Bättre hjärnprocessor kräver mindre av stereon!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ted_B

Re: Bättre hjärnprocessor kräver mindre av stereon!

Inläggav Ted_B » 2020-03-13 11:29

Strmbrg skrev:
IngOehman skrev:PS. Rent audiologiskt/psykoakustiskt så är vår förmåga att få stereofoni (i betydelsen tvåkanalig) att fungera inte beroende av kognitiv förmåga, utan av kognitiv oförmåga. Sättet som hörselsinnet fungerar på, ger oss en påtaglig oförmåga att höra skillnaden mellan en riktig ljudkälla och en fantomprojicerad.

Så att säga att det fungerar tack vara att vi är så bra, är möjligen en misstolkning av verkligheten. Snarare så fungerar det för att vi är så neurologiskt handikappade. ;)

Tittar man på hur verkligheten fungerar så är vi inte praktiskt handikappade av vår hörsels oförmåga dock. Hörseln är utvecklad således att den inte ställer till det för oss när vi lyssnar på verkligheten. Så att dess brister är gynnsamma vid stereolyssning är en bonus bara!

Om jag upplever att realismen hos symfoniorkestern jag spelar upp hemma minskar med tilltagande alkoholintag, trötthet, distraktion etc. Vad beror det på?
Beror det på att hörselns brister har minskat med alkoholintaget, tröttheten och distraktionen?

Jag ställer inte frågan i syfte att påstå att du har fel. Jag ställer frågan för att komma vidare i resonemangen, OAVSETT hur de fortlöper.

Distraktion, kanske.
Sitter man och blir lite smålullig så kanske koncentrationen på lyssningen börjar brista?
Man tänker på annat, eller börjar läsa på datorn eller småkika på mobilen.
Nykter, lugn och ro, ett mörkt rum, ger bra förutsättningar för mig att få en god lyssningsupplevelse här hemma.
God rumslighet och djupkänsla, spelande utanför högtalarnas placering i sidled, sådant kommer inte riktigt fram om man börjar bli berusad.
Hm, kanske beror det ändå på avtrubbning istället för bristande koncentration/distraktion.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-03-13 11:43

goat76 skrev:
Så är det, det kan egentligen vara väldigt dåligt ljud på en live-spelning men ändå går man därifrån med intrycket att det ”lät” bra.

Jag går sällan på konserter med PA-system, men varje gång - utan undantag - jag gjort så har jag gått där ifrån och tänkt "aldrig igen och jag utsätter mig för detta oljud".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-13 12:03

Morello skrev:
goat76 skrev:
Så är det, det kan egentligen vara väldigt dåligt ljud på en live-spelning men ändå går man därifrån med intrycket att det ”lät” bra.

Jag går sällan på konserter med PA-system, men varje gång - utan undantag - jag gjort så har jag gått där ifrån och tänkt "aldrig igen och jag utsätter mig för detta oljud".

Oftast är det så, ja, men de gånger man går och ser ett band som betyder mycket för en och man kan låtarna utan och innan i detalj, så kan de andra upplevelserna ta över så mycket att man under själva konserten inte reflekterat så mycket över hur det egentligen låter. I de lägena kan man gå därifrån med intrycket att det lät bra, trots att det som jag nämnde egentligen var väldigt dåligt ljud. Det var så jag menade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-13 12:29

Eller att man går därifrån och tycker att konserten var bra men att ljudet kunde ha varit bättre man det är ju som det brukar.
Har varit på en hel del konserter och även de konserter som man tyckt att det varit bra ljud i början på konserten så har man i slutet nästan undantagslöst spelat för högt för att det skall låta bra även om förutsättningarna funnits.
Bästa konsertljud som jag minns det är Eagles på Grönan, överlägset sämsta är Bellamy Brothers på Grönan.

Harry Up

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-13 12:55

Strmbrg skrev:Om jag upplever att realismen hos symfoniorkestern jag spelar upp hemma minskar med tilltagande alkoholintag, trötthet, distraktion etc. Vad beror det på?
Beror det på att hörselns brister har minskat med alkoholintaget, tröttheten och distraktionen?

Jag ställer inte frågan i syfte att påstå att du har fel. Jag ställer frågan för att komma vidare i resonemangen, OAVSETT hur de fortlöper.

Alkohol är väl en dissociativ drog, så att du tycker det blir sämre av att dricka så är det inte konstigt.
Om du däremot får i dig lite cannabis så kommer du uppleva en helt ny värld av detaljer i din favoritmusik. Det är otroligt trevligt att sitta hemma för sig själv o lyssna på musik när man är stenad. Sen finns det såklart andra droger som kan ge helt andra upplevelser på musik som är lite svårare att beskriva. Personligen tycker jag alkohol är den sämsta drogen för att kombinera med musik :)

Angående det där med live och PA o kvalitet så har jag varenda en av dom få gångerna jag hört det senaste åren låtit väldigt bra. Men kan bero på att det bara varit i skogen och med en vettig ljudtekniker. Och iofs en av gångerna med ett dubbel ino-PA ;)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-13 13:02

Apropå live-inspelad musik. Inte PA-musik utan live-inspelad opluggad Jazz snarast:
Ofta verkar det som att det är lite småruffigt mickat, vilket inte lika ofta varkar vara fallet med studio-inspelad Jazz.

Det är ju synd, eftersom jag tror att spelglädjen hos musikerna ökar när de spelar för publik. Så, det blir både bättre och sämre.
Beträffande "klassiskt" så inbillar jag mig att musikerna inte i lika hög grad ökar sin spelglädje med publik närvarande. Den musiken är ju lite mer disciplinerad och blir inte direkt bättre av att en och annan i orkestern lirar lite wild and crazy. :D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-03-13 13:09

Morello skrev:
goat76 skrev:

Vad är det för konstiga konserter du går på? Visst, det kan låta apa ibland, ja. Men en del konserter har helt OK ljud. P-floyd på globen lät bra. Kraftvekrt på Cirkus också. Laibach på Unionen i Drammen lät kanonbra! Inte lika bra i Oslo året efter, men helt OK.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-13 13:18

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:
goat76 skrev:

Vad är det för konstiga konserter du går på? Visst, det kan låta apa ibland, ja. Men en del konserter har helt OK ljud. P-floyd på globen lät bra. Kraftvekrt på Cirkus också. Laibach på Unionen i Drammen lät kanonbra! Inte lika bra i Oslo året efter, men helt OK.

Här kanske vi har ett bra exempel på i vilken grad mottagaren själv påverkar det upplevda resultatet.
Samma konsert - eller samma ljudkaraktär mer generellt - upplevs av vissa som bra och av andra som dåligt.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-03-13 22:12

Max_Headroom skrev:
Morello skrev:
goat76 skrev:

Man ska ha tur då.
Utståbart är det ibland, särskilt med transientproppar i öronen. Men "bra"?
Jag kan räkna till 5 elförstärkta konserter på 30 år, där ljudet, efter förutsättningarna, varit bra.
(fast då räknar jag inte några där jag själv kranat) 8)

Men det är också intressant vad folk förväntar sig.
Det verkar som om man inte vet hur bra det kan låta.
Läste nyligen en konsertrecension från Nalen i Stockholm (svår lokal) där det påpekades hur bra ljudet var.
Sanningen är att det var URUSELT.
I detta fall hade jag nöjet att ha sett samma band på annan plats, där den konserten räknas in i de 5 utmärkta ovan.
Så, som ofta, är det väldigt beroende på vika referenser man har.

Det konstigaste är att man ofta ser ljudteknikerna sitta lugnt och nöjt tillbakalutade, när de borde skruva frenetiskt och slita sitt hår i förtvivlan.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-13 22:27

Ogjort skrev:...
Det konstigaste är att man ofta ser ljudteknikerna sitta lugnt och nöjt tillbakalutade, när de borde skruva frenetiskt och slita sitt hår i förtvivlan.

Det där stämmer väl ganska bra på alltför många människors mentalitet rent allmänt:
Inget större engagemang. Lite fikastämning i godan ro, sådär.
Eller: "Hur LITE behöver jag göra?"

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-03-14 00:06

Strmbrg skrev:Eller: "Hur LITE behöver jag göra?"

Det är roligare att göra mycket :wink:

Jag gör t.ex. alltid en sak som enligt alla "instruktionsböcker", och alla rekommendationer när det gäller PA-ljud är "förbjudet".
Eller åtminstone anses onödigt eller förkastligt. Fel - helt enkelt.

Jag kör ALLT stereo-panorerat.

Himla märkligt eftersom att det oftast blir väldigt bra.
Där undrar jag om det är ett typexempel på när de flesta gör enligt myt, istället för att kolla och bedöma själva?
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-14 00:18

Strmbrg skrev:
Max_Headroom skrev:
Morello skrev:

Här kanske vi har ett bra exempel på i vilken grad mottagaren själv påverkar det upplevda resultatet.
Samma konsert - eller samma ljudkaraktär mer generellt - upplevs av vissa som bra och av andra som dåligt.

Jag håller med, det ligger nog mycket i mottagarens har för förväntningar.

En live-konsert får man nog ut mest av om man tar in helheten och vill se artisternas scen-framträdande, om man däremot bara går dit och sluter ögonen för att ta in ljudet så är det väldigt troligt att man blir rejält besviken.
Det fungerar säkert ofta med en storartad symfoniorekester i en sal helt dedikerad för det, men tyvärr sällan med ett mindre band med begränsad tid för att rigga upp allt på en scen där fler akter ska spela efter varandra.

Det är så klart synd att det är så, men en stor opera eller konsert-lokal för symfoniorkestrar kan jag tänka mig ofta fått bättre ekonomiska förutsättningar och bidrag att bygga upp en fin akustik, då dessa musik-stilar tillhör/fått etiketten "kultur".
Ett rockband spelar troligtvis på en halvkass klubb-scen eller en tillfälligt uppbyggd scen i någon sport-arena, förutsättningarna för välljud blir lite där efter.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-03-14 01:29

goat76 skrev:Ett rockband spelar troligtvis på en halvkass klubb-scen eller en tillfälligt uppbyggd scen i någon sport-arena, förutsättningarna för välljud blir lite där efter.

Det är lite märkligt att vi inte har någon riktigt bra arena för elektrisk musik, när nästan all konsertmusik är sådan.
En väl anpassad lokal borde fixas.
Minst dålig i Stockholm är nog Södra Teatern, eftersom salongen är påfallande dämpad.
Där går det att fläska på rätt ordentligt utan större problem.

Nalen t.ex. är närmast hopplös. Men den borde gå att förbättra med lite vilja, intresse och en relativt liten hink med stålars.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-14 01:42

Äh, all elektronisk musik bör avnjutas i skogen imo. Är sällan jag hör nånting jag tycker låter direkt dåligt där, utan det är snarare tvärt om att det mesta låter rätt schysst där tillomed vissa ljudupplevelser har varit det bästa jag varit med om, tillomed bättre än Ingvars källare :) Fast såklart, Ingvars högtalare uppskalat till ett system för några tusen pers i skogen hade garanterat låtit ännnu bättre ^^

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2020-03-14 01:56

Tell skrev:Äh, all elektronisk musik bör avnjutas i skogen imo. Är sällan jag hör nånting jag tycker låter direkt dåligt där, utan det är snarare tvärt om att det mesta låter rätt schysst där tillomed vissa ljudupplevelser har varit det bästa jag varit med om, tillomed bättre än Ingvars källare :) Fast såklart, Ingvars högtalare uppskalat till ett system för några tusen pers i skogen hade garanterat låtit ännnu bättre ^^

Japp - utomhus är oftast busenkelt.
I skogen, ännu bättre.

Att det ofta låter illa även vid utomhuskonserter är obegripligt.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2020-03-14 10:30

Då måste musiker ha sämre hjärnprocessor eftersom de oftast inte hänger upp sig på hifi :mrgreen:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-14 12:35

Zzombie skrev:Då måste musiker ha sämre hjärnprocessor eftersom de oftast inte hänger upp sig på hifi :mrgreen:

Eller bättre!
De har större kapacitet att kompensera för felen som når deras höron.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-14 13:20

+1 tänkte skriva bättre, eftersom de med lätthet fyller i det som saknas. För övrigt heter det kognitiv förmåga inom perception. Det tillhör det man kallar Top down processer i hjärnan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2020-03-14 13:33

Strmbrg skrev:
Zzombie skrev:Då måste musiker ha sämre hjärnprocessor eftersom de oftast inte hänger upp sig på hifi :mrgreen:

Eller bättre!
De har större kapacitet att kompensera för felen som når deras höron.

Det verkar vara med musiker ungefär som bland folk i all allmänhet d.v.s. att vissa tycker att återgivningen har mer eller mindre stor inverkan på upplevelsen resp. inte så stor inverkan. Skillnaden tror jag härrör till hur mycket man analyserar skillnaden mellan det man uppfattar och det man extrapolerat upplever d.v.s. om man (medvetet) noterar att det är en diskrepans mellan vad man upplever och det man faktiskt hör (utan det extra tillägg man medvetet resp. i annat fall omedvetet lägger till).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2020-03-14 15:39

Eller så har de en bättre utvecklad känsla för musik och lyssnar snarare på känslouttrycket än på frekvensomfång, distorsion etc.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-14 16:46

Zzombie skrev:Eller så har de en bättre utvecklad känsla för musik och lyssnar snarare på känslouttrycket än på frekvensomfång, distorsion etc.

De musiker som jag kommit i kontakt med under åren har inte lyssnat efter känslouttryck. De lyssnar på noternas framförande. Det är musikuttryck, exempelvis, tonart, taktart, legatobåge, frasering, glissando, harmoniskt intervall, mezzopiano, forte, diminuendo, accelerando, staccato, accent osv.

Jag har mött många professionella musiker och jag menar musiker som spelar i symfoniorkestrar bl.a. Stockholmsfilharmonin. Samtliga säger att känslor och känslouttryck inte ingår i musiken för deras del. Jo, jag skojar inte. Jag frågar särskilt om just detta och de vidhåller att om känslor finns med så blir spelet lidande och helt enkelt förstört. Så, jag har en kompis som spelar piano och synt och är bra på det och han förstod inte ens frågan. Vad har känslor med musik att göra? Men, då du spelar, har du inga visioner eller känslor eller tankar?? Nej, absolut inget sådant. Nähe, vad är det då som gäller?? Noterna! ackorden, timing, uttryck, men inte känslouttryck, däremot musikaliskt uttryck. Jaha, blir mitt svar och inser att jag aldrig skulle kunna bli professionell musiker. Då vi tycker att någon spelar med bra känsla så är det inte känslor som är med i spelet utan musikaliskt uttryck. Tja. Det är som om känslor är ett stickspår som finns vid sidan av då koncentrationen är det musikaliska uttrycket utan känslor. :)
Det är bara att gilla läget.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-14 17:16

Strmbrg skrev:
Max_Headroom skrev:
Morello skrev:

Eftersom jag hört både P-floyd på globen och Kraftverk på Cirkus, så kan jag rapportera:

P-floyd på globen får (på 10-gradig skala) ljudkvalitetsbetyget 1,5 på en 10 gradig skala. Kraftverk på cirkus lät lite bättre och får 2,5-3.

En Kraftverk 3D-utgåva på bluray som jag hörde igår i en kvalificerad hemmabio, får 9 eller rent av 9,5 i ljudkvalitetsbetyg. Så bra att man inte kan klaga, så bra att man njuter fullständigt av musiken utan att behöva reflektera över störande kvalitet, men inte så bra att absolut ingenting kan bli bättre.

Extremt stor skillnad till det bättre jämfört med live-konserterna.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-14 17:24

Tell skrev:Äh, all elektronisk musik bör avnjutas i skogen imo. Är sällan jag hör nånting jag tycker låter direkt dåligt där, utan det är snarare tvärt om att det mesta låter rätt schysst där tillomed vissa ljudupplevelser har varit det bästa jag varit med om, tillomed bättre än Ingvars källare :) Fast såklart, Ingvars högtalare uppskalat till ett system för några tusen pers i skogen hade garanterat låtit ännnu bättre ^^

Det där är en superintressant kommentar, tycker jag, som hört några etno-techno-jojk-underground-d&b-psyktrans-house-skogskonserter, och jag kan bara hålla med. Det låter ofta fantastiskt!

Detsamma gäller den solförmörkelsehippyfestival jag var på 1999 i Ungern. Allt var utomhus och det mesta lät utmärkt!

Men till stor del beror det förstås på att genren underground-techno (alla subgenrer inkluderade) i snitt har extremt hög ljudkvalitet.

Har även levererat system till skogskonserter av det slaget (PA-top1/2 och PA-base...).

Vh, iö

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-14 18:29

Vi hade 2 kategorier av musiker som kunder, de som levde sig så in i framträdandet att det hörde absolut ingen skillnad på något, eller de som hörde skillnad på allt och valde det som de tyckte var en bra kompromiss mot levande livet.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-14 19:02

IngOehman skrev:

Det där är en superintressant kommentar, tycker jag, som hört några etno-techno-jojk-underground-d&b-psyktrans-house-skogskonserter, och jag kan bara hålla med. Det låter ofta fantastiskt!

Detsamma gäller den solförmörkelsehippyfestival jag var på 1999 i Ungern. Allt var utomhus och det mesta lät utmärkt!

Men till stor del beror det förstås på att genren underground-techno (alla subgenrer inkluderade) i snitt har extremt hög ljudkvalitet.

Har även levererat system till skogskonserter av det slaget (PA-top1/2 och PA-base...).

Vh, iö

Ååh, du var alltså på Ozora innan det hette Ozora, kul! Har varit där några gånger på senare år o stora scenen låter oftast fint ja :)

Jorå som jag skrev lite högre upp i tråden så har jag hört dina PAn i skogen några gånger faktiskt, mycket trevligt det!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-14 19:30

Skoxkonserter?
Här har man (som vanligt) missat nåt.

Harnte vatt på konsär sen ja såg Peps på Mosebacke-terrassen. De måste va över tie bast sen...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-14 23:51

Jag tillhör dem som anser att bast inte betyder år utan ”år gammal”.

Tell skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Ååh, du var alltså på Ozora innan det hette Ozora, kul! Har varit där några gånger på senare år o stora scenen låter oftast fint ja :)

Jorå som jag skrev lite högre upp i tråden så har jag hört dina PAn i skogen några gånger faktiskt, mycket trevligt det!

Trevligt att höra!

Hoppas själv få höra det nya PA-bassystemet (med 21”-bas) i skogen någon gång i framtiden. Skogsspelning är suveränt!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-03-16 12:45

IngOehman skrev:
Strmbrg skrev:
Max_Headroom skrev:

Eftersom jag hört både P-floyd på globen och Kraftverk på Cirkus, så kan jag rapportera:

P-floyd på globen får (på 10-gradig skala) ljudkvalitetsbetyget 1,5 på en 10 gradig skala. Kraftverk på cirkus lät lite bättre och får 2,5-3.

En Kraftverk 3D-utgåva på bluray som jag hörde igår i en kvalificerad hemmabio, får 9 eller rent av 9,5 i ljudkvalitetsbetyg. Så bra att man inte kan klaga, så bra att man njuter fullständigt av musiken utan att behöva reflektera över störande kvalitet, men inte så bra att absolut ingenting kan bli bättre.

Extremt stor skillnad till det bättre jämfört med live-konserterna.

Vh, iö

Det verkar märkligt, att det kan vara så olika på samma konsert. Men kan det vara så att det låter väldigt olika beroende på var man sitter i lokalen? På Cirkus satt jag lite vänster, ca 1/3 från bakväggen. Lät bra där. Men inte så bra som hemma, förståss. Men det gör det i stort sett inte någonstans, av naturliga orsaker (ino i28s).
Kraftwerk DVDn har jag inte, men jag har dubbel-live-CDn. Jag brukar spela den ibland då jag vill ha riktigt bra musik med riktigt bra ljud. Men mest før musiken, førståss.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2020-03-16 15:22

Strmbrg skrev:
IngOehman skrev:PS. Rent audiologiskt/psykoakustiskt så är vår förmåga att få stereofoni (i betydelsen tvåkanalig) att fungera inte beroende av kognitiv förmåga, utan av kognitiv oförmåga. Sättet som hörselsinnet fungerar på, ger oss en påtaglig oförmåga att höra skillnaden mellan en riktig ljudkälla och en fantomprojicerad.

Så att säga att det fungerar tack vara att vi är så bra, är möjligen en misstolkning av verkligheten. Snarare så fungerar det för att vi är så neurologiskt handikappade. ;)

Tittar man på hur verkligheten fungerar så är vi inte praktiskt handikappade av vår hörsels oförmåga dock. Hörseln är utvecklad således att den inte ställer till det för oss när vi lyssnar på verkligheten. Så att dess brister är gynnsamma vid stereolyssning är en bonus bara!

Om jag upplever att realismen hos symfoniorkestern jag spelar upp hemma minskar med tilltagande alkoholintag, trötthet, distraktion etc. Vad beror det på?

Jag skall svara så bra jag kan, och jag hoppas ingen del av svaret stör dig, och att du förstår att jag av nödvändighet måste spekulera.

Detta är fakta:

1. Vi kan kompensera och ”höra bort” problem som finns i anläggningen. Vissa sorters fel lättare än andra. Typiskt hör vi lättast runt de fel som liknar de intrinsiska instabiliteterna, alltså den naturliga variation mellan olika dagars hörande. Dessa är vi bra på att kompensera, eller omkalibrera.

2. Vi kan också ”höra fram” problem som finns i anläggningen, eller som bara misstänks finnas där, fokusera på dem så de stör mer och mer. Det kan i sig ses som ett problem, och det kan man behöva träna bort om det handlar om nojj-lyssning.

Både 1 och 2 blir man som regel sämre på när man är berusad, vilket faktiskt kan göra det berusade tillståndet ”bättre” i betydelsen att det ger en sannare bild av återgivningskvaliteten. Det man upplever när man är berusad är sannare. Men självklart fungerar vår intrinsiska oförmåga som beror av hur hörseln är konstruerad (av evolutionen) lika bra då vi är berusade, så stereofoni fungerar enligt samma förutsättningar.

- - -

Slutsatserna man kan dra från detta (eller de spekulationer som man kan frestas göra, eller vara ombedd att göra) blir att den som tycker stereon låter sämre i berusat tillstånd (berusad ägare, inte anläggning) nog har en anläggning med just de brister som ägaren hör berusad. Ägaren förlorar med spriten förmågan att höra bort felen - som alltså troligen finns där. :?

En person som tycker allt låter bättre berusad kanske har en tendens att suggerera sig till att höra fel som på riktigt inte finns, när denne är nykter. Det är svårare att göra något åt det eftersom felet ju inte finns i anläggningen. Ofta finner den sortens personer att det låter bättre senare på kvällen, ju senare desto bättre, eftersom man kanske är mera avslappnad då. Samma fördel som vid lättare berusning. Så boten är en mera avslappnad lyssnare, inte nödvändigtvis en ändring i anläggningen.

Detta kanske inte var vad du ville höra, men min erfarenhet är att den riktigt goda anläggningen låter lika bra när man är nykter (och avslappnad/i harmoni) som när man är berusad. Låter det sämre när man är lätt onykter så finns det nog potential att rätta till brister i anläggningen.

Vh, iö

- - - - -

PS. Det finns även en massa specialfall, så många att jag inte kan nämna dem alla, men en kan jag nämna. Människor med en lättare hyperakusis (känner obehag av vissa ljud, särskilt när de är starka) av en specifik typ, nämligen överkänsliga skyddsmuskler i mellanörat (stapedius- och tensor tympanie-musklerna överreagerar) och skapar både obehag och påverkan av ljudupplevelsen, kan SIGNIFIKANT uppleva reducerade besvär då de fått i sig lite alkohol. Den kan definitivt påverka hörupplevelsen positivt.

Men samtidigt så vill jag då nämna att man vid större alkoholkonsumtion sätter skyddet ur funktion. Skyddet är hos människor inte så bra, det skyddar i princip bara hörseln från mycket låga frekvenser, som ändå oftast är rätt så ofarliga, men ändå. Jag avråder från extrema ljudtryck i kombination led stupfullhet.

Djur, särskilt hundar och katter är studerade, har väsentligt bättre fungerande skyddsfunktioner i hörseln och kan i princip göra sig döva om det behövs.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-16 15:55

Tack! Jag har ingen önskelista på vad jag vill höra, vilka svar jag vill ha.
Ingenting annat än att få nya insikter.
Helst goda då.
:-)

Hm, även verkligheten kan ju låta sämre när man är berusad...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi