MartinMalmo skrev:http://www.vatanseverljud.se/ har inte svarat än.
Fråga, går det att se om en slutstegstrissa gått?
Du kanske skall ta dig tid att ta med stärkaren och hälsa på honom. Skall den lämnas så skall du ju ändå dit och du sparar
ett dygn genom att åka dit.
På frågan om man kan se om en trissa är trasig svarar jag , ja effekttransistorer brukar kortslutas, fast det finns
undantag när de istället bränner av en ledare, eller förvandlas till ett spänningsberoende motstånd.
Det trista med transistorsteg är att en trissa sällan dör ensam, den brukar ta med sig flera, byter man
bara en så rykder den igen. Alla transistorer i steget måste vara hela för att de inte skall dö igen.
Ett knep är att starta den med en variac samtidigt som man mäter strömmen till slutsteget, bara då man
kan dra på för fullt utan att tomgångsströmmen går i taket är slutsteget förmodligen helt.
Då jag höll på med detta var det för flera modeller enda framkomliga vägen att direkt byta alla transistorer
för berörd kanal. Bytet i sig medför också montering i kylflänsar, här måste man vara noggrann så att
glimmer och isolerbrickor kommer på rätt ställe.
Jag rekommenderar alltså att avstå från att byta enstaka transitorer hemma på köksbordet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.