Opera i barna öron :(

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5646
Blev medlem: 2016-08-01

Opera i barna öron :(

Inläggav dewpo » 2020-01-27 20:07

Hej alla!

Jag har en fråga till expertisen :D

Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen :cry:
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning :?

Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera :oops:

Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19258
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-27 21:28

2 saker har hänt:
- Din hörsel har blivit sämre.
- Din smak har utveckalts. Inte bara opera låter bättre nu, utan sannolikt också annan musik som kan vara svårtillgänglig för små barn, t.ex. tidiga Einstutzende Neubauten, Fron 242, tidiga Kraftwerk (alltså innan dom blev ett synthband).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5929
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Michael » 2020-01-29 22:50

Avses opera live eller uppspelad via något?

Undra om opera innehåller höga frekvenser... du kanske hör de sämre nu.

PS. Opera har jag alltid haft svårt att lyssna på, tycker inte alls om det. Men på senare år har jag varit på opera, alltså live (har aldrig tidigare hört det live). Det gick bra. ..hmm, jag är ju äldre nu :?

//Michael

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32626
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Bill50x » 2020-01-29 23:49

dewpo skrev:Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?

Det är ganska mycket som ändras när man blir vuxen. Smak för mat och dryck tex. Det är få barn som gillar whisky till exempel, svamp brukar inte heller gå ner. Beska, strama smaker är också sådant som ogillas.

Så varför skulle inte detta gälla musik? I unga åldrar är hörseln mycket bättre, ja. Därför tycker man ofta inte om höga kraftiga ljud.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5646
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav dewpo » 2020-01-30 00:17

8O Jag har annars klarat mig ganska bra från kulturell indoktrinering.
Skyr fortfarande kokta grönsaker som pesten :twisted:
Bara att tänka på melodifestivalen får mig att må illa 8)
Det är faktiskt mycket få saker som jag ändrat uppfattning om som vuxen,
Jag antar att det har med min personlighet att göra :oops:

Men jag vill förstås ha maten lite starkare nu än som barn,
Och musiken lite hårdare :twisted:

Sen har jag lärt mig att man inte alltid skall vara sann och ärlig, Det uppskattas inte :roll:
Men någon duktig lögnare har jag aldrig blivit :wink:

Så jag lutar åt att Opera faktiskt låter annorlunda i en vuxen människas öron :|
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32626
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Bill50x » 2020-01-30 00:26

dewpo skrev:Så jag lutar åt att Opera faktiskt låter annorlunda i en vuxen människas öron :|

Ska jag vara ärlig är jag inte heller speciellt förtjust i opera, trots att jag numera är pensionär. Och att se skäggiga karlar springa omkring i beiga trikåer och sjung-prata sig igenom svamliga texter utan handling är inte riktigt min kopp the.

Men det finns lite modernare saker som jag gillar, Schnittke tex har gjort en del bra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav petersteindl » 2020-01-30 01:14

Opera, musikens lysande höjdpunkt. Jag tror det var 1970 som jag startade Operasällskapet inom LTS. Vi blev ungefär 6 personer.

En tråd om opera utan opera är ingen tråd om opera. Då är det lika bra att ta tjuren vid hornen. :twisted: :D



I modern tappning.



I kontrast är Puccinis La Boheme.



Annars är väl Carmen en av de mer lättsmälta.



Opera utan Birgit Nilsson är otänkbart. Elektra är en av hennas paradroller. Jag såg Birgit på Operan i Stockholm i bl.a. just Elektra på 70-talet. Den andra föreställningen var Tristan och Isolde. Vi köade i 29 timar för biljetter. Jag var nummer 5 i kön. :)



Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2020-01-30 01:59, redigerad totalt 2 gånger.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 3042
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ronnie » 2020-01-30 01:21

dewpo skrev:Hej alla!

Jag har en fråga till expertisen :D

Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen :cry:
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning :?

Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera :oops:

Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?


Minns du opera från TVn och radion eller live?
Opera ställer höga krav på stereon/rummet för att inte låta jobbigt. Finpillar oändligen med ”akustiken” hemma med operainspelningar som testmusik.
Jag har inga otäcka ljudminnen från det lilla jag upplevde live som liten. Det var nog typ Trollflöjten och kanske nåt mer.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5646
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav dewpo » 2020-01-30 01:29

:D Bra med exempel, Men vi saknar ännu en förklaring på varför jag, Och tror jag, Andra med mig som barn undrade vem som plågade tanten som skrek i falsett.
Medans jag nu nästan uppfattar det som sång :oops: Är det bara tillvänjning som gör skillnaden eller hör barn bättre/annorlunda?

Ronnie skrev:
dewpo skrev:Hej alla!

Jag har en fråga till expertisen :D

Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen :cry:
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning :?

Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera :oops:

Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?


Minns du opera från TVn och radion eller live?
Opera ställer höga krav på stereon/rummet för att inte låta jobbigt. Finpillar oändligen med ”akustiken” hemma med operainspelningar som testmusik.
Jag har inga otäcka ljudminnen från det lilla jag upplevde live som liten. Det var nog typ Trollflöjten och kanske nåt mer.


Live var det inte, Så mycket vet jag.
Menar du att min upplevelse skulle vara färgad av en dålig 80-tals aluminium diskat eller något liknande?
Så skulle det ju kunna vara, Jag minns inte att exakt hur och var jag hörde operan, Bara att jag upplevde de kvinnliga rösterna som hemskt vassa och mycket förställda!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 3042
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ronnie » 2020-01-30 03:41

dewpo skrev::D Bra med exempel, Men vi saknar ännu en förklaring på varför jag, Och tror jag, Andra med mig som barn undrade vem som plågade tanten som skrek i falsett.
Medans jag nu nästan uppfattar det som sång :oops: Är det bara tillvänjning som gör skillnaden eller hör barn bättre/annorlunda?

Ronnie skrev:
dewpo skrev:Hej alla!

Jag har en fråga till expertisen :D

Lite bakgrund först, Jag minns än hur hemskt opera lät när man var barn!
De förställda rösterna skar som knivar i öronen :cry:
Men nu som vuxen är det inte alls lika hemskt, Utan det går nästan att lyssna på med behållning :?

Vad är det som har förändrats?
Varför är upplevelsen helt annorlunda som vuxen?
Jag kan inte på minna mig att jag upplever andra ljud lika annorlunda, Utan upplevelsen är unik för opera :oops:

Och nu till kärnfrågan vilken upplevelse av opera är det som är den rätta?
Är det barnets oförstörda öron som upplever det verkliga sattyget, Eller har man som vuxen erhållit en mer raffinerad smak?


Minns du opera från TVn och radion eller live?
Opera ställer höga krav på stereon/rummet för att inte låta jobbigt. Finpillar oändligen med ”akustiken” hemma med operainspelningar som testmusik.
Jag har inga otäcka ljudminnen från det lilla jag upplevde live som liten. Det var nog typ Trollflöjten och kanske nåt mer.


Live var det inte, Så mycket vet jag.
Menar du att min upplevelse skulle vara färgad av en dålig 80-tals aluminium diskat eller något liknande?
Så skulle det ju kunna vara, Jag minns inte att exakt hur och var jag hörde operan, Bara att jag upplevde de kvinnliga rösterna som hemskt vassa och mycket förställda!

Jag har ingen fobi för aluminiumdiskanter, men att få plats med ljudet av en oförsiktig sopran i ett bostadsrum utan att det blir en obehagligt klirrande ljudgrogg av det hela är en utmaning.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-30 09:33

Är ju inget utpräglat operafan men uppskattar det ändå i lagom doser. Med intresse följde man Ingemar Bergmans filmatisering av Mozart's Trollflöjten. Fast just Trollflöjten tycker jag inte är så kul, hellre Don Giovanni. Den var vi och lyssande på i Savonilinna's Operafestival, jävlar vad bra! Hade väldigt bra platser i mitten på andra raden. Amadeus-filmen gav också en kick. Var i somras en vecka i Lucca, Italien, Puccinin's födelsestad. Där ges under sommarmånaderna entimmesförställningar i en av kyrkorna. Givetvis var vi där och lyssnade. Italien och opera, åtminstone italiensk opera, verkar finnas i folksjälen på något vis. Var på en utomhusförställning i Enna, Sicilien, för många år sedan. Spelades Tosca av Puccini, vilken publik, hela familjer med picnickkorgar och sedan sjöng de med! På något vis verkar de kunna sin sångskatt i Italien. På vägen upp mot Skandinavien gjorde vi ett uppehåll i nationalparken i Abruzzerna. På morgonen vaknade vi av att någon sjöng, en kille som stod och diskade vid utomhusköket en bit bort. Samme kille hade vi språkat med på kvällen, en "vanlig" italienare. Wagner har man också segat sig igenom, 5½ timme Götterdämmung. Det är häftigt men lite utdraget för en annan. Carmen har jag aldrig upplevt på scen men där finns några härliga partier. Lite roligt är att många äldre inspelningar är riktigt bra ljudmässigt, de kunde väl sitt hantverk de ljudteknikerna...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15368
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Harryup » 2020-01-30 10:09

Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19258
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-30 10:39

petersteindl skrev:Opera, musikens lysande höjdpunkt. Jag tror det var 1970 som jag startade Operasällskapet inom LTS. Vi blev ungefär 6 personer.

En tråd om opera utan opera är ingen tråd om opera. Då är det lika bra att ta tjuren vid hornen. :twisted: :D
...
Annars är väl Carmen en av de mer lättsmälta.

[ YouTube ]

...

Mvh
Peter


Fantastiskt framförande och produktion!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32626
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Bill50x » 2020-01-30 11:52

Harryup skrev:Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.

:mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav RogerJoensson » 2020-01-30 12:04

Harryup skrev:Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.

/Harry Up

Du menar att det egentligen inte är en massa högt "skrikande" tanter (och gubbar) som sjunger något som man inte hör vad det är och där man springer ut och in på scen ifrån olika håll? 8O
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15368
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Harryup » 2020-01-30 12:31

RogerJoensson skrev:
Harryup skrev:Opera i barns öron är en massa högt "skrikande" tanter som sjunger något som man inte hör vad det är på ett främmande språk man inte förstår och man fattar inte handlingen heller utan det verkar som en allvarligare form av buskis där man springer ut och in på scen ifrån olika håll.
Lite Stefan och Krister fast utan skratt. Och alla skall sitta still i evigheter helt tysta.
Lika kul som en långfredag på 60-talet.

/Harry Up

Du menar att det egentligen inte är en massa högt "skrikande" tanter (och gubbar) som sjunger något som man inte hör vad det är och där man springer ut och in på scen ifrån olika håll? 8O



Jo, men att barn genomskådar att det är just det. Att börja njuta av det kräver att man släpper lite på sina försvarsmekanismer.

Tell
 
Inlägg: 2565
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Tell » 2020-01-30 13:33

Opera är en rätt bissar o konstig sång ja. Men som vuxen har man ju blivit mer eller mindre utsatt för det i många många år vilket gör att man är lite mer van vid det o accepterar det lättare än vad ett barn gör. Men det är fortfarande en rätt konstig sång imo :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19258
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-30 13:59

Tell skrev:Opera är en rätt bissar o konstig sång ja. Men som vuxen har man ju blivit mer eller mindre utsatt för det i många många år vilket gör att man är lite mer van vid det o accepterar det lättare än vad ett barn gör. Men det är fortfarande en rätt konstig sång imo :)


Som musikintresserad vuxen så lyssnar man ju på en massa annan bisarr och konstig musik också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2686
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav STDI » 2020-01-30 16:10

2017 var jag och min sambo i Verona på "Operaresa". På planet dit träffade vi en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru. De skulle på samma resa. På Veronas gamla arena (i stil med Colosseum) såg vi Aida resp Tosca under två stekheta kvällar. En fantastisk upplevelse även om opera inte heller är min favoritmusik.

Just nu går Tosca på Malmöoperan. I morgon träffas vi alla fyra för att först äta Foajémiddag på Malmöoperan och sen se föreställningen. Det kommer säkert att bli bra. Och ett bidragande skäl till det är minnet som vi bär på tillsammans. Det är alltså inte bara musiken eller föreställningen i sig som gör det intressant.

För att förbereda mig idag har jag tittat på en intressant Tosca i "långfilmssnitt". Det är alltså inte inspelat på en scen utan i "de rätta" omgivningarna i Rom, där det hela ska ha utspelat sig år 1800. https://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI

Här är länk till en Veronaföreställning av Tosca: https://www.youtube.com/watch?v=jLGkXg3j49s
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav petersteindl » 2020-01-30 16:18

STDI skrev:2017 var jag och min sambo i Verona på "Operaresa". På planet dit träffade vi en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru. De skulle på samma resa. På Veronas gamla arena (i stil med Colosseum) såg vi Aida resp Tosca under två stekheta kvällar. En fantastisk upplevelse även om opera inte heller är min favoritmusik.

Just nu går Tosca på Malmöoperan. I morgon träffas vi alla fyra för att först äta Foajémiddag på Malmöoperan och sen se föreställningen. Det kommer säkert att bli bra. Och ett bidragande skäl till det är minnet som vi bär på tillsammans. Det är alltså inte bara musiken eller föreställningen i sig som gör det intressant.

För att förbereda mig idag har jag tittat på en intressant Tosca i "långfilmssnitt". Det är alltså inte inspelat på en scen utan i "de rätta" omgivningarna i Rom, där det hela ska ha utspelat sig år 1800. https://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI

Här är länk till en Veronaföreställning av Tosca: https://www.youtube.com/watch?v=jLGkXg3j49s


Har man en gång hört en opera så är den bästa förberedelsen inför nästa lyssning på samma opera att först läsa historien/handlingen. Därefter läsa librettot. Sedan blir upplevelsen som nytt. Samma info till öronen men på ett helt nytt sätt. Det är inte bara att man förstår vad som sker och vad som sjungs, man kan helt enkelt insupa musiken och prestationen/framförandet på ett betydligt bättre sätt. Man har förberett sitt kognitiva system och då kan man helt enkelt tillgodogöra sig framförandet på bästa sätt.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-30 16:38

Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? Den föreställningen i Savonlinna jag skrev om längre upp, sker i en gammalborggård med tak. Där vi satt gick det höra sångtexten fullt ut, fast så slängda i förståelsen av italienskan är vi inte men det fanns ju textremsor på engelska och italienska ovanför scenen (som var rejält bred). Misstänker att tydligheten fick god hjälp av den stora stenväggen bakom scenen. alltså ingen djup scen med en massa öppningar åt sidorna där bakom ridån. Upphör inte att förvånas av hur mycket kräm sångarna har, det är något annat än vissa trubadurer (framföralt kvinnliga) som knappt överröstar gitarren. Operasångarna behöver inget PA i rimligt väl lämpade lokaler.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2686
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav STDI » 2020-01-30 16:55

RogerGustavsson skrev:Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? ...

Jag tror inte det men jag minns inte säkert. Det är ju en gammal antik arena så den har fungerat långt innan PA uppfanns. Men då också för mycket annat än opera, i alla fall under lång tid.
Vad jag minns så var ljudet bra.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19258
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-30 18:07

STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? ...

Jag tror inte det men jag minns inte säkert. Det är ju en gammal antik arena så den har fungerat långt innan PA uppfanns. Men då också för mycket annat än opera, i alla fall under lång tid.
Vad jag minns så var ljudet bra.


Jag har också varit där, dock inte i opera-sammanhang. Man hör utan vidare ett vanligt samtal långt upp på läktaren, så någon förstärkning på en operasångare behövs inte.

Hur fungerar det annars att köra utomhus-opera inne i stan sådär? Blir det inte mycket störljud från trafik, gapande ligister och annat? Väldigt bra idé annars.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2686
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav STDI » 2020-01-30 18:13

Max_Headroom skrev:
STDI skrev:
RogerGustavsson skrev:Ett problem är att många förställningar utomhus kan vara att ljudet körs i högtalare. Är det så i Veronas arena? ...

Jag tror inte det men jag minns inte säkert. Det är ju en gammal antik arena så den har fungerat långt innan PA uppfanns. Men då också för mycket annat än opera, i alla fall under lång tid.
Vad jag minns så var ljudet bra.


Jag har också varit där, dock inte i opera-sammanhang. Man hör utan vidare ett vanligt samtal långt upp på läktaren, så någon förstärkning på en operasångare behövs inte.

Hur fungerar det annars att köra utomhus-opera inne i stan sådär? Blir det inte mycket störljud från trafik, gapande ligister och annat? Väldigt bra idé annars.

Jag minns ingen störning, annan än värmen. Det hade varit stekande hett under många dagar. Solen värmde upp all sten i arenan så även under kvällen när solen gick ner var det mycket varmt. Min sambo hade köpt "stolplats" åt oss. Vi satt på en plåtstol med ryggstöd. Det var ryggstödet hon var ute efter. Våra reskamrater satt på billigare platser med medhavd dyna direkt på stenplattformarna. Det gick väl an ergonomiskt, men stenen värmde extremt mycket för dem. Så vi satt svalare. Framför allt första kvällen hade sjukvårdsgängen mycket att göra med att ta hand om åskådare med mer eller mindre allvarliga värmeslag. Det blir nog svalare i morgon för oss.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36281
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Morello » 2020-01-30 18:14

Även kungliga operan använder PA-system idag, vilket gör att Aida var den sista operan jag såg/hörde i sagda operahus.
Är folk så in i djävulen indoktrinerade av starkt och taffligt ljud att till och med operan måste sälla sig till detta okynne?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32626
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Bill50x » 2020-01-30 19:30

Morello skrev:Även kungliga operan använder PA-system idag, vilket gör att Aida var den sista operan jag såg/hörde i sagda operahus.
Är folk så in i djävulen indoktrinerade av starkt och taffligt ljud att till och med operan måste sälla sig till detta okynne?

Tror det har med att göra den bristande kvaliteten på sångarna. Att sjunga ut rejält kräver sin hen (se där, man kan använda hen adekvat :-)) och många tar till förstärkning för att fixa sången. Såg en känd irländsk folkmusikgrupp (som jag förstås inte minns namnet på) i Göteborgs konserthus och trots den enorma förstärkningen som sker i den lokalen så valde man att köra via PA. Vilket såklart lät piss.

Jag tror att många musiker/producenter vill ha KOLL, dvs de kör in allting via mikrofoner (från röster) och instrument in i en mixer, för att kunna kontrollera vad som går ut via ett PA. Mycket dålig strategi på akustisk musik i bra lokaler. Men som inom alla yrken finns det bra yrkesmän - och dåliga.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-30 19:59

Hittade denna information: "The opera productions in the Verona Arena had not used any microphones or loudspeakers until a sound reinforcement system was installed in 2011."

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 871
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ogjort » 2020-01-30 21:32

petersteindl skrev:
Har man en gång hört en opera så är den bästa förberedelsen inför nästa lyssning på samma opera att först läsa historien/handlingen. Därefter läsa librettot. Sedan blir upplevelsen som nytt. Samma info till öronen men på ett helt nytt sätt. Det är inte bara att man förstår vad som sker och vad som sjungs, man kan helt enkelt insupa musiken och prestationen/framförandet på ett betydligt bättre sätt. Man har förberett sitt kognitiva system och då kan man helt enkelt tillgodogöra sig framförandet på bästa sätt.

Mvh
Peter


Det här är egentligen ett väldigt stort ämne... (som jag slitit med i snart 40 år)
Men jag kan tycka att det är absurt att handlingen i ett musikdramatiskt verk inte förmedlas i ögonblicket.
Överfört till t.ex. film eller teater, blir det ju helt kocko. "det går inte att höra vad skådisarna på scen säger - men läs handlingen innan så..." ?
(det är han betjänten som är mördaren)
Känns som en dramaturgisk katastrof.

Dessutom rimmar det illa med orsaken till operans uppkomst: Ett gäng gubbs i Florens som tyckte det vore intressant om publiken kunde följa dramat
på scen istället för dåtidens kontrapunktiskt invävda dolda texter i madrigaler, kantater och oratorier (riktade till Gud istället för till åhörarna).

Det är i huvudsak ett rent sångtekniskt problem.
Det går utmärkt att sjunga så att varje ord hörs. Till och med för sopraner.
Men det har bildats ett märkligt sång-ideal numera som kräver textmaskin.

Opera har blivit världens konstigaste konstform.
Obegripligt!

Anders O.
Senast redigerad av Ogjort 2020-01-30 21:38, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 871
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ogjort » 2020-01-30 21:37

Morello skrev:Även kungliga operan använder PA-system idag, vilket gör att Aida var den sista operan jag såg/hörde i sagda operahus.
Är folk så in i djävulen indoktrinerade av starkt och taffligt ljud att till och med operan måste sälla sig till detta okynne?


Är det verkligen rimligt med ett principiellt motstånd mot förstärkning?
Är det inte som alltid hur som är viktigare än "att"?

Idag borde snarare mikar o förstärkning användas oftare inom operakonsten, så man äntligen kan få en vaggvisa viskad istället för SKRIKEN i örat på bäbisen. (det senare gör det föga trovärdigt)

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 3042
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ronnie » 2020-01-30 21:44

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:
Har man en gång hört en opera så är den bästa förberedelsen inför nästa lyssning på samma opera att först läsa historien/handlingen. Därefter läsa librettot. Sedan blir upplevelsen som nytt. Samma info till öronen men på ett helt nytt sätt. Det är inte bara att man förstår vad som sker och vad som sjungs, man kan helt enkelt insupa musiken och prestationen/framförandet på ett betydligt bättre sätt. Man har förberett sitt kognitiva system och då kan man helt enkelt tillgodogöra sig framförandet på bästa sätt.

Mvh
Peter


Det här är egentligen ett väldigt stort ämne... (som jag slitit med i snart 40 år)
Men jag kan tycka att det är absurt att handlingen i ett musikdramatiskt verk inte förmedlas i ögonblicket.
Överfört till t.ex. film eller teater, blir det ju helt kocko. "det går inte att höra vad skådisarna på scen säger - men läs handlingen innan så..." ?
(det är han betjänten som är mördaren)
Känns som en dramaturgisk katastrof.

Dessutom rimmar det illa med orsaken till operans uppkomst: Ett gäng gubbs i Florens som tyckte det vore intressant om publiken kunde följa dramat
på scen istället för dåtidens kontrapunktiskt invävda dolda texter i madrigaler, kantater och oratorier (riktade till Gud istället för till åhörarna).

Det är i huvudsak ett rent sångtekniskt problem.
Det går utmärkt att sjunga så att varje ord hörs. Till och med för sopraner.
Men det har bildats ett märkligt sång-ideal numera som kräver textmaskin.

Opera har blivit världens konstigaste konstform.
Obegripligt!

Anders O.


Jag skulle inte förstå vad de sjunger ändå, p g a att det är på utrikiska. Svensk opera vill jag inte höra.
Textning är väl jättefiffigt? Använder det alltid t o m på engelskspråkiga filmer när man kan välja.
Ett smärre problem blir all sång om muffar och och bävrar i La Boheme, men andra kanske inte associerar som jag. :lol:
Sen är det väl sällan oerhört intressanta storys? Jag lyssnar iaf nästan uteslutande på opera för att det låter vackert.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58293
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Nattlorden » 2020-01-31 09:19

STDI skrev:2017 var jag och min sambo i Verona på "Operaresa". På planet dit träffade vi en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru. De skulle på samma resa. På Veronas gamla arena (i stil med Colosseum) såg vi Aida resp Tosca under två stekheta kvällar. En fantastisk upplevelse även om opera inte heller är min favoritmusik.

Just nu går Tosca på Malmöoperan. I morgon träffas vi alla fyra för att först äta Foajémiddag på Malmöoperan och sen se föreställningen. Det kommer säkert att bli bra. Och ett bidragande skäl till det är minnet som vi bär på tillsammans. Det är alltså inte bara musiken eller föreställningen i sig som gör det intressant.

För att förbereda mig idag har jag tittat på en intressant Tosca i "långfilmssnitt". Det är alltså inte inspelat på en scen utan i "de rätta" omgivningarna i Rom, där det hela ska ha utspelat sig år 1800. https://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI

Här är länk till en Veronaföreställning av Tosca: https://www.youtube.com/watch?v=jLGkXg3j49s


Tosca:n i Malmö är bra. (Fick den amerikanska sopranen när jag såg den) Bättre än uppsättningen 2001. Hoppas den var till stort nöje!

Generell not: Vad det gäller textmaskin, så har Malmö numera både Svenska och Engelska... och Engelska visar sig vara överlägset ( i alla fall med avseende på Tosca-librettot )!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2686
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav STDI » 2020-01-31 09:22

Nattlorden skrev:
STDI skrev:2017 var jag och min sambo i Verona på "Operaresa". På planet dit träffade vi en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru. De skulle på samma resa. På Veronas gamla arena (i stil med Colosseum) såg vi Aida resp Tosca under två stekheta kvällar. En fantastisk upplevelse även om opera inte heller är min favoritmusik.

Just nu går Tosca på Malmöoperan. I morgon träffas vi alla fyra för att först äta Foajémiddag på Malmöoperan och sen se föreställningen. Det kommer säkert att bli bra. Och ett bidragande skäl till det är minnet som vi bär på tillsammans. Det är alltså inte bara musiken eller föreställningen i sig som gör det intressant.

För att förbereda mig idag har jag tittat på en intressant Tosca i "långfilmssnitt". Det är alltså inte inspelat på en scen utan i "de rätta" omgivningarna i Rom, där det hela ska ha utspelat sig år 1800. https://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI

Här är länk till en Veronaföreställning av Tosca: https://www.youtube.com/watch?v=jLGkXg3j49s


Tosca:n i Malmö är bra. (Fick den amerikanska sopranen är jag såg den) Bättre än uppsättningen 2001. Hoppas den var till stort nöje!

Tack. Jag hoppas också att den VAR till stort nöje. Det är ikväll jag ska dit. :D
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58293
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Nattlorden » 2020-01-31 09:23

STDI skrev:Tack. Jag hoppas också att den VAR till stort nöje. Det är ikväll jag ska dit. :D


Ah, sorry. Trodde posten var äldre än så. Mycket nöje ikväll då!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23692
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-31 12:24

Ronnie skrev:Jag skulle inte förstå vad de sjunger ändå, p g a att det är på utrikiska. Svensk opera vill jag inte höra.
Textning är väl jättefiffigt? Använder det alltid t o m på engelskspråkiga filmer när man kan välja.
Ett smärre problem blir all sång om muffar och och bävrar i La Boheme, men andra kanske inte associerar som jag. :lol:
Sen är det väl sällan oerhört intressanta storys? Jag lyssnar iaf nästan uteslutande på opera för att det låter vackert.


Det är ofta ointressanta storys. Det är mera hur de sjunger än vad de sjunger som är det viktiga. Vi är alla olika och jag tar sällan in texter även i andra musikformer. Det är till och med så att där texten står i fonden till musiken, tenderar jag att skippa den musiken. Det finns en del artister som verkligen förstärker texten med sättet att sjunga och andra är det precis tvärtom med. Att vi tycker olika om musik kan vara rätt tydligt när någon hyllar något som "jättebra" och någon annan tycker det är helt ointressant. För mig går inte minst en stor del svenska artister bort där varken text eller musik tilltalar mig. I några fall är det andra artister som gör bättre framföranden än den skapande artisten.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36281
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Morello » 2020-01-31 12:27

Ogjort skrev:
Morello skrev:Även kungliga operan använder PA-system idag, vilket gör att Aida var den sista operan jag såg/hörde i sagda operahus.
Är folk så in i djävulen indoktrinerade av starkt och taffligt ljud att till och med operan måste sälla sig till detta okynne?


Är det verkligen rimligt med ett principiellt motstånd mot förstärkning?
Är det inte som alltid hur som är viktigare än "att"?

Idag borde snarare mikar o förstärkning användas oftare inom operakonsten, så man äntligen kan få en vaggvisa viskad istället för SKRIKEN i örat på bäbisen. (det senare gör det föga trovärdigt)

/Anders O.


Återgiven musik lyssnar jag gärna och ofta på hemma, men jag pröjsar inte flera hundra kronor för att lyssna på tafflig realtidsåtergivning. Jag har hittills inte hört någon kombination av ljudtekniker och PA-system som är i närheten av adekvat återgivning.

Jag vet inte om det beror på att det är ohyggligt svårt eller om yrket befolkas av charlataner.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58293
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Nattlorden » 2020-01-31 12:29

Morello skrev:Återgiven musik lyssnar jag gärna och ofta på hemma, men jag pröjsar inte flera hundra kronor för att lyssna på tafflig realtidsåtergivning. Jag har hittills inte hört någon kombination av ljudtekniker och PA-system som är i närheten av adekvat återgivning.

Jag vet inte om det beror på att det är ohyggligt svårt eller om yrket befolkas av charlataner.


Snarare du som inte kan koppla av analyshjärnan så du kan tillåta dig att njuta det på andra premisser... Ljudkvalitén är bara EN parameter.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36281
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Morello » 2020-01-31 12:42

Som sagt, åtetgiven musik lyssnar jag hellre på hemma och det är dessutom gratis.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32626
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Bill50x » 2020-01-31 13:16

Morello skrev:Som sagt, åtetgiven musik lyssnar jag hellre på hemma och det är dessutom gratis.

Gratis? Vem har du fått din anläggning och fonogram av?

Men precis som det är en viss känsla med att lyssna på en vinyl med omslaget i handen och läsande texter och info, jämfört med en fil från en server eller en CD vars omslag bara kan läsas med förstoringsglas, så är hela situationen kring en liveföreställning en upplevelse i sig. Oaktat ljudkvalitet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav petersteindl » 2020-01-31 14:09

Morello skrev:Som sagt, åtetgiven musik lyssnar jag hellre på hemma och det är dessutom gratis.

Återgiven musik är musik som är inspelad d v s memorerad och därefter återges via uppspelning. På operan är det ett live event som sker i realtid d v s inte memorerad musik som spelas upp och därmed inte återgiven musik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36281
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Morello » 2020-01-31 14:16

Förstod du vad jag menade?

Jag brukar kalla det realtidsåtergivning - i brist på bättre benämning för musik som återges i realtid. - det enda som saknas är att musiken tagit paus på lagringsmedia.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav petersteindl » 2020-01-31 15:02

Morello skrev:Förstod du vad jag menade?

Jag brukar kalla det realtidsåtergivning - i brist på bättre benämning för musik som återges i realtid. - det enda som saknas är att musiken tagit paus på lagringsmedia.

Jag förstod vad du vill ha sagt, men ljudåtergivning är återgivning av inspelad musik som är konserverad på burk.

På operan är det ett happening av ett musikaliskt skeende där det även ingår scenframförande med teatralt inslag i uppbyggda miljöer där även kläderna ingår och med ljussättning. Ofta ingår kör och dans och ibland även balett. Man kan se opera som en speciell konstform byggd kring musik. Dessutom är det scenframförande med allt vad det innebär.

Då du inte ens verkar inse detta med opera, så undrar jag vad ditt incitament är för att överhuvudtaget gå på operan? Om det enkom är för ljudets skull man går på en operaföreställning så blir min rekommendation att avråda från att gå på opera.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36281
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Morello » 2020-01-31 15:05

Peter, nu börjar du bli väl arrogant - jag bemödar mig faktiskt inte att svara.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 871
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ogjort » 2020-01-31 15:15

Morello skrev:
Återgiven musik lyssnar jag gärna och ofta på hemma, men jag pröjsar inte flera hundra kronor för att lyssna på tafflig realtidsåtergivning. Jag har hittills inte hört någon kombination av ljudtekniker och PA-system som är i närheten av adekvat återgivning.

Jag vet inte om det beror på att det är ohyggligt svårt eller om yrket befolkas av charlataner.


Jo, det är ett sorgligt kapitel.
De få gånger jag mött ett kompetent PA-ljud, ryms på ena handens fingrar. Oavsett genre.
Ibland är det svårt pga omständigheterna. (olämplig lokal etc...) Men oftast är det helt obegripligt hur det kan vara SÅ illa som det är.
Utbildning är nog nyckeln.

Intressant är att ha hört samma band med olika PA-tekniker.
Bokante i Empoli i Italien, med skicklig amerikansk tekniker, var en fröjd. (delar "topplistan" med japanske Cornelius på Södran)
Bokante i Stockholm ett halvår senare var tämligen uselt.

Men recensenter i Stockholmsbladen talade om "perfekt ljud". Så okunskapen är massiv.
Folk verkar förvänta sig att det måste låta illa. De har troligen aldrig upplevt "bra" i något sammanhang.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav RogerJoensson » 2020-01-31 16:49

Eller så lät det väldigt olika på olika platser...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav petersteindl » 2020-01-31 16:51

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:
Har man en gång hört en opera så är den bästa förberedelsen inför nästa lyssning på samma opera att först läsa historien/handlingen. Därefter läsa librettot. Sedan blir upplevelsen som nytt. Samma info till öronen men på ett helt nytt sätt. Det är inte bara att man förstår vad som sker och vad som sjungs, man kan helt enkelt insupa musiken och prestationen/framförandet på ett betydligt bättre sätt. Man har förberett sitt kognitiva system och då kan man helt enkelt tillgodogöra sig framförandet på bästa sätt.

Mvh
Peter


Det här är egentligen ett väldigt stort ämne... (som jag slitit med i snart 40 år)
Men jag kan tycka att det är absurt att handlingen i ett musikdramatiskt verk inte förmedlas i ögonblicket.
Överfört till t.ex. film eller teater, blir det ju helt kocko. "det går inte att höra vad skådisarna på scen säger - men läs handlingen innan så..." ?
(det är han betjänten som är mördaren)
Känns som en dramaturgisk katastrof.

Dessutom rimmar det illa med orsaken till operans uppkomst: Ett gäng gubbs i Florens som tyckte det vore intressant om publiken kunde följa dramat
på scen istället för dåtidens kontrapunktiskt invävda dolda texter i madrigaler, kantater och oratorier (riktade till Gud istället för till åhörarna).

Det är i huvudsak ett rent sångtekniskt problem.
Det går utmärkt att sjunga så att varje ord hörs. Till och med för sopraner.
Men det har bildats ett märkligt sång-ideal numera som kräver textmaskin.

Opera har blivit världens konstigaste konstform.
Obegripligt!

Anders O.


Ogjort, jag vet inte vad du vill ha sagt. Det kan i alla fall inte vara en replik till det jag skrivit, eller? Har du läst mitt inlägg?

Dessutom är opera en konstform som bygger på musik. Musik går att höras på många gånger om. Man kan höra på samma musikstycke hundratals gånger med behållning. Det är en del av musikens inneboende egenskap.

Med film är det inte så. Med teater är det inte heller så, men teater har framförandet i realtid varje gång föreställningen går. Det betyder att föreställningarna inte är 100% lika.

Film är event på burk. Det är lagrade händelser ihopsatta till en story. Det innebär att entertainmentinslaget är av helt annan karaktär än opera live.

Men för att inte förta ett överraskningsmoment i operans drama så skrev jag som jag gjorde, d v s att läsa storyn och librettot efter att ha sett första föreställningen och inför nästa gång man ser operan. Då kommer föreställningen man ser därefter att bli som en ny företeelse eftersom man kommer upptäcka en ny dimension i operan som inte går fram utan att veta vad operans handling är och utan att ha läst librettot. Förståelsen av denna dimension ökar perceptionen för den musikaliska dimensionen högst väsentligt. Dessutom är det inte musik på burk att gå på operan. Det är ett framförande som sker där och då och aldrig mer igen. Framförandet kan vara lysande. Hur lysande, ges av ens inblick av vad som skall framföras. Det är min åsikt.

Sedan kan man se saken ur ett akustiskt fenomen. Efterklangstiden i operahus är kortare än hos stora konserthus och betydligt kortare än i kyrkor men längre än i bra hörsalar. Det är ett mellanting för att passa instrument, kör och sång men långt ifrån idealiskt för taluppfattbarhet. Storleken av lokal/operahus måste dock ha ett minimum för att hysa en operaföreställning. Skall röster överhuvudtaget nå publiken med tillräcklig styrka så krävs det helt andra resurser än popsångares som ju förstärks med mikrofon och högtalare. Denna skillnad i röstresurs ger en annan typ av sång. Det är till och med så att olika röster passar olika bra för olika roller inom opera. Man skiljer på dramatiska röster och lyriska röster. Sätt en lyrisk sopran på Brynhilde och det blir inte mycket Brynhilde.

Opera är en mycket speciell konstform. Den har moderniserats, främst i sceneri och koreografi. Huruvida röster och sång förändrats genom århundraden vet jag inte och ingen annan heller. Det man kan avgöra är om tidigt inspelade operaframföranden har solister med annan typ av röstteknik. Inspelningstekniken är dock annorlunda. Vad jag sett av tidiga inspelningar så varierar man mikrofonavståndet med mer än 1 meter beroende på hur starkt sångaren sjunger för att inte överstyra inspelningen, d v s mikrofonavståndet ändras i realtid medans sångaren sjunger. Det behöver man inte göra längre. Även inspelningar med Birgit Nilsson var synnerligen problematiska enligt inspelningstekniker på Decca. Man förde makrofoner fram och tillbaka i takt med musikens/sångens ljudstyrka. Dåtidens komprimering. Hennes röst gick inte att spela in med full dynamik. De som hört henne live vet. De som hört en god sopran sjunga live i bostadsrum utan mik och högtalare som inte kommer göra nytta vet vad det handlar om. Innan man hört en operasopran sjunga fullt ut i bostadsrum så kan man inte i sin vildaste fantasi föreställa sig hur starkt ljudtryck det blir. Det är en smått chockerande upplevelse. På operahus funkar det utmärkt, men även där kan det bli chockerande, vilket Sten Broman berättade om då han berättade om sin och andras upplevelse på Birgit Nilssons premiär på Parisoperan då musikkritikergubbarna tappade partituren i golvet och reste på sig med öppna munnar helt chockerade och villrådiga när Birgit tog i i slutet av föreställningen.

Det är opera i sitt esse. Det finns många utmärkta operasångare som verkligen gör en förundrad hur man kan få en sådan röstvolym. Jag skulle även vilja säga att moderna röster har skolats bort från det gamla förfärliga vibratot man tog till då rösten inte räckte till och det är teknik som även en sådan ädel sångerska som Berit Lindholm genomgick på 70-talet efter svår sjukdom i hals. Därefter kom hon tillbaka med kraftfullare röst utan sitt gamla vibrato. Det var på Birgits inrådan.

Många i tråden har förstått detta med opera och framförande som konstart, andra inte. Däremot håller jag med om att PA i operasalonger för sound enhancement kan vara en styggelse.

I vissa konserthus är sound enhancement ett måste och det blev jag varse om i Royal Festival hall i London. Det var London Philharmonic orchestra som spelade och jag såg en massa högtalare ovanför scen närmare taket. Förfärligt tänkte jag. Före paus var de inte inkopplade. Efter paus var de inkopplade och till min förvåning var ljudet från orkestern inklusive stråkar betydligt bättre på alla punkter. Akustiken i Royal Festival Hall är dålig och alternativet var att bygga om den. Istället provade man med sound enhancement och det slog väl ut. Jag har dock hört sådana system låta förfärligt och i operahus undrar jag om det är rätt metod.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 871
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ogjort » 2020-01-31 17:15

petersteindl skrev:
I vissa konserthus är sound enhancement ett måste och det blev jag varse om i Royal Festival hall i London. Det var London Philharmonic orchestra som spelade och jag såg en massa högtalare ovanför scen närmare taket. Förfärligt tänkte jag. Före paus var de inte inkopplade. Efter paus var de inkopplade och till min förvåning var ljudet från orkestern inklusive stråkar betydligt bättre på alla punkter. Akustiken i Royal Festival Hall är dålig och alternativet var att bygga om den. Istället provade man med sound enhancement och det slog väl ut. Jag har dock hört sådana system låta förfärligt och i operahus undrar jag om det är rätt metod.

Mvh
Peter


Det är detta jag menar. Jag har svårt att begripa det principiella motståndet mot förstärkning.
Görs det bra så blir det bra. Och tvärtom.
Hade en gång ett långt samtal med Inger Åby om just det principiella motståndet mot förstärkning. Det ÄR massivt.
Men helt utan sakliga skäl.
Hennes försök att verkligen "type-casta" röster för att sätta gestaltningen i centrum var nästan alltid fruktlösa.
(utom då i tv-produktioner där det inte finns ett akustiskt facit och man kan kliva in i närbild - å vinna några Prix Italia)

Så jag kommer envist hävda att ett drama där dramat inte går fram, är ett misslyckande.
Helmysko att "man" inte ens har den ambitionen. Det "tonbildas" i massor, men berättas sällan.
Men det är knappast rätt eller fel - bara en åsikt.

Och jag vet också att folk som gillar "dagens" opera, sällan eller aldrig förstår den invändningen.
(å andra sidan tycker samma ofta att t.ex. Stemme sjunger bra :roll: )
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41242
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav petersteindl » 2020-01-31 18:00

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:
I vissa konserthus är sound enhancement ett måste och det blev jag varse om i Royal Festival hall i London. Det var London Philharmonic orchestra som spelade och jag såg en massa högtalare ovanför scen närmare taket. Förfärligt tänkte jag. Före paus var de inte inkopplade. Efter paus var de inkopplade och till min förvåning var ljudet från orkestern inklusive stråkar betydligt bättre på alla punkter. Akustiken i Royal Festival Hall är dålig och alternativet var att bygga om den. Istället provade man med sound enhancement och det slog väl ut. Jag har dock hört sådana system låta förfärligt och i operahus undrar jag om det är rätt metod.

Mvh
Peter


Det är detta jag menar. Jag har svårt att begripa det principiella motståndet mot förstärkning.
Görs det bra så blir det bra. Och tvärtom.
Hade en gång ett långt samtal med Inger Åby om just det principiella motståndet mot förstärkning. Det ÄR massivt.
Men helt utan sakliga skäl.
Hennes försök att verkligen "type-casta" röster för att sätta gestaltningen i centrum var nästan alltid fruktlösa.
(utom då i tv-produktioner där det inte finns ett akustiskt facit och man kan kliva in i närbild - å vinna några Prix Italia)

Så jag kommer envist hävda att ett drama där dramat inte går fram, är ett misslyckande.
Helmysko att "man" inte ens har den ambitionen. Det "tonbildas" i massor, men berättas sällan.
Men det är knappast rätt eller fel - bara en åsikt.

Och jag vet också att folk som gillar "dagens" opera, sällan eller aldrig förstår den invändningen.
(å andra sidan tycker samma ofta att t.ex. Stemme sjunger bra :roll: )


Det jag blåmarkerat är bra skrivet. Mycket bra formulerat. Instämmer till fullo. Rätt eller fel är svårt att sia om, men däremot om man tycker det är bra eller dåligt. Det är två skilda dimensioner i sammanhanget.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19258
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-31 21:01

petersteindl skrev:Opera, musikens lysande höjdpunkt. Jag tror det var 1970 som jag startade Operasällskapet inom LTS. Vi blev ungefär 6 personer.

En tråd om opera utan opera är ingen tråd om opera. Då är det lika bra att ta tjuren vid hornen. :twisted: :D



I modern tappning.

[ YouTube ]



Jag gillade inte den där först, för ljus sång för min smak egentligen, men gav den en chans till och spelade hela. Mycket högklassigt! Kostymeingen och miljön hjälper ju till, men ändå: Lyssnar på man på hela, förstår man hur bra det är.

Max lyfter på hatten och tackar för dessa fina tips från petersteindl! För mig som är rudis på Opera så var detta väldigt bra länkar, som en port in i en annan värld.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 871
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ogjort » 2020-01-31 21:23

petersteindl skrev: Innan man hört en operasopran sjunga fullt ut i bostadsrum så kan man inte i sin vildaste fantasi föreställa sig hur starkt ljudtryck det blir. Det är en smått chockerande upplevelse. På operahus funkar det utmärkt, men även där kan det bli chockerande, vilket Sten Broman berättade om då han berättade om sin och andras upplevelse på Birgit Nilssons premiär på Parisoperan då musikkritikergubbarna tappade partituren i golvet och reste på sig med öppna munnar helt chockerade och villrådiga när Birgit tog i i slutet av föreställningen.

Det är opera i sitt esse.


Det är väl troligen just det där som skiljer "opera-habituéerna" från oss vanliga dödliga.
Att man ser svindlande röststyrka som en kvalitet, i sig. Lite grann som loudness war. Starkt är bra :-)

Jag menar - varför skulle en operasångare sjunga STARKT i ett bostadsrum?
Av vilket skäl?
Lika omotiverat som att sjunga en intim kärleksduett i 110 dB.

När jag väl satt upp "min" opera - vilket aldrig kommer att ske, verkar det som - så kan du gärna återkoppla vad som blev dåligt. 8)

Senaste avslaget kom från "Kulturbryggan" som just SKALL främja nyskapande. Med motiveringen att "sökanden har för liten förståelse för hur opera
brukar göras.
---- Man tar sig för pannan.

Det var iofs väntat, för inom musikdramatik hittar vi en evigt, konventionell och stofil samling - i synnerhet i Sverige.
Jag hemställde därför att det skulle vara icke musikdramatisk "expertis" som bedömde, just för att nyskapande då automatiskt blir uteslutet ur
ansökningar som just SKALL främja nyskapande...

Inte ens Lachenmann har någonsin satts upp i Sverige.
Talas det "ny opera" brukar Wozzek nämnas... (100 år gammal)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2686
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav STDI » 2020-02-01 12:21

Nattlorden skrev:
STDI skrev:2017 var jag och min sambo i Verona på "Operaresa". På planet dit träffade vi en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru. De skulle på samma resa. På Veronas gamla arena (i stil med Colosseum) såg vi Aida resp Tosca under två stekheta kvällar. En fantastisk upplevelse även om opera inte heller är min favoritmusik.

Just nu går Tosca på Malmöoperan. I morgon träffas vi alla fyra för att först äta Foajémiddag på Malmöoperan och sen se föreställningen. Det kommer säkert att bli bra. Och ett bidragande skäl till det är minnet som vi bär på tillsammans. Det är alltså inte bara musiken eller föreställningen i sig som gör det intressant.

För att förbereda mig idag har jag tittat på en intressant Tosca i "långfilmssnitt". Det är alltså inte inspelat på en scen utan i "de rätta" omgivningarna i Rom, där det hela ska ha utspelat sig år 1800. https://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI

Här är länk till en Veronaföreställning av Tosca: https://www.youtube.com/watch?v=jLGkXg3j49s


Tosca:n i Malmö är bra. (Fick den amerikanska sopranen när jag såg den) Bättre än uppsättningen 2001. Hoppas den var till stort nöje!

Generell not: Vad det gäller textmaskin, så har Malmö numera både Svenska och Engelska... och Engelska visar sig vara överlägset ( i alla fall med avseende på Tosca-librettot )!

Ja, den var till stort nöje. Även denna gång var det den amerikanska sopranen Shelley Jackson.
Som jag tidigare skrev så är inte opera min favoritmusik, långt ifrån. Men den totala upplevelsen live, tillsammans med minnet från Verona, gjorde helheten till en mycket trevlig upplevelse.
Jag kunde inte upptäcka PA eller sound enhancement som var igång. Jag kunde mycket lätt följa sångarnas plats på scen med var jag hörde ljudet från. Jag inbillar mig att det inte skulle vara så lätt om tekniska hjälpmedel varit inblandade. Å andra sidan tyckte jag också att sången ofta var lite svag i förhållande till musiken.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 871
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ogjort » 2020-02-04 02:45

Inte opera precis, men...

Jag nämnde Bokante tidigare i tråden.
Här är dom!
(videograferad konsert från Abu Dhabi)
https://www.facebook.com/NYUADArtsCenter/videos/170328674298571/UzpfSTcyOTU0ODM4MDQ2MTczMTpWSzoxNzAzMjg2NzQyOTg1NzE/

Med vår svenska superstjärna längst till vänster i bild...
(Solo i närbild vid 35.50)

Bokante AbuDhabi.jpg
Bokante AbuDhabi.jpg (76.65 KiB) Visad 3528 gånger


På köpet kommer lite hot arab-mix på slutet...
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18529
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Almen » 2020-02-04 08:38

Ogjort skrev:Senaste avslaget kom från "Kulturbryggan" som just SKALL främja nyskapande. Med motiveringen att "sökanden har för liten förståelse för hur opera
brukar göras.
---- Man tar sig för pannan.

Men fick du med alla kodord, då? Typ inkluderande, genusmedvetenhet, intersektionalitet, överskridande, normkritik, etc., etc....
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 871
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ogjort » 2020-02-04 18:02

Almen skrev:
Ogjort skrev:Senaste avslaget kom från "Kulturbryggan" som just SKALL främja nyskapande. Med motiveringen att "sökanden har för liten förståelse för hur opera
brukar göras.
---- Man tar sig för pannan.

Men fick du med alla kodord, då? Typ inkluderande, genusmedvetenhet, intersektionalitet, överskridande, normkritik, etc., etc....


Missade allihop :-)

Har själv tillförordnats som ersättare i Musikverkets konstnärliga råd, och vill för tydlighets skull påpeka att allt inte är SFI.
Jo... man ser vilka som är "drivna" i att formulera ansökningar i tron att det du beskriver är avgörande. Men blir nästan
fulliskratt ibland. Och bortser, i enighet med sina medbedömare, totalt från de aspekterna.

Att formulera inslimmade PK-dokument, är inte alls alltid till någons fördel. Ofta tvärtom.

Vill bara påpeka detta, även om jag sett exempel som gör en mörkrädd.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Tell
 
Inlägg: 2565
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Tell » 2020-02-05 01:59

Ogjort skrev:Inte opera precis, men...

Jag nämnde Bokante tidigare i tråden.
Här är dom!
(videograferad konsert från Abu Dhabi)
https://www.facebook.com/NYUADArtsCenter/videos/170328674298571/UzpfSTcyOTU0ODM4MDQ2MTczMTpWSzoxNzAzMjg2NzQyOTg1NzE/

Med vår svenska superstjärna längst till vänster i bild...
(Solo i närbild vid 35.50)

Bokante AbuDhabi.jpg


På köpet kommer lite hot arab-mix på slutet...


Dock inget vidare välljud alls i den där tyvärr. Platt mixning och dessutom facebookkomprimering på det :\

Användarvisningsbild
Ogjort
 
Inlägg: 871
Blev medlem: 2014-12-22

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Ogjort » 2020-02-05 02:52

Tell skrev:
Dock inget vidare välljud alls i den där tyvärr. Platt mixning och dessutom facebookkomprimering på det :\


Smällar man får ta till förmån för det visuella :-)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18529
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Almen » 2020-02-05 09:33

Ogjort skrev:
Almen skrev:
Ogjort skrev:Senaste avslaget kom från "Kulturbryggan" som just SKALL främja nyskapande. Med motiveringen att "sökanden har för liten förståelse för hur opera
brukar göras.
---- Man tar sig för pannan.

Men fick du med alla kodord, då? Typ inkluderande, genusmedvetenhet, intersektionalitet, överskridande, normkritik, etc., etc....


Missade allihop :-)

:D

Att formulera inslimmade PK-dokument, är inte alls alltid till någons fördel. Ofta tvärtom.

Vill bara påpeka detta, även om jag sett exempel som gör en mörkrädd.

Ja, läste en artikel av Stina Oscarson, hon fick en bibba papper av Stockholms Stad där det skulle kryssas för hur och vilka minoritetsgruppers problematik som skulle tas upp i pjäsen som hennes ansökan gällde.

P.S. Hittade citatet:

SvD skrev:Stina Oscarson berättar hur hon under arbetet med sin senaste pjäs på en länsteater fick fylla i en mångfalds- och jämställdhetscheck, framtagen av Teaterförbundet och Svensk scenkonst. Ett exempel, menar hon, på hur branschen själv tar över initiativet.

Hon läser högt ur checken som hon håller i sin hand: ”Den eller de som fattar programbeslut har verktyg att genomföra en normkritisk analys, vi har diskuterat huruvida uppsättningen bidrar till att konservera eller utmana rådande normer och föreställningar om människor, eller vi visar bara upp hur det är, vi undviker därmed att omedvetet reproducera stereotyper. Ja eller Nej?”

– Och någonstans där, det här var ungefär tjugofemte frågan, så höll jag på att bryta ihop. Det var första gången i mitt liv som jag kände mig kränkt, som konstnär. Jag fick sådan urbota lust att hädanefter bara göra föreställningar som representerar stereotyper.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio och 27 gäster