Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Finns här någon som vågar sig på att beskriva hur pass mycket tex. Carlsson OA51 eller 52 lider av stereosystemfel, mer eller mindre än mer konventionella högtalare och på vilket sätt det skiljer sig om det nu gör det?
Var det något Stig ägnade sig åt att försöka åtgärda?
petersteindl skrev:juanth skrev:Finns här någon som vågar sig på att beskriva hur pass mycket tex. Carlsson OA51 eller 52 lider av stereosystemfel, mer eller mindre än mer konventionella högtalare och på vilket sätt det skiljer sig om det nu gör det?
Stigs högtalare är ortoakustiska och då minimeras felen.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:juanth skrev:Finns här någon som vågar sig på att beskriva hur pass mycket tex. Carlsson OA51 eller 52 lider av stereosystemfel, mer eller mindre än mer konventionella högtalare och på vilket sätt det skiljer sig om det nu gör det?
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:Finns här någon som vågar sig på att beskriva hur pass mycket tex. Carlsson OA51 eller 52 lider av stereosystemfel, mer eller mindre än mer konventionella högtalare och på vilket sätt det skiljer sig om det nu gör det?
Med vänlig hälsning
Peter
Högtalarna är "akustiskt riktiga", men vad betyder det? Vilka egenskaper hos Stigs högtalare menar du minimerar de fel som här i kanalen kallas för "stereosystemfel"?
Thomas_A skrev:Alltså reflektioner tenderar att fylla i de amplitudtvariationer som orsakas av stereosystemets kamfiltereffekter av direktljudet. Stigs högtalare är designade för mer reflektion kontra direktljud och då maskeras felen i större grad jämfört med en konventionell högtalare. Tolkar jag det som.
JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
Morello skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:Finns här någon som vågar sig på att beskriva hur pass mycket tex. Carlsson OA51 eller 52 lider av stereosystemfel, mer eller mindre än mer konventionella högtalare och på vilket sätt det skiljer sig om det nu gör det?
Med vänlig hälsning
Peter
Högtalarna är "akustiskt riktiga", men vad betyder det? Vilka egenskaper hos Stigs högtalare menar du minimerar de fel som här i kanalen kallas för "stereosystemfel"?
rajapruk skrev:JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
Det kan nog de flesta här skriva under på (ej medräknat låga frekvenser, och beroende på vad man menar med tidig reflex).
Så då behöver exakta tidsintervall benas ut. Finns det en gyllene tid där en reflex kan anlända och smeta ut stereosystemets kamfiltereffekt, men ändå inte försämra ljudet i övrigt? Frekvensberoende denna tid antar jag, om den finns.
En massa avvägningar blir det känns det som, olika problem måste viktas mot varandra. Därför det kan betraktas nästan som en konstform att tekniskt designa en högtalare.
JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
petersteindl skrev:Morello skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Varför frågar du inte Ingvar? Han har ju samma insikt. han har skrivit det några gånger under årens lopp. Naq har också berört ämnet på sin tid.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
Jag har diametralt motsatt uppfattning.Allt beror på hur man gör högtalarna och hur du vill definiera direktljud och tidiga reflexer. Du överförenklar, anser jag.
Jag konstruerar högtalare just för att åstadkomma en så stor andel direktljud som möjligt genom att använda vägg som reflektor som en stor förlängd högtalarbaffel. Detta för att musiken i rum skall bli så tydlig och klar som möjligt.
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Jag konstruerar högtalare just för att åstadkomma en så stor andel direktljud som möjligt genom att använda vägg som reflektor som en stor förlängd högtalarbaffel. Detta för att musiken i rum skall bli så tydlig och klar som möjligt.
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Jag konstruerar högtalare just för att åstadkomma en så stor andel direktljud som möjligt genom att använda vägg som reflektor som en stor förlängd högtalarbaffel. Detta för att musiken i rum skall bli så tydlig och klar som möjligt.
Korrigerar du högtalarna för stereosystemfel tonkurvemässigt?
Det är här din center kommer in i bilden också, om jag inte minns fel.
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
Jag har diametralt motsatt uppfattning.Allt beror på hur man gör högtalarna och hur du vill definiera direktljud och tidiga reflexer. Du överförenklar, anser jag.
Jag konstruerar högtalare just för att åstadkomma en så stor andel direktljud som möjligt genom att använda vägg som reflektor som en stor förlängd högtalarbaffel. Detta för att musiken i rum skall bli så tydlig och klar som möjligt.
Med vänlig hälsning
Peter
1.) Om du tänker på dina hörn placerade högtalare är direktljudet helt annorlunda.
2.) Väggplacerade högtalare ger reflexer och interferenser mellan lådans utstrålning och direktljudet.
3.) Med dubbla basar och diskanter fås rikligt med interferenser map dubbla identiska direktljudkällor.
4.) Försänkta högtalare i väggen sk oändlig baffel ger i princip inga reflexer eller interferenser.
JM
rajapruk skrev:För mig är allt det här som ett stort gungfly. Fel som bara uppstår i exakt centimeterliten sweetspot kompenseras på olika sätt, med tonkurvejusteringar av direktljudet eller tillägg av maskerande reflexer.
Jag vill frigöra mig från sweetspot. På köpet vill jag då slippa stereosystemfel, tänker jag mig. Är det det du får till med centern, Peter?
petersteindl skrev:rajapruk skrev:För mig är allt det här som ett stort gungfly. Fel som bara uppstår i exakt centimeterliten sweetspot kompenseras på olika sätt, med tonkurvejusteringar av direktljudet eller tillägg av maskerande reflexer.
Jag vill frigöra mig från sweetspot. På köpet vill jag då slippa stereosystemfel, tänker jag mig. Är det det du får till med centern, Peter?
Precis så är det.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Varför frågar du inte Ingvar? Han har ju samma insikt. han har skrivit det några gånger under årens lopp. Naq har också berört ämnet på sin tid.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag frågad dig eftersom det var du som kom med påståendet. Stigs högtalare över tid har ju varit ganska olika map ffa riktverkan.
rajapruk skrev:petersteindl skrev:rajapruk skrev:För mig är allt det här som ett stort gungfly. Fel som bara uppstår i exakt centimeterliten sweetspot kompenseras på olika sätt, med tonkurvejusteringar av direktljudet eller tillägg av maskerande reflexer.
Precis så är det.
Med vänlig hälsning
Peter
1.) Centerhögtalaren i ditt koncept, måste den vara fullrange och identiskt med L och R?
2.) Eller skulle det teoretiskt kunna fungera med en mindre mer begränsad center registermässigt, om den bara var helt faslinjär med L och R i de register den spelar, och har rätt spridningsegenskaper?
Jag frågar för jag har superduperstora högtalare som jag aldrig skulle kunna klämma in en lika stor center hemma. Men jag skulle kunna klämma in ett horn i mitten som spelar 650Hz och uppåt, som spelar faslinjärt med L och R, och sprider identiskt. Hade det funkat teoretiskt, om jag hade lyckats listat ut resten själv sedan så att säga? Räcker om du svarar Ja eller NejDet hade varit en jättekul grej att försöka sig på.
rajapruk skrev:Börjar bli OT från min sida nu, men...
Behöver centern ha samma SPL-förmåga som L och R Peter? Annars kanske jag skulle kunna smacka upp ett Bremen-ägg i mitten som center, och finFIR-justera till fasgången för matchning mot mina L och R.
Och sedan några ägg till som surrounds till bioljud, kan man ju drömma om.
petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:JM skrev:Inte bara stereoproblemen maskeras av för tidiga reflexer. Även stora dela av musiken maskeras av tidiga reflexer med suboptimalt ljud som konsekvens.
JM
Det kan nog de flesta här skriva under på (ej medräknat låga frekvenser, och beroende på vad man menar med tidig reflex).
Så då behöver exakta tidsintervall benas ut. Finns det en gyllene tid där en reflex kan anlända och smeta ut stereosystemets kamfiltereffekt, men ändå inte försämra ljudet i övrigt? Frekvensberoende denna tid antar jag, om den finns.
En massa avvägningar blir det känns det som, olika problem måste viktas mot varandra. Därför det kan betraktas nästan som en konstform att tekniskt designa en högtalare.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster