Liten lyxbil med bra HIFI - finns det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Liten lyxbil med bra HIFI - finns det?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-01 20:48

Strmbrg skrev:I just bilsammanhang så tror jag att det är att krångla till det och fördyra onödigt mycket att åstadkomma bra högtalarljud.

Ofta är det enkla bäst.
Slår man av alla extrafinesser i Burmester blir det sjukt m bättre.

Strmbrg skrev:Som redan nämnts så finns ju hörlurs-alternativet för billjuderiet.

Inte om man ska ha trevligt tillsammans!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-01 20:52

Strmbrg skrev:I vår landar en sån här i hushållet.
Inte min men sambons. Den har en anläggning som Boses logga sitter på. (Pja, det går ju att skriva Bosse på högtalargallret likaväl. Eller Hasse... Vad betyder det egentligen?)

Grattis, har en likadan. Fast trimmad och helt omgjort i chassit. Är den fullutrustad med tex Recarostolar? Grymt sköna och är en STOL till skillnad från hängmattorna original. Skinnet är dessutom såphalt = funkar inte i en sportbil.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-01 20:54

peterh skrev:Du klagar på Volvo's designers - en del av dem har inte ens körkort !!!

Fast det behövs väl inte för att bygga en bil ergonomisk?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-01 20:56

Kronkan skrev:Lugn och fin! Du rusar på oavsett vilken position du intar 8O.

Det är ju inte säkert att man lyckas med ambitionerna. Jag bara förmedlar ambitionen. Men det kan ju vara att designavdelningen tar för stor plats.

Samtidigt känner jag personer som varit mycket nöjd med senaste ägda Volvon. Själv kör jag inget nytt. Bilar har inte varit så där superviktiga.

Alla tycker olika, man är skapt olika.
Rusar på...ja Volvo var ledande på just ergonomi, klart man vill att det går väl för Volvo. Men ack, vad hände?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-01 21:39

Beträffande stolarna i Mazdan så tyckte vi båda att Recaro-stolarna var lite väl trånga.
Kanske att de är väldigt bra om man kör hårt i kurvor. Men vi kommer med säkerhet mest glida omkring på trevliga landsvägar och knappast pressa vagnen vare sig fart- eller vägmässigt.
Valet stod mellan hardtopen och cabrioleten. Sambon gillade utseendet på hardtopen, men jag påtalade att man främst kommer att köra bilen, snarare än titta på den.
Beträffande stereoanläggningen: Hör man överhuvudtaget så mycket av den med taket nere?
Vi har bara provkört en hardtop. Taket var uppe hela tiden och stereon kom vi inte ens på tanken att "testa".
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-03-01 22:57

sportbilsentusiasten skrev:
Frisk skrev:Kul det blev ny bil och du är nöjd!
Är det standardchassie eller är det något sportigare?
Jag provkörde bland annat E-klass för 2-3 år sen när det var dags att skaffa bil men varken jag eller sambon kände oss bekväma i bilen, den upplevdes lite "frånkopplad" och lite mer som man åkte med snarare än hade kontroll och fick dålig överblick över bilen, "kände" inte var den var. Det är förstås en vanesak men upplevde direkt BMW mycket bättre integrerad med mig. Då båda "basic" E220 diesel och 520d.

Men jag är också relativt liten, hade det varit sportstolar i Mercedesen hade jag kanske mer känt mig varit på plats.

Jag vet inte vad, jag kan inte sätta fingret på det, men något stämde inte för mig med provkörningsexet av E220. Men jag är övertygad E-klass kan vara en trevlig bil.

AMG-paket = lägre o hårdare. Kunde varit ännu hårdare men jag är ju sportbilsskadad...
Testa en med AMG-paket o sänkt sportchassi. Stor skillnad. Och då får du underbart sköna sportstolar med dyna som man kan förlänga sitsen på.

Missänkre så var fallet, den "standardvariant" jag körde kom jag som sagt inte alls överens med, så har jag ändå kört ganska mycket Volvo, S80 och V70, som väl båda har rätt mjukt chassie.

Vore kul att testa en lite bättre utrustad E-klass.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-01 23:08

Jag har haft V70, V90 och nu V60 som tjänstebilar de senaste åren. Och även en BMW 318 samt en Peugeot 308.
Volvoarna och BMWn har på tok för nervös servo. Kanske undantaget V70:n, minns inte nu.
Minsta lilla blick lite vid sidan av rakt fram och vagnen far iväg ur kurs. Man måste micro-parera med ratten hela tiden för att kompensera för den överkänsliga och simmiga styrningen.
Peugeoten var bättre. Egentligen helt acceptabel i det avseendet.
Nästa tjänstebil blir åter en Peugeot, en 508 kombi. Den har också en acceptabel styrning, dock som med alla andra en väldigt diffus vägkänsla.

Synd att hydraulservo har försvunnit.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-03-02 19:13

Är det den hastighetsberoende funktionen som har saknats på dina bilars servo, tro?

V70 R -04 har hydraulisk, hastighetsberoende servo. Den har inte försvunnit! :wink: Men i jobbet kör jag Caddy med elservo. Och när man rattar mycket, exempelvis när underlaget är för dåligt för handbromsvändningar :mrgreen:, så är det faktiskt väldigt skönt att kunna snurra runt ratten med bara ett eller ett par fingrar. (Fiat Doblò har både sämre vändradie och är en aning tungstyrd (hydraulisk) vilket kan vara jobbigt i längden.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-02 21:49

Servon ja, den känns ofta olika mellan bilar från samma årsmodell och samma modell. Känns som det är lite småbuggigt. ELLER så är de programmerade lite olika.
Därför finns det klara fördelar (inte bara prismässigt) med att köpa en "nästan ny" bil så man kan veta exakt vad man köper. De upplevs olika.
Köper de alla flesta bilar på detta sätt. Demo eller 1-årig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-02 21:57

Ja, jag har inte köpt en egen bil sedan -99, då jag köpte en MB 200 från -85.
Därefter har jag fått hålla tillgodo med tjänstebilar.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-02 22:28

Strmbrg skrev:Därefter har jag fått hålla tillgodo med tjänstebilar.

Du vet att det är ett knep att binda upp anställda till arbetsgivaren, svindyrt att bryta kontraktet i förtid.
Men om man ska vara kvar på kneget länge, du kan det vara praktiskt. Om ändå rätt dyrt.
Jag provade en gång, då hustrun ville vi skulle prova, gör inte om det. Svårt att få den bil man verkligen vill ha, med exakt den utrustning man vill ha.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2020-03-02 23:01

Det här med styrningar i E-klass kan vara lite rörigt... Jag har inte kollat om det ändrats de senaste åren, men 2012 så var det så här.

Standardstyrningen satt i de fyrcylindrig modellerna med bakhjulsdrift, mot pristillägg (3150 kr) kunde man få Direct Control - direktstyrning med variabel styrutväxling (kod 213). På sexcylindriga modeller med bakhjulsdrift så var denna styrning standard.

Alla modeller med fyrhjulsdrift samt de med åttacylindrig motor (även bakhjulsdrivna) har som standard en styrning som kallas Sportparameterstyrning - Steer Control (kod 211). Jag har denna styrning i min bil och tycker den känns väldigt bra. E63 AMG har en egen variant på sportparameterstyrning, men den har inte så mycket annat heller gemensamt med de övriga.

Utrustning i bilar från Mercedes-Benz kan vara en riktig djungel och det är ofta som en del andra saker kommer som standard om man valt en större motor, t.ex. automatlåda, större hjul och bromsar samt en del rena dekordetaljer. Vill man fördjupa sig ska man försöka få tag i den kompletta prislistan, där kan man läsa sig till vad som är standard i olika modeller, vad som ingår i olika paket och vad som går (och inte går) att kombinera.

Angående tjänstebilar så instämmer jag med föregående skribent. Jag hade en ett år och då fick jag åka SAAB. Jag köper hellre en bil som är ett par år och har den motor och utrustning jag vill ha än en ny som inte har det.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-05 03:40

sportbilsentusiasten skrev:
Strmbrg skrev:Därefter har jag fått hålla tillgodo med tjänstebilar.

Du vet att det är ett knep att binda upp anställda till arbetsgivaren, svindyrt att bryta kontraktet i förtid.
Men om man ska vara kvar på kneget länge, du kan det vara praktiskt. Om ändå rätt dyrt.
Jag provade en gång, då hustrun ville vi skulle prova, gör inte om det. Svårt att få den bil man verkligen vill ha, med exakt den utrustning man vill ha.

Vad sägs om en Gemera? Lagom stor och sportig. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi