Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Avklingningen kan förmodligen se väldigt olika ut beroende på vilket ljud/instrument det handlar om. Antar att det ser olika ut för ett kantslag och en orkesterbastrumma.
rajapruk skrev:Och vad är snabbt?
Om man vill ta reda på en sak för att få en förståelse som är djupare än utantill/innantill-inlärning, d v s då man får facit i hand, så rekommenderar jag att man börja i andra änden om det går. I det här fallet är det inga problem.rajapruk skrev:Vad är en transient för något (i kontexten ljudåtergivning)?
goat76 skrev:Här är en inspelad virveltrumma man ser i stereospåret, transienten är den absolut högsta väldigt smala peaken i början av trumslaget.
[ Bild ]
Frågan är dock om det är mer än bara den tydligt starka korta peaken som räknas till transienten eller om det varierar beroende på ljudets karaktär?
Tell skrev:Jisses vad man kan krångla till det på en så tämligen lätt fråga. Men bra, enkla o vettiga förklaring goat76, o bra tillägg jansch
petersteindl skrev:Tell skrev:Jisses vad man kan krångla till det på en så tämligen lätt fråga. Men bra, enkla o vettiga förklaring goat76, o bra tillägg jansch
Det intressanta är att du aldrig gett svar på någon fråga som tarvar någon form av fysikalisk förklaring. Det enda du gör är klagar på andra och speciellt på mina inlägg. Jag undrar varför. Antingen är det fel på mina inlägg eller också är det fel på dig. kan du inte bara hoppa över mina inlägg. Har du någon sin läst en bok som behandlar fysik eller akustik. Hur många sidor var de skrivna på? ½ sida? 10 sidor? 500 sidor?
Jag vet inte vad du vill uppnå? Det är i alla fall inte med något gott syfte du klagar och det återspeglar din personlighet. Är du medveten om det?
Jag försöker förklara så gott jag kan. Jag skriver på mitt sätt. Du behöver inte läsa det jag skriver. Att svara att det är trummor och slagverk som ger transienta ljud, undrar jag om det skulle vara något som ingen visste tidigare eller något som de flesta inte skulle tänka på. Det är väl det mest triviala svar man kan ge och med 100% safety faktor. Dessutom står det så på Wiki.
Jag vill dock försöka nyansera ämnet och belysa andra sätt att se på saken.
Med vänlig hälsning
Peter
Wiki skrev:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
The source of the transient energy may be an internal event or a nearby event. The energy then couples to other parts of the system, typically appearing as a short burst of oscillation.
In electrical engineering, oscillation is an effect caused by a transient response of a circuit or system. It is a momentary event preceding the steady state (electronics) during a sudden change of a circuit or start-up.
Mathematically, it can be modeled as a damped harmonic oscillator.
An example of transient oscillation can be found in digital (pulse) signals in computer networks. Each pulse produces two transients, an oscillation resulting from the sudden rise in voltage and another oscillation from the sudden drop in voltage.
A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
petersteindl skrev:Går man in på engelska Wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Transient_(oscillation) och läser lite så står bl a följande:Wiki skrev:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
The source of the transient energy may be an internal event or a nearby event. The energy then couples to other parts of the system, typically appearing as a short burst of oscillation.
In electrical engineering, oscillation is an effect caused by a transient response of a circuit or system. It is a momentary event preceding the steady state (electronics) during a sudden change of a circuit or start-up.
An example of transient oscillation can be found in digital (pulse) signals in computer networks. Each pulse produces two transients, an oscillation resulting from the sudden rise in voltage and another oscillation from the sudden drop in voltage.
Det jag blåmarkerat anser jag värdefull information.
Nu går vi in på det matematiska som det står om. https://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_oscillator Det gäller en dämpad harmonisk oscillator. Tell kanske tycker detta är enklare.
Varsågod och läs.
Det mesta behandla kraftekvationen och acceleration. De kommer även in på friktion. Allt detta är sådant jag tagit upp i mitt inlägg med betoning på accelerationsbegreppet.
De skriver om step input och sinusoidal driving force som jag också tagit upp.
Sedan kommer de in på Transient solution genom att lösa en diffekvation och Steady state solution där man använder komplexa variabler. Jag har berört båda.
Sedan kan man lägga ihop dessa och få summation genom superposition av båda.
Då får man en generell lösning på en universell oscillator med transient analys och Steady state analys och därefter syntes. Piece of cake.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Max_Headroom skrev:Det hade räckt med detta:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
Max_Headroom skrev:Det hade räckt med detta:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
jansch skrev:petersteindl skrev:Går man in på engelska Wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Transient_(oscillation) och läser lite så står bl a följande:Wiki skrev:A transient event is a short-lived burst of energy in a system caused by a sudden change of state.
Det jag blåmarkerat anser jag värdefull information.
Nu går vi in på det matematiska som det står om. https://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_oscillator Det gäller en dämpad harmonisk oscillator. Tell kanske tycker detta är enklare.
Varsågod och läs.
Det mesta behandla kraftekvationen och acceleration. De kommer även in på friktion. Allt detta är sådant jag tagit upp i mitt inlägg med betoning på accelerationsbegreppet.
De skriver om step input och sinusoidal driving force som jag också tagit upp.
Sedan kommer de in på Transient solution genom att lösa en diffekvation och Steady state solution där man använder komplexa variabler. Jag har berört båda.
Sedan kan man lägga ihop dessa och få summation genom superposition av båda.
Då får man en generell lösning på en universell oscillator med transient analys och Steady state analys och därefter syntes. Piece of cake.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Jag tycker man tappar bort "verkligheten" i en ren matematisk eller teoretisk beskrivning av transient . Framförallt som tråskaparen efterfrågar en förklaring ur ett ljudåtergivningsperspektiv.
Det är så lätt att konstatera att i verkligheten skapas (t.ex vid anslag med ett plektrum på gitarr) ett frekvensspektrum som inte kan beskrivas med enkel matematik. För att inte tala om slap bas tekniken där många spelare nyttjar kontakt mellan sträng och mickhölje.
Matematiken blir ofta en förenkling, t o m i sådana enkla fall som att beskriva en fyrkantvåg.
rajapruk skrev:Är inte vanligt programmaterial i princip bara en lång följd av transienter totalt sett med ovan wikipedia-definition? Hur ofta är en låt som återges en ren steady-state? Det måste vara väldigt ovanligt? Det jag inte får ihop med begreppet, som ofta används synonymt till trumslag typ, men med ovan definiton så är ju nästan allt en transient i musik. Men jag är väl lite fan som läser bibeln nu.
petersteindl skrev:I princip är det helt korrekt det du säger. All musik från början av låten till slutet är enkom transienta förlopp. Inget är Steady State. I princip alla mätningar som görs inom ljudåtergivning är dock med Steady State signaler.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Imperial-Blomman och 17 gäster