Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Jag vill minnas att Ingvar skrev en artikel i Musik och Ljudteknik, gissningsvis på sent 80-tal eller kanske tidigt 90-tal, där hela återgivningskedjan inkl det här med tänket kring lyssningslogen avhandlades.
Är det någon som minns eller förstår vilken artikel jag tänker på? Skulle vilja läsa den igen. Tacksam för tips!
paa skrev:Det skulle kunna vara artikeln: "Min Hierarki" som innehåller bild med dirigent.
MoLT utgåva: Sommar 1990
Men logetanken är mycket mer utvecklad i: "Vardagsrumsakustik, del 2".
MoLT årgång 35, nr 4, dec 1994
Det kan hända att tidningarna ligger här bredvid mig.
RogerGustavsson skrev:Jag har de aktuella numren av MoLt. Kan scanna dem men först på måndag då min gamla scanner hemmavid inte fungerar med Windows 10.
RogerGustavsson skrev:Jag lägger upp det här på ftp:n om nu ingen opponerar sig. De två artiklarna är totalt 14 sidor.
Tangband skrev:paa skrev:Det skulle kunna vara artikeln: "Min Hierarki" som innehåller bild med dirigent.
MoLT utgåva: Sommar 1990
Men logetanken är mycket mer utvecklad i: "Vardagsrumsakustik, del 2".
MoLT årgång 35, nr 4, dec 1994
Det kan hända att tidningarna ligger här bredvid mig.
Den är intressant eftersom den diskuterar även olika lyssningsfilosofier .
Och det fanns ju en lång tråd om detta, här :
viewtopic.php?f=9&t=19570&start=90
jonasp skrev:Fulskannade med Anteckningsverktygen i min iPhone för de som vill läsa, alltså "Min hierarki" i nr 3/98. Mycket intresserad av att (åter) läsa artikeln om vardagsrumsakustik, dock!
http://user.faktiskt.io/jonasp/MoLT/Mol ... d6hman.pdf
Tangband skrev:Intressant att IÖ nämner att A/B inspelningar ofta blir bäst om man ska återge resultatet med två högtalare . Det är även min egen uppfattning.
hcl skrev:Tack för detta!
Underhållande(!), även om jag skulle hävda att den innehåller antydningar om tillstånd som saknar musikupplevelseorienterad förankring. Tänker främst på åsikten att alla länkar är lika viktiga, till synes utan hänsyn till att de olika länkarna förmår påföra musiksignalen olika sorters fel, med olika påverkan på hur musiken uppfattas och därmed kan antas vara av olika signifikans.
jonasp skrev:hcl skrev:Tack för detta!
Underhållande(!), även om jag skulle hävda att den innehåller antydningar om tillstånd som saknar musikupplevelseorienterad förankring. Tänker främst på åsikten att alla länkar är lika viktiga, till synes utan hänsyn till att de olika länkarna förmår påföra musiksignalen olika sorters fel, med olika påverkan på hur musiken uppfattas och därmed kan antas vara av olika signifikans.
Fast det påpekas ju att en dimension + tid har andra möjligheter att påverka än flera dimensioner + tid. Dvs inspelningsögonblicket av avkodningen till flerdimensionell signal (högtalare + rum) ges en annan vikt.
RogerGustavsson skrev:Jag lägger upp det här på ftp:n om nu ingen opponerar sig. De två artiklarna är totalt 14 sidor.
Tangband skrev:IÖ skriver underhållande och visar med ord varför ” viska leken” som Göran R använde för att bevisa source first inte stämmer.
hcl skrev:Tangband skrev:IÖ skriver underhållande och visar med ord varför ” viska leken” som Göran R använde för att bevisa source first inte stämmer.
”source first” stämmer givetvis (mkt kort: skit in => skit ut!), men bör kanske inte ges den signifikans vissa ger eller f.f.a. gav då det användes som flitigast i Linns marknadsföring. F.f.a. bör man beakta vad man som lyssnare är ute efter. Det finns otaliga alternativa mål för en hifi-entusiast där det är uppenbart snömos att prata om ”source-first” som den generella vägen till sanningen. Precis som IÖ påpekar i artikeln så är ju inte signalkällan någon egentlig källa även om det är den första apparaten man som konsument kan påverka eller välja. Man kan dock förstå att det fanns en poäng med att argumentera med stor tydlighet vid en tid då en förhärskande majoritet trodde att det bara var högtalarna som spelade någon väsentlig roll för kvaliteten på musikåtergivningen. Jag tror än idag att många även inbitna musikentusiaster inte noterat hur viktiga de tidiga delarna är för ett riktigt bra totalresultat. Jag tänker då inte bara på just signalkällan i en musikanläggning, även om givetvis denna har en viktig del i att förmå återskapa ett musikskeende som kan upplevas verkligt högkvalitativt.
E skrev:Jag är ganska säker på att det även finns del 3, men kom det någonsin en del 4?
Läste det mesta jag hittade på biblioteket för en massa år sedan.
Mvh E*
hcl skrev:Tack för detta!
Underhållande(!), även om jag skulle hävda att den innehåller antydningar om tillstånd som saknar musikupplevelseorienterad förankring. Tänker främst på åsikten att alla länkar är lika viktiga, till synes utan hänsyn till att de olika länkarna förmår påföra musiksignalen olika sorters fel, med olika påverkan på hur musiken uppfattas och därmed kan antas vara av olika signifikans.
MIN HIERARKI, Ing. Öhman skrev:Jo, [jag vill säga] att kedjan är på sin höjd så stark som sin svagaste länk, men att det i fallet "hifi-kedjan" inte rör sig om en kedja med samma typ av svagheter i alla sina länkar. Vissa länkar påverkar tidsförlopp (rytm och tonhöjd) och andra påverkar klang eller dynamik eller renhet. Vad som har betydelse är inte var i kedjan länken befinner sig, utan beskaffenheten och storleken av den färgning som just den länken ger.
RogerGustavsson skrev:Min hierarki (Ingvar Öhmans), http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... erarki.pdf (den ä väl nästan identisk med den senare utgåvan?)
Vardagsrumsakustik del 1, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... el%201.pdf (hängde till artikeln om dimensioneringarna)
Vardagsrumsakustik del 2, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... el%202.pdf
RogerGustavsson skrev:
För Tangband finns det några artiklar om inspelningsteknik och så finns det en hel del andra teknikartiklar. Den där IÖ var produktiv....
RogerGustavsson skrev:Del 4 verkar aldrig har publicerats. Bläddrade igenom fram till 2002.
Ing. Öhman skrev:Sista delen kommer antagligen i nummer 2 -96. På återhörande!
jonasp skrev:Fulskannade med Anteckningsverktygen i min iPhone för de som vill läsa, alltså "Min hierarki" i nr 3/98. Mycket intresserad av att (åter) läsa artikeln om vardagsrumsakustik, dock!
http://user.faktiskt.io/jonasp/MoLT/Mol ... d6hman.pdf
Almen skrev:hcl skrev:Tack för detta!
Underhållande(!), även om jag skulle hävda att den innehåller antydningar om tillstånd som saknar musikupplevelseorienterad förankring. Tänker främst på åsikten att alla länkar är lika viktiga, till synes utan hänsyn till att de olika länkarna förmår påföra musiksignalen olika sorters fel, med olika påverkan på hur musiken uppfattas och därmed kan antas vara av olika signifikans.
Så här sammanfattar Öhman:MIN HIERARKI, Ing. Öhman skrev:Jo, [jag vill säga] att kedjan är på sin höjd så stark som sin svagaste länk, men att det i fallet "hifi-kedjan" inte rör sig om en kedja med samma typ av svagheter i alla sina länkar. Vissa länkar påverkar tidsförlopp (rytm och tonhöjd) och andra påverkar klang eller dynamik eller renhet. Vad som har betydelse är inte var i kedjan länken befinner sig, utan beskaffenheten och storleken av den färgning som just den länken ger.
Han fortsätter med ytterligare exempel och förtydliganden.
Editerat: tillagt mer text i citatet.
Tangband skrev:Väldigt intressant läsning.
Speciellt vardagsakustik del 1 , sidan 52-53 , dvs hur en högtalare kan mätas. Dvs det mest signifikanta är direktljudstonkurvan som bör göras med sinussvep och de första 5 ms bör vara med, dvs närmast anliggande ytor. Och att tonkurvan på lyssningsplats säger i princip ingenting .
Håller själv med detta till 100 %.
Strmbrg skrev:Förmodligen är det mycket relevant i de där artiklarna. Kanske alltsammans.
Men samtidigt är det väldigt omständligt att beakta alla dessa aspekter - i syfte att "spisa lite vax".
Jag har valt ett - i mitt tycke - enklare förfaringssätt. Förmodligen inte alls korrekt-syftande eller vetenskapligt dock:
Nämligen upplevd realism.
Jäkligt subjektivt! skulle jag nog vilja tillägga.
Nå, det är så o-avancerat så att det nog kan betraktas som något katten släpat in i hermelin-buren.
Jag har kopplat bort målsättningen att återskapa korrekt. Den målsättningen medför alldeles för mycket ingenjörskonst för att jag skall vilja ägna mig åt det.
Upplever jag en hög grad av realism så är jag nöjd.
Om realism-upplevelsen är framkallad med metoden korrekt återskapande eller om den är framkallad på något annat sätt bryr jag mig inte om.
Det låter sannolikt väldigt olika mellan ljudet i konsertlokalen och ljudet hemma oavsett vilken metod man har tillämpat. Skillnaden kan såklart vara stor eller liten, men även i det bästa återskapandet låter det nog ändå väldigt olikt originalet.
Just därför fokuserar jag på realism-upplevelsen istället för korrekt-återskapandet.
jannew skrev:Det är tråkigt att inte Öhman får skriva nya artiklar i Molt.
Han är saknad!
Strmbrg skrev:Var är vederbörande? Avstängd?
petersteindl skrev:Senast jag samtalade med Ingvar så mådde han prima. Det kanske var 1 vecka sedan. Han motorcyklar. Han hade helt tappat intresset för Faktiskt. Han lät helt ointresserad ens av att läsa vad som skrivs.
Mvh
Peter
Morello skrev:jannew skrev:Det är tråkigt att inte Öhman får skriva nya artiklar i Molt.
Han är saknad!
Vem har sagt att Ingvar inte får skriva?
Morello skrev:Det är inte entydigt vad du avser med "stöps i samma form". Som sagt, alla seriösa tidningar har en grafisk profil - det har ingalunda med det redaktionella innehållet att göra.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Ted_B och 43 gäster