Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Avklingningen kan förmodligen se väldigt olika ut beroende på vilket ljud/instrument det handlar om. Antar att det ser olika ut för ett kantslag och en orkesterbastrumma.
rajapruk skrev:Och vad är snabbt?
Om man vill ta reda på en sak för att få en förståelse som är djupare än utantill/innantill-inlärning, d v s då man får facit i hand, så rekommenderar jag att man börja i andra änden om det går. I det här fallet är det inga problem.rajapruk skrev:Vad är en transient för något (i kontexten ljudåtergivning)?
goat76 skrev:Här är en inspelad virveltrumma man ser i stereospåret, transienten är den absolut högsta väldigt smala peaken i början av trumslaget.
[ Bild ]
Frågan är dock om det är mer än bara den tydligt starka korta peaken som räknas till transienten eller om det varierar beroende på ljudets karaktär?
Tell skrev:Jisses vad man kan krångla till det på en så tämligen lätt fråga. Men bra, enkla o vettiga förklaring goat76, o bra tillägg jansch
petersteindl skrev:Tell skrev:Jisses vad man kan krångla till det på en så tämligen lätt fråga. Men bra, enkla o vettiga förklaring goat76, o bra tillägg jansch
Det intressanta är att du aldrig gett svar på någon fråga som tarvar någon form av fysikalisk förklaring. Det enda du gör är klagar på andra och speciellt på mina inlägg. Jag undrar varför. Antingen är det fel på mina inlägg eller också är det fel på dig. kan du inte bara hoppa över mina inlägg. Har du någon sin läst en bok som behandlar fysik eller akustik. Hur många sidor var de skrivna på? ½ sida? 10 sidor? 500 sidor?
Jag vet inte vad du vill uppnå? Det är i alla fall inte med något gott syfte du klagar och det återspeglar din personlighet. Är du medveten om det?
Jag försöker förklara så gott jag kan. Jag skriver på mitt sätt. Du behöver inte läsa det jag skriver. Att svara att det är trummor och slagverk som ger transienta ljud, undrar jag om det skulle vara något som ingen visste tidigare eller något som de flesta inte skulle tänka på. Det är väl det mest triviala svar man kan ge och med 100% safety faktor. Dessutom står det så på Wiki.
Jag vill dock försöka nyansera ämnet och belysa andra sätt att se på saken.
Med vänlig hälsning
Peter
Wiki skrev:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
The source of the transient energy may be an internal event or a nearby event. The energy then couples to other parts of the system, typically appearing as a short burst of oscillation.
In electrical engineering, oscillation is an effect caused by a transient response of a circuit or system. It is a momentary event preceding the steady state (electronics) during a sudden change of a circuit or start-up.
Mathematically, it can be modeled as a damped harmonic oscillator.
An example of transient oscillation can be found in digital (pulse) signals in computer networks. Each pulse produces two transients, an oscillation resulting from the sudden rise in voltage and another oscillation from the sudden drop in voltage.
A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
petersteindl skrev:Går man in på engelska Wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Transient_(oscillation) och läser lite så står bl a följande:Wiki skrev:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
The source of the transient energy may be an internal event or a nearby event. The energy then couples to other parts of the system, typically appearing as a short burst of oscillation.
In electrical engineering, oscillation is an effect caused by a transient response of a circuit or system. It is a momentary event preceding the steady state (electronics) during a sudden change of a circuit or start-up.
Mathematically, it can be modeled as a damped harmonic oscillator.
An example of transient oscillation can be found in digital (pulse) signals in computer networks. Each pulse produces two transients, an oscillation resulting from the sudden rise in voltage and another oscillation from the sudden drop in voltage.
Det jag blåmarkerat anser jag värdefull information.
Nu går vi in på det matematiska som det står om. https://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_oscillator Det gäller en dämpad harmonisk oscillator. Tell kanske tycker detta är enklare.
Varsågod och läs.
Det mesta behandla kraftekvationen och acceleration. De kommer även in på friktion. Allt detta är sådant jag tagit upp i mitt inlägg med betoning på accelerationsbegreppet.
De skriver om step input och sinusoidal driving force som jag också tagit upp.
Sedan kommer de in på Transient solution genom att lösa en diffekvation och Steady state solution där man använder komplexa variabler. Jag har berört båda.
Sedan kan man lägga ihop dessa och få summation genom superposition av båda.
Då får man en generell lösning på en universell oscillator med transient analys och Steady state analys och därefter syntes. Piece of cake.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Max_Headroom skrev:Det hade räckt med detta:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
Max_Headroom skrev:Det hade räckt med detta:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
jansch skrev:petersteindl skrev:Går man in på engelska Wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Transient_(oscillation) och läser lite så står bl a följande:Wiki skrev:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
The source of the transient energy may be an internal event or a nearby event. The energy then couples to other parts of the system, typically appearing as a short burst of oscillation.
In electrical engineering, oscillation is an effect caused by a transient response of a circuit or system. It is a momentary event preceding the steady state (electronics) during a sudden change of a circuit or start-up.
Mathematically, it can be modeled as a damped harmonic oscillator.
An example of transient oscillation can be found in digital (pulse) signals in computer networks. Each pulse produces two transients, an oscillation resulting from the sudden rise in voltage and another oscillation from the sudden drop in voltage.
Det jag blåmarkerat anser jag värdefull information.
Nu går vi in på det matematiska som det står om. https://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_oscillator Det gäller en dämpad harmonisk oscillator. Tell kanske tycker detta är enklare.
Varsågod och läs.
Det mesta behandla kraftekvationen och acceleration. De kommer även in på friktion. Allt detta är sådant jag tagit upp i mitt inlägg med betoning på accelerationsbegreppet.
De skriver om step input och sinusoidal driving force som jag också tagit upp.
Sedan kommer de in på Transient solution genom att lösa en diffekvation och Steady state solution där man använder komplexa variabler. Jag har berört båda.
Sedan kan man lägga ihop dessa och få summation genom superposition av båda.
Då får man en generell lösning på en universell oscillator med transient analys och Steady state analys och därefter syntes. Piece of cake.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Jag tycker man tappar bort "verkligheten" i en ren matematisk eller teoretisk beskrivning av transient . Framförallt som tråskaparen efterfrågar en förklaring ur ett ljudåtergivningsperspektiv.
Det är så lätt att konstatera att i verkligheten skapas (t.ex vid anslag med ett plektrum på gitarr) ett frekvensspektrum som inte kan beskrivas med enkel matematik. För att inte tala om slap bas tekniken där många spelare nyttjar kontakt mellan sträng och mickhölje.
Matematiken blir ofta en förenkling, t o m i sådana enkla fall som att beskriva en fyrkantvåg.
rajapruk skrev:Är inte vanligt programmaterial i princip bara en lång följd av transienter totalt sett med ovan wikipedia-definition? Hur ofta är en låt som återges en ren steady-state? Det måste vara väldigt ovanligt? Det jag inte får ihop med begreppet, som ofta används synonymt till trumslag typ, men med ovan definiton så är ju nästan allt en transient i musik. Men jag är väl lite fan som läser bibeln nu.
petersteindl skrev:I princip är det helt korrekt det du säger. All musik från början av låten till slutet är enkom transienta förlopp. Inget är Steady State. I princip alla mätningar som görs inom ljudåtergivning är dock med Steady State signaler.
rajapruk skrev:petersteindl skrev:I princip är det helt korrekt det du säger. All musik från början av låten till slutet är enkom transienta förlopp. Inget är Steady State. I princip alla mätningar som görs inom ljudåtergivning är dock med Steady State signaler.
Om musik bara i princip är transienter, så borde det vara stort fokus på att återge transienter korrekt om man vill optimera musikåtergivning. Men fokus ligger som jag uppfattar det mycket på steady-state grejer i mätningar och i den allmäna diskursen.
rajapruk skrev:...............Jag är även intresserad av "utklingning", som kanske skulle kunna ses som transientens motsats? Att system kan "hålla i" långsamma gradvisa utklingningar. Eller är det audiofil-bullshit?............
rajapruk skrev:petersteindl skrev:I princip är det helt korrekt det du säger. All musik från början av låten till slutet är enkom transienta förlopp. Inget är Steady State. I princip alla mätningar som görs inom ljudåtergivning är dock med Steady State signaler.
Det är detta jag fiskar efter med tråden. Jag saknar totalkunskapen för att förstå eventuella konsekvenserna av detta. Men det känns som ett "stort" ämne nästan lite bortglömt på något sätt?
Om musik bara i princip är transienter, så borde det vara stort fokus på att återge transienter korrekt om man vill optimera musikåtergivning. Men fokus ligger som jag uppfattar det mycket på steady-state grejer i mätningar och i den allmäna diskursen.
Finns det någon specifik distorsion kopplat till transienter? För intermodulationsdistortion är på steady-state väl? Finns det något liknande IMD för transient? Hur olika transienter påverkar varandra liksom? Slew-rate, rise-time och sådana begrepp, är det detta jag ska förovra mig i?
Jag njuter själv mycket av transienter när jag lyssnar. Att trumslag "sticker ut" t.ex. Så om jag vill optimera detta, var ska jag börja? Finns det något annat än dynamik så att säga relaterat till detta?
Jag är även intresserad av "utklingning", som kanske skulle kunna ses som transientens motsats? Att system kan "hålla i" långsamma gradvisa utklingningar.
jansch skrev:rajapruk skrev:...............Jag är även intresserad av "utklingning", som kanske skulle kunna ses som transientens motsats? Att system kan "hålla i" långsamma gradvisa utklingningar. Eller är det audiofil-bullshit?............
Jo, det är bullshit
Jag anser att utklingning inte är en del av en transient.
Transienten är avslutad i o m att alla svängningar som inte är harmoniska har dött ut (praktiken inte hörs längre) .
Därefter svänger strängen ( eller vad det är) harmoniskt i resonans, alltså grundton och övertoner under utklingningsfasen.
OBS! Vid mätningar gör man egentligen det "baklänges". Ofta en puls som då har ett brett frekvensspektra, eller en "burst"(sinus).
På så sätt tvingar man fram överslängar och resonanser mm i svaret från mätobjektet.
petersteindl skrev:Då kommer all reaktans in och förstör allt man kan tänka sig. Det man kan göra är att med Fingerspitzgefühl se till att man har full kontroll på alla Q-värden på resonanskretsar hos högtalarelementen och högtalarfilter. jag strävar själv efter Q=0,5 som kallas kritiskt dämpat system och är aperiodiskt och lagrar således ingen energi som släpps senare och definitivt inverkar negativt på transienta förlopp.
petersteindl skrev:Ämnet är i princip bortglömt, men inte av alla.
petersteindl skrev:Uppriktigt sagt, det ser fullkomligt fördj-gt ut på i stort sett allt som finns på marknaden.
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Uppriktigt sagt, det ser fullkomligt fördj-gt ut på i stort sett allt som finns på marknaden.
Lite hoppfullt kanske? Det finns utrymme för framsteg på denna punkten framöver med teknikutveckling? Det känns ibland som både högtalare och elektronik stått relativt still i utvecklingen länge nu.
paa skrev:Är en sin-kvadratpuls en transient eller inte?
RogerJoensson skrev:Det kan diskuteras huruvida just utgiven rockmusik är bärare av just starka transienter. -Oftast har man ju gjort sitt bästa för att döda allt som sticker upp dynamiskt i produktionerna (med hjälp av dist, toppklippning, limitering osv)...
petersteindl skrev:paa skrev:Är en sin-kvadratpuls en transient eller inte?
Du menar detta som du skrivit år 2010?
[ Bild ]
"jämfört med den här:"
[ Bild ]
"Och då är nog den nedre från ett filter med högre ordning än den första, men dock väldigt otypisk."
Slut citat!
Det ser i alla fall jag som en transient. Det är just denna kurva jag i tidigare inlägg menade men felaktigt kallade sinc.
Vill man vara riktigt dj-lig skulle man kanske kunna få fram liknande genom omsorgsfullt fult valt kvadratisk fönster för att brant trunkera det man vill bli av med.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Då kommer all reaktans in och förstör allt man kan tänka sig. Det man kan göra är att med Fingerspitzgefühl se till att man har full kontroll på alla Q-värden på resonanskretsar hos högtalarelementen och högtalarfilter. jag strävar själv efter Q=0,5 som kallas kritiskt dämpat system och är aperiodiskt och lagrar således ingen energi som släpps senare och definitivt inverkar negativt på transienta förlopp.
Jag har en väldigt ogrundad hypotes om att det är här någonstans förklaringen ligger i att jag föredrar aktiv delning framför passiv. Det låter klarare och mer transienträtt, för mig. Tror du det ligger något i det? Du nämner ju filter här.
Undrar om IÖ kommer komma in nu? (det välkomnas) Nu är väl ändå råttet mågat??
rajapruk skrev:petersteindl skrev:Då kommer all reaktans in och förstör allt man kan tänka sig. Det man kan göra är att med Fingerspitzgefühl se till att man har full kontroll på alla Q-värden på resonanskretsar hos högtalarelementen och högtalarfilter. jag strävar själv efter Q=0,5 som kallas kritiskt dämpat system och är aperiodiskt och lagrar således ingen energi som släpps senare och definitivt inverkar negativt på transienta förlopp.
Jag har en väldigt ogrundad hypotes om att det är här någonstans förklaringen ligger i att jag föredrar aktiv delning framför passiv. Det låter klarare och mer transienträtt, för mig. Tror du det ligger något i det? Du nämner ju filter här.
Undrar om IÖ kommer komma in nu? (det välkomnas) Nu är väl ändå råttet mågat??
kneten skrev:Du kan exempelvis använda dessa kopplingsklämmor.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... or-402412/
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Det kan diskuteras huruvida just utgiven rockmusik är bärare av just starka transienter. -Oftast har man ju gjort sitt bästa för att döda allt som sticker upp dynamiskt i produktionerna (med hjälp av dist, toppklippning, limitering osv)...
Varför ska vi alltid ta de dåliga produktionerna som exempel varje gång rockmusik kommer på tal?
Det finns väl hur många bra exempel som helst inom den genren där dynamiken är bevarad och eftersom trummorna ofta spelas rätt hårt så skapas det rejält skarpa transienter.
Vilken musik är det egentligen du jämnför, är det kommersiell rock mot icke-kommersiell jazz?![]()
Som exempel kan du ta och lyssna Pixies - Surfer Rosa. Där har du väldigt nakna hårdslående trummor med minimal processing i efterhands-produktionen. Du kommer troligtvis inte gilla musiken men kolla in hur starka transienter den innehåller och hur tätt dessa ligger.
petersteindl skrev:Jag vill än en gång återkomma till steady state.
...
Den har sin grund i ett massa-fjäder-system som är grunden till rörelse, vibrationer och ljud och tillhör naturlagarna.
...
Med vänlig hälsning
Peter
RogerJoensson skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Det kan diskuteras huruvida just utgiven rockmusik är bärare av just starka transienter. -Oftast har man ju gjort sitt bästa för att döda allt som sticker upp dynamiskt i produktionerna (med hjälp av dist, toppklippning, limitering osv)...
Varför ska vi alltid ta de dåliga produktionerna som exempel varje gång rockmusik kommer på tal?
Det finns väl hur många bra exempel som helst inom den genren där dynamiken är bevarad och eftersom trummorna ofta spelas rätt hårt så skapas det rejält skarpa transienter.
Vilken musik är det egentligen du jämnför, är det kommersiell rock mot icke-kommersiell jazz?![]()
Som exempel kan du ta och lyssna Pixies - Surfer Rosa. Där har du väldigt nakna hårdslående trummor med minimal processing i efterhands-produktionen. Du kommer troligtvis inte gilla musiken men kolla in hur starka transienter den innehåller och hur tätt dessa ligger.
Det handlar inte om några få dåliga produktioner. Merparten av utgåvorna inom genren har gravt stympade transienter. Det skulle inte gå att få upp medelnivån i närheten av medelnivån som man har i dag (t ex på närmikade trummor) om man inte processade ljudet ordentligt. Enskilda kantslag t ex, kan skicka transienter långt, långt, långt över medelnivån, som då måste sänkas om man vill bevara dem utan att få klippdist på köpet. Även utgåvor som jag tycker låter bra brukar har ordentligt dynamiskt bearbetning. Det kan låta bra, men det betyder inte att transinterna är oskadade eller oberabetade. Ja, det finns jazz-inspelningar som har mycket frilevande transienter kvar. På sådana inspelningar är också medelnivån ofta mycket lägre, även om man inte mickat t ex slagverken så vansinnigt nära (vilket i sig skulle ökat behovet att att trycka tillbaka transienterna för att få en vad man anser vara en rimligt hög medelnivå). Att det slamrar och låter starkt har inte mycket koppling till att det som hörs innehåller en massa fulldynamiska transienter.
Resonemanget ovan är kopplat till det där med högtalare och elektronikens ev problem med att hantera just transienter. Samtidigt så kan en grötig, transientstympad, distad mix vara svår för högtalare av andra orsaker...
petersteindl skrev:jansch skrev:rajapruk skrev:...............Jag är även intresserad av "utklingning", som kanske skulle kunna ses som transientens motsats? Att system kan "hålla i" långsamma gradvisa utklingningar. Eller är det audiofil-bullshit?............
Jo, det är bullshit
Jag anser att utklingning inte är en del av en transient.
Transienten är avslutad i o m att alla svängningar som inte är harmoniska har dött ut (praktiken inte hörs längre) .
Därefter svänger strängen ( eller vad det är) harmoniskt i resonans, alltså grundton och övertoner under utklingningsfasen.
OBS! Vid mätningar gör man egentligen det "baklänges". Ofta en puls som då har ett brett frekvensspektra, eller en "burst"(sinus).
På så sätt tvingar man fram överslängar och resonanser mm i svaret från mätobjektet.
Hur ser du på ett stegsvar från spänning A till B? Säg att A= 0 volt och B= 5 volt. Är steget ett transient förlopp?
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Nu är frågan hur det är i fyrkantsvåg. Är radien konstant hela tiden? I så fall är även fyrkantsvåg en Steady state. Det anser i varje fall jag. jag tänker i vart fall ta reda på det. Fyrkantsvågen kan säkert åskådliggöras i animering enligt samma princip som sinus i bilden.
goat76 skrev:Men förstår jag dig rätt, vill du göra gällande att jazzmusik skulle ha starkare transienter än välproducerad rockmusik? Det finns inte på kartan!![]()
Ju hårdare man slår på en trumma desto starkare blir transienterna, ju närmare mikrofonen placeras till ljudkällan desto mindre försvagas transienterna av "luft-vägen", ju fler hårt spelade instrument som spelar på exakt samma beat desto mer förkovrar sig transienterna och bygger varandra till gemensam styrka.
RogerJoensson skrev:Dynamiskt så _ser_ det ovanligt bra ut för genren(?). Inte extremt förvånade om är från 80-talet då dynamik (åtminstone ibland) värderades högt och förhållandevis mycket av den kunde få finnas kvar hela vägen fram till lyssnaren. Det ser dock inte ut som att där är fullt med starka transienter och att det är toppkomprimerat är (väl) uppenbart.
Övre mid-höjningen på den utgåvan ser dock ut att behöva åtgärdas (om man inte lyssnar genom en anläggning med motsvarande svacka).
RogerJoensson skrev:Dynamiskt så _ser_ det ovanligt bra ut för genren(?). Inte extremt förvånade om är från 80-talet då dynamik (åtminstone ibland) värderades högt och förhållandevis mycket av den kunde få finnas kvar hela vägen fram till lyssnaren. Det ser dock inte ut som att där är fullt med starka transienter och att det är toppkomprimerat är (väl) uppenbart.
RogerJoensson skrev:Övre mid-höjningen på den utgåvan ser dock ut att behöva åtgärdas (om man inte lyssnar genom en anläggning med motsvarande svacka), men det kan jag naturligtvis inte veta utan att ha lyssnat.
Johan_Lindroos skrev:RogerJoensson skrev:Dynamiskt så _ser_ det ovanligt bra ut för genren(?). Inte extremt förvånade om är från 80-talet då dynamik (åtminstone ibland) värderades högt och förhållandevis mycket av den kunde få finnas kvar hela vägen fram till lyssnaren. Det ser dock inte ut som att där är fullt med starka transienter och att det är toppkomprimerat är (väl) uppenbart.
Övre mid-höjningen på den utgåvan ser dock ut att behöva åtgärdas (om man inte lyssnar genom en anläggning med motsvarande svacka).
Bullen kan tänkas kompenseras hyggligt med svackan i ungefär samma register hos högtalarna Linn Majik 140.
RogerGustavsson skrev:]För den som vill analysera låten: https://www.dropbox.com/s/zamtue8obqy02 ... 1.jpg?dl=0
Så här ser det ut i Sound Forge:
RogerJoensson skrev:Goat 76; -Läste du vad jag skrev om att den där pixies-plattan? -Att den verkade för genren ovanligt dynamisk. -Två gånger dessutom först med anledning på hur det lät (på youtube, som förmodligen inte är bästa) och att jag soundet skulle kunna vara helt ok (med en bättre utgåva). Därefter utifrån vad MasVisgrafen visade. Virveln varierade dynamiskt i styrka, vilket det sällan gör i moderna produktioner. Dina grafer indikerar att man undvikit kraftig brickwall-limiteringi mastringen. De utgåvor som jag har hört har dock låtit komprimerade.
Jag hade varit glad om mer rock hade visat på så höga dynamiska värden och haft så pass mycket hörbar dynamik kvar (helst ännu mer). Plattan är enligt min övriga erfarenhet inte representativ för genren i dynamikhänseende och särskilt inte hur det produceras och mastras idag.
Höjningen i övre midden som Masvisgrafen visade brukar indikera att det låter vasst i neutral lyssning, att någon har skruvat till det med eq. Typist får man inte en sådan puckel med neutrala mikrofoner och det var dessutom ganska populärt att vässa så på 80-talet. Du har kanske en annan utgåva än Tidals eller så tycker du helt enkelt att puckeln bara funkar.
RogerJoensson skrev:Det man ser på Pixie-skrämdumparna är väl mest att trummorna är väldigt framträdande och att man därför ser varje trumslag tydligt, vilket inte nödvändigtvis visar om transienterna, själva anslagen är helt friska, framträdande eller "svåra". Men absolut, det är inte nerhyvlat till exakt samma höjd som man ofta ser idag.
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Det man ser på Pixie-skrämdumparna är väl mest att trummorna är väldigt framträdande och att man därför ser varje trumslag tydligt, vilket inte nödvändigtvis visar om transienterna, själva anslagen är helt friska, framträdande eller "svåra". Men absolut, det är inte nerhyvlat till exakt samma höjd som man ofta ser idag.
Jo, varenda peak man ser där är ett trumslag och varje trumslag inleds med en transient vilket är de högsta topparna i all musik som innehåller trummor som inte mixats onaturligt lågt, annars är trummorna väldigt bearbetade om det inte var så att de låg högst i mixen. Trummorna är ju de som i regel först tar skada av limitering och komprimering för att de är transient-starkast.
Här är Rickie Lee Jones med låten Ghetto of My Mind, den visar även den att trummornas transienter bevarats lika bra som Pixies låt. Det som tydligt skiljer dem åt är att Pixies övriga instrumentering är betydligt tätare och starkare vilket inte är så konstigt när man lyssnar på låtarna, Rickie Lee låten är av naturliga skäl inte lika transient-tät för rockmusik är helt enkelt i regel mer rik på starka och medelstarka transienter av naturliga skäl då den är intensivare och tätare.![]()
Jag tog även en skärmdump från Ghetto of My Mind av en ännu närmare in-zoomning där man först ser första tonen från basen i låten 2 sekunder in på låten och sen ser man virveltrumman därefter.
Basens transient är trubbigare och långt ifrån lika stor som virvel-trummans transient.
Bill50x skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Det man ser på Pixie-skrämdumparna är väl mest att trummorna är väldigt framträdande och att man därför ser varje trumslag tydligt, vilket inte nödvändigtvis visar om transienterna, själva anslagen är helt friska, framträdande eller "svåra". Men absolut, det är inte nerhyvlat till exakt samma höjd som man ofta ser idag.
Jo, varenda peak man ser där är ett trumslag och varje trumslag inleds med en transient vilket är de högsta topparna i all musik som innehåller trummor som inte mixats onaturligt lågt, annars är trummorna väldigt bearbetade om det inte var så att de låg högst i mixen. Trummorna är ju de som i regel först tar skada av limitering och komprimering för att de är transient-starkast.
Här är Rickie Lee Jones med låten Ghetto of My Mind, den visar även den att trummornas transienter bevarats lika bra som Pixies låt. Det som tydligt skiljer dem åt är att Pixies övriga instrumentering är betydligt tätare och starkare vilket inte är så konstigt när man lyssnar på låtarna, Rickie Lee låten är av naturliga skäl inte lika transient-tät för rockmusik är helt enkelt i regel mer rik på starka och medelstarka transienter av naturliga skäl då den är intensivare och tätare.![]()
Jag tog även en skärmdump från Ghetto of My Mind av en ännu närmare in-zoomning där man först ser första tonen från basen i låten 2 sekunder in på låten och sen ser man virveltrumman därefter.
Basens transient är trubbigare och långt ifrån lika stor som virvel-trummans transient.
Samma artist men med en annan låt: Under the boardwalk från skivan 1983 - Girl At Her Volcano. Inte så mycket transienter kanske men däremot dynamik.
/ B
Johan_Lindroos skrev:De fåtal starkaste partierna är söndermastrade tyvärr, som kan noteras på den alpassfiltrerade crestfaktorn. Hur upplever du att det låter där det är som allra starkast?
goat76 skrev:Allpassfiltrerade crestfaktorn visar tyvärr ingenting vettigt i ett annars väldigt bra program. Har upptäckt det när jag gjort analyser av egna inspelningar som är helt orörda vid mastring att den grafen visar precis vilka linjer eller upphöjningar som helst, till synes helt på måfå.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Allpassfiltrerade crestfaktorn visar tyvärr ingenting vettigt i ett annars väldigt bra program. Har upptäckt det när jag gjort analyser av egna inspelningar som är helt orörda vid mastring att den grafen visar precis vilka linjer eller upphöjningar som helst, till synes helt på måfå.
Tvärtom är den allpassfiltrerade crestfaktorn en av de bästa och viktigaste grafen att förstå vad den visar. Däremot har jag full förståelse över att den kan vara tekniskt svårbegriplig.
Här kan du läsa på mer om vad den visar: http://lts.a.se/lts/manual
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Allpassfiltrerade crestfaktorn visar tyvärr ingenting vettigt i ett annars väldigt bra program. Har upptäckt det när jag gjort analyser av egna inspelningar som är helt orörda vid mastring att den grafen visar precis vilka linjer eller upphöjningar som helst, till synes helt på måfå.
Tvärtom är den allpassfiltrerade crestfaktorn en av de bästa och viktigaste grafen att förstå vad den visar. Däremot har jag full förståelse över att den kan vara tekniskt svårbegriplig.
Här kan du läsa på mer om vad den visar: http://lts.a.se/lts/manual
Jag har läst manualen för en tid sedan och som jag förstod det så ska den avslöja att något har skett med 2-kanalspåret under mastring.
Jag har gjort flertalet analyser i MasVis med diverse 2-kanalspår som inte har alternerats alls under mastring, och trots det så har den grafen visat enorma avvikelser från det den beräknar ska vara ett opåverkat stereospår innan en mastring.
Testa själv om du har några musikfiler du vet inte ändrats under mastring så kommer du få se att denna graf kommer visa på stora avvikelser, avvikelser som du vet inte finns där.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:
Tvärtom är den allpassfiltrerade crestfaktorn en av de bästa och viktigaste grafen att förstå vad den visar. Däremot har jag full förståelse över att den kan vara tekniskt svårbegriplig.
Här kan du läsa på mer om vad den visar: http://lts.a.se/lts/manual
Jag har läst manualen för en tid sedan och som jag förstod det så ska den avslöja att något har skett med 2-kanalspåret under mastring.
Jag har gjort flertalet analyser i MasVis med diverse 2-kanalspår som inte har alternerats alls under mastring, och trots det så har den grafen visat enorma avvikelser från det den beräknar ska vara ett opåverkat stereospår innan en mastring.
Testa själv om du har några musikfiler du vet inte ändrats under mastring så kommer du få se att denna graf kommer visa på stora avvikelser, avvikelser som du vet inte finns där.
Nu känner jag inte till det material du testat med. I alla fall, motsvarande kommer att hända med den allpassfiltrerade crestfaktorn om de ingående ljudspåren/stemsen (före eventuell mastring) har komprimerats var för sig. Men så kanske inte var fallet, eller? Mest kommer förstås att hända med det ljudspår med den dominerande toppnivån (i den resulterande mixen. Om du har lust får du gärna lägga upp något MasVisexempel.
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:
Jag har läst manualen för en tid sedan och som jag förstod det så ska den avslöja att något har skett med 2-kanalspåret under mastring.
Jag har gjort flertalet analyser i MasVis med diverse 2-kanalspår som inte har alternerats alls under mastring, och trots det så har den grafen visat enorma avvikelser från det den beräknar ska vara ett opåverkat stereospår innan en mastring.
Testa själv om du har några musikfiler du vet inte ändrats under mastring så kommer du få se att denna graf kommer visa på stora avvikelser, avvikelser som du vet inte finns där.
Nu känner jag inte till det material du testat med. I alla fall, motsvarande kommer att hända med den allpassfiltrerade crestfaktorn om de ingående ljudspåren/stemsen (före eventuell mastring) har komprimerats var för sig. Men så kanske inte var fallet, eller? Mest kommer förstås att hända med det ljudspår med den dominerande toppnivån (i den resulterande mixen. Om du har lust får du gärna lägga upp något MasVisexempel.
Jag hittade inte de analyser jag gjorde de tidiga mixarna men här är en MasVis-analys jag precis gjorde av en låt jag håller på att mixa. Den är inte helt klar men nästan och är ingenting annat än en rendering till ett två-kanalspår av det pågående projektets alla enskilda spår där inget av dem är komprimerat, förutom lite lätt komprimering på sången som endast återfinns i låtens slutskede. Sångens nivå ligger klart under de övriga instrumenten i mixen som i övrigt består av trummor, bas och gitarr.
Så varför ser då allpassfiltrerade crestfaktorn ut som den gör då det inte finns någon avgörande komprimering eller bearbetning av spåret, varken under mix eller mastring?
Det är en ganska intensiv låt nästan hela vägen igenom där basgitarren ligger medvetet högt i mixen, därav ser den ganska tjock ut i MasVis som trycker ihop hela presentationen av låtens längd. På bilden under som är in-zoomad så ser man att den egentligen är hyffsat transient-tät (för att återkoppla lite till trådens ämne).![]()
Johan, du får gärna kommentera MasVis-analysen av låten i övrigt, kom gärna med synpunkter om du ser något du tycker verkar konstigt med mixen.
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:
Nu känner jag inte till det material du testat med. I alla fall, motsvarande kommer att hända med den allpassfiltrerade crestfaktorn om de ingående ljudspåren/stemsen (före eventuell mastring) har komprimerats var för sig. Men så kanske inte var fallet, eller? Mest kommer förstås att hända med det ljudspår med den dominerande toppnivån (i den resulterande mixen. Om du har lust får du gärna lägga upp något MasVisexempel.
Jag hittade inte de analyser jag gjorde de tidiga mixarna men här är en MasVis-analys jag precis gjorde av en låt jag håller på att mixa. Den är inte helt klar men nästan och är ingenting annat än en rendering till ett två-kanalspår av det pågående projektets alla enskilda spår där inget av dem är komprimerat, förutom lite lätt komprimering på sången som endast återfinns i låtens slutskede. Sångens nivå ligger klart under de övriga instrumenten i mixen som i övrigt består av trummor, bas och gitarr.
Så varför ser då allpassfiltrerade crestfaktorn ut som den gör då det inte finns någon avgörande komprimering eller bearbetning av spåret, varken under mix eller mastring?
Det är en ganska intensiv låt nästan hela vägen igenom där basgitarren ligger medvetet högt i mixen, därav ser den ganska tjock ut i MasVis som trycker ihop hela presentationen av låtens längd. På bilden under som är in-zoomad så ser man att den egentligen är hyffsat transient-tät (för att återkoppla lite till trådens ämne).![]()
Johan, du får gärna kommentera MasVis-analysen av låten i övrigt, kom gärna med synpunkter om du ser något du tycker verkar konstigt med mixen.
Tummen upp, det ser bra ut!![]()
Den allpassade crestfaktorn kan hoppa till lite som här, men det är så lite att det är inget att bry sig om. Du kan kika lite på ”sampeldistributionstratten”, den får en krökning vid svaga nivåer, någon kompression av svaga ljud? Inget fel med det dock. Det finns rätt mycket nivå kring 2 - 3 kHz, vilka ljud ligger där? Någon EQ applicerad i det området? Inget fel med det heller om det ska vara så. Det jag tänker är att om du monitorerat med Majik 140 som har en dipp i det området och då kompenserat så att det låter precis rätt i din egen lyssning. Obs, spekulation!Framförallt ser transienterna ut att ”andas fritt”, vilket är ovanligt att se (och höra).
En grej du skulle kunna fixa lätt är att dra ner totalnivån en smula så att den starkaste toppen ligger vid -1 dBTP (typ dBfs men inte riktigt). Anledningen är att sampelvärden nära 0 dBfs kan få DACar att klippa. Detta finns även väldokumenterat inom EBU R 128.
Bra jobbat alltså!![]()
RogerJoensson skrev:Gissar att toppen vid 2-3KHz har med dina mikrofonval och mikrofonplaceringar att göra (om du nu inte skruvat fram det med eq) och att detta bedömts efter hur det låtit i dina monitorer, att du kanske gjort andra val om du lyssnat genom andra monitorer.
Gitarr och basförstärkare har normalt väldigt olika frevenssvar i olika vinklar. Av erfarenheterna som PA-tekniker så vet jag hur eländigt vasst gitarrförstärkare kan låta on axis, i den riktningen många placerar mikrofonerna, eller i den riktning delar av publiken hamnar, men som inte gitarristen eftersom denne ofta själv står i en väldigt sned riktning i förhållande till högtalaren och där har ett gött sound, medan vissa i publiken får hörselskador i det register som är mest lättskadat. Det en av anledningarna till att en gitarrist och en PA-tekniker kan ha vitt skilda åsikter om hur gitarren låter eller hur starkt den låter. Det låter helt enkelt väldigt olika. Framför allt i mindre lokaler där PA-systemet inte dränker scenljudet. Argumenterande gitarrister brukar mjukna om man vinklar upp förstärkaren och riktar den mot dem och de kanske får höra sin gitarrförstärkare som den låter för den som står framför den...
I ditt fall kan toppen ha med din lyssning att göra, att du gillar ett mer aggressivt skärande ljud, eller så kanske det inte låter särskilt vasst ändå. Det går inte att säga säkert utan att ha lyssnat.
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:
Jag hittade inte de analyser jag gjorde de tidiga mixarna men här är en MasVis-analys jag precis gjorde av en låt jag håller på att mixa. Den är inte helt klar men nästan och är ingenting annat än en rendering till ett två-kanalspår av det pågående projektets alla enskilda spår där inget av dem är komprimerat, förutom lite lätt komprimering på sången som endast återfinns i låtens slutskede. Sångens nivå ligger klart under de övriga instrumenten i mixen som i övrigt består av trummor, bas och gitarr.
Så varför ser då allpassfiltrerade crestfaktorn ut som den gör då det inte finns någon avgörande komprimering eller bearbetning av spåret, varken under mix eller mastring?
Det är en ganska intensiv låt nästan hela vägen igenom där basgitarren ligger medvetet högt i mixen, därav ser den ganska tjock ut i MasVis som trycker ihop hela presentationen av låtens längd. På bilden under som är in-zoomad så ser man att den egentligen är hyffsat transient-tät (för att återkoppla lite till trådens ämne).![]()
Johan, du får gärna kommentera MasVis-analysen av låten i övrigt, kom gärna med synpunkter om du ser något du tycker verkar konstigt med mixen.
Tummen upp, det ser bra ut!![]()
Den allpassade crestfaktorn kan hoppa till lite som här, men det är så lite att det är inget att bry sig om. Du kan kika lite på ”sampeldistributionstratten”, den får en krökning vid svaga nivåer, någon kompression av svaga ljud? Inget fel med det dock. Det finns rätt mycket nivå kring 2 - 3 kHz, vilka ljud ligger där? Någon EQ applicerad i det området? Inget fel med det heller om det ska vara så. Det jag tänker är att om du monitorerat med Majik 140 som har en dipp i det området och då kompenserat så att det låter precis rätt i din egen lyssning. Obs, spekulation!Framförallt ser transienterna ut att ”andas fritt”, vilket är ovanligt att se (och höra).
En grej du skulle kunna fixa lätt är att dra ner totalnivån en smula så att den starkaste toppen ligger vid -1 dBTP (typ dBfs men inte riktigt). Anledningen är att sampelvärden nära 0 dBfs kan få DACar att klippa. Detta finns även väldokumenterat inom EBU R 128.
Bra jobbat alltså!![]()
"Sampeldistributionstratten", vad är det?![]()
Den höga nivån i området 2 - 3 kHz består av samlad kraft från basgitarr och elgitarr. Ingen EQ har använts på något av instrumenten förutom reglagen på förstärkarna. 2 nära mikrofoner av olika karaktär har däremot använts på respektive förstärkare, 2 st på basförstärkaren och 2 st på gitarrförstärkaren som sedan nivåbalanserats sinsemmelan för önskat sound (vilket har varit det upplevda "live"-ljudet i rummet). Det har inte heller skett någon högpass/lågpass filtrering på de närmickade kanalerna så det har inte skett någon anpassning för enskilda frekvensområden och därmed har det inte skett någon anpassning för någon dipp i monitorerna. Hörlurar har använts för att hitta exakt rätt avstånd för mikrofonerna.
Rumsljuds-upptagande mikrofoner har också använts för båda instrumenten och placerats på några meters avstånd för ökat djup i mixen.
Det är nog kanske lättare att visa de enskilda instrumentens energi-kurvor och där ser man med all tydlighet varför det ser ut som det gör i området 2 - 3 kHz. De enskilda instrumenten låter dock precis så som jag vill att de ska låta så jag kommer knappast anpassa deras ljud för att finna någon ideal-kurva, om något sådant horribelt skulle finnas.![]()
Bild 1: Gitarr
Bild 2: Basgitarr
Bild 3: Trummor
Jag ska faktiskt dra ner totalnivån när mixningen är helt klar, har inte brytt mig om den biten än då det känns viktigare att hitta nivåer mellan instrumenten, panoreringar och de rätta fördröjningarna. Men tack för tipset iallafall.
RogerJoensson skrev:Ja, mycket i den genren är oskönt vässat i övre midden. Med sådana utgåvor föredrar jag (också) om den återgivande ljudanläggningen har motsvarande svacka i detta område.
Detta har dock inte mycket med transienter att göra...
RogerJoensson skrev:Ja, mycket i den genren är oskönt vässat i övre midden. Med sådana utgåvor föredrar jag (också) om den återgivande ljudanläggningen har motsvarande svacka i detta område.
Detta har dock inte mycket med transienter att göra...
goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Ja, mycket i den genren är oskönt vässat i övre midden. Med sådana utgåvor föredrar jag (också) om den återgivande ljudanläggningen har motsvarande svacka i detta område.
Detta har dock inte mycket med transienter att göra...
Ja vi hamnade lite off topic i vanlig sann faktiskt-anda, åter till transienter!
Vill bara påpeka att jag tycker om den här typen av musik med dess tillhörande sound på allehanda anläggningar och lyssnat på den musikgenren genom större delen av mitt liv. Mina nuvarande högtalare har många bra egenskaper som saknas hos andra, en svacka här eller där påverkar inte speciellt mycket och är inte heller något som behövs för att jag ska stå ut med den här musiken.
Och Johan, jag är inte helt övertygad om att du blir gladare om du skulle höra min musik.
jansch skrev:goat76 skrev:RogerJoensson skrev:Ja, mycket i den genren är oskönt vässat i övre midden. Med sådana utgåvor föredrar jag (också) om den återgivande ljudanläggningen har motsvarande svacka i detta område.
Detta har dock inte mycket med transienter att göra...
Ja vi hamnade lite off topic i vanlig sann faktiskt-anda, åter till transienter!
Vill bara påpeka att jag tycker om den här typen av musik med dess tillhörande sound på allehanda anläggningar och lyssnat på den musikgenren genom större delen av mitt liv. Mina nuvarande högtalare har många bra egenskaper som saknas hos andra, en svacka här eller där påverkar inte speciellt mycket och är inte heller något som behövs för att jag ska stå ut med den här musiken.
Och Johan, jag är inte helt övertygad om att du blir gladare om du skulle höra min musik.
Såg att du använder RE20 vilket är intressant med tanke på den musik du jobbar med. Den, RE20 alltså, är ju lite "tunn" i "övre-mid" (presence området), däremot markerad i diskanten.
Fast kanske passar bra till dina Celestion Greenbacks som är extremt uppkäftiga i "upper mid" på noll-axeln......
Off topic......Javisst, förlåt.....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster