Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Det kanske är en resonans i lådan, och att ni mätte på olika hög volym?
Amir nämnde ju något om resonans i lådan.
rajapruk skrev:Han gjorde ju distorsionsmätning, så varför saknar du det? Eller menar du mer detaljer?
Tangband skrev:http://digitalstereophony.blogspot.com/2019/05/kali-lp-6-or-jbl-305p-mkii-which-one.html
Amirs mätning diffar lite från det jag själv mätt upp rakt framför högtalaren, och även hur andra mätt. Peaken vid 1,8 kHz syns inte lika uttalat med mina mätningar. Inte heller denna mätning från digitalstereophony ( länken längst upp ) uppvisar den peaken, och stämmer rätt bra med mina egna mätningar. Men det finns andra mätningar som har peaken- kanske olika produktionsexemplar?
Nederst on axis 1,3 m ifrån Jbl 305 mkII stående mitt i rummet 50 cm ovanför golvet.
Tangband skrev:...och nu har folk börjat mäta på sina egna Jbl p305mkII i audiosciencerewiev tråden.
Ingen av dessa uppvisar nån peak vid 1,8 kHz.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 11/page-19
schmutziger skrev:Tangband skrev:...och nu har folk börjat mäta på sina egna Jbl p305mkII i audiosciencerewiev tråden.
Ingen av dessa uppvisar nån peak vid 1,8 kHz.
https://www.audiosciencereview.com/foru ... 11/page-19
Som jag förstår det mäts det rätt närma i den där klippel mackapären och sen skalas det o hålls på, så kan det vara:
1. artefakt som inte syns om man mäter på längre avstånd?
2. artefakt från mätriggen tidig reflektion el dyl?
3. dålig mick?
när han har mätt minst ett par högtalare till så kommer vi får se om det tillfaller mätuppställningen eller ej kanske?
Kraniet skrev:Tycker nivån från ca 1,5 kHz och uppåt ligger lite väl högt. Allt över 1,5 kHz skulle jag vilja sänka 2-3 dB.
Men högtalaren har ju "HF trim -2 dB" så det kanske är görbart
edit: men mätningarna ser ju nästan ut att vara gjorda med +2 dB inställningen? Kan det va tänkt att man ska kunna lyssna på högtalarna med nivån över 3 kHz ca 8 dB högre än nivån vid 500 Hz?
Thomas_A skrev:Tangband skrev:http://digitalstereophony.blogspot.com/2019/05/kali-lp-6-or-jbl-305p-mkii-which-one.html
Amirs mätning diffar lite från det jag själv mätt upp rakt framför högtalaren, och även hur andra mätt. Peaken vid 1,8 kHz syns inte lika uttalat med mina mätningar. Inte heller denna mätning från digitalstereophony ( länken längst upp ) uppvisar den peaken, och stämmer rätt bra med mina egna mätningar. Men det finns andra mätningar som har peaken- kanske olika produktionsexemplar?
Nederst on axis 1,3 m ifrån Jbl 305 mkII stående mitt i rummet 50 cm ovanför golvet.
Din mätning skiljer sig en del från Kippelmätningen. Vilket ställer en del frågor.
Tangband skrev:Menade du Armirs mätning eller min ?
Thomas_A skrev:Klippeln trollar bort rummet genom att mäta rummets bidrag.
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Klippeln trollar bort rummet genom att mäta rummets bidrag.
Det går väl inte hur långt som helst?
Morello skrev:Jag är skeptisk till mätmetoden - hur trollar man bort efterklangen?
Om jag vore Amir skulle jag komplettera med mätning i ekofri miljö.
Kraniet skrev:De där på Klippel är ju ena amatörer så hur i all fridens dar skulle mätmetoden kunna va vettig? ..
Tangband skrev:Kraniet skrev:De där på Klippel är ju ena amatörer så hur i all fridens dar skulle mätmetoden kunna va vettig? ..
Men det ändå måste vara ett helsicke att ställa in allt rätt. Amir mäter i ett garage där han nyss skrev att det var kallt. Påverkar det element och mikrofon om det är 10 + ?
Morello skrev:Jag är skeptisk till mätmetoden - hur trollar man bort efterklangen?
Om jag vore Amir skulle jag komplettera med mätning i ekofri miljö.
Morello skrev:Har någon jämfört ekofria mätningar med Klippels mätningar?
rajapruk skrev:Jag fattar heller inte hur det går till. Kan tänka mig att det är en företagshemlighet.
Men det känns trovärdigt för mig när personer som Charles Sprinkle använder det.
Har för mig att även Peter Steindl nämnde Klippel i positiva ordalag för något år sedan, relaterat till mätning.
Kraniet skrev:De där på Klippel är ju ena amatörer så hur i all fridens dar skulle mätmetoden kunna va vettig? ..
Morello skrev:Bludder bludder.
idea skrev:Klippel använder sig av akustisk holografi (https://en.wikipedia.org/wiki/Acoustic_holography ) och lite mer tillägg för att kunna räkna bort rumsbidraget.
AH går ut på att man mäter vågfronten (vektorljudfältet) på ett visst avstånd vilket gör att man kan räkna sig både fram till ljudkällan och bakåt ut i rummet. Knepet är att kunna mäta vågfronten eftersom man behöver mäta över en yta där användbart frekvensområde uppåt bestäms av hur tätt man mäter och ner i frekvens bestäms av hur stor yta man mäter. Vid steady state (högtalarmätning där man själv styr över signalen) kan man scanna ytan med en mikrofon men vid transienta mätningar (tex varvtalssvep på en motor) behöver man använda en mikrofongrid med upp till några hundra mikrofoner.
Nu pratar vi AKUSTIK i den högre skolan där man i princip löser vågekvationen för att få sina svar.
philipbtz skrev:Hur stor analysbandbredd behövs för att mäta klass D? Måste man upp över 4-500kHz eller vad? Det är sunt att man är skeptisk mot mätningar som har sådan tyngd i communityn men samtidigt hade jag gärna sett att du med flera går in och bidrar på asr så att det blir bättre då. Kritiken är ofta abstrakt och svår för mig eller någon annan att driva vidare.
Ncore NC500 med och utan filter 40kHz bandbredd.
[ Bild ]
Varken Hypex mätningar, oberoende mätning av ASR, Stereophile eller andra har hittat de problem som flera hävdar här borde finnas. Det måste väl finnas någon person i landet t.ex. du själv Morello som har utrustning för att mäta på slutsteg. Jag tror utan tvekan det går att få tag på ett nc400 monoblock som är korrekt konstruerat som du kan låna för att mäta på. Så kan du lägga upp bilder på de fel som finns så lovar jag att sprida det på alla forum som finns så att alla kan ta del av hur vi alla har blivit lurade.
Morello skrev:Du tar fram en mätning utförd vid 1 kHz och visar därmed att du inte förstod min invändning - analysbandbredden vid 20 kHz måste vara minst cirka 80 kHz om andra- och tredje-tonen skall inkluderas i resultatet. Är du på det klara med det? Om så är fallet borde det vara självklart att THD vs frekvens-mätningar med analysbandbredd om mindre än 80 kHz blir svårt missvisande över en frekvens som motsvarar ungefär en tredjedel analysbandbredden.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Du tar fram en mätning utförd vid 1 kHz och visar därmed att du inte förstod min invändning - analysbandbredden vid 20 kHz måste vara minst cirka 80 kHz om andra- och tredje-tonen skall inkluderas i resultatet. Är du på det klara med det? Om så är fallet borde det vara självklart att THD vs frekvens-mätningar med analysbandbredd om mindre än 80 kHz blir svårt missvisande över en frekvens som motsvarar ungefär en tredjedel analysbandbredden.
Finns det någon större nytta med att mäta andraton över 10kHz, tredjeton över 6,7kHz osv tycker du?
With the M22's very low level of noise, I had to test how its THD+N percentage changed with frequency at a very high level, 28.3V (equivalent to 100W into 8 ohms, 200W into 4 ohms, or 400W into 2 ohms), to be sure I was looking at true distortion. Even so, the distortion remained very low and uniform with frequency, with a small rise in the top octave (fig.7). That the distortion waveform at this power level was primarily the subjectively innocuous third harmonic (fig.was confirmed by spectral analysis (fig.9). Testing the M22 at very high power with an equal mix of 19 and 20kHz tones (fig.10) showed that the second-order intermodulation product at 1kHz lay close to –110dB (0.0003%), with the higher-order products at 18 and 21kHz higher in the left channel (blue trace) than in the right (red). Even so, at –82dB (0.012%), these are of no concern.
Tangband skrev:Man kan konstatera i vart fall att LTS inte hittat ett enda klass D steg som ännu klarat ett F/E test odetekterat. Synd bara att de kanske inte testat alla steg som verkar intressant. En sån där modern Hypex historia skulle vara superintressant att se om den klarar ett sådant test.
Philipbtz- är du beredd att låna ut ditt Hypex-steg till LTS och fråga om du får vara med i testpanelen ?
philipbtz skrev:Tangband skrev:Man kan konstatera i vart fall att LTS inte hittat ett enda klass D steg som ännu klarat ett F/E test odetekterat. Synd bara att de kanske inte testat alla steg som verkar intressant. En sån där modern Hypex historia skulle vara superintressant att se om den klarar ett sådant test.
Philipbtz- är du beredd att låna ut ditt Hypex-steg till LTS och fråga om du får vara med i testpanelen ?
Nja med tanke på motståndet vet jag inte. Det är många pengar att skicka fram och tillbaka så att säga. Jag har tidigare försökt att få ett sådant test gjort av LTS men då var det så ointressant från deras sida att de inte ens ville göra testet. Alltså så viktigt är det inte för mig - synd om det är detekterbart men inte hela världen för mig. Det är bara ett slutsteg som jag råkar tycka låter bättre än de andra steg jag ägt/testat med tidigare. Det är inget magiskt med steget men jag tycker man får bra prestanda för pengarna.
Irritationen kommer fram när vissa personer konstant hård-dissar valet vissa här har gjort att köpa steget och avfärdar alla tester som har gjorts på hela internet - objektiva och subjektiva. Det presenteras inte heller hårddata med motbevis från dessa personer! Det spelar ju ingen roll om det är John Atkinson eller någon annan som gjort testet. Det finns alltid någon ursäkt varför steget är skit och att varför man borde köra en brummande RB1080 eller trasig 208 THX istället. Alltså kan man inte få välja ett steg som inte är godkänt av LTS på forumet utan att bli totalt dumförklarad??
Alla verkar följa LTS helt blint och för mig personligen funkar inte detta koncept. Det är väldigt tydligt när något nytt test är gjort av LTS för då sitter alla med de prylarna helt plötsligt och inget kan rubba åsikten om produkten i fråga oavsett hur det mäter eller låter subjektivt för någon annan. Man möts med personangrepp och mobbande och erfarna medlemmar håller varandra om ryggen. Lycka till att få detta forumet att leva vidare i framtiden när alla gamla rävar försvinner. Så stort är inte intresset av ljud i kommande generationer att de kommer stå ut med sådant här. Som tur är för mig så är mitt tålamod ganska så jäkla bra och mitt intresse kommer antagligen alltid vara väldigt högt - jag älskar hi-fi helt enkelt. Jag kommer fortsätta att ifrågasätta och gå till botten med saker inom hobbyn.
Tangband skrev:philipbtz skrev:Tangband skrev:Man kan konstatera i vart fall att LTS inte hittat ett enda klass D steg som ännu klarat ett F/E test odetekterat. Synd bara att de kanske inte testat alla steg som verkar intressant. En sån där modern Hypex historia skulle vara superintressant att se om den klarar ett sådant test.
Nja med tanke på motståndet vet jag inte. Det är många pengar att skicka fram och tillbaka så att säga. Jag har tidigare försökt att få ett sådant test gjort av LTS men då var det så ointressant från deras sida att de inte ens ville göra testet. Alltså så viktigt är det inte för mig - synd om det är detekterbart men inte hela världen för mig. Det är bara ett slutsteg som jag råkar tycka låter bättre än de andra steg jag ägt/testat med tidigare. Det är inget magiskt med steget men jag tycker man får bra prestanda för pengarna.
Irritationen kommer fram när vissa personer konstant hård-dissar valet vissa här har gjort att köpa steget och avfärdar alla tester som har gjorts på hela internet - objektiva och subjektiva. Det presenteras inte heller hårddata med motbevis från dessa personer! Det spelar ju ingen roll om det är John Atkinson eller någon annan som gjort testet. Det finns alltid någon ursäkt varför steget är skit och att varför man borde köra en brummande RB1080 eller trasig 208 THX istället. Alltså kan man inte få välja ett steg som inte är godkänt av LTS på forumet utan att bli totalt dumförklarad??
Alla verkar följa LTS helt blint och för mig personligen funkar inte detta koncept. Det är väldigt tydligt när något nytt test är gjort av LTS för då sitter alla med de prylarna helt plötsligt och inget kan rubba åsikten om produkten i fråga oavsett hur det mäter eller låter subjektivt för någon annan. Man möts med personangrepp och mobbande och erfarna medlemmar håller varandra om ryggen. Lycka till att få detta forumet att leva vidare i framtiden när alla gamla rävar försvinner. Så stort är inte intresset av ljud i kommande generationer att de kommer stå ut med sådant här. Som tur är för mig så är mitt tålamod ganska så jäkla bra och mitt intresse kommer antagligen alltid vara väldigt högt - jag älskar hi-fi helt enkelt. Jag kommer fortsätta att ifrågasätta och gå till botten med saker inom hobbyn.
Hifi ska vara kul- håller med dig.
Tänk om det är såhär då.... flera är konstruktörer på detta forum, och har kanske kommersiella intressen med handen i syltburken s.a.s. och vill driva sina åsikter för att man själv är övertygad om att det stämmer ?
Nu påstår jag inte att det är så, men du tror väl inte detta forum drivs helt ideellt ?
Med det sagt- det finns väldigt stor kunskap som förmedlats här genom åren och om man ser bort från uppenbara försäljningsintressen så finns det mycket att lära.
Tangband skrev:
Tänk om det är såhär då.... flera är konstruktörer på detta forum, och har kanske kommersiella intressen med handen i syltburken s.a.s. och vill driva sina åsikter för att man själv är övertygad om att det stämmer ?
Nu påstår jag inte att det är så, men du tror väl inte detta forum drivs helt ideellt ?
Med det sagt- det finns väldigt stor kunskap som förmedlats här genom åren och om man ser bort från uppenbara försäljningsintressen så finns det mycket att lära.
Tangband skrev:philipbtz skrev:Tangband skrev:Man kan konstatera i vart fall att LTS inte hittat ett enda klass D steg som ännu klarat ett F/E test odetekterat. Synd bara att de kanske inte testat alla steg som verkar intressant. En sån där modern Hypex historia skulle vara superintressant att se om den klarar ett sådant test.
gopnik skrev:För att sätta saker i perspektiv, det Atkinson säger är bra för att vara en klass D-förstärkare, är alltså 0,1 % THD+N vid 20 khz, och dominerat av tredjeton dessutom. Ett (övre) mellanklass AB-steg som RB-1080/RB-1582 ger en tiondel av distorsionen för halva priset. Och mer musikeffekt.
RogerGustavsson skrev:Vad är då vitsen med klass-D? Mindre elförbrukning möjligen.
petersteindl skrev:Jag har för avsikt att snart göra ett inlägg med mina synpunkter gällande högtalarmätningar och det blir inte såsom andras synpunkter men jag har alltid valt att gå min egen väg.
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:Jag har för avsikt att snart göra ett inlägg med mina synpunkter gällande högtalarmätningar och det blir inte såsom andras synpunkter men jag har alltid valt att gå min egen väg.
Mvh
Peter
Ser med spänning fram emot detta!
paa skrev:petersteindl skrev:Jag har för avsikt att snart göra ett inlägg med mina synpunkter gällande högtalarmätningar och det blir inte såsom andras synpunkter men jag har alltid valt att gå min egen väg.
Mvh
Peter
Mvh
Peter
matssvensson skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Jag har för avsikt att snart göra ett inlägg med mina synpunkter gällande högtalarmätningar och det blir inte såsom andras synpunkter men jag har alltid valt att gå min egen väg.
Mvh
Peter
Kan det vara detta inlägg från annan tråd?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=69852&p=2084885#p2084867
petersteindl skrev:matssvensson skrev:paa skrev:Ser med spänning fram emot detta!
Kan det vara detta inlägg från annan tråd?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=69852&p=2084885#p2084867
Precis, det inlägget var adresserat till dig, men är fortfarande obesvarat.
Mvh
Peter
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 24 gäster