Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Kort fråga eftersom utomhusmätning diskuteras. Om jag mäter på öppet fält, högtalaren på stativ och lägger 60 cm rock wool på marken mellan högtalare och mikrofon, hur mycket kommer markreflexen att dämpas?
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Kort fråga eftersom utomhusmätning diskuteras. Om jag mäter på öppet fält, högtalaren på stativ och lägger 60 cm rock wool på marken mellan högtalare och mikrofon, hur mycket kommer markreflexen att dämpas?
Frekvensberoende skulle jag säga. Kan man inte göra så här: Mät med miken ovanpå/framför rockwoolen och mät sedan med miken under/bakom rockwoolen. Att beakta är att en reflex måste genom rockwoolen 2 ggr.
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:jansch skrev:förstod riktigt.....
Med 2phi avgränsning kommer "störningen" du pratar om resultera i den bashöjning jag beskrev (och som du valde att ta bort när du citerade mej).
Problemen jag syftade på börjar lite högre upp i frekvens. Man får kamfiltereffekter som är svåra att bedöma. Med två dm från front till gräsyta (högtalaren på rygg) så får man första dippen vid ca 400 Hz (om jag räknat rätt), denna dip börjar påverka tonkurvan långt därunder. Därefter en försärkning vid ca 800Hz, en dip vid 1200Hz osv, när faserna snurrar, normalt avtagande med ökande frekvens.
Man kan gräva ner högtalaren för att bli av med detta och få fronten i plan med gräset, men då ser man inte längre effekten av fronten och då blir mätningarna missvisande av den anledningen och det är förmodligen ingen höjdare vid höga frekvenser heller.
Eller lägga ut ett tjockt lager isolering eller dämpskivor med en rätt stor yta under högtalaren, som dämpar bättre än gräsmattan. Kanske en riktigt snustorr gräsmatta med ett tjockt lager mull dämpar bättre än de gräsmattor som jag gjort mina mätförsök på (?).
-
Jag använder halvplansmätning vid mikrofonmätning, med en högtalare med stor yta utan kanter som blir som integrerad med golvet. Det blir inte så mycket dippar etc av den anledningen. Dessutom är det skillnaden mellan kaliberingsmikrofon och mikrofon under mätning som jag tittar på så ev mindre bieffekter pga avstånd till golvet nollas i mätprgrammet. Men en vanlig högtalare på rygg, så gör dipparna som uppstår att mätningarna blir instabila.
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Kort fråga eftersom utomhusmätning diskuteras. Om jag mäter på öppet fält, högtalaren på stativ och lägger 60 cm rock wool på marken mellan högtalare och mikrofon, hur mycket kommer markreflexen att dämpas?
Frekvensberoende skulle jag säga. Kan man inte göra så här: Mät med miken ovanpå/framför rockwoolen och mät sedan med miken under/bakom rockwoolen. Att beakta är att en reflex måste genom rockwoolen 2 ggr.
Mvh
Peter
Blir att prova en vacker tyst kväll.
petersteindl skrev:Att mäta är att veta sägs det. Vad vill ni veta?
Mvh
Peter
jansch skrev:Jag tror du och jag har olika referensramar och vad som skall uppnås.
Mitt försag till Tangband bygger på att få reda på VERKLIGHETEN, d v s hur ser frekvenskurvan ut utan rumsreflexer förutom bakre vägg..
Jag liksom Peter S (om jag fattat hoonom rätt) anser att direktljudet inkluderar refexen från bakre vägg. Därav mina kommentarer om olika placering mot vägg och att "nergrävd" högtalare blir missvisande.
Att mäta halvsfär för att på något sätt simulera en mätning som inte motsvarar verkligheten känns väldigt onödigt.
jansch skrev:petersteindl skrev:Att mäta är att veta sägs det. Vad vill ni veta?
Mvh
Peter
Jag tog för givet att Tangband vill slippa "rumspåverkan" vid uppmätning av frekvensgång????
Det framgår väl tydligt....eller....
jansch skrev:petersteindl skrev:Att mäta är att veta sägs det. Vad vill ni veta?
Mvh
Peter
Jag tog för givet att Tangband vill slippa "rumspåverkan" vid uppmätning av frekvensgång????
petersteindl skrev:jansch skrev:petersteindl skrev:Att mäta är att veta sägs det. Vad vill ni veta?
Mvh
Peter
Näe, det framgår inte tydligt för mig. Att mäta utan att slippa rumspåverkan? . . . vad ger det?? . . . om högtalaren skall användas i rum. Om jag skall konstruera en högtalare för att användas i rum, så vill jag veta hur mycket rummet påverkar signalen från högtalaren. Det är en skala från 0 till 100. Det är bara att välja vilket värde man vill uppnå. Det verkar som om det pratas än hit, än dit i tråden. Jag har i och för sig inte tagit del av alla inlägg.
Förslagsvis läser du mina inlägg så tror jag att åtminstone jag har förtydligat när det är lämpligt att mäta i utomhusmiljö eller frifältrum eller simulera frifält med gate:ing.
Att mäta högtalarare med rumspåverkan, t.ex med sinussvep och ofiltrerad mikrofonsignal, ger åtminstone för mej ett ytterligt svårtolkat resultat. Framförallt med 1/4 tums mic.
Att jämna ut mätresultatet och få bort de värsta noderna och bukarna från rumspåverkan med t.ex. ters utjämning kan ge ett något mer lättläst resultat. Att göra 10-20 mätningar i olika punkter kan förbättra ytterligare möjligheterna att tolka. Att köra LTAS ger hyfsat resultat med tersutjämning.
Men..... åtmintone jag kan t.ex inte utläsa en högtalares basegenskaper ur sådana mätningar i ett lyssningsrum.
Därav mitt fokus på en mätmetod som kan ge mej information om basegenskaper i mina inlägg om utomhusmätning.
Berätta gärna hur du får trovärdiga mätningar i vanliga lyssningsrum i området 20-250Hz.
Jag skall dock ge viss frågeställning.
A.) Låt säga att högtalare A skall användas i normal rumsmiljö och är utvecklad för att stå i normal rumsmiljö, där vissa av de egenskaper man normalt förknippar med rum, men som kan vara lika för t.ex. 90 % av alla rum, och där dessa rumsdelar ingår i högtalarkonstruktionen och där mätproceduren vid utveckling av A visar på utmärkta uppmätta resultat på högtalare inklusive viss del av högtalarens användarmiljö.
Kontra
B.) Låt säga att högtalare B skall användas i normal rumsmiljö men är inte utvecklad med mätprocedur som inkluderar normal användarmiljö, där inga av de egenskaper man normalt förknippar med lyssningsrum men som kan vara lika för t.ex. 90 % av alla rum ingår i högtalarkonstruktionens utvecklingsarbete där den för ändamålet använda mätproceduren för högtalare B visar på utmärkta uppmätta resultat i annan miljö än dess användarmiljö. Men då denna högtalare placeras i användarmiljö så blir mätresultat inklusive miljö usel.
Då kan man fråga sig vilken metod som är bäst.
Sedan finns allt däremellan.
Svar på din fråga
Det största problemet jag ser är att det inte finns någon definition av "normal rumsmiljö" och därmed måste flera metoder användas. Det näst största problemet har jag redan påpekat - mätningar med rumspåverkan är svårtolkade . Man måste åtminstone åtminstone arbeta med tersutjämning.
Det 3:e största problemet med att rummet ingår i mätresultatet är att alla resonanser i högtalaren/högtalarelement döljs väl i alla noder och bukar
Man börjar med att ta reda på vad man vill veta. Därefter utformar man lämplig mätmetodik. Det är min filosofi.
Jag tror det är allas filosofi. Åtminstone de som har insikten om hur komplex akustik kan vara.
Jag tror inte på att EN metodik, t.ex. att mäta med rumspåverkan, kan ge alla svar som önskas och det hoppas jag framkommer i mina inlägg.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Peter skriver:
”Man börjar med att ta reda på vad man vill veta. Därefter utformar man lämplig mätmetodik. Det är min filosofi.”
Min med! Men då i ett mer allmänt perspektiv. Nämligen egentligen beträffande allt, inte bara hifi.
Först: Vad är syftet? Vad skall åstadkommas?
SEN: Metod? Vilken är smartast I FÖRHÅLLANDE TILL SYFTET?
Jag stöter ofta på metoddykeri där ingen funderat alls över vad som egentligen skall åstadkommas.
jansch skrev:Thomas_A skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Blir att prova en vacker tyst kväll.
Varför mäta horosontellt och skapa ett problem som du sedan vill eliminera?
Strmbrg skrev:Peter skriver:
”Man börjar med att ta reda på vad man vill veta. Därefter utformar man lämplig mätmetodik. Det är min filosofi.”
Min med! Men då i ett mer allmänt perspektiv. Nämligen egentligen beträffande allt, inte bara hifi.
Först: Vad är syftet? Vad skall åstadkommas?
SEN: Metod? Vilken är smartast I FÖRHÅLLANDE TILL SYFTET?
Jag stöter ofta på metoddykeri där ingen funderat alls över vad som egentligen skall åstadkommas.
paa skrev:Tonhöjdskorrekt låter skumt. Menar du att basen spelar falskt annars, eller menar du att alla toner i basen ska låta med rätt styrka?
paa skrev:En 15" JBL D130 eller K130 i en basreflexlåda är ganska långt från en perfekt baslåda, men den kan ändå spela bastoner med väldigt tydlig artikulation. Vore kul att förstå varför inte hifibasar är i närheten.
Tangband skrev:paa skrev:En 15" JBL D130 eller K130 i en basreflexlåda är ganska långt från en perfekt baslåda, men den kan ändå spela bastoner med väldigt tydlig artikulation. Vore kul att förstå varför inte hifibasar är i närheten.
Bra transientåtergivning är väldigt viktigt tror jag
Thomas_A skrev:Tangband skrev:paa skrev:En 15" JBL D130 eller K130 i en basreflexlåda är ganska långt från en perfekt baslåda, men den kan ändå spela bastoner med väldigt tydlig artikulation. Vore kul att förstå varför inte hifibasar är i närheten.
Fast vad betyder transientåtergivning för basen?
Thomas_A skrev:Tangband skrev:paa skrev:En 15" JBL D130 eller K130 i en basreflexlåda är ganska långt från en perfekt baslåda, men den kan ändå spela bastoner med väldigt tydlig artikulation. Vore kul att förstå varför inte hifibasar är i närheten.
Perfector skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev:
Elbasbakgrund.mp3
Ur hifi institutets testskiva.
Där kan du höra vad det betyder med transienter i musik, speciellt för basen.
Tell skrev:Då är det du och Perfector som vet vad transientåtergivning för basen innebär då, medans vi vanliga dödligt får fortsätta leva i ovisshet
Perfector skrev:Thomas_A skrev:Tangband skrev:
Elbasbakgrund.mp3
paa skrev:Perfector skrev:Thomas_A skrev:
Elbasbakgrund.mp3
Var inte den testskivan en vinyl?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 24 gäster