Utifrån kontexten låten presenteras gör du din bedömning. Bra eller dåligt. Vanligen i mitt fall har jag inte tålamod att sitta kvar om initiala upplevelsen är dålig. Jag går ut om jag inte uppfattar att om det kommer en bättre låt kan min uppfattning ändras.
Efter att ha ägt och lyssnat på fler än 100 högtalare i olika rum under drygt 50 år är jag invaggad i att jag har en viss erfarenhet. Men ingen blir gladare än jag bevisar för mig själv att jag har fel i min initiala bedömning och att en senare bedömning är helt annorlunda. Händer inte så ofta.
Men skall optimal bedömningen ske av subjektivt ljud bör det ske i realtid med så litet tidsgap som möjligt. Basal perceptionspsykologi.
I verkligheten på mässor jämför vi med vår icke objektiva subjektiva kumelativa minnesbild av tidigare ljuderfarenheter. Senaste anläggningen brukar dominera.

JM
Senast redigerad av JM 2019-02-19 23:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-02-19 23:40

IngOehman skrev:PS. Förtydligande för att undvika missförstånd - jag har alltid tyckt att MBL spelar ”trevligt” på så vis att de skapar en ljudbild av liknande trevlig sort i princip oberoende av programmaterialet. De skapar den, men återger i gengäld inte det som är inspelat nämnvärt. Jag personligen föredrar anläggningar där programmaterialet bestämmer, men förstår även att man kan gilla den ”pålitliga, allestädes närvarande” ljudbild som ett par MBL målar upp.

Det är min erfarenhet av MBL, vilket man märker om man spelar skivor från de absolut snustorra (ingen naturlig efterklang eller pålagt) till de med riktig efterklang.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-02-19 23:44

JM skrev:Därför vore det bra om demo-ljudspåren släpptes i förväg så engagerade individer på mässan har lyssnat in sig på sin egen referens hemmavid. Sannolikheten att göra en försäljning borde kunna öka och utställarna borde pressas mer att optimera ljudet.

Jag tror att utställarna vill överraska med ljudspår som låter bra, men som publiken kanske inte alltid känner till, kanske därför man inte spelade Keith don´t Go i år. Det är nog sällsynt att affärer görs upp direkt på en mässa (alltså inköp av en stor anläggning, dyra högtalare eller elektronik) normalt återkommer man nog till sin hökare o lyssnar där och kanske även hemma.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-19 23:44

Ingvar:
Instämmer med dig, det är behagligt det MBL spelar upp.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-02-20 00:02

JM skrev:Bygg du dina högtalare, predika ut dina högtalarplaceringar som kräver att du kommer och bygger om deras rum för ytterligare pengar för att det skall låta anständigt.

JM

Har ingen lust att bli en del av tjafset, men vill påpeka att jag har ett par alster IÖ är högst delaktig i, och blir förskräckt över att höra att de inte skulle låta anständigt.

IÖ har aldrig ens varit hemma hos mig så länge jag ägt dem.

Nåväl, du får det att låta som att IÖ är ensam om hur man skall placera högtalare, jag menar att det är fler som håller med honom än som inte gör det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-02-20 01:37

Det sista stycket kan jag tro på, -om du menar folk som varit på det här forumet under längre tid. Annars, knappast. Plocka upp vilken hifi-blaska som helst, manual eller bok, rekommendationen lär med få undantag vara en uppställning som liksidig triangel, inte några 2 x 22 a' 23 grader, något invinklade eller någon 1,18-rekommendation.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-02-20 08:20

Har för mig att vi hade en tråd för väldigt länge sedan där folk rapporterade in sina uppställningar, och där var vad jag kan minnas många som ställt upp helt själv utan att följa IÖs råd som visade sig ha hamnat på detsamma eller mycket nära.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-20 10:05

JM skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

- - - - -

Pinsamt att du för söker lära mig neurofysiologi/neuropsykologi. Efter över 40 år som professionell i området med multipla publikationer misstänker jag att jag inte direkt är en amatör.
Alla mina påståenden är förankrade i fakta - se mina tidigare inlägg.

Bygg du dina högtalare, predika ut dina högtalarplaceringar som kräver att du kommer och bygger om deras rum för ytterligare pengar för att det skall låta anständigt.

Alla dina angrepp på mig visar att du är livrädd för fakta.
Aldrig har jag sett dig komma med fakta som stödjer dina angrepp på mig. Dina påståenden bygger som jag ser det bygger på en påhittad verklighet.
Du försöker utnyttja att du på något sätt lyckats framstå som en auktoritet på området men i mina ögon är du i mitt kompetensområde en duperande megaloman utan kontakt med verkligheten.

JM

Jag ser att du din vana trogen inte bemöter något av det jag skriver (som var fullt av fakta!) överhuvudtaget. :(

Jag tror inte att det går att få någon kunskap att nå fram till dig, eftersom du ”redan vet allt”, du tror att du har kunskap, men allt eller det mesta du tror på är ju bara dumheter/saker du missförstått. Du använder studier på livemusiklokaler (konserthus m m) och människors preferenser som funktion av rummens egenskaper - och tror att de är relevanta för ett lyssningsrum för återgiven musik (där reflexer och efterklang från musikhändelsen ju ligger på inspelningen!). Det är skilda ting!

Men gör då (alldeles själv) några enkla experiment:

Lyssna på dina högtalare i frifältsmiljö (t ex utomhus) och jämför med vad du hör i ditt lyssningsrum. Det kommer att framgå för dig att du med vad du tror är tillräckligt fördröjda och försvagade reflexer (i ditt lyssningsrum) inte alls når samma resultat som utan reflexer. Tidiga reflexer och efterklang är alldeles utomordentligt hörbara även den de fördröjts 20 ms och försvagats bara 10 dB! Du kanske inte tror det, men testa då så du kan lära dig!

Det vill säga de färgar upplevensen av originalhändelsen om tillräckligt stora delar av reflexerna kommer framifrån, och om efterklangstiden över stiger sisådär 0,24 sekunder. Kommer reflexerna i huvudsak från sidorna, bakifrån och uppifrån så ger de oss anarare en känsla för den ”loge” vi sitter i, och är efterklangen i lyssningsrummet kortare än 0,25 sekunder så hör vi in till inspelnkngsvärlden mera omaskerar.

- - -

Lyssning i ditt rum eller lyssnkngen på MBL på mässan kan vara en färgning som DU gillar (öven jag kan gilla den estetiskt!) men det gör den inte till något annat än just en färgning. Och du behöver acceptera att det kan finnas andra som hellre vill höra musiken mera som den var - som vill förflyttas i tid och rum till originalhönselsen, av nyfikenhet.

På samma sätt som de (jag och alla andra) accepterar att du föredrar en färgad återgivning med kraftiga rum-på-rum-effekter bör du acceptera att andra vill något annat.

Du FÅR tycka som du gör, du får till och med tro att det du hör är originalhändelsen (ingen kan hindra dig), men när du beskriver din föredragna färgning med ord som ”perfekt” och ”bästa” utan att de som läser (och är kanske nästan lika okunniga som du) får veta att du bara talar om DINA helt subjektiva sound-preferenser och inte om en objektivt maximalt ursprungstrogen återgivning, så lurar du människor, även om det kanske inte var din avsikt att göra det. Därför måste du acceptera att andra påpekar detta. Någon behöver helt enkelt säga det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-02-20 10:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-20 10:13

Såväl JM som Ingvar ägnar sig helt ogenerat åt groteska regelöverträdelser och moderator sitter på läktaren.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-20 10:17

Du gör det.

Du beskyller folk för saker utan att du ens har med diskussionen att göra.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-02-20 10:43

Adhoc skrev:Det sista stycket kan jag tro på, -om du menar folk som varit på det här forumet under längre tid. Annars, knappast. Plocka upp vilken hifi-blaska som helst, manual eller bok, rekommendationen lär med få undantag vara en uppställning som liksidig triangel, inte några 2 x 22 a' 23 grader, något invinklade eller någon 1,18-rekommendation.

Jag är rätt skitglad över att världen är större än på Faktiskt, så jag tänker in det mesta jag sett och läst.

Det enda som är konsekvent i världen är väl annars att det här forumet verkar hålla sig 5 år före de flesta när det gäller insikt om akustik, sett ur ett generellt perspektiv.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-20 10:50

Jag vill bara såhär i förbifarten flika in ett tack till alla ni som gör detta forum, ni som fyller det med fakta, erfarenheter, upplevelser, åsikter, tyckande, tankar och drömmar.
Tack till er alla, och det gäller verkligen alla!

Önskar bara att vi var mer accepterande och seende inför varandras marginaler för misstolkning.
Enklast är ju att aldrig tolka något negativt i onödan och gör ditt bästa för att inte skriva onödigt negativa saker till någon annan även om du uppfattar denna person som negativ mot dig.

Det behöver vi nog alla öva på, hoppas att vi blir bättre på det :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-02-20 11:01

Instämmer helt med föregående talare :D

För övrigt, är det bara jag som tycker att MBL faktiskt lät ganska dåligt? Visst målas det upp ett stort rum och visst låter mellanregister och diskant väldigt befriat. Men basen? Den rumlade runt helt utan kontroll och tog överhanden. Det lät tex mycket bättre i Technics-rummet, för övrigt lät det överraskande bra där. Trots bristen på rem i skivspelaren :-)

/ B

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-20 11:06

Bill50x skrev:Instämmer med föregående talare :D

För övrigt, är det bara jag som tycker att MBL faktiskt lät ganska dåligt? Visst målas det upp ett stort rum och visst låter mellanregister och diskant väldigt befriat. Men basen? Den rumlade runt helt utan kontroll och tog överhanden. Det lät tex mycket bättre i Technics-rummet, för övrigt lät det överraskande bra där. Trots bristen på rem i skivspelaren :-)

/ B

Ja basen var knasig... men basen lyssnar jag nästan aldrig kritiskt på om det är mässa (förrutom att jag lyssnar efter om högtalrns verkar gå djupt och om någon antydan till atrikulation finns samt uppskattad kapacitet) pga att rummet ställer till med så mycket olika ting.
Prosentationen i övriga registret påverkas naturligtvis också av rummet... men jag uppfattar det som att det är lättare att bilda sig en uppfattning om högtalarnas kvaliteter i övre registret trots rummets påverkan.
Mvh//David

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-02-20 11:53

Jag tycker alltid att MBL låter ”trevligt”, och jag håller med nästan helt, i Bill50x’s beskrivning.

Men samtidigt som just detta nog är skälet till att många gillar MBL (och jag tycker de har en given plats på marknaden), men också skälet till att det inte är mitt val. Jag vill inte ha en musikanläggning som skapar en trevlig ljudbild, jag vill ha en som presenterar inspelningens.

Men människor är olika, så att anläggningarna också är det är bara rätt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-20 12:09

Bill50x skrev:
Trots bristen på rem i skivspelaren :-)

/ B

Avsaknaden av drivrem har även fördelen att inte centrumlagret utsätts för lika stor radiell belastning!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-02-20 12:13

Morello skrev:
Bill50x skrev:
Trots bristen på rem i skivspelaren :-)

/ B

Avsaknaden av drivrem har även fördelen att inte centrumlagret utsätts för lika stor radiell belastning!

En motor på varsin sida så belastningarna tar ut varandra?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-02-20 12:39

Flera motorer som inte är i sync? Nja, skulle hellre ha 1 eller 2 extra hjul att dra remmen runt som gör att man centrerar kraften i sidled så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-02-20 12:42

Eller så köper man ett direktdrivet verk. :) Tex Micro Seiki
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi