Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Kan du inte göra en enklare inspelning med mobilen där vi får höra de olika uppsamplingarna?
Lägg mobilen på din på en yta, spela upp ett och samma korta parti (30 sekunder) med olika samplingslägen och lägg upp på dropbox, om det är en stor skillnad lär vi kunna höra det på den enkla mobil-inspelningen.
Ronnie skrev:Sen behöver man kanske inte förpassa sångare till utanför operahuset.![]()
Undrar var de ställt den här mannen egentligen, 4:38 och framåt:
https://tidal.com/track/63612881
Kan vara så enkelt att han förvaras i en låda långt bakom scenen.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Kan du inte göra en enklare inspelning med mobilen där vi får höra de olika uppsamplingarna?
Lägg mobilen på din på en yta, spela upp ett och samma korta parti (30 sekunder) med olika samplingslägen och lägg upp på dropbox, om det är en stor skillnad lär vi kunna höra det på den enkla mobil-inspelningen.
![]()
Betydligt enklare är väl att lyssna på den fina inspelningen i den egna anläggningen. Djup lär det bli oavsett upsamplingsgrad.
Strmbrg skrev:...är detta ett bra exempel på.
https://tidal.com/track/59657659
Khachaturians violinkonsert på Nimbus.
Hos mig, med högsta upsampling så får jag illusionen av att solisten är kanske femton, tjugo meter bortom högtalarna och att de bortersta instrumenten är kanske närmare trettio meter bort. Och att lokalens bortre vägg är ytterligare en bit längre bort. Det är såklart svårt att ange exakt i meter, men en påtaglig realism är det oavsett måtten.
Det är inga närmickningar som tokar till perspektivet eller som får diskanten att låta för starkt. (Och som någon "Tonmeister" sedan skall hålla på och justera...)
Allt ljud ligger en bra bit bortom högtalarna. Ingenting spretar eller sticker ut.
För övrigt så har jag aldrig det där konstiga fenomenet med instrument eller sångare eller enskilda ljud som verkar befinna sig framför högtalarna. Det har vi liksom passerat för bra länge sedan.
goat76 skrev: alltså att man djupledes hör ett tydligare avstånd mellan instrumenten. Det är vad jag förknippar och vill kalla för djup i en inspelning.
goat76 skrev:...
Eftersom du sa... "Hos mig, med högsta upsampling så får jag illusionen av att solisten är kanske femton, tjugo meter bortom högtalarna..." ...så tolkade jag det som att du ville framhäva det ökade djupet med uppsamplingen, därav mitt önskemål att du laddar upp några klipp så får vi andra höra skillnaden.![]()
...
Strmbrg skrev:goat76 skrev:...
Eftersom du sa... "Hos mig, med högsta upsampling så får jag illusionen av att solisten är kanske femton, tjugo meter bortom högtalarna..." ...så tolkade jag det som att du ville framhäva det ökade djupet med uppsamplingen, därav mitt önskemål att du laddar upp några klipp så får vi andra höra skillnaden.![]()
...
Hm, men skulle det funka verkligen?
För att höra skillnaden - eller snarare - för att kunna höra de ljudmässiga effekterna av den allra högsta upplösningen, så måste man väl ändå lyssna på det i den allra högsta upplösningen. Jag kan inte förstå det annorlunda än om ni skall höra det så måste ni komma hit.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:Kan du inte göra en enklare inspelning med mobilen där vi får höra de olika uppsamplingarna?
Lägg mobilen på din på en yta, spela upp ett och samma korta parti (30 sekunder) med olika samplingslägen och lägg upp på dropbox, om det är en stor skillnad lär vi kunna höra det på den enkla mobil-inspelningen.
![]()
Betydligt enklare är väl att lyssna på den fina inspelningen i den egna anläggningen. Djup lär det bli oavsett upsamplingsgrad.
Eftersom du sa... "Hos mig, med högsta upsampling så får jag illusionen av att solisten är kanske femton, tjugo meter bortom högtalarna..." ...så tolkade jag det som att du ville framhäva det ökade djupet med uppsamplingen, därav mitt önskemål att du laddar upp några klipp så får vi andra höra skillnaden.![]()
Jag har lyssnat på musiken och för min del så blir jag inte så imponerad, jag tycker de placerat mikrofonerna på ett för stort avstånd vilket gör att alla instrument bara låter avlägnsa, visst låter det långt borta vilket man kanske kan kalla djup, men då är det högtalarna som är referenspunkten. Om jag hade fått välja plats i konsertsalen hade jag velat sitta närmare för att få uppleva mer av dynamiken.
Själv gillar jag mer när själva inspelningen har fler referenspunkter vad gäller avståndet djupledes, alltså att man djupledes hör ett tydligare avstånd mellan instrumenten. Det är vad jag förknippar och vill kalla för djup i en inspelning. Om mikrofonerna exempelvis placerats så att solisten lät närmare så hade avståndet till övriga instrument troligtvis upplevts relativt längre ifrån/bakom solisten, vilket då hade skapat ett större djup i själva inspelningen så som jag värderar djup.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:goat76 skrev:...
Eftersom du sa... "Hos mig, med högsta upsampling så får jag illusionen av att solisten är kanske femton, tjugo meter bortom högtalarna..." ...så tolkade jag det som att du ville framhäva det ökade djupet med uppsamplingen, därav mitt önskemål att du laddar upp några klipp så får vi andra höra skillnaden.![]()
...
Hm, men skulle det funka verkligen?
För att höra skillnaden - eller snarare - för att kunna höra de ljudmässiga effekterna av den allra högsta upplösningen, så måste man väl ändå lyssna på det i den allra högsta upplösningen. Jag kan inte förstå det annorlunda än om ni skall höra det så måste ni komma hit.
Det är inte svårt att prova, lägg telefonen på en plats, välj ut ett stycke där du tycker det är tydligt bättre djup med uppsamplingen, spela in partiet med och utan uppsampling och lyssna ifall du hör skillnaden på din inspelning, om du gör det så lägger du upp dem på dropbox så kommer troligtvis även vi andra också höra skillnaden.
Perfector skrev:Jag har aldrig haft en upplevelse av saker bakom eller framför högtalarna.
Är det rätt byggt så försvinner dom helt och rummet i vilket det är inspelat öppnar sig så att jag sitter DÄR och lyssnar.
Men det är jag det.
RogerGustavsson skrev:Jag tror inte det går så bra med att spela in med mobil för att visa skillnaderna. I min värld blir det tårta på tårta.
Strmbrg skrev:...är detta ett bra exempel på.
https://tidal.com/track/59657659
Khachaturians violinkonsert på Nimbus.
Hos mig, med högsta upsampling så får jag illusionen av att solisten är kanske femton, tjugo meter bortom högtalarna och att de bortersta instrumenten är kanske närmare trettio meter bort. Och att lokalens bortre vägg är ytterligare en bit längre bort. Det är såklart svårt att ange exakt i meter, men en påtaglig realism är det oavsett måtten.
Det är inga närmickningar som tokar till perspektivet eller som får diskanten att låta för starkt. (Och som någon "Tonmeister" sedan skall hålla på och justera...)
Allt ljud ligger en bra bit bortom högtalarna. Ingenting spretar eller sticker ut.
För övrigt så har jag aldrig det där konstiga fenomenet med instrument eller sångare eller enskilda ljud som verkar befinna sig framför högtalarna. Det har vi liksom passerat för bra länge sedan.
Tangband skrev:Strmbrg skrev:...är detta ett bra exempel på.
https://tidal.com/track/59657659
Khachaturians violinkonsert på Nimbus.
Hos mig, med högsta upsampling så får jag illusionen av att solisten är kanske femton, tjugo meter bortom högtalarna och att de bortersta instrumenten är kanske närmare trettio meter bort. Och att lokalens bortre vägg är ytterligare en bit längre bort. Det är såklart svårt att ange exakt i meter, men en påtaglig realism är det oavsett måtten.
Det är inga närmickningar som tokar till perspektivet eller som får diskanten att låta för starkt. (Och som någon "Tonmeister" sedan skall hålla på och justera...)
Allt ljud ligger en bra bit bortom högtalarna. Ingenting spretar eller sticker ut.
För övrigt så har jag aldrig det där konstiga fenomenet med instrument eller sångare eller enskilda ljud som verkar befinna sig framför högtalarna. Det har vi liksom passerat för bra länge sedan.
Hur vet du att ingenting är närmickat ?
Tangband skrev:Strmbrg skrev:...är detta ett bra exempel på.
https://tidal.com/track/59657659
Khachaturians violinkonsert på Nimbus.
Hos mig, med högsta upsampling så får jag illusionen av att solisten är kanske femton, tjugo meter bortom högtalarna och att de bortersta instrumenten är kanske närmare trettio meter bort. Och att lokalens bortre vägg är ytterligare en bit längre bort. Det är såklart svårt att ange exakt i meter, men en påtaglig realism är det oavsett måtten.
Det är inga närmickningar som tokar till perspektivet eller som får diskanten att låta för starkt. (Och som någon "Tonmeister" sedan skall hålla på och justera...)
Allt ljud ligger en bra bit bortom högtalarna. Ingenting spretar eller sticker ut.
För övrigt så har jag aldrig det där konstiga fenomenet med instrument eller sångare eller enskilda ljud som verkar befinna sig framför högtalarna. Det har vi liksom passerat för bra länge sedan.
Hur vet du att ingenting är närmickat ?
Strmbrg skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tror inte det går så bra med att spela in med mobil för att visa skillnaderna. I min värld blir det tårta på tårta.
Om det ginge så vore det ju bara att spela in eller streama från någon som sitter med en riktig superanläggning och ett super-rum.
Sedan kan ju då vem som helst får samma super-ljud hemma.
"Nu skall jag dema mina jättehögupplösande elektrostater och den superlågtgående subbasen för er! Här har ni en länk som ni kan klicka på.
Spela bara upp den i er egen Luxor Dirigent 1000 så får ni höra!"
goat76 skrev:Strmbrg skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tror inte det går så bra med att spela in med mobil för att visa skillnaderna. I min värld blir det tårta på tårta.
Om det ginge så vore det ju bara att spela in eller streama från någon som sitter med en riktig superanläggning och ett super-rum.
Sedan kan ju då vem som helst får samma super-ljud hemma.
"Nu skall jag dema mina jättehögupplösande elektrostater och den superlågtgående subbasen för er! Här har ni en länk som ni kan klicka på.
Spela bara upp den i er egen Luxor Dirigent 1000 så får ni höra!"
Tror ni på fullaste allvar att jag menar att vi ska få höra hur Strmbrgs ljudanläggning låter, herregud!![]()
Jag talar ju om vi kan höra en skillnad mellan två olika klipp där han spelat in med och utan den uppsampling han säger medför stor skillnad. Om vi andra hör en skillnad i klippen så är det en stor skillnad med uppsampling.
Det handlar alltså om vi kan detektera en skillnad, inte om det är bättre eller sämre.
Strmbrg skrev:goat76 skrev:Strmbrg skrev:
Om det ginge så vore det ju bara att spela in eller streama från någon som sitter med en riktig superanläggning och ett super-rum.
Sedan kan ju då vem som helst får samma super-ljud hemma.
"Nu skall jag dema mina jättehögupplösande elektrostater och den superlågtgående subbasen för er! Här har ni en länk som ni kan klicka på.
Spela bara upp den i er egen Luxor Dirigent 1000 så får ni höra!"
Tror ni på fullaste allvar att jag menar att vi ska få höra hur Strmbrgs ljudanläggning låter, herregud!![]()
Jag talar ju om vi kan höra en skillnad mellan två olika klipp där han spelat in med och utan den uppsampling han säger medför stor skillnad. Om vi andra hör en skillnad i klippen så är det en stor skillnad med uppsampling.
Det handlar alltså om vi kan detektera en skillnad, inte om det är bättre eller sämre.
Men tror du verkligen att det kommer att låta olika?
Det blir väl som att ta två foton. Det ena med en dålig lins, det andra med en bra.
Sedan fotograferar jag av båda fotona med en ännu mycket sämre lins och frågar dig vilket foto som är skarpast.
IngOehman skrev:
Till sakfrågan - jag har inte Tidal. Vet du strmbrg om samma inspelning finns på annat medium?
Vh, iö
IngOehman skrev:Förstår inte varför man försöker få andra att göra helt meningslösa inspelningar? Är man kanske uttråkad bara och roar sig på det viset?
Till sakfrågan - jag har inte Tidal. Vet du strmbrg om samma inspelning finns på annat medium?
Vh, iö
goat76 skrev:Okej, här kommer ett litet test med två enkla inspelningar med mobilen från min lyssningsplats.
Det kan vara fördelaktigt att lyssna på inspelningarna med hörlurar.
1. Hör ni en skillnad?
2. Om ni hör en skillnad, vad tycker ni er höra?
3. Vilken av de två ljudfilerna föredrar ni?
Inspelning 1: https://www.dropbox.com/s/180a69e74nmrx ... 1.m4a?dl=0
Inspelning 2: https://www.dropbox.com/s/t92q6pszp20sf ... 2.m4a?dl=0
goat76 skrev:Okej, här kommer ett litet test med två enkla inspelningar med mobilen från min lyssningsplats.
Det kan vara fördelaktigt att lyssna på inspelningarna med hörlurar.
1. Hör ni en skillnad?
2. Om ni hör en skillnad, vad tycker ni er höra?
3. Vilken av de två ljudfilerna föredrar ni?
Inspelning 1: https://www.dropbox.com/s/180a69e74nmrx ... 1.m4a?dl=0
Inspelning 2: https://www.dropbox.com/s/t92q6pszp20sf ... 2.m4a?dl=0
Strmbrg skrev:Jag ber om ursäkt, men jag tycker att musiken var tråkig och dessutom väldigt okomplex rent ljudmässigt.
Det är inte menat som en elakhet.
Det som intresserar mig är grad av realism och vad som påverkar det. Det är logiskt omöjligt att värdera utifrån det kriteriet med detta musikexempel.
Har bara datorns högtalare att lyssna på, så någon jämförelse kan jag inte göra.
IngOehman skrev:Alla som begriper något om audio förstår hur total meningslös en sådan inspelning vore.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Alla som begriper något om audio förstår hur total meningslös en sådan inspelning vore.
Vh, iö
Det är inte utan stigande förvåning jag läst om dessa tokigheter.
Tell skrev:Lyssnar på låten Strmberg tipsar om i första kommentaren, fast på Spotify då. Jag hör också dom olika djupen på instrumenten, att solisten är närmre o lite mer till vänster o att resten är lite längre bak o "diffusare". Men ändå inte riktigt att jag verkligen _hör_ det utan mer att jag märker att min hjärna hör hur rumljudet beter sig genom högtalarna att den kan översätta det åt mig. För om jag verkligen analytiskt lyssnar med ögonen stängda så hör jag hur allt kommer ifrån en "vägg" som ligger typ 2½ meter bort där högtalarna står men som ändå är lite bredare än vad högtalarna står placerade. Alltså precis så som jag alltid upplever musik oavsett vilken anläggning jag lyssnat på.
Men visst, jag tycker det låter rätt så realistiskt alltså, men min hjärna fattar ju fortfarande att det är en inspelning som spelas genom mina högtalare. Är ju dock nyfiken på hur jag skulle uppleva det genom andras anläggningar, t ex Strmbrgs eller DVD-ai:s, om den påstådda realismen o djupet skulle vara bättre där än här?
goat76: Tog en snabblyssning o tvåan hade några dB mer bas. Om det där skulle vara ett exempel på skillnad i uppskalning så är det inte uppskalningen som gör den skillnaden. Skulle väl vara en annan master, en DSP som kopplats in, alternativt att du har flyttat på telefonen mellan låtbyterna.
Tangband skrev:Tell - vi vet ännu inte VAD goat76 egentligen gjort med de olika spåren. Väntar med spänning.
Tell skrev:Tangband skrev:Tell - vi vet ännu inte VAD goat76 egentligen gjort med de olika spåren. Väntar med spänning.
Nej jag vet att han inte specifiserade det, men eftersom det var just tal om Strmbrgs uppsampling så skrev jag det där "om:et"
hifikg skrev:goat76 skrev:Okej, här kommer ett litet test med två enkla inspelningar med mobilen från min lyssningsplats.
Det kan vara fördelaktigt att lyssna på inspelningarna med hörlurar.
1. Hör ni en skillnad?
2. Om ni hör en skillnad, vad tycker ni er höra?
3. Vilken av de två ljudfilerna föredrar ni?
Inspelning 1: https://www.dropbox.com/s/180a69e74nmrx ... 1.m4a?dl=0
Inspelning 2: https://www.dropbox.com/s/t92q6pszp20sf ... 2.m4a?dl=0
Spontant tyckte jag att tvåan lät trevligast, mindre instängd, men så lyssnade jag igen o måste nog säga att jag har svårt att sätta tummen på vad skillnaden är och om någon av dem låter så mycket bättre än den andra.
1. Jag tror det
2. Ett mer beskuret ljud, "mindre scen" i ettan, lite öppnare ljud i tvåan
3. Tvåan, fast jag blir bara mindre säker ju fler gånger jag spelar musiken. I datorn var det dött lopp, över ljudanläggningen enligt 2.
Tangband skrev:Intressant.![]()
Jag har lyssnat på båda alternativen med mina Sony h900 lurar.
Jag föredrar alternativ två. Det är lättare att följa vad basisten spelar och det blir roligare att lyssna.
Vad är skillnaden mellan inspelningarna ?
Tell skrev:goat76: Tog en snabblyssning o tvåan hade några dB mer bas. Om det där skulle vara ett exempel på skillnad i uppskalning så är det inte uppskalningen som gör den skillnaden. Skulle väl vara en annan master, en DSP som kopplats in, alternativt att du har flyttat på telefonen mellan låtbyterna.
goat76 skrev:Tell skrev:Tangband skrev:Tell - vi vet ännu inte VAD goat76 egentligen gjort med de olika spåren. Väntar med spänning.
Nej jag vet att han inte specifiserade det, men eftersom det var just tal om Strmbrgs uppsampling så skrev jag det där "om:et"hifikg skrev:goat76 skrev:Okej, här kommer ett litet test med två enkla inspelningar med mobilen från min lyssningsplats.
Det kan vara fördelaktigt att lyssna på inspelningarna med hörlurar.
1. Hör ni en skillnad?
2. Om ni hör en skillnad, vad tycker ni er höra?
3. Vilken av de två ljudfilerna föredrar ni?
Inspelning 1: https://www.dropbox.com/s/180a69e74nmrx ... 1.m4a?dl=0
Inspelning 2: https://www.dropbox.com/s/t92q6pszp20sf ... 2.m4a?dl=0
Spontant tyckte jag att tvåan lät trevligast, mindre instängd, men så lyssnade jag igen o måste nog säga att jag har svårt att sätta tummen på vad skillnaden är och om någon av dem låter så mycket bättre än den andra.
1. Jag tror det
2. Ett mer beskuret ljud, "mindre scen" i ettan, lite öppnare ljud i tvåan
3. Tvåan, fast jag blir bara mindre säker ju fler gånger jag spelar musiken. I datorn var det dött lopp, över ljudanläggningen enligt 2.Tangband skrev:Intressant.![]()
Jag har lyssnat på båda alternativen med mina Sony h900 lurar.
Jag föredrar alternativ två. Det är lättare att följa vad basisten spelar och det blir roligare att lyssna.
Vad är skillnaden mellan inspelningarna ?Tell skrev:goat76: Tog en snabblyssning o tvåan hade några dB mer bas. Om det där skulle vara ett exempel på skillnad i uppskalning så är det inte uppskalningen som gör den skillnaden. Skulle väl vara en annan master, en DSP som kopplats in, alternativt att du har flyttat på telefonen mellan låtbyterna.
Det här forumet är aningen grått, gammalt och lite trist så jag förväntar mig inte några fler bidrag, så här kommer svaret på vad skillnaden var i de två klippen.![]()
Inspelning 1:
En överdriven rumskorrigering i Linn Space Optimisation där programmet rejält dragit ner på de problem-frekvenser enligt rummets mått, vilket säkert hade varit att föredra om mitt lyssningsrum saknade möbler och inredning helt och hållet. Programmet fungerar bra att pricka de rätta frekvenserna under 80 Hz som ska reduceras, men sen bör man gå in och justera dessa manuellt så att det överenstämmer bättre med det möblerade rummet, detta är alltså inte gjort här så det blir hörbart basfattigt då det reducerats för mycket.
Inspelning 2:
Här är Space Optimisation helt avstängt och så brukar jag ha det eftersom jag tagit ner efterklang och reducerat de vanliga problemen i rummet med hjälp av en väldigt stor tjock ryamatta på 2,5x3,5m, tjocka tyger bakom gardinerna, ett par absorbenter och diverse inredning och en massa musik-instrument.
Space Optimisation är ett fantastiskt bra program för dem med lite mer sparsam inredning än mig, men jag ska någon dag sätta mig ner och fila ner några små baspucklar som gör sig påminda ibland. Förr hade jag några riktigt bra inställningar som tyvärr försvann då jag fick problem med datorn där de var sparade, hädanefter blir det till att spara sånt på USB-minne istället.
Sammanfattning:
En överdriven rumskorrigering mot ingen rumskorrigering alls, och som alla var eniga om så låter det i det här fallet bättre utan rumskorrigering som med de aktuella inställningarna gör det alldeles för basfattigt.
Vi kan konstatera att det alltså gick bra att göra en enkel inspelning med en iPhone som visade att en skillnad kunde detekteras/höras. Jag hoppas att fler gör liknande enkla test som alla kan ta del av när det råder oenigheter om skillnaden verkligen finns där.
Tangband skrev:Kul experiment.![]()
Det var ju tydligt att det blir lättare att följa melodierna som basisten spelade med rumskorrigeringen helt avslagen. Precis det vi kommit fram till med Akudorik exakt katalyst.
Rumskorrigeringar fungerar dåligt då man sabbar direktljudet från högtalaren. Det är mycket bättre med vissa akustikåtgärder, om man tycker det behövs. En stor tjock matta framför högtalarna gör stor skillnad till det bättre med alla anläggningar.
Tell skrev:Tangband skrev:Kul experiment.![]()
Det var ju tydligt att det blir lättare att följa melodierna som basisten spelade med rumskorrigeringen helt avslagen. Precis det vi kommit fram till med Akudorik exakt katalyst.
Rumskorrigeringar fungerar dåligt då man sabbar direktljudet från högtalaren. Det är mycket bättre med vissa akustikåtgärder, om man tycker det behövs. En stor tjock matta framför högtalarna gör stor skillnad till det bättre med alla anläggningar.
Alltså ja du kan höra skillnad på olika frekvenskurvekorrigeringar genom en mobilupptagning, men att bestämma vilken som faktiskt är bäst kan du inte göra. Det är lika omöjligt som att bedömma ljudet på en anläggning i alla dessa ljuddemos som finns på Youtube.
Tell skrev:Tangband skrev:Kul experiment.![]()
Det var ju tydligt att det blir lättare att följa melodierna som basisten spelade med rumskorrigeringen helt avslagen. Precis det vi kommit fram till med Akudorik exakt katalyst.
Rumskorrigeringar fungerar dåligt då man sabbar direktljudet från högtalaren. Det är mycket bättre med vissa akustikåtgärder, om man tycker det behövs. En stor tjock matta framför högtalarna gör stor skillnad till det bättre med alla anläggningar.
Alltså ja du kan höra skillnad på olika frekvenskurvekorrigeringar genom en mobilupptagning, men att bestämma vilken som faktiskt är bäst kan du inte göra. Det är lika omöjligt som att bedömma ljudet på en anläggning i alla dessa ljuddemos som finns på Youtube.
goat76 skrev:Tell skrev:Alltså ja du kan höra skillnad på olika frekvenskurvekorrigeringar genom en mobilupptagning, men att bestämma vilken som faktiskt är bäst kan du inte göra. Det är lika omöjligt som att bedömma ljudet på en anläggning i alla dessa ljuddemos som finns på Youtube.
Precis, men det går som sagt att höra skillnad mellan två klipp med enkla inspelningar med mobilen vilket var vad jag ville visa. Varje gång någon säger att de hör en stor tydlig skillnad så finns det möjlighet att bevisa detta med en sådan inspelning.
Strmbrg skrev:Jag tror att vi fokuserar alldeles för mycket på skillnader och alldeles för lite på vad som är bra respektive dåligt.
Jämförandet tar uppmärksamhet från det absoluta.
Till slut är vi så mentalt inriktade på att jämföra att vi förlorar förmågan att avgöra vad som är bra. Utan att jämföra oss fram till det, alltså.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:Jag tror att vi fokuserar alldeles för mycket på skillnader och alldeles för lite på vad som är bra respektive dåligt.
Jämförandet tar uppmärksamhet från det absoluta.
Till slut är vi så mentalt inriktade på att jämföra att vi förlorar förmågan att avgöra vad som är bra. Utan att jämföra oss fram till det, alltså.
Rätt stor del av olika diskussioner går ofta ut på att personen som påstår en skillnad får ägna sig åt att värja sig mot alla som är tveksamma om det verkligen finns en skillnad. Då är det ju ett fantastiskt bra verktyg jag visade med mina inspelningar där alla kunde fastslå att där faktiskt fanns en skillnad vilket gör att diskussionen då kan gå in i den fasen där man istället kan ägna sig åt att faktiskt tala om hur skillnaden ter sig. Då kan man lättare prata om vad som är bra respektive dåligt mer fokuserat.
Tell skrev:Håller väl också med, även fast det som sagt oftast krävs mycket mer än en mobilmic för att kunna åstakomma nåt sånt.
Strmbrg skrev:Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. Inte om asynkronitet mellan ”tonregistren”.
Strmbrg skrev:Håller med om vad?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. Inte om asynkronitet mellan ”tonregistren”.
Vad är asynkronitet mellan tonregister?
sprudel skrev:My God, You are a believer!
Strmbrg skrev:Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. Inte om asynkronitet mellan ”tonregistren”.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. Inte om asynkronitet mellan ”tonregistren”.
Vad är asynkronitet mellan tonregister?
Det här, som skrivs strax här ovan:
”det ska låta bra även i tidsdomänen mellan bas, mellan och diskant”
Strmbrg skrev:Jovisst! Men då handlar det väl om fasvridningar av omfattande storlek. Och om de förekommer så är det väl i större grad efter att ljudet tagit sig ut ur rummet via en dörr, efter diverse studsar och transmissioner genom väggar.
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Jovisst! Men då handlar det väl om fasvridningar av omfattande storlek. Och om de förekommer så är det väl i större grad efter att ljudet tagit sig ut ur rummet via en dörr, efter diverse studsar och transmissioner genom väggar.
Det kan man tro men om man testar med ett digitalt delningsfilter som kan hantera fasvridningar och tidsfördröjning i alla register så märker man att det kan förändra transientåtergivningen radikalt.
Tangband skrev:sprudel skrev:My God, You are a believer!
Well... it takes one to know one
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. Inte om asynkronitet mellan ”tonregistren”.
Vad är asynkronitet mellan tonregister?
Det här, som skrivs strax här ovan:
”det ska låta bra även i tidsdomänen mellan bas, mellan och diskant”
Strmbrg skrev:Harryup skrev:Strmbrg skrev:Jovisst! Men då handlar det väl om fasvridningar av omfattande storlek. Och om de förekommer så är det väl i större grad efter att ljudet tagit sig ut ur rummet via en dörr, efter diverse studsar och transmissioner genom väggar.
Det kan man tro men om man testar med ett digitalt delningsfilter som kan hantera fasvridningar och tidsfördröjning i alla register så märker man att det kan förändra transientåtergivningen radikalt.
Jag förstår inte sambandet mellan det du skriver och det jag skriver.
Harryup skrev:Strmbrg skrev:Harryup skrev:
Det kan man tro men om man testar med ett digitalt delningsfilter som kan hantera fasvridningar och tidsfördröjning i alla register så märker man att det kan förändra transientåtergivningen radikalt.
Jag förstår inte sambandet mellan det du skriver och det jag skriver.
Du skriver "Strmbrg skrev:
Tidsdomänen handlar för min del om ackuratess i transienter. "
Det är ju inte så att en transient av en ton bara kommer ifrån ett element. Beroende på ton eller ackord så kommer du ha transienter i alla elementen samtidigt. Och jag håller med om att det är rejäl skillnad på när det är korrekt timing och när det bara är en aning fel. Personligen så har jag lite svårt för flera subbar på olika avstånd i från lyssnaren om dessa bevisligen inte är kompenserade på korrekt sätt. Man kan trycksätta rummet med jämn frekvensgång om man placerar ut subbarna efter frekvensgångsmätning men man kommer blanda gammal och nytt ljud för att få det rakt. DVD-ai tror jag hör samma saker som jag. Som jag uppfattar det så har han i vart fall haft ett "livligare" ljud än hos andra med likartade system som jag hört.
/Harry Up
IngOehman skrev:Det är det inte!
Pratet om att religiösa taktstampnings/medsjungnings-dogmer är överkurs(!) på detta forum är som när flat earth:are hänvisar till sin världsbild spm en som bygger på vetenskap...
Den sortens dravel, eller om man skall kalla det religiösa övertygelser är inte överkurs någonstans, det är måhända rimligt att kalla det esoterika, men det finns skäl att en viss otillgänglighet infaller för dem som vet och förstår för mycket. Den som Inte gör det kan dock se påhitten som något stort, högt och viktigt. Problemet är den blindhet som råder från den sidan.
Så - nej jorden är inte platt, hur svårt de som är övertygade om att den är det, än har att förstå varför deras argument faller när man förstår och ser helheten.
Vh, iö
Tangband skrev:Strmbrg, en mikrofon vid inspelning fungerar inte som hörseln/hjärnan. Ett lyssningsrum där det spelas upp musik med två högtalare är inte detsamma som inspelningstillfället. Jag tycker många på forumet blandar ihop detta, möjligen beroende på en finsk artikel JM länkade till.
Man bör inte heller eftersträva ett lyssningsrum som är lika stort som konsertsalen där inspelningen ägde rum, vilket du kanske inte påstod.
Strmbrg skrev:Nä, vad jag har reagerat emot vid några tillfällen är hävdandet (gärna tvärsäkert) att dipoler skapar ett konstgjort djup eller en konstgjord efterklang, som kan upplevas som något liknande klangen i en stor lokal.
Jag gissar att det hävdandet inte baseras på eget lyssnande utan på att man fått för sig detta baserat på högtalartypens dubbelriktade ljudspridning samt baserat på att man dragit en slutsats som är felaktig.
Själv vet jag att det inte skapas ett konstgjort djup, eftersom jag är en (av ganska få) som lyssnar via dipoler.
Strmbrg skrev:Tangband skrev:Strmbrg, en mikrofon vid inspelning fungerar inte som hörseln/hjärnan. Ett lyssningsrum där det spelas upp musik med två högtalare är inte detsamma som inspelningstillfället. Jag tycker många på forumet blandar ihop detta, möjligen beroende på en finsk artikel JM länkade till.
Man bör inte heller eftersträva ett lyssningsrum som är lika stort som konsertsalen där inspelningen ägde rum, vilket du kanske inte påstod.
Nä, vad jag har reagerat emot vid några tillfällen är hävdandet (gärna tvärsäkert) att dipoler skapar ett konstgjort djup eller en konstgjord efterklang, som kan upplevas som något liknande klangen i en stor lokal.
Jag gissar att det hävdandet inte baseras på eget lyssnande utan på att man fått för sig detta baserat på högtalartypens dubbelriktade ljudspridning samt baserat på att man dragit en slutsats som är felaktig.
Själv vet jag att det inte skapas ett konstgjort djup, eftersom jag är en (av ganska få) som lyssnar via dipoler.
Harryup skrev:IngOehman skrev:Det är det inte!
Pratet om att religiösa taktstampnings/medsjungnings-dogmer är överkurs(!) på detta forum är som när flat earth:are hänvisar till sin världsbild spm en som bygger på vetenskap...
Den sortens dravel, eller om man skall kalla det religiösa övertygelser är inte överkurs någonstans, det är måhända rimligt att kalla det esoterika, men det finns skäl att en viss otillgänglighet infaller för dem som vet och förstår för mycket. Den som Inte gör det kan dock se påhitten som något stort, högt och viktigt. Problemet är den blindhet som råder från den sidan.
Så - nej jorden är inte platt, hur svårt de som är övertygade om att den är det, än har att förstå varför deras argument faller när man förstår och ser helheten.
Vh, iö
Om man backar bandet till 80-talet då diskussionerna tog fart så misstänker jag att vad man ville få fram var att skilja sig i från mängden med system som hade färre problem i basen och som gick snabbt att dema. Man ville inte heller ha några tekniska diskussioner med vanliga lyssnare utan att lösningen skulle verka självklar och logisk så man slapp alltför mycket detaljlyssningar och diskussioner. T.ex. så hade man en Basicpickup som för att minska basresonanser limmades den utbytbara pickupdelen fast. Man började med små högtalare TinnKan som en del kallade dom som lät ganska skrälligt och inte gick så särskilt djupt i basen. Men man hörde en melodistämma ifrån basisten enkelt eftersom man slapp många rumsresonanser och högtalaren skulle stå mot vägg så placeringen var ju känd. Byt högtalaren mot något annat som vid tidpunkten knappast skulle stå mot vägg och det bullrade på och man fick svårt att höra någon melodi ifrån basisten. Ok, du tycker inte Kan låter bra. Vilket är viktigare att man hör vad basisten spelar eller att det inte går att följa melodin? Få svarade att det var viktigare att inte höra vad som spelades. Sen att det inte lät som man hade tänkt i övrigt blev helt underordnat. Du får komma tillbaka och köpa större grejor sen enligt den fasta uppgraderingsstegen så med tiden så får du det ljud du vill ha. Och i princip behövde man bara dema för kunden en gång för nästa gång så skulle kunden köpa en bättre tonarm, gången efter en bättre pickup, bättre förstärkare och till slut bättre högtalare många tusenlappar senare. Så jag ser inte deras religion som religion utan smart och fungerande marknadsföring som belackare mera kallar för religion. Kom ihåg att svenska återförsäljare inte är representativa som normala linnåterförsäljare vid den tidpunkten. Finns det kvar idag, till viss del kraftigt nedtonat. Man säljer lösa bitar till vilken kund som helst, vill man höra melodier ja, vill man sälja LP12 jodå men huvudprodukten är ju streamingspelare idag. Man har sen kanske mer än 10 år sedan slutat med CD-spelare. Och man säljer gärna aktiva högtalare vilket det går att göra med alla högtalare även den minsta passiva kan bli 3-vägs aktiv. På faktiskt så har man fastnat i hur det var för och den mesta kritiken man har är helt enkelt föråldrad och inte aktuell. För att det skall bli saklig diskussion så borde ganska många uppdatera sig. Och man borde i så fall uppdatera sig på t.ex. hur låter en Linn DS-spelare mot konkurrenter. Att rabbla att subchassiet är av plåt tillför inte så mycket när man knappast ens säljer skivspelare.
/Harry Up
IngOehman skrev:
...
Religionens nedmontering har varit svår för de troende, och de vill desperat bevara om så bara fragment av det de så gärna vill tro på... Det syns än idag. Väldigt väl. De är mera troende än sin gamla kyrka.
Vh, iö
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:
...
Religionens nedmontering har varit svår för de troende, och de vill desperat bevara om så bara fragment av det de så gärna vill tro på... Det syns än idag. Väldigt väl. De är mera troende än sin gamla kyrka.
Vh, iö
Jag har aldrig förstått mig på slikt. Men det betyder ju inte att fenomenet i sig är ointressant.
Det vill säga - varför vill man klamra sig fast vid en viss föreställning? Helt oavsett vad föreställningen handlar om. Den behöver inte ens handla om hifi...![]()
Är fastklamrandet en slags metod för att känna trygghet? Jag utesluter inte det.
Själv har jag inte något behov av att hålla mig fast vid vare sig ett klädmärke, en politisk åsikt, en religiös åskådning, ett fotbollslag, en högtalarprincip, eller någonting med en viss etikett påklistrad.
Jag känner snarare en trygghet - om nu det är grejen - i att det finns nya saker att upptäcka och nya insikter att skaffa. Och kanske främst en trygghet i att jag kan och vill anpassa mig till den verklighet och sanning som faktiskt råder.
Strmbrg skrev:Helt oavsett vad föreställningen handlar om.
Strmbrg skrev:De problem med felfokus baserad på felprioriteringar och okunskap, som Ingvar tar upp är såklart allvarliga. Åtminstone i hifisammanhang...
Ibland undrar jag om det är ett utbrett fenomen bland engagerat hifi-intresserade att felfokusera, eller om det är ganska få som gör det.
Såklart finns det grader av det, så frågan är inte så lätt att besvara.
Vad jag vill komma till egentligen är om om det är ett hifi-mässigt folkhäsoproblem eller om företeelsen egentligen är begränsad. Ty, varken frekvensen av ormolje-annonsörer, ormolje-skribenter eller aktiva ormolje-deltagare på forum säger kanske så mycket om den generella mentaliteten.
Vi ser ju det vi ser av det. Vi ser inte det vi inte ser. Det vill säga, hur tänker den tysta majoriteten?
I det stora hela så är ju hifi ett försvinnande litet intresse. Även om man räknar in dem som skaffar sig en anläggning utan att vara mer intresserade av den än av sin tvättmaskin. Det vill säga: Missuppfattningar, felfokus och felköp av just "hifi", kanske inte kan betraktas som en pandemi direkt.
Användare som besöker denna kategori: Bill50x, Bing [Bot] och 33 gäster