Moderator: Redaktörer
ante_77 skrev:Bentley kör väl med Naim
M-B och Porsche har väl Burmester.
Volvo kör med B&W, men om man ska klassa in Volvo i någon slags ”lyxbilsliga” är väl väldigt tveksamt.
ante_77 skrev:Bentley kör väl med Naim
Volvo kör med B&W, men om man ska klassa in Volvo i någon slags ”lyxbilsliga” är väl väldigt tveksamt.
Evil_Homer skrev:Enklast och mest bang for buck är antagligen att köpa den bil du vill ha, sen lämnar du iväg den för uppgradering på ljudet om du inte vill mecka själv.
sportbilsentusiasten skrev:ante_77 skrev:Bentley kör väl med Naim
Nä Volvo kan vi ta bort
paa skrev:ante_77 skrev:Bentley kör väl med Naim
Jag skulle inte säga att Audi (som nämndes i förstainlägget) ligger mycket före Volvo idag.
ante_77 skrev:paa skrev:ante_77 skrev:Bentley kör väl med Naim
Jag skulle inte säga att Audi (som nämndes i förstainlägget) ligger mycket före Volvo idag.
Rent generellt nej. A1-A6 är väl inget speciellt. Dock så är A8/S8 något annat. Jag anser ju inte att M-B är något ”lyxbilsmärke” en B180 känns inte direkt flådig.
Dock så har dom S-klass.
A8:an når inte upp till varken S-klass eller BMW 7-serie, men dom är närmare än de flesta biltillverkare.
petersteindl skrev:Är det ens tillåtet för föraren att ha hörlurar på sig i bil?
petersteindl skrev:Är det ens tillåtet för föraren att ha hörlurar på sig i bil?
Kalejdokom skrev:Trist dock att alla (?) vägrar att öppna upp för separata slutsteg och högtalare. Hur svårt kan det vara att dra ut en lågnivåkabel och strömuttag bak i bilen?!
Nattlorden skrev:Och BTW... vem finlyssnar i bil med motorn igång?![]()
Obizzz skrev:Om man bortser från kvällspressens definitioner så finns det inga små lyxbilar.
Lyxiga småbilar kanske men lyxbilar är en annan sak. Jag tänker Bentley, Rolls-Royce, Maybach osv när någon säger lyxbil.
petersteindl skrev:En MB 600 Pullman kanske har den rätta akustiken? Det borde tillhöra avdelningen lyxbil.![]()
[ Bild ]
Exempelvis bjuder ljudanläggningen från Krell på en förstklassig ljudupplevelse med sina åtta högtalare. Tack vare det åttakanaliga slutsteget som pumpar ut 45 Watt per kanal förvandlas din KONA till en konserthall.
Morello skrev:Hifi och en störnivå på 60-70-80 dB är inte möjligt, dvs hifi i en bil är inte möjligt.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Hifi och en störnivå på 60-70-80 dB är inte möjligt, dvs hifi i en bil är inte möjligt.
Öronproppar och högre volym?
Stillastående på tyst plats?
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Hifi och en störnivå på 60-70-80 dB är inte möjligt, dvs hifi i en bil är inte möjligt.
Fast det är väl förhållandet nyttosignal och störnivå man vill ha större än vad en bil som framföra erbjuder? Är ofta störnivåer om 90-100 dB vid låga frekvenser.
peterh skrev:en folkabuss som inreds med passande ljudanläggning. Men motorn avstänf kan det bli bra..
Nattlorden skrev:
Bamsefar skrev:Lotus presenterade nyligen en 2000hkr elsportbil. Den är nog rätt tyst, dessvärre.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:
Fast det är väl förhållandet nyttosignal och störnivå man vill ha större än vad en bil som framföra erbjuder? Är ofta störnivåer om 90-100 dB vid låga frekvenser.
Om den är parkerad, motorn avstängd och stående på en tyst plats?
Perfector skrev:Ordet liten ihop med lyxbil är en motsägelse i sig.
Finns väl ingen liten lyxbil, dom är nog av det större formatet om begreppet lyx ska passa in i beskrivningen.
peterh skrev:Perfector skrev:Ordet liten ihop med lyxbil är en motsägelse i sig.
Finns väl ingen liten lyxbil, dom är nog av det större formatet om begreppet lyx ska passa in i beskrivningen.
Begreppet "Lyx" är subjektivt.
Applicerat på bil så är en lyxbil för mig en bil som :
- startar varje gång jag behöver den
- aldrig krånglar
- håller mig varm på vintern
- håller mig sval på sommaren
- håller mig torr i regnväder och som snabbt torkar mig om jag kommit in genomblöt
- där radion förser mig med dagens eko
- där man sitter bekvämt
- där väghållningen är bra och man inte råkar ut för överaskningar
Att den dessutom är rimligt snäll mot miljön och är ekonomisk är en bonus
( jag har haft betydligt dyrare bilar som brustit i flera punkter ovan, så priset för bilen är inte relevant )
Huruvida grannarna imponeras - det skiter jag i !
Bamsefar skrev:Lotus presenterade nyligen en 2000hkr elsportbil. Den är nog rätt tyst, dessvärre.
petersteindl skrev:Är lyxbil synonymt med sportbil? Man skulle ju kunna lyxutrusta en Fiat Bambino.![]()
[ Bild ]
Jag tycker den ser lite maffig ut.
petersteindl skrev:Är lyxbil synonymt med sportbil? Man skulle ju kunna lyxutrusta en Fiat Bambino.![]()
[ Bild ]
11Perfector skrev:Ordet liten ihop med lyxbil är en motsägelse i sig.
sportbilsentusiasten skrev:Evil_Homer skrev:Enklast och mest bang for buck är antagligen att köpa den bil du vill ha, sen lämnar du iväg den för uppgradering på ljudet om du inte vill mecka själv.
Fast det tänker jag inte göra, som jag sa i första inlägget.
Har gjort det och det blir ofta glapp o missljud då man tagit bort o återmonterar peneler.
lennartj skrev:Mercedes styrning är tämligen perfekt anpassad för sitt ändamål, nämligen att hålla sig i sin fil även om man råkar nysa när man ligger i 250 km/h på autobahn.
Jag hade en AMG C32 i nästan 5 år, borde bytt bort den året innan, för sedan tog Murphy över, men det var en underbar bil att köra när man hittade Autobahnsträckor som inte var igenkorkade. Någon banracer är det inte, men dragracing provade jag på.
Hifi och en störnivå på 60-70-80 dB är inte möjligt, dvs hifi i en bil är inte möjligt.
sportbilsentusiasten skrev:lennartj skrev:Mercedes styrning är tämligen perfekt anpassad för sitt ändamål, nämligen att hålla sig i sin fil även om man råkar nysa när man ligger i 250 km/h på autobahn.
Jag hade en AMG C32 i nästan 5 år, borde bytt bort den året innan, för sedan tog Murphy över, men det var en underbar bil att köra när man hittade Autobahnsträckor som inte var igenkorkade. Någon banracer är det inte, men dragracing provade jag på.
Var det en tidig 2000-talare?
Har för mig att C32 kom då.
Hur snabbt kändes stabilt att köra på autobahn?
rajapruk skrev:Lexus IS med Mark Levinson-system borde kunna låta relativt bra, med tanke på att Lexus är relativt tysta inuti.
Någon som lyssnat på denna?
rajapruk skrev:Intressant. Jag letar "ny" bil, begagnad. Typ 3 år 6000 mil.
Något som var dåligt med Lexusen tycker du? Jag brukar störa mig på japanska bilar, en kulturkrock.
Kronkan skrev:Detta är var ett elegant lappkast som min mor skulle varit stolt över. Att kunna göra lappkast var något hon lärde mig och som ansågs viktigt.
Jo skall man utan lift ta sig fram i fjället så är det nog viktigt i branta backar uppför.
Annars grattar jag dig till att du verkar nöjd.
sportbilsentusiasten skrev:Kronkan skrev:Detta är var ett elegant lappkast som min mor skulle varit stolt över. Att kunna göra lappkast var något hon lärde mig och som ansågs viktigt.
Jo skall man utan lift ta sig fram i fjället så är det nog viktigt i branta backar uppför.
Annars grattar jag dig till att du verkar nöjd.
Tack!
Jo, jag har inga problem med väl motiverade ändringar. Bättre att byta inriktning o stå för det, än vidhålla en linje pga prestige.
Kronkan skrev:Bilindustrin är idag fokuserad på förarens upplevelse av fordonet och resan.
jansch skrev:rajapruk skrev:Intressant. Jag letar "ny" bil, begagnad. Typ 3 år 6000 mil.
Något som var dåligt med Lexusen tycker du? Jag brukar störa mig på japanska bilar, en kulturkrock.
Allt kändes gediget.
Lite konstigt att ha växelpaddlar på en bil som inte har växellägen! Som en leksaksbil....
Till råga på allt fanns det en volymratt med syntetiskt motorljud, den "växlade" också fast varvräknaren visade 4500 - 5000 rpm hela vägen från stillastående till 110 km/h (eller mer) vid fullgas. "Silkeslen" kraftöverföring, inga ryckigheter.
Perfekt med hybrid vid kökörning när vanliga bilar drar mycket bränsle.
Får max dra 750 kg släp.
Den sämsta grejen var värmeinställningen, man drog med fingret över en bred touchcontrol. Man var tvungen att titta på displayen så man inte fick kallare istället för varmare....helt hopplöst.
Ett hjullager på garanti var enda felet på 9500 mil.
Rekommenderas varmt!
sportbilsentusiasten skrev:Kronkan skrev:Bilindustrin är idag fokuserad på förarens upplevelse av fordonet och resan.
Tycker du det?
Enl mig är det tvärt om. Bara fokus på finesser. Kolla de nya Volvo, översållad med sådant som blänker och stör föraren under färd. Massa omotiverad dålig design. Instrument och reglage med usel ergonomi.
Ska man öppna dörren utifrån skapas en glipa som man klämmer handen i??
Ska man öppna dörren inifrån får man stoppa in fingrarna i ett hål/ögla o dra åt sidan??
Ska man sedan stänga dörren efter man satt sig är dörrhandtaget skitlångt ut på dörren??
Allvarligt talat, vad är det för fel på dessa designers...
O stereon låter kass, bara en sån sak. Hör de inte hur digitalt det låter?
Startknappen i tex V90, hur tänkte de där?
Stolarna är dock skitsköna!
sportbilsentusiasten skrev:Det blev tvärt om en stor lyxbil med bra HIFI, E-klass kombi.
Frisk skrev:Kul det blev ny bil och du är nöjd!
Är det standardchassie eller är det något sportigare?
Jag provkörde bland annat E-klass för 2-3 år sen när det var dags att skaffa bil men varken jag eller sambon kände oss bekväma i bilen, den upplevdes lite "frånkopplad" och lite mer som man åkte med snarare än hade kontroll och fick dålig överblick över bilen, "kände" inte var den var. Det är förstås en vanesak men upplevde direkt BMW mycket bättre integrerad med mig. Då båda "basic" E220 diesel och 520d.
Men jag är också relativt liten, hade det varit sportstolar i Mercedesen hade jag kanske mer känt mig varit på plats.
Jag vet inte vad, jag kan inte sätta fingret på det, men något stämde inte för mig med provkörningsexet av E220. Men jag är övertygad E-klass kan vara en trevlig bil.
Strmbrg skrev:I just bilsammanhang så tror jag att det är att krångla till det och fördyra onödigt mycket att åstadkomma bra högtalarljud.
Strmbrg skrev:Som redan nämnts så finns ju hörlurs-alternativet för billjuderiet.
Strmbrg skrev:I vår landar en sån här i hushållet.
Inte min men sambons. Den har en anläggning som Boses logga sitter på. (Pja, det går ju att skriva Bosse på högtalargallret likaväl. Eller Hasse... Vad betyder det egentligen?)
peterh skrev:Du klagar på Volvo's designers - en del av dem har inte ens körkort !!!
Kronkan skrev:Lugn och fin! Du rusar på oavsett vilken position du intar.
Det är ju inte säkert att man lyckas med ambitionerna. Jag bara förmedlar ambitionen. Men det kan ju vara att designavdelningen tar för stor plats.
Samtidigt känner jag personer som varit mycket nöjd med senaste ägda Volvon. Själv kör jag inget nytt. Bilar har inte varit så där superviktiga.
sportbilsentusiasten skrev:Frisk skrev:Kul det blev ny bil och du är nöjd!
Är det standardchassie eller är det något sportigare?
Jag provkörde bland annat E-klass för 2-3 år sen när det var dags att skaffa bil men varken jag eller sambon kände oss bekväma i bilen, den upplevdes lite "frånkopplad" och lite mer som man åkte med snarare än hade kontroll och fick dålig överblick över bilen, "kände" inte var den var. Det är förstås en vanesak men upplevde direkt BMW mycket bättre integrerad med mig. Då båda "basic" E220 diesel och 520d.
Men jag är också relativt liten, hade det varit sportstolar i Mercedesen hade jag kanske mer känt mig varit på plats.
Jag vet inte vad, jag kan inte sätta fingret på det, men något stämde inte för mig med provkörningsexet av E220. Men jag är övertygad E-klass kan vara en trevlig bil.
AMG-paket = lägre o hårdare. Kunde varit ännu hårdare men jag är ju sportbilsskadad...
Testa en med AMG-paket o sänkt sportchassi. Stor skillnad. Och då får du underbart sköna sportstolar med dyna som man kan förlänga sitsen på.
Strmbrg skrev:Därefter har jag fått hålla tillgodo med tjänstebilar.
sportbilsentusiasten skrev:Strmbrg skrev:Därefter har jag fått hålla tillgodo med tjänstebilar.
Du vet att det är ett knep att binda upp anställda till arbetsgivaren, svindyrt att bryta kontraktet i förtid.
Men om man ska vara kvar på kneget länge, du kan det vara praktiskt. Om ändå rätt dyrt.
Jag provade en gång, då hustrun ville vi skulle prova, gör inte om det. Svårt att få den bil man verkligen vill ha, med exakt den utrustning man vill ha.
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 22 gäster