Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:De lyssningar som görs i LTS:s regi brukar rapporteras i MoLT. Har du tillgång till den?
Om inte, kan jag gräva fram ett exempel.
Kralle skrev:Denna nämndes i senaste MoLt
https://tidal.com/track/112681140
"Mondoshawan" från det femte elementet (film)
RogerGustavsson skrev:Blindtest typ LTS F/E är väl en typ av blindtest där man egentligen är ute efter en påverkan, inte någon egentlig lyssning refererad till realism av något som framförs?
Harryup skrev:Ja, har man aldrig varit nära vaktparaden så kan man tro att ens stereo klarar det mest oavsett vad man har.
En av de absolut bästa återgivningar jag har hört var ett Taptoo ifrån Skottland hemma hos Bosse Hansson.
Skulle gärna kunna lyssna på denna platta så tryck på att få upp den på Tidal.
/Harry Up
Ogjort skrev:Den generellt mest avslöjande platta jag stött på är:
"Pipes and Drums of the first Royal Engineers
[https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad]
Enormt knepig att "få ut" ur en anläggning.
Bill50x skrev:Har man lyssnat på sådan musik live vet man exakt vad det är som är svårt att återge. Det är ett enormt ljudtryck och det går långt ner i frekvens. Man får inte vara för mager för då skramlar det i revbenen
/ B
Ogjort skrev:Den generellt mest avslöjande platta jag stött på är:
"Pipes and Drums of the first Royal Engineers
[https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad]
Enormt knepig att "få ut" ur en anläggning.
(råkar dessutom ha producerat den, så jag har liksom följt hela kedjan)
Den fåniga är att den inte finns tillgänglig, varken som plastbit eller ström.
Jag ska vid tillfälle tala med "ägarna" om att placera den på t.ex. Tidal.
Inte minst för det jag skrivit överst.
Sen kan det förstås finnas andra som är mer lämpliga om man undrar över någon specifik "egenskap".
goat76 skrev:Ogjort skrev:Den generellt mest avslöjande platta jag stött på är:
"Pipes and Drums of the first Royal Engineers
[https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad]
Enormt knepig att "få ut" ur en anläggning.
(råkar dessutom ha producerat den, så jag har liksom följt hela kedjan)
Den fåniga är att den inte finns tillgänglig, varken som plastbit eller ström.
Jag ska vid tillfälle tala med "ägarna" om att placera den på t.ex. Tidal.
Inte minst för det jag skrivit överst.
Sen kan det förstås finnas andra som är mer lämpliga om man undrar över någon specifik "egenskap".
Kan du berätta vad det är som gör den aktuella inspelningen svår för en anläggning, kan du beskriva hur den artar sig i en anläggning som klarar av den respektive en anläggning som inte klarar av den?
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:Den generellt mest avslöjande platta jag stött på är:
"Pipes and Drums of the first Royal Engineers
[https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad]
Enormt knepig att "få ut" ur en anläggning.
(råkar dessutom ha producerat den, så jag har liksom följt hela kedjan)
Den fåniga är att den inte finns tillgänglig, varken som plastbit eller ström.
Jag ska vid tillfälle tala med "ägarna" om att placera den på t.ex. Tidal.
Inte minst för det jag skrivit överst.
Sen kan det förstås finnas andra som är mer lämpliga om man undrar över någon specifik "egenskap".
Kan du berätta vad det är som gör den aktuella inspelningen svår för en anläggning, kan du beskriva hur den artar sig i en anläggning som klarar av den respektive en anläggning som inte klarar av den?
Nej.
Jag är för okunnig om elektronik o mekanik för en förklaring om varför.
Men 40 dubbla rörblad samtidigt med en galet ljudstark övertonsröra verkar vara tufft att återge.
(Den faktiska nivån i studion vid inspelning låg på 130dB. Enda inspelningen där jag använt hörselskydd i självförsvar.)
Men det är som om det vid minsta knas på återgivningen börjar ringmodulera i huvudet.
Den effekten är så tydlig att den blir lätt att detektera.
RogerJoensson skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:
Kan du berätta vad det är som gör den aktuella inspelningen svår för en anläggning, kan du beskriva hur den artar sig i en anläggning som klarar av den respektive en anläggning som inte klarar av den?
Nej.
Jag är för okunnig om elektronik o mekanik för en förklaring om varför.
Men 40 dubbla rörblad samtidigt med en galet ljudstark övertonsröra verkar vara tufft att återge.
(Den faktiska nivån i studion vid inspelning låg på 130dB. Enda inspelningen där jag använt hörselskydd i självförsvar.)
Men det är som om det vid minsta knas på återgivningen börjar ringmodulera i huvudet.
Den effekten är så tydlig att den blir lätt att detektera.
Är du säker på att effekten du pratar om inte uppstår i huvudet och inte har med ev anläggning att göra (förutom att det kan bli än påverkas av högtalarnas tonkurva och ev mildras av tillkommande dist hos anläggningen)? Att det kanske blir till en test av något annat än ljudanläggningens kvalité?
Jag hade en gång en kund som klagade på disten hos sina nyinköpta mikrofoner. När jag hörde det som spelats in, klarinetter som spelade "fula" intervall så fick jag förklaringen. Jag skickade honom en länk om inner ear distortion och bad honom lyssna ordentligt live nästa dag. Han återkom efter att ha upptäckt att oljudet faktist hördes live också, fast bara när mer än en av klarinetterna spelare... Jäpp. -Dist någonstans i hörselapparaten! Fast det där med tritonus och sådan känner du säker redan till. Är du säker på att detta med säckpiporna inte är relaterat?
RogerJoensson skrev:Det borde ju även vara så att en distorderande anläggning eller en anläggning med gynnsam toknurva kan hjälpa att maskera distorsionen. Om så är fallet, känns det inte riktigt meningsfullt att använda örondisten som värdemätare. En ev minskning av den hörda distorsionen kan ju bero på att anläggningen färgar kraftigt.
Rummet kan påverka sådana här effekter kraftigt om man har otur och hamnar i position där vissa frekvenser framhävs kraftigt, (ev. samtidigt som andra frekvenser som fungerar maskerande har försvagats). I ett akustiskt välfungerande lyssningrum så undviker man sannolikt de värsta resonanstopparna och det är nog det säkraste kortet att hålla de värsta kombinationseffekterna på mattan.
Jag upplever ibland örondisteffekter där jag sitter och skriver detta, eftersom jag sitter vid sidan av högtalarna, där de pucklar en aning i mellanregistret samtidigt som diskanten rullar av. Oftast försvinner denna dist om jag sätter mig i sweetspot.
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:Den generellt mest avslöjande platta jag stött på är:
"Pipes and Drums of the first Royal Engineers
[https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad]
Enormt knepig att "få ut" ur en anläggning.
(råkar dessutom ha producerat den, så jag har liksom följt hela kedjan)
Den fåniga är att den inte finns tillgänglig, varken som plastbit eller ström.
Jag ska vid tillfälle tala med "ägarna" om att placera den på t.ex. Tidal.
Inte minst för det jag skrivit överst.
Sen kan det förstås finnas andra som är mer lämpliga om man undrar över någon specifik "egenskap".
Kan du berätta vad det är som gör den aktuella inspelningen svår för en anläggning, kan du beskriva hur den artar sig i en anläggning som klarar av den respektive en anläggning som inte klarar av den?
Nej.
Jag är för okunnig om elektronik o mekanik för en förklaring om varför.
Men 40 dubbla rörblad samtidigt med en galet ljudstark övertonsröra verkar vara tufft att återge.
(Den faktiska nivån i studion vid inspelning låg på 130dB. Enda inspelningen där jag använt hörselskydd i självförsvar.)
Men det är som om det vid minsta knas på återgivningen börjar ringmodulera i huvudet.
Den effekten är så tydlig att den blir lätt att detektera.
Och den här typen av virveltrummor har så sjukt hårt spända skinn, (glasfiberförstärkta) så det är som att spela på glas. Så de levererar skotska
höglandstransienter som skulle göra en steril, om man inte skyddades av kilten.
En gissning är att hela millevitten är väldigt "känsligt" för t.ex. faslinjäritet i uppspelningsedjan.
Men det är bara en gissning. Jag kan alldeles för lite för att veta vad som ställer till det.
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:
Kan du berätta vad det är som gör den aktuella inspelningen svår för en anläggning, kan du beskriva hur den artar sig i en anläggning som klarar av den respektive en anläggning som inte klarar av den?
Nej.
Jag är för okunnig om elektronik o mekanik för en förklaring om varför.
Men 40 dubbla rörblad samtidigt med en galet ljudstark övertonsröra verkar vara tufft att återge.
(Den faktiska nivån i studion vid inspelning låg på 130dB. Enda inspelningen där jag använt hörselskydd i självförsvar.)
Men det är som om det vid minsta knas på återgivningen börjar ringmodulera i huvudet.
Den effekten är så tydlig att den blir lätt att detektera.
Och den här typen av virveltrummor har så sjukt hårt spända skinn, (glasfiberförstärkta) så det är som att spela på glas. Så de levererar skotska
höglandstransienter som skulle göra en steril, om man inte skyddades av kilten.
En gissning är att hela millevitten är väldigt "känsligt" för t.ex. faslinjäritet i uppspelningsedjan.
Men det är bara en gissning. Jag kan alldeles för lite för att veta vad som ställer till det.
Det var vilka lyssningsmässiga ljud-skillnader jag ville veta urskiljer en bra anläggning från en dålig med det materialet du postade?
Jag kan iallafall inte höra några fel men om jag fick en förklaring hur dessa eventuella fel artar sig ljudmässigt så skulle jag ha större möjlighet att höra dem.
1. Hur ska materialet låta i en bra anläggning?
2. Vilka fel kan uppstå med materialet i en dålig anläggning?
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:
Nej.
Jag är för okunnig om elektronik o mekanik för en förklaring om varför.
Men 40 dubbla rörblad samtidigt med en galet ljudstark övertonsröra verkar vara tufft att återge.
(Den faktiska nivån i studion vid inspelning låg på 130dB. Enda inspelningen där jag använt hörselskydd i självförsvar.)
Men det är som om det vid minsta knas på återgivningen börjar ringmodulera i huvudet.
Den effekten är så tydlig att den blir lätt att detektera.
Och den här typen av virveltrummor har så sjukt hårt spända skinn, (glasfiberförstärkta) så det är som att spela på glas. Så de levererar skotska
höglandstransienter som skulle göra en steril, om man inte skyddades av kilten.
En gissning är att hela millevitten är väldigt "känsligt" för t.ex. faslinjäritet i uppspelningsedjan.
Men det är bara en gissning. Jag kan alldeles för lite för att veta vad som ställer till det.
Det var vilka lyssningsmässiga ljud-skillnader jag ville veta urskiljer en bra anläggning från en dålig med det materialet du postade?
Jag kan iallafall inte höra några fel men om jag fick en förklaring hur dessa eventuella fel artar sig ljudmässigt så skulle jag ha större möjlighet att höra dem.
1. Hur ska materialet låta i en bra anläggning?
2. Vilka fel kan uppstå med materialet i en dålig anläggning?
Det är liksom olika frågor jämfört med trådens ursprungliga, som jag uppfattar som vilket material som gör det (enkelt) tydligt att höra skillnader.
Det har ju ingenting med rätt eller bra att göra.
Men på dina frågor skulle jag svara:
1. Så likt den akustiska referensen som möjligt.
2. Att det låter olikt den akustiska referensen.
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:
Det var vilka lyssningsmässiga ljud-skillnader jag ville veta urskiljer en bra anläggning från en dålig med det materialet du postade?
Jag kan iallafall inte höra några fel men om jag fick en förklaring hur dessa eventuella fel artar sig ljudmässigt så skulle jag ha större möjlighet att höra dem.
1. Hur ska materialet låta i en bra anläggning?
2. Vilka fel kan uppstå med materialet i en dålig anläggning?
Det är liksom olika frågor jämfört med trådens ursprungliga, som jag uppfattar som vilket material som gör det (enkelt) tydligt att höra skillnader.
Det har ju ingenting med rätt eller bra att göra.
Men på dina frågor skulle jag svara:
1. Så likt den akustiska referensen som möjligt.
2. Att det låter olikt den akustiska referensen.
Men varför lägger du upp ett exempel som endast du har en akustisk referens till, jag fick uppfattningen att materialet var ett exempel på något som i allmänhet är svårt för många anläggningar att spela upp, och som vi övriga kan använda som test-material?
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:
Det är liksom olika frågor jämfört med trådens ursprungliga, som jag uppfattar som vilket material som gör det (enkelt) tydligt att höra skillnader.
Det har ju ingenting med rätt eller bra att göra.
Men på dina frågor skulle jag svara:
1. Så likt den akustiska referensen som möjligt.
2. Att det låter olikt den akustiska referensen.
Men varför lägger du upp ett exempel som endast du har en akustisk referens till, jag fick uppfattningen att materialet var ett exempel på något som i allmänhet är svårt för många anläggningar att spela upp, och som vi övriga kan använda som test-material?
Det efterfrågades ju exempel på lämpligt material för att höra skillnader i blindtest.
För det behöver du inte veta ett smutt om hur det låter i verkligheten.
Men att en svåråtergiven signal sannolikt ger större möjligheter att upptäcka skillnader i apparatförmåga än en enkel.
Harryup skrev:Fast F/E-tester på det viset som LTS utför dom testar ju inte en anläggning utan enskilda apparater. Man kopplar ju tyvärr inte heller försteg och slutsteg ihop för att kunna kontrollera om det finns kombinationseffekter.
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:
Men varför lägger du upp ett exempel som endast du har en akustisk referens till, jag fick uppfattningen att materialet var ett exempel på något som i allmänhet är svårt för många anläggningar att spela upp, och som vi övriga kan använda som test-material?
Det efterfrågades ju exempel på lämpligt material för att höra skillnader i blindtest.
För det behöver du inte veta ett smutt om hur det låter i verkligheten.
Men att en svåråtergiven signal sannolikt ger större möjligheter att upptäcka skillnader i apparatförmåga än en enkel.
Det är därför jag frågar dig om du kan beskriva hur det ska låta när det låter rätt, hur ska man annars veta vilken av uppspelnings-apparaterna som är bättre än den andra om vi andra använder ditt material i utvärderingen?
Då kan du ju inte bara hänvisa till vad som lät mest likt den akustiska referensen, för hur ska vi andra veta hur det lät?
Därför är det på sin plats att du med yttersta noggrannhet beskriver hur det ska låta, och hur materialet låter på en anläggning som inte klarar av det.
Ogjort skrev:Det är heller inte svårt att spela in en stor symfonisk trumma så att botten kommer med.
(la upp egna exempel här i någon annan tråd)
Så varför det nästan aldrig görs, är mig en gåta.
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:
Det efterfrågades ju exempel på lämpligt material för att höra skillnader i blindtest.
För det behöver du inte veta ett smutt om hur det låter i verkligheten.
Men att en svåråtergiven signal sannolikt ger större möjligheter att upptäcka skillnader i apparatförmåga än en enkel.
Det är därför jag frågar dig om du kan beskriva hur det ska låta när det låter rätt, hur ska man annars veta vilken av uppspelnings-apparaterna som är bättre än den andra om vi andra använder ditt material i utvärderingen?
Då kan du ju inte bara hänvisa till vad som lät mest likt den akustiska referensen, för hur ska vi andra veta hur det lät?
Därför är det på sin plats att du med yttersta noggrannhet beskriver hur det ska låta, och hur materialet låter på en anläggning som inte klarar av det.
Det är ju en omöjlighet.
Och jag gav just materialet som ett exempel på "Musikval vid blindtester" - som tråden heter.
Och jag vet inte om det överhuvudtaget är möjligt att beskriva hur musik låter på DET ingående viset.
Inte ens i förmätet självklara termer som "djup bas" eller dylikt. För vi har olika personliga referenser.
(de flesta har enligt min erfarenhet aldrig hört "djup bas" korrekt återgiven)
Ett konkret exempel som jag själv gjort ett 10-tal gånger, är att jag spelar upp skivan "Låtar".
Och då låter (i hemlighet) "huvudhögtalarna" vara Ino-mmx (eller vilka det nu är jag har - bland alla bokstavskombinationer).
Dvs: pyttesmå högtalare - men av god konstruktion.
Alla - hittills, brukar säga: "Vilken fantastisk djup och ren bas"
Då kopplar jag om till pi60 och kliver ner drygt två oktaver till...![]()
Så om man bara talar om saken - så är det omöjligt att veta om mottagaren tolkar det sagda på samma sätt som en själv.
Sen kan man iofs rekommendera sådant man vet är väl inspelad musik. "Det här BÖR låta bra i en kompetent anläggning".
Och då skulle jag inte rekommendera säckpiporna eftersom det är ljud de flesta inte har någon stark relation till.
Och oavsett vilket, tillkommer då alltid den subjektiva aspekten, alltså om någon tycker det låter bra eller inte.
Men ibland är det konstigt att referenserna är så olika personer emellan.
T.ex. när det gäller "stora trumman" i en symfoniorkester.
De flesta som är intresserade av symfonisk musik brukar ha varit på många, åtminstone EN livekonsert.
Ändå är det få som reagerar på att den så gott som alltid är beskuren på inspelningar.
Kanske för att gemene man tror att stereosystemet innebär långt större begränsningar än det faktiskt gör?
Och att man därför ser det som normalt o självklart att massor med information saknas.
Det är heller inte svårt att spela in en stor symfonisk trumma så att botten kommer med.
(la upp egna exempel här i någon annan tråd)
Så varför det nästan aldrig görs, är mig en gåta.
Ted_B skrev:Ogjort skrev:Det är heller inte svårt att spela in en stor symfonisk trumma så att botten kommer med.
(la upp egna exempel här i någon annan tråd)
Så varför det nästan aldrig görs, är mig en gåta.
I vilken tråd finns de exemplen?
Jag skulle gärna lyssna på dem?
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:
Det är därför jag frågar dig om du kan beskriva hur det ska låta när det låter rätt, hur ska man annars veta vilken av uppspelnings-apparaterna som är bättre än den andra om vi andra använder ditt material i utvärderingen?
Då kan du ju inte bara hänvisa till vad som lät mest likt den akustiska referensen, för hur ska vi andra veta hur det lät?
Därför är det på sin plats att du med yttersta noggrannhet beskriver hur det ska låta, och hur materialet låter på en anläggning som inte klarar av det.
Det är ju en omöjlighet.
Och jag gav just materialet som ett exempel på "Musikval vid blindtester" - som tråden heter.
Och jag vet inte om det överhuvudtaget är möjligt att beskriva hur musik låter på DET ingående viset.
Inte ens i förmätet självklara termer som "djup bas" eller dylikt. För vi har olika personliga referenser.
(de flesta har enligt min erfarenhet aldrig hört "djup bas" korrekt återgiven)
Ett konkret exempel som jag själv gjort ett 10-tal gånger, är att jag spelar upp skivan "Låtar".
Och då låter (i hemlighet) "huvudhögtalarna" vara Ino-mmx (eller vilka det nu är jag har - bland alla bokstavskombinationer).
Dvs: pyttesmå högtalare - men av god konstruktion.
Alla - hittills, brukar säga: "Vilken fantastisk djup och ren bas"
Då kopplar jag om till pi60 och kliver ner drygt två oktaver till...![]()
Så om man bara talar om saken - så är det omöjligt att veta om mottagaren tolkar det sagda på samma sätt som en själv.
Sen kan man iofs rekommendera sådant man vet är väl inspelad musik. "Det här BÖR låta bra i en kompetent anläggning".
Och då skulle jag inte rekommendera säckpiporna eftersom det är ljud de flesta inte har någon stark relation till.
Och oavsett vilket, tillkommer då alltid den subjektiva aspekten, alltså om någon tycker det låter bra eller inte.
Men ibland är det konstigt att referenserna är så olika personer emellan.
T.ex. när det gäller "stora trumman" i en symfoniorkester.
De flesta som är intresserade av symfonisk musik brukar ha varit på många, åtminstone EN livekonsert.
Ändå är det få som reagerar på att den så gott som alltid är beskuren på inspelningar.
Kanske för att gemene man tror att stereosystemet innebär långt större begränsningar än det faktiskt gör?
Och att man därför ser det som normalt o självklart att massor med information saknas.
Det är heller inte svårt att spela in en stor symfonisk trumma så att botten kommer med.
(la upp egna exempel här i någon annan tråd)
Så varför det nästan aldrig görs, är mig en gåta.
Jag tänkte väl bara att du möjligtvis hade mer konkreta exempel på någras specifika fel du hör när en apparat i kedjan inte spelar upp detta material korrekt enligt din referenser från verkligheten.
Ogjort skrev:RogerJoensson skrev:Det borde ju även vara så att en distorderande anläggning eller en anläggning med gynnsam toknurva kan hjälpa att maskera distorsionen. Om så är fallet, känns det inte riktigt meningsfullt att använda örondisten som värdemätare. En ev minskning av den hörda distorsionen kan ju bero på att anläggningen färgar kraftigt.
Rummet kan påverka sådana här effekter kraftigt om man har otur och hamnar i position där vissa frekvenser framhävs kraftigt, (ev. samtidigt som andra frekvenser som fungerar maskerande har försvagats). I ett akustiskt välfungerande lyssningrum så undviker man sannolikt de värsta resonanstopparna och det är nog det säkraste kortet att hålla de värsta kombinationseffekterna på mattan.
Jag upplever ibland örondisteffekter där jag sitter och skriver detta, eftersom jag sitter vid sidan av högtalarna, där de pucklar en aning i mellanregistret samtidigt som diskanten rullar av. Oftast försvinner denna dist om jag sätter mig i sweetspot.
Fast här avser du väl mycket i termer av "rätt o fel". Och sådana spelar ju ingen roll om det gäller att detektera skillnader i blindtest.
RogerJoensson skrev:Ogjort skrev:RogerJoensson skrev:Det borde ju även vara så att en distorderande anläggning eller en anläggning med gynnsam toknurva kan hjälpa att maskera distorsionen. Om så är fallet, känns det inte riktigt meningsfullt att använda örondisten som värdemätare. En ev minskning av den hörda distorsionen kan ju bero på att anläggningen färgar kraftigt.
Rummet kan påverka sådana här effekter kraftigt om man har otur och hamnar i position där vissa frekvenser framhävs kraftigt, (ev. samtidigt som andra frekvenser som fungerar maskerande har försvagats). I ett akustiskt välfungerande lyssningrum så undviker man sannolikt de värsta resonanstopparna och det är nog det säkraste kortet att hålla de värsta kombinationseffekterna på mattan.
Jag upplever ibland örondisteffekter där jag sitter och skriver detta, eftersom jag sitter vid sidan av högtalarna, där de pucklar en aning i mellanregistret samtidigt som diskanten rullar av. Oftast försvinner denna dist om jag sätter mig i sweetspot.
Fast här avser du väl mycket i termer av "rätt o fel". Och sådana spelar ju ingen roll om det gäller att detektera skillnader i blindtest.
Ok, men vad ska du ha resultatet till?
RogerJoensson skrev::roll:
goat76 skrev:
Det är därför jag frågar dig om du kan beskriva hur det ska låta när det låter rätt, hur ska man annars veta vilken av uppspelnings-apparaterna som är bättre än den andra om vi andra använder ditt material i utvärderingen?
Då kan du ju inte bara hänvisa till vad som lät mest likt den akustiska referensen, för hur ska vi andra veta hur det lät?
Ogjort skrev:
Jag läste dig igen...
Blindtester, i alla fall i den här domänen, används oftast just och bara för att undersöka hörbara skillnader.
Inte för "bra eller dåligt/rätt eller fel".
Därför behöver du ingen referens för hur det "ska" låta eller vad som är rätt eller fel.
Att göra en seriös blindtest för utvärdering av hela din anläggning (och lyssningsrum) i fråga om återgivning kan nog ev. göras även om det blir väldigt komplicerat. Men det skulle nog kräva att samma ljudkälla under mycket kontrollerade former är närvarande livs levande - altererad med en inspelning av densamma under samma förhållanden. (utan att det blir rum + rum etc...) Då kanske man kan åstadkomma ett "rätt" eller "fel".
Men det ter sig orimligt krångligt.
Om inte säckpipsbandet är närvarande utan bara inspelat, kan blint altererande mellan två-tre hela anläggningar egentligen bara
avgöra när du TYCKER det låter bäst - inte när det låter som det "ska", alltså: RÄTT. För hur ska man vet det?
Mer rimligt är att testa manick för manick för att åtminstone kunna ge råd om hur en så bra återgivningskedja som möjligt kan skapas.
(inkl rumsreglering etc...)
Om det nu ÄR god återgivning man vill ha? Alltså så likt den ursprungliga ljudkällan som möjligt.
MEN om någon påstår att de t.ex. tycker det låter MYCKET med MASSOR bättre om man byter ut en tvåmeters högtalarkabel mot en annan.
Då kan man enkelt göra en blindtest för att faktiskt avgöra om de hör någon skillnad överhuvudtaget. Eller ta det ett steg längre och fråga vilken
kabel som är inkopplad när?
Eller om någon vill sälja ett plåtgem för 164 000:- att hänga i gardinen för att musiken då svänger bättre.
Då kan man kolla om vederbörande kan säga när gemet hänger där eller inte.
Alltså att avgöra hörbara skillnader. (och förhoppningsvis sedan rekommendera många att spara 164 000:- till något roligare o vettigare)
En massa sådana olika data kan ju sedan användas kombinerat t.ex. för att få veta mer om hur vi hör, eller hur vissa saker i våra apparater kan
förbättras och/eller vilka parametrar som inte verkar spela någon roll.
goat76 skrev:Bastrumman beskärs väl inom all typ av musik, oftast är det väl för att hålla "nere" den så att den inte får en avgörande roll för helhetsnivå. Kanske är det utöver den orsaken att de flesta ändå inte har ljudsystem som går så djupt och att det i icke akustik-reglerade rum kan ställa till med mer problem än nytta.
Jag tycker också att det är trist att de gör så, helst för alla oss med genuint intresse för hifi, men vi får nog finna oss i att vi är en minoritet.
goat76 skrev:Men helt allvarligt, hur många är det egentligen som sitter och gör en massa blindtestet mellan diverse hifi-apparater i hemmet?
De flesta lyssnar väl på prylarna på någon demo eller hemma hos någon vän och gillar vad de hör, sen lånar man eventuellt hem prylen eller köper den rakt av. Sedan gör man sitt bästa för att implementera den nya komponenten i sitt ljudsystem och om det blir lyckat så sitter man nöjd i flera år framöver tills nyfikenheten återigen får en att fundera om det finns ytterligare mark att vinna.![]()
Musiken man utvärderar med bör väl rimligen vara den typ av musik man vanligtvis lyssnar på och som man är mest mån om ska funka. Jag är personligen mest intresserad av rockmusik, men jag tror också att den typen av musik är ett bra verktyg för att utvärdera en anläggning då den ofta visar ytterligheter, den kan vara bastung, tät och intensiv vilket inte alla högtalare klarar av.
Om jag får dra en parallell till ett gummiband som man stretchar på, så vet man bara var gränsen går för dens hållbarhet om man drar ut det tills det går av.![]()
P.S. Att en högtalare klarar av tät och intensiv rockmusik utesluter inte att den inte kan spela upp fin luftig kammarmusik på ett fullt trovärdigt sätt. Ljud är ljud oavsett vad musiken består utav, en högtalare är en ljudförmedlare och om den inte klarar av alla typer av ljud oavsett hur tätt dessa ligger på inspelningen så är det inte en bra ljudförmedlare.
På det här forumet är det av yttersta vikt att jag lägger till informationen att ovanstående är hur just jag ser på det hela, andra får tycka annorlunda.
JM skrev:Ogjort skrev:
Jag läste dig igen...
Blindtester, i alla fall i den här domänen, används oftast just och bara för att undersöka hörbara skillnader.
Inte för "bra eller dåligt/rätt eller fel".
Därför behöver du ingen referens för hur det "ska" låta eller vad som är rätt eller fel.
Att göra en seriös blindtest för utvärdering av hela din anläggning (och lyssningsrum) i fråga om återgivning kan nog ev. göras även om det blir väldigt komplicerat. Men det skulle nog kräva att samma ljudkälla under mycket kontrollerade former är närvarande livs levande - altererad med en inspelning av densamma under samma förhållanden. (utan att det blir rum + rum etc...) Då kanske man kan åstadkomma ett "rätt" eller "fel".
Men det ter sig orimligt krångligt.
Om inte säckpipsbandet är närvarande utan bara inspelat, kan blint altererande mellan två-tre hela anläggningar egentligen bara
avgöra när du TYCKER det låter bäst - inte när det låter som det "ska", alltså: RÄTT. För hur ska man vet det?
Mer rimligt är att testa manick för manick för att åtminstone kunna ge råd om hur en så bra återgivningskedja som möjligt kan skapas.
(inkl rumsreglering etc...)
Om det nu ÄR god återgivning man vill ha? Alltså så likt den ursprungliga ljudkällan som möjligt.
MEN om någon påstår att de t.ex. tycker det låter MYCKET med MASSOR bättre om man byter ut en tvåmeters högtalarkabel mot en annan.
Då kan man enkelt göra en blindtest för att faktiskt avgöra om de hör någon skillnad överhuvudtaget. Eller ta det ett steg längre och fråga vilken
kabel som är inkopplad när?
Eller om någon vill sälja ett plåtgem för 164 000:- att hänga i gardinen för att musiken då svänger bättre.
Då kan man kolla om vederbörande kan säga när gemet hänger där eller inte.
Alltså att avgöra hörbara skillnader. (och förhoppningsvis sedan rekommendera många att spara 164 000:- till något roligare o vettigare)
En massa sådana olika data kan ju sedan användas kombinerat t.ex. för att få veta mer om hur vi hör, eller hur vissa saker i våra apparater kan
förbättras och/eller vilka parametrar som inte verkar spela någon roll.
Jag har läst tidigare inlägg men har nog inte riktigt förstått allt hur du tänker.
Smärtgränsen för ljud ligger kring 130 dB. Menar du att vid inspelningen utsattes musikerna för dessa nivåer utan hörselskydd?
JM skrev:Du nämner att:
Att det börjar ringmodulera kraftigt i skallen.
Hur beskriver du detta fenomen?
JM skrev:Vilka hörbara fördelar menar du att "säckpipegänget" musik ger vid utvärdering relativt andra testmusikstycken? Vilka hörbara variabler tycker du är speciellt utvärderade?
Vid vilken ljudnivå skall utvärderingen ske.
J Mogard
hifikg skrev:Så ni hörde alltså skillnad på olika kablar?
sprudel skrev:Ìngenting konstigt med detta. Finns en massa elektriska parametrar som varierar mellan kablar.
PerStromgren skrev:Ja! Äntligen en ny kabeldebatt!
Strmbrg skrev:PerStromgren skrev:Ja! Äntligen en ny kabeldebatt!
Håll tillgodo!
Själv tänker jag inte debattera, snarare yra lite löst om mina (inbillade) upplevelser.
sprudel skrev:Ìngenting konstigt med detta. Finns en massa elektriska parametrar som varierar mellan kablar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster