Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav music4ever » 2020-03-05 21:59

Rätt nyligen så bytte jag från min OM-40 tillbaka till min Audio technica AT-OC9ML/III och så mycket trevligare det blev att spida plattor. Mycket renare (mindre dist) ljud och mindre spår/brusljud från skivan.
Så min fråga är om det finns någon pick-up som är bättre än AT-OC9ML/III? Kravet är att den ska va (rätt) neutral och inga påtagliga brister. Om det finns någon som har än renare återgivning än AT-OC9ML/III?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Finns det någon bättre pick-up än AT-OC9ML/III?

Inläggav Perfector » 2020-03-05 23:26

Grado med väldigt finslipade nålar låter väldigt rent och naturligt.
Bla Hi-Fi Kit i Stockholm bör kunna skaka fram sådana.
Själv kör jag en Grado GF2 med en Presige Gold-nål och njuter varenda dag jag spelar
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-05 23:49

Jag köpte min OC9 Mk3 samtidigt som Music4ever och kan bara hålla med om renheten.
Det är en unik pickup som förenar såväl låg distorsion och rimlig frekvensgång - jag mätte THD till cirka 0.5% vid en modulation av 5 cm/s och 1 kHz samt hyggligt rak frekvensgång, vilket är sällsynt hos pickuper med rörlig spole och är den inte rakt går det inte att justera med lastimpedansen.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-03-06 00:11

music4ever skrev:Rätt nyligen så bytte jag från min OM-40 tillbaka till min Audio technica AT-OC9ML/III och så mycket trevligare det blev att spida plattor. Mycket renare (mindre dist) ljud och mindre spår/brusljud från skivan.
Så min fråga är om det finns någon pick-up som är bättre än AT-OC9ML/III? Kravet är att den ska va (rätt) neutral och inga påtagliga brister. Om det finns någon som har än renare återgivning än AT-OC9ML/III?

Det är klart det finns bättre pickuper än at- oc9ml/III, men kanske inte för priset 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-06 00:16

Jag brukade vara rätt nöjd med min Ortofon MC30 Super på den tiden jag snurrade vinyl.
Bilagor
mc30.jpg
mc30.jpg (77.58 KiB) Visad 7561 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-03-06 02:44

Tangband skrev:
music4ever skrev:Rätt nyligen så bytte jag från min OM-40 tillbaka till min Audio technica AT-OC9ML/III och så mycket trevligare det blev att spida plattor. Mycket renare (mindre dist) ljud och mindre spår/brusljud från skivan.

Det är klart det finns bättre pickuper än at- oc9ml/III, men kanske inte för priset 8)

Säg upp till 10 000 kr (det är verkligen gränsen, helst inte mer än 5-6K). Vad är bättre? Har du lite tips? :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-03-06 08:22

Jag spelade tidigare med en AT-OC III men byte av skivspelare med en tyngre tonarm, gjorde att jag också tittade på en ny pickup. Valet föll på den här:
cadenza red 2.jpg
cadenza red 2.jpg (188.47 KiB) Visad 7502 gånger

En Ortofon Cadenza Red. Kanske i dyraste laget tycker också jag men jag gjorde en deal i samband med bytet och det vart hanterbart. En del i valet var en test där den visade upp mycket goda mätvärden (varför är det så sällsynt att det faktiskt mäts på pickuper?).

cadenza red 1.JPG
cadenza red 1.JPG (29.11 KiB) Visad 7502 gånger

Snygga och sammanhållna mätvärden. En annan pickup i samma test mätte t.ex. så här:

Annan 1.JPG
Annan 1.JPG (29.28 KiB) Visad 7502 gånger

Hur låter det då? Jo tack bara bra! :) AT-OC III upplever jag som tunnare och lite spretigare i jämförelse och är lite "nervigare" än Cadenzan. Jag skulle säga att känslan med Cadenza Red är att det låter väldigt likt det man kan förvänta sig från en CD. AT-OC III kan låta förföriskt och skimrande ibland men lite "artificiellt" över klangen.

Jaha det var ju subjektivt snömos som man ju gärna skulle vilja bekräfta med ett blindtest tänker ni, :roll: Pickuper är ju knepiga i sig också eftersom det handlar om en del i ett helt system med krav på matchning och inställning. Det kan ju hända att jag missat nåt här, trots att jag ställde in den efter alla konstens...

Men hur som skulle jag inte byta tillbaka utan nöjer mig med att sitta nöjd på pickup-fronten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-06 09:32

Tangband skrev:

Har du något exempel? (
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-06 09:38

Här kan man provlyssna Ortofon super OM40 samt AT OC9 Mk3.
Pickuperna sitter på en SME 3009 imp. Grammofonen är en Micro Seiki DDX-1000

http://user.faktiskt.io/Morello/LP/
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-06 10:34

Morello skrev:Här kan man provlyssna Ortofon super OM40 samt AT OC9 Mk3.

OM40 var väl en budgetpickup på den tiden det begav sig, eller minns jag fel?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-06 10:35

Ja, du minns fel. Det är en hyggligt dyr nålmikrofon med rörlig magnet.

Budgetvarianten hette OM5E
Senast redigerad av Morello 2020-03-06 10:36, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-06 10:35

Morello skrev:Ja, du minns fel. Det är en hyggligt dyr nålmikrofon med rörlig magnet.

Oki

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-06 13:26

hifikg skrev:

Nej, du minns rätt. När den kom var den inte särskilt dyr när man jämförde med pickupmarknaden i övrigt. Dock har den ju blivit kostsammare med tiden men ock gått ifrån för mjuk till användbar. Sen beror det ju på budget förstås men Även ibland Ortofons egna pickuper så har den alltid tillhört det billigare delen av sortimentet.

mvh/Harry Up

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-06 14:11

Jag förstår att du tycker att det blivit bättre med Audio technica AT-OC9ML/III.
Min lite provocerande fråga är då: Tycker du att Audio technica AT-OC9ML/III är en bra pickup, eller är den bara bättre?

Nu gäller såklart inte min fråga ovan enbart en specifik pickup. Den syftar snarast till att vi ofta talar om att något skall bli just bättre.
Men hur mycket bättre vill vi att det skall bli? Så mycket bättre att det precis går att uppfatta?
Påtagligt mycket bättre?
Var går gränsen för att det dessutom skall bli riktigt bra och inte bara bättre?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-06 14:43

Harryup skrev:
hifikg skrev:

Nej, du minns rätt. När den kom var den inte särskilt dyr när man jämförde med pickupmarknaden i övrigt. Dock har den ju blivit kostsammare med tiden men ock gått ifrån för mjuk till användbar. Sen beror det ju på budget förstås men Även ibland Ortofons egna pickuper så har den alltid tillhört det billigare delen av sortimentet.

mvh/Harry Up

Mja, när jag köpte en OM 5E som tolvåring var OM40 helt klart en hyggligt dyr nålmikrofon. Man bör komma ihåg att marknaden för nålmikrofoner var mer seriös då än idag - det fanns helt enkelt inte lika mycket tveksamma produkter för astronomiska summor.

En stor del av dagens "exklusiva" nålmikrofoner är felkonstruerade på basala punkter som tex VTA och uppvisar därför betydande distrosion - i synnerhet vid vertikal modulation (panorerade ljud)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-06 14:44

Någon som lyssnat på filerna jag länkade till? Om40 super versus AT OC9 Mk III
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-06 15:07

Här borde finnas något för både den mer vanliga lyssnaren men även för finsmakaren
https://gradolabs.com/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-03-06 15:24

Morello skrev:Någon som lyssnat på filerna jag länkade till? Om40 super versus AT OC9 Mk III

Jag har lyssnat lite och de är i huvudsak ganska lika. Båda distar en del i high-hatslagen. Men jag upplever nog soundet från OC9:an som något renare och lenare. Om jag skulle välja någon av dem som nästa pickup skulle det bli OC9:an. Dessutom skulle det i så fall bli ett kärt återseende då jag för typ 30 år sedan skaffade mig den första generationens OC9 som var min dåvarande favorit. Det som var dåligt med den var att nålen slets ovanligt fort tyckte jag. Den var även känslig för minsta lilla damm eftersom nålarmen låg så nära skivan på grund av att nålen var så liten, alltför liten tycker jag.

Det skiljer lite i frekvensgång i högsta oktaven, är det något du har kompenserat på bägge avspelningskedjorna? Dock är det mest över 14 kHz så det är tveksamt om det hörs hos alla individer.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-06 15:31

Morello skrev:
Harryup skrev:
hifikg skrev:

mvh/Harry Up

Mja, när jag köpte en OM 5E som tolvåring var OM40 helt klart en hyggligt dyr nålmikrofon. Man bör komma ihåg att marknaden för nålmikrofoner var mer seriös då än idag - det fanns helt enkelt inte lika mycket tveksamma produkter för astronomiska summor.

En stor del av dagens "exklusiva" nålmikrofoner är felkonstruerade på basala punkter som tex VTA och uppvisar därför betydande distrosion - i synnerhet vid vertikal modulation (panorerade ljud)

Nu vet jag inte riktigt när du var 12 men helt klart är väl att få tolvåring köper en OM5E idag också möjligen inte enbart beroende på priset. När det gäller kostsamhet så har Ortofon, EMT, Breuer EMT, Koetsu, AudioNote, Kieseki, Shinon med flera alltid haft pickuper som inte ens hamnat i närheten av svenska hifi-kiosker eller radiohandlare på grund av deras priser. Den mest kostsamma pickupen vi hade i lager ibland var AudioNote IO Limited med elektromagnet. Kostade då med den i princip nödvändiga AudioNotetrafon något i stil med ≈ 20.000:- kund 1982.
Ortofon hade Spu:er och MC3000 som kostade upp emot 6000-7000 samtidigt med Ortofon OMseriens begynnelse.

/Harry Up

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-03-07 02:25

Morello skrev:Någon som lyssnat på filerna jag länkade till? Om40 super versus AT OC9 Mk III

Jag tycker att high-haten är det väl som ligger helt i höger kanal, har mer kropp och klang av metall med OC9 än med OM 40 som i sin tur spelar hi-haten mer diffus och mest som typ ett brus.
OC9 ger också tydligare klang från basgitarren i slutet på låten, när allt rullar på, ja den låter helt enkelt bättre.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-03-07 02:36

Conan skrev:Hur låter det då? Jo tack bara bra! :) AT-OC III upplever jag som tunnare och lite spretigare i jämförelse och är lite "nervigare" än Cadenzan. Jag skulle säga att känslan med Cadenza Red är att det låter väldigt likt det man kan förvänta sig från en CD. AT-OC III kan låta förföriskt och skimrande ibland men lite "artificiellt" över klangen.

Jaha det var ju subjektivt snömos som man ju gärna skulle vilja bekräfta med ett blindtest tänker ni, :roll: Pickuper är ju knepiga i sig också eftersom det handlar om en del i ett helt system med krav på matchning och inställning. Det kan ju hända att jag missat nåt här, trots att jag ställde in den efter alla konstens...

Men hur som skulle jag inte byta tillbaka utan nöjer mig med att sitta nöjd på pickup-fronten.

Intressant. Hur tycker du den låter mot OC/III om vi talar om renhet, dist och "spårbrus"?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-03-07 09:05

music4ever skrev:
Conan skrev:Hur låter det då? Jo tack bara bra! :) AT-OC III upplever jag som tunnare och lite spretigare i jämförelse och är lite "nervigare" än Cadenzan. Jag skulle säga att känslan med Cadenza Red är att det låter väldigt likt det man kan förvänta sig från en CD. AT-OC III kan låta förföriskt och skimrande ibland men lite "artificiellt" över klangen.

Intressant. Hur tycker du den låter mot OC/III om vi talar om renhet, dist och "spårbrus"?

"Spårbrus" är inte särskilt påtagligt med någon av dem vill jag minnas. Gick före AT från en OM40 Super och den var lite kinkig. Speciellt vad gäller inställningen var OM40 känslig för att allt hamnade rätt. Kändes som den nålgeometrin inte gav utrymme för några misstag, och spårknaster var just en sån sak som ökade starkt när allt inte var rätt. Renhet & dist... jag upplevde AT-OC9 III som inte helt neutral och då tar liksom det över. Lite tunt och "artificiellt" men ibland skimrande & vackert skulle jag säga.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-07 11:08

Apropå brus så är spårningsbruset hos OM40 super cirka 3 dB högre om jag inte minns fel.

Spelade en 1 kHz-referenston följt av ett tyst spår för att fastställa detta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-07 15:31

Hur ni tycker pickuperna låter jämfört med varandra gäller ju bara i er skivspelare och i eran arm i det skick dom är i. Att få något generellt svar på hur dom låter jämfört med varandra är inte lätt då det ofta krävs lite olika armar för att fungera normalt på samma verk. Man lyssnar alltid på en kombination.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2020-03-07 15:52

AT OC9 Mk3 låter klarare och mindre grusig i mina öron. Rumsklangen kommer nog fram bättre samt att anslagen låter mer dynamiska med AT OC9 Mk3. Men nu vill jag lyssna på CD istället! :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-03-07 16:23

Harryup skrev:Hur ni tycker pickuperna låter jämfört med varandra gäller ju bara i er skivspelare och i eran arm i det skick dom är i....
/Harry Up

Nja, de jämförande filer som Morello lagt upp gäller hans, inte min, skivspelare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-07 17:10

Harryup skrev:Hur ni tycker pickuperna låter jämfört med varandra gäller ju bara i er skivspelare och i eran arm i det skick dom är i. Att få något generellt svar på hur dom låter jämfört med varandra är inte lätt då det ofta krävs lite olika armar för att fungera normalt på samma verk. Man lyssnar alltid på en kombination.

Jag vågar påstå att arm/pu/riaa är en kombination man måste ta höjd för. En pu i fel arm kommer aldrig låta bra, samma gäller om pu och riaa inte passar ihop. Här handlar det inte om ljudande preferenser som när man parar ihop digitala komponenter utan faktiskt om hur grejor fungerar ihop rent elektriskt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-07 18:05

Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.

Edit: Ni som kan den här branschen, är en Linn Axis något att ha?
Senast redigerad av hifikg 2020-03-07 18:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-07 18:07

hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.

Fixa den.
Det finns inget bättre för självkänslan att pissa på oddsen och lyckas.
Annars finns det ju folk som kan återställa den till fabriksskick om så skulle önskas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-03-07 18:15

hifikg skrev:Ska jag ge min gamla svarv en chans till eller skjutsa den till återbruket!? Fasen alltså, jag tror jag plockar ner den i atomer en gång till o rensar luftvägarna. Blir det bra så blir det bra, annars ger jag upp den. Kanske, kanske, skaffar jag en enkel skivspelare istället, eller så avslutar jag den vinyla perioden för gott.

Edit: Ni som kan den här branschen, är en Linn Axis något att ha?

Nej, inte till återbruket!!! Ge den då hellre till någon som vill bevara den.
Linn Axis kan nog vara bra, kräver inte så mycket pill som LP12.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi