Opera i barna öron :(

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Opera i barna öron :(

Inläggav Nattlorden » 2020-01-31 09:19

STDI skrev:2017 var jag och min sambo i Verona på "Operaresa". På planet dit träffade vi en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru. De skulle på samma resa. På Veronas gamla arena (i stil med Colosseum) såg vi Aida resp Tosca under två stekheta kvällar. En fantastisk upplevelse även om opera inte heller är min favoritmusik.

Just nu går Tosca på Malmöoperan. I morgon träffas vi alla fyra för att först äta Foajémiddag på Malmöoperan och sen se föreställningen. Det kommer säkert att bli bra. Och ett bidragande skäl till det är minnet som vi bär på tillsammans. Det är alltså inte bara musiken eller föreställningen i sig som gör det intressant.

För att förbereda mig idag har jag tittat på en intressant Tosca i "långfilmssnitt". Det är alltså inte inspelat på en scen utan i "de rätta" omgivningarna i Rom, där det hela ska ha utspelat sig år 1800. https://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI

Här är länk till en Veronaföreställning av Tosca: https://www.youtube.com/watch?v=jLGkXg3j49s

Tosca:n i Malmö är bra. (Fick den amerikanska sopranen när jag såg den) Bättre än uppsättningen 2001. Hoppas den var till stort nöje!

Generell not: Vad det gäller textmaskin, så har Malmö numera både Svenska och Engelska... och Engelska visar sig vara överlägset ( i alla fall med avseende på Tosca-librettot )!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-01-31 09:22

Nattlorden skrev:
STDI skrev:2017 var jag och min sambo i Verona på "Operaresa". På planet dit träffade vi en tidigare arbetskamrat till mig och hans fru. De skulle på samma resa. På Veronas gamla arena (i stil med Colosseum) såg vi Aida resp Tosca under två stekheta kvällar. En fantastisk upplevelse även om opera inte heller är min favoritmusik.

Just nu går Tosca på Malmöoperan. I morgon träffas vi alla fyra för att först äta Foajémiddag på Malmöoperan och sen se föreställningen. Det kommer säkert att bli bra. Och ett bidragande skäl till det är minnet som vi bär på tillsammans. Det är alltså inte bara musiken eller föreställningen i sig som gör det intressant.

För att förbereda mig idag har jag tittat på en intressant Tosca i "långfilmssnitt". Det är alltså inte inspelat på en scen utan i "de rätta" omgivningarna i Rom, där det hela ska ha utspelat sig år 1800. https://www.youtube.com/watch?v=DnO7FBS1akI

Här är länk till en Veronaföreställning av Tosca: https://www.youtube.com/watch?v=jLGkXg3j49s

Tosca:n i Malmö är bra. (Fick den amerikanska sopranen är jag såg den) Bättre än uppsättningen 2001. Hoppas den var till stort nöje!

Tack. Jag hoppas också att den VAR till stort nöje. Det är ikväll jag ska dit. :D
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-01-31 09:23

STDI skrev:Tack. Jag hoppas också att den VAR till stort nöje. Det är ikväll jag ska dit. :D

Ah, sorry. Trodde posten var äldre än så. Mycket nöje ikväll då!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-01-31 12:24

Ronnie skrev:Jag skulle inte förstå vad de sjunger ändå, p g a att det är på utrikiska. Svensk opera vill jag inte höra.
Textning är väl jättefiffigt? Använder det alltid t o m på engelskspråkiga filmer när man kan välja.
Ett smärre problem blir all sång om muffar och och bävrar i La Boheme, men andra kanske inte associerar som jag. :lol:
Sen är det väl sällan oerhört intressanta storys? Jag lyssnar iaf nästan uteslutande på opera för att det låter vackert.

Det är ofta ointressanta storys. Det är mera hur de sjunger än vad de sjunger som är det viktiga. Vi är alla olika och jag tar sällan in texter även i andra musikformer. Det är till och med så att där texten står i fonden till musiken, tenderar jag att skippa den musiken. Det finns en del artister som verkligen förstärker texten med sättet att sjunga och andra är det precis tvärtom med. Att vi tycker olika om musik kan vara rätt tydligt när någon hyllar något som "jättebra" och någon annan tycker det är helt ointressant. För mig går inte minst en stor del svenska artister bort där varken text eller musik tilltalar mig. I några fall är det andra artister som gör bättre framföranden än den skapande artisten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-01-31 12:27

Ogjort skrev:
Morello skrev:Även kungliga operan använder PA-system idag, vilket gör att Aida var den sista operan jag såg/hörde i sagda operahus.
Är folk så in i djävulen indoktrinerade av starkt och taffligt ljud att till och med operan måste sälla sig till detta okynne?

Är det verkligen rimligt med ett principiellt motstånd mot förstärkning?
Är det inte som alltid hur som är viktigare än "att"?

Idag borde snarare mikar o förstärkning användas oftare inom operakonsten, så man äntligen kan få en vaggvisa viskad istället för SKRIKEN i örat på bäbisen. (det senare gör det föga trovärdigt)

/Anders O.

Återgiven musik lyssnar jag gärna och ofta på hemma, men jag pröjsar inte flera hundra kronor för att lyssna på tafflig realtidsåtergivning. Jag har hittills inte hört någon kombination av ljudtekniker och PA-system som är i närheten av adekvat återgivning.

Jag vet inte om det beror på att det är ohyggligt svårt eller om yrket befolkas av charlataner.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-01-31 12:29

Morello skrev:Återgiven musik lyssnar jag gärna och ofta på hemma, men jag pröjsar inte flera hundra kronor för att lyssna på tafflig realtidsåtergivning. Jag har hittills inte hört någon kombination av ljudtekniker och PA-system som är i närheten av adekvat återgivning.

Jag vet inte om det beror på att det är ohyggligt svårt eller om yrket befolkas av charlataner.

Snarare du som inte kan koppla av analyshjärnan så du kan tillåta dig att njuta det på andra premisser... Ljudkvalitén är bara EN parameter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-01-31 12:42

Som sagt, åtetgiven musik lyssnar jag hellre på hemma och det är dessutom gratis.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-01-31 13:16

Morello skrev:Som sagt, åtetgiven musik lyssnar jag hellre på hemma och det är dessutom gratis.

Gratis? Vem har du fått din anläggning och fonogram av?

Men precis som det är en viss känsla med att lyssna på en vinyl med omslaget i handen och läsande texter och info, jämfört med en fil från en server eller en CD vars omslag bara kan läsas med förstoringsglas, så är hela situationen kring en liveföreställning en upplevelse i sig. Oaktat ljudkvalitet.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-31 14:09

Morello skrev:Som sagt, åtetgiven musik lyssnar jag hellre på hemma och det är dessutom gratis.

Återgiven musik är musik som är inspelad d v s memorerad och därefter återges via uppspelning. På operan är det ett live event som sker i realtid d v s inte memorerad musik som spelas upp och därmed inte återgiven musik.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-01-31 14:16

Förstod du vad jag menade?

Jag brukar kalla det realtidsåtergivning - i brist på bättre benämning för musik som återges i realtid. - det enda som saknas är att musiken tagit paus på lagringsmedia.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-31 15:02

Morello skrev:Förstod du vad jag menade?

Jag brukar kalla det realtidsåtergivning - i brist på bättre benämning för musik som återges i realtid. - det enda som saknas är att musiken tagit paus på lagringsmedia.

Jag förstod vad du vill ha sagt, men ljudåtergivning är återgivning av inspelad musik som är konserverad på burk.

På operan är det ett happening av ett musikaliskt skeende där det även ingår scenframförande med teatralt inslag i uppbyggda miljöer där även kläderna ingår och med ljussättning. Ofta ingår kör och dans och ibland även balett. Man kan se opera som en speciell konstform byggd kring musik. Dessutom är det scenframförande med allt vad det innebär.

Då du inte ens verkar inse detta med opera, så undrar jag vad ditt incitament är för att överhuvudtaget gå på operan? Om det enkom är för ljudets skull man går på en operaföreställning så blir min rekommendation att avråda från att gå på opera.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-01-31 15:05

Peter, nu börjar du bli väl arrogant - jag bemödar mig faktiskt inte att svara.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-01-31 15:15

Morello skrev:
Återgiven musik lyssnar jag gärna och ofta på hemma, men jag pröjsar inte flera hundra kronor för att lyssna på tafflig realtidsåtergivning. Jag har hittills inte hört någon kombination av ljudtekniker och PA-system som är i närheten av adekvat återgivning.

Jo, det är ett sorgligt kapitel.
De få gånger jag mött ett kompetent PA-ljud, ryms på ena handens fingrar. Oavsett genre.
Ibland är det svårt pga omständigheterna. (olämplig lokal etc...) Men oftast är det helt obegripligt hur det kan vara SÅ illa som det är.
Utbildning är nog nyckeln.

Intressant är att ha hört samma band med olika PA-tekniker.
Bokante i Empoli i Italien, med skicklig amerikansk tekniker, var en fröjd. (delar "topplistan" med japanske Cornelius på Södran)
Bokante i Stockholm ett halvår senare var tämligen uselt.

Men recensenter i Stockholmsbladen talade om "perfekt ljud". Så okunskapen är massiv.
Folk verkar förvänta sig att det måste låta illa. De har troligen aldrig upplevt "bra" i något sammanhang.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-01-31 16:49

Eller så lät det väldigt olika på olika platser...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-31 16:51

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:
Har man en gång hört en opera så är den bästa förberedelsen inför nästa lyssning på samma opera att först läsa historien/handlingen. Därefter läsa librettot. Sedan blir upplevelsen som nytt. Samma info till öronen men på ett helt nytt sätt. Det är inte bara att man förstår vad som sker och vad som sjungs, man kan helt enkelt insupa musiken och prestationen/framförandet på ett betydligt bättre sätt. Man har förberett sitt kognitiva system och då kan man helt enkelt tillgodogöra sig framförandet på bästa sätt.

Mvh
Peter

Det här är egentligen ett väldigt stort ämne... (som jag slitit med i snart 40 år)
Men jag kan tycka att det är absurt att handlingen i ett musikdramatiskt verk inte förmedlas i ögonblicket.
Överfört till t.ex. film eller teater, blir det ju helt kocko. "det går inte att höra vad skådisarna på scen säger - men läs handlingen innan så..." ?
(det är han betjänten som är mördaren)
Känns som en dramaturgisk katastrof.

Dessutom rimmar det illa med orsaken till operans uppkomst: Ett gäng gubbs i Florens som tyckte det vore intressant om publiken kunde följa dramat
på scen istället för dåtidens kontrapunktiskt invävda dolda texter i madrigaler, kantater och oratorier (riktade till Gud istället för till åhörarna).

Det är i huvudsak ett rent sångtekniskt problem.
Det går utmärkt att sjunga så att varje ord hörs. Till och med för sopraner.
Men det har bildats ett märkligt sång-ideal numera som kräver textmaskin.

Opera har blivit världens konstigaste konstform.
Obegripligt!

Anders O.

Ogjort, jag vet inte vad du vill ha sagt. Det kan i alla fall inte vara en replik till det jag skrivit, eller? Har du läst mitt inlägg?

Dessutom är opera en konstform som bygger på musik. Musik går att höras på många gånger om. Man kan höra på samma musikstycke hundratals gånger med behållning. Det är en del av musikens inneboende egenskap.

Med film är det inte så. Med teater är det inte heller så, men teater har framförandet i realtid varje gång föreställningen går. Det betyder att föreställningarna inte är 100% lika.

Film är event på burk. Det är lagrade händelser ihopsatta till en story. Det innebär att entertainmentinslaget är av helt annan karaktär än opera live.

Men för att inte förta ett överraskningsmoment i operans drama så skrev jag som jag gjorde, d v s att läsa storyn och librettot efter att ha sett första föreställningen och inför nästa gång man ser operan. Då kommer föreställningen man ser därefter att bli som en ny företeelse eftersom man kommer upptäcka en ny dimension i operan som inte går fram utan att veta vad operans handling är och utan att ha läst librettot. Förståelsen av denna dimension ökar perceptionen för den musikaliska dimensionen högst väsentligt. Dessutom är det inte musik på burk att gå på operan. Det är ett framförande som sker där och då och aldrig mer igen. Framförandet kan vara lysande. Hur lysande, ges av ens inblick av vad som skall framföras. Det är min åsikt.

Sedan kan man se saken ur ett akustiskt fenomen. Efterklangstiden i operahus är kortare än hos stora konserthus och betydligt kortare än i kyrkor men längre än i bra hörsalar. Det är ett mellanting för att passa instrument, kör och sång men långt ifrån idealiskt för taluppfattbarhet. Storleken av lokal/operahus måste dock ha ett minimum för att hysa en operaföreställning. Skall röster överhuvudtaget nå publiken med tillräcklig styrka så krävs det helt andra resurser än popsångares som ju förstärks med mikrofon och högtalare. Denna skillnad i röstresurs ger en annan typ av sång. Det är till och med så att olika röster passar olika bra för olika roller inom opera. Man skiljer på dramatiska röster och lyriska röster. Sätt en lyrisk sopran på Brynhilde och det blir inte mycket Brynhilde.

Opera är en mycket speciell konstform. Den har moderniserats, främst i sceneri och koreografi. Huruvida röster och sång förändrats genom århundraden vet jag inte och ingen annan heller. Det man kan avgöra är om tidigt inspelade operaframföranden har solister med annan typ av röstteknik. Inspelningstekniken är dock annorlunda. Vad jag sett av tidiga inspelningar så varierar man mikrofonavståndet med mer än 1 meter beroende på hur starkt sångaren sjunger för att inte överstyra inspelningen, d v s mikrofonavståndet ändras i realtid medans sångaren sjunger. Det behöver man inte göra längre. Även inspelningar med Birgit Nilsson var synnerligen problematiska enligt inspelningstekniker på Decca. Man förde makrofoner fram och tillbaka i takt med musikens/sångens ljudstyrka. Dåtidens komprimering. Hennes röst gick inte att spela in med full dynamik. De som hört henne live vet. De som hört en god sopran sjunga live i bostadsrum utan mik och högtalare som inte kommer göra nytta vet vad det handlar om. Innan man hört en operasopran sjunga fullt ut i bostadsrum så kan man inte i sin vildaste fantasi föreställa sig hur starkt ljudtryck det blir. Det är en smått chockerande upplevelse. På operahus funkar det utmärkt, men även där kan det bli chockerande, vilket Sten Broman berättade om då han berättade om sin och andras upplevelse på Birgit Nilssons premiär på Parisoperan då musikkritikergubbarna tappade partituren i golvet och reste på sig med öppna munnar helt chockerade och villrådiga när Birgit tog i i slutet av föreställningen.

Det är opera i sitt esse. Det finns många utmärkta operasångare som verkligen gör en förundrad hur man kan få en sådan röstvolym. Jag skulle även vilja säga att moderna röster har skolats bort från det gamla förfärliga vibratot man tog till då rösten inte räckte till och det är teknik som även en sådan ädel sångerska som Berit Lindholm genomgick på 70-talet efter svår sjukdom i hals. Därefter kom hon tillbaka med kraftfullare röst utan sitt gamla vibrato. Det var på Birgits inrådan.

Många i tråden har förstått detta med opera och framförande som konstart, andra inte. Däremot håller jag med om att PA i operasalonger för sound enhancement kan vara en styggelse.

I vissa konserthus är sound enhancement ett måste och det blev jag varse om i Royal Festival hall i London. Det var London Philharmonic orchestra som spelade och jag såg en massa högtalare ovanför scen närmare taket. Förfärligt tänkte jag. Före paus var de inte inkopplade. Efter paus var de inkopplade och till min förvåning var ljudet från orkestern inklusive stråkar betydligt bättre på alla punkter. Akustiken i Royal Festival Hall är dålig och alternativet var att bygga om den. Istället provade man med sound enhancement och det slog väl ut. Jag har dock hört sådana system låta förfärligt och i operahus undrar jag om det är rätt metod.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-01-31 17:15

petersteindl skrev:
I vissa konserthus är sound enhancement ett måste och det blev jag varse om i Royal Festival hall i London. Det var London Philharmonic orchestra som spelade och jag såg en massa högtalare ovanför scen närmare taket. Förfärligt tänkte jag. Före paus var de inte inkopplade. Efter paus var de inkopplade och till min förvåning var ljudet från orkestern inklusive stråkar betydligt bättre på alla punkter. Akustiken i Royal Festival Hall är dålig och alternativet var att bygga om den. Istället provade man med sound enhancement och det slog väl ut. Jag har dock hört sådana system låta förfärligt och i operahus undrar jag om det är rätt metod.

Mvh
Peter

Det är detta jag menar. Jag har svårt att begripa det principiella motståndet mot förstärkning.
Görs det bra så blir det bra. Och tvärtom.
Hade en gång ett långt samtal med Inger Åby om just det principiella motståndet mot förstärkning. Det ÄR massivt.
Men helt utan sakliga skäl.
Hennes försök att verkligen "type-casta" röster för att sätta gestaltningen i centrum var nästan alltid fruktlösa.
(utom då i tv-produktioner där det inte finns ett akustiskt facit och man kan kliva in i närbild - å vinna några Prix Italia)

Så jag kommer envist hävda att ett drama där dramat inte går fram, är ett misslyckande.
Helmysko att "man" inte ens har den ambitionen. Det "tonbildas" i massor, men berättas sällan.
Men det är knappast rätt eller fel - bara en åsikt.

Och jag vet också att folk som gillar "dagens" opera, sällan eller aldrig förstår den invändningen.
(å andra sidan tycker samma ofta att t.ex. Stemme sjunger bra :roll: )
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-01-31 18:00

Ogjort skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Det är detta jag menar. Jag har svårt att begripa det principiella motståndet mot förstärkning.
Görs det bra så blir det bra. Och tvärtom.
Hade en gång ett långt samtal med Inger Åby om just det principiella motståndet mot förstärkning. Det ÄR massivt.
Men helt utan sakliga skäl.
Hennes försök att verkligen "type-casta" röster för att sätta gestaltningen i centrum var nästan alltid fruktlösa.
(utom då i tv-produktioner där det inte finns ett akustiskt facit och man kan kliva in i närbild - å vinna några Prix Italia)

Så jag kommer envist hävda att ett drama där dramat inte går fram, är ett misslyckande.
Helmysko att "man" inte ens har den ambitionen. Det "tonbildas" i massor, men berättas sällan.
Men det är knappast rätt eller fel - bara en åsikt.

Och jag vet också att folk som gillar "dagens" opera, sällan eller aldrig förstår den invändningen.
(å andra sidan tycker samma ofta att t.ex. Stemme sjunger bra :roll: )

Det jag blåmarkerat är bra skrivet. Mycket bra formulerat. Instämmer till fullo. Rätt eller fel är svårt att sia om, men däremot om man tycker det är bra eller dåligt. Det är två skilda dimensioner i sammanhanget.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-01-31 21:01

petersteindl skrev:Opera, musikens lysande höjdpunkt. Jag tror det var 1970 som jag startade Operasällskapet inom LTS. Vi blev ungefär 6 personer.

En tråd om opera utan opera är ingen tråd om opera. Då är det lika bra att ta tjuren vid hornen. :twisted: :D

I modern tappning.

[ YouTube ]

Jag gillade inte den där först, för ljus sång för min smak egentligen, men gav den en chans till och spelade hela. Mycket högklassigt! Kostymeingen och miljön hjälper ju till, men ändå: Lyssnar på man på hela, förstår man hur bra det är.

Max lyfter på hatten och tackar för dessa fina tips från petersteindl! För mig som är rudis på Opera så var detta väldigt bra länkar, som en port in i en annan värld.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-01-31 21:23

petersteindl skrev: Innan man hört en operasopran sjunga fullt ut i bostadsrum så kan man inte i sin vildaste fantasi föreställa sig hur starkt ljudtryck det blir. Det är en smått chockerande upplevelse. På operahus funkar det utmärkt, men även där kan det bli chockerande, vilket Sten Broman berättade om då han berättade om sin och andras upplevelse på Birgit Nilssons premiär på Parisoperan då musikkritikergubbarna tappade partituren i golvet och reste på sig med öppna munnar helt chockerade och villrådiga när Birgit tog i i slutet av föreställningen.

Det är opera i sitt esse.

Det är väl troligen just det där som skiljer "opera-habituéerna" från oss vanliga dödliga.
Att man ser svindlande röststyrka som en kvalitet, i sig. Lite grann som loudness war. Starkt är bra :-)

Jag menar - varför skulle en operasångare sjunga STARKT i ett bostadsrum?
Av vilket skäl?
Lika omotiverat som att sjunga en intim kärleksduett i 110 dB.

När jag väl satt upp "min" opera - vilket aldrig kommer att ske, verkar det som - så kan du gärna återkoppla vad som blev dåligt. 8)

Senaste avslaget kom från "Kulturbryggan" som just SKALL främja nyskapande. Med motiveringen att "sökanden har för liten förståelse för hur opera
brukar göras.
---- Man tar sig för pannan.

Det var iofs väntat, för inom musikdramatik hittar vi en evigt, konventionell och stofil samling - i synnerhet i Sverige.
Jag hemställde därför att det skulle vara icke musikdramatisk "expertis" som bedömde, just för att nyskapande då automatiskt blir uteslutet ur
ansökningar som just SKALL främja nyskapande...

Inte ens Lachenmann har någonsin satts upp i Sverige.
Talas det "ny opera" brukar Wozzek nämnas... (100 år gammal)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-02-01 12:21

Nattlorden skrev:

Tosca:n i Malmö är bra. (Fick den amerikanska sopranen när jag såg den) Bättre än uppsättningen 2001. Hoppas den var till stort nöje!

Generell not: Vad det gäller textmaskin, så har Malmö numera både Svenska och Engelska... och Engelska visar sig vara överlägset ( i alla fall med avseende på Tosca-librettot )!

Ja, den var till stort nöje. Även denna gång var det den amerikanska sopranen Shelley Jackson.
Som jag tidigare skrev så är inte opera min favoritmusik, långt ifrån. Men den totala upplevelsen live, tillsammans med minnet från Verona, gjorde helheten till en mycket trevlig upplevelse.
Jag kunde inte upptäcka PA eller sound enhancement som var igång. Jag kunde mycket lätt följa sångarnas plats på scen med var jag hörde ljudet från. Jag inbillar mig att det inte skulle vara så lätt om tekniska hjälpmedel varit inblandade. Å andra sidan tyckte jag också att sången ofta var lite svag i förhållande till musiken.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-04 02:45

Inte opera precis, men...

Jag nämnde Bokante tidigare i tråden.
Här är dom!
(videograferad konsert från Abu Dhabi)
https://www.facebook.com/NYUADArtsCenter/videos/170328674298571/UzpfSTcyOTU0ODM4MDQ2MTczMTpWSzoxNzAzMjg2NzQyOTg1NzE/

Med vår svenska superstjärna längst till vänster i bild...
(Solo i närbild vid 35.50)

Bokante AbuDhabi.jpg
Bokante AbuDhabi.jpg (76.65 KiB) Visad 3523 gånger

På köpet kommer lite hot arab-mix på slutet...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-02-04 08:38

Ogjort skrev:Senaste avslaget kom från "Kulturbryggan" som just SKALL främja nyskapande. Med motiveringen att "sökanden har för liten förståelse för hur opera
brukar göras.

Men fick du med alla kodord, då? Typ inkluderande, genusmedvetenhet, intersektionalitet, överskridande, normkritik, etc., etc....
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-04 18:02

Almen skrev:
Ogjort skrev:Senaste avslaget kom från "Kulturbryggan" som just SKALL främja nyskapande. Med motiveringen att "sökanden har för liten förståelse för hur opera
brukar göras.

Men fick du med alla kodord, då? Typ inkluderande, genusmedvetenhet, intersektionalitet, överskridande, normkritik, etc., etc....

Missade allihop :-)

Har själv tillförordnats som ersättare i Musikverkets konstnärliga råd, och vill för tydlighets skull påpeka att allt inte är SFI.
Jo... man ser vilka som är "drivna" i att formulera ansökningar i tron att det du beskriver är avgörande. Men blir nästan
fulliskratt ibland. Och bortser, i enighet med sina medbedömare, totalt från de aspekterna.

Att formulera inslimmade PK-dokument, är inte alls alltid till någons fördel. Ofta tvärtom.

Vill bara påpeka detta, även om jag sett exempel som gör en mörkrädd.

/Anders O.

Tell

Inläggav Tell » 2020-02-05 01:59

Ogjort skrev:Inte opera precis, men...

Jag nämnde Bokante tidigare i tråden.
Här är dom!
(videograferad konsert från Abu Dhabi)
https://www.facebook.com/NYUADArtsCenter/videos/170328674298571/UzpfSTcyOTU0ODM4MDQ2MTczMTpWSzoxNzAzMjg2NzQyOTg1NzE/

Med vår svenska superstjärna längst till vänster i bild...
(Solo i närbild vid 35.50)

Bokante AbuDhabi.jpg

På köpet kommer lite hot arab-mix på slutet...

Dock inget vidare välljud alls i den där tyvärr. Platt mixning och dessutom facebookkomprimering på det :\

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-02-05 02:52

Tell skrev:
Dock inget vidare välljud alls i den där tyvärr. Platt mixning och dessutom facebookkomprimering på det :\

Smällar man får ta till förmån för det visuella :-)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-02-05 09:33

Ogjort skrev:
Almen skrev:
brukar göras.

Missade allihop :-)

:D

Att formulera inslimmade PK-dokument, är inte alls alltid till någons fördel. Ofta tvärtom.

Vill bara påpeka detta, även om jag sett exempel som gör en mörkrädd.

Ja, läste en artikel av Stina Oscarson, hon fick en bibba papper av Stockholms Stad där det skulle kryssas för hur och vilka minoritetsgruppers problematik som skulle tas upp i pjäsen som hennes ansökan gällde.

P.S. Hittade citatet:

SvD skrev:Stina Oscarson berättar hur hon under arbetet med sin senaste pjäs på en länsteater fick fylla i en mångfalds- och jämställdhetscheck, framtagen av Teaterförbundet och Svensk scenkonst. Ett exempel, menar hon, på hur branschen själv tar över initiativet.

Hon läser högt ur checken som hon håller i sin hand: ”Den eller de som fattar programbeslut har verktyg att genomföra en normkritisk analys, vi har diskuterat huruvida uppsättningen bidrar till att konservera eller utmana rådande normer och föreställningar om människor, eller vi visar bara upp hur det är, vi undviker därmed att omedvetet reproducera stereotyper. Ja eller Nej?”

– Och någonstans där, det här var ungefär tjugofemte frågan, så höll jag på att bryta ihop. Det var första gången i mitt liv som jag kände mig kränkt, som konstnär. Jag fick sådan urbota lust att hädanefter bara göra föreställningar som representerar stereotyper.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Föregående

Återgå till Generellt om hifi