Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:En enkel och kanske dum fråga men jag undrar om avståndet mellan öronen i cm avgör vid vilken frekvens upplevelsen av det första stereosystemfelet infaller ?
Säg att avståndet är 25 cm från vänster till höger öra . Vid 25 cm våglängd borde det ske interferens?
Eftersom ljudhastigheten i rumstemperatur är 343 m/s så borde det innebära att formeln 0,343 / 0,250 = 1,37 kHz .
Jag upplever att en liten peak vid den frekvensen i högtalaren gör att stereoupplevelsen av ljudet blir bättre.
Det var IÖ som tipsade om detta, att höja lite vid 1,4 kHz , och det jag undrar över är om det beror på avståndet mellan H och V öra eller om anledningen till att det upplevs bättre beror på något helt annat ?
rajapruk skrev:Ja det är avståndet mellan öronen. Trodde du hade läst Tooles bok (som förklarar detta)?
Det är en kamfiltereffekt, så låter rimligt att det skulle kunna bli en liten topp vid dubbla frekvensen då ja.
Samtidigt, vilka mixare har kompenserat för detta i mixen, och vilka har inte gjort det? The circle of confusion...
Reflektioner som anländer en annan tid än direktljudet minskar detta problemet (sägs det), om de är frekvenslika.
Som jag tolkar det är tidiga reflexer positiva ur just denna aspekt.
PerStromgren skrev:Just begreppet stereosystemfel har jag inte sett användas av någon annan än IÖ, så det är litet svårt att hitta diskussion om i annan kontext än faktiskt och LTS. Är det någon som vet vad andra experter kallar detta?
PerStromgren skrev:Just begreppet stereosystemfel har jag inte sett användas av någon annan än IÖ, så det är litet svårt att hitta diskussion om i annan kontext än faktiskt och LTS. Är det någon som vet vad andra experter kallar detta?
PerStromgren skrev:Ordet "stereosystemfel" används bara här på forumet, såvitt jag förstått. Om jag vill läsa mer om fenomenet, eller det som utgör upphovet till detta "fel", vart vänder jag mig då?
Är det bara IÖ som har använt detta som begrepp, eller finns det på engelska också?
Almen skrev:PerStromgren skrev:Just begreppet stereosystemfel har jag inte sett användas av någon annan än IÖ, så det är litet svårt att hitta diskussion om i annan kontext än faktiskt och LTS. Är det någon som vet vad andra experter kallar detta?
Här finns en tråd från 2011, skapad av dig själv: Var kan jag läsa mer om "stereosystemfelet"?PerStromgren skrev:Ordet "stereosystemfel" används bara här på forumet, såvitt jag förstått. Om jag vill läsa mer om fenomenet, eller det som utgör upphovet till detta "fel", vart vänder jag mig då?
Är det bara IÖ som har använt detta som begrepp, eller finns det på engelska också?
Du fick en hel massa tips från PeterSteindl och Naqref, hur gick det med läsningen?
Almen skrev:PerStromgren skrev:Just begreppet stereosystemfel har jag inte sett användas av någon annan än IÖ, så det är litet svårt att hitta diskussion om i annan kontext än faktiskt och LTS. Är det någon som vet vad andra experter kallar detta?
Här finns en tråd från 2011, skapad av dig själv: Var kan jag läsa mer om "stereosystemfelet"?PerStromgren skrev:Ordet "stereosystemfel" används bara här på forumet, såvitt jag förstått. Om jag vill läsa mer om fenomenet, eller det som utgör upphovet till detta "fel", vart vänder jag mig då?
Du fick en hel massa tips från PeterSteindl och Naqref, hur gick det med läsningen?
sprudel skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Just begreppet stereosystemfel har jag inte sett användas av någon annan än IÖ, så det är litet svårt att hitta diskussion om i annan kontext än faktiskt och LTS. Är det någon som vet vad andra experter kallar detta?
8 år sedan!![]()
Snacka om gott minne.
Tangband skrev:Edit: läser av det IÖ skriver att stereosystemfelen har vissa variabler som påverkas i individuella konstruktioner och måste balanseras med minst 12 andra egenskaper hos högtalaren. Men frekvensen 1,4 kHz kan vara en god början tror jag, för vidare experiment. Jag upplever det som en förbättring med mina högtalare.
IÖ skriver i granntråden :
" PS. Bortsett ifrån att vara en komponent av många som behövs för att i sanning optimera musikåtergivningen sett från ett psykoakustiskt perspektiv, så är det heller inte så att samma kompensation är helt generell för alla högtalare - ens om man bortser ifrån orthoakustiska högtalare.
Varje högtalares kompensationer för att stimulera hörselns på ett maximalt verklighetsliknande sätt behöver balanseras mot åtminstone 12 andra aspekter av nämnd högtalare. De flesta rimligt konventionella högtalare är dock någon eller några dB svaga i registret 1-2 kHz, vilket inte syns på en normal mätning, så det var lätt att be dig testa just detta."
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Just begreppet stereosystemfel har jag inte sett användas av någon annan än IÖ, så det är litet svårt att hitta diskussion om i annan kontext än faktiskt och LTS. Är det någon som vet vad andra experter kallar detta?
Jodå, jag kommer ihåg tråden, trots att det var rätt länge sedan. Frågan var dock litet annorlunda ställd då. Nu ar jag mest ute efter om effekten har ett namn i andra kontexter än faktiskt. Men svaret hade jag glömt, det nämndes bara i ett inlägg i tråden: "one toothed comb", av PA. Naqref skrev dock i tidigare inlägg där han citerade författaren (Toole) fel.
"One toothed comb" har mycket få träffar (om audio) på google, de två översta till Tooles bok.
PeterSteindl skrev:Stereosystemfelen är egentligen allmän skåpmat på den internationella scenen vad gäller Tonmeisterutbildning i Tyskland och vad gäller Psykoakustikforskning runt om i världen och har varit så i 50-70 år.Hifi-marknaden är dock nästan "förskonad" från den kunskapen. Pinsamt är det, men det gör att de som vet "hur, när och varför" också har ett bra försprång
Det kan man utnyttja så länge det varar. Jag skulle tro att anledningen till att det är försummat beror på att man ser på ljudåtergivning ur strikt fysikaliskt akustisk synvinkel och att man tror att det man hör beror på ett externt ljudfält som "örat" uppfattar och återger, men så är inte fallet. Hörseln är inte som en mikrofon. Perception fungerar på ett annat sätt.
Hittar man inte skrivna artiklar angående detta så letar man på fel ställen. Det gäller att veta var man skall leta och vilka andra ord som används internationellt sett för denna typ av fel, men så fort man kommer in på binaural hearing så är hörselfunktionerna det första man får lära sig och då framgår principerna ganska klart. Är man förtrogen med problematiken, så kan man göra en lagom kompromiss i högtalarna. Alla som t.ex. forskar inom Wave Field Synthesis WFS är förtrogna med Stereosystemfelen eller snarast diskepansen som uppstår vid fantomprojicering till skillnad från en naturlig ljudkälla och detta på grund av hörselns funktion och det bör tilläggas att WFS fanns redan i begynnelsen på 30-talet då Bell Labs gjorde sina undersökningar, men man använde inte de orden ännu.
Fantomprojiceringens process handlar också om fler typer av fel. Det blir en sammansatt funktion av olika fel.
Tangband skrev:PerStromgren skrev:Just begreppet stereosystemfel har jag inte sett användas av någon annan än IÖ, så det är litet svårt att hitta diskussion om i annan kontext än faktiskt och LTS. Är det någon som vet vad andra experter kallar detta?
Denna bild kanske visar en del vad det kan handla om.
Kanske en bild som visats förr på faktiskt, den är från Tooles bok , sidan 153.
Den visar skillnaden mellan en monohögtalare och en stereouppsättning. Den nedersta bilden visar skilnaden hur ljudet upplevs i ett rum med en stereouppsättning , kontra från en monohögtalare. Det blir en upplevd dip vid 1,85 kHz med stereohögtalarna. Som jag fattat det. Toole räknar med kamfiltereffekt pga omkring 0.27 ms färdväg mellan öronen. Toole pratar om avstånd mellan öronen på 17,8 cm - kanske ett litet huvud ?
Nu är 1,4 kHz en bit ifrån 1,85 kHz. Vilken är korrekt ? Eller tänker jag/tolkar artikeln fel ?
Klart är att jag upplever en förbättring om jag plussar lite med dsp:n vid 1,4 kHz.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Edit: läser av det IÖ skriver att stereosystemfelen har vissa variabler som påverkas i individuella konstruktioner och måste balanseras med minst 12 andra egenskaper hos högtalaren. Men frekvensen 1,4 kHz kan vara en god början tror jag, för vidare experiment. Jag upplever det som en förbättring med mina högtalare.
" PS. Bortsett ifrån att vara en komponent av många som behövs för att i sanning optimera musikåtergivningen sett från ett psykoakustiskt perspektiv, så är det heller inte så att samma kompensation är helt generell för alla högtalare - ens om man bortser ifrån orthoakustiska högtalare.
Varje högtalares kompensationer för att stimulera hörselns på ett maximalt verklighetsliknande sätt behöver balanseras mot åtminstone 12 andra aspekter av nämnd högtalare. De flesta rimligt konventionella högtalare är dock någon eller några dB svaga i registret 1-2 kHz, vilket inte syns på en normal mätning, så det var lätt att be dig testa just detta."
Rimligtvis är det många faktorer som ingår, inte bara just den där lilla puckeln du nämner. Inte minst borde högtalarnas spridningsegenskaper och hur de står uppställda vara en stor variabel hur det hela uppfattas av lyssnaren.
Morello skrev:Beror ju på vad man relaterar till. Jag tycker det mest ser ut som en högtalare med en mycket jämn frekvensgång på referensaxeln - cirka +/- 1.5 dB, vilket är i sanningen snyggt.
Morello skrev:Beror ju på vad man relaterar till. Jag tycker det mest ser ut som en högtalare med en mycket jämn frekvensgång på referensaxeln - cirka +/- 1.5 dB, vilket är i sanningen snyggt.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Edit: läser av det IÖ skriver att stereosystemfelen har vissa variabler som påverkas i individuella konstruktioner och måste balanseras med minst 12 andra egenskaper hos högtalaren. Men frekvensen 1,4 kHz kan vara en god början tror jag, för vidare experiment. Jag upplever det som en förbättring med mina högtalare.
Rimligtvis är det många faktorer som ingår, inte bara just den där lilla puckeln du nämner. Inte minst borde högtalarnas spridningsegenskaper och hur de står uppställda vara en stor variabel hur det hela uppfattas av lyssnaren.
Jo, allt detdär borde nog påverka. Här är frekvenskurvan för Ino pi60s, och här syns tydligt den lilla betoningen centrerad vid 1,4 kHz, mellan 1 kHz-2 kHz. Den verkar vara omkring +1,5 dB. Vid dubbla frekvensen , omkring 2,8 kHz, ses istället en liten dipp på -1 dB. Vid 3,2 kHz, 3,9 kHz och 5,7 kHz ses små peakar på omkring 0,5 dB.
Thomas_A skrev:Det är inte bara området mellan 1-2 kHz utan förhållandet mellan registret 1-2 kHz med registret 2-9 kHz som spelar in.
Morello skrev:Thomas_A skrev:Det är inte bara området mellan 1-2 kHz utan förhållandet mellan registret 1-2 kHz med registret 2-9 kHz som spelar in.
Genau, men nu var det ju just registret i en omgivning av cirka 1,5 kHz som Tangband laborerat med och rapporterat avsevärd skillnad.
juanth skrev:Finns här någon som vågar sig på att beskriva hur pass mycket tex. Carlsson OA51 eller 52 lider av stereosystemfel, mer eller mindre än mer konventionella högtalare och på vilket sätt det skiljer sig om det nu gör det?
Var det något Stig ägnade sig åt att försöka åtgärda?
petersteindl skrev:juanth skrev:Finns här någon som vågar sig på att beskriva hur pass mycket tex. Carlsson OA51 eller 52 lider av stereosystemfel, mer eller mindre än mer konventionella högtalare och på vilket sätt det skiljer sig om det nu gör det?
Stigs högtalare är ortoakustiska och då minimeras felen.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:juanth skrev:Finns här någon som vågar sig på att beskriva hur pass mycket tex. Carlsson OA51 eller 52 lider av stereosystemfel, mer eller mindre än mer konventionella högtalare och på vilket sätt det skiljer sig om det nu gör det?
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:Finns här någon som vågar sig på att beskriva hur pass mycket tex. Carlsson OA51 eller 52 lider av stereosystemfel, mer eller mindre än mer konventionella högtalare och på vilket sätt det skiljer sig om det nu gör det?
Med vänlig hälsning
Peter
Högtalarna är "akustiskt riktiga", men vad betyder det? Vilka egenskaper hos Stigs högtalare menar du minimerar de fel som här i kanalen kallas för "stereosystemfel"?
Thomas_A skrev:Alltså reflektioner tenderar att fylla i de amplitudtvariationer som orsakas av stereosystemets kamfiltereffekter av direktljudet. Stigs högtalare är designade för mer reflektion kontra direktljud och då maskeras felen i större grad jämfört med en konventionell högtalare. Tolkar jag det som.
JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
Morello skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:Finns här någon som vågar sig på att beskriva hur pass mycket tex. Carlsson OA51 eller 52 lider av stereosystemfel, mer eller mindre än mer konventionella högtalare och på vilket sätt det skiljer sig om det nu gör det?
Med vänlig hälsning
Peter
Högtalarna är "akustiskt riktiga", men vad betyder det? Vilka egenskaper hos Stigs högtalare menar du minimerar de fel som här i kanalen kallas för "stereosystemfel"?
rajapruk skrev:JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
Det kan nog de flesta här skriva under på (ej medräknat låga frekvenser, och beroende på vad man menar med tidig reflex).
Så då behöver exakta tidsintervall benas ut. Finns det en gyllene tid där en reflex kan anlända och smeta ut stereosystemets kamfiltereffekt, men ändå inte försämra ljudet i övrigt? Frekvensberoende denna tid antar jag, om den finns.
En massa avvägningar blir det känns det som, olika problem måste viktas mot varandra. Därför det kan betraktas nästan som en konstform att tekniskt designa en högtalare.
JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Varför frågar du inte Ingvar? Han har ju samma insikt. han har skrivit det några gånger under årens lopp. Naq har också berört ämnet på sin tid.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
Jag har diametralt motsatt uppfattning.Allt beror på hur man gör högtalarna och hur du vill definiera direktljud och tidiga reflexer. Du överförenklar, anser jag.
Jag konstruerar högtalare just för att åstadkomma en så stor andel direktljud som möjligt genom att använda vägg som reflektor som en stor förlängd högtalarbaffel. Detta för att musiken i rum skall bli så tydlig och klar som möjligt.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Jag konstruerar högtalare just för att åstadkomma en så stor andel direktljud som möjligt genom att använda vägg som reflektor som en stor förlängd högtalarbaffel. Detta för att musiken i rum skall bli så tydlig och klar som möjligt.
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Jag konstruerar högtalare just för att åstadkomma en så stor andel direktljud som möjligt genom att använda vägg som reflektor som en stor förlängd högtalarbaffel. Detta för att musiken i rum skall bli så tydlig och klar som möjligt.
Korrigerar du högtalarna för stereosystemfel tonkurvemässigt?
Det är här din center kommer in i bilden också, om jag inte minns fel.
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
Jag har diametralt motsatt uppfattning.Allt beror på hur man gör högtalarna och hur du vill definiera direktljud och tidiga reflexer. Du överförenklar, anser jag.
Jag konstruerar högtalare just för att åstadkomma en så stor andel direktljud som möjligt genom att använda vägg som reflektor som en stor förlängd högtalarbaffel. Detta för att musiken i rum skall bli så tydlig och klar som möjligt.
Med vänlig hälsning
Peter
1.) Om du tänker på dina hörn placerade högtalare är direktljudet helt annorlunda.
2.) Väggplacerade högtalare ger reflexer och interferenser mellan lådans utstrålning och direktljudet.
3.) Med dubbla basar och diskanter fås rikligt med interferenser map dubbla identiska direktljudkällor.
4.) Försänkta högtalare i väggen sk oändlig baffel ger i princip inga reflexer eller interferenser.
JM
rajapruk skrev:För mig är allt det här som ett stort gungfly. Fel som bara uppstår i exakt centimeterliten sweetspot kompenseras på olika sätt, med tonkurvejusteringar av direktljudet eller tillägg av maskerande reflexer.
Jag vill frigöra mig från sweetspot. På köpet vill jag då slippa stereosystemfel, tänker jag mig. Är det det du får till med centern, Peter?
petersteindl skrev:rajapruk skrev:För mig är allt det här som ett stort gungfly. Fel som bara uppstår i exakt centimeterliten sweetspot kompenseras på olika sätt, med tonkurvejusteringar av direktljudet eller tillägg av maskerande reflexer.
Jag vill frigöra mig från sweetspot. På köpet vill jag då slippa stereosystemfel, tänker jag mig. Är det det du får till med centern, Peter?
Precis så är det.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Varför frågar du inte Ingvar? Han har ju samma insikt. han har skrivit det några gånger under årens lopp. Naq har också berört ämnet på sin tid.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag frågad dig eftersom det var du som kom med påståendet. Stigs högtalare över tid har ju varit ganska olika map ffa riktverkan.
rajapruk skrev:petersteindl skrev:rajapruk skrev:För mig är allt det här som ett stort gungfly. Fel som bara uppstår i exakt centimeterliten sweetspot kompenseras på olika sätt, med tonkurvejusteringar av direktljudet eller tillägg av maskerande reflexer.
Precis så är det.
Med vänlig hälsning
Peter
1.) Centerhögtalaren i ditt koncept, måste den vara fullrange och identiskt med L och R?
2.) Eller skulle det teoretiskt kunna fungera med en mindre mer begränsad center registermässigt, om den bara var helt faslinjär med L och R i de register den spelar, och har rätt spridningsegenskaper?
Jag frågar för jag har superduperstora högtalare som jag aldrig skulle kunna klämma in en lika stor center hemma. Men jag skulle kunna klämma in ett horn i mitten som spelar 650Hz och uppåt, som spelar faslinjärt med L och R, och sprider identiskt. Hade det funkat teoretiskt, om jag hade lyckats listat ut resten själv sedan så att säga? Räcker om du svarar Ja eller NejDet hade varit en jättekul grej att försöka sig på.
rajapruk skrev:Börjar bli OT från min sida nu, men...
Behöver centern ha samma SPL-förmåga som L och R Peter? Annars kanske jag skulle kunna smacka upp ett Bremen-ägg i mitten som center, och finFIR-justera till fasgången för matchning mot mina L och R.
Och sedan några ägg till som surrounds till bioljud, kan man ju drömma om.
petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
Det kan nog de flesta här skriva under på (ej medräknat låga frekvenser, och beroende på vad man menar med tidig reflex).
Så då behöver exakta tidsintervall benas ut. Finns det en gyllene tid där en reflex kan anlända och smeta ut stereosystemets kamfiltereffekt, men ändå inte försämra ljudet i övrigt? Frekvensberoende denna tid antar jag, om den finns.
En massa avvägningar blir det känns det som, olika problem måste viktas mot varandra. Därför det kan betraktas nästan som en konstform att tekniskt designa en högtalare.
Thomas_A skrev:När det gäller väggen bakom högtalaren finns det ju andra lösningar än dämpning av själva väggen. Ser man till diskantelementet kan spridningen bakåt dämpas med horn/waveguide eller genom filtdämpning runt elementet. Bas/mellanregister blir ju succesivt omni-diekrionellt vid lägre frekvenser och då bla beroende av elemtets storlek. Nu minns jag inte vid vilka frekvenser som det ”förstörande” < 2 ms fönstret är som värst men under 100 Hz är det ju svårt/omöjligt att riktningabestämma ljudet i ett vanligt rum. Kan någon bättre kunnig upplysa om hur röstregistret 100-1000 Hz upplevs rörande reflexer <2ms ffa då reflex från högtalarens vägg?
Thomas_A skrev:Jag tror iofs att utgångspunkten bör vara en så "rak" frekvensgång som möjligt men att eventuella avvikelser från den kurvan bör gå i "rätt riktning". Alltså hellre en liten puckel runt 1-2 kHz, sänka något runt 3-4 kHz och 7-8 kHz. En högtalare som mäter som "shirley-kurvan tycker jag låter lite illa i vissa avseenden IMO, hellre då att kurvan är en inverterad variant av den. Nedan jämförelse med min högtalare där jag både ordnande lite i filtret men också hade lite tur då elementen mäter som de gör. Den "blev som den blev."
[ Bild ]
matssvensson skrev:Thomas_A skrev:Jag tror iofs att utgångspunkten bör vara en så "rak" frekvensgång som möjligt men att eventuella avvikelser från den kurvan bör gå i "rätt riktning". Alltså hellre en liten puckel runt 1-2 kHz, sänka något runt 3-4 kHz och 7-8 kHz. En högtalare som mäter som "shirley-kurvan tycker jag låter lite illa i vissa avseenden IMO, hellre då att kurvan är en inverterad variant av den. Nedan jämförelse med min högtalare där jag både ordnande lite i filtret men också hade lite tur då elementen mäter som de gör. Den "blev som den blev."
[ Bild ]
Var kan jag läsa mer om denna ”Shirley-kurva” som citatet beskriver? Tacksam för tips.
mvh, mats
matssvensson skrev:Ok. Tack! Så långt är jag med. Då undrar jag var den vågiga rödstreckade kurvan i grafen kommer från. Den tror jag inte jag har sett förut.
/m
Morello skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Det var ett långt svar som egentligen inte berörde stereosystemfel och hur de minimeras med så kallat "ortoakustiska högtalare"
IngOehman skrev:En intressant sak är att jag i slutet av 80-talet eller början av 90-talet (hemma hos Stig Carlsson på nedervåningen) gjorde en specialstudie på sådana här fenomen - projicerade på arbetssättet för ortoakustiska högtalare.
Sammanfattningsvis är ortoakustiken (visade det sig) ett alternativt sätt att delvis komma runt stereosystemfelskompensationerna! Stig var väldigt glad över att det blev resultatet av studierna. Det är dock bara i huvudsak sant.
Man behöver faktiskt några korrektioner trots allt, men de är mindre och inte så viktiga att lägga just på direktljudet.
Vh, iö
rajapruk skrev:Högtalare med inbyggd kompensation för stereosystemfel blir inget vidare att använda i flerkanalssystem gissar jag. Hur tänker ni konstruktörer om det?
rajapruk skrev:Högtalare med inbyggd kompensation för stereosystemfel blir inget vidare att använda i flerkanalssystem gissar jag. Hur tänker ni konstruktörer om det?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster