Förstärkare (AVR-2310) död, bara bränd säkring? Hjälp.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MartinMalmo

Förstärkare (AVR-2310) död, bara bränd säkring? Hjälp.

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 10:57

Hej,

Fick hem hembioförstärkare från en vän igår (Denon AVR-2910). Spelade på rätt bra (+3dB av max +18dB) och plötsligt blev det tyst..

Det blinkade rött på on/off knappen och förstärkaren var varm, stängde av den helt och drog ut sladden. När den svalnat så tryckte på on-knappen och då blinkade det ett vitt ljus inne i förstärkaren på vänstersida (där nätdelen inkl ett gäng (10 st) säkringar visade sig sitta.

Idag öppnade jag förstärkaren och en säkring var helt bränd.

Översikt förstärkare:
Bild

Här satt två säkringar, en bränd: (precis under den vita kontakten)
Bild

Jag har givetvis googlat runt lite och det verkar som detta är felet.

Förstärkaren går igång, man hör "klick-ljudet" efter nån sekund och on-knappen lyser grön men displayen är helt död..

Innan jag beger mig till Triangelns köpcentrum, är det något annat jag ska kolla?

Classe har dessa i 1-5A utförande;
Bild
https://www.clasohlson.com/se/Glasr&oum ... r120303500

På förhand tack!

Användarvisningsbild
tvett

Re: Förstärkare (AVR-2310) död, bara bränd säkring? Hjälp.

Inläggav tvett » 2020-05-09 10:59

När en säkring löser ut så är det inte säkringen som är trasig.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-09 11:15

Kolla högtalaranslutningarna så du inte fått kortis där, om man kör tvinnade kablar utan banan eller annan kontakt är det lätt hänt.
Kolla att förstärkaren klarar lasten.
Något har dragit mer effekt än som är avsett, så kolla runt i dina befintliga delar om du ar nå'n gremlin i maskin.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-05-09 11:41

"Förstärkaren går igång, man hör "klick-ljudet" efter nån sekund och on-knappen lyser grön men displayen är helt död..."

Klickljudet borde vara att förstärkaren går ur "protect" och kopplar till högtalarutgången med hjälp av ett relä. Det tyder på att det kan vara något annat som är fel som inte är relaterat till slutstegen i förstärkaren.

Att det kan vara något "annat" utesluter dock inte att det är relaterat att du spelare starkt och att förstärkaren blev riktigt varm.
Senast redigerad av jonaz81a 2020-05-09 11:42, redigerad totalt 1 gång.
Presentation kommer

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 11:42

tvett skrev:När en säkring löser ut så är det inte säkringen som är trasig.

Tänkte att någon automatsäkring gick för att jag spelade för starkt under lång tid, sen gick säkringen när jag satte igång den för tidigt.

Tror högtalarna (faktiskts pK) är på 4 ohm.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 11:52

Perfector skrev:Kolla högtalaranslutningarna så du inte fått kortis där, om man kör tvinnade kablar utan banan eller annan kontakt är det lätt hänt.
Kolla att förstärkaren klarar lasten.
Något har dragit mer effekt än som är avsett, så kolla runt i dina befintliga delar om du ar nå'n gremlin i maskin.

Se högtalare (pK) ovan ang. lasten, om det vore kortis så hade man inte kunnat spela i flera timmar på hög volym.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 11:57

jonaz81a skrev:"Förstärkaren går igång, man hör "klick-ljudet" efter nån sekund och on-knappen lyser grön men displayen är helt död..."

Klickljudet borde vara att förstärkaren går ur "protect" och kopplar till högtalarutgången med hjälp av ett relä. Det tyder på att det kan vara något annat som är fel som inte är relaterat till slutstegen i förstärkaren.

Att det kan vara något "annat" utesluter dock inte att det är relaterat att du spelare starkt och att förstärkaren blev riktigt varm.

Tror du att den brända säkringen (2,5 eller 4A, kan inte läsa på säkringen men det finns etiketter i stärkaren (jag tar med både den som är hel och den som är bränd)) är det enda som behöver bytas? Åker iaf om drygt en halvtimme och köper säkringar. Behöver ändå besöka bolaget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-09 12:00

Om förstärkaren har bryggade slutsteg borde minilasten vara 8 Ohm.
Har du då 4 ohm högtalare blir det 2 ohm i steget och då kan det bli väldigt fel.
Kolla vilken impedans förstärkaren vill ha.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-05-09 12:05

MartinMalmo skrev:
Tror du att den brända säkringen (2,5 eller 4A, kan inte läsa på säkringen men det finns etiketter i stärkaren (jag tar med både den som är hel och den som är bränd)) är det enda som behöver bytas? Åker iaf om drygt en halvtimme och köper säkringar. Behöver ändå besöka bolaget.

Det har jag ingen aning om. Att det blixtrade när säkringen gick tyder kanske på motsatsen.

Det kan ha blivit nån kortslutning i HDMI-kort, "controller kort" eller annat som efter lång och trogen tjänst tröttnat på värmen. Du kan alltid testa att byta säkringen men se till att inte använda en säkring med högre värde.

Här är servicemanualen, den går att ladda ner gratis utan att registrera sig.

https://www.manualslib.com/manual/96860 ... -2310.html
Presentation kommer

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 12:45

Tack för alla svar.

Det var 4A-säkringen som var bränd, på väg hem nu.

Bör jag reseta mikroprocessorn innan jag startar den med ny säkring eller spelar det ingen roll?

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 13:01

jonaz81a skrev:
MartinMalmo skrev:

Det har jag ingen aning om. Att det blixtrade när säkringen gick tyder kanske på motsatsen.

Det kan ha blivit nån kortslutning i HDMI-kort, "controller kort" eller annat som efter lång och trogen tjänst tröttnat på värmen. Du kan alltid testa att byta säkringen men se till att inte använda en säkring med högre värde.

Här är servicemanualen, den går att ladda ner gratis utan att registrera sig.

https://www.manualslib.com/manual/96860 ... -2310.html

Köpt säkringar (4A) nu. Ska läsa lite i manualen och kanske får jag svar ang. reset-frågan i förrra inlägget.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 13:04

Perfector skrev:Om förstärkaren har bryggade slutsteg borde minilasten vara 8 Ohm.
Har du då 4 ohm högtalare blir det 2 ohm i steget och då kan det bli väldigt fel.
Kolla vilken impedans förstärkaren vill ha.

Det vet jag inte, finns ingen "brygg-switch" på baksidan iaf. Det gör man kanske i menyn isf, ska läsa på lite i den länkade manualen (tänkte inte läsaa på förrän hemmabion var på plats, kör bara stereo nu). Kopplade högtalarna som vanligt L/R Speaker A.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 14:19

Fan också! Säkringen gick igen. :(

Jag fattar inte riktigt vad som är fel, säkringen sitter på kretskortet strömsladden är kopplad till, sen vidare till nätdelen.

Har tagit bättre bilden med mobilen i dagsljus, hoppas någon här kan se vad problemet kan vara. Mina relativt otränade ögon ser ingenting (failade kondingar, IC, etc) Laddar upp dem strax, ska bara käka lunch först.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-09 14:26

MartinMalmo skrev:Fan också! Säkringen gick igen. :(

Jag fattar inte riktigt vad som är fel, säkringen sitter på kretskortet strömsladden är kopplad till, sen vidare till nätdelen.

Har tagit bättre bilden med mobilen i dagsljus, hoppas någon här kan se vad problemet kan vara. Mina relativt otränade ögon ser ingenting (failade kondingar, IC, etc) Laddar upp dem strax, ska bara käka lunch först.

Nätsäkringen mao.
Det låter som likriktarproblem eller kondensatorproblem, så vida inte slutsteget på en kanal är bränt av värmen du fick förut.
Drar säkringen direkt eller efter en stund?
Är det något brum, eller hoppar ett baselement ut eller in och stannar där när du startar förstärkaren?

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 14:52

Perfector skrev:

Nätsäkringen mao.
Det låter som likriktarproblem eller kondensatorproblem, så vida inte slutsteget på en kanal är bränt av värmen du fick förut.
Är det något brum, eller hoppar ett baselement ut eller in och stannar där när du startar förstärkaren?

Säkringen drar direkt. Jag får dock inget onormalt (ex rött) blinkande utan ringen runt on/off-knappen blir grön precis som vanligt när reläet slagit till. Och varför drar inte 2,5A-säkringen tro? Extra safe-backup?

Jag har inte testat med varken signalkälla eller högtalare inkopplade, är det lönt i mitt fall? Om bara för att kunna besvara din fråga om brum/bashopp-fråga. Har 9 chanser till då jag köpte ett 10-pack. :)

Tack igen för alla snabba och hjälpsamma svar! Är student igen (omskolning till nytt yrke) efter en tids sjukdom så jag kan inte bara punga ut en tusenlapp till en ersättare. Och jag var SÅ nöjd med denna(!) ett rejält j-vla lyft från min förra, som nu är såld.

Har läst manualen nu och ser att högtalare med 6-16 ohm rekommenderas, någon som vet pKs Z(min)? Finns garanterat mätningr i den stora tråden men kanske svår att leta i... flertalet bilder kommer i nästa inlägg, hoppas någon blir klokare av dem.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-09 15:07

Du lär ha ett annat problem tyvärr.... så det hjälper dig inget att prova fler säkringar om du inte identifierar något annat fel. Det mest väsentliga testen är om det händer utan varken källor eller högtalare inkopplade, går säkringen då har du definitivt ett fel.

Klarar den sig utan något inkopplat har man ju möjlighet att felsöka längre.

Händer det enbart när högtalarna är inkopplade skulle det kanske(?) kunna ha blivit kortslutning i dessa - men det lämnar jag åt de som kan mer än jag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-09 15:11

MartinMalmo skrev:
Perfector skrev:

Nätsäkringen mao.

Säkringen drar direkt. Jag får dock inget onormalt (ex rött) blinkande utan ringen runt on/off-knappen blir grön precis som vanligt när reläet slagit till. Och varför drar inte 2,5A-säkringen tro? Extra safe-backup?

Jag har inte testat med varken signalkälla eller högtalare inkopplade, är det lönt i mitt fall? Om bara för att kunna besvara din fråga om brum/bashopp-fråga. Har 9 chanser till då jag köpte ett 10-pack. :)

Tack igen för alla snabba och hjälpsamma svar! Är student igen (omskolning till nytt yrke) efter en tids sjukdom så jag kan inte bara punga ut en tusenlapp till en ersättare. Och jag var SÅ nöjd med denna(!) ett rejält j-vla lyft från min förra, som nu är såld.

Har läst manualen nu och ser att högtalare med 6-16 ohm rekommenderas, någon som vet pKs Z(min)? Finns garanterat mätningr i den stora tråden men kanske svår att leta i... flertalet bilder kommer i nästa inlägg, hoppas någon blir klokare av dem.

Jag tror du har bränt en transistor i slutsteget.
Trissan kortar till jord och då ryker så många säkringar som har lust.
Jag hade en Inertia 2235 som brann och den tog med sig 2A nätsäkring och 2x 4 ampere' sekundärsäkringar när man startade den.
Beklagar sorgen.

Edit:
Om säkringen drar direkt du sätter på den, innan reläer och annat slår till kan du ha bränt primärlindningen på trafon.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 15:57

Ett inlägg med bara bilder:

Bild
Bild på bränd 4A-nätsäkring. Vit och röd kontakt går till trafon.

Bild
Bild på lite komponenter runtomkring.

Bild

Bild
Bilder på slutsteg.

Bild
Bild
Bild
Bilder på nätdel.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 16:05

Perfector skrev:
MartinMalmo skrev:
Perfector skrev:Nätsäkringen mao.

Jag hade en Inertia 2235 som brann och den tog med sig 2A nätsäkring och 2x 4 ampere' sekundärsäkringar när man startade den.
Beklagar sorgen.

Edit:
Om säkringen drar direkt du sätter på den, innan reläer och annat slår till kan du ha bränt primärlindningen på trafon.

"bränt primärlindningen på trafon"
Innebär köpa ny trafo (om möjligt)?

Kan man inaktivera delar av slutsteget? Denna har nämligen 2 par ingångar för front.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-09 16:27

MartinMalmo skrev:
Perfector skrev:
MartinMalmo skrev:

Beklagar sorgen.

Edit:

"bränt primärlindningen på trafon"
Innebär köpa ny trafo (om möjligt)?

Kan man inaktivera delar av slutsteget? Denna har nämligen 2 par ingångar för front.

Ny trafo beror på hur många spänningar den har på sekundären.
Är det bara en så kan man nog byta, men om det är flera olika så kan det bli knepigt.
Om du kan dela på slutstegen från resten har jag ingen aning om.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-09 17:29

Var bor du?
Jag vet en som kan fixa alla trasig förstärkare, och då det ju finns schema kan han nog få till det.
Tommi elektronik, Södra Stockholm.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2020-05-09 17:44

Bor troligtvis i Malmö......(Martinmalmö)

Kan du ta dig till ReHifi i Lund? (Jakriborg)
De kan säkert hjälpa dig.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-05-09 18:00

Alternativet
http://www.vatanseverljud.se/
Norra grängesbergsgatan 4 (Annelunds Industrihus) 214 44 Malmö

Rekommenderas !
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 23:07

Perfector skrev:Var bor du?
Jag vet en som kan fixa alla trasig förstärkare, och då det ju finns schema kan han nog få till det.
Tommi elektronik, Södra Stockholm.

Malmö men tack. :)

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 23:08

Maccis skrev:Bor troligtvis i Malmö......(Martinmalmö)

Kan du ta dig till ReHifi i Lund? (Jakriborg)
De kan säkert hjälpa dig.

Ja, det kan jag. Tack snälla för tipset, provar först med tipset nedan.
Senast redigerad av MartinMalmo 2020-05-09 23:12, redigerad totalt 1 gång.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 23:11

peterh skrev:Alternativet
http://www.vatanseverljud.se/
Norra grängesbergsgatan 4 (Annelunds Industrihus) 214 44 Malmö

Rekommenderas !

Grymt! :D Kontaktar dem på måndag. Faktiskt är fantastiskt! :)

Tycker ändå att det är en smula märkligt att bränna en stärkare på 6*100W i 8 ohm och 6*150W i 4 ohm via ett par pK på 4 ohm. *kliar sig i huvudet på fyllan*.

Det lät inte det minsta ansträngt. Basen kunde "över-spela/slå igenom" med min gamla förstärkare (också Denon) som gav 2*50W i 8 ohm och 70 i 4..

Och förutom säkringen så ser jag absolut inget som ser bränt ut.

Jag får väl läsa igenom monster-tråden om pK och försöka hitta SPL(max) & Z(min).

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-09 23:50

Nytt experiment för att offra en 1kr-säkring till

Bild

Kopplade ur den vita kontakten, svart och brun kabel som går till bakre delen av trafon - inget hände.

Kopplade ur den röda kontakten, vit och gul kabel som går till främre delen av trafon - bränd 4A-säkring.

Säger detta någon något?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-10 00:53

går den vita och gula till elsladden?

MartinMalmo

Re: Förstärkare (AVR-2310) död,https: bara bränd säkring? Hj

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-10 01:42

Perfector skrev:går den vita och gula till elsladden?

Ja, indirekt via kondingen och reläet(?) på bilden nedan.
Bild

De bruna och svarta går direkt till trafon om jag förstår baksidan på kretskortet rätt.

Edit,
Den vit och gula går "direkt" till on/off-knappen:
Bild
Senast redigerad av MartinMalmo 2020-05-10 01:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-10 01:46

Jag blir vilsen i ritningen av schemat.
Du skulle kunna lämna in den för ett kostnadsförslag.
Den dras av om du sedan låter laga den.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-10 01:54

Perfector skrev:Jag blir vilsen i ritningen av schemat.

Blev du klokare av den sista bilden?

Naturligtvis ska den lämnas in men vill gärna ha lite kött på benen, lättare/billigare för reparatören här i Malmö samt att förhindra att det händer igen.

Tack så hemskt mycket för all hjälp/input!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-10 06:47

MartinMalmo skrev:

Naturligtvis ska den lämnas in men vill gärna ha lite kött på benen, lättare/billigare för reparatören här i Malmö samt att förhindra att det händer igen.

Inte klokare av bilden men att det är nå't inte allt för stort fel kan man nästan ana.
Jag skulle gissa på transistor i slutsteget som gått för varmt och nu kortsluter spänningen så att säkringen går direkt

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-10 09:36

Perfector skrev:
MartinMalmo skrev:

Inte klokare av bilden men att det är nå't inte allt för stort fel kan man nästan ana.
Jag skulle gissa på transistor i slutsteget som gått för varmt och nu kortsluter spänningen så att säkringen går direkt

Vad skulle du gissa att det skulle kunna kosta?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-10 09:44

MartinMalmo skrev:
Perfector skrev:
MartinMalmo skrev:

Vad skulle du gissa att det skulle kunna kosta?

Beroende på vilka andra komponenter det dragit med sig, från 800:- och uppåt.
Man måste ju antagligen ta ur eller öppna botten om det finns skruvade bottenplåtar och löda ur och i nya komponenter.
Men om den låter vackert så du trivs skulle jag ändå satsa på att laga den.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-05-10 10:00

MartinMalmo skrev:

Låt okhan göra felsökningen, riskera inte att förvärra problemet genom att peta runt.
Under tiden kan du kika runt på tradera och liknande ställen för att se om du hittar
en likadan, då har du ju en övre gräns för vad reparationen får kosta. DU kanske rent av
hittar en billigt !

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-10 10:32

Tyckte det i service-manualen såg ut som ena säkringen går till hjälp-matningen, antagligen den med lägre värde och den andra strömförsörjer allt annat.

Du skulle ju kunna koppla ut alla sladdar ut från större trafon för att verifiera att inte transformatorn är bränd.

Därifrån kan du ju mäta vilka spänningar som finns på vilka kablar och var de sen går in i förstärkaren för att i alla fall kunna verifiera vilken rail som drar för mycket ström.

jansch

Inläggav jansch » 2020-05-10 13:39

En bränd trafo luktar ju.... dessutom inget vanligt problem

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2020-05-10 13:52

Om det ska löna sig att laga måste det vara nån enkelt.

T.ex dioder i likriktar bryggan eller nån enstaka slutstegs trissa.

Att kolla upp så att felsökningen inte kostar mer än ett par hundralappar innan känns viktigt så man inte måste punga ut med 500+kr för felsökning även om felet inte är värt att laga.

Är totalkostnaden för felsökning och reparation mer än MAX 1500:- är jag övertygad om att man kan hitta en lika bra eller till och med bättre maskin på Blocket eller Tradera för samma pengar.
Presentation kommer

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-10 20:08

Har målat http://www.vatanseverljud.se/

Får se vad de säger.

Förstår inte hur ett par vanliga stativare kunde bränna Förstärkaren utan att jag spelade tokhögt...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-10 20:11

MartinMalmo skrev:

Får se vad de säger.

Förstår inte hur ett par vanliga stativare kunde bränna Förstärkaren utan att jag spelade tokhögt...

För låg last.
Du sa visst 4 ohm högtalare och kravet på förstärkaren var 6 ohm och uppåt?
Det kan väl räcka för att bränna slutstegen.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-05-10 20:29

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-11 00:06

Perfector skrev:
MartinMalmo skrev:

Får se vad de säger.

För låg last.

Nätdelen är dock dimensionerad för 6 kanalar, jag utnyttjade 2

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-11 00:08

peterh skrev:Kan detta vara något :
https://www.hsb.se/malmo/brf/erikslust/ ... non---avr/

Tavck för tipset!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-11 00:53

MartinMalmo skrev:
Perfector skrev:
MartinMalmo skrev:

Får se vad de säger.

För låg last.

Det hjälper inte om den är dimensionerad för minimum 6 ohm högtalare.
Så många spänningar gör antagligen att endast 2 kanaler har max tilldelning av ström, medans resten sidokanaler och bakkanaler får lägre spänning och mindre effekt.
Sen kan man fundera på hur kondingarna efter likriktaren mår och är dimensionerade.
När jag byggde ut Svenska Inertior så la jag till 16 stycken 2200 uF kondingar på ett separat kretskort som förstärkning till de 4 som satt i från fabrik.
Dessutom bytte jag nätdel från 1.25 A till 5.65 A för att kunna driva förstärkaren.
Det är så mycket som kan vara skillnad mellan att funka som man vill och att brinna upp.
Men en felsökning kan ju ge besked om hur stor skadan egentligen är.
Kolla vad det kostar med ett kostnadsförslag på service.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-11 10:18

MartinMalmo skrev:
Perfector skrev:
MartinMalmo skrev:

Får se vad de säger.

För låg last.

Sannolikt är det inte nätdelen som gått sönder, som nämndes tidigare är det ovanligt och luktar illa, men är ju lätt att koppla ur och mäta spänningarna. Större sannolikhet att det är en utgångstrissa som gått i kortslutning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-11 14:47

Frisk skrev:men är ju lätt att koppla ur och mäta spänningarna

Det är inte alls så säkert att det är "lätt". Man behöver varken vara bekväm med att skruva i elektronik, veta vad och hur man mäter eller ha nödvändig utrustning för det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-11 15:51

Nattlorden skrev:
Frisk skrev:men är ju lätt att koppla ur och mäta spänningarna

Det är inte alls så säkert att det är "lätt". Man behöver varken vara bekväm med att skruva i elektronik, veta vad och hur man mäter eller ha nödvändig utrustning för det.

Det är mycket sant och ett bra påpekade! Förutsatte utan belägg att TS hade den kunskapen eftersom han öppnat chassiet och gjort spänningslös-kontroll samt bytt säkringar. Men det är förstås inget man kan förutsätta.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-11 19:58

Perfector skrev:
MartinMalmo skrev:
Perfector skrev:För låg last.

Det hjälper inte om den är dimensionerad för minimum 6 ohm högtalare.
Så många spänningar gör antagligen att endast 2 kanaler har max tilldelning av ström, medans resten sidokanaler och bakkanaler får lägre spänning och mindre effekt.
Sen kan man fundera på hur kondingarna efter likriktaren mår och är dimensionerade.
När jag byggde ut Svenska Inertior så la jag till 16 stycken 2200 uF kondingar på ett separat kretskort som förstärkning till de 4 som satt i från fabrik.
Dessutom bytte jag nätdel från 1.25 A till 5.65 A för att kunna driva förstärkaren.
Det är så mycket som kan vara skillnad mellan att funka som man vill och att brinna upp.
Men en felsökning kan ju ge besked om hur stor skadan egentligen är.
Kolla vad det kostar med ett kostnadsförslag på service.

Nu såg jag dock att det står:
Dynamisk uteffekt:
120W*2ch (8 ohm) och 170W*2ch (4ohm)
(sid. 74)

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-13 13:26

http://www.vatanseverljud.se/ har inte svarat än.

Fråga, går det att se om en slutstegstrissa gått?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-13 13:35

MartinMalmo skrev:http://www.vatanseverljud.se/ har inte svarat än.

Nej, men väl att mäta.
Har du en Ohmmeter kan du med stärkaren strömlös kolla motstånd mellan de 3 benen på den.
Det skall vara oändligt motstånd på en hel trissa och kortis om den är bränd.
Men det kan kräva att man löder loss den först.
Så kanske ska du kolla meden verkstad vad en felsökning kostar och se hur mycket i övrigt som rykt samtidigt.
Men som jag sa förut, har du varit nöjd med ljudet ur den kanske det är värt en service.
Annars kanske tradera eller blocket kan erbjuda något.
Då är det alltid en risk att man får mindre än man betalar för.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-05-13 14:20

Du kanske skall ta dig tid att ta med stärkaren och hälsa på honom. Skall den lämnas så skall du ju ändå dit och du sparar
ett dygn genom att åka dit.

På frågan om man kan se om en trissa är trasig svarar jag , ja effekttransistorer brukar kortslutas, fast det finns
undantag när de istället bränner av en ledare, eller förvandlas till ett spänningsberoende motstånd.
Det trista med transistorsteg är att en trissa sällan dör ensam, den brukar ta med sig flera, byter man
bara en så rykder den igen. Alla transistorer i steget måste vara hela för att de inte skall dö igen.
Ett knep är att starta den med en variac samtidigt som man mäter strömmen till slutsteget, bara då man
kan dra på för fullt utan att tomgångsströmmen går i taket är slutsteget förmodligen helt.
Då jag höll på med detta var det för flera modeller enda framkomliga vägen att direkt byta alla transistorer
för berörd kanal. Bytet i sig medför också montering i kylflänsar, här måste man vara noggrann så att
glimmer och isolerbrickor kommer på rätt ställe.
Jag rekommenderar alltså att avstå från att byta enstaka transitorer hemma på köksbordet.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-14 18:19

peterh skrev:

Du kanske skall ta dig tid att ta med stärkaren och hälsa på honom. Skall den lämnas så skall du ju ändå dit och du sparar
ett dygn genom att åka dit.

På frågan om man kan se om en trissa är trasig svarar jag , ja effekttransistorer brukar kortslutas, fast det finns
undantag när de istället bränner av en ledare, eller förvandlas till ett spänningsberoende motstånd.
Det trista med transistorsteg är att en trissa sällan dör ensam, den brukar ta med sig flera, byter man
bara en så rykder den igen. Alla transistorer i steget måste vara hela för att de inte skall dö igen.
Ett knep är att starta den med en variac samtidigt som man mäter strömmen till slutsteget, bara då man
kan dra på för fullt utan att tomgångsströmmen går i taket är slutsteget förmodligen helt.
Då jag höll på med detta var det för flera modeller enda framkomliga vägen att direkt byta alla transistorer
för berörd kanal. Bytet i sig medför också montering i kylflänsar, här måste man vara noggrann så att
glimmer och isolerbrickor kommer på rätt ställe.
Jag rekommenderar alltså att avstå från att byta enstaka transitorer hemma på köksbordet.

Problemet är att de inte besvarar mitt meddelande, det finns heller inget nummer att ringa (http://vatanseverljud.se/kontakt.html), de finns inte på hitta.se, etc.

Såg en sak först idag när jag tog mig en titt till:
Bild
Bild

Vad är det för vitt "guck"? Den stora kondingen är på 12000 µF men kan inte se hur många Volt (70-nånting ser det ut att vara, svårt att se). Är de brända?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-14 18:43

Tror inte dom är brända, men en skadad konding brukar få kupoltak som visar att den har kokat.
Du har ju Re-Hifi som kan hjälpa dig med en service.
Vad geggan är har jag ingen aning om.
Är den torr och hård?
Då är det nåt som satts dit vid tillverkning antagligen.
Är det mjukt och geggigt så kan det vara värre, men måste inte vara det.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-14 19:01

Perfector skrev:Tror inte dom är brända, men en skadad konding brukar få kupoltak som visar att den har kokat.
Du har ju Re-Hifi som kan hjälpa dig med en service.
Vad geggan är har jag ingen aning om.
Är den torr och hård?
Då är det nåt som satts dit vid tillverkning antagligen.
Är det mjukt och geggigt så kan det vara värre, men måste inte vara det.

Inga kupoltak, sett sådana när jag googlat. "Gucket" är hårt.

Re-hifi reparerar endast vinylspelare och rörstärkare enligt deras hemsida men jag har hittat ett annat alternativ (HiFi Skåne (som jag trodde bara sålde men de reparerar också)). Ska ringa imorgon, hittade dem lite försent idag.

Det finns ett annat företag i Lund men problemet är att jag inte har någon bil och den enda riktigt nära vännen med bil har precis varit med om en parkeringsolycka och jag frågar ogärna en vän jag inte träffat på ett tag att köra mig t/r till Lund nu i Corona-tider...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-14 19:03

du löser det på nå't sätt.
Och fråga rehifi om han kan kolla på den i alla fall.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-05-14 19:06

På sista bilden ser det ut som kodningarna har "jäst" en del.
De ser i vart fall på bilden lite buckliga ut, eller är "krysset" långt ner stansat.

Henrik

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-05-14 19:14

Första träffen på google visar :
Kontakta Okhan Vatansever, Malmö. Adress: Lönngatan 36, Postnummer: 214 49, Telefon: 072-241 33

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-14 19:43

Perfector skrev:du löser det på nå't sätt.
Och fråga rehifi om han kan kolla på den i alla fall.

Skadar inte att fråga, samma "Lund-problem" dock.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2020-05-14 19:44

Lägg till 68 på telefonnumret i slutet så blir det rätt.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-14 19:44

nuffe skrev:På sista bilden ser det ut som kodningarna har "jäst" en del.
De ser i vart fall på bilden lite buckliga ut, eller är "krysset" långt ner stansat.

Henrik

"Krysset" är hyfst djupt stansat.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-14 19:49

peterh skrev:Första träffen på google visar :
Kontakta Okhan Vatansever, Malmö. Adress: Lönngatan 36, Postnummer: 214 49, Telefon: 072-241 33

Inte hos mig, kollade google/hitta/ratsit/facebook.

De två sista fattas men fick fram dem m.h.a. hans förnamn som jag inte kände till, det är dock hans privata hemadress/ev. telefonnummer och jag ringer inte ett nummer han varken listat på företagets hemsida eller facebooksida.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-14 19:54

Det vita skulle jag gissa är lim för att hålla tunga komponenter, eller någon kabel på plats, hade gärna sett det på fler komponenter, men det är ju inte industri-elektronik...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2020-05-14 19:59

Många småföretag har inte ett telefon abonnemang utan använder sitt privata nr istället.
Så gör jag, i vart fall tills jobben strömmar in regelbundet.

Henrik

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-05-14 20:15

MartinMalmo skrev:
peterh skrev:Första träffen på google visar :

Inte hos mig, kollade google/hitta/ratsit/facebook.

De två sista fattas men fick fram dem m.h.a. hans förnamn som jag inte kände till, det är dock hans privata hemadress/ev. telefonnummer och jag ringer inte ett nummer han varken listat på företagets hemsida eller facebooksida.

Företagsadressen är Adress: Norra Grängesbergsgatan 4, 214 44 Malmö

Jag kan förstå att han inte publicerar jobbtelefon, så slipper han nog dessa pestiga telefonsäljare.
Men åk dit vetja, ta med grunkan.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-14 23:03

Okhan från vatanseverljud hade tydligen svarat men jag fick aldrig meddelandet (ej i skräp heller, skumt). Svarade iaf igen.

Han hade läst tråden och troligen kortslutning i nätdel eller slutsteg (som en del redan påpekat). 600kr för felsökning = över 1000kr totalt.

Då återstår tre (1&3 går ev. ihop) val.

1. Försöka sälja som defekt, någon som kan tippa värde?

2. Delar är billiga på nätet, prova testa att skruva/koppla/löda loss allt tänkbart som kan vara fel och mäta.
Tid har jag (studerar på distans), lödkolv har jag, en multimeter + lite annat måste köpas samt studera andra liknande fall på nätet men orkar man? Men tänk om det bara är en kortsluten transformator? Snabbkoll på Ebay verkar de finnas för $20+frakt, en komplett slutstegs-modul (fast för 2809 med +15W) = 450 SEK inkl frakt. Slutstegs-trissor från $2.

3. Bara köpa en "ny" liknande och vara lite försiktigare i fortsättningen (kan även haft ren otur, stärkaren är trots allt ~10 år gammal)

Tips/inputs?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-14 23:31

Kan du svepa igenom Tradera och Blocket så kan du nog hitta en under vad den skulle kosta att laga.
Men tänk på att just den vill ha minst 6 Ohm högtalare och du hade ju 4 Ohm.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-15 00:10

Perfector skrev:Kan du svepa igenom Tradera och Blocket så kan du nog hitta en under vad den skulle kosta att laga.

Jo, det är just vad val #3 är. Även kombinerat med val #1.

Du missade nog inlägget på sid.2 där jag skrev:

Dynamisk uteffekt:
120W*2ch (8 ohm) och 170W*2ch (4 ohm)
(sid. 74)

Då borde nätdelen vara dimensionerad för 4 ohm i 2 kanaler.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-15 00:40

MartinMalmo skrev:
Perfector skrev:Kan du svepa igenom Tradera och Blocket så kan du nog hitta en under vad den skulle kosta att laga.

Jo, det är just vad val #3 är. Även kombinerat med val #1.

Du missade nog inlägget på sid.2 där jag skrev:

Dynamisk uteffekt:
120W*2ch (8 ohm) och 170W*2ch (4 ohm)
(sid. 74)

Då borde nätdelen vara dimensionerad för 4 ohm i 2 kanaler.

Absolut, och då kan man ana gamla komponenter som inte längre orkar ladda om som dom ska (kondingar främst).
Borde innebära att även andra av samma fabrikat kan ha liknande förslitningar.
Bara att hoppas du hittar nå'n som tål att man blir lite inspirerad med volymen.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-05-15 01:27

Har följt tråden lite.

Vi är tyvärr inte så glada i hembioreceivers, detta är knappast servicevänliga apparater. Den jag rekommenderar i närområdet är RT service i Lund

Jag är dock skeptisk till att det är värt att reparera rent ekonomiskt.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-15 10:50

Som jag skrivit tidigare ser det ut att vara relativt lätt att koppla ur kontakterna på trafon, då bör du relativt enkelt kunna se om transoformatorn är hel (vilket jag tror) samt vilka spänningar som går in på vilket stift i kontakterna. Därifrån bör du kunna mäta resistans mellan stiften i förstärkaren för att lokalisera vilken spänning som drar för mycket ström.

Att byta trissor innebär ju en del runt om, behöver de vara matchade? Hur enkelt är det att justera bias-ström efter ett byte?

Men har du intresset (och kunskap/respekt för starkström) tycker jag det låter som ett intressant objekt att öva felsökning på.

Äldre hembio-maskiner har så lågt begagnatvärde att jag har svår att se i princip något defektvärde i den. Någon hundring eller två går kanske få med lite tur.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-16 10:16

Hoppsan! (Frisk, jag ska besvara ditt meddelande - ville bara meddela det här: )

Jag lyckades bränna en komponent jag inte ens visste att det fanns i hemelektronik. :oops:

Lyckades uppenbarligen nollställa mikroprocessorn/minnet även om 4A-säkringen var bränd. Ringen runt On/Standby blinkade lite annorlunda än vid mina andra tre försök. Så jag provade att byta 4A-säkringen igen. Försiktigt i med nätkabeln (en gång gick säkringen utan att jag ens satte igång förstärkaren eller så var möjligen on/off-knappen (sitter brevid On/Standby på Denon) på...

Anyway... Trycker på on/off-knappen och inget händer mer än att on/standby-knappens ring lyser rött som den skall. Trycker på den och förväntar mig ytterligare en "puff" vänster/bak när 4A-säkringen går. Men nope! Displayen går igång som vanligt i någon sekund sedan blixtrar något till och en "liten" (allt är ju relativt) smäll hörs från höger(!) sida och det luktar j-vligt skumt, inte så gott.. sprang t.o.m. och hämtade min lilla brandsläckare men den behövdes inte.

4A-säkringen är hel! 8O (och alla andra också)

Vaf-n hände!? Jag lös med mobben och fotade/zoomade bilder för att kunna se något helt "fucked"...

Efter en 5-10 min efter intensivt letande ser jag en blå liten sak som såg bränd ut. Den enda komponenten som inte såg helt OK ut.

Det var en supercapacitor (1F, 5.5V) - vad f-n gör de i en förstärkare? :o Har aldrig sett en sådan förut live, visste bara att de fanns i typ F1-bilar för att hjälpa till att ladda elmotorn via inbromsningar.

Sådan här liten sak:
Bild

Bränd: (Måste väl vara den?)
Bild

Är det någon som förstår vad f-n som hände här?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-05-16 12:05

Det skulle kunna vara till programminnet för radion.
Blir det strömlöst så försvinner alla inställda stationer.
Annars vet jag inte alls.

MartinMalmo

Inläggav MartinMalmo » 2020-05-16 14:12

Perfector skrev:Det skulle kunna vara till programminnet för radion.
Blir det strömlöst så försvinner alla inställda stationer.
Annars vet jag inte alls.

Låter "lite" overkill men man vet aldrig.

Någon som faktiskt.io vet varför det finns en SC i en AVR? Och möjligen hur jag lyckats bränna den?

--------------------------------------------------------

En helt annan fråga: Jag var lite oförsiktig när jag kopplade in högtalarna, inga bananer för tillfället. Högtalarna kan omöjligt ha kortslutits, då hade autosäkringen gått direkt men kan mitt spelande (stora ljudtrycksvågor under ett par timmar) gjort att en kabel under ett kort ögonblick kommit i kontakt med chassit och orsakat kortis?

Kontakten till minuskabeln till höger högtalare gick nämligen inte att skruva loss med händerna, var tvungen att använda en tång. Har aldrig behövt göra det tidigare när jag inte haft bananer. Det är grymt svårt att se (minus är ju dessutom svart) och kontakterna går inte (?) att skruva av helt. Kom att tänka på detta häromdan.

Kan det finnas en koppling?

(Jag har f:ö läst mycket på Denons interna supportforum och alla deras AVR klarar 4 ohms-högtalare givet att Z(min) inte är toklåg. Man skall helst inte spela starkare än +/- 0 dB (jag spelade som högst på +5 dB men då lät det ansträngt, +3 dB var "perfekt". Varför går den till +18 dB då för? Högtalare med extremt låg känslighet?

Hittade förresten impedansmätning på pK vs piP som AE gjort (pK är blå kurva, Z(min) ser ut att vara 3,5 ohm)
Bild

IÖ demar (eller gjorde) ju piP(s) med just Denon AVR-2105 och den är ju klenare än 2310an.

Ursäkta för ett så rörigt inlägg. Som sagt tacksam för all hjälp och input,

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-05-16 15:55

Superkondensatorer är nog inte så ovanliga, antagligen används den för att hålla klockan igång och kanske spara en del inställningar. Man kan kanske tycka ett prom hade funkat för det mesta, men det behövs ju kontinuerlig spänning om den ska hålla en tid snurrande eller så. Dessa supercapar är inget liknande vad som sitter för drift i formel ett- bilar, de har mer karaktäristik av batterier, tål inte några höga laddströmmar och inte heller stora urladdningsströmmar.
Varför tror du den är bränd? Vid en kraftig urladdning (eller kanske uppladdning, men borde inte designen tillåta) skulle den nog kunna gå sönder eller stora rippelströmmar.

Vad hände mer då? La receivern av igen eller var den igång efter smällen?

Angående volymkontrollen säger den ju bara hur mycket insignalen dämpas eller förstärks, vad det ger för resultat på beror ju på insignalen. Hade du haft en källa med mycket lägre utsignal hade du kanske behövt förförstärka signalen mer innan slutstegen.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-05-19 14:29

Enligt schemat (sid. 149, CPU B'D 1/2: https://www.manualslib.com/download/968 ... -2310.html) sitter denna superkondensator (komponent-ID BC800) på matningsspänningen, Vcc, för processorn. Pin 62. Utöver det så matar den också pin 99, AVcc, som (åtminstone på andra mikrocontrollers) matar övriga "mixed signal" grejer, som DAC/ADC eller liknande. Vad det innebär i just denna CPU/MCU vet jag inte.

Antagligen så är superkondensatorns uppgift att hålla CPU'n igång i något sorts "deep sleep"-tillstånd när förstärkaren är strömlös, precis som Frisk säger.

Nog om det - ta reda om om kondensatorn verkligen är trasig, t.ex. genom att mäta spänningen över den. Var också försiktig, för den vill du inte kortsluta. Du bör se typ 5-5,5 V där. Om du gör det så är felet någon annan stans. Är den trasig skulle även eventuell spänningsreglering* före denna kunna vara trasig, kondensatorer gillar inte för hög spänning.

* Denna består bland annat av IC501 - NJM2396 som finns att se på sida 81, strax under där streckkoden sitter.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-05-19 15:01

Läste igenom hela tråden, och jag tycker att detta är ett ganska bra exempel på när man inte ska byta säkring gång på gång, utan felsöka med andra metoder. Detta kan nämligen få andra problem att uppstå, vilket både förvirrar och komplicerar felsökningen. Inget illa menat med det, utan mer som rekommendation för framtiden.

Bara för att vara tydlig så är min tolkning av händelseflödet:
- Något drar för mycket ström, ganska mycket för mycket, eftersom en så pass stor säkring som 4A drar. (Har du lyckats utröna om den sitter på transformations primär, alltså 230 V-sida, eller sekundär?)
- Du har testat med ny säkring flera gånger, och åtminstone en defekt komponent har gång på gång varit kortsluten
- Till slut så håller säkringen - kanske den felaktiga komponenten "brändes av" helt i samband med att säkringen gick senast. T.ex. en transistor eller spänningsregulator.
- Nu uppstår ett nytt problem, en ny komponent kanske får för hög spänning, och går sönder. En mindre smäll tyder på en liten kondensator, men kanske också en transistor.

Sätt nu inte i fler säkringar, utan nu behöver du (med forumets hjälp) på ett metodiskt sätt hitta vad som drog ström, och vad som har hänt efter din senaste uppstart. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-05-19 15:45

Fostex skrev:Läste igenom hela tråden, och jag tycker att detta är ett ganska bra exempel på när man inte ska byta säkring gång på gång, utan felsöka med andra metoder. Detta kan nämligen få andra problem att uppstå, vilket både förvirrar och komplicerar felsökningen. Inget illa menat med det, utan mer som rekommendation för framtiden.

Bara för att vara tydlig så är min tolkning av händelseflödet:
- Något drar för mycket ström, ganska mycket för mycket, eftersom en så pass stor säkring som 4A drar. (Har du lyckats utröna om den sitter på transformations primär, alltså 230 V-sida, eller sekundär?)
- Du har testat med ny säkring flera gånger, och åtminstone en defekt komponent har gång på gång varit kortsluten
- Till slut så håller säkringen - kanske den felaktiga komponenten "brändes av" helt i samband med att säkringen gick senast. T.ex. en transistor eller spänningsregulator.
- Nu uppstår ett nytt problem, en ny komponent kanske får för hög spänning, och går sönder. En mindre smäll tyder på en liten kondensator, men kanske också en transistor.

Sätt nu inte i fler säkringar, utan nu behöver du (med forumets hjälp) på ett metodiskt sätt hitta vad som drog ström, och vad som har hänt efter din senaste uppstart. :)

Förstärkaren kan vara rökt av multipla fel som skapats under försöken att göra något. När den inte lämnades in
hos kompetent reparatör direkt är det enda valet att skrota den och söka en likvärdig. Kan ske en lärdom för
framtiden.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2020-05-19 16:05

peterh skrev:Förstärkaren kan vara rökt av multipla fel som skapats under försöken att göra något.

Ja.

peterh skrev:När den inte lämnades in hos kompetent reparatör direkt är det enda valet att skrota den och söka en likvärdig. Kan ske en lärdom för
framtiden.

Nej. Det är säkert den lättaste vägen, men det inte det enda valet. Kanske är jag envis, men jag vill veta vad felet är innan jag bedömer om det är värt att ge upp.
Mycket kul - lite tid

Återgå till Generellt om hifi