Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav donjansson » 2019-05-15 11:13

Tjena

Jag och min sambo har äntligen hittat vad vi tror kan vara drömhuset. Vi får tillträde redan i början av juni. Jag har naturligtvis redan börjat klura på "JBL-grottans" placering och utformning.
Specs:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sver ... EB1446E245

27425929.jpg
27425929.jpg (71.32 KiB) Visad 7264 gånger

27425928.jpg
27425928.jpg (52.83 KiB) Visad 7264 gånger

Tanken är ett riktigt stort rum med plats för lyssning på längden och delar av min JBL-samling utmed långsidorna.
Lyckligtvis har jag en fullkomligt hifi-tolerant sambo som låter mig göra lite hur jag vill med musikrummet.
Vi har talat om att flytta "Badrum" med toalett och jacuzzi till "Rum", samt slå ut väggarna för att förena "Hall", "Sovrum" och "Badrum". Dessutom sätta upp en vägg mellan "Pannrum" och det blivande lyssningsrummet.
Ambitiöst, eller hur?! Jag har vänner som är byggnadsingenjörer och goda kontakter som hade kunnat utföra arbetet. Och ja, jag är medveten om att troligen kommer behöva balkas/stagas.

Rummet skulle få c:a dimensionerna 7.75x5 (exkl. trappan),2.10 m.

Fråga: är den låga takhöjden ett problem? Jag tänkte diffusera takreflexen medelst Svanå Golden Horn.

Tack på förhand
Oscar
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
NADifierad

Re: Akustik i nya huset: lyssningsrum i källaren

Inläggav NADifierad » 2019-05-15 19:53

Låter kul :) . Hoppas att det blir riktigt bra.
Blir lite nyfiken på din JBL-samling. Har du lagt upp några bilder någonstans?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-05-15 20:53

NADifierad skrev:Blir lite nyfiken på din JBL-samling. Har du lagt upp några bilder någonstans?

Om du scannar Blocket då och då känner du nog igen mig som Oscar Jansson. Jag har samlat på "de flesta" modellerna från 1975-1985, en stor del har jag nu sålt till förmån för detta husköp. Bilder ligger uppe i den internationella Facebook-gruppen Vintage JBL.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-05-16 00:39

Måtten låter trevliga att utgå ifrån. Frågan är vad det kommer kosta att riva och bygga nya väggar. Speciellt om det är bärande vägg.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2019-05-16 04:24

Grattis till köpet. Slipper du kanske ha samlingen utspridd på annat håll också :)
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2019-05-16 08:07

En sak som man kan tänka på är att trappan då går rakt ner i lyssningsrummet?

Det i sin tur betyder att de på ovanvåningen alltid kommer att höra det som för stunden låter där nere.

Jag hade inte velat ha det så.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-16 10:46

Grattis till huset! Även jag skulle, även med en aldrig så tolerant sambo, fundera på det faktum att ljudrummet hamnar antingen under vardagsrummet eller under sovrummet. Jag hade tur och hamnade mitt emellan men upplever ändå att mitt innertak (längsgående överlappande mdf-brädor 15x95 under tvärmonterade 90x45-reglar) gjorde underverk för att dämpa ljudgenomsläppligheten till övervåningen. I ditt fall skulle jag undersöka om ett liknande men fritt hängande tak vore en lösning.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-05-16 10:59

smile skrev:En sak som man kan tänka på är att trappan då går rakt ner i lyssningsrummet?

Det i sin tur betyder att de på ovanvåningen alltid kommer att höra det som för stunden låter där nere.

Jag hade inte velat ha det så.

Vi funderade också på om det skulle kunna utgöra ett problem och kom fram till att så inte var fallet. Förutom dörren skulle vi ha tjocka draperier runt trappan. Dessutom har min sambo (typ 1/3) nedsatt hörsel från födseln.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-05-16 11:03

PekkaJohansson skrev:Grattis till huset! Även jag skulle, även med en aldrig så tolerant sambo, fundera på det faktum att ljudrummet hamnar antingen under vardagsrummet eller under sovrummet. Jag hade tur och hamnade mitt emellan men upplever ändå att mitt innertak (längsgående överlappande mdf-brädor 15x95 under tvärmonterade 90x45-reglar) gjorde underverk för att dämpa ljudgenomsläppligheten till övervåningen. I ditt fall skulle jag undersöka om ett liknande men fritt hängande tak vore en lösning.

Med vänlig hälsning

Pekka

Rummet skulle alltså hamna under vardagsrum + kök/matplats.

Den ursprungliga frågeställningen handlade ju om den låga takhöjden (210 cm) utgör ett problem. Jag antar att ett "fritt hängande tak" skulle reducera den ytterligare?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-05-16 11:09

Ja, för att undvika överföring via husets väggar och tak, var tanken. Jag har sett en sådan lösning men minns inte hur det var monterat.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-05-16 11:13

PekkaJohansson skrev:Ja, för att undvika överföring via husets väggar och tak, var tanken. Jag har sett en sådan lösning men minns inte hur det var monterat.

Med vänlig hälsning

Pekka

De där optimala avstånden 0.6:1.0:1.6. Längd relativt bredd blir ju rätt spot on. Är det ett problem, i så fall varför, att höjden är alldeles för låg enligt den definitionen?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2019-05-16 21:40

donjansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Grattis till huset! Även jag skulle, även med en aldrig så tolerant sambo, fundera på det faktum att ljudrummet hamnar antingen under vardagsrummet eller under sovrummet. Jag hade tur och hamnade mitt emellan men upplever ändå att mitt innertak (längsgående överlappande mdf-brädor 15x95 under tvärmonterade 90x45-reglar) gjorde underverk för att dämpa ljudgenomsläppligheten till övervåningen. I ditt fall skulle jag undersöka om ett liknande men fritt hängande tak vore en lösning.

Med vänlig hälsning

Pekka

Den ursprungliga frågeställningen handlade ju om den låga takhöjden (210 cm) utgör ett problem. Jag antar att ett "fritt hängande tak" skulle reducera den ytterligare?

Att pendla ner undertak från en takhöjd på 210 cm är knepigt, man vill ju inte ha en "hukstuga" ;-)

När jag byggde rummet som har ännu lägre takhöjd, 207 cm slog jag upp råspont i taket att diffusera takreflex.. Det kan bli ett riktigt stort och trevligt rum det där som jag ser det :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-05-24 15:01

Alternativet är att förlägga lyssningsrummet till sidobyggnaden, som består av garage + gästrum. Det har byggts i två omgångar:

Skärmavbild 2019-05-24 kl. 14.28.25.png
Skärmavbild 2019-05-24 kl. 14.28.25.png (442.13 KiB) Visad 6750 gånger

Skärmavbild 2019-05-24 kl. 14.28.48.png
Skärmavbild 2019-05-24 kl. 14.28.48.png (206.08 KiB) Visad 6750 gånger

Man skulle kunna använda tillbyggnaden i bild 2, som mäter 680x700, med höjd om 240 (490 till nock) och dela med vägg mot garaget (betecknat A i bild 1). Vad tros om en sån lösning?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-25 16:41

Tillbyggnaden, bild 2, har mycket bra förutsättningar.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

JM

Inläggav JM » 2019-05-25 17:51

Rummet på bild 2 7x6,8 m är det bästa men med monopoler för litet för optimal akustik. Går att få ok med dipoler. Även relativt Tools/Olives tänk är rummet för litet. Gör ett vanligt Ingvarrum och du har inga besvärande reflexer/resonanser men inga positiva/kreativa reflexer vilka ger bättre spatial upplevelse/stereobredd. Ingvarrummet passar bäst för de med hörselskada. Vid hörselskada är det ofta svårt att inte uppfatta reflexerna som separata ljud skilda från direktljudet. Dvs reflexerna maskerar direktjudet.

JM

JM - Med detta inlägg och en del andra bakåt i tiden får du det att se ut som att du aktivt söker att provocera Ingvar. Jag föreslår att du tar dig en funderare kring detta och återkommer när du kan hålla en lite ödmjukare profil på forumet. //Cortado
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-05-27 11:54

Ja, det var ett fullkomligt absurt inlägg!

Först: Reflexer från sidoväggarna kan vara både destruktiva och konstruktiva för upplevelsen (/med avseende på att mildra stereosystemfelen) beroende på tid och vinklar. Det beror på och det beror på mycket. Så påståendet att sådana inte finns i ”Ingvarrum” är lögn eller gravt okunnigt. Jag ser till så det blir så mycket av dem som behövs, givet storlek pch geometri. Inte bara så mycket av dem som behövs utan även att de kommer i rätt tid och är lagom diffuserade om det behövs.

Sen: Det finns inget enkelt recept på ett ”Ingvarrum”, som för övrigt inte är ett begrepp jag känner till/använder eller ens går att använda då jag ju gör rum olika för olika syften (dock har jag aldrig gjort något rum specifikt för hörselskadade). Receptet för ett litet rum behöver vara ganska annorlunda än ett för ett stort rum, allt annat lika.

Vidare: Ett rum för tvåkanalslyssning med målet att återge så ursprungstroget som möjligt behöver inte vara samma sak som ett rum som ger en specifik person ”det mäktigaste upplevelsen. Men det KAN vara så. Det beror på hur man är funtad. Ens preferenser och önskemål alltså.

Till sist: Ett rum för tvåkanalslyssning med så ursprungstrogen återgivning som möjligt blir ganska närbesläktad med en hemmabio, och då underförstår jag att målet för en hemmabio är konkretare än en musiklyssnares mål. Att titta på film är ju ljudmässigt något som ställer mera komplexa krav och spektrumet av ljud är oftast större. I en film kan ju all musik tänkas finnas, och därtill en massa dialog som kan tillhöra alla tänkbara scener - allt från utomhuslandskap i snö till grottor och hangarer. Då FÅR inte anläggningen lägga till en massa efterklang eller störande reflexer, däremot självklart en mindre andel reflexer som bidrar till att den tekniska konfigurationen/apparaterna/stereosystemet skall märkas mindre. Ytterligare en sak som gör det lättare att hävda att hemmabiografen skall bidra skapligt lite (men inte noll) från rummet, är att den ju typiskt är försedd med ett flerkanalssystem, som gör att inspelningen och inte rummet ju bestämmer vilka ljud som hörs från olika håll. De bör slippa konkurrera med reflexer (av störande styrka) från samma riktningar.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2019-05-27 12:09, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-05-27 12:01

Välkommen tillbaka IÖ :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-05-27 12:26

donjansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, för att undvika överföring via husets väggar och tak, var tanken. Jag har sett en sådan lösning men minns inte hur det var monterat.

Med vänlig hälsning

Pekka

De där optimala avstånden 0.6:1.0:1.6. Längd relativt bredd blir ju rätt spot on. Är det ett problem, i så fall varför, att höjden är alldeles för låg enligt den definitionen?

Jag vill hävda att det är lite mytologiskt att 0,6x1x1,6 skulle vara bra (jag antar att du menar 0,618... x 1 x 1,618...).

Problemet med sådana mått för hemmalyssning är att det oftast inte samarbetar väl med den geometri som stereouppställningen gynnas mest av. :? Om man bortser ifrån alla faktorer utom en - överlappandet av resonanser i olika dimensioner - så framstår dock 0,618... x 1 x 1,618... som bra förhållanden.

I ett jätterum för livemusiklyssnande (där hela hörbara området befinner sig över schröderfrekvensen kan dock sådana proportioner vara bra, men inte alls lika bra som vissa alternativa icke-rätblocksformer. Kort sagt, gyllene snittet är en riktigt dålig akustik-tumregel och inget jag rekommenderar som utgångspunkt för ett lyssningsrums utformning. Att hitta ”den optimala formen efter förutsättningarna” är inte speciellt svårt ens när man går ”den långa vägen”, alltså tar sig igenom alla de fundamentala kraven ett efter ett (så man kan se till så inget utfaller på ett dåligt sätt) så det är en mycket bättre metod. Förvisso kan man finna att den bästa kompromissen inte är jättebra, men det är bättre att veta det innan man bygger än att konstatera det efteråt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-05-27 20:44

Utgångsfrågan: är takhöjd om endast 210 cm ett problem när rummet mäter typ 5x8m? (Om man bortser från takreflexerna).

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-05-27 23:00

donjansson skrev:Utgångsfrågan: är takhöjd om endast 210 cm ett problem när rummet mäter typ 5x8m? (Om man bortser från takreflexerna).

Mitt rum mäter tyvärr bara ca 3,5x6m med takhöjd på knappa 2.10, om det är ett problem, tja, många kan inte stå raklånga på bakre raden. Så där är ett problem. Akustiskt tycker jag mitt rum fungerar väldigt bra, men kanske hade det kunnat bli ännu bättre med mer takhöjd. Takhöjden begränsar ju också möjligheterna till takhögtalare, jag har ritning på det så det går, men alternativen blir ju färre.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-05-29 14:29

donjansson skrev:Utgångsfrågan: är takhöjd om endast 210 cm ett problem när rummet mäter typ 5x8m? (Om man bortser från takreflexerna).

Om man bortser ifrån reflexerna från taket så spelar takhöjden ingen roll, sett akustiskt.

Eftersom svaret är så självklart så misstänker jag dock att jag missförstått frågan. Kan du utveckla den?

Vh, iö

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-05-29 14:38

IngOehman skrev:

Om man bortser ifrån reflexerna från taket så spelar takhöjden ingen roll, sett akustiskt.

Eftersom svaret är så självklart så misstänker jag dock att jag missförstått frågan. Kan du utveckla den?

Vh, iö

Inget missförstånd. Det är bara jag som behöver bekräftelse från expertisen :)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-05-29 14:57

Nu är ju inte det här nåt byggforum, men kunskapen här är otvetydigt större än den jag besitter.

För att åstadkomma det här lyssningsrummet behövs som nämnts ganska stora åtgärder med avlägsnande av väggar osv. Tänkte om ni kunde komma med lite input. Kan man utifrån bygglov, planritningar och bilder konstatera huruvida väggar är bärande eller inte?

Här är det ursprungliga bygglovet:
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.04.png
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.04.png (857.79 KiB) Visad 6155 gånger

Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.18.png
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.18.png (1.37 MiB) Visad 6155 gånger

Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.34.png
Skärmavbild 2019-05-28 kl. 21.43.34.png (1.36 MiB) Visad 6155 gånger

Nuvarande planlösning entréplan:
27425929.jpg
27425929.jpg (71.32 KiB) Visad 6155 gånger

Nuvarande planlösning källarplan:
27425928.jpg
27425928.jpg (52.83 KiB) Visad 6155 gånger

Hall:
27425924.jpg
27425924.jpg (215.7 KiB) Visad 6155 gånger

Sovrum:
27425923.jpg
27425923.jpg (188.65 KiB) Visad 6155 gånger

Badrum:
27425921.jpg
27425921.jpg (152.11 KiB) Visad 6155 gånger

För att friska upp minnet, det här vill vi göra:
Vi har talat om att flytta "Badrum" med toalett och jacuzzi till "Rum", samt slå ut väggarna för att förena "Hall", "Sovrum" och "Badrum". Dessutom sätta upp en vägg mellan "Pannrum" och det blivande lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-02 15:39

Jag har släppt tanken på primärt lyssningsrum i källaren. Det blir för omständigt och dyrt. Dessutom uppskattar jag att kunna smita ut till sidobyggnaden, tror jag på förhand.

27425897 (kopia).jpg
27425897 (kopia).jpg (381.22 KiB) Visad 5974 gånger

Sidobyggnad 2.png
Sidobyggnad 2.png (198.96 KiB) Visad 5974 gånger

Så nu fokuserar vi på det i stället.

Sidobyggnad 1 (kopia).png
Sidobyggnad 1 (kopia).png (469.43 KiB) Visad 5974 gånger

1) Garage/förråd är 6800 brett. Visst är det utvändigt?

2) Det är ju en öppning mot det gamla garaget om cirka 3.4 m. Borde jag bara sätta upp en vägg där, eller "skapa" ett nytt rum som blir mer rektangulärt än kvadratiskt? Blir lyssningsrummet onödigt stort om jag låter hela Garage/Förråd agera lyssningsrum?

3) Bör jag låta sätta upp ett nytt innertack i höjd med "Nock mur" på 240 i höjd eller lämna det som det är med 490 till nock?

Tack på förhand
Oscar

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-02 15:52

Du kommer att vilja ha någon form av förråd om du har villa (gräsklippare, verktyg etc.), så att ta hela är nog dumt.

Du vill kanske ha elektronik/projektor utanför själva biorummet.

Om du har så mycket möjligt tak, och du inte vill bygga vindsförvaring, så finns där kanske möjligheter till basfälla.... Ring IÖ!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-02 16:31

Nattlorden skrev:Du kommer att vilja ha någon form av förråd om du har villa (gräsklippare, verktyg etc.), så att ta hela är nog dumt.

Om du har så mycket möjligt tak, och du inte vill bygga vindsförvaring, så finns där kanske möjligheter till basfälla.... Ring IÖ!

Sunda kommentarer! Inte minst den första.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-02 17:20

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:Du kommer att vilja ha någon form av förråd om du har villa (gräsklippare, verktyg etc.), så att ta hela är nog dumt.

Det är ju inte så att det finns mer utrymme. Det gamla garaget tänkte vi ha till verktyg m.m. Edit: Gästrummet, tillbyggnaden 1996, kommer inte verka som gästrum.

Rummet är inte tänkt till bio, enbart musik.
Senast redigerad av donjansson 2019-06-02 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-02 17:23

När jag säger "onödigt" stort åsyftar jag helt utifrån hifi/akustik. Jag menar om till exempel basen kan bli lidande när det är så stor yta att fylla(?)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-02 17:26

donjansson skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det är ju inte så att det finns mer utrymme. Det gamla garaget tänkte vi ha till verktyg m.m. Edit: Gästrummet, tillbyggnaden 1996, kommer inte verka som gästrum.

Fast 3,40 är för smalt.... så jag förväntade mig att väggen mellan skulle tas bort på en del så det blev bredare. IÖ brukar vilja se minst 4m bredd.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-02 17:29

Nattlorden skrev:
donjansson skrev:
RogerGustavsson skrev:

Fast 3,40 är för smalt.... så jag förväntade mig att väggen mellan skulle tas bort på en del så det blev bredare. IÖ brukar vilja se minst 4m bredd.

Nu blev det nog ett missförstånd. Det är tillbyggnaden 2005 "Garage/Förråd, 680x700cm, jag vill bruka. Frågan är om hela det utrymmet ska användas, eller om man borda skapa ett nytt med dimensioner typ 450 x 650.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-02 17:35

Jag menar så här:
Sidobyggnad 2 (kopia).png
Sidobyggnad 2 (kopia).png (206.23 KiB) Visad 5731 gånger

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2019-06-02 19:34

Det verkar vara en klok tanke att bygga ditt stereorum i det gigantiska ”garaget” än att börja att bygga om källaren.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-02 22:39

donjansson skrev:Jag menar så här:

Nej. Det är inte alls bra. För litet.

Dessutom är resten av ytorna extremt opraktiska.

Men det duger väl till en "vanlig" anläggning, typ en sån som de flesta ljudnördar har.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-06-03 06:34

Det är bara bygga en friggebod på tomten för de prylarna.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-06-03 06:36

donjansson skrev:När jag säger "onödigt" stort åsyftar jag helt utifrån hifi/akustik. Jag menar om till exempel basen kan bli lidande när det är så stor yta att fylla(?)

Nej, detta kan bli grymt! Mitt rum, som jag håller på med nu, blir ca 5,7x6,8, och jag skulle till och med vilja ha lite större.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-06-03 09:01

Johan_Lindroos skrev:

Men det duger väl till en "vanlig" anläggning, typ en sån som de flesta ljudnördar har.

För litet? Vad krävs? Ser ut som nära 7x5 meter med rejäl takhöjd.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2019-06-03 16:53

hifikg skrev:
Johan_Lindroos skrev:

För litet? Vad krävs? Ser ut som nära 7x5 meter med rejäl takhöjd.

Precis vad ja tänkte, det är ju oerhört generösa dimensioner :?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-03 18:18

Idag, knappt en månad efter att vi skrev på, fick vi tillträde.

Vart ute en sväng och mätte/fotade grunden till det blivande lyssningsrummet. Tror det kan bli kanon!
Jag kan redan nu be om ursäkt för den amatörmässiga ritningen. Och jag kom tydligen ihåg fel, det satt gipsplattor i taket.

IMG_4774.jpg
IMG_4774.jpg (330.35 KiB) Visad 5478 gånger

IMG_4756.jpg
IMG_4756.jpg (223.42 KiB) Visad 5478 gånger

IMG_4757.jpg
IMG_4757.jpg (190.99 KiB) Visad 5478 gånger

IMG_4758.jpg
IMG_4758.jpg (180.88 KiB) Visad 5478 gånger

IMG_4759.jpg
IMG_4759.jpg (147.27 KiB) Visad 5478 gånger

IMG_4760.jpg
IMG_4760.jpg (172.96 KiB) Visad 5478 gånger

IMG_4761.jpg
IMG_4761.jpg (167.32 KiB) Visad 5478 gånger

IMG_4762.jpg
IMG_4762.jpg (173.2 KiB) Visad 5478 gånger

IMG_4763.jpg
IMG_4763.jpg (182.2 KiB) Visad 5478 gånger

IMG_4764.jpg
IMG_4764.jpg (181.93 KiB) Visad 5478 gånger

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2019-06-03 18:30

Wow vilka möjligheter!

Bara slå farbror Ingvar en pling, han har en hel flock rävar bakom öronen :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-03 22:15

Vad är plankorna för? Vill bara veta innan Fritzl-vibbarna blir för starka, alltså... 8)

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-03 22:18

Nattlorden skrev:Vad är plankorna för? Vill bara veta innan Fritzl-vibbarna blir för starka, alltså... 8)

Smörjgrop 8)

Hur ska jag göra där förresten? Betongar man hela hålet, eller? :P

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-06-03 22:28

donjansson skrev:
Nattlorden skrev:Vad är plankorna för? Vill bara veta innan Fritzl-vibbarna blir för starka, alltså... 8)

Smörjgrop 8)

Du skaffar en veteranbil så klart o börjar meka!!
Ett alternativ är att studera hur Bo Hansson använde sitt underjordiska utrymme, kanske kan bli något riktigt spännande!
Grattis till kåken!

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-03 22:31

hifikg skrev:
donjansson skrev:

Smörjgrop 8)

Du skaffar en veteranbil så klart o börjar meka!!
Ett alternativ är att studera hur Bo Hansson använde sitt underjordiska utrymme, kanske kan bli något riktigt spännande!
Grattis till kåken!

Jag är varken särskilt bilintresserade eller duktig på att "meka". Nej, det skippar vi KG.

Edit: Tack.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-06-03 23:22

donjansson skrev:

Smörjgrop 8)

Nog många som blir ledsna av att ett sånt fint garage används till annat! Men så klart är ju ett lyssningsrum viktigt!

Angående smörjgropen så beror det nog på status, är den helt torr och fin? Borde ju säker gå att nyttja som absorbent. Bygg inte igen den det första du gör.
Var det inte någon annan som hade smörjgrop också, den var nog dock inte torr om jag minns rätt.

Blir spännande att följa detta.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-04 20:38

Smörjgrop + tak

IMG_4786.jpg
IMG_4786.jpg (85.23 KiB) Visad 5310 gånger

IMG_4785.jpg
IMG_4785.jpg (88.53 KiB) Visad 5310 gånger

IMG_4784.jpg
IMG_4784.jpg (83.72 KiB) Visad 5310 gånger

IMG_4782.jpg
IMG_4782.jpg (88.38 KiB) Visad 5310 gånger

IMG_4781.jpg
IMG_4781.jpg (91.33 KiB) Visad 5310 gånger

IMG_4780.jpg
IMG_4780.jpg (92.09 KiB) Visad 5310 gånger

IMG_4777.jpg
IMG_4777.jpg (86.75 KiB) Visad 5310 gånger

IMG_4778.jpg
IMG_4778.jpg (82.59 KiB) Visad 5310 gånger

IMG_4775.jpg
IMG_4775.jpg (80.23 KiB) Visad 5310 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-04 20:44

Kan bli en spännande basfälla i golvet!

Vad är kvadraten i mitten - är där en bärande pelare eller nå't?

Efter allt man sett IÖ skriva under åren så är breddminimum att kompromissa till 4m.... ju mer man kan få ytterligare destu bättre , för - som jag förstår det... att kunna dämpa mindre och diffusera mer. Går man under 4 meter så måste dämpningen av sidoreflexen skuvas upp rejält....

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-04 20:45

En sak jag inte funderat på. Hur orolig behöver jag vara för att grannarna klagar? Även att jag sällan spelar öronbedövande högt vill jag ändå veta att jag, om lust infinner sig, har möjlighet att göra det utan att det stör någon.
Diffusion och absorption är vi ju välbekanta vid. Men om man vill dämpa ljudet ut från rummet, vad gör man då?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-04 20:47

donjansson skrev:En sak jag inte funderat på. Hur orolig behöver jag vara för att grannarna klagar? Även att jag sällan spelar öronbedövande högt vill jag ändå veta att jag, om lust infinner sig, har möjlighet att göra det utan att det stör någon.
Diffusion och absorption är vi ju välbekanta vid. Men om man vill dämpa ljudet ut från rummet, vad gör man då?

Ljuddämpning är en helt annan best än innerrumsakustik...

Avstånd till granne?

Sätt in en anläggning och spela och stå utanför och lyssna.... så får du en uppfattning om problemets skala i nuläget.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-04 20:51

Nattlorden skrev:Kan bli en spännande basfälla i golvet!

Vad är kvadraten i mitten - är där en bärande pelare eller nå't?

Efter allt man sett IÖ skriva under åren så är breddminimum att kompromissa till 4m.... ju mer man kan få ytterligare destu bättre , för - som jag förstår det... att kunna dämpa mindre och diffusera mer. Går man under 4 meter så måste dämpningen av sidoreflexen skuvas upp rejält....

Basfälla i golvet låter avancerat. Är det, som med allt annat, den gode Ingvar man konsulterar? :)

"Kvadraten i mitten" är en bärande pelare inkapslad i gipsskivor.

Ja, breddminimum blir ju 628 cm enligt ritningen.
Till att börja med:
Borde jag helt sonika sätta upp en vägg mot garaget, för att skapa ett kubliknande rum som mäter 628 x 665?
Eller
"Skapa" ett nytt rum med med bättre förhållande mellan bredd och höjd: typ 628 x 450?
Eller
Känner jag min sambo rätt får jag ganska fria tyglar med sidobyggnadens lyssningsrum. Skulle jag försöka övertala henne att förlänga rummet genom att flytta på väggen mot gästrummet? Jag kan kanske förhandla mig till ett rum som blir 628 x 850.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-04 20:52

Nattlorden skrev:
donjansson skrev:En sak jag inte funderat på. Hur orolig behöver jag vara för att grannarna klagar? Även att jag sällan spelar öronbedövande högt vill jag ändå veta att jag, om lust infinner sig, har möjlighet att göra det utan att det stör någon.

Ljuddämpning är en helt annan best än innerrumsakustik...

Avstånd till granne?

Sätt in en anläggning och spela och stå utanför och lyssna.... så får du en uppfattning om problemets skala i nuläget.

Skärmavbild 2019-06-04 kl. 20.38.08.png
Skärmavbild 2019-06-04 kl. 20.38.08.png (366.32 KiB) Visad 5298 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-04 20:58

donjansson skrev:Basfälla i golvet låter avancerat. Är det, som med allt annat, den gode Ingvar man konsulterar? :)

"Kvadraten i mitten" är en bärande pelare inkapslad i gipsskivor.

Om man inte är kunnig själv och inte bara chansar, så är det ett bra val.

Ok... då är den ett problem för maxbredd oavsett hur man disponerar då... Om man inte bygger om takstolarna dvs. (möjligt, men komplicerat och helt baserat på hur motiverad man är, vad måler är och vad det får kosta).

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-06-04 22:56

donjansson skrev:Ja, breddminimum blir ju 628 cm enligt ritningen.
Till att börja med:
Borde jag helt sonika sätta upp en vägg mot garaget, för att skapa ett kubliknande rum som mäter 628 x 665?
Eller
"Skapa" ett nytt rum med med bättre förhållande mellan bredd och höjd: typ 628 x 450?
Eller
Känner jag min sambo rätt får jag ganska fria tyglar med sidobyggnadens lyssningsrum. Skulle jag försöka övertala henne att förlänga rummet genom att flytta på väggen mot gästrummet? Jag kan kanske förhandla mig till ett rum som blir 628 x 850.

Antingen kör på 628x665, och använder ca 70 cm av 628 för enorm basabsorbent, och få ett rum på ca 555x665.
Eller, gå helt lös på 628x850!
Oavsett så bör du ta in en akustiker tidigt i planeringen.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-05 11:25

Att ta in en akustiknisse från dag 1 har vi inte råd med. Det måste ju finnas nåt jag på eget bevåg kan börja göra redan nu...typ skruva ner gipsplattorna i taket över ytan som mäter 628 x 665(?)

Här är en uppdaterad planritning med mått i gästrummet för dörren:
Planritning.jpg
Planritning.jpg (361.08 KiB) Visad 5205 gånger

Tanke: avlägsna gipsväggen i "gästrummet" och sätta upp en ny bredvid dubbel-dörren (170 cm) och på så sätt få ett rum som är cirka 865 långt. Använda typ 50 cm på respektive långsida till absorption ≈ bredd 528.

Behöver man ta hjälp av en byggnadsingenjör för att planera åtgärder med takstolar, eller går man på med snickare direkt?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-06-05 13:29

donjansson skrev:Att ta in en akustiknisse från dag 1 har vi inte råd med. Det måste ju finnas nåt jag på eget bevåg kan börja göra redan nu...typ skruva ner gipsplattorna i taket över ytan som mäter 628 x 665(?)

Nja, det som kostar är att INTE ta in han dag ett. Han/hon kan då berätta hur du ska göra för så bra resultat som möjligt. Sen kan du välja att göra allt själv, men poängen är att då vet du vad du ska göra. Lovar det blir dyrar om du gör en massa och han säger sen att du får göra om eller att nu blir det mycket sämre än vad det kunde blivit.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2019-06-05 15:30

Personligen skulle jag aldrig vilja ha mitt lyssningsrum avskiljt från mitt boningshus.

Det här garaget;
-värmesystem?
-ventilation?
-isolering?

Att ta in en kompetent akustiker för design av framtida lyssningsrum är att spara pengar.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-06-05 15:57

donjansson skrev:Behöver man ta hjälp av en byggnadsingenjör för att planera åtgärder med takstolar, eller går man på med snickare direkt?

Rekommenderar kontakt med kommunens bygglovsavdelning innan dig ger dig på ändring av bärande delar.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-06-05 16:50

Jansson skrev:Personligen skulle jag aldrig vilja ha mitt lyssningsrum avskiljt från mitt boningshus.

Det här garaget;
-värmesystem?
-ventilation?
-isolering?

Att ta in en kompetent akustiker för design av framtida lyssningsrum är att spara pengar.

Tack för de uppmuntrande orden, namne :) *ironi* Nu är det så att det inte är möjligt att ha ett så stort lyssningsrum som jag önskar någon annanstans än i just sidobyggnaden. Jag tror, och jag hoppas att det inte bara är inbillning, att jag kommer uppskatta att vara i fred "där ute".
Jag är medveten om att garaget kommer behöva en hel del åtgärder...
Det är isolerat, dock ingen ventilation eller värme.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-06-05 18:45

Så här såg mitt lyssningsrum ut när jag tog över det... hade jag vetat vad jag vet idag hade jag nog tagit dit IÖ för en konsultation, men jag hade inte en tanke på att lyssna på musik där när jag tog det i bruk, det kom senare. Att jag sedan hade en osannolik tur och fick det bästa ljud som går att få ändå är väl mest en lycklig slump ;) (det finns de som hälsat på som inte riiiiktigt håller med, bl a IÖ himself (tror jag, han e lite svårtolkad ibland), men jag sitter nöjd. Å andra sidan fuskar jag med Carlssonhögtalare o de fungerar hver gang. Mitt lyssningsrum ligger f ö inte heller i direkt anslutning till min bostad, faktum är att det ligger ett annat postnummerområde :)
Bilagor
studion2451liten.jpg
studion2451liten.jpg (29.06 KiB) Visad 5096 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-06-05 19:10

hifikg skrev: Mitt lyssningsrum ligger f ö inte heller i direkt anslutning till min bostad, faktum är att det ligger ett annat postnummerområde :)

Det måste väl nästan vara ett rekord?? :lol: :mrgreen:

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-07-07 23:00

Återupplivar tråden, nu när vi börjat komma i ordning någorlunda. Lyssningsrummet blir i sidobyggnadens ursprungliga utrymme:
IMG_4787.jpg
IMG_4787.jpg (361.08 KiB) Visad 4806 gånger

Utrymmet som på den proffsiga ritningen mäter 665 x 628 cm, med en takhöjd om 218 cm. Lyssningsposition utmed väggen om 690 cm. Rumsavdelare parallell med befintlig vägg om 289 cm från pelaren.

Ska jag smalna av bredden för att skapa ett rum som kanske mäter typ 520 x 628?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-07-07 23:14

Ta in en akustiker. :)

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-07-07 23:37

music4ever skrev:Ta in en akustiker. :)

Håller med! Dock kan det vara bra att fundera på hur du vill ha det, vilka prioriteringar, primärt för film eller musik, ljust eller mörkt (visserligen väldigt nära kooolat till film eller musik) en person eller fler personer. Projektor? I så fall spela genom duk eller inte?

Surround? Takkanaler? Soffa/soffor eller fåtöljer? Helt enkelt fungera igenom hur det ska vara och vad som är prioriterat. Vad som får kosta. Vad som är önskvärt om det inte kostar mycket eller inte påverkar annat negativt.

Fundera igenom vad du är ute efter och bolla eventuellt idéer här i tråden, men gör det till en önskelista/minneslista och visa för den som ritar rummet, börja inte jobba i blindo om du inte verkligen vet vad du gör, det riskerar att bli fel. Så länge det inte är ett inlärningsprojekt där du är bred att riva allt och börja om om det inte blir som du tänkt dig på första andra eller sjunde försöket. Det kan definitivt också vara intressant motiverade och kul men riskerar ta lång tid innan det står ett rum klart.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-07-08 01:24

Vad är det för yttertak, plåt eller annat tunt och lätt? I så fall kan taket vara den största läckkällan gentemot grannar. Även om du skulle fylla upp hela vindsutrymmet med isolering så gör det i princip noll för ljudsisolering.

Ställ in stereon i rummet och dra på väsentligt starkare än du normalt lyssnar, helst med något bastungt. Mät ljudstyrkan inne i rummet, direkt utanför vid husväggarna och knalla runt tomten och kolla hur det är där vid olika ställen samt vid tomtgränsen, uppepå taket, på granntomten och helst inomhus hos grannen. Gör om mätningen men nu på normalvolym. Gör dB-noteringar samt hur långa sträckorna är så du / anlitad akustiker får ett hum om hur mycket ljudisolering som kan behövas vid framtida byggnationer. Har du ingen ljudtrycksmätare kan det duga med en mobilapp. (Före du pensionerar mobilen kan du ju kolla hur mycket fel den visar vid olika frekvenser med hjälp av någon som har bättre mätutrustning, så du vet dess relativa felvärden)

Som Roger Gustavsson skrev kan det vara klokt att kontakta kommunen eller någon byggnadsingenjör för att få hum om vad takstolarna och andra bärande delar kan orka. Du vill knappast att gipsskivor dråsar ned ...

Har du knapert med stålar nu, låt bygget bero så länge tills du kan anlita någon akustiker. Att bli missnöjd med resultatet av eget bygge och ide'er är inget kul efter att ha spenderat både tid och stålar, kanske även på helt onödiga saker. En eventuell senare ombyggnation är alltid dyrare än att anlita någon kunnig och göra allt rätt från början.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-07-08 08:54

Frisk skrev:
music4ever skrev:Ta in en akustiker. :)

Håller med! Dock kan det vara bra att fundera på hur du vill ha det, vilka prioriteringar, primärt för film eller musik, ljust eller mörkt (visserligen väldigt nära kooolat till film eller musik) en person eller fler personer. Projektor? I så fall spela genom duk eller inte?

Surround? Takkanaler? Soffa/soffor eller fåtöljer? Helt enkelt fungera igenom hur det ska vara och vad som är prioriterat. Vad som får kosta. Vad som är önskvärt om det inte kostar mycket eller inte påverkar annat negativt.

Fundera igenom vad du är ute efter och bolla eventuellt idéer här i tråden, men gör det till en önskelista/minneslista och visa för den som ritar rummet, börja inte jobba i blindo om du inte verkligen vet vad du gör, det riskerar att bli fel. Så länge det inte är ett inlärningsprojekt där du är bred att riva allt och börja om om det inte blir som du tänkt dig på första andra eller sjunde försöket. Det kan definitivt också vara intressant motiverade och kul men riskerar ta lång tid innan det står ett rum klart.

Enbart musik.
Mörk färg på långsidorna skulle ge en illusion om att rummet är mer långsmalt, vilket jag uppskattar.
Lyssnar gärna på musik i min ensamhet, men naturligtvis ska det finnas plats för fler åhörare.
Tänker mig tre Ekornes Stressless; ett stort, lågt vardagsrumsbord (står redan i garaget).
Två add-on homeline bokhyllor bakom lyssningsposition (finns).
Ryamatta på heltäckningsmatta, som jag hade i lägenheten.
Dessa färdiga akustikgärder finns att tillgå:
Svanå - 8xWing95, 4xV6, 2x custom Svanå Helmholtz från Martens demorum (inställbar mellan 60 och 100 Hz enligt Matts), 4xAixfoam Corner Traps 46cm.
Uppställning av (återstoden av) min vintage JBL-samling utmed långsidorna.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-07-08 08:57

Adhoc skrev:Har du knapert med stålar nu, låt bygget bero så länge tills du kan anlita någon akustiker. Att bli missnöjd med resultatet av eget bygge och ide'er är inget kul efter att ha spenderat både tid och stålar, kanske även på helt onödiga saker. En eventuell senare ombyggnation är alltid dyrare än att anlita någon kunnig och göra allt rätt från början.

Det finns absolut utrymme att anlita en akustiknisse redan nu, men kanske inte tillräckligt med kos för att färdigställa i ett svep. Har ni tips på konsulter i södra Sverige, så jag slipper betala tusenlappar bara i reskostnader?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-07-08 11:37

donjansson skrev:
Adhoc skrev:Har du knapert med stålar nu, låt bygget bero så länge tills du kan anlita någon akustiker. Att bli missnöjd med resultatet av eget bygge och ide'er är inget kul efter att ha spenderat både tid och stålar, kanske även på helt onödiga saker. En eventuell senare ombyggnation är alltid dyrare än att anlita någon kunnig och göra allt rätt från början.

Det finns absolut utrymme att anlita en akustiknisse redan nu, men kanske inte tillräckligt med kos för att färdigställa i ett svep. Har ni tips på konsulter i södra Sverige, så jag slipper betala tusenlappar bara i reskostnader?

IÖ brukar samordna sina resor har jag förstått. Själva bygget kan dra ut på tiden precis hur mycket som helst, det viktiga är att du går åt rätt håll så att säga, bit för bit mot det perfekt ljudet. Gissar att IÖ kan ge dig goda råd om vilken turordning som ger mest ljud för pengarna också. Tror det är värt pengarna, särskilt om du så småningom slipper riva för att göra om o göra rätt.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2019-07-08 16:27

hifikg skrev:
donjansson skrev:

IÖ brukar samordna sina resor har jag förstått. Själva bygget kan dra ut på tiden precis hur mycket som helst, det viktiga är att du går åt rätt håll så att säga, bit för bit mot det perfekt ljudet. Gissar att IÖ kan ge dig goda råd om vilken turordning som ger mest ljud för pengarna också. Tror det är värt pengarna, särskilt om du så småningom slipper riva för att göra om o göra rätt.

Ringde Ingvar förut. Med lite tur hinner han komma innan vår Gotlandsturné 20:e juli.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-07-08 21:43

donjansson skrev:
hifikg skrev:
donjansson skrev:

Ringde Ingvar förut. Med lite tur hinner han komma innan vår Gotlandsturné 20:e juli.

Bra drag! Hälsa!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-07-08 23:12

Kanon! :D

Återgå till Generellt om hifi