Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Jag måste ställa en kanske redan besvarad fråga kring slutsatser av mätningar av sinussvep.
Frågan kanske kan placeras i kategorin "jobbigt naiv fråga från inkompetent person", men då får den klassas så:
-Vad säger mätningar av sinussvep? Alltså vad säger de mätningarna om hur högtalaren låter - eller borde låta - när man tvingar den att spela många olika ljud samtidigt? Ett sinussvep omfattar ju alla toner förvisso. Men bara en i taget och bara just sinustoner.
Musik, tal och dylikt består ju av många olika ljud samtidigt.
Är det likafullt så att sinussvepsegenskaper är stumt kopplade till allmänljudegenskaperna?
Strmbrg skrev:Men fortfarande: "Frekvensgången" undersöks ju med en sinuston i taget. Visst, ett jämnt resultat där är nog knappast en indikation på att högtalaren är dålig. Men det man mäter med en sinuston i taget är rimligtvis något som är avsevärt mycket mindre komplext än ljudet av den musik som man kommer att använda högtalaren till att lyssna på. Om högtalaren bara avkrävs att ge ifrån sig en enda sinuston i taget så säger det kanske inte alls något om dess förmåga till detaljupplösning när den får i uppgift att uttrycka sig betydligt mer komplext. Fixar den det med superb artikulation eller börjar den sluddra då? Det har vi ju inte någon aning om.
Perfector skrev:Strmbrg skrev:Men fortfarande: "Frekvensgången" undersöks ju med en sinuston i taget. Visst, ett jämnt resultat där är nog knappast en indikation på att högtalaren är dålig. Men det man mäter med en sinuston i taget är rimligtvis något som är avsevärt mycket mindre komplext än ljudet av den musik som man kommer att använda högtalaren till att lyssna på. Om högtalaren bara avkrävs att ge ifrån sig en enda sinuston i taget så säger det kanske inte alls något om dess förmåga till detaljupplösning när den får i uppgift att uttrycka sig betydligt mer komplext. Fixar den det med superb artikulation eller börjar den sluddra då? Det har vi ju inte någon aning om.
Helt rätt, men om man har en bredbandig brussignal och sedan mäter i ett fönster som sveper hela kurvan så ser man i alla fall hur tonerna påverkar varandra och kan få en mer sanningsenlig kurva om hur det kan låta.
Tänk dig att högtalaren brusar 20- 20000 Hz och att vissa frekvenser dränker andra, då syns det på det man mäter i ett fönster och man kan få en uppfattning om resultatet med musik.
Strmbrg skrev:Perfector skrev:Strmbrg skrev:Men fortfarande: "Frekvensgången" undersöks ju med en sinuston i taget. Visst, ett jämnt resultat där är nog knappast en indikation på att högtalaren är dålig. Men det man mäter med en sinuston i taget är rimligtvis något som är avsevärt mycket mindre komplext än ljudet av den musik som man kommer att använda högtalaren till att lyssna på. Om högtalaren bara avkrävs att ge ifrån sig en enda sinuston i taget så säger det kanske inte alls något om dess förmåga till detaljupplösning när den får i uppgift att uttrycka sig betydligt mer komplext. Fixar den det med superb artikulation eller börjar den sluddra då? Det har vi ju inte någon aning om.
Helt rätt, men om man har en bredbandig brussignal och sedan mäter i ett fönster som sveper hela kurvan så ser man i alla fall hur tonerna påverkar varandra och kan få en mer sanningsenlig kurva om hur det kan låta.
Tänk dig att högtalaren brusar 20- 20000 Hz och att vissa frekvenser dränker andra, då syns det på det man mäter i ett fönster och man kan få en uppfattning om resultatet med musik.
Jepp! Jag är med på det och då blir rimligtvis testet lite mer åt det håll jag åsyftar. Men det där bredbandiga bruset är väl uppbyggd av parallella sinustoner? Närmare, men rimligtvis långt ifrån musik ändå.
Tangband skrev:Hyrde nyss ett par Genelec 8335 över en helg för att mixa några akustiska inspelningar jag gjort, men passade på att även göra lite jämförande lyssningar och mätningar där jag jämförde med mina egna högtalare.
Genelec 8335 är samma monitor som den topptestade 8030c i audiosciencereview, skillnaden är att det sitter digitala delningsfilter i 8335, den är 5000:- dyrare ( par ) och har snävare spec .
Perfector skrev:Strmbrg skrev:Perfector skrev:Helt rätt, men om man har en bredbandig brussignal och sedan mäter i ett fönster som sveper hela kurvan så ser man i alla fall hur tonerna påverkar varandra och kan få en mer sanningsenlig kurva om hur det kan låta.
Jepp! Jag är med på det och då blir rimligtvis testet lite mer åt det håll jag åsyftar. Men det där bredbandiga bruset är väl uppbyggd av parallella sinustoner? Närmare, men rimligtvis långt ifrån musik ändå.
Nu minns jag inte , men det är antingen rosa brus eller vitt brus med en beskriven karaktär man använder.
Det gör att det nog inte riktigt är sinus man spelar upp utan något mer komplicerat, annars skulle det inte betyda någonting alls för slutresultatet
Strmbrg skrev:Perfector skrev:Strmbrg skrev:Jepp! Jag är med på det och då blir rimligtvis testet lite mer åt det håll jag åsyftar. Men det där bredbandiga bruset är väl uppbyggd av parallella sinustoner? Närmare, men rimligtvis långt ifrån musik ändå.
Nu minns jag inte , men det är antingen rosa brus eller vitt brus med en beskriven karaktär man använder.
Det gör att det nog inte riktigt är sinus man spelar upp utan något mer komplicerat, annars skulle det inte betyda någonting alls för slutresultatet
Jo, det skulle det väl? Om man tvingar högtalaren att återge ett vitt brus (om det nu definieras av att alla sinustoner finns med och samtliga i samma nivå, jämför med helt vitt ljus som är alla ljusvåglängder samtidigt och i samma styrka), så är det väl en avsevärd skillnad mot att låta högtalaren återge en enda sinus i taget.
Problemet kanske är om den registrerande utrustningen INTE lyckas avskärma sig från allt utom en ton åt gången när man utsätter den för bruset. Fixar den inte det, utan påverkas av fler toners inverkan, så blir det ju delvis en mätning av den registrerande utrustningens isolationsegenskaper.
Strmbrg skrev:Men hur sker filtreringen i fönstrets sidokanter?
Strmbrg skrev:Men fortfarande: "Frekvensgången" undersöks ju med en sinuston i taget. Visst, ett jämnt resultat där är nog knappast en indikation på att högtalaren är dålig. Men det man mäter med en sinuston i taget är rimligtvis något som är avsevärt mycket mindre komplext än ljudet av den musik som man kommer att använda högtalaren till att lyssna på. Om högtalaren bara avkrävs att ge ifrån sig en enda sinuston i taget så säger det kanske inte alls något om dess förmåga till detaljupplösning när den får i uppgift att uttrycka sig betydligt mer komplext. Fixar den det med superb artikulation eller börjar den sluddra då? Det har vi ju inte någon aning om.
Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
På tidigt 80-tal gjorde jag ett besök hos HiFi & Musik för mätning av en egentillverkad högtalare.
Där stod ett par Octab 400, stora rackarns högtalare som hade en nästan spikrak kurva vilket ju borde indikera en fantastisk högtalare att lyssna på.
Tore Rössnäs (Chefredaktör) berättade att den lät torr och tråkig utan luft och klang vilket jag kunde bekräfta efter bara några minuters lyssning.
Den lilla högtalare jag hade med mig var inte lika snygg i kurvan men dom tyckte om den så pass att den kom med i tidningen.
Bifogar mest på skoj det dom skrev.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
På tidigt 80-tal gjorde jag ett besök hos HiFi & Musik för mätning av en egentillverkad högtalare.
Där stod ett par Octab 400, stora rackarns högtalare som hade en nästan spikrak kurva vilket ju borde indikera en fantastisk högtalare att lyssna på.
Tore Rössnäs (Chefredaktör) berättade att den lät torr och tråkig utan luft och klang vilket jag kunde bekräfta efter bara några minuters lyssning.
Den lilla högtalare jag hade med mig var inte lika snygg i kurvan men dom tyckte om den så pass att den kom med i tidningen.
Kul! Nu var det nästan lite tävling att få snygga kurvor enligt den metod som användes hos Statens Provningsanstalt. Flera erkänt goda högtalare presterade mindre bra med den mätmetoden. Att Sonabs högtalare och ett antal andra svenska alster hade bäst kurvor berodde väl delvis på att de nästan skräddarsyddes för mätmetoden?
Perfector skrev:Provningsanstaltens Mätrum var de facto mer eller mindre skapad av Stig Carlsson för hans OA 5 som då var den högtalare han hade gjort.
Alla andra hade lite motlut när dom skulle mätas iom det.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Provningsanstaltens Mätrum var de facto mer eller mindre skapad av Stig Carlsson för hans OA 5 som då var den högtalare han hade gjort.
Alla andra hade lite motlut när dom skulle mätas iom det.
Surt. sa räven.
Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
Tell skrev:Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
Pja den där mäter ju dåligt o kommer uppenbarligen också låta dåligt, för högtalare utan bas är inte användbara alls imo. Hoppas det inte är samma högtalare som du i andra trådar har påstått spelar djupt?
Perfector skrev:5" kan inte ge djup bas.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:5" kan inte ge djup bas.
Kan den visst det, men kanske inte så starkt.
RogerJoensson skrev:Perfector skrev:5" kan inte ge djup bas.
Kan den visst det, men kanske inte så starkt.
Perfector skrev:Tell skrev:Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
Pja den där mäter ju dåligt o kommer uppenbarligen också låta dåligt, för högtalare utan bas är inte användbara alls imo. Hoppas det inte är samma högtalare som du i andra trådar har påstått spelar djupt?
5" kan inte ge djup bas.
Har du ens läst vad dom skrev`?
Se'n har dom flesta här subbar till högtalare som inte kan gå djupt, så din "kritik" tar jag inte åt mig av.
FBK skrev:Perfector skrev:Tyvär är inte ett bra mätresultat en garanti för att det låter bra.
Kul läsning. 400kr paret då, vad skulle det ungefär bli idag ? (Jag har läst denna tidning sedan 1990)
Tell skrev:Perfector skrev:Tell skrev:
5" kan inte ge djup bas.
Har du ens läst vad dom skrev`?
Se'n har dom flesta här subbar till högtalare som inte kan gå djupt, så din "kritik" tar jag inte åt mig av.
Jo dom skrev nåt om att aukustisk musik skulle låta bra, men det känns ju rätt snävt.
O jo små basar kan utan problem som fler andra redan har kommenterat. Har själv ett par Ino Audio piP här hemma med 4"are som utan problem spelar 30hz-toner på tillräckligt höga volymer i min lägenhet.
Men visst har du rätt, tillsätt en subb så låter det väl bättre. Min poäng var väl dock att mätningar visst kan visa om det låter bra eller dåligt, o baserat på den där mätningen o utan subb så säger jag att dina högtalare låter dåligt.
Perfector skrev:Du får tycka vad du vill, jag har byggt med 4" som fått folk att springa och leta efter subbasen som dom varit helt övertygade om att den finns.
1.
Det där var min första lekstuga.
2.
Elementet från Philips är inget värstingelement utan en billighetsdito, därav priset för paret högtalare.
3.
Filtret var av enklaste typ och lämnar en del att önska av ett filter.
Sammantaget är det för sin tid en bra liten högtalare, speciellt om man jämför med de högtalare som jag hade som referens från merparten av världens då ledande tillverkare av små högtalare.
Och dålig?
Nej, det var den aldrig.
Dina preferenser haltar en smula i sammanhanget.
hcl skrev:Tangband skrev:Hyrde nyss ett par Genelec 8335 över en helg för att mixa några akustiska inspelningar jag gjort, men passade på att även göra lite jämförande lyssningar och mätningar där jag jämförde med mina egna högtalare.
Genelec 8335 är samma monitor som den topptestade 8030c i audiosciencereview, skillnaden är att det sitter digitala delningsfilter i 8335, den är 5000:- dyrare ( par ) och har snävare spec .
Kul! Hur tyckte du dels att dom lät och hur blev mixen med Genelec, när du lyssnar med dina vanliga högtalare igen?
Något som är lite vanskligt är att mixa med okänd utrustning. Man behöver ofta lyssna in sig ordentligt på den utrustning man har för att enkelt komma till er bra resultat. Det kan m.a.o. vara lite vanskligt att hyra för att mixa något sådär på kort tid.
Tell skrev:Perfector skrev:Du får tycka vad du vill, jag har byggt med 4" som fått folk att springa och leta efter subbasen som dom varit helt övertygade om att den finns.
1.
Det där var min första lekstuga.
2.
Elementet från Philips är inget värstingelement utan en billighetsdito, därav priset för paret högtalare.
3.
Filtret var av enklaste typ och lämnar en del att önska av ett filter.
Sammantaget är det för sin tid en bra liten högtalare, speciellt om man jämför med de högtalare som jag hade som referens från merparten av världens då ledande tillverkare av små högtalare.
Och dålig?
Nej, det var den aldrig.
Dina preferenser haltar en smula i sammanhanget.
Eh va? Det var ju du som skrev att små basar aldrig skulle kunna spela djupt, o jag tyckte tvärt om, men nu påstår du att du byggt med små basar som kan spela djupt o du påstår att jag tycker tvärt om det helt plötsligt? Virrigt, precis som vanligt
Men alltså, jag säger ju inte heller att den är dålig i övrigt, det är bara att den inte spelar bas som jag vet att jag inte kommer tycka att den kommer låta dåligt som helhet. Baserat på mätningen, vilket var det topicen handlade om. Så du behöver inte sätta dig i fullt försvarläge.
jonasp skrev:Strmbrg skrev:Men fortfarande: "Frekvensgången" undersöks ju med en sinuston i taget. Visst, ett jämnt resultat där är nog knappast en indikation på att högtalaren är dålig. Men det man mäter med en sinuston i taget är rimligtvis något som är avsevärt mycket mindre komplext än ljudet av den musik som man kommer att använda högtalaren till att lyssna på. Om högtalaren bara avkrävs att ge ifrån sig en enda sinuston i taget så säger det kanske inte alls något om dess förmåga till detaljupplösning när den får i uppgift att uttrycka sig betydligt mer komplext. Fixar den det med superb artikulation eller börjar den sluddra då? Det har vi ju inte någon aning om.
En högtalare är ett linjärt system. Så inom vissa gränser kan den börja sluddra med komplexa signaler, men antagligen inte så mycket som du tror.
petersteindl skrev:Sen har vi det där med minimum-fas system och om det kan ställa till med saker i högtalare med högre ordningens delningsfilter. ...
jansch skrev:Att mäta högtalare med ett passbandfilter med en fast bandbredd om 30Hz, och som sveper från 20Hz till 20kHz, är ingen bra lösning. (Eller har jag fattat helt fel???)
Alltså ..... i början av svepet täcker då filtret ÖVER EN OKTAV och i slutet av svepet täcker filtret drygt EN TUSENDELS OKTAV. I övre registret är det som en sinus från en något ostabil sinusgenerator.
Tangband skrev:jansch skrev:Att mäta högtalare med ett passbandfilter med en fast bandbredd om 30Hz, och som sveper från 20Hz till 20kHz, är ingen bra lösning. (Eller har jag fattat helt fel???)
Alltså ..... i början av svepet täcker då filtret ÖVER EN OKTAV och i slutet av svepet täcker filtret drygt EN TUSENDELS OKTAV. I övre registret är det som en sinus från en något ostabil sinusgenerator.
paa skrev:petersteindl skrev:Sen har vi det där med minimum-fas system och om det kan ställa till med saker i högtalare med högre ordningens delningsfilter. ...
Minimumfassystem är väl inget problem för delningsfiltren? Det är icke-minimumfassystem som skulle kunna ställa till det. Exempel på element som är icke minimumfas är sådana med dubbelkon, de har en mekanisk delning mellan huvudkonen och diskantkonen, som vrider runt fasen.
Tangband skrev:jansch skrev:Att mäta högtalare med ett passbandfilter med en fast bandbredd om 30Hz, och som sveper från 20Hz till 20kHz, är ingen bra lösning. (Eller har jag fattat helt fel???)
Nu kanske jag missuppfattat dig, men min sinusmätning i programmet har en upplösning på 2,9 Hz och med 16384 points.
Mätt i fönstret med peakhold funktionen från 200-20000 Hz ( ställbart nedåt i frekvens ned till 20 Hz under ”high range”).
Signalen jag använde ( via AirPlay till Yamaha wxc50 ) finns här :
https://www.lts.a.se/pub/test_tones/20- ... 0s_log.wav
https://www.lts.a.se/lts/ljudfiler
Det finns även möjlighet att använda ”low range” för att studera de nedre frekvenserna mera noggrant , som de gjort här i stereophile. Då blir upplösningen istället 0,5 Hz.
https://www.stereophile.com/content/mar ... -crossover
Eller har själva sinussvepet för låg upplösning , det är kanske det du menar ?
Har du isådanafall en länk till ett bättre svep ( mottages tacksamt)
Tangband skrev:Hyrde nyss ett par Genelec 8330 över en helg för att mixa några akustiska inspelningar jag gjort, men passade på att även göra lite jämförande lyssningar och mätningar där jag jämförde med mina egna högtalare.
Genelec 8330 är samma monitor som den topptestade 8030c i audiosciencereview, skillnaden är att det sitter digitala delningsfilter i 8330, den är 5000:- dyrare ( par ) och har snävare spec .
Den mycket utförliga testen finns här :
https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.14795/
Mätningarna visar sinussvep med mikrofonen OM 1, 1 meter från högtalaren . De två översta rakt framför utan smoothing och 1/6 okt smoothing , de två understa utan smoothing och 1/6 okt smoothing, i 30 graders vinkel från sidan. Audiotools ritar upp LTS logaritmiska sinussvep ( via AirPlay till Yamaha wxc50 ) i realtid då svepet görs. Peak hold funktionen används.
Svepet finns här :
Thomas_A skrev:Hur lät det då?
Tangband skrev:8330 hette de visst, jag har korrigerat första inlägget.
Ja, vad säger man , jag har lyssnat ganska ingående på Genelec högtalarna under helgen och de låter väldigt bra, en aning klarare än mina hybriddist framförallt i det övre registret. Dynamiken ovanför 100 Hz upplevs även lite bättre trots att högtalarna är mindre..
Meningarna går lite isär eftersom en annan person som också utvärderade samtidigt, tyckte att HYBRIDDIST istället lät lite varmare och behagligare- alltså bättre.
Båda högtalarna mäter ungefär lika rakt, men HYBRIDDIST har i jämförelse en höjning i diskanten på 1 dB från 8 kHz.
Trots detta så låter Genelec en smula ljusare tycker jag.
...
Jag är ganska övertygad om att jag skulle vara nöjd med Genelec här hemma, möjligen är den större 8040 precis den modell jag söker, för där tror jag inte det behövs nån subbas.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:jansch skrev:Att mäta högtalare med ett passbandfilter med en fast bandbredd om 30Hz, och som sveper från 20Hz till 20kHz, är ingen bra lösning. (Eller har jag fattat helt fel???)
Nu kanske jag missuppfattat dig, men min sinusmätning i programmet har en upplösning på 2,9 Hz och med 16384 points.
Mätt i fönstret med peakhold funktionen från 200-20000 Hz ( ställbart nedåt i frekvens ned till 20 Hz under ”high range”).
Signalen jag använde ( via AirPlay till Yamaha wxc50 ) finns här :
https://www.lts.a.se/lts/ljudfiler
Det finns även möjlighet att använda ”low range” för att studera de nedre frekvenserna mera noggrant , som de gjort här i stereophile. Då blir upplösningen istället 0,5 Hz.
https://www.stereophile.com/content/mar ... -crossover
Eller har själva sinussvepet för låg upplösning , det är kanske det du menar ?
Har du isådanafall en länk till ett bättre svep ( mottages tacksamt)
Jag har skrivit det förr, men jag upprepar mig: Du använder en konstig mätmetod i och med att du använder en excitationssignal som är av typen svept sinus och en analysator som registrerar alla frekvenser samtidigt.
Jag skulle föreslå signal med vitt brus istället och så kör du med RMS-mätning med medelvärdesbildning (du kan troligtvis använda den analysator du brukar använda). Har den förresten möjlighet till medelvärdesbildning?
Tangband skrev:Jansch och Johan -, jag har sagt det förr: audiotools kan rita upp ett svept sinus i realtid med peak-hold och det är ganska spännande att se kurvan växa fram på ipaden medan svepet görs. Som jag förstår det är det inte många andra program som klarar det, tex REW.
Mätningarna är hur som helst kompromissade och de är vad de är- mätt i rum utan gating. Jag kan ändå se en tydlig tendens att Amirms, Genelecs och mina egna mätningar är rätt lika, både on axis och of axis. Det räcker för mig. Duger audiotools för stereophile så duger det för mig.
LTAS säger mig inget, har testat det utförligt, förkastat det, och det enda jag mäter då är ju rummet. LTAS tar inte heller hänsyn till precedence-effekten.
Jag testade Genelec 8335 med rosa brus och vevade i en ca 30 cm cirkel framför högtalaren medan jag använde ”average” funktionen. Som jag redan skrivit såg kurvorna rätt raka ut.
petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Sen har vi det där med minimum-fas system och om det kan ställa till med saker i högtalare med högre ordningens delningsfilter. ...
Minimumfassystem är väl inget problem för delningsfiltren? Det är icke-minimumfassystem som skulle kunna ställa till det. Exempel på element som är icke minimumfas är sådana med dubbelkon, de har en mekanisk delning mellan huvudkonen och diskantkonen, som vrider runt fasen.
Undrar om du inte missförstod det jag skrev. Jag uttryckte mig nog otydligt. Det är väldigt få högtalare med delningsfilter som är minimumfas-system. De flesta högtalare med delningsfilter är icke minimumfas-system och det är just detta som möjligtvis kan påverka diskrepans mellan att mäta bra (frekvensgång) och låta bra.
Mvh
Peter
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Minimumfassystem är väl inget problem för delningsfiltren? Det är icke-minimumfassystem som skulle kunna ställa till det. Exempel på element som är icke minimumfas är sådana med dubbelkon, de har en mekanisk delning mellan huvudkonen och diskantkonen, som vrider runt fasen.
Undrar om du inte missförstod det jag skrev. Jag uttryckte mig nog otydligt. Det är väldigt få högtalare med delningsfilter som är minimumfas-system. De flesta högtalare med delningsfilter är icke minimumfas-system och det är just detta som möjligtvis kan påverka diskrepans mellan att mäta bra (frekvensgång) och låta bra.
Mvh
Peter
Jo jag missförstod nog vad du menade, men kanske inte vad du skrev...
Så det var ju bra att du förklarade.
Men om man nu ska förbättra sina högtalare, så kommer nog aldrig detta problemet med högtalarens eventuella allpassfilterfunktion att hamna som prio ett bland verkningsfulla förbättringar.
jansch skrev:Tangband skrev:Jansch och Johan -, jag har sagt det förr: audiotools kan rita upp ett svept sinus i realtid med peak-hold och det är ganska spännande att se kurvan växa fram på ipaden medan svepet görs. Som jag förstår det är det inte många andra program som klarar det, tex REW.
Mätningarna är hur som helst kompromissade och de är vad de är- mätt i rum utan gating. Jag kan ändå se en tydlig tendens att Amirms, Genelecs och mina egna mätningar är rätt lika, både on axis och of axis. Det räcker för mig. Duger audiotools för stereophile så duger det för mig.
LTAS säger mig inget, har testat det utförligt, förkastat det, och det enda jag mäter då är ju rummet. LTAS tar inte heller hänsyn till precedence-effekten.
Jag testade Genelec 8335 med rosa brus och vevade i en ca 30 cm cirkel framför högtalaren medan jag använde ”average” funktionen. Som jag redan skrivit såg kurvorna rätt raka ut.
Tangband - jag har nog aldrig kritiserat dina mätningar.... fast nu funderar jag lite...
Om du inte "gate:ar", d v s INTE registrerar sinussvepet med ett smalbandigt "slavbasfilter" och dessutom kör sinussvepet långsamt kommer ju du även att mäta det mesta av rumsreflektionerna , alltså rummets påverkan.
Att då låta mätmikrofonen vara fixerad i EN punkt i rummet resulterar i en mängd maxima och minima genom superponering. VarJe punkt i rummet kommer ha olika uppmätt frekvensgång!!!
LTAS mätning, genom att flytta mikrofonen i rummet och väga mätningar mot varann, kommer att ge ett medelvärde som är mer representativt mot högtalarens prestanda i rummet.
Att röra mikrofonen i ETT plan ca 30 cm ger bara ett rimligt medelvärde för frekvenser över ca 2-4 kHz (i teorin med 6 refekterande avgränsningsytor ger det väldigt dåligt mätresultat).
Det är många som kritiserar LTAS mätningar men som inte har insikten om att icke gate:ade mätninga i rum med fast mikrofon är jämförelsevis skitdåligt underlag för att värdera en högtalares frekvensgång.
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband skrev:Jansch och Johan -, jag har sagt det förr: audiotools kan rita upp ett svept sinus i realtid med peak-hold och det är ganska spännande att se kurvan växa fram på ipaden medan svepet görs. Som jag förstår det är det inte många andra program som klarar det, tex REW.
Tangband - jag har nog aldrig kritiserat dina mätningar.... fast nu funderar jag lite...
Om du inte "gate:ar", d v s INTE registrerar sinussvepet med ett smalbandigt "slavbasfilter" och dessutom kör sinussvepet långsamt kommer ju du även att mäta det mesta av rumsreflektionerna , alltså rummets påverkan.
Att då låta mätmikrofonen vara fixerad i EN punkt i rummet resulterar i en mängd maxima och minima genom superponering. VarJe punkt i rummet kommer ha olika uppmätt frekvensgång!!!
LTAS mätning, genom att flytta mikrofonen i rummet och väga mätningar mot varann, kommer att ge ett medelvärde som är mer representativt mot högtalarens prestanda i rummet.
Att röra mikrofonen i ETT plan ca 30 cm ger bara ett rimligt medelvärde för frekvenser över ca 2-4 kHz (i teorin med 6 refekterande avgränsningsytor ger det väldigt dåligt mätresultat).
Det är många som kritiserar LTAS mätningar men som inte har insikten om att icke gate:ade mätninga i rum med fast mikrofon är jämförelsevis skitdåligt underlag för att värdera en högtalares frekvensgång.
Jag håller med dig angående att sinussvep inomhus inte är optimalt. Jag har tidigare även mätt med puls ( gating ) men har inte gjort det med Genelec. Med gating, och utan ( med peak holdfunktionen ) Syns det skillnader nedanför 800 Hz men skillnaden är inte så stor ovanför den frekvensen.
Nästa vecka, om jag får till det och det är vackert väder, ska jag istället försöka mäta med HYBRIDDIST på en hög stege utomhus. Jag måste även få till ett långt rör till OM1 eftersom mikhållaren gör att det blir en smula rippel.
Tangband skrev:.......................Nästa vecka, om jag får till det och det är vackert väder, ska jag istället försöka mäta med HYBRIDDIST på en hög stege utomhus. Jag måste även få till ett långt rör till OM1 eftersom mikhållaren gör att det blir en smula rippel.
jansch skrev:Tangband skrev:.......................Nästa vecka, om jag får till det och det är vackert väder, ska jag istället försöka mäta med HYBRIDDIST på en hög stege utomhus. Jag måste även få till ett långt rör till OM1 eftersom mikhållaren gör att det blir en smula rippel.
Strunta i stegen. Lägg högtalaren på rygg på t.ex gräsmatta och sätt micken på stång ovanför, helst 2 meter eller mer.
På sidorna lååååångt från reflekterande ytor.
RogerJoensson skrev:jansch skrev:Tangband skrev:.......................Nästa vecka, om jag får till det och det är vackert väder, ska jag istället försöka mäta med HYBRIDDIST på en hög stege utomhus. Jag måste även få till ett långt rör till OM1 eftersom mikhållaren gör att det blir en smula rippel.
Strunta i stegen. Lägg högtalaren på rygg på t.ex gräsmatta och sätt micken på stång ovanför, helst 2 meter eller mer.
På sidorna lååååångt från reflekterande ytor.
Gräsmattan blir en reflekterande yta. Den kommer att störa mätningen.
jansch skrev:förstod riktigt.....
Med 2phi avgränsning kommer "störningen" du pratar om resultera i den bashöjning jag beskrev (och som du valde att ta bort när du citerade mej).
RogerJoensson skrev:jansch skrev:förstod riktigt.....
Med 2phi avgränsning kommer "störningen" du pratar om resultera i den bashöjning jag beskrev (och som du valde att ta bort när du citerade mej).
Problemen jag syftade på börjar lite högre upp i frekvens. Man får kamfiltereffekter som är svåra att bedöma. Med två dm från front till gräsyta (högtalaren på rygg) så får man första dippen vid ca 400 Hz (om jag räknat rätt), denna dip börjar påverka tonkurvan långt därunder. Därefter en försärkning vid ca 800Hz, en dip vid 1200Hz osv, när faserna snurrar, normalt avtagande med ökande frekvens.
Man kan gräva ner högtalaren för att bli av med detta och få fronten i plan med gräset, men då ser man inte längre effekten av fronten och då blir mätningarna missvisande av den anledningen och det är förmodligen ingen höjdare vid höga frekvenser heller.
Eller lägga ut ett tjockt lager isolering eller dämpskivor med en rätt stor yta under högtalaren, som dämpar bättre än gräsmattan. Kanske en riktigt snustorr gräsmatta med ett tjockt lager mull dämpar bättre än de gräsmattor som jag gjort mina mätförsök på (?).
-
Jag använder halvplansmätning vid mikrofonmätning, med en högtalare med stor yta utan kanter som blir som integrerad med golvet. Det blir inte så mycket dippar etc av den anledningen. Dessutom är det skillnaden mellan kaliberingsmikrofon och mikrofon under mätning som jag tittar på så ev mindre bieffekter pga avstånd till golvet nollas i mätprgrammet. Men en vanlig högtalare på rygg, så gör dipparna som uppstår att mätningarna blir instabila.
Perfector skrev:Extrem närfältsmätning ?
Ca: 12-15 cm avstånd.
Då hinner väl inte reflexer tillbaks eller är jag ute och cyklar?
Thomas_A skrev:Kort fråga eftersom utomhusmätning diskuteras. Om jag mäter på öppet fält, högtalaren på stativ och lägger 60 cm rock wool på marken mellan högtalare och mikrofon, hur mycket kommer markreflexen att dämpas?
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Kort fråga eftersom utomhusmätning diskuteras. Om jag mäter på öppet fält, högtalaren på stativ och lägger 60 cm rock wool på marken mellan högtalare och mikrofon, hur mycket kommer markreflexen att dämpas?
Frekvensberoende skulle jag säga. Kan man inte göra så här: Mät med miken ovanpå/framför rockwoolen och mät sedan med miken under/bakom rockwoolen. Att beakta är att en reflex måste genom rockwoolen 2 ggr.
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:jansch skrev:förstod riktigt.....
Problemen jag syftade på börjar lite högre upp i frekvens. Man får kamfiltereffekter som är svåra att bedöma. Med två dm från front till gräsyta (högtalaren på rygg) så får man första dippen vid ca 400 Hz (om jag räknat rätt), denna dip börjar påverka tonkurvan långt därunder. Därefter en försärkning vid ca 800Hz, en dip vid 1200Hz osv, när faserna snurrar, normalt avtagande med ökande frekvens.
Man kan gräva ner högtalaren för att bli av med detta och få fronten i plan med gräset, men då ser man inte längre effekten av fronten och då blir mätningarna missvisande av den anledningen och det är förmodligen ingen höjdare vid höga frekvenser heller.
Eller lägga ut ett tjockt lager isolering eller dämpskivor med en rätt stor yta under högtalaren, som dämpar bättre än gräsmattan. Kanske en riktigt snustorr gräsmatta med ett tjockt lager mull dämpar bättre än de gräsmattor som jag gjort mina mätförsök på (?).
-
Jag använder halvplansmätning vid mikrofonmätning, med en högtalare med stor yta utan kanter som blir som integrerad med golvet. Det blir inte så mycket dippar etc av den anledningen. Dessutom är det skillnaden mellan kaliberingsmikrofon och mikrofon under mätning som jag tittar på så ev mindre bieffekter pga avstånd till golvet nollas i mätprgrammet. Men en vanlig högtalare på rygg, så gör dipparna som uppstår att mätningarna blir instabila.
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Kort fråga eftersom utomhusmätning diskuteras. Om jag mäter på öppet fält, högtalaren på stativ och lägger 60 cm rock wool på marken mellan högtalare och mikrofon, hur mycket kommer markreflexen att dämpas?
Frekvensberoende skulle jag säga. Kan man inte göra så här: Mät med miken ovanpå/framför rockwoolen och mät sedan med miken under/bakom rockwoolen. Att beakta är att en reflex måste genom rockwoolen 2 ggr.
Mvh
Peter
Blir att prova en vacker tyst kväll.
petersteindl skrev:Att mäta är att veta sägs det. Vad vill ni veta?
Mvh
Peter
jansch skrev:Jag tror du och jag har olika referensramar och vad som skall uppnås.
Mitt försag till Tangband bygger på att få reda på VERKLIGHETEN, d v s hur ser frekvenskurvan ut utan rumsreflexer förutom bakre vägg..
Jag liksom Peter S (om jag fattat hoonom rätt) anser att direktljudet inkluderar refexen från bakre vägg. Därav mina kommentarer om olika placering mot vägg och att "nergrävd" högtalare blir missvisande.
Att mäta halvsfär för att på något sätt simulera en mätning som inte motsvarar verkligheten känns väldigt onödigt.
jansch skrev:petersteindl skrev:Att mäta är att veta sägs det. Vad vill ni veta?
Mvh
Peter
Jag tog för givet att Tangband vill slippa "rumspåverkan" vid uppmätning av frekvensgång????
Det framgår väl tydligt....eller....
jansch skrev:petersteindl skrev:Att mäta är att veta sägs det. Vad vill ni veta?
Mvh
Peter
Jag tog för givet att Tangband vill slippa "rumspåverkan" vid uppmätning av frekvensgång????
petersteindl skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:Att mäta är att veta sägs det. Vad vill ni veta?
Mvh
Peter
Näe, det framgår inte tydligt för mig. Att mäta utan att slippa rumspåverkan? . . . vad ger det?? . . . om högtalaren skall användas i rum. Om jag skall konstruera en högtalare för att användas i rum, så vill jag veta hur mycket rummet påverkar signalen från högtalaren. Det är en skala från 0 till 100. Det är bara att välja vilket värde man vill uppnå. Det verkar som om det pratas än hit, än dit i tråden. Jag har i och för sig inte tagit del av alla inlägg.
Förslagsvis läser du mina inlägg så tror jag att åtminstone jag har förtydligat när det är lämpligt att mäta i utomhusmiljö eller frifältrum eller simulera frifält med gate:ing.
Att mäta högtalarare med rumspåverkan, t.ex med sinussvep och ofiltrerad mikrofonsignal, ger åtminstone för mej ett ytterligt svårtolkat resultat. Framförallt med 1/4 tums mic.
Att jämna ut mätresultatet och få bort de värsta noderna och bukarna från rumspåverkan med t.ex. ters utjämning kan ge ett något mer lättläst resultat. Att göra 10-20 mätningar i olika punkter kan förbättra ytterligare möjligheterna att tolka. Att köra LTAS ger hyfsat resultat med tersutjämning.
Men..... åtmintone jag kan t.ex inte utläsa en högtalares basegenskaper ur sådana mätningar i ett lyssningsrum.
Därav mitt fokus på en mätmetod som kan ge mej information om basegenskaper i mina inlägg om utomhusmätning.
Berätta gärna hur du får trovärdiga mätningar i vanliga lyssningsrum i området 20-250Hz.
Jag skall dock ge viss frågeställning.
A.) Låt säga att högtalare A skall användas i normal rumsmiljö och är utvecklad för att stå i normal rumsmiljö, där vissa av de egenskaper man normalt förknippar med rum, men som kan vara lika för t.ex. 90 % av alla rum, och där dessa rumsdelar ingår i högtalarkonstruktionen och där mätproceduren vid utveckling av A visar på utmärkta uppmätta resultat på högtalare inklusive viss del av högtalarens användarmiljö.
Kontra
B.) Låt säga att högtalare B skall användas i normal rumsmiljö men är inte utvecklad med mätprocedur som inkluderar normal användarmiljö, där inga av de egenskaper man normalt förknippar med lyssningsrum men som kan vara lika för t.ex. 90 % av alla rum ingår i högtalarkonstruktionens utvecklingsarbete där den för ändamålet använda mätproceduren för högtalare B visar på utmärkta uppmätta resultat i annan miljö än dess användarmiljö. Men då denna högtalare placeras i användarmiljö så blir mätresultat inklusive miljö usel.
Då kan man fråga sig vilken metod som är bäst.
Sedan finns allt däremellan.
Svar på din fråga
Det största problemet jag ser är att det inte finns någon definition av "normal rumsmiljö" och därmed måste flera metoder användas. Det näst största problemet har jag redan påpekat - mätningar med rumspåverkan är svårtolkade . Man måste åtminstone åtminstone arbeta med tersutjämning.
Det 3:e största problemet med att rummet ingår i mätresultatet är att alla resonanser i högtalaren/högtalarelement döljs väl i alla noder och bukar
Man börjar med att ta reda på vad man vill veta. Därefter utformar man lämplig mätmetodik. Det är min filosofi.
Jag tror det är allas filosofi. Åtminstone de som har insikten om hur komplex akustik kan vara.
Jag tror inte på att EN metodik, t.ex. att mäta med rumspåverkan, kan ge alla svar som önskas och det hoppas jag framkommer i mina inlägg.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Peter skriver:
”Man börjar med att ta reda på vad man vill veta. Därefter utformar man lämplig mätmetodik. Det är min filosofi.”
Min med! Men då i ett mer allmänt perspektiv. Nämligen egentligen beträffande allt, inte bara hifi.
Först: Vad är syftet? Vad skall åstadkommas?
SEN: Metod? Vilken är smartast I FÖRHÅLLANDE TILL SYFTET?
Jag stöter ofta på metoddykeri där ingen funderat alls över vad som egentligen skall åstadkommas.
jansch skrev:Thomas_A skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Blir att prova en vacker tyst kväll.
Varför mäta horosontellt och skapa ett problem som du sedan vill eliminera?
Strmbrg skrev:Peter skriver:
”Man börjar med att ta reda på vad man vill veta. Därefter utformar man lämplig mätmetodik. Det är min filosofi.”
Min med! Men då i ett mer allmänt perspektiv. Nämligen egentligen beträffande allt, inte bara hifi.
Först: Vad är syftet? Vad skall åstadkommas?
SEN: Metod? Vilken är smartast I FÖRHÅLLANDE TILL SYFTET?
Jag stöter ofta på metoddykeri där ingen funderat alls över vad som egentligen skall åstadkommas.
paa skrev:Tonhöjdskorrekt låter skumt. Menar du att basen spelar falskt annars, eller menar du att alla toner i basen ska låta med rätt styrka?
paa skrev:En 15" JBL D130 eller K130 i en basreflexlåda är ganska långt från en perfekt baslåda, men den kan ändå spela bastoner med väldigt tydlig artikulation. Vore kul att förstå varför inte hifibasar är i närheten.
Tangband skrev:paa skrev:En 15" JBL D130 eller K130 i en basreflexlåda är ganska långt från en perfekt baslåda, men den kan ändå spela bastoner med väldigt tydlig artikulation. Vore kul att förstå varför inte hifibasar är i närheten.
Bra transientåtergivning är väldigt viktigt tror jag
Thomas_A skrev:Tangband skrev:paa skrev:En 15" JBL D130 eller K130 i en basreflexlåda är ganska långt från en perfekt baslåda, men den kan ändå spela bastoner med väldigt tydlig artikulation. Vore kul att förstå varför inte hifibasar är i närheten.
Fast vad betyder transientåtergivning för basen?
Thomas_A skrev:Tangband skrev:paa skrev:En 15" JBL D130 eller K130 i en basreflexlåda är ganska långt från en perfekt baslåda, men den kan ändå spela bastoner med väldigt tydlig artikulation. Vore kul att förstå varför inte hifibasar är i närheten.
Perfector skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev:
Elbasbakgrund.mp3
Ur hifi institutets testskiva.
Där kan du höra vad det betyder med transienter i musik, speciellt för basen.
Tell skrev:Då är det du och Perfector som vet vad transientåtergivning för basen innebär då, medans vi vanliga dödligt får fortsätta leva i ovisshet
Perfector skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev:
Elbasbakgrund.mp3
paa skrev:Perfector skrev:Thomas_A skrev:
Elbasbakgrund.mp3
Var inte den testskivan en vinyl?
Perfector skrev: [...]
Det påminner lite om frågan, livet universum och. . . allting.
The chances of finding out what really IS going on i so remote that the best thing is just to keep your mind occupied.
Almen skrev:Ja, eller Wir müssen wissen - wir werden wissen (David Hilbert), i översättning "Vi måste veta - vi kommer att veta".
Ignoramus et ignorabimus
RogerGustavsson skrev:Ljud och det ska låta finns för den som vill lyssna, inte bara basspåret nämnt ovan.
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... %20l%e5ta/
jansch skrev:RogerGustavsson skrev:Ljud och det ska låta finns för den som vill lyssna, inte bara basspåret nämnt ovan.
Basen...
Troligtvis en Fender P-bas och hårt plektrum. Typiskt 70-tals ljud.....
RogerGustavsson skrev:Ljud och det ska låta finns för den som vill lyssna, inte bara basspåret nämnt ovan.
paa skrev:RogerGustavsson skrev:Ljud och det ska låta finns för den som vill lyssna, inte bara basspåret nämnt ovan.
Gissar att det är Sabu Martinez på conga-solot, finns det nån info om det?
Han hade congas av trä på den tiden som hade lite mjukare ljud än de glasfiber-congas som bl.a Latin Percussion gjorde så populära senare.
Tangband skrev:paa skrev:Tonhöjdskorrekt låter skumt. Menar du att basen spelar falskt annars, eller menar du att alla toner i basen ska låta med rätt styrka?
Både och- eftersom resultatet av tex fel Q i basavstämningen ger förstnämnda ( otydlig tonhöjd ) ovanstående upplevda fel. Förfärlig dålig artikulation i basområdet alltså. För att överdriva: en elbas som låter boom, boom,boom genom ett par högtalare istället för att spela tre tydliga toner i basregistret är inte tonhöjdskorrekt. En överdrift förstås, men du förstår tror jag. Det kompliceras ju en aning eftersom en elbas spelar toner som innehåller frekvenser mellan 41 - 8000 Hz , så diskantelementet påverkar också upplevd tonhöjt, eller artikulation.
Resonanser i lådan på fel ställe eller rätt ställe och graden av 2:a tons dist kan säkert påverka upplevd tonhöjd också men detta är överkurs för mig ( hittills ) . Såpass mycket har jag dock lärt mig att medvetna färgningar ibland ger för stora fel så det inte upplevs som entydiga förbättringar längre. Det är därför jag inte använder spikar.
gcs skrev:Nej det är inte Sabu Martinez. Killen heter Rupert Clemendore och var ifrån Väst Indien och bodde i Sverige på 60-talet. Här spelade han med Jan Johansson och Radio Jazz gruppen.varefter han återvände hem igen.
Morello skrev:Tvärtom har ju Linn torgfört idén om att slå vakt om resonanser genom att ställa högtalare på metallkoner/spikar. Vad beträffar "entonighet" beror den på rumsresonanser, men dessa ligger typiskt sett avsevärt högre upp i frekvens än 20-25 Hz.Jag ser inte att förklaringsmodellen har någon som helst bäring.
jansch skrev:Tangband - Tonhöjdskorrekt i den mening att högtalaren återger en falsk ton istället för inmatad signal är säkert ett missförstånd.
Det Peter bl.a. "är inne på" kan givetvis hända, t.ex att inmatad signal kan exitera resonanser.
Dock! Hörseln är inte "tonhöjdskorrekt", framförallt inte i basen. Vi har svårt att höra skillnad på 41,2Hz (lös träng på elbas och kontrabas) och t.ex 42Hz även om tonen varar i flera sekunder.
OBS! grundtonen är svår, övertonerna får oss att "hitta lite mer rätt" i harmonierna.
Att höra om grundtonen är falsk i musik med t.ex 1/4 noter är ännu svårare. Det tar alltså även tid för hörseln att detektera pitch.
Det konstigaste är att vi uppfattar tonhöjden lite olika beroende på ljudtrycket. På övre skalan av vårt frekvensområde upplever vi att pitch:en ökar vid ökad volym - och tvärt om för lägre frekvenser.
Hur kommer det sig då att man kan ha absolut gehör kan man fråga sig?? Jag har ingen aning!
Ytterligare en komplicerande effekt är att stränginstrument inte har rena övertoner. 2:tonen är lite högre i pitch än vad den borde vara, högre ordnings övertoner ännu mer "ostämda".
Det beror på att strängen är lite styv och i uppspänningspunkterna (t.ex stallet) böjer sig inte strängen tvärt när den vibrerar. Detta påverkar givetvis mer övertonerna då varje nod/buk blir kortare men strängen är alltid lika styv.
T o m en gitarr är därför tempererad om den upplevs välstämd. (Dessutom påverkar givetvis begränsningen med fasta band)
Om då t o m varje enskild ton på ett stänginstrument är falsk, hur kommer det sig då att vi uppfattar den ren och klar?? Tja, jag har ingen aning!
En gissning ( ganska bra gissning) är att "perfect pitch" är inte samma sak som bra gehör/absolut gehör/musikalisk.
Ovanstående resulterar i att jag inte tror på att vi kan uppfatta något som kallas för tonhöjdskorrekt när det gäller högtalare.
Kommentar om 2:a tons dist och dess påverkan:
Ju mer 2:a tons dist ( och annan harmonisk dist) som hamnar i 1kHz -5kHz området desto tydligare bli ljudupplevelsen.
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband - Tonhöjdskorrekt i den mening att högtalaren återger en falsk ton istället för inmatad signal är säkert ett missförstånd.
Det Peter bl.a. "är inne på" kan givetvis hända, t.ex att inmatad signal kan exitera resonanser.
Dock! Hörseln är inte "tonhöjdskorrekt", framförallt inte i basen. Vi har svårt att höra skillnad på 41,2Hz (lös träng på elbas och kontrabas) och t.ex 42Hz även om tonen varar i flera sekunder.
OBS! grundtonen är svår, övertonerna får oss att "hitta lite mer rätt" i harmonierna.
Att höra om grundtonen är falsk i musik med t.ex 1/4 noter är ännu svårare. Det tar alltså även tid för hörseln att detektera pitch.
Det konstigaste är att vi uppfattar tonhöjden lite olika beroende på ljudtrycket. På övre skalan av vårt frekvensområde upplever vi att pitch:en ökar vid ökad volym - och tvärt om för lägre frekvenser.
Hur kommer det sig då att man kan ha absolut gehör kan man fråga sig?? Jag har ingen aning!
Ytterligare en komplicerande effekt är att stränginstrument inte har rena övertoner. 2:tonen är lite högre i pitch än vad den borde vara, högre ordnings övertoner ännu mer "ostämda".
Det beror på att strängen är lite styv och i uppspänningspunkterna (t.ex stallet) böjer sig inte strängen tvärt när den vibrerar. Detta påverkar givetvis mer övertonerna då varje nod/buk blir kortare men strängen är alltid lika styv.
T o m en gitarr är därför tempererad om den upplevs välstämd. (Dessutom påverkar givetvis begränsningen med fasta band)
Om då t o m varje enskild ton på ett stänginstrument är falsk, hur kommer det sig då att vi uppfattar den ren och klar?? Tja, jag har ingen aning!
En gissning ( ganska bra gissning) är att "perfect pitch" är inte samma sak som bra gehör/absolut gehör/musikalisk.
Ovanstående resulterar i att jag inte tror på att vi kan uppfatta något som kallas för tonhöjdskorrekt när det gäller högtalare.
Ju mer 2:a tons dist ( och annan harmonisk dist) som hamnar i 1kHz -5kHz området desto tydligare bli ljudupplevelsen.
Det du skriver, - ”Ovanstående resulterar i att jag inte tror på att vi kan uppfatta något som kallas för tonhöjdskorrekt när det gäller högtalare ” får mig att ge dig två ganska extrema exempel. Jag tror du har fel i just detta.
Vilket av följande två alternativ av högtalare tror du spelar elbasens melodier mest lättuppfattligt ?
1. En högtalare som placerats i ett kaklat badrum helt utan dämpning där baselementet har ett q på 1,6 som är satt i en dålig låda helt utan dämpmaterial . Baselementet har en distorsion som ligger på 100% mellan 42-3000 Hz.
Bastonerna som ska återges av högtalaren är tre - tonerna C, D och F . De uppfattas istället av lyssnarna som boom,boom,boom pga den höga distorsionen och den förfärliga artikulationen.
2. En högtalare som placerats i en akustiskt behandlat rum där baselementets Q är ungefär 0.5 och sitter i en sluten låda med optimal dämpning inuti. Bastonerna som ska återges är tre - tonerna C,D och F . Tonerna uppfattas inte som boom,boom,boom, utan uppfattas istället som tre tydliga toner av de som lyssnar.
Nu kommer det intressanta.
Då de två anläggningarna stängdes av ombeddes lyssnarna att sjunga vad de nyss hört. Alla kunde sjunga de tre tonerna C,D och F från alternativ 2, men ingen kunde sjunga tonerna från alternativ 1.
Tangband skrev:... eftersom en elbas spelar toner som innehåller frekvenser mellan 41 - 8000 Hz , så diskantelementet påverkar också upplevd tonhöjt, eller artikulation.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:... eftersom en elbas spelar toner som innehåller frekvenser mellan 41 - 8000 Hz , så diskantelementet påverkar också upplevd tonhöjt, eller artikulation.
Vilka elbasar spelar över ett så stort frekvensområde? De brukar väl falla rätt rejält uppåt i frekvens?
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:Nja, det är väl 41 Hz och uppåt?
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband - Tonhöjdskorrekt i den mening att högtalaren återger en falsk ton istället för inmatad signal är säkert ett missförstånd.
Det du skriver, - ”Ovanstående resulterar i att jag inte tror på att vi kan uppfatta något som kallas för tonhöjdskorrekt när det gäller högtalare ” får mig att ge dig två ganska extrema exempel. Jag tror du har fel i just detta.
Vilket av följande två alternativ av högtalare tror du spelar elbasens melodier mest lättuppfattligt ?
1. En högtalare som placerats i ett kaklat badrum helt utan dämpning där baselementet har ett q på 1,6 som är satt i en dålig låda helt utan dämpmaterial . Baselementet har en distorsion som ligger på 100% mellan 42-3000 Hz.
Bastonerna som ska återges av högtalaren är tre - tonerna C, D och F . De uppfattas istället av lyssnarna som boom,boom,boom pga den höga distorsionen och den förfärliga artikulationen.
2. En högtalare som placerats i en akustiskt behandlat rum där baselementets Q är ungefär 0.5 och sitter i en sluten låda med optimal dämpning inuti. Bastonerna som ska återges är tre - tonerna C,D och F . Tonerna uppfattas inte som boom,boom,boom, utan uppfattas istället som tre tydliga toner av de som lyssnar.
Nu kommer det intressanta.
Då de två anläggningarna stängdes av ombeddes lyssnarna att sjunga vad de nyss hört. Alla kunde sjunga de tre tonerna C,D och F från alternativ 2, men ingen kunde sjunga tonerna från alternativ 1.
RogerGustavsson skrev:Elbasspåret från "Ljud och hur det ska låta" saknar möjligen nivå längst ner om den nu ska vara nedstämd. Eftersom det är vinyl, kanske det sätter en gräns för det? Annars verkar det vara kört genom kompressor av något slag, vad vet jag.
Tell skrev:Lägsta tonen ser ut att ligga på runt 47ish hz, fast den verkar ligga nästan 10dB lägre än nån ton på runt 55hz, så den går inte jättelågt direkt. Är ju mycket möjligt att den är högpassfiltrerad vilket inte är direkt ovanligt när man graverar vinyler. Men även dom tonerna kan såklart vibrera rum bra vilket dom också lyckas med hemma hos mig.
För övrigt klipper spåret lite, samtidigt resten av skivan inte heller låter heelt hundra imo. Vet inte om det är vinylen i sig eller om det är rippen som inte är helt hundra, gissar dock på den senare.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Elbasspåret från "Ljud och hur det ska låta" saknar möjligen nivå längst ner om den nu ska vara nedstämd. Eftersom det är vinyl, kanske det sätter en gräns för det? Annars verkar det vara kört genom kompressor av något slag, vad vet jag.
Vad spelar du på för högtalare då?
Mina kan ta hela resan med möbler som vibrerar bra.
Vinylen sätter nog ingen gräns.
Jag har andra testskivor där signaler svep ner till 5 Hz för kontroll av tonarmsresonanser och det funkar fint.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster