Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:Rätt nyligen så bytte jag från min OM-40 tillbaka till min Audio technica AT-OC9ML/III och så mycket trevligare det blev att spida plattor. Mycket renare (mindre dist) ljud och mindre spår/brusljud från skivan.
Så min fråga är om det finns någon pick-up som är bättre än AT-OC9ML/III? Kravet är att den ska va (rätt) neutral och inga påtagliga brister. Om det finns någon som har än renare återgivning än AT-OC9ML/III?
Tangband skrev:music4ever skrev:Rätt nyligen så bytte jag från min OM-40 tillbaka till min Audio technica AT-OC9ML/III och så mycket trevligare det blev att spida plattor. Mycket renare (mindre dist) ljud och mindre spår/brusljud från skivan.
Så min fråga är om det finns någon pick-up som är bättre än AT-OC9ML/III? Kravet är att den ska va (rätt) neutral och inga påtagliga brister. Om det finns någon som har än renare återgivning än AT-OC9ML/III?
Det är klart det finns bättre pickuper än at- oc9ml/III, men kanske inte för priset
Tangband skrev:music4ever skrev:Rätt nyligen så bytte jag från min OM-40 tillbaka till min Audio technica AT-OC9ML/III och så mycket trevligare det blev att spida plattor. Mycket renare (mindre dist) ljud och mindre spår/brusljud från skivan.
Så min fråga är om det finns någon pick-up som är bättre än AT-OC9ML/III? Kravet är att den ska va (rätt) neutral och inga påtagliga brister. Om det finns någon som har än renare återgivning än AT-OC9ML/III?
Det är klart det finns bättre pickuper än at- oc9ml/III, men kanske inte för priset
Morello skrev:Här kan man provlyssna Ortofon super OM40 samt AT OC9 Mk3.
Pickuperna sitter på en SME 3009 imp. Grammofonen är en Micro Seiki DDX-1000
http://user.faktiskt.io/Morello/LP/
Morello skrev:Ja, du minns fel. Det är en hyggligt dyr nålmikrofon med rörlig magnet.
hifikg skrev:Morello skrev:Här kan man provlyssna Ortofon super OM40 samt AT OC9 Mk3.
Pickuperna sitter på en SME 3009 imp. Grammofonen är en Micro Seiki DDX-1000
http://user.faktiskt.io/Morello/LP/
OM40 var väl en budgetpickup på den tiden det begav sig, eller minns jag fel?
Harryup skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Här kan man provlyssna Ortofon super OM40 samt AT OC9 Mk3.
Pickuperna sitter på en SME 3009 imp. Grammofonen är en Micro Seiki DDX-1000
http://user.faktiskt.io/Morello/LP/
OM40 var väl en budgetpickup på den tiden det begav sig, eller minns jag fel?
Nej, du minns rätt. När den kom var den inte särskilt dyr när man jämförde med pickupmarknaden i övrigt. Dock har den ju blivit kostsammare med tiden men ock gått ifrån för mjuk till användbar. Sen beror det ju på budget förstås men Även ibland Ortofons egna pickuper så har den alltid tillhört det billigare delen av sortimentet.
mvh/Harry Up
Morello skrev:Någon som lyssnat på filerna jag länkade till? Om40 super versus AT OC9 Mk III
Morello skrev:Harryup skrev:hifikg skrev:
OM40 var väl en budgetpickup på den tiden det begav sig, eller minns jag fel?
Nej, du minns rätt. När den kom var den inte särskilt dyr när man jämförde med pickupmarknaden i övrigt. Dock har den ju blivit kostsammare med tiden men ock gått ifrån för mjuk till användbar. Sen beror det ju på budget förstås men Även ibland Ortofons egna pickuper så har den alltid tillhört det billigare delen av sortimentet.
mvh/Harry Up
Mja, när jag köpte en OM 5E som tolvåring var OM40 helt klart en hyggligt dyr nålmikrofon. Man bör komma ihåg att marknaden för nålmikrofoner var mer seriös då än idag - det fanns helt enkelt inte lika mycket tveksamma produkter för astronomiska summor.
En stor del av dagens "exklusiva" nålmikrofoner är felkonstruerade på basala punkter som tex VTA och uppvisar därför betydande distrosion - i synnerhet vid vertikal modulation (panorerade ljud)
Morello skrev:Någon som lyssnat på filerna jag länkade till? Om40 super versus AT OC9 Mk III
Conan skrev:Hur låter det då? Jo tack bara bra!AT-OC III upplever jag som tunnare och lite spretigare i jämförelse och är lite "nervigare" än Cadenzan. Jag skulle säga att känslan med Cadenza Red är att det låter väldigt likt det man kan förvänta sig från en CD. AT-OC III kan låta förföriskt och skimrande ibland men lite "artificiellt" över klangen.
Jaha det var ju subjektivt snömos som man ju gärna skulle vilja bekräfta med ett blindtest tänker ni,Pickuper är ju knepiga i sig också eftersom det handlar om en del i ett helt system med krav på matchning och inställning. Det kan ju hända att jag missat nåt här, trots att jag ställde in den efter alla konstens...
Men hur som skulle jag inte byta tillbaka utan nöjer mig med att sitta nöjd på pickup-fronten.
music4ever skrev:Conan skrev:Hur låter det då? Jo tack bara bra!AT-OC III upplever jag som tunnare och lite spretigare i jämförelse och är lite "nervigare" än Cadenzan. Jag skulle säga att känslan med Cadenza Red är att det låter väldigt likt det man kan förvänta sig från en CD. AT-OC III kan låta förföriskt och skimrande ibland men lite "artificiellt" över klangen.
Jaha det var ju subjektivt snömos som man ju gärna skulle vilja bekräfta med ett blindtest tänker ni,Pickuper är ju knepiga i sig också eftersom det handlar om en del i ett helt system med krav på matchning och inställning. Det kan ju hända att jag missat nåt här, trots att jag ställde in den efter alla konstens...
Men hur som skulle jag inte byta tillbaka utan nöjer mig med att sitta nöjd på pickup-fronten.
Intressant. Hur tycker du den låter mot OC/III om vi talar om renhet, dist och "spårbrus"?
Morello skrev:Här kan man provlyssna Ortofon super OM40 samt AT OC9 Mk3.
Pickuperna sitter på en SME 3009 imp. Grammofonen är en Micro Seiki DDX-1000
http://user.faktiskt.io/Morello/LP/
Harryup skrev:Hur ni tycker pickuperna låter jämfört med varandra gäller ju bara i er skivspelare och i eran arm i det skick dom är i....
/Harry Up
Harryup skrev:Hur ni tycker pickuperna låter jämfört med varandra gäller ju bara i er skivspelare och i eran arm i det skick dom är i. Att få något generellt svar på hur dom låter jämfört med varandra är inte lätt då det ofta krävs lite olika armar för att fungera normalt på samma verk. Man lyssnar alltid på en kombination.
hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.
hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.
Edit: Ni som kan den här branschen, är en Linn Axis något att ha?
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.
Edit: Ni som kan den här branschen, är en Linn Axis något att ha?
Nej, inte till återbruket!!! Ge den då hellre till någon som vill bevara den.
Linn Axis kan nog vara bra, kräver inte så mycket pill som LP12.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.
Edit: Ni som kan den här branschen, är en Linn Axis något att ha?
Nej, inte till återbruket!!! Ge den då hellre till någon som vill bevara den.
Linn Axis kan nog vara bra, kräver inte så mycket pill som LP12.
Beror på ålder på LP12. En modern LP12 är en helt annan sak än en äldre på alla sätt och vis. Har ingen uppfattning om en Axis är särskilt bra och som med alla äldre spelare, hur är skicket? Det individuella skicket är helt avgörande.
hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.
Edit: Ni som kan den här branschen, är en Linn Axis något att ha?
Conan skrev:hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.
Edit: Ni som kan den här branschen, är en Linn Axis något att ha?
Vad är det för fel på den eftersom du säger att det inte är bra?
hifikg skrev:Conan skrev:hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.
Edit: Ni som kan den här branschen, är en Linn Axis något att ha?
Vad är det för fel på den eftersom du säger att det inte är bra?
Den har fått täppta luftvägar, både arm o tallrik ligger på luftlager o efter en renovering som bäddade in spelaren i fint slipdamm räcker inte luften till. Har blåst alla hål en gång o har t o m provat med dubbla luftpumpar, men det vill sig ändå inte.
Conan skrev:hifikg skrev:Conan skrev:
Vad är det för fel på den eftersom du säger att det inte är bra?
Den har fått täppta luftvägar, både arm o tallrik ligger på luftlager o efter en renovering som bäddade in spelaren i fint slipdamm räcker inte luften till. Har blåst alla hål en gång o har t o m provat med dubbla luftpumpar, men det vill sig ändå inte.
Men då pratar vi väl inte om en Linn Axis?
hifikg skrev:Conan skrev:hifikg skrev:
Den har fått täppta luftvägar, både arm o tallrik ligger på luftlager o efter en renovering som bäddade in spelaren i fint slipdamm räcker inte luften till. Har blåst alla hål en gång o har t o m provat med dubbla luftpumpar, men det vill sig ändå inte.
Men då pratar vi väl inte om en Linn Axis?
Nä, den har jag väl aldrig sagt att det är något fel på? Frågade bara om det är något att ha. Såg den som det enkla alternativet. Skulle kunna tänka mig en LP12 också, den är lagom simpel att sköta. Till jag såg prislappen. Svårt att motivera för ett 20-tal LP-skivor.
Harryup skrev:Köp en beggad LP12, går att få med Ittok under 10' så har du en tidlös spelare. Sen kan du ju byta fjädrar och möjligen lager om det behövs, kostar inte hela skjortan.
Morello skrev:Apropå brus så är spårningsbruset hos OM40 super cirka 3 dB högre om jag inte minns fel.
Spelade en 1 kHz-referenston följt av ett tyst spår för att fastställa detta.
Conan skrev:"Spårbrus" är inte särskilt påtagligt med någon av dem vill jag minnas. Gick före AT från en OM40 Super och den var lite kinkig. Speciellt vad gäller inställningen var OM40 känslig för att allt hamnade rätt. Kändes som den nålgeometrin inte gav utrymme för några misstag, och spårknaster var just en sån sak som ökade starkt när allt inte var rätt. Renhet & dist... jag upplevde AT-OC9 III som inte helt neutral och då tar liksom det över. Lite tunt och "artificiellt" men ibland skimrande & vackert skulle jag säga.
Harryup skrev:Köp en beggad LP12, går att få med Ittok under 10' så har du en tidlös spelare. Sen kan du ju byta fjädrar och möjligen lager om det behövs, kostar inte hela skjortan.
Morello skrev:Harryup skrev:Köp en beggad LP12, går att få med Ittok under 10' så har du en tidlös spelare. Sen kan du ju byta fjädrar och möjligen lager om det behövs, kostar inte hela skjortan.
Varför inte köpa originalet -Ariston RD 11 - istället för en blek kopia?
Harryup skrev:Köp en beggad LP12, går att få med Ittok under 10' så har du en tidlös spelare. Sen kan du ju byta fjädrar och möjligen lager om det behövs, kostar inte hela skjortan.
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Köp en beggad LP12, går att få med Ittok under 10' så har du en tidlös spelare. Sen kan du ju byta fjädrar och möjligen lager om det behövs, kostar inte hela skjortan.
Varför inte köpa originalet -Ariston RD 11 - istället för en blek kopia?
För att det är enbart sopor. Har meckat med 3 st olika innan vi vägrade ta in fler. Gedigen engelsk efterkrigskvalité. Vinda subchassin, omöjliga fjädrar som vrider och skjuvar sig när man spänner dom. Tonarmsplattan tar i plinten när subchassiet gungar i sidled också. Och man får välja på om man vill ha skivtallriken i våg eller tonarmsplatten eftersom man inte kan få båda i våg samtidigt. Ariston är bara skit. Åsikterna om Linn på faktiskt har lite sanning historiskt men inte särskilt mycket om man har varit med om det praktiskt ifrån tiden då det begav sig.
Morello skrev:Harryup skrev:Morello skrev:
Varför inte köpa originalet -Ariston RD 11 - istället för en blek kopia?
För att det är enbart sopor. Har meckat med 3 st olika innan vi vägrade ta in fler. Gedigen engelsk efterkrigskvalité. Vinda subchassin, omöjliga fjädrar som vrider och skjuvar sig när man spänner dom. Tonarmsplattan tar i plinten när subchassiet gungar i sidled också. Och man får välja på om man vill ha skivtallriken i våg eller tonarmsplatten eftersom man inte kan få båda i våg samtidigt. Ariston är bara skit. Åsikterna om Linn på faktiskt har lite sanning historiskt men inte särskilt mycket om man har varit med om det praktiskt ifrån tiden då det begav sig.
Alldeles oavsett detta är LP-12 en RD-11-kopia, vilket är uppenbart om man jämför konstruktionerna.
Morello skrev:Rega-spelarna går med fel fart och armen saknar justering av VTA.
Linn är en Ariston-kopia - kanske något förbättrad. Jag skulle satsa på en Thoréns eller någon japansk prestige-maskin från 70- eller 80-talet.
paa skrev:Morello skrev:Rega-spelarna går med fel fart och armen saknar justering av VTA.
Linn är en Ariston-kopia - kanske något förbättrad. Jag skulle satsa på en Thoréns eller någon japansk prestige-maskin från 70- eller 80-talet.
Dom större Thorens-spelarna har gjutet innerchassi som standard, något som Linn tog en förmögenhet för i en uppgradering.
Dom mindre Thorens-spelarna har dock innerchassi av plåtremsor.
Harryup skrev:LP12 finns från ≈30.000-220.000 nya inklusive pickuper och spelbara. Vore lite halvmärkligt om de skulle kunna få in allt som sitter i den största till priset av den minsta då ingen annan leverantör lyckas med/vill sälja sin toppmodell för priset av en fullutrustad Rega. Men generellt så har det allmänt blivit så mycket mera kostsamt jämfört med en normal månadslön att köpa riktigt "bra" grejor idag jämfört med 80-talet.
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:LP12 finns från ≈30.000-220.000 nya inklusive pickuper och spelbara. Vore lite halvmärkligt om de skulle kunna få in allt som sitter i den största till priset av den minsta då ingen annan leverantör lyckas med/vill sälja sin toppmodell för priset av en fullutrustad Rega. Men generellt så har det allmänt blivit så mycket mera kostsamt jämfört med en normal månadslön att köpa riktigt "bra" grejor idag jämfört med 80-talet.
Samtidigt är det mycket enklare att t ex få fräst ett chassie ur ett stycke metall idag. En process som numera brukar vara till stor del automatiserad även vid korta serier och som är förhållandevis billig och tidsbesparande jämfört manuellt arbete...
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Harryup skrev:LP12 finns från ≈30.000-220.000 nya inklusive pickuper och spelbara. Vore lite halvmärkligt om de skulle kunna få in allt som sitter i den största till priset av den minsta då ingen annan leverantör lyckas med/vill sälja sin toppmodell för priset av en fullutrustad Rega. Men generellt så har det allmänt blivit så mycket mera kostsamt jämfört med en normal månadslön att köpa riktigt "bra" grejor idag jämfört med 80-talet.
Samtidigt är det mycket enklare att t ex få fräst ett chassie ur ett stycke metall idag. En process som numera brukar vara till stor del automatiserad även vid korta serier och som är förhållandevis billig och tidsbesparande jämfört manuellt arbete...
Har en kamrat som råkar äga 2 st fräsar och han menar att bara material till ett (inner-)chassi i ett enda stycke skulle gå på typ 6-8 tusen, om jag minns rätt.
/ B
RogerJoensson skrev:Det lär vara brittisk "moms" på ebaychassiet. Säljaren redovisar i alla fall ett VAT-nummer.
Är det kostsamt att tillhandahålla support och garanti på fem år för ett innerchassie?
RogerJoensson skrev:Det som drog igång mig var mest att du försökte försvara det höga priset på tillbehören med höga lönekostnader och materialkostnad. Jag tror helt enkelt inte att det är rimliga förklaringar. Jag tror mer på att dom lyckats bygga upp ett varumärke där dom kan ta mycket betalt och där kunderna (som du) tror att dessa tillbehör är mycket dyrare att framställa än dom faktiskt är och därför är beredda att slanta upp utan att känna sig lurade (vilket jag hade gjort).
Morello skrev:Åter till nålmikrofoner. En nålmikrofon jag funderar på att anskaffa är Denon DL-103 - den har mycket låg distorsion och lågt spårningsbrus.
I dagsläget har jag tre grammofoner, varav av en saknar nål - får alltså flytta OM40-nålen mellan gillestugan och kontoret.
Morello skrev:Harryup, om du på fullt allvar tycker att 33 000 SEK för en fräst aludetalj, som är jämförbar med en CNC-fräst front, vad skall då ett komplett slutsteg kosta? 3 miljoner? 30 miljoner?
EN SME30 med en SME V borde ju med denna prissättning kosta minst 300 miljoner.
Det blir helt befängt att tala om utvecklingsarbete - en erfaren mekanik-gubbe ritar ihop kompletta underlag till subchassiet på en halv dag, vilket med dagens tariff gör cirka 4 000 SEK.
Harryup skrev: Att bara göra en kopia utan samma utvecklingsarbete blir förstås billigare fräst hemma i källaren är ju en annan sak.
Personligen så har jag svårare att se t.ex. att matchning av komponenter som ändå måste mätas upp ger ansenliga kostnadsökningar. När det gäller subchassiet så finns det alternativ och det är väl bra.
Morello skrev:Åter till nålmikrofoner. En nålmikrofon jag funderar på att anskaffa är Denon DL-103 - den har mycket låg distorsion och lågt spårningsbrus.
I dagsläget har jag tre grammofoner, varav av en saknar nål - får alltså flytta OM40-nålen mellan gillestugan och kontoret.
Morello skrev:Var du nöjd på den tiden du hade den?
Dessvärre har den ganska låg utnivå.
radelius skrev:Tillbaks till huvudfrågan:
Har någon av er jämfört AT33PTG/2 med OC9 ? Ute i stora världen är det många som håller 33:an högre än 9:an. De menar att den ger allt som 9:an ger plus lite till.
Det är ungefär samma prisklass.
Conan skrev:Jag spelade tidigare med en AT-OC III men byte av skivspelare med en tyngre tonarm, gjorde att jag också tittade på en ny pickup. Valet föll på den här:
En Ortofon Cadenza Red. Kanske i dyraste laget tycker också jag men jag gjorde en deal i samband med bytet och det vart hanterbart. En del i valet var en test där den visade upp mycket goda mätvärden (varför är det så sällsynt att det faktiskt mäts på pickuper?).
Snygga och sammanhållna mätvärden. En annan pickup i samma test mätte t.ex. så här:
Hur låter det då? Jo tack bara bra!AT-OC III upplever jag som tunnare och lite spretigare i jämförelse och är lite "nervigare" än Cadenzan. Jag skulle säga att känslan med Cadenza Red är att det låter väldigt likt det man kan förvänta sig från en CD. AT-OC III kan låta förföriskt och skimrande ibland men lite "artificiellt" över klangen.
Jaha det var ju subjektivt snömos som man ju gärna skulle vilja bekräfta med ett blindtest tänker ni,Pickuper är ju knepiga i sig också eftersom det handlar om en del i ett helt system med krav på matchning och inställning. Det kan ju hända att jag missat nåt här, trots att jag ställde in den efter alla konstens...
Men hur som skulle jag inte byta tillbaka utan nöjer mig med att sitta nöjd på pickup-fronten.
Morello skrev:Har OC9 Mk3 upphört?
Harryup skrev:Shibata skulle jag sky som pesten om det är samma geometri som på dessa var i början. Hackar sönder diskanten på skivorna.
Morello skrev:Man får hoppas att AT gör en motsvarande nålmikrofon - OC9 mk3 vhåller jag som en av de allra finaste nålmikrofoner som sett dagens ljus. Resor bättre än den orimligt upphöjda OM40 tex.
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Shibata skulle jag sky som pesten om det är samma geometri som på dessa var i början. Hackar sönder diskanten på skivorna.
Är det samma Shibata nu som i början av 70-talet?
Hi Mattias
Thank you for your enquiry.
The direct equivalent to the OC9/III would be the new AT-OC9XSL.
This features the same Special Line Contact diamond profile and Boron cantilever, but improved suspension and now benefits from captive screw threads so is much easier to mount.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 29 gäster