Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Långt ifrån alla som är mycket intresserade av musik har behov av ofärgad återgivning och dyrbar utrustning har jag märkt.
Strmbrg skrev:Jag slås av hur ”bra” det låter om den TV-sända nyårskonserten från Wien.
Då får ju processorn hjälp av bild, vilket verkar gynna realism-känslan även ljudmässigt.
Lyssnandet sker via enkla högtalare.
Strmbrg skrev:Ty, jag lyssnar ju faktiskt inte på en symfoniorkester utan på en mikrofoninspelad-elektronikpasserad-fonogramregistrerad-hemelektronikhanterad-högtalargenererad-rumsdistribuerad återgivning av en symfoniorkester.
En akustiskt sett väldigt förändrad version mot den jag skulle ha upplevt på plats.
Ändå kan jag få en hyfsat god illusion av en verklig symfoniorkester.
RogerGustavsson skrev:Det är inte alltid målet att försöka efterlikna verkligheten. Möjligen är det så att om man är flitig lyssnare på akustisk musik som ju ofta framförs rakt av i någon form av lokal, har man den bilden inne i huvudet. Andra musikformer kan ge andra bilder i huvudet.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Jag slås av hur ”bra” det låter om den TV-sända nyårskonserten från Wien.
Då får ju processorn hjälp av bild, vilket verkar gynna realism-känslan även ljudmässigt.
Lyssnandet sker via enkla högtalare.
Så är det, det kan egentligen vara väldigt dåligt ljud på en live-spelning men ändå går man därifrån med intrycket att det ”lät” bra.
Att se ett band live gör att man även kan koncentrera sig på en av musikernas spelande och tack vare de visuella ledtrådarna man får av att han/hon byter ackord så blir det lättare att sålla fram just det instrumentet från övriga, det kan till och med bli så tydligt att man nästintill filtrerar bort de andra instrumenten.
Strmbrg skrev:Såhär är det oftast för min del, och åter bör det nog betonas att jag lyssnar på musik som "finns på riktigt" i form av många akustiska instrument spelandes i en stor lokal...
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Såhär är det oftast för min del, och åter bör det nog betonas att jag lyssnar på musik som "finns på riktigt" i form av många akustiska instrument spelandes i en stor lokal...
Får jag lov att ställa en liten sido-fråga här?![]()
Om du går på en konsert där det visar sig att man tagit hjälp av flertalet högtalare i taket för att förstärka det som spelas på scen, så att all publik hör det som framförs ungefär lika bra på de annars sämre sittplatserna, anser du då att det du hör fortfarande "finns på riktigt"?
jansch skrev:Strmbrg - Du menar (eller kanske funderar) att det behövs en viss intelligens för att skapa upplevelsen att lyssna på "stereo" och förnimma någon form av verklighet.
Funderade på om du menar intelligens eller kanske helt enkelt fantasi.....
Det slog mej att på 60-70 talet diskuterades det mycket om droger och musik och vissa musiker påstod att droger hjälpte dom att skapa musik.
Personligen har jag aldrig provat något annat än alkohol men kan konstatera att upplevelsen, av musik, vinner lite på ETT glas whisky eller ETT glas chardonnay. Två glas ökar visserligen sentimentaliteten och "det var bättre förr" känslan men fokus på "finliret" minskar.
Det finns ju ett talesätt " när spriten går in går vettet ur" .......... frågan är..... låter det bättre eller eller är det fantasin eller intelligensen som "boostas"?
Bara en fundering ..... efter en "fyra" whisky
Strmbrg skrev:Om vi funderar vidare på fyran och femman här ovan och - åtminstone på prov - tänker oss att det inte handlar om något jag bara fått för mig:
Vad är skillnaden fysionomiskt? - Ögonlockens läge.
2-ch skrev:...
En kanske något flummig parallell om ögonlockens läge![]()
...
juanth skrev:Långt ifrån alla som är mycket intresserade av musik har behov av ofärgad återgivning och dyrbar utrustning har jag märkt.
Inte för att jag gjort någon större undersökning men jag har flera vänner som är musiker till yrket som säger ungefär: Äsch ljudkvalité är inte jätteviktigt, lite fantasi måste man ha..
juanth skrev:De kan nöja sig med en transistorradio eller liknande medan jag upplever billig/dålig återgivning som besvärande, något som förtar upplevelsen så jag ofta hellre är utan.
Apropå rubriken, är det kanske vanligt med stora skillnader i fantasi/föreställningsförmåga som avgör hur noga en person är med sitt val av utrustning? Förutom ev ekonomiska förutsättningar m.m
Strmbrg skrev:2-ch skrev:...
En kanske något flummig parallell om ögonlockens läge![]()
...
Att något klassas som "flummigt" kan ha olika orsaker tex:
1 Att det inte finns någon rimlighet i det. HELT ENKELT FEL
2 Att den som tänkt inte riktigt förstår sin egen tanke. INTE FÄRDIGTÄNKT
3 Att den som tar del av tanken inte förstår. FELFORMULERAT OCH/ELLER FELFÖRSTÅTT
4 Att den som tar del av tanken inte kan få in densamma i sina övriga kunskaper och tankebanor. ATTITYD OCH/ELLER OVILJA ATT REFLEKTERA
Strmbrg skrev:En akustiskt sett väldigt förändrad version mot den jag skulle ha upplevt på plats.
...
Analogi:
Det fordras en viss grad av processande (intelligens) för att få illusionen av en människa när man de facto tittar på en streckgubbe.
IngOehman skrev:PS. Rent audiologiskt/psykoakustiskt så är vår förmåga att få stereofoni (i betydelsen tvåkanalig) att fungera inte beroende av kognitiv förmåga, utan av kognitiv oförmåga. Sättet som hörselsinnet fungerar på, ger oss en påtaglig oförmåga att höra skillnaden mellan en riktig ljudkälla och en fantomprojicerad.
Så att säga att det fungerar tack vara att vi är så bra, är möjligen en misstolkning av verkligheten. Snarare så fungerar det för att vi är så neurologiskt handikappade.![]()
Tittar man på hur verkligheten fungerar så är vi inte praktiskt handikappade av vår hörsels oförmåga dock. Hörseln är utvecklad således att den inte ställer till det för oss när vi lyssnar på verkligheten. Så att dess brister är gynnsamma vid stereolyssning är en bonus bara!
Strmbrg skrev:Om jag upplever att realismen hos symfoniorkestern jag spelar upp hemma minskar med tilltagande alkoholintag, trötthet, distraktion etc. Vad beror det på?
Beror det på att hörselns brister har minskat med alkoholintaget, tröttheten och distraktionen?
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:PS. Rent audiologiskt/psykoakustiskt så är vår förmåga att få stereofoni (i betydelsen tvåkanalig) att fungera inte beroende av kognitiv förmåga, utan av kognitiv oförmåga. Sättet som hörselsinnet fungerar på, ger oss en påtaglig oförmåga att höra skillnaden mellan en riktig ljudkälla och en fantomprojicerad.
Så att säga att det fungerar tack vara att vi är så bra, är möjligen en misstolkning av verkligheten. Snarare så fungerar det för att vi är så neurologiskt handikappade.![]()
Tittar man på hur verkligheten fungerar så är vi inte praktiskt handikappade av vår hörsels oförmåga dock. Hörseln är utvecklad således att den inte ställer till det för oss när vi lyssnar på verkligheten. Så att dess brister är gynnsamma vid stereolyssning är en bonus bara!
Om jag upplever att realismen hos symfoniorkestern jag spelar upp hemma minskar med tilltagande alkoholintag, trötthet, distraktion etc. Vad beror det på?
Beror det på att hörselns brister har minskat med alkoholintaget, tröttheten och distraktionen?
Jag ställer inte frågan i syfte att påstå att du har fel. Jag ställer frågan för att komma vidare i resonemangen, OAVSETT hur de fortlöper.
goat76 skrev:
Så är det, det kan egentligen vara väldigt dåligt ljud på en live-spelning men ändå går man därifrån med intrycket att det ”lät” bra.
Morello skrev:goat76 skrev:
Så är det, det kan egentligen vara väldigt dåligt ljud på en live-spelning men ändå går man därifrån med intrycket att det ”lät” bra.
Jag går sällan på konserter med PA-system, men varje gång - utan undantag - jag gjort så har jag gått där ifrån och tänkt "aldrig igen och jag utsätter mig för detta oljud".
Strmbrg skrev:Om jag upplever att realismen hos symfoniorkestern jag spelar upp hemma minskar med tilltagande alkoholintag, trötthet, distraktion etc. Vad beror det på?
Beror det på att hörselns brister har minskat med alkoholintaget, tröttheten och distraktionen?
Jag ställer inte frågan i syfte att påstå att du har fel. Jag ställer frågan för att komma vidare i resonemangen, OAVSETT hur de fortlöper.
Morello skrev:goat76 skrev:
Så är det, det kan egentligen vara väldigt dåligt ljud på en live-spelning men ändå går man därifrån med intrycket att det ”lät” bra.
Jag går sällan på konserter med PA-system, men varje gång - utan undantag - jag gjort så har jag gått där ifrån och tänkt "aldrig igen och jag utsätter mig för detta oljud".
Max_Headroom skrev:Morello skrev:goat76 skrev:
Så är det, det kan egentligen vara väldigt dåligt ljud på en live-spelning men ändå går man därifrån med intrycket att det ”lät” bra.
Jag går sällan på konserter med PA-system, men varje gång - utan undantag - jag gjort så har jag gått där ifrån och tänkt "aldrig igen och jag utsätter mig för detta oljud".
Vad är det för konstiga konserter du går på? Visst, det kan låta apa ibland, ja. Men en del konserter har helt OK ljud. P-floyd på globen lät bra. Kraftvekrt på Cirkus också. Laibach på Unionen i Drammen lät kanonbra! Inte lika bra i Oslo året efter, men helt OK.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:goat76 skrev:
Så är det, det kan egentligen vara väldigt dåligt ljud på en live-spelning men ändå går man därifrån med intrycket att det ”lät” bra.
Jag går sällan på konserter med PA-system, men varje gång - utan undantag - jag gjort så har jag gått där ifrån och tänkt "aldrig igen och jag utsätter mig för detta oljud".
Vad är det för konstiga konserter du går på? Visst, det kan låta apa ibland, ja. Men en del konserter har helt OK ljud. P-floyd på globen lät bra. Kraftvekrt på Cirkus också. Laibach på Unionen i Drammen lät kanonbra! Inte lika bra i Oslo året efter, men helt OK.
Ogjort skrev:...
Det konstigaste är att man ofta ser ljudteknikerna sitta lugnt och nöjt tillbakalutade, när de borde skruva frenetiskt och slita sitt hår i förtvivlan.
Strmbrg skrev:Eller: "Hur LITE behöver jag göra?"
Strmbrg skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:
Jag går sällan på konserter med PA-system, men varje gång - utan undantag - jag gjort så har jag gått där ifrån och tänkt "aldrig igen och jag utsätter mig för detta oljud".
Vad är det för konstiga konserter du går på? Visst, det kan låta apa ibland, ja. Men en del konserter har helt OK ljud. P-floyd på globen lät bra. Kraftvekrt på Cirkus också. Laibach på Unionen i Drammen lät kanonbra! Inte lika bra i Oslo året efter, men helt OK.
Här kanske vi har ett bra exempel på i vilken grad mottagaren själv påverkar det upplevda resultatet.
Samma konsert - eller samma ljudkaraktär mer generellt - upplevs av vissa som bra och av andra som dåligt.
goat76 skrev:Ett rockband spelar troligtvis på en halvkass klubb-scen eller en tillfälligt uppbyggd scen i någon sport-arena, förutsättningarna för välljud blir lite där efter.
Tell skrev:Äh, all elektronisk musik bör avnjutas i skogen imo. Är sällan jag hör nånting jag tycker låter direkt dåligt där, utan det är snarare tvärt om att det mesta låter rätt schysst där tillomed vissa ljudupplevelser har varit det bästa jag varit med om, tillomed bättre än Ingvars källareFast såklart, Ingvars högtalare uppskalat till ett system för några tusen pers i skogen hade garanterat låtit ännnu bättre ^^
Zzombie skrev:Då måste musiker ha sämre hjärnprocessor eftersom de oftast inte hänger upp sig på hifi
Strmbrg skrev:Zzombie skrev:Då måste musiker ha sämre hjärnprocessor eftersom de oftast inte hänger upp sig på hifi
Eller bättre!
De har större kapacitet att kompensera för felen som når deras höron.
Zzombie skrev:Eller så har de en bättre utvecklad känsla för musik och lyssnar snarare på känslouttrycket än på frekvensomfång, distorsion etc.
Strmbrg skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:
Jag går sällan på konserter med PA-system, men varje gång - utan undantag - jag gjort så har jag gått där ifrån och tänkt "aldrig igen och jag utsätter mig för detta oljud".
Vad är det för konstiga konserter du går på? Visst, det kan låta apa ibland, ja. Men en del konserter har helt OK ljud. P-floyd på globen lät bra. Kraftvekrt på Cirkus också. Laibach på Unionen i Drammen lät kanonbra! Inte lika bra i Oslo året efter, men helt OK.
Här kanske vi har ett bra exempel på i vilken grad mottagaren själv påverkar det upplevda resultatet.
Samma konsert - eller samma ljudkaraktär mer generellt - upplevs av vissa som bra och av andra som dåligt.
Tell skrev:Äh, all elektronisk musik bör avnjutas i skogen imo. Är sällan jag hör nånting jag tycker låter direkt dåligt där, utan det är snarare tvärt om att det mesta låter rätt schysst där tillomed vissa ljudupplevelser har varit det bästa jag varit med om, tillomed bättre än Ingvars källareFast såklart, Ingvars högtalare uppskalat till ett system för några tusen pers i skogen hade garanterat låtit ännnu bättre ^^
IngOehman skrev:Tell skrev:Äh, all elektronisk musik bör avnjutas i skogen imo. Är sällan jag hör nånting jag tycker låter direkt dåligt där, utan det är snarare tvärt om att det mesta låter rätt schysst där tillomed vissa ljudupplevelser har varit det bästa jag varit med om, tillomed bättre än Ingvars källareFast såklart, Ingvars högtalare uppskalat till ett system för några tusen pers i skogen hade garanterat låtit ännnu bättre ^^
Det där är en superintressant kommentar, tycker jag, som hört några etno-techno-jojk-underground-d&b-psyktrans-house-skogskonserter, och jag kan bara hålla med. Det låter ofta fantastiskt!
Detsamma gäller den solförmörkelsehippyfestival jag var på 1999 i Ungern. Allt var utomhus och det mesta lät utmärkt!
Men till stor del beror det förstås på att genren underground-techno (alla subgenrer inkluderade) i snitt har extremt hög ljudkvalitet.
Har även levererat system till skogskonserter av det slaget (PA-top1/2 och PA-base...).
Vh, iö
Tell skrev:IngOehman skrev:Tell skrev:Äh, all elektronisk musik bör avnjutas i skogen imo. Är sällan jag hör nånting jag tycker låter direkt dåligt där, utan det är snarare tvärt om att det mesta låter rätt schysst där tillomed vissa ljudupplevelser har varit det bästa jag varit med om, tillomed bättre än Ingvars källareFast såklart, Ingvars högtalare uppskalat till ett system för några tusen pers i skogen hade garanterat låtit ännnu bättre ^^
Det där är en superintressant kommentar, tycker jag, som hört några etno-techno-jojk-underground-d&b-psyktrans-house-skogskonserter, och jag kan bara hålla med. Det låter ofta fantastiskt!
Detsamma gäller den solförmörkelsehippyfestival jag var på 1999 i Ungern. Allt var utomhus och det mesta lät utmärkt!
Men till stor del beror det förstås på att genren underground-techno (alla subgenrer inkluderade) i snitt har extremt hög ljudkvalitet.
Har även levererat system till skogskonserter av det slaget (PA-top1/2 och PA-base...).
Vh, iö
Ååh, du var alltså på Ozora innan det hette Ozora, kul! Har varit där några gånger på senare år o stora scenen låter oftast fint ja
Jorå som jag skrev lite högre upp i tråden så har jag hört dina PAn i skogen några gånger faktiskt, mycket trevligt det!
IngOehman skrev:Strmbrg skrev:Max_Headroom skrev:
Vad är det för konstiga konserter du går på? Visst, det kan låta apa ibland, ja. Men en del konserter har helt OK ljud. P-floyd på globen lät bra. Kraftvekrt på Cirkus också. Laibach på Unionen i Drammen lät kanonbra! Inte lika bra i Oslo året efter, men helt OK.
Här kanske vi har ett bra exempel på i vilken grad mottagaren själv påverkar det upplevda resultatet.
Samma konsert - eller samma ljudkaraktär mer generellt - upplevs av vissa som bra och av andra som dåligt.
Eftersom jag hört både P-floyd på globen och Kraftverk på Cirkus, så kan jag rapportera:
P-floyd på globen får (på 10-gradig skala) ljudkvalitetsbetyget 1,5 på en 10 gradig skala. Kraftverk på cirkus lät lite bättre och får 2,5-3.
En Kraftverk 3D-utgåva på bluray som jag hörde igår i en kvalificerad hemmabio, får 9 eller rent av 9,5 i ljudkvalitetsbetyg. Så bra att man inte kan klaga, så bra att man njuter fullständigt av musiken utan att behöva reflektera över störande kvalitet, men inte så bra att absolut ingenting kan bli bättre.
Extremt stor skillnad till det bättre jämfört med live-konserterna.
Vh, iö
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:PS. Rent audiologiskt/psykoakustiskt så är vår förmåga att få stereofoni (i betydelsen tvåkanalig) att fungera inte beroende av kognitiv förmåga, utan av kognitiv oförmåga. Sättet som hörselsinnet fungerar på, ger oss en påtaglig oförmåga att höra skillnaden mellan en riktig ljudkälla och en fantomprojicerad.
Så att säga att det fungerar tack vara att vi är så bra, är möjligen en misstolkning av verkligheten. Snarare så fungerar det för att vi är så neurologiskt handikappade.![]()
Tittar man på hur verkligheten fungerar så är vi inte praktiskt handikappade av vår hörsels oförmåga dock. Hörseln är utvecklad således att den inte ställer till det för oss när vi lyssnar på verkligheten. Så att dess brister är gynnsamma vid stereolyssning är en bonus bara!
Om jag upplever att realismen hos symfoniorkestern jag spelar upp hemma minskar med tilltagande alkoholintag, trötthet, distraktion etc. Vad beror det på?
Beror det på att hörselns brister har minskat med alkoholintaget, tröttheten och distraktionen?
Jag ställer inte frågan i syfte att påstå att du har fel. Jag ställer frågan för att komma vidare i resonemangen, OAVSETT hur de fortlöper.
Strmbrg skrev:Tack! Jag har ingen önskelista på vad jag vill höra, vilka svar jag vill ha.
Ingenting annat än att få nya insikter.
Helst goda då.
Hm, även verkligheten kan ju låta sämre när man är berusad...
IngOehman skrev:Trevligt att höra!
Hoppas själv få höra det nya PA-bassystemet (med 21”-bas) i skogen någon gång i framtiden. Skogsspelning är suveränt!
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag skall svara så bra jag kan, och jag hoppas ingen del av svaret stör dig, och att du förstår att jag av nödvändighet måste spekulera.
Användare som besöker denna kategori: Byron och 20 gäster