Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:Rätt nyligen så bytte jag från min OM-40 tillbaka till min Audio technica AT-OC9ML/III och så mycket trevligare det blev att spida plattor. Mycket renare (mindre dist) ljud och mindre spår/brusljud från skivan.
Så min fråga är om det finns någon pick-up som är bättre än AT-OC9ML/III? Kravet är att den ska va (rätt) neutral och inga påtagliga brister. Om det finns någon som har än renare återgivning än AT-OC9ML/III?
Tangband skrev:music4ever skrev:Rätt nyligen så bytte jag från min OM-40 tillbaka till min Audio technica AT-OC9ML/III och så mycket trevligare det blev att spida plattor. Mycket renare (mindre dist) ljud och mindre spår/brusljud från skivan.
Så min fråga är om det finns någon pick-up som är bättre än AT-OC9ML/III? Kravet är att den ska va (rätt) neutral och inga påtagliga brister. Om det finns någon som har än renare återgivning än AT-OC9ML/III?
Det är klart det finns bättre pickuper än at- oc9ml/III, men kanske inte för priset
Tangband skrev:music4ever skrev:Rätt nyligen så bytte jag från min OM-40 tillbaka till min Audio technica AT-OC9ML/III och så mycket trevligare det blev att spida plattor. Mycket renare (mindre dist) ljud och mindre spår/brusljud från skivan.
Det är klart det finns bättre pickuper än at- oc9ml/III, men kanske inte för priset
Morello skrev:Här kan man provlyssna Ortofon super OM40 samt AT OC9 Mk3.
Pickuperna sitter på en SME 3009 imp. Grammofonen är en Micro Seiki DDX-1000
http://user.faktiskt.io/Morello/LP/
Morello skrev:Ja, du minns fel. Det är en hyggligt dyr nålmikrofon med rörlig magnet.
hifikg skrev:Morello skrev:Här kan man provlyssna Ortofon super OM40 samt AT OC9 Mk3.
OM40 var väl en budgetpickup på den tiden det begav sig, eller minns jag fel?
Harryup skrev:hifikg skrev:Morello skrev:Här kan man provlyssna Ortofon super OM40 samt AT OC9 Mk3.
Nej, du minns rätt. När den kom var den inte särskilt dyr när man jämförde med pickupmarknaden i övrigt. Dock har den ju blivit kostsammare med tiden men ock gått ifrån för mjuk till användbar. Sen beror det ju på budget förstås men Även ibland Ortofons egna pickuper så har den alltid tillhört det billigare delen av sortimentet.
mvh/Harry Up
Morello skrev:Någon som lyssnat på filerna jag länkade till? Om40 super versus AT OC9 Mk III
Morello skrev:Harryup skrev:hifikg skrev:
Nej, du minns rätt. När den kom var den inte särskilt dyr när man jämförde med pickupmarknaden i övrigt. Dock har den ju blivit kostsammare med tiden men ock gått ifrån för mjuk till användbar. Sen beror det ju på budget förstås men Även ibland Ortofons egna pickuper så har den alltid tillhört det billigare delen av sortimentet.
mvh/Harry Up
Mja, när jag köpte en OM 5E som tolvåring var OM40 helt klart en hyggligt dyr nålmikrofon. Man bör komma ihåg att marknaden för nålmikrofoner var mer seriös då än idag - det fanns helt enkelt inte lika mycket tveksamma produkter för astronomiska summor.
En stor del av dagens "exklusiva" nålmikrofoner är felkonstruerade på basala punkter som tex VTA och uppvisar därför betydande distrosion - i synnerhet vid vertikal modulation (panorerade ljud)
Morello skrev:Någon som lyssnat på filerna jag länkade till? Om40 super versus AT OC9 Mk III
Conan skrev:Hur låter det då? Jo tack bara bra!AT-OC III upplever jag som tunnare och lite spretigare i jämförelse och är lite "nervigare" än Cadenzan. Jag skulle säga att känslan med Cadenza Red är att det låter väldigt likt det man kan förvänta sig från en CD. AT-OC III kan låta förföriskt och skimrande ibland men lite "artificiellt" över klangen.
Jaha det var ju subjektivt snömos som man ju gärna skulle vilja bekräfta med ett blindtest tänker ni,Pickuper är ju knepiga i sig också eftersom det handlar om en del i ett helt system med krav på matchning och inställning. Det kan ju hända att jag missat nåt här, trots att jag ställde in den efter alla konstens...
Men hur som skulle jag inte byta tillbaka utan nöjer mig med att sitta nöjd på pickup-fronten.
music4ever skrev:Conan skrev:Hur låter det då? Jo tack bara bra!AT-OC III upplever jag som tunnare och lite spretigare i jämförelse och är lite "nervigare" än Cadenzan. Jag skulle säga att känslan med Cadenza Red är att det låter väldigt likt det man kan förvänta sig från en CD. AT-OC III kan låta förföriskt och skimrande ibland men lite "artificiellt" över klangen.
Jaha det var ju subjektivt snömos som man ju gärna skulle vilja bekräfta med ett blindtest tänker ni,Pickuper är ju knepiga i sig också eftersom det handlar om en del i ett helt system med krav på matchning och inställning. Det kan ju hända att jag missat nåt här, trots att jag ställde in den efter alla konstens...
Men hur som skulle jag inte byta tillbaka utan nöjer mig med att sitta nöjd på pickup-fronten.
Intressant. Hur tycker du den låter mot OC/III om vi talar om renhet, dist och "spårbrus"?
Morello skrev:Här kan man provlyssna Ortofon super OM40 samt AT OC9 Mk3.
Harryup skrev:Hur ni tycker pickuperna låter jämfört med varandra gäller ju bara i er skivspelare och i eran arm i det skick dom är i....
/Harry Up
Harryup skrev:Hur ni tycker pickuperna låter jämfört med varandra gäller ju bara i er skivspelare och i eran arm i det skick dom är i. Att få något generellt svar på hur dom låter jämfört med varandra är inte lätt då det ofta krävs lite olika armar för att fungera normalt på samma verk. Man lyssnar alltid på en kombination.
hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.
hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.
Edit: Ni som kan den här branschen, är en Linn Axis något att ha?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster