Moderator: Redaktörer
JM skrev:Direktljudet kommer vid ideal cylindrisk våg i öronhöjd utan interferenser?
JM
Nattlorden skrev: Detta då förutsatt att den inte genererar en helt plan våg - skulle den faktiskt göra det så skulle i så fall det mesta av ljudet missa dina öron, men jag skulle bli förvånad om de verkligen skulle lyckas bete sig så idealt.
Naqref skrev:PetterPersson skrev:Hur har ni angripit de 3 dB/oktav roll off pga interferrens som uppkommer?
Hur har ni funderat på delningsfrekvensen, hel eller halv våglängd?
http://audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf
Det där är en intressant sak som faktiskt inte är så problematiskt för klangen som man kan misstänka.
Tar man en väldigt lång linjekälla (som ex de som Nadifierad numera har) så kommer de att börja falla mätmässigt någonstans i mellanregisterområdet. Tar man och kompencerar detta fall till fullo så får man ett extremt ljust ljudande system. Låter man det vara så fungerar det bättre än man kan tro ( i a f om det inte är för extremt fall lågt i frekvens). Det hela kan verka lite ointuitivt men det hela beror rätt mycket på proximityeffekten hos en utbredd konfas strålare. Ju längre bort man kommer destu ljusare blir ljudet. Det betyder att ljud som har studsat i bakväggen (d v s bakom lyssnaren) kommer ha en längre gångväg än direktljudet och vara ljusare. Samma sak för reflexer som har studsat en, två eller många gånger i sidoväggarna innan ljudet når lyssnaren. Ju senare ljudet anländer destu ljusare kommer det att låta och integrerar man över hela efterklangstiden så blir ljudet i slutändan relativt balanserat ändå.
Det innebär det smått paradoxala att en linjekälla är extremt beroende av akustiken i rummet de spelar i. Det betyder samtidigt att en linjekälla bör justeras in i just det rum de ska spela i om man ska uppnå ett ljud i absolute spitzenklasse. Vilket är rätt trivialt idag.
JM skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/magnepan-lrs-speaker-review.16068/
Stämmer inte med mina erfarenheter med Qaud 989. Möjligen ligger problemen med Magneplanaren i mätmetoden?
JM
Kraniet skrev:Quad är ju inte en linjekälla så den hör kanske inte hit till tråden.
Quad pulserar ju i ringar innifrån och ut. Den producerar en sfärisk ljudvåg som resultat.
Strmbrg skrev:Hjälp mig sålla lite i tråden:
Hur är det nu då? Om jag sitter med höronen 90 cm över golv och lyssnar på ett lodrät diskantband som börjar 20 cm över golv och slutar 160 cm över golv - nås jag då endast av ljudet från den del av bandet som befinner sig 90 cm över golv?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Hjälp mig sålla lite i tråden:
Hur är det nu då? Om jag sitter med höronen 90 cm över golv och lyssnar på ett lodrät diskantband som börjar 20 cm över golv och slutar 160 cm över golv - nås jag då endast av ljudet från den del av bandet som befinner sig 90 cm över golv?
Gissa. Lägg en dunkudde på öronhöjd framför diskantbandet. Hör du någon diskant?![]()
Mvh
Peter
jonasp skrev:*hämtar 3 meter lång dunkudde a 80 kg*
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Hjälp mig sålla lite i tråden:
Gissa. Lägg en dunkudde på öronhöjd framför diskantbandet. Hör du någon diskant?![]()
Mvh
Peter
Bra idé! Men experimentet misslyckades. Kudden ville inte ligga kvar.
Äh! Jag borde ju ha tänkt på att det självklart blir ett väldigt riktat ljud i vertikalled när membranet är jättestort (i den riktingen) i förhållande till våglängden.
petersteindl skrev:Kom igen jonasp, frågan gäller om ljudet ovanför öronhöjd och nedanför öronhöjd hörs från linjekällan. Då sätter man en kudde som tar bort ljudet från linjekällan på just öronhöjd och lyssnar om man hör resterande membran. Använd en vanlig kudde 40X60 cm.
Mvh
Peter
jonasp skrev:petersteindl skrev:Kom igen jonasp, frågan gäller om ljudet ovanför öronhöjd och nedanför öronhöjd hörs från linjekällan. Då sätter man en kudde som tar bort ljudet från linjekällan på just öronhöjd och lyssnar om man hör resterande membran. Använd en vanlig kudde 40X60 cm.
Mvh
Peter
Jag är helt med på experimentet och uppmanar Strömberg att hämta en kuddhållarmedhjälpare. Jag ville bara skoja lite.
Mer seriöst: följande illustration kan vara behjälplig för förståelsen.
jonasp skrev:Bilden är viktig då den visar att böjningen (diffraktionen) förbi ett hinder är kraftigt beronde av förhållandet mellan våglängd och hinder. Nu är dina högtalare akustiskt stora (ka>1) för en stor del av frekvensomfånget. Om du förresten gör experimentet bör du helst lyssna på bara en högtalare eller ha kuddar på båda...
Angående reflexen från det bakåtriktade ljudet: om dipolens bakutstrålning är riktad så kommer reflexen också att vara det, förutsatt att den sker på en plan yta. Ju mer föremål och ojämnheter desto mer bryts den riktade vågutbredning upp i olika riktningar. B
I-or skrev:........................................
Spridningen är mycket riktigt en stor del av hur vi uppfattar ljudet, men det verkar som om hörseln också kan avgöra om en likfasig ljudkälla (t.ex. av linjetyp) är stor eller liten. Såvitt jag vet är detta inte vetenskapligt utrett, men min gissning är att eftersom ljudfältet påverkas av kropp och huvud och punkt-/linje-/areakällor ger skillnader som kan registreras av hörseln så är det åtminstone teoretiskt möjligt att vi uppfattar källan som utbredd även under reflektionsfria förhållanden och med fixerad huvudposition. En annan möjlighet är förstås att små horisontella eller vertikala huvudrörelser (beroende på källtyp/orientering) gör det ganska enkelt för hörseln att tolka källan som utbredd.
udfältet påverkas runt lyssnaren och denna påverkan, och därmed även ljudfältet kring öronen, ser något annorlunda ut för andra utstrålningsmönster från källan. Som jag skrev ovan så uppfattar vi långt ifrån den fulla utbredningen av källan, snarare bara en känsla av något ökad storlek, vilket inte är så konstigt med tanke på hur svaga effekter man faktiskt får.
I-or skrev:Haha, ja tanken har slagit mig också. Det hela blir nästan övertydlligt när man flyttar hörlurarna sådär 1 mm vid mätning med HATS eller konstöra och ser att frekvensgången över 10 kHz påverkas med +/-10 dB eller så. Lika förb-nnat låter det precis likadant varje gång man lyssnar.
Mer allvarligt är förstås svaret att hörseln är relativt tolerant mot smalbandiga effekter.
I-or skrev:Man ska inte hänga upp sig alltför mycket på teoretiska skillnader mellan generering av sfäriska vågor eller cylindriska dito utan hellre nöja sig med att linjekällan via sin mycket begränsade spridning för mellanhöga till höga frekvenser leder till nästan försumbara reflektioner mot golv och tak.
En välbyggd, sann, linjekälla (många av Magnepans konstruktioner kvalificerar sig inte här) låter alltid som om ljudet kommer från öronhöjd. Detta gäller vare sig lyssnaren ligger på golvet, sitter ned eller står på tå. Dessutom varierar frekvensgången mycket mindre i höjdled än för en konventionell högtalare av typen punktkälla, med begränsningen att allt utom lågfrekvensen närmast helt försvinner ovanför och under källan.
När det gäller "storleken" på ljudet, alltså om vi hör att källan är utbredd, så är detta en mer otydlig effekt. På normala lyssningsavstånd låter källan "större" (egentligen snarare högre) i högtalarens plan, men inte så mycket som man skulle kunna tro och det subjektiva intrycket av lagom "storlek" på instrument eller sångare utfaller i mitt tycke oftast till linjekällans fördel.
Detta gäller alltså enbart för linjekällan i sig, men eftersom de flesta kommersiellt tillgängliga typerna dessutom är dipoler, så upplever lyssnaren nästan alltid en blandeffekt av linjekälla/dipol. Dipolen får via reflektionen mot väggen bakom högtalarna ett extra djup i ljudet, speciellt om avståndet till väggen överstiger 1,5 m eller så. Denna verkan kan bli enormt imponerande vid väggavstånd om ca 2-2,5 m och passar väldigt bra till vissa inspelningar, men den är förstås inte alls vad producenten hörde framför monitorhögtalarna.
JM skrev:I-or skrev:Man ska inte hänga upp sig alltför mycket på teoretiska skillnader mellan generering av sfäriska vågor eller cylindriska dito utan hellre nöja sig med att linjekällan via sin mycket begränsade spridning för mellanhöga till höga frekvenser leder till nästan försumbara reflektioner mot golv och tak.
En välbyggd, sann, linjekälla (många av Magnepans konstruktioner kvalificerar sig inte här) låter alltid som om ljudet kommer från öronhöjd. Detta gäller vare sig lyssnaren ligger på golvet, sitter ned eller står på tå. Dessutom varierar frekvensgången mycket mindre i höjdled än för en konventionell högtalare av typen punktkälla, med begränsningen att allt utom lågfrekvensen närmast helt försvinner ovanför och under källan.
När det gäller "storleken" på ljudet, alltså om vi hör att källan är utbredd, så är detta en mer otydlig effekt. På normala lyssningsavstånd låter källan "större" (egentligen snarare högre) i högtalarens plan, men inte så mycket som man skulle kunna tro och det subjektiva intrycket av lagom "storlek" på instrument eller sångare utfaller i mitt tycke oftast till linjekällans fördel.
Detta gäller alltså enbart för linjekällan i sig, men eftersom de flesta kommersiellt tillgängliga typerna dessutom är dipoler, så upplever lyssnaren nästan alltid en blandeffekt av linjekälla/dipol. Dipolen får via reflektionen mot väggen bakom högtalarna ett extra djup i ljudet, speciellt om avståndet till väggen överstiger 1,5 m eller så. Denna verkan kan bli enormt imponerande vid väggavstånd om ca 2-2,5 m och passar väldigt bra till vissa inspelningar, men den är förstås inte alls vad producenten hörde framför monitorhögtalarna.
Nu har jag jämfört lådhögtalaren Yamaha NS-1000, dipolen Apogee Duetta och en >2 m linjehögtalare av sluten lådtyp i mitt stora lyssningsrum med avseende på ljudstorleksupplevelse. Resultatet är att ljudet från >2 m linjehögtalaren låter klart större än kortare Apogee/NS1000 högtalarna. Relativa ljudet från NS-1000 upplevs storleksmässigt som att lyssna på en liten blåtandshögtalare. Detta upplevs inte vid lyssning med NS-1000 separat invid TVn. Adaptation är ordet och bör beaktas.
Ljudet förefaller utgå från öronhöjd oberoende om jag sitter eller står vid lyssning utom vid lyssning på NS-1000.
Högfrekventa optimala reflexer från Apogee högtalaren förefaller inte vara avgörande för storleksupplevelsen.
Nu är det så att precedens och summations lokalisationseffekter gäller även i vertikalplanet/sagitalplanet utifrån upplevda binaurala frekvensspectrat och ej tidsskillnader (Litovski -89). Vilket sannolikt kan förklara upplevda ljudets placering i öronhöjd.
Öppenbarligen ger sannolikt summations/precedence effekten via upplevt frekvensspectra en storkeksupplevelse som stämmer med fysiska ljudkällans storlek.
Det är sannolikt högfrekventa spektrat hos direktljudet som ger storleksupplevelsen.
Vid ekolokalisering hos tränade blinda med klickljud är högfrekventa ekon avgörande för avståndsbedömning och karakterisering av ekogivande objektet map storlek och frekvensabsorption. Frekvenser under 1000 Hz ger suboptimal ekolokalisering. Bäst sker ekolokaliseringen vid frekvenser över 3000 Hz.
JM
JM skrev:Fysiken bakom upplevda storleksskillnader/lokalisationer av olika ljudkällor är enligt Litovskis neurofysiologiska och neuropsykologiska studier enkel.
Det är den upplevda binaurala frekvensförändringen och inte tidsskillnader som avgör ljudkällands storlek. Här har ffa ytterörats asymmetri en avgörande roll för olika frekvensförändringar relativt olika infallsvinklar. Erfarenheten av hur dessa frekvensförändringar sker vid olika infallsvinklar är helt avgörande för att förstå lokalisationen i sagitalplanet och förstå upplevelsen av ljudkällans storlek.
I subekosituationen verkar upplevda binaurala frekvensförändringar hos reflexerna relativt direktljudet vara avgörande för perceptionen av upplevd rumstorlek, lokalisation, avståndsbedömning, ljudkällestorlek, mm. Tidsskillnader verkar vara underordnade frekvensförändringar jfr lokalisation i sagitalplanet där det inte finns några tidsskillnader.
Dvs precedence effekten sker huvudsakligen i frekvensdimensionen via bearbetning i hjärnan och är inte så komplicerad fysik vid spatialt hörande.
JM
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Bra idé! Men experimentet misslyckades. Kudden ville inte ligga kvar.
Äh! Jag borde ju ha tänkt på att det självklart blir ett väldigt riktat ljud i vertikalled när membranet är jättestort (i den riktingen) i förhållande till våglängden.
Anledningen att jag bad dig prova med kudde är att man kan se på saken så här. Antag att det är 10 miljarder små högtalarmembran som hela diskantbandet utgörs av. Det blir infinitesimala små högtalare bredvid varandra som täcker samma yta som diskantbandet har. Varje enskild infinitesimal högtalare är rundstrålad (Nu är det en dipol så det blir lite annorlunda). Alla dessa infinitesimala högtalarelement strålar ut sitt eget ljud och vågorna adderas enligt superpositionsprincipen. I samma fas innebär konstruktiv interferens. Det summeras i en punkt på ett givet avstånd, mätavståndet, från diskantbandet. I motfas blir det destruktiv interferens. Allt däremellan blir vad det blir däremellan. Om du täcker för en del av dessa infinitesimalt små högtalarna med en kudde så kommer dessa att tystna och övriga fortsätta spela.
Det betyder att summationen rakt framför mitten på bandet blir starkast i nivå utan kudde. Detta fenomen med summation av vågor enligt superpositionsprincipen ger utstrålningsmönstret från totala mängden tänkta infinitesimala delelement. Om bandet går från golv till tak så blir det som ett oändligt långt vertikalt band då man räknar in alla vertikala reflexer och ljudvågen blir plan i vertikalled men i princip rundstrålad i horisontalled d v s en cylindrisk spridning.
Det betyder att alla element ger sin beskärda del till öronen som kan vara 4 meter framför mitten på diskantbandet, även den lilla yta som är längst ner och högst upp.
Det är teorin, dock lite grovt förenklat.
Mvh
Peter
JM skrev:Punktformig ljudkälla finns inom fysiken klart definierad men finns inte klart definierad inom neuropsykologin.
En ljudkälla kan upplevas som stor eller liten inom neuropsykologin men kan en ljudkälla definieras som stor eller liten inom fysiken?
Vid stereolyssnande finns inga klart upplevda punktformiga ljudkällor. Ljudkällorna är mer eller mindre diffusa och är diffust lokaliserade emellan högtalarna.
Fysikaliskt finns vid stereolyssnande endast två potentiella punktformiga ljudkällor - en på höger sida respektive en på vänster sida. Inga ljudkällor finns däellan.
JM
JM skrev:Punktformig ljudkälla finns inom fysiken klart definierad men finns inte klart definierad inom neuropsykologin.
En ljudkälla kan upplevas som stor eller liten inom neuropsykologin men kan en ljudkälla definieras som stor eller liten inom fysiken?
Vid stereolyssnande finns inga klart upplevda punktformiga ljudkällor. Ljudkällorna är mer eller mindre diffusa och är diffust lokaliserade emellan högtalarna.
Fysikaliskt finns vid stereolyssnande endast två potentiella punktformiga ljudkällor - en på höger sida respektive en på vänster sida. Inga ljudkällor finns däremellan.
JM
jansch skrev:Hur hör vi en ljudkällas storlek annat än att vi vet hur storljudkällan är för specifika ljud?
Bill50x skrev:jansch skrev:Hur hör vi en ljudkällas storlek annat än att vi vet hur storljudkällan är för specifika ljud?
OM vi hör att en ljudkälla är relativt långt borta och samtidigt är ganska bred kan vi nog dra slutsatsen att källan är stor.
/ B
Almen skrev:Bill50x skrev:jansch skrev:Hur hör vi en ljudkällas storlek annat än att vi vet hur storljudkällan är för specifika ljud?
OM vi hör att en ljudkälla är relativt långt borta och samtidigt är ganska bred kan vi nog dra slutsatsen att källan är stor.
Och vad med till exempel ett blixtnedslag?
Almen skrev:Bill50x skrev:jansch skrev:Hur hör vi en ljudkällas storlek annat än att vi vet hur storljudkällan är för specifika ljud?
/ B
Bill50x skrev:Almen skrev:Bill50x skrev:OM vi hör att en ljudkälla är relativt långt borta och samtidigt är ganska bred kan vi nog dra slutsatsen att källan är stor.
Hade jag också i tanken när jag skrev min kommentar. Men som vi vet - basen brer ut sig och högre register är mer detekterbara. Men det går faktiskt att riktningsbestämma även blixtnedslag - någorlunda.
Vi vet ju inte (i alla fall inte jag) hur bred dundret från ett blixtnedsloag är. Var skapas ljudet, i molnet eller vid nedslaget? Hur stort moln behövs för att det ska bli ett nedslag? Och från vilken yta sker nedslaget? Nedslaget sker oftast lokalt, tex i ett träd. Men hur ofta sker nedslaget på ett bredare område utan att en skada sker?
Många ? blir det....
/ B
Bill50x skrev:jansch skrev:Hur hör vi en ljudkällas storlek annat än att vi vet hur storljudkällan är för specifika ljud?
/ B
jansch skrev:
Om man går tillbaka tillursprungsfrågan som jag uppfattar, alltså hur uppfattar vi en ljudkälla som är så stor att den inte kan anses vara punktformig.
Eller omskrivet - hur uppfattas en ljudkälla som är större än vår förmåga att definiera en viss riktning.
Först och främst bör man nog också då utgå ifrån att vi i första skedet inte tar hänsyn till fassskillnader d v s "plan" vågfront.
Jag antar då att fantomprojektion uppstår och att hörseln "hittar" riktningen från ljudkällan/ljudkällorna i centrum av dessa. Då bör inte ljudet bli diffust utan vi uppfattar en punktformig ljudkälla oavsett stereo eller mono.
Om nu ljudkällan blir så stor att fasfel uppstår,olika avstånd till respektive öra beroende på att ljudkällan är plan/stor, borde ju superposition uppstå. Om ljudkällan då är idealisk och levererar plan vågfront borde det inte spela någon roll, d v s ljudet kan bara bli lite svagare (så länge fasfelet är mindre än 180grader).
Ovanstående tar då ingen som helst hänsyn till rumspåverkan eller att stora membran inte är idealiska.
Se detta som funderingar..... tänker jag fel?
JM skrev:jansch skrev:
Om man går tillbaka tillursprungsfrågan som jag uppfattar, alltså hur uppfattar vi en ljudkälla som är så stor att den inte kan anses vara punktformig.
Eller omskrivet - hur uppfattas en ljudkälla som är större än vår förmåga att definiera en viss riktning.
Först och främst bör man nog också då utgå ifrån att vi i första skedet inte tar hänsyn till fassskillnader d v s "plan" vågfront.
Jag antar då att fantomprojektion uppstår och att hörseln "hittar" riktningen från ljudkällan/ljudkällorna i centrum av dessa. Då bör inte ljudet bli diffust utan vi uppfattar en punktformig ljudkälla oavsett stereo eller mono.
Om nu ljudkällan blir så stor att fasfel uppstår,olika avstånd till respektive öra beroende på att ljudkällan är plan/stor, borde ju superposition uppstå. Om ljudkällan då är idealisk och levererar plan vågfront borde det inte spela någon roll, d v s ljudet kan bara bli lite svagare (så länge fasfelet är mindre än 180grader).
Ovanstående tar då ingen som helst hänsyn till rumspåverkan eller att stora membran inte är idealiska.
Se detta som funderingar..... tänker jag fel?
Ekolokaliseringen hos blinda/seende kan ge information om ett objekts storlek. Egengenererade klickljud med frekvenser vanligen över 3000 Hz med ett avstånd till objektet under 3 m hos seende och något mer hos blinda kan ge denna information. Storleksupplevelsen verkar vara bättre utomhus än inomhus.
Dvs klickljuden ger flera högfrekventa primära reflexer urfas från undersökt objekt vilket speglar storleken och ytans karaktär mha frekvensabsorptionen. Hårda bilar kan skiljas från mjuka buskar.
Reflexer med med betydande fasskillnader i summationszonen under ca 2 ms upplevs med en lokalisation men även med en storleksupplevelse större än om ljudet kommer från en punktformig ljudkälla med alla frekvenser i fas av oklar anledning.
Mängden urfas reflexer verkar relatera till upplevd storlek. 2,2 m linjehögtalare upplevs som större än 1,5 m linjedipol.
Upplevs reflexerna i subekozonen men senare än summationszonen inträder olika grad av precedence utan någon klar ökad storleksupplevelse?
JM
JM skrev:Fantomprojektion som begrepp finns inte! Felaktigt hittepå begrepp.
Enkelsökning visar att Ingvar Öman nämner ordet 2003. Ordet förekommer i sammanhang med Guru o Ino.
Typexempel när någon inte klarat att särskilja fysikens värld från psykologins värld.
I fysikens värld finns två mätbara ljudkällor och inga mätbara ljudkällor där emellan.
I psykologins värld upplevs, vid monolyssning i ideala lyssningspositionen på stereohögtalare, ett ljud mitt emellan högtalarna. Detta är reellt i psykologins värld och ingen illusion eller fantom.
Begreppet fantomprojektion blandar fysiken med psykologin på ett felaktigt sätt likt många sk "psykoakustiker" gör. På något sätt används fysiken som referens till psykologiska upplevelsen utan förståelsen att det är två olika begreppsvärldar.
Mer kommer.
JM
Enkelsökning visar att Ingvar Öman nämner ordet 2003. Ordet förekommer i sammanhang med Guru o Ino.
Typexempel när någon inte klarat att särskilja fysikens värld från psykologins värld.
I fysikens värld finns två mätbara ljudkällor och inga mätbara ljudkällor där emellan.
I psykologins värld upplevs, vid monolyssning i ideala lyssningspositionen på stereohögtalare, ett ljud mitt emellan högtalarna. Detta är reellt i psykologins värld och ingen illusion eller fantom.
Begreppet fantomprojektion blandar fysiken med psykologin på ett felaktigt sätt likt många sk "psykoakustiker" gör. På något sätt används fysiken som referens till psykologiska upplevelsen utan förståelsen att det är två olika begreppsvärldar.
Mer kommer.
JM
JM skrev:I texten står perceived source.
Således syftar texten på en upplevd ljudkälla. Alla upplevelser sker psykologiska världen. Det finns inga upplevelser i fysikaliska världen. Ljudet i mitten är reellt i den psykologiska världen med ej mätbart i fysikaliska världen.
Jag trodde att ni förstod skillnaden mellan mätbart ljud och upplevt ljud.
Klassisk kunskapsbrist som genomsyrar sk "psykoakustiken" att inte förstå var gränserna går mellan fysiken och psykologin. Denna kunskapsbrist har skapat så många tokiga felaktigheter vilket har försvårat den förståendet av hörandet.
Texten Peter hänvisar är klart felaktig på klassiskt sätt.
JM
Camilla_L skrev:JM skrev:I texten står perceived source.
Således syftar texten på en upplevd ljudkälla. Alla upplevelser sker psykologiska världen. Det finns inga upplevelser i fysikaliska världen. Ljudet i mitten är reellt i den psykologiska världen med ej mätbart i fysikaliska världen.
Klassisk kunskapsbrist som genomsyrar sk "psykoakustiken" att inte förstå var gränserna går mellan fysiken och psykologin. Denna kunskapsbrist har skapat så många tokiga felaktigheter vilket har försvårat den förståendet av hörandet.
JM
Gränserna mellan fysiken och psykologin kan vara lite suddiga, eftersom de två områdena är mycket relaterade till varandra. Trots dessa skillnader finns det dock områden där fysiken och psykologin möts och överlappar varandra. Ett exempel på detta är den växande forskningen om neuropsykologi, där man studerar samspelet mellan hjärnans fysiologi och psykologiska processer. Andra exempel inkluderar forskning om medvetande, perception, och kognition som har drag från både fysik och psykologi.
JM
Gränserna mellan fysiken och psykologin kan vara lite suddiga, eftersom de två områdena är mycket relaterade till varandra. Trots dessa skillnader finns det dock områden där fysiken och psykologin möts och överlappar varandra. Ett exempel på detta är den växande forskningen om neuropsykologi, där man studerar samspelet mellan hjärnans fysiologi och psykologiska processer. Andra exempel inkluderar forskning om medvetande, perception, och kognition som har drag från både fysik och psykologi.
I-or skrev:Nejdå, förekomsten av phantom (image, center, projection) är inte alls ovanlig på engelska och bl.a. Toole använder begreppet.
Det du är inne på är dock en meningslös distinktion i ljudåtergivningssammanhang, så låt oss slippa tråkiga begreppsdiskussioner. Fantom, illusion eller perception, alla förstår vad som menas utan psykobabbel och ytterligare en omgång Don Quijote-angrepp på psykoakustiken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_center
JM skrev:I texten står perceived source.
JM
JM
petersteindl skrev:JM skrev:I texten står perceived source.
JM
Nej JM, det funkar inte såsom du skriver och försöker göra gällande. Jag förstår dessutom inte varför du hyser sådan aggression mot psykoakustiken eller mot Ingvar Öhman, så att du ofta tar upp hans namn i tid och otid för att misskreditera, där det dessutom är falska påståenden från din sida.
Du skriver att texten jag hänvisar till är felaktig. Vilken text menar du? Är det Jens Blauert?
Du får nog ta och ge dig. Phantom Sound Source är ett vedertaket begrepp.
Dessutom är det så att det faktiskt finns klara matematiska, fysikaliska, akustiska och psykofysiska samt neurala och psykoakustiska samband till perception av Phantom Sound Sources.
JM skrev:Att det finns många etablerade forskare som använder begreppet fantomprojektion och att ordet fantomprojektion är omnämnt i olika skrifter är inga bevis på dess relevans i denna kontext.
JM skrev:Massa snack men inga bevis.
Bevisa att jag har fel och jag kommer ändra åsikt.
JM
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:I texten står perceived source.
JM
Nej JM, det funkar inte såsom du skriver och försöker göra gällande. Jag förstår dessutom inte varför du hyser sådan aggression mot psykoakustiken eller mot Ingvar Öhman, så att du ofta tar upp hans namn i tid och otid för att misskreditera, där det dessutom är falska påståenden från din sida.
Du skriver att texten jag hänvisar till är felaktig. Vilken text menar du? Är det Jens Blauert?
Du får nog ta och ge dig. Phantom Sound Source är ett vedertaket begrepp.
Dessutom är det så att det faktiskt finns klara matematiska, fysikaliska, akustiska och psykofysiska samt neurala och psykoakustiska samband till perception av Phantom Sound Sources.
Sök på fantomprojektion på svenska och du får fram Ingvar, Ino o Guru.
Jag beklagar att jag inte sökte på engelska!!!
Inläggen ovan har inget med Ingvar att göra - detta är bara en slump. Har träffat Ingvar ett flertal gånger. Han är en mycket trevlig och älskvärd person.
Återigen beklagar att Ingvar felaktigt blev uthängd. Mitt misstag.
För övrigt ser jag fram emot seriösa sakliga motbevis mot mina påståenden. Försök att tänka logiskt och beakta gränserna för fysiken/psykologin.
Att det finns många etablerade forskare som använder begreppet fantomprojektion och att ordet fantomprojektion är omnämnt i olika skrifter är inga bevis på dess relevans i denna kontext.
JM
eljulio skrev:Peter. Nu tycker jag att du är en smula sarkastisk...![]()
Edit, ang. ordens betydelse: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm
JM skrev:Massa snack men inga bevis.
Bevisa att jag har fel och jag kommer ändra åsikt.
JM
JM skrev:I-or skrev:Nejdå, förekomsten av phantom (image, center, projection) är inte alls ovanlig på engelska och bl.a. Toole använder begreppet.
Det du är inne på är dock en meningslös distinktion i ljudåtergivningssammanhang, så låt oss slippa tråkiga begreppsdiskussioner. Fantom, illusion eller perception, alla förstår vad som menas utan psykobabbel och ytterligare en omgång Don Quijote-angrepp på psykoakustiken.
https://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_center
Du gör mig djupt besviken när du inte berör sakfrågan utan med härskarteknik avfärdar mina sakliga argument som "psykobabbel".
Du avslöjar din okunnighet i området. Fysikkunskaper är en viktig kunskap men ej tillräcklig för förståendet av hörandet.
JM
JM skrev:Camilla_L skrev:JM skrev:I texten står perceived source.
JM
Jag är glad du med kvinnligt namn dyker upp här på faktiskt.io!
Jag är senior neuroforskare, läkare o psykolog, med rätt många publikationer inom neuroanatomi, neurokirurgi, neurofysiologi, neuroradiologi, neuropsykiatri, neuropsykologi mm.
Jag har råkoll på neuropsykologin och neurofysiologin map hörandet.
Dock är jag ingen stjärna inom fysiken trots några år på KTH E. Men det det finns många här som lärt mig en hel del fysik och är snabba på att påpeka när något felar, viket jag uppskattar.
Särskiljandet av fysiken, fysiologin och psykologin helt avgörande enligt ovan. Denna suddighet du beskriver beror på okunnighet ffa inom psykologin och fysiologin.
Jag har bombarderat faktiskt.io med färska neuropsykologiska och neurofysiologiska studier relaterade till hörseln för att bredda kunnandet.
Jag är djupt besviken att trots detta tror många att bara för de kan fysiken så kan de även psykologin och fysiologin. Typiskt "professorssyndrom".
Litteraturen är fylld av felaktiga forskningspåståenden relaterade till hörandet.
Kanske dags att åter bli seriös och börja publicera vetenskapliga artiklar men nu inom mitt hobbyområde.
JM
petersteindl skrev:jonasp skrev:*hämtar 3 meter lång dunkudde a 80 kg*
Kom igen jonasp, frågan gäller om ljudet ovanför öronhöjd och nedanför öronhöjd hörs från linjekällan. Då sätter man en kudde som tar bort ljudet från linjekällan på just öronhöjd och lyssnar om man hör resterande membran. Använd en vanlig kudde 40X60 cm.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:*hämtar 3 meter lång dunkudde a 80 kg*
Kom igen jonasp, frågan gäller om ljudet ovanför öronhöjd och nedanför öronhöjd hörs från linjekällan. Då sätter man en kudde som tar bort ljudet från linjekällan på just öronhöjd och lyssnar om man hör resterande membran. Använd en vanlig kudde 40X60 cm.
Mvh
Peter
Ja, då ja.
Alltså om man dämpar bort den del av linjemembranet som är i höjd med höronen, så blir det kanske på ett visst vis, men om man inte dämpar bort det så kanske det blir på ett annat sätt. Svar: Ja.
-Spelar böjning av ljudvågen ovan och under öronhöjd in i exemplet med kudden? Hur definierar du böjning av ljudvåg? Är det ljudspridning du tänker på? Eller är det att ljudvågor har en tendens att böja sig runt hörn eller längs med böjda fasta ytor?
Pillar man bort ljudet från en stor del av linjekällan så är det ju inte längre samma linjekälla.Svar: nej, just det. Då kan du prova sätta kudden 1 meter framför dig och jämföra detta med att pilla bort ljudet från en del av linjekällan. Blir det skillnad? Vari består i så fall skillnaden?
Om syftet med en linjekälla (bland annat?) är att undvika reflexion i tak/golv, så förefaller det mig som att linjekällan i hög grad enbart "låter" vinkelrätt mot sin linje. Svar: Ja, och 360 grader runt linjen, som i så fall är att likna vid en sträng.
Det vill säga: Man hör inte så mycket annat av dess utstrålning i höjdled än det som kommer i nivå med höronens höjdläge. Svar: Ja.
Jag utgår från att jag tänker fel, men det väsentliga är inte att ha rätt utan att hitta rätt. Allt annat är nästan bara socialisering.
hifikg skrev:Tänk om JM, Ior, Peter och IÖ med flera jobbade ihop, vilka resultat skulle inte kunna uppnås då?
music4ever skrev:hifikg skrev:Tänk om JM, Ior, Peter och IÖ med flera jobbade ihop, vilka resultat skulle inte kunna uppnås då?
Varför?
Folk har olika infallsvinklar och perspektiv och det är långt ifrån säkert att det blir bättre att försöka få ihop något gemensamt. Bättre att det finns olika vägar man kan välja beroende på ens egna uppfattningar och åsikter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster