Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:De lyssningar som görs i LTS:s regi brukar rapporteras i MoLT. Har du tillgång till den?
Om inte, kan jag gräva fram ett exempel.
Kralle skrev:Denna nämndes i senaste MoLt
https://tidal.com/track/112681140
"Mondoshawan" från det femte elementet (film)
RogerGustavsson skrev:Blindtest typ LTS F/E är väl en typ av blindtest där man egentligen är ute efter en påverkan, inte någon egentlig lyssning refererad till realism av något som framförs?
Harryup skrev:Ja, har man aldrig varit nära vaktparaden så kan man tro att ens stereo klarar det mest oavsett vad man har.
En av de absolut bästa återgivningar jag har hört var ett Taptoo ifrån Skottland hemma hos Bosse Hansson.
Skulle gärna kunna lyssna på denna platta så tryck på att få upp den på Tidal.
/Harry Up
Ogjort skrev:Den generellt mest avslöjande platta jag stött på är:
"Pipes and Drums of the first Royal Engineers
[https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad]
Enormt knepig att "få ut" ur en anläggning.
Bill50x skrev:Har man lyssnat på sådan musik live vet man exakt vad det är som är svårt att återge. Det är ett enormt ljudtryck och det går långt ner i frekvens. Man får inte vara för mager för då skramlar det i revbenen
/ B
Ogjort skrev:Den generellt mest avslöjande platta jag stött på är:
"Pipes and Drums of the first Royal Engineers
[https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad]
Enormt knepig att "få ut" ur en anläggning.
(råkar dessutom ha producerat den, så jag har liksom följt hela kedjan)
Den fåniga är att den inte finns tillgänglig, varken som plastbit eller ström.
Jag ska vid tillfälle tala med "ägarna" om att placera den på t.ex. Tidal.
Inte minst för det jag skrivit överst.
Sen kan det förstås finnas andra som är mer lämpliga om man undrar över någon specifik "egenskap".
goat76 skrev:Ogjort skrev:Den generellt mest avslöjande platta jag stött på är:
"Pipes and Drums of the first Royal Engineers
[https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad]
Enormt knepig att "få ut" ur en anläggning.
(råkar dessutom ha producerat den, så jag har liksom följt hela kedjan)
Den fåniga är att den inte finns tillgänglig, varken som plastbit eller ström.
Jag ska vid tillfälle tala med "ägarna" om att placera den på t.ex. Tidal.
Inte minst för det jag skrivit överst.
Sen kan det förstås finnas andra som är mer lämpliga om man undrar över någon specifik "egenskap".
Kan du berätta vad det är som gör den aktuella inspelningen svår för en anläggning, kan du beskriva hur den artar sig i en anläggning som klarar av den respektive en anläggning som inte klarar av den?
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:Den generellt mest avslöjande platta jag stött på är:
"Pipes and Drums of the first Royal Engineers
[https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad]
Enormt knepig att "få ut" ur en anläggning.
(råkar dessutom ha producerat den, så jag har liksom följt hela kedjan)
Den fåniga är att den inte finns tillgänglig, varken som plastbit eller ström.
Jag ska vid tillfälle tala med "ägarna" om att placera den på t.ex. Tidal.
Inte minst för det jag skrivit överst.
Sen kan det förstås finnas andra som är mer lämpliga om man undrar över någon specifik "egenskap".
Kan du berätta vad det är som gör den aktuella inspelningen svår för en anläggning, kan du beskriva hur den artar sig i en anläggning som klarar av den respektive en anläggning som inte klarar av den?
Nej.
Jag är för okunnig om elektronik o mekanik för en förklaring om varför.
Men 40 dubbla rörblad samtidigt med en galet ljudstark övertonsröra verkar vara tufft att återge.
(Den faktiska nivån i studion vid inspelning låg på 130dB. Enda inspelningen där jag använt hörselskydd i självförsvar.)
Men det är som om det vid minsta knas på återgivningen börjar ringmodulera i huvudet.
Den effekten är så tydlig att den blir lätt att detektera.
RogerJoensson skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:
Kan du berätta vad det är som gör den aktuella inspelningen svår för en anläggning, kan du beskriva hur den artar sig i en anläggning som klarar av den respektive en anläggning som inte klarar av den?
Nej.
Jag är för okunnig om elektronik o mekanik för en förklaring om varför.
Men 40 dubbla rörblad samtidigt med en galet ljudstark övertonsröra verkar vara tufft att återge.
(Den faktiska nivån i studion vid inspelning låg på 130dB. Enda inspelningen där jag använt hörselskydd i självförsvar.)
Men det är som om det vid minsta knas på återgivningen börjar ringmodulera i huvudet.
Den effekten är så tydlig att den blir lätt att detektera.
Är du säker på att effekten du pratar om inte uppstår i huvudet och inte har med ev anläggning att göra (förutom att det kan bli än påverkas av högtalarnas tonkurva och ev mildras av tillkommande dist hos anläggningen)? Att det kanske blir till en test av något annat än ljudanläggningens kvalité?
Jag hade en gång en kund som klagade på disten hos sina nyinköpta mikrofoner. När jag hörde det som spelats in, klarinetter som spelade "fula" intervall så fick jag förklaringen. Jag skickade honom en länk om inner ear distortion och bad honom lyssna ordentligt live nästa dag. Han återkom efter att ha upptäckt att oljudet faktist hördes live också, fast bara när mer än en av klarinetterna spelare... Jäpp. -Dist någonstans i hörselapparaten! Fast det där med tritonus och sådan känner du säker redan till. Är du säker på att detta med säckpiporna inte är relaterat?
RogerJoensson skrev:Det borde ju även vara så att en distorderande anläggning eller en anläggning med gynnsam toknurva kan hjälpa att maskera distorsionen. Om så är fallet, känns det inte riktigt meningsfullt att använda örondisten som värdemätare. En ev minskning av den hörda distorsionen kan ju bero på att anläggningen färgar kraftigt.
Rummet kan påverka sådana här effekter kraftigt om man har otur och hamnar i position där vissa frekvenser framhävs kraftigt, (ev. samtidigt som andra frekvenser som fungerar maskerande har försvagats). I ett akustiskt välfungerande lyssningrum så undviker man sannolikt de värsta resonanstopparna och det är nog det säkraste kortet att hålla de värsta kombinationseffekterna på mattan.
Jag upplever ibland örondisteffekter där jag sitter och skriver detta, eftersom jag sitter vid sidan av högtalarna, där de pucklar en aning i mellanregistret samtidigt som diskanten rullar av. Oftast försvinner denna dist om jag sätter mig i sweetspot.
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:Den generellt mest avslöjande platta jag stött på är:
"Pipes and Drums of the first Royal Engineers
[https://soundcloud.com/ogjort/march-kortad]
Enormt knepig att "få ut" ur en anläggning.
(råkar dessutom ha producerat den, så jag har liksom följt hela kedjan)
Den fåniga är att den inte finns tillgänglig, varken som plastbit eller ström.
Jag ska vid tillfälle tala med "ägarna" om att placera den på t.ex. Tidal.
Inte minst för det jag skrivit överst.
Sen kan det förstås finnas andra som är mer lämpliga om man undrar över någon specifik "egenskap".
Kan du berätta vad det är som gör den aktuella inspelningen svår för en anläggning, kan du beskriva hur den artar sig i en anläggning som klarar av den respektive en anläggning som inte klarar av den?
Nej.
Jag är för okunnig om elektronik o mekanik för en förklaring om varför.
Men 40 dubbla rörblad samtidigt med en galet ljudstark övertonsröra verkar vara tufft att återge.
(Den faktiska nivån i studion vid inspelning låg på 130dB. Enda inspelningen där jag använt hörselskydd i självförsvar.)
Men det är som om det vid minsta knas på återgivningen börjar ringmodulera i huvudet.
Den effekten är så tydlig att den blir lätt att detektera.
Och den här typen av virveltrummor har så sjukt hårt spända skinn, (glasfiberförstärkta) så det är som att spela på glas. Så de levererar skotska
höglandstransienter som skulle göra en steril, om man inte skyddades av kilten.
En gissning är att hela millevitten är väldigt "känsligt" för t.ex. faslinjäritet i uppspelningsedjan.
Men det är bara en gissning. Jag kan alldeles för lite för att veta vad som ställer till det.
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:
Kan du berätta vad det är som gör den aktuella inspelningen svår för en anläggning, kan du beskriva hur den artar sig i en anläggning som klarar av den respektive en anläggning som inte klarar av den?
Nej.
Jag är för okunnig om elektronik o mekanik för en förklaring om varför.
Men 40 dubbla rörblad samtidigt med en galet ljudstark övertonsröra verkar vara tufft att återge.
(Den faktiska nivån i studion vid inspelning låg på 130dB. Enda inspelningen där jag använt hörselskydd i självförsvar.)
Men det är som om det vid minsta knas på återgivningen börjar ringmodulera i huvudet.
Den effekten är så tydlig att den blir lätt att detektera.
Och den här typen av virveltrummor har så sjukt hårt spända skinn, (glasfiberförstärkta) så det är som att spela på glas. Så de levererar skotska
höglandstransienter som skulle göra en steril, om man inte skyddades av kilten.
En gissning är att hela millevitten är väldigt "känsligt" för t.ex. faslinjäritet i uppspelningsedjan.
Men det är bara en gissning. Jag kan alldeles för lite för att veta vad som ställer till det.
Det var vilka lyssningsmässiga ljud-skillnader jag ville veta urskiljer en bra anläggning från en dålig med det materialet du postade?
Jag kan iallafall inte höra några fel men om jag fick en förklaring hur dessa eventuella fel artar sig ljudmässigt så skulle jag ha större möjlighet att höra dem.
1. Hur ska materialet låta i en bra anläggning?
2. Vilka fel kan uppstå med materialet i en dålig anläggning?
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:
Nej.
Jag är för okunnig om elektronik o mekanik för en förklaring om varför.
Men 40 dubbla rörblad samtidigt med en galet ljudstark övertonsröra verkar vara tufft att återge.
(Den faktiska nivån i studion vid inspelning låg på 130dB. Enda inspelningen där jag använt hörselskydd i självförsvar.)
Men det är som om det vid minsta knas på återgivningen börjar ringmodulera i huvudet.
Den effekten är så tydlig att den blir lätt att detektera.
Och den här typen av virveltrummor har så sjukt hårt spända skinn, (glasfiberförstärkta) så det är som att spela på glas. Så de levererar skotska
höglandstransienter som skulle göra en steril, om man inte skyddades av kilten.
En gissning är att hela millevitten är väldigt "känsligt" för t.ex. faslinjäritet i uppspelningsedjan.
Men det är bara en gissning. Jag kan alldeles för lite för att veta vad som ställer till det.
Det var vilka lyssningsmässiga ljud-skillnader jag ville veta urskiljer en bra anläggning från en dålig med det materialet du postade?
Jag kan iallafall inte höra några fel men om jag fick en förklaring hur dessa eventuella fel artar sig ljudmässigt så skulle jag ha större möjlighet att höra dem.
1. Hur ska materialet låta i en bra anläggning?
2. Vilka fel kan uppstå med materialet i en dålig anläggning?
Det är liksom olika frågor jämfört med trådens ursprungliga, som jag uppfattar som vilket material som gör det (enkelt) tydligt att höra skillnader.
Det har ju ingenting med rätt eller bra att göra.
Men på dina frågor skulle jag svara:
1. Så likt den akustiska referensen som möjligt.
2. Att det låter olikt den akustiska referensen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster