Tangband skrev:Atkinson använder 50 tums avstånd ( 1,27 meter ) vi mätande rakt framför högtalare- på de flesta modeller oavsett hur stora de är. Medveten naturligtvis om att det krävs lite längre avstånd med större högtalare. Jag tror han har 50 tum för att ha en slags referens. 1,3 meter passar utmärkt för mindre 2-vägare. Det är en sådan mätning + i vinklar, som korrelerar bäst med hörselns intryck mellan 300-20000 Hz från lyssningsplats- enligt min erfarenhet i vart fall.
Nu får jag nog ducka.
Mätningen av Wilson- högtalaren säger en hel del om diskant/ boomer delningen och dippen på 6 dB, trots 1,27 meters avstånd.
Atkinson presenterar ju dessutom en hel massa andra mätningar i vinklar till högtalaren.
Man kan undra varför Wilson använder den där filtstjärnan runt diskanten , det enda som borde bli är väl mer diffraktion...Och troligen mindre rakt än utan filten.
Men konstruktören kanske gillar ljudet ?
Ja, större avstånd mellan högtalare och mikrofon minskar vinkelkänsligheten för summeringen mellan elementen. Samtidigt vill du undvika att få med oönskade reflexer från begränsningsytorna när du inte mäter i ekofria rum med fönstrade mätningar, och då vill du ha maximalt avstånd till begränsningsytorna för att tidsfönstret ska kunna bli så stort som möjligt och därmed öka mätnoggrannheten. Det blir till att kompromissa och kompromissen landar vanligen på 1,3 till 1,5 m för normala bostadsrum/kontorsmiljöer. Det fungerar bra för mindre högtalare med mindre strålningsytor och sämre för större.
Klippels NFS lösning ser intressant ut - att mäta i en mängd punkter och sen krunscha matematik för att summera högtalarens bidrag och subtrahera rummet från ekvationen. Under förutsättning att du håller reda på var de olika mätningarna gjorts (och hur strålkällorna är utformade gissar jag). Verkar smart även om jag inte längre kommer ihåg tillräckligt mycket från teknistiden för att fullt greppa utmaningarna med metoden. Ska bli kul att följa vad Amir får ut av jiggen i ASR.
De gånger jag mätt på Wilson högtalare (och andra med liknande lösningar samt i egna experiment) har jag också kommit fram till att skarpa kanter ökar diffraktion och oroligheter i tonkurvorna vid mätning, även om det är filt.
mvh, Mats