Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:Ta in en akustiker.
Frisk skrev:music4ever skrev:Ta in en akustiker.
Håller med! Dock kan det vara bra att fundera på hur du vill ha det, vilka prioriteringar, primärt för film eller musik, ljust eller mörkt (visserligen väldigt nära kooolat till film eller musik) en person eller fler personer. Projektor? I så fall spela genom duk eller inte?
Surround? Takkanaler? Soffa/soffor eller fåtöljer? Helt enkelt fungera igenom hur det ska vara och vad som är prioriterat. Vad som får kosta. Vad som är önskvärt om det inte kostar mycket eller inte påverkar annat negativt.
Fundera igenom vad du är ute efter och bolla eventuellt idéer här i tråden, men gör det till en önskelista/minneslista och visa för den som ritar rummet, börja inte jobba i blindo om du inte verkligen vet vad du gör, det riskerar att bli fel. Så länge det inte är ett inlärningsprojekt där du är bred att riva allt och börja om om det inte blir som du tänkt dig på första andra eller sjunde försöket. Det kan definitivt också vara intressant motiverade och kul men riskerar ta lång tid innan det står ett rum klart.
Adhoc skrev:Har du knapert med stålar nu, låt bygget bero så länge tills du kan anlita någon akustiker. Att bli missnöjd med resultatet av eget bygge och ide'er är inget kul efter att ha spenderat både tid och stålar, kanske även på helt onödiga saker. En eventuell senare ombyggnation är alltid dyrare än att anlita någon kunnig och göra allt rätt från början.
donjansson skrev:Adhoc skrev:Har du knapert med stålar nu, låt bygget bero så länge tills du kan anlita någon akustiker. Att bli missnöjd med resultatet av eget bygge och ide'er är inget kul efter att ha spenderat både tid och stålar, kanske även på helt onödiga saker. En eventuell senare ombyggnation är alltid dyrare än att anlita någon kunnig och göra allt rätt från början.
Det finns absolut utrymme att anlita en akustiknisse redan nu, men kanske inte tillräckligt med kos för att färdigställa i ett svep. Har ni tips på konsulter i södra Sverige, så jag slipper betala tusenlappar bara i reskostnader?
hifikg skrev:donjansson skrev:Adhoc skrev:Har du knapert med stålar nu, låt bygget bero så länge tills du kan anlita någon akustiker. Att bli missnöjd med resultatet av eget bygge och ide'er är inget kul efter att ha spenderat både tid och stålar, kanske även på helt onödiga saker. En eventuell senare ombyggnation är alltid dyrare än att anlita någon kunnig och göra allt rätt från början.
Det finns absolut utrymme att anlita en akustiknisse redan nu, men kanske inte tillräckligt med kos för att färdigställa i ett svep. Har ni tips på konsulter i södra Sverige, så jag slipper betala tusenlappar bara i reskostnader?
IÖ brukar samordna sina resor har jag förstått. Själva bygget kan dra ut på tiden precis hur mycket som helst, det viktiga är att du går åt rätt håll så att säga, bit för bit mot det perfekt ljudet. Gissar att IÖ kan ge dig goda råd om vilken turordning som ger mest ljud för pengarna också. Tror det är värt pengarna, särskilt om du så småningom slipper riva för att göra om o göra rätt.
donjansson skrev:hifikg skrev:donjansson skrev:
IÖ brukar samordna sina resor har jag förstått. Själva bygget kan dra ut på tiden precis hur mycket som helst, det viktiga är att du går åt rätt håll så att säga, bit för bit mot det perfekt ljudet. Gissar att IÖ kan ge dig goda råd om vilken turordning som ger mest ljud för pengarna också. Tror det är värt pengarna, särskilt om du så småningom slipper riva för att göra om o göra rätt.
Ringde Ingvar förut. Med lite tur hinner han komma innan vår Gotlandsturné 20:e juli.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster