Moderator: Redaktörer
JM skrev:Direktljudet kommer vid ideal cylindrisk våg i öronhöjd utan interferenser?
JM
Nattlorden skrev: Detta då förutsatt att den inte genererar en helt plan våg - skulle den faktiskt göra det så skulle i så fall det mesta av ljudet missa dina öron, men jag skulle bli förvånad om de verkligen skulle lyckas bete sig så idealt.
Naqref skrev:PetterPersson skrev:Hur har ni angripit de 3 dB/oktav roll off pga interferrens som uppkommer?
Hur har ni funderat på delningsfrekvensen, hel eller halv våglängd?
http://audioroundtable.com/misc/nflawp.pdf
Det där är en intressant sak som faktiskt inte är så problematiskt för klangen som man kan misstänka.
Tar man en väldigt lång linjekälla (som ex de som Nadifierad numera har) så kommer de att börja falla mätmässigt någonstans i mellanregisterområdet. Tar man och kompencerar detta fall till fullo så får man ett extremt ljust ljudande system. Låter man det vara så fungerar det bättre än man kan tro ( i a f om det inte är för extremt fall lågt i frekvens). Det hela kan verka lite ointuitivt men det hela beror rätt mycket på proximityeffekten hos en utbredd konfas strålare. Ju längre bort man kommer destu ljusare blir ljudet. Det betyder att ljud som har studsat i bakväggen (d v s bakom lyssnaren) kommer ha en längre gångväg än direktljudet och vara ljusare. Samma sak för reflexer som har studsat en, två eller många gånger i sidoväggarna innan ljudet når lyssnaren. Ju senare ljudet anländer destu ljusare kommer det att låta och integrerar man över hela efterklangstiden så blir ljudet i slutändan relativt balanserat ändå.
Det innebär det smått paradoxala att en linjekälla är extremt beroende av akustiken i rummet de spelar i. Det betyder samtidigt att en linjekälla bör justeras in i just det rum de ska spela i om man ska uppnå ett ljud i absolute spitzenklasse. Vilket är rätt trivialt idag.
JM skrev:https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/magnepan-lrs-speaker-review.16068/
Stämmer inte med mina erfarenheter med Qaud 989. Möjligen ligger problemen med Magneplanaren i mätmetoden?
JM
Kraniet skrev:Quad är ju inte en linjekälla så den hör kanske inte hit till tråden.
Quad pulserar ju i ringar innifrån och ut. Den producerar en sfärisk ljudvåg som resultat.
Strmbrg skrev:Hjälp mig sålla lite i tråden:
Hur är det nu då? Om jag sitter med höronen 90 cm över golv och lyssnar på ett lodrät diskantband som börjar 20 cm över golv och slutar 160 cm över golv - nås jag då endast av ljudet från den del av bandet som befinner sig 90 cm över golv?
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Hjälp mig sålla lite i tråden:
Hur är det nu då? Om jag sitter med höronen 90 cm över golv och lyssnar på ett lodrät diskantband som börjar 20 cm över golv och slutar 160 cm över golv - nås jag då endast av ljudet från den del av bandet som befinner sig 90 cm över golv?
Gissa. Lägg en dunkudde på öronhöjd framför diskantbandet. Hör du någon diskant?![]()
Mvh
Peter
jonasp skrev:*hämtar 3 meter lång dunkudde a 80 kg*
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Hjälp mig sålla lite i tråden:
Gissa. Lägg en dunkudde på öronhöjd framför diskantbandet. Hör du någon diskant?![]()
Mvh
Peter
Bra idé! Men experimentet misslyckades. Kudden ville inte ligga kvar.
Äh! Jag borde ju ha tänkt på att det självklart blir ett väldigt riktat ljud i vertikalled när membranet är jättestort (i den riktingen) i förhållande till våglängden.
petersteindl skrev:Kom igen jonasp, frågan gäller om ljudet ovanför öronhöjd och nedanför öronhöjd hörs från linjekällan. Då sätter man en kudde som tar bort ljudet från linjekällan på just öronhöjd och lyssnar om man hör resterande membran. Använd en vanlig kudde 40X60 cm.
Mvh
Peter
jonasp skrev:petersteindl skrev:Kom igen jonasp, frågan gäller om ljudet ovanför öronhöjd och nedanför öronhöjd hörs från linjekällan. Då sätter man en kudde som tar bort ljudet från linjekällan på just öronhöjd och lyssnar om man hör resterande membran. Använd en vanlig kudde 40X60 cm.
Mvh
Peter
Jag är helt med på experimentet och uppmanar Strömberg att hämta en kuddhållarmedhjälpare. Jag ville bara skoja lite.
Mer seriöst: följande illustration kan vara behjälplig för förståelsen.
jonasp skrev:Bilden är viktig då den visar att böjningen (diffraktionen) förbi ett hinder är kraftigt beronde av förhållandet mellan våglängd och hinder. Nu är dina högtalare akustiskt stora (ka>1) för en stor del av frekvensomfånget. Om du förresten gör experimentet bör du helst lyssna på bara en högtalare eller ha kuddar på båda...
Angående reflexen från det bakåtriktade ljudet: om dipolens bakutstrålning är riktad så kommer reflexen också att vara det, förutsatt att den sker på en plan yta. Ju mer föremål och ojämnheter desto mer bryts den riktade vågutbredning upp i olika riktningar. B
I-or skrev:........................................
Spridningen är mycket riktigt en stor del av hur vi uppfattar ljudet, men det verkar som om hörseln också kan avgöra om en likfasig ljudkälla (t.ex. av linjetyp) är stor eller liten. Såvitt jag vet är detta inte vetenskapligt utrett, men min gissning är att eftersom ljudfältet påverkas av kropp och huvud och punkt-/linje-/areakällor ger skillnader som kan registreras av hörseln så är det åtminstone teoretiskt möjligt att vi uppfattar källan som utbredd även under reflektionsfria förhållanden och med fixerad huvudposition. En annan möjlighet är förstås att små horisontella eller vertikala huvudrörelser (beroende på källtyp/orientering) gör det ganska enkelt för hörseln att tolka källan som utbredd.
udfältet påverkas runt lyssnaren och denna påverkan, och därmed även ljudfältet kring öronen, ser något annorlunda ut för andra utstrålningsmönster från källan. Som jag skrev ovan så uppfattar vi långt ifrån den fulla utbredningen av källan, snarare bara en känsla av något ökad storlek, vilket inte är så konstigt med tanke på hur svaga effekter man faktiskt får.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster