Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/announcement-asr-will-be-measuring-speakers.10725/
Ska bli fantastiskt kul att följa. Kan bli en gamechanger för oss konsumenter.
Man har chansen att bidra också, om man är expert på området. Han vill ha input.
Istället för att klaga senare.
DVD-ai skrev:Vad är en bra mätande högtalare?
Alltså var är kriterierna för att olika tänka konstruktioner ska kunna anses mäta bra vs deras dimensionerade egenskaper.
Har den som mäter och läsarna koll på detta?
Alltså hur vet man att högtalaren mäter bra?
Jag tycker att det är svårt att veta vad som är meningen och vad som är fel vid mätning av högtalare.
DVD-ai skrev:Vad är en bra mätande högtalare?
Alltså var är kriterierna för att olika tänka konstruktioner ska kunna anses mäta bra vs deras dimensionerade egenskaper.
Har den som mäter och läsarna koll på detta?
Alltså hur vet man att högtalaren mäter bra?
Jag tycker att det är svårt att veta vad som är meningen och vad som är fel vid mätning av högtalare.
sprudel skrev:DVD-ai skrev:Vad är en bra mätande högtalare?
Alltså var är kriterierna för att olika tänka konstruktioner ska kunna anses mäta bra vs deras dimensionerade egenskaper.
Har den som mäter och läsarna koll på detta?
Alltså hur vet man att högtalaren mäter bra?
Jag tycker att det är svårt att veta vad som är meningen och vad som är fel vid mätning av högtalare.
Den frågan kan överföras till även elektronik, kopplingen mellan det ljudande resultatet och apparater i en kedja där kanske impedans-mismatch bidrar mer till ljudliga förändringar än apparatens egen kapacitet.
Högtalare och slutsteg i kombination, alltså aktiva högtalare hade varit mer givande för konsumenterna generellt.
OD 11 är en väl ljudande lösning att jämföra med andra liknande lösningar.
rajapruk skrev:DAC-Kineser har fattat möjligheterna med ASR. Ska bli intressant att se om det börjar ploppa upp bra mätande Kina-högtalare med.
petersteindl skrev:2 snabba frågor.
Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
Nattlorden skrev:Finns nog lika mycket eller mer tung hifi att tillgå i Seattle än i Tokholm. Det kommer nog en och annan intressant högtalare på den.
Tangband skrev:Nattlorden skrev:Finns nog lika mycket eller mer tung hifi att tillgå i Seattle än i Tokholm. Det kommer nog en och annan intressant högtalare på den.
Jo jänkarna har betydligt mer grejor än fjollträsk och övriga svedala.
Han skriver själv att det är ett stort tryck på att folk vill testa sina högtalare, det kommer att bli jobbigt för Amir.
DVD-ai skrev:Vad är en bra mätande högtalare?
Alltså var är kriterierna för att olika tänka konstruktioner ska kunna anses mäta bra vs deras dimensionerade egenskaper.
Har den som mäter och läsarna koll på detta?
Alltså hur vet man att högtalaren mäter bra?
Jag tycker att det är svårt att veta vad som är meningen och vad som är fel vid mätning av högtalare.
petersteindl skrev:2 snabba frågor.
Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
rajapruk skrev:petersteindl skrev:2 snabba frågor.
Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
Som konsument vill man veta hur den fungerar, och om den har några större inbyggda fel, innan man köper den.
Så att man kan göra medvetna val, baserat på objektiv data.
Provlyssning är ofta alldeles för många okända variabler. Jag själv litar inte på min egen hörsel t.ex. Dagsform varierar mycket.
Tangband skrev:petersteindl skrev:2 snabba frågor.
Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
Varför ska man mäta på förstärkare ?
Varför inte bara lyssna ?
Eller menade du att Amir har en agenda bakom sitt testande ?
petersteindl skrev:Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
rajapruk skrev:Jag vill förstå hur saker fungerar, innan jag köper dem.
Som ett exempel har jag funderat på att köpa Ino Ambiens högtalare som surrounds. Men jag hittar ingen info om hur de fungerar. Hur de sprider ljudet. Jag har frågat. Inget svar. Då går jag vidare med något annat.
Harryup skrev:rajapruk skrev:Jag vill förstå hur saker fungerar, innan jag köper dem.
Som ett exempel har jag funderat på att köpa Ino Ambiens högtalare som surrounds. Men jag hittar ingen info om hur de fungerar. Hur de sprider ljudet. Jag har frågat. Inget svar. Då går jag vidare med något annat.
Har du kikat på Synthesis S4?
rajapruk skrev:petersteindl skrev:2 snabba frågor.
Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
Som konsument vill man veta hur den fungerar, och om den har några större inbyggda fel, innan man köper den.
Så att man kan göra medvetna val, baserat på objektiv data.
Provlyssning är ofta alldeles för många okända variabler. Jag själv litar inte på min egen hörsel t.ex. Dagsform varierar mycket.
rajapruk skrev:Harryup skrev:rajapruk skrev:Jag vill förstå hur saker fungerar, innan jag köper dem.
Som ett exempel har jag funderat på att köpa Ino Ambiens högtalare som surrounds. Men jag hittar ingen info om hur de fungerar. Hur de sprider ljudet. Jag har frågat. Inget svar. Då går jag vidare med något annat.
Har du kikat på Synthesis S4?
Du som brukar klaga på OT....
Harryup skrev:På faktiskt så är det ju vanligt med Ino och många har idéer om hur en frekvenskurva skall se ut ändå så ser man i princip aldrig mätningar på deras egna anläggningar.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
Ställer mig samma frågor. Mätningar är till för de som konstruerar högtalare och/eller lyssningsmiljö. det krävs ganska stora kunskaper för att tolka/analysera mätningar.
Visst kan man mäta högtalare och presentera dessa mätningar, men till vilken nytta?
/ B
Harryup skrev:Frakta högtalare i USA är snorbilligt när man får vanliga rabatter som företag.
philipbtz skrev:Japp, ganska lite mätningar här..jag har dock lagt ut mängder på mitt system och jag kör med Ino i32s + Ino Infra Y-6 om det hjälperJag har alltid tyckt det varit intressant att försöka se samband med mätningarna och upplevda ljudet. Min slutsats är att det är väldigt svårtolkat och omöjligt att se in en kurva om det låter riktigt bra. Man kan dock ganska ofta se ifall det antagligen låter dåligt.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Frakta högtalare i USA är snorbilligt när man får vanliga rabatter som företag.
Som privatperson blir det inga rabatter. En gubbe skickade just ett par vägandes 52 kg. 24 US-Dollar från södra till norra Kalifornien. Hade själv mina skeppade från Chicago till New Jersey, gick på 300 US-Dollar.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Frakta högtalare i USA är snorbilligt när man får vanliga rabatter som företag.
Som privatperson blir det inga rabatter. En gubbe skickade just ett par vägandes 52 kg. 24 US-Dollar från södra till norra Kalifornien. Hade själv mina skeppade från Chicago till New Jersey, gick på 300 US-Dollar.
Jo, om man skickar mycket så. Amerikaner är förtjusta i mängdrabatter. Men nu pratar vi väl ändå om att firmor skall skicka saker. Däremot kanske firmor gärna lägger på 50-100$ på frakten för att tjäna pengar. Men som princip är det hyfsat billigt att skicka om man gör det ofta.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:På faktiskt så är det ju vanligt med Ino och många har idéer om hur en frekvenskurva skall se ut ändå så ser man i princip aldrig mätningar på deras egna anläggningar.
Tror nog att piP och pi60(s) tillhör de modeller som det förekommit flest mätningar på hemma hos folk än några andra högtalarmodeller... Så där tycker jag nog du har rejält fel.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:
Som privatperson blir det inga rabatter. En gubbe skickade just ett par vägandes 52 kg. 24 US-Dollar från södra till norra Kalifornien. Hade själv mina skeppade från Chicago till New Jersey, gick på 300 US-Dollar.
Jo, om man skickar mycket så. Amerikaner är förtjusta i mängdrabatter. Men nu pratar vi väl ändå om att firmor skall skicka saker. Däremot kanske firmor gärna lägger på 50-100$ på frakten för att tjäna pengar. Men som princip är det hyfsat billigt att skicka om man gör det ofta.
Varför skulle företagen skicka in sina produkter? De har väl redan mätt på dem som jag antar alla producenter gör?
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:
Som privatperson blir det inga rabatter. En gubbe skickade just ett par vägandes 52 kg. 24 US-Dollar från södra till norra Kalifornien. Hade själv mina skeppade från Chicago till New Jersey, gick på 300 US-Dollar.
Jo, om man skickar mycket så. Amerikaner är förtjusta i mängdrabatter. Men nu pratar vi väl ändå om att firmor skall skicka saker. Däremot kanske firmor gärna lägger på 50-100$ på frakten för att tjäna pengar. Men som princip är det hyfsat billigt att skicka om man gör det ofta.
Varför skulle företagen skicka in sina produkter? De har väl redan mätt på dem som jag antar alla producenter gör?
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:
Jo, om man skickar mycket så. Amerikaner är förtjusta i mängdrabatter. Men nu pratar vi väl ändå om att firmor skall skicka saker. Däremot kanske firmor gärna lägger på 50-100$ på frakten för att tjäna pengar. Men som princip är det hyfsat billigt att skicka om man gör det ofta.
Varför skulle företagen skicka in sina produkter? De har väl redan mätt på dem som jag antar alla producenter gör?
Har man en bra produkt vore väl det fin reklam? D.v.s. folk vill ju se Sybarite mätt på och då räknar väl folk med att det är Morello som skall skicka in den.
Tangband skrev:Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:
Varför skulle företagen skicka in sina produkter? De har väl redan mätt på dem som jag antar alla producenter gör?
Har man en bra produkt vore väl det fin reklam? D.v.s. folk vill ju se Sybarite mätt på och då räknar väl folk med att det är Morello som skall skicka in den.
Fast så har ju sällan varit fallet historiskt hos audiosciencereviewer. Det är mestadels ägare som skickat in apparaterna.
rajapruk skrev:Lite talande att han väljer JBL LSR305 som första mätobjekt. Typiskt en högtalare han kommer gå igång på, gissar jag.
Billig, och mäter bra (efter Tooles kriterier).
Tangband skrev:Peter, jag tror att de allra flesta som mäter, även jag ,
1. mäter för att man är genuint intresserad av att förbättra sina egna konstruktioner så mycket det är möjligt.
2. Man mäter det som kan vara svårt att avgöra med örat.
3. Man mäter för att se om det finns ett samband mellan det man hör och det som mätresultatet visar.
4. Man mäter för att lära sig saker.
5. Om man inte mäter vissa saker och endast litar på hörseln så famlar man lätt i blindo.
6. Jag är själv också intresserad av hur andra konstruktioner mäter, speciellt de som låter väldigt bra.
7. Jag tror att Amir drivs av intresset av att hitta bra konstruktioner som inte kostar skjortan.
8. Ett sätt att göra det på är att använda mätutrustning, vilket han gjort för dacar och förstärkare.
9. Den logiska fortsättningen är väl högtalare?
Tangband skrev:Peter, menar du att varken Toole eller Atkinson har ett svar varför man mäter ?
Är Kevin Voeks hos Revel också okunnig om varför han mäter ? Är Phil Budd på Linn produkts som konstruerat Exakt också helt okunnig ? Är ingenjörerna på Kef och B/W även dessa okunniga varför man mäter ?
Jag antar att du som konstruktör satt dig in i deras mätmetoder och lärt dig allt om dessa och sedan utvecklat egna metoder för att komma längre ?
Kan du berätta lite om de mätmetoder du och lilltroll använde då äggen utvecklades ?
Kan du inte använda din stora kunskap och tipsa Amir om hur man mäter på bästa sätt ?
Harryup skrev:Men jag har t.ex. inte sett en enda tråd om timing med flera basar där folk jämför med vad dom får verkligen ut ur sina system.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Men jag har t.ex. inte sett en enda tråd om timing med flera basar där folk jämför med vad dom får verkligen ut ur sina system.
Förmodligen för att det är fler än jag som inte fattar ens vad du pratar om nu.
Tangband skrev:1. Peter, menar du att varken Toole eller Atkinson har ett svar varför man mäter ?
2. Är Kevin Voeks hos Revel också okunnig om varför han mäter ?
3. Är Phil Budd på Linn produkts som konstruerat Exakt också helt okunnig ?
4. Är ingenjörerna på Kef och B/W även dessa okunniga varför man mäter ?
5. Jag antar att du som konstruktör satt dig in i deras mätmetoder och lärt dig allt om dessa och sedan utvecklat egna metoder för att komma längre ?
6. Kan du berätta lite om de mätmetoder du och lilltroll använde då äggen utvecklades ?
7. Kan du inte använda din stora kunskap och tipsa Amir om hur man mäter på bästa sätt ?
Tangband skrev:Peter, punkt 6 med de bäst ljudande högtalarna jag hört , mäter även bra på de högtalare jag haft möjlighet att mäta på. Dvs rak och fin frekvensgång rakt framför högtalaren 1,3 meter ifrån, mellan 200-20000Hz och även vid olika vinklar upp mot 30 - 40 grader.
Det är samma resultat som Atkinson kommit fram till vid sitt mätande på över 250 högtalare genom åren. Att det finns en sådan korrelation.
sprudel skrev:Tangband skrev:Peter, menar du att varken Toole eller Atkinson har ett svar varför man mäter ?
Är Kevin Voeks hos Revel också okunnig om varför han mäter ? Är Phil Budd på Linn produkts som konstruerat Exakt också helt okunnig ? Är ingenjörerna på Kef och B/W även dessa okunniga varför man mäter ?
Jag antar att du som konstruktör satt dig in i deras mätmetoder och lärt dig allt om dessa och sedan utvecklat egna metoder för att komma längre ?
Kan du berätta lite om de mätmetoder du och lilltroll använde då äggen utvecklades ?
Kan du inte använda din stora kunskap och tipsa Amir om hur man mäter på bästa sätt ?
Jag översätter:
Hej Peter
Kan du inte avslöja allt du vet till mig. Det är väl inte så mycket även om du ägnat större delen av ditt liv till detta. Det får säkert plats i ett inlägg här på Faktsikt. Jag kommer garanterat att förstå allt, men ändå bombardera dig med obegripliga frågor, igen och igen. 15x
Morello skrev:Atkinsson mäter frekvensgång i såväl lateral- som vertikalplan.
Tangband skrev:Peter, punkt 6 med de bäst ljudande högtalarna jag hört , mäter även bra på de högtalare jag haft möjlighet att mäta på. Dvs rak och fin frekvensgång rakt framför högtalaren 1,3 meter ifrån, mellan 200-20000Hz och även vid olika vinklar upp mot 30 - 40 grader.
Det är samma resultat som Atkinson kommit fram till vid sitt mätande på över 250 högtalare genom åren. Att det finns en sådan korrelation.
Tangband skrev:
Min kunskap om väggplacerade högtalare är inte stor, varken praktiskt eller teoretiskt.
Tell skrev:Men Amir mäter o visar väl resultaten för att dom som kan o vill tolka dom ska kunna göra det. T ex en enkel frekvenskurva talar ju till viss del om hur en högtalare låter, om den ligger på kanske -10dB vid 60hz så innebär det att den kommer låta väldigt basfattigt. Tada! Då vet man det om högtalaren. Sen beror det väl helt o hållet på vad han sen kommer mäta o hur han kommer presentera det, men det vet vi ju inte än så varför krånglgar ni till det med alla dom här väldigt exakta frågorna?
Tangband skrev:Peter, menar du att varken Toole eller Atkinson har ett svar varför man mäter ?
Är Kevin Voeks hos Revel också okunnig om varför han mäter ? Är Phil Budd på Linn produkts som konstruerat Exakt också helt okunnig ? Är ingenjörerna på Kef och B/W även dessa okunniga varför man mäter ?
Jag antar att du som konstruktör satt dig in i deras mätmetoder och lärt dig allt om dessa och sedan utvecklat egna metoder för att komma längre ?
Kan du berätta lite om de mätmetoder du och lilltroll använde då äggen utvecklades ?
Kan du inte använda din stora kunskap och tipsa Amir om hur man mäter på bästa sätt ?
JM skrev:Beolab 90 med olika rumsinställningar är den högtalare jag i första hand vill se uppmätt. Möjligen kan nya högtalare typ Beolab 90 med syntetiska reflexer bli vanligare. Bättre ljud i varje rum borde komma med mer fokus på optimala syntetiska reflexer.
JM
Morello skrev:Atkinsson mäter frekvensgång i såväl lateral- som vertikalplan.
JM skrev:Misstänker att Peters ägg inte kommer vara någon mätsucce i den testform Amir har presenterat. Metoden passar ffa lådhögtalare och till viss del dipoler. Väggen är i Peters fall en viktig del i ljudspridningen och ljudupplevelsen.
Nu mäter Amir i multipla positioner sfäriskt? runt högtalaren. Dessa mätningar borde gå att se som vektorer i en sfär. Med lite vektoranalys borde det gå att simulera Peters högtalare på en vägg. Med ytterligare vektoranalyssimulering borde ljudets faktiska utbredning map styrka, riktning samt tid via väggar, tak och golv till lyssningspositionen gå att beräkna i varje annat rum. Dvs mata in olika uppmätta högtalare och ditt rums data inklusive absorbenter mm och vips har du simulerat ljudet ditt faktiska rum. Rumskurvan blir då faktiskt korrekt och inte som Harmans fixa kompromiss rumskurva utifrån ett stort JBL rum.
Beolab 90 med olika rumsinställningar är den högtalare jag i första hand vill se uppmätt. Möjligen kan nya högtalare typ Beolab 90 med syntetiska reflexer bli vanligare. Bättre ljud i varje rum borde komma med mer fokus på optimala syntetiska reflexer.
JM
gflar skrev:Inget trevligt inlägg sprudel![]()
Tror du Tangband menar att Peter inte lärt sig mycket under alla år?
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Atkinsson mäter frekvensgång i såväl lateral- som vertikalplan.
Vänta lite... Det skiljer tydligen mellan det man kan se gratis och det man betalar för. Det har jag missat! Här ett exempel på en fullständig mätserie:
petersteindl skrev:JM skrev:Misstänker att Peters ägg inte kommer vara någon mätsucce i den testform Amir har presenterat. Metoden passar ffa lådhögtalare och till viss del dipoler. Väggen är i Peters fall en viktig del i ljudspridningen och ljudupplevelsen.
Nu mäter Amir i multipla positioner sfäriskt? runt högtalaren. Dessa mätningar borde gå att se som vektorer i en sfär. Med lite vektoranalys borde det gå att simulera Peters högtalare på en vägg. Med ytterligare vektoranalyssimulering borde ljudets faktiska utbredning map styrka, riktning samt tid via väggar, tak och golv till lyssningspositionen gå att beräkna i varje annat rum. Dvs mata in olika uppmätta högtalare och ditt rums data inklusive absorbenter mm och vips har du simulerat ljudet ditt faktiska rum. Rumskurvan blir då faktiskt korrekt och inte som Harmans fixa kompromiss rumskurva utifrån ett stort JBL rum.
Beolab 90 med olika rumsinställningar är den högtalare jag i första hand vill se uppmätt. Möjligen kan nya högtalare typ Beolab 90 med syntetiska reflexer bli vanligare. Bättre ljud i varje rum borde komma med mer fokus på optimala syntetiska reflexer.
JM
Nu har jag inte satt mig in i Amirs tilltänkta mätmetod. Jag skall läsa, anteckna och begrunda.
Vi mäter i en halvsfär, eller snarast i en kvartssfär eftersom ägget är symmetriskt runt ett vertikalt plan ortogonalt från vägg och genom mittpunkten på högtalaren. Då kan man mäta halva halvsfären och spegelvända data för att få hela halvsfären. Sedan kan vi sätta äggen i akustisk miljö och beräkna utstrålat ljud i varje vinkel och totalt utstrålat ljud och olika vägningar för exempelvis första reflex från golv, första reflex från tak samt summa direktljud + golvreflex + takreflex. Vi skulle kunna summera på lite olika sätt. Antingen så gör man medelvärdessummering eller summering enligt superpositionsprincipen. Man kan till och med summera enligt båda principerna beroende på var lyssnaren sitter och infallsvinkel till huvudet från de olika riktningarna. Beroende på cone of confusion så kan man beräkna summation enligt superpositionsprincipen om en reflex ligger på samma cone surface som direktljudet. Detta ger i så fall helt olika resultat kontra medelvärdessummering och respektive summeringsmetod kan då jämföras med det subjektiva man hör.
Det finns mycket man kan göra, men framför allt anser jag att man vid varje mätning bör ge akt på att mätningen faktiskt uttrycker det man hör.
Mvh
Peter
Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:Morello skrev:Atkinsson mäter frekvensgång i såväl lateral- som vertikalplan.
Vänta lite... Det skiljer tydligen mellan det man kan se gratis och det man betalar för. Det har jag missat! Här ett exempel på en fullständig mätserie:
Det du visar är precis de mätserier man normalt kan se vid fri webbläsning.
Morello skrev:Oj vilket insjunket övre mellanregister. Det där låter nog inte så festligt.
RogerGustavsson skrev:Man kan inte få allt för $38000 som de verkar kosta!
RogerGustavsson skrev:Johan_Lindroos skrev:RogerGustavsson skrev:
Vänta lite... Det skiljer tydligen mellan det man kan se gratis och det man betalar för. Det har jag missat! Här ett exempel på en fullständig mätserie:
Det du visar är precis de mätserier man normalt kan se vid fri webbläsning.
Verkar variera hur mycket som visas. Ett annat test, Magnepan LRS, har lite färre mätningar visade.
sprudel skrev:gflar skrev:Inget trevligt inlägg sprudel![]()
Tror du Tangband menar att Peter inte lärt sig mycket under alla år?
Nej det var inte heller menat som ett trevligt inlägg.
RogerGustavsson skrev:Tolkar jag graferna för horisontell och vertikal spridning, att det är den uppmätta (krokiga) kurvan som det jämförs med?
Tangband skrev:Atkinson använder 50 tums avstånd ( 1,27 meter ) vi mätande rakt framför högtalare- på de flesta modeller oavsett hur stora de är. Medveten naturligtvis om att det krävs lite längre avstånd med större högtalare. Jag tror han har 50 tum för att ha en slags referens. 1,3 meter passar utmärkt för mindre 2-vägare. Det är en sådan mätning + i vinklar, som korrelerar bäst med hörselns intryck mellan 300-20000 Hz från lyssningsplats- enligt min erfarenhet i vart fall.
Nu får jag nog ducka.
Mätningen av Wilson- högtalaren säger en hel del om diskant/ boomer delningen och dippen på 6 dB, trots 1,27 meters avstånd.
Atkinson presenterar ju dessutom en hel massa andra mätningar i vinklar till högtalaren.
Man kan undra varför Wilson använder den där filtstjärnan runt diskanten , det enda som borde bli är väl mer diffraktion...Och troligen mindre rakt än utan filten.
Men konstruktören kanske gillar ljudet ?
petersteindl skrev:2 snabba frågor.
Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
RogerGustavsson skrev:Tolkar jag graferna för horisontell och vertikal spridning, att det är den uppmätta (krokiga) kurvan som det jämförs med?
jansch skrev:petersteindl skrev:2 snabba frågor.
Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare?
Vad är det man vill få fram?
Som med det mesta i livet, framförallt om man lägger ner ett arbete, har man ett mål - eller ett syfte.
När jag jobbade med högtalarmätningar (och andra mätningar) var mitt mål att ha en fast inkomst av ett intressant arbete.
Det verkade då som de flesta uppdragsgivares mål var att t.ex. få en mätning på frekvensgång som såg "bra" ut.
Uppdragsgivaren fick minst 10 mätningar som vara uppmätta i och runt "0-axeln" med lagom snäll "writing speed". Någon månad senare när broschyrmaterial etc. släpptes av uppdragsgivaren var det undantagslöst den "bästa" mätningen som presenterades. "Bästa" = rakast och minst "taggig". Ofta var uppgifter om "writing speed", "paper speed", mm bortklippta....
Vad som var ännu mer förvånande vara att ingen skrev notering om att mätningarna var osäkra under ca 35 respektive 65Hz (kommer inte ihåg exakta värden), under dessa värden var det 2 ekofria rummen ej klassade som frifältsrum. Någon uppdragsgivare kanske gjorde det med det har jag i så fall glömt och jag såg ju långtifrån alla mätningar som publicerades.
Oseriöst? Nja, kurvan var ju inte manipulerad och representerade ju uppmätt frekvensgång i just en specifik position och övriga parametrar.
Detta är ju vanligt i marknadsföring även idag. Ta t.ex. bredbandsleverantörernas marknadsföring. Har någon kommit upp i den bithastighet som marknadsförs, oftast i namnet: Telia 10Mb...osv.?
Numer är mitt/mina mål helt andra och oftast olika för varje gång jag mäter något. Dessutom, mitt mål behöver inte vara samma för den som tar del av mätningarna. Ibland är mitt mål att verifiera något, ibland gör jag en mätning bara för det är kul (mål = förströelse), ibland för att hjälpa någon. Osv.
Vad för slutsats drar jag av det?
Om en mätning skall vara relevant att värdera:
- Uppdragsgivaren/leverantören/testaren (t.ex. journalist) måste beskriva sina mål med mätningarna. Dessutom eller alternativt....
- Testet måste vara så specat att det inte råder tvivel om hur det är utfört. OCH! att det då går att reproducera.
Detta ställer i sig stora krav på mottagaren och dess möjlighet att tolka och förstå. Detta är väl den absolut svåraste delen då kompetensbrist, fördomar och inte minst brister i forskningen som gör att det är svårt att tolka fullt ut.
Fördomar är nog värst - tycker jag.
Så mitt svar till dej Peter blir:
Varför skall man överhuvudtaget mäta på högtalare? För att man har ett mål (eller syfte) med mätningarna
Vad är det man vill få fram? Man vill uppfylla målet
matssvensson skrev:Tangband skrev:Atkinson använder 50 tums avstånd ( 1,27 meter ) vi mätande rakt framför högtalare- på de flesta modeller oavsett hur stora de är. Medveten naturligtvis om att det krävs lite längre avstånd med större högtalare. Jag tror han har 50 tum för att ha en slags referens. 1,3 meter passar utmärkt för mindre 2-vägare. Det är en sådan mätning + i vinklar, som korrelerar bäst med hörselns intryck mellan 300-20000 Hz från lyssningsplats- enligt min erfarenhet i vart fall.
Nu får jag nog ducka.
Mätningen av Wilson- högtalaren säger en hel del om diskant/ boomer delningen och dippen på 6 dB, trots 1,27 meters avstånd.
Atkinson presenterar ju dessutom en hel massa andra mätningar i vinklar till högtalaren.
Man kan undra varför Wilson använder den där filtstjärnan runt diskanten , det enda som borde bli är väl mer diffraktion...Och troligen mindre rakt än utan filten.
Men konstruktören kanske gillar ljudet ?
Ja, större avstånd mellan högtalare och mikrofon minskar vinkelkänsligheten för summeringen mellan elementen. Samtidigt vill du undvika att få med oönskade reflexer från begränsningsytorna när du inte mäter i ekofria rum med fönstrade mätningar, och då vill du ha maximalt avstånd till begränsningsytorna för att tidsfönstret ska kunna bli så stort som möjligt och därmed öka mätnoggrannheten. Det blir till att kompromissa och kompromissen landar vanligen på 1,3 till 1,5 m för normala bostadsrum/kontorsmiljöer. Det fungerar bra för mindre högtalare med mindre strålningsytor och sämre för större.
Klippels NFS lösning ser intressant ut - att mäta i en mängd punkter och sen krunscha matematik för att summera högtalarens bidrag och subtrahera rummet från ekvationen. Under förutsättning att du håller reda på var de olika mätningarna gjorts (och hur strålkällorna är utformade gissar jag). Verkar smart även om jag inte längre kommer ihåg tillräckligt mycket från teknistiden för att fullt greppa utmaningarna med metoden. Ska bli kul att följa vad Amir får ut av jiggen i ASR.
De gånger jag mätt på Wilson högtalare (och andra med liknande lösningar samt i egna experiment) har jag också kommit fram till att skarpa kanter ökar diffraktion och oroligheter i tonkurvorna vid mätning, även om det är filt.
mvh, Mats
Tangband skrev:3. Dessa skillnader blir större vid längre mätavstånd. Vid vilket avstånd tvistar de lärde.
Jag är dock övertygad att vid 2-3 ms ( kring en meter ) är en gräns där det långsamt börjar diffa mellan mikrofonen och hjärnan. 5 ms eller mer ( mer än 1,7 meter ) är definitivt en hörbar skillnad i mikrofonens upptagande av ljud och hjärnans selektering.
rajapruk skrev:Och jag som trodde detta forumet skulle vara generellt positivt till objektiv data och mätningar.
Så fel man kan ha
Jag vidhåller min åsikt att detta är något bra.
rajapruk skrev:Och jag som trodde detta forumet skulle vara generellt positivt till objektiv data och mätningar.
Så fel man kan ha
Jag vidhåller min åsikt, gällande att ASR skall börja mäta högtalare, är bra. Mycket bra.
Tangband skrev:Här är intressant läsning:
http://www.moultonlabs.com/more/microph ... he_ear/P0/
Från sidan 6:
So, clearly, the ear is far more complex than the microphone and we can't reasonably expect the microphone to deliver anywhere near the kind of information that the ear does. So what? How can we make use of this insight?
The first thing has to do with microphone placement and directionality. While the ear manages to separate our sense of room reflections from the direct sound of the instrument, the microphone can't separate the two at all, so you have to place it closer to the instrument than your ears think is reasonable . This reduces the relative loudness of the room reflections picked up by the microphone. Of course, this presents other problems. If we get really close to the instrument (within a couple of inches, say) the microphone no longer can hear the whole instrument, and the timbre of the instrument will no longer be what it normally sounds like to you (go ahead -- just listen to a violin from 1" above the bow, near the bridge, for instance, or stick your head inside a kick drum, and you'll see just how dramatically different sounds from those perspectives are). Another solution is to use a directional (cardioid) microphone, which will tend to reduce the relative loudness of room reflections. Then you may be able to back the microphone away from the sound enough to hear it more reasonably and accurately.
”
Tangband skrev:Har sinussvepet med mikrofonen längre några likheter med verklig musikåtergivning med större avstånd än 5 ms ?
Tangband skrev:Jansch - Jag tar till mig detta och inser att jag inte har mycket erfarenhet som många andra ( tex du och Peter mfl ) och hoppas att mitt lärande fortsätter . Ödmjukhet är väl inte heller fel vilket jag ska ta till mig.
jansch skrev:...
Fortsätt med att vara nyfiken! jag har glädje av din entusiasm, mätningar och kommentarer...det är berikande.... även om jag då och då har kommentarer.
matssvensson skrev:Tangband skrev:Har sinussvepet med mikrofonen längre några likheter med verklig musikåtergivning med större avstånd än 5 ms ?
Jag hänger inte riktigt med hur du får 5 ms till ett avstånd??
Sen håller jag med dig om att sinustoner inte är musik (oftast) samt att hörsel och mätningar med mikrofon är skilda saker. Men jag vidmakthåller (utan att veta men baserat på egen erfarenhet och kunskap) att Atkinsons val av mätavstånd inte har med hur vår hörsel uppfattar musik att göra, utan med hur hans mätsystem fungerar.
Och ja, det ska bli kul att se vad ASR kommer upp med med Klippels mätjigg. Sjukt att någon kan lägga ut en sån summa för sitt eget nöjes skull. Jag är avundsjuk.
/mats
matssvensson skrev:Tangband skrev:Har sinussvepet med mikrofonen längre några likheter med verklig musikåtergivning med större avstånd än 5 ms ?
Jag hänger inte riktigt med hur du får 5 ms till ett avstånd??
Sen håller jag med dig om att sinustoner inte är musik (oftast) samt att hörsel och mätningar med mikrofon är skilda saker. Men jag vidmakthåller (utan att veta men baserat på egen erfarenhet och kunskap) att Atkinsons val av mätavstånd inte har med hur vår hörsel uppfattar musik att göra, utan med hur hans mätsystem fungerar.
Och ja, det ska bli kul att se vad ASR kommer upp med med Klippels mätjigg. Sjukt att någon kan lägga ut en sån summa för sitt eget nöjes skull. Jag är avundsjuk.
/mats
Tangband skrev:5 ms= ljudets hastighet i rumstemperatur 343 m/s = 1,715 meter
Jag skulle skrivit ” Har sinussvepet med mikrofonen längre några likheter med verklig musikåtergivning som upplevs av hjärnan med större avstånd än 5 ms, i ett normal lyssningsrum med två högtalare ?
jansch skrev:Sjukt...ja! Om jag förstår det hela rätt så behövs det 9 kalibrerade kompletta mikrofoner (inklusive mätförstärkare) av samma sort*
Inte ens jag som har samlat på kalibrerade mikrofoner/mätförstärkare under 20 år kan komma i närheten. Det är ju över 100.000 kronor till inköpet utöver inköpet av Knippel grejorna även om man köper från konkursbon....
* Jag kan inte tänka mej att man kan "blanda mikrofontyper" fritt och att softvaran håller reda på detta.
matssvensson skrev:jansch skrev:Sjukt...ja! Om jag förstår det hela rätt så behövs det 9 kalibrerade kompletta mikrofoner (inklusive mätförstärkare) av samma sort*
Inte ens jag som har samlat på kalibrerade mikrofoner/mätförstärkare under 20 år kan komma i närheten. Det är ju över 100.000 kronor till inköpet utöver inköpet av Knippel grejorna även om man köper från konkursbon....
* Jag kan inte tänka mej att man kan "blanda mikrofontyper" fritt och att softvaran håller reda på detta.
Så uppfattade inte jag instruktionsvideon. Där såg jag bara en mikrofon som åkte runt på en massa platser i jiggen. Men ändå, sjukt. Är det inte Harmans jigg som ser ut att behöva en mängd mikrofoner? Och det ser dyrt ut.
jansch skrev:matssvensson skrev:jansch skrev:Sjukt...ja! Om jag förstår det hela rätt så behövs det 9 kalibrerade kompletta mikrofoner (inklusive mätförstärkare) av samma sort*
Inte ens jag som har samlat på kalibrerade mikrofoner/mätförstärkare under 20 år kan komma i närheten. Det är ju över 100.000 kronor till inköpet utöver inköpet av Knippel grejorna även om man köper från konkursbon....
* Jag kan inte tänka mej att man kan "blanda mikrofontyper" fritt och att softvaran håller reda på detta.
Så uppfattade inte jag instruktionsvideon. Där såg jag bara en mikrofon som åkte runt på en massa platser i jiggen. Men ändå, sjukt. Är det inte Harmans jigg som ser ut att behöva en mängd mikrofoner? Och det ser dyrt ut.
ok.... jag kanske såg fel .... tittade kanske på fel bild...
matssvensson skrev:Tangband skrev:5 ms= ljudets hastighet i rumstemperatur 343 m/s = 1,715 meter
Jag skulle skrivit ” Har sinussvepet med mikrofonen längre några likheter med verklig musikåtergivning som upplevs av hjärnan med större avstånd än 5 ms, i ett normal lyssningsrum med två högtalare ?
Jag gissade att det var det du menade. Men en tid är fortfarande inte ett avstånd, oavsett om man befinner sig i ett normalt lyssningsrum eller inte.
Ted_B skrev:Så ett ljusår är inte ett avstånd?
Nattlorden skrev:Magico använder en kippel-robot
https://www.facebook.com/MagicoLLC/videos/609534989795383/
As a result, the accuracy achieved is much higher than that of an anechoic chamber.
rajapruk skrev:Coolt att Charles Sprinkle nu är inblandad och vill hjälpa till.
Intressant att han också använder Klippel, även med tillgång till de stora ekofria kammarna.
rajapruk skrev:Coolt att Charles Sprinkle nu är inblandad och vill hjälpa till.
Intressant att han också använder Klippel, även med tillgång till de stora ekofria kammarna.
philipbtz skrev:Gansa intressant tråd där. Någon som skickat in piPs än?
philipbtz skrev:Gansa intressant tråd där. Någon som skickat in piPs än?
rajapruk skrev:Vilka nybörjarproblem??
https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.10934/
(Han verifierar här mot känd ekofri data, och får samma resultat)
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Gansa intressant tråd där. Någon som skickat in piPs än?
Låt Amir få bli varm i testkläderna och fått alla nybörjarproblemen ur världen först. (piPs + vägg och dämpmaterial dvs )
rajapruk skrev:Vilka nybörjarproblem??
https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.10934/
(Han verifierar här mot känd ekofri data på en ganska besvärlig högtalare, och får samma resultat)
Morello skrev:Betydligt billigare att mäta utomhus.
Morello skrev:Betydligt billigare att mäta utomhus.
rajapruk skrev:På det sätt Amir mäter nu, och värderar högtalare, så förutspår jag att JBL M2 Master Reference Monitor kommer bli tokhyllad, och bli rankad högst av alla högtalare.
petersteindl skrev:rajapruk skrev:På det sätt Amir mäter nu, och värderar högtalare, så förutspår jag att JBL M2 Master Reference Monitor kommer bli tokhyllad, och bli rankad högst av alla högtalare.
Ja, det är väl självklart, eftersom de på JBL verkar ha ett finger med i spelet över mätmetoden och har utvecklat sina egna högtalare med den mätmetoden eller motsvarande. Det är mätmetoden som resulterar i slutprodukten.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:Är jag ensam om här att instinktivt tycka att högtalaren är helt fel ställe att kompensera för stereosystemfel i?
Det känns så ibland.
Tangband skrev:rajapruk skrev:Är jag ensam om här att instinktivt tycka att högtalaren är helt fel ställe att kompensera för stereosystemfel i?
Det känns så ibland.
Jag undrar om Toole och Armir känner till detdär med stereosystemfel ?
Toole skriver lite om centerkanaler men inget om 1,4 kHz kompensationen, som säkerligen har med öppningsvinkel på 1.18 att göra.
I ett 5.1 system hör väl en sådan kompensationen inte alls hemma öht ?
Och vid tvåkanal- ett litet plus på 1 dB vid 1,4 kHz blir bättre på kanske 80% av skivorna med två högtalare. - min uppfattning hittills.
Företrädelsevis med klassisk akustiskt inspelad musik.
rajapruk skrev:Är jag ensam om här att instinktivt tycka att högtalaren är helt fel ställe att kompensera för stereosystemfel i?
Det känns så ibland.
rajapruk skrev:Tangband skrev:rajapruk skrev:Är jag ensam om här att instinktivt tycka att högtalaren är helt fel ställe att kompensera för stereosystemfel i?
Det känns så ibland.
Jag undrar om Toole och Armir känner till detdär med stereosystemfel ?
Toole skriver lite om centerkanaler men inget om 1,4 kHz kompensationen, som säkerligen har med öppningsvinkel på 1.18 att göra.
I ett 5.1 system hör väl en sådan kompensationen inte alls hemma öht ?
Och vid tvåkanal- ett litet plus på 1 dB vid 1,4 kHz blir bättre på kanske 80% av skivorna med två högtalare. - min uppfattning hittills.
Företrädelsevis med klassisk akustiskt inspelad musik.
Har du inte läst Tooles bok?
Läs kapitlet ”one toothed comb”.
Thomas_A skrev:Som tidigare nämnts vid många tillfällen, mäter man högtalare i frifält så visas en typ av respons. Är högtalaren designad med väggstöd så kommer den inte mäta som en optimal Harman-högtalare. Därför behövs kompletterande mätningar där högtalaren placerats som den är tänkt att placeras.
petersteindl skrev:rajapruk skrev:Är jag ensam om här att instinktivt tycka att högtalaren är helt fel ställe att kompensera för stereosystemfel i?
Det känns så ibland.
Var vill du i så fall lägga kompensation för stereosystemfel och motivera gärna varför.
Mvh
Peter
rajapruk skrev:petersteindl skrev:rajapruk skrev:Är jag ensam om här att instinktivt tycka att högtalaren är helt fel ställe att kompensera för stereosystemfel i?
Det känns så ibland.
Var vill du i så fall lägga kompensation för stereosystemfel och motivera gärna varför.
Mvh
Peter
Det blir fel hur man än gör känns det som
Men högtalaren är mest fel ställe tycker jag, om man vill köra flerkanal också.
Ingen ska ha kompensation tycker jag. Inte i studions system heller. Så mixas 2-kanalsmixen utifrån detta och blir rätt för alla.
Och sen ha en liten dsp-snutt man kan slå på när man vill för mixar som inte haft denna vänlighet.
Sen blir det kanske lite fel för hörlurslyssning i så fall, men det låter ju skit ändå!Eller bara slå på liten dsp-snutt för det.
Jag förstår att jag har fel. Men jag förstår inte varför
petersteindl skrev:
Ett annat sätt är att införa centerhögtalare samt att ha höger front och vänster front med en viss direktljudstonkurva och med en viss energikurva samt med ko9ntrollerad spridning gällande första reflex från golv och tak och sidoväggar.
Mvh
Peter
matssvensson skrev:Tangband skrev:Peter, menar du att varken Toole eller Atkinson har ett svar varför man mäter ?
Är Kevin Voeks hos Revel också okunnig om varför han mäter ? Är Phil Budd på Linn produkts som konstruerat Exakt också helt okunnig ? Är ingenjörerna på Kef och B/W även dessa okunniga varför man mäter ?
Jag antar att du som konstruktör satt dig in i deras mätmetoder och lärt dig allt om dessa och sedan utvecklat egna metoder för att komma längre ?
Kan du berätta lite om de mätmetoder du och lilltroll använde då äggen utvecklades ?
Kan du inte använda din stora kunskap och tipsa Amir om hur man mäter på bästa sätt ?
Jag tror Peter redan besvarat detta i flera tidigare inlägg, om än inte exakt på dessa frågor.
För mig är mätningar ett nödvändigt verktyg för utveckling och verifiering i eget konstruktionsarbete. MEN vad man mäter och hur är helt INDIVIDUELLT upp till konstruktörerna själva att bestämma och är de kunniga väljer de mätningar som gagnar deras konstruktionsmål. Jag är övertygad om att Toole, Voeks, Budd, Öhman, Steindl, Carlsson och många andra med dem har både svar på vad och varför de mäter.
Det är inte så jag tolkar det Peter skriver, utan utmaningen är istället huruvida det är möjligt att definiera allmängiltiga mätningar som tydligt kopplar goda lyssningsintryck i normal hemmiljö. Något som i min värld blir extra svårt för just högtalare eftersom resultatet så tydligt också beror på rummet/rymden de placeras i för sin återgivning. Allmänna mätningar för utvärdering av återgivningskvaliteter blir mellanmjölk för mig. Visst är de kul att titta på och spekulera/fantisera om hur konstruktörerna tänkt för att vilja åstadkomma ett sånt resultat, och om jag tror jag skulle uppskatta ljudet. Men veta skulle jag inte, inte förrän jag lyssnat till resultatet själv under kontrollerade former och inte förrän jag verkligen förstod konstruktörens intentioner med produkten.
Atkinson är ju själv inne på just detta i sin video i en annan aktuell tråd här, när han reflekterar över att inte alltid det som mäter ”bäst” på hans testbänk är det ger honom ger honom störst lyssningsglädje i slutändan. Jag kan också förvånas över att han med sin långa mäterfarenhet i min värld uppenbart mäter på exempelvis Larsen 8 i tokiga riktningar. Vilket för mig blir ytterligare ett argument för utmaningen att mäta som ett generellt utvärderingverktyg.
Som konstruktionshjälpmedel - absolut nödvändigt. Som allmängiltigt utvärderingsverktyg - kul, men av tveksamt värde. Enligt mig.
mvh, mats
Stig Carlsson skrev: Högtalarkonstruktioner 1953 - 1975
Den här sammanställningen avser att ge något av bakgrunden till mina högtalarkonstruktioner, dock utan anspråk på fullständighet. Att redovisa högtalarkonstruktioner utan att nämna något om tekniken bakom valet av högtalarelement eller om den mätteknik, som varit vägledande vid det dimensioneringsarbete, som gett högtalaren dess tonkurva, innebär att viktiga frågor utelämnas, som kan vara avgörande för hur intentionerna bakom konstruktionen förverkligas. Inte desto mindre har antagligen denna sammanställning en funktion att fylla, och till frågan om mätmetodiken finns det med säkerhet skäl för mig att återkomma.
Stig Carlsson i sin skrift: Högtalare, ljudupplevelse och mätmetoder skrev:Högtalare har länge omhuldats av nära nog mystik. Många säregna högtalarkonstruktioner har sett dagens ljus - de flesta baserade mer på tro än på vetande.
Under de senaste åren har emellertid tyngdpunkten alltmer förskjutits från tro/konst till vetenskap/teknik. Därmed är inte sagt att vårt vetande är fullständigt.
I 1973 års Stereo Hi Fi-handbok skriver Ulf Rosenberg, akustiklaboratoriet vid Statens Provningsanstalt:
"Tyvärr vet vi alldeles för litet om hur olika fysikaliska parametrar för högtalare påverkar vår upplevelse av högtalarljudet. Det finns ännu ingen metod att väga ihop mätningar av fysikaliska parametrar och på så sätt få fram ett betyg eller en värdesiffra som svarar mot den subjektivt upplevda ljudkvaliteten".
Vid bedömning av högtalare måste man således alltid låta det egna lyssningsintrycket bestämma, men det finns vissa fysikaliska fakta som man bör hålla i minnet.
Fullgod återgivning av musik ställer stora krav på apparaterna i hela återgivningskedjan. Ett av problemen är att behålla en rak tonkurva ända fram till lyssnaren. Hos förstärkare hålls tonkurvan rak inom en så snäv gräns som 1 dB eller mindre.
För högtalare och deras samarbete med rummet har man däremot svårigheter att klara toleransgränser på 10 dB. Detta, på ytan märkliga förhållande, beror på svårigheten att göra rättvisande mätningar.
När det gäller förstärkare, är det aldrig någon tvekan om vad och var man skall mäta. Man registrerar ingående signal och jämför den med utgående signalen över högtalaruttagen: en tämligen enkel mätprocedur.
För högtalare är problemet mer komplicerat: Var i rymden skall man ställa sin mätmikrofon och hur skall man placera högtalaren, för att få ett resultat som ger själva högtalarens egenskaper vid normala användningsförhållanden?
Tonkurvan för alla ljudkällor, även högtalare, påverkas av placeringen i förhållande till de närbelägna väggarna. Konstruerar man en högtalare att ha rak tonkurva i ett ekofritt rum ( ett speciellt akustiskt mätrum där alla väggar är ljudabsorberande), får man en baslyftning på 2 á 3 dB vid 100 Hz om denna högtalare monteras på en vägg i ett bostadsrum. Sätts högtalaren i ett hörn, fås en tre gånger så kraftig baslyftning (8- 9 dB).
Detta beror på att högtalaren vid låga frekvenser sänder ljudet inte bara framåt utan åt alla håll, även bakåt. Närbelägna väggar, golv eller tak kommer att reflektera ljudet, så att verkningsgraden påverkas. När ljudkällans avstånd från den reflekterande ytan är mindre än 1/5 av ljudets våglängd ökar verkningsgraden. Då avståndet är mindre än 1/10 av våglängden uppgår ökningen till 2 á 3 dB per reflektor d v s ca 5 dB för en placering nära både golv och vägg. (Ljudets våglängd är 3,4 m vid 100 Hz och 5,9 m vid 50 Hz).
Det borde således vara självklart, att vid mätningen införa reflekterande ytor på ett sätt, som motsvarar normal uppställning av högtalaren. Men redan om man tillför en enda vägg vid mätningen uppstår svårigheter. Vid någon frekvens kommer nämligen skillnaden i vägsträcka mellan direktljudet och det reflekterade ljudet att uppgå till en halv våglängd. Direktljudet släcks då nästan ut av det reflekterade ljudet och man får en svacka i tonkurvan, (fig.) vanligen vid 200 á 400 Hz.
Att mäta högtalarens tonkurvor i ekofritt rum kan för all del ge högtalarkonstruktören vissa upplysningar. Men det är direkt felaktigt att ge konsumenten sken av att dessa tonkurvor är representativa för högtalarens tonkurva under normala användningsförhållanden.
Om inte tonkurvan för direktljudet från högtalaren är representativ för den upplevda tonbalansen när man lyssnar i ett normalt bostadsrum, vad är det då man skall mäta?
petersteindl skrev:rajapruk skrev:Är jag ensam om här att instinktivt tycka att högtalaren är helt fel ställe att kompensera för stereosystemfel i?
Det känns så ibland.
Var vill du i så fall lägga kompensation för stereosystemfel och motivera gärna varför.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Personligen anser jag att om man har en bättre mätmetodik än gängse mätmetodik i branschen så skall man inte falla i gropen och anamma sämre mätmetodik än den man har. Man skall heller inte låta andra styra som har sämre mätmetodik än en själv. Därför är jag skeptisk till att låta så kallad tredje part hålla i trådarna. Det är lätt hänt att det blir en slags sameness över alla konstruktioner som genomgår sådan mätning och korrigeras därefter eller som utvecklas med sådan mätmetod. Denna sameness återspeglar då mätmetodikens svagheter. Om dessutom mätmetodiken hos ASR är utvecklad av annan konkurrerande högtalartillverkare, så förstår jag inte varför de konstruktörer som har bättre mätmetodik måste rätta sig efter konkurrenters sämre mätmetoder.
...
Om ASR skulle få för sig att vilja mäta mina högtalare så är det jag som i så fall bestämmer vilken mätmetodik ASR skall mäta med. Dessutom skulle jag kräva att ASR mäter andra högtalare enligt min mätmetodik så att konsumenten d v s ASRs läsarkrets får jämföra.
Den högtalarkonstruktör som lyckas med bedriften att få till en mätmetodik där objektiv mätning och subjektiv lyssning får en klar korrelation vid lyssning i stereo i bostadsrum har åstadkommit något som är betydligt mer värdefullt för konsumenter än byggandet av några högtalare oavsett hur bra högtalarna än är.
matssvensson skrev:Tangband skrev:3. Dessa skillnader blir större vid längre mätavstånd. Vid vilket avstånd tvistar de lärde.
Jag är dock övertygad att vid 2-3 ms ( kring en meter ) är en gräns där det långsamt börjar diffa mellan mikrofonen och hjärnan. 5 ms eller mer ( mer än 1,7 meter ) är definitivt en hörbar skillnad i mikrofonens upptagande av ljud och hjärnans selektering.
Nej, skillnaden mellan vad en mikrofon plockar upp och hur vår hörsel avkodar ljudet som fångas upp av öronen har inget med själva avståndet att göra. Det är precis samma ljudvågor som träffar mikrofonen och ett öra på samma plats i rymden oavsett avstånd till ljudkällan. Skillnaden är att ljudvågor är en vektorstorhet = har både en styrka OCH en riktning/rörelse. Det är riktningen en ensam rundupptagande mikrofon inte klarar av. Det tillsammans med att fönstrade mätmetoder samlar på sig allt ljud under fönsterstorlekens tidsrymd och använder allt det ljudet som ett och samma ljud för att beräkna fram ett mäteesultat med någon noggrannhet i frekvensdomänen. Därmed ”tappar” mätmetoden även tidsbegreppet under fönstrets tidsrymd. Den anser allt uppsamlat ljud som ett ljud i en och samma tidpunkt.
Mekanismer i vår hörsel avkodar både riktning och tid hos det infallande ljudet. DET är den stora skillnaden mellan uppmätt mätgraf med mikrofon och det vi hör med vår hörsel enligt mig. Inte avståndet.
mvh, mats
Tangband skrev:Matssvensson:
Jag håller med dig och jag tror inte vi menar olika, men vill påstå att tid är lika med avstånd om vi pratar om ljudvågor och att hjärnans selektering vid musik infaller efter några ms .
Kom ihåg att det är musik du, efter du mätt , ska lyssna till. Inte statiska sinustoner eller puls. Musik är frekvens och amplitud förändringar i tid, ned till mycket korta tidsintervall. Hur upplevs musiken ? Har sinussvepet med mikrofonen längre några likheter med verklig musikåtergivning vars upplevelse uppstår i hjärnan med större avstånd än 5 ms ? I ett normalt rum med två högtalare?
Naturligtvis är det ljud som når örat exakt detsamma som det som når mikrofonen oavsett avstånd.
Det är selekteringen i hjärnan som utgör skillnaden. Då man lyssnar på musik. Och att hjärnans selektering till stor del bortser från infallande ljud som kommer senare i tid . Tex reflekterande ytor från väggar i ett lyssningsrum på lite längre avstånd. Här tar mikrofonen upp allt ljud, väljer inte bort något, och ritar upp kurvan på mätprogrammet, medan hjärnan vid lyssningen inte stördes lika mycket av reflexerna.
Det är därför Atkinson har 50 tums ( 1, 27 m ) mätavstånd för mikrofonen till högtalaren, vid många av hans mätningar.
Maarten skrev:Och det är väl därför man mäter i många riktningar och helst utan reflexer, eller hur? Det är ju inget oöverstigligt problem det du beskriver ovan. Dock jobbigt att genomföra och med visst föremål för tolkning/översättning.
Tangband skrev:Matssvensson: det är detta som man får fundera över . Som du själv beskriver så behöver olika högtalare olika placering och olika förutsättningar vid mätningar. En panelhögtalare behöver högst troligt mätas annorlunda än med Tooles / Atkinsons/ Amirm:s principer.
Användare som besöker denna kategori: VintageHiFi och 18 gäster