Finns det bra spelare med tangentialarm?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Finns det bra spelare med tangentialarm?

Inläggav olaume » 2020-12-02 18:18

I teorin är ju tangentialarm det idealiska. Det är så skivan är graverad. Inget vinkelfel alls. I praktiken har det fungerat sådär. Vissa inte alls. B&O fungerar onekligen men har en del andra problem, inte minst att pickuperna inte tillverkas längre. Finns det någon tangentialspelare som är riktigt pålitlig och ger minst lika bra ljud som en spelare med bra radial arm?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Finns det bra spelare med tangentialarm?

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-02 19:00

Det finns men de är ofta rejält dyra. Bang & Olufsen-spelarna är sedan länge ur produktion och kräver ofta översyn. De har ju servostyrda tonarmar till skillnad från de nya tangentialarmarna som är mekaniskt framdrivna. Själv har jag fyra stycken Beogram i olika skick. Det är främst de mera solida spelarna från 70-talet som är intressanta men ack så svåra att pilla med.

Den svenska tangentialarmen Cantus finns i några olika versioner, även som komplett spelare Opus 3 Continuo. Lite osäker på om dessa tillverkas längre. Hemsidan säger inget. En version görs av Simply Black, Cantus (17000 kr). Tyska Clearaudio har flera t.ex. TT5 (32000 kr) och det finns även där kompletta spelare. Dessa tonarmar har en gemensam nämnare i Bo Hansson (Opus 3) som importerade Souther-armen och som jag tror Clearaudio senare köpte rättigheterna till.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-12-02 19:43

Bergmann har luftlagrade armar som nog kostar en del.

https://bergmannaudio.com/

Bo Hanssons konstruktion hade ett glasrör samt kullager. Det är väl denna konstruktion som Veteranhifi använder.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-12-02 19:43

Bergmann har luftlagrade armar som nog kostar en del.

https://bergmannaudio.com/

Bo Hanssons konstruktion hade ett glasrör samt kullager. Det är väl denna konstruktion som Simply Black använder.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-02 20:01

Glömde danska Bergmann med sina luftlagrade armar och spelare. Ruggigt dyra. Finns även tangentialspelare från Slovenien som visades på Göteborgsmässan 2018 av Audionord. Holbo heter den med luftlagrad arm, kostar 69000 kr.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-12-02 20:33

olaume skrev:I teorin är ju tangentialarm det idealiska. Det är så skivan är graverad. Inget vinkelfel alls. I praktiken har det fungerat sådär. Vissa inte alls. B&O fungerar onekligen men har en del andra problem, inte minst att pickuperna inte tillverkas längre. Finns det någon tangentialspelare som är riktigt pålitlig och ger minst lika bra ljud som en spelare med bra radial arm?

continou
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-12-02 20:37

Jag kommer ihåg en Thorens med Rabco-arm, som en kompis hade. Finns inte Rabco längre?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-12-02 21:35

Jag har faktiskt en Beogram 5500 som jag ibland har roat mig med att jämföra med min Beogram RX2. Jag tror de spelarna har exakt samma drivverk och man kan skifta pickuperna mellan, så i princip är det då bara tonarmen som skiljer. Mitt intryck är faktiskt att musiken låter mer rättvänd med tangentialarm. Fast med tanke på hur litet vinkelfelet ändå är med radialarm, lutar jag åt att det intrycket snarare handlar om placebo. Däremot tycker jag även att tangentialarmen verkar gå aningen djupare i basen. Så strängt taget är den bättre, om den fungerar. Men det är just det som är kruxet. H/K:s tangentialspelare krånglar ohyggligt och inte ens kvalitetsmärket Revox lyckades få konstruktionen att fungera problemfritt. Tyvärr tycks det som att även B&O-spelarna med tangentialarm sliter nålarna snett. Jag har sett flera exempel på det och vet inte hur man ska ställa in dem för att komma ifrån det. Det kan möjligen bero på att armen flyttar sig stötvis när spelaren på något vis lyssnar in att det är dags, och att det därför blir större sidokrafter på nålen. Med tanke på hur svårt det är att hitta ny pickup till B&O är det förstås inte så lyckat. Så frågan kvarstår, finns det någon tangentialspelare som alltid levererar? Hur är Pioneer?

gcs

Inläggav gcs » 2020-12-02 23:36

[quote="PerStromgren"]Finns inte Rabco längre?[/quote
Jo jag har två stycken SL 8

https://www.google.com/search?sa=N&sour ... 64&bih=690

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-02 23:42

PerStromgren skrev:Jag kommer ihåg en Thorens med Rabco-arm, som en kompis hade. Finns inte Rabco längre?

Nej, det satt en Rabco-arm på Harman Kardon-spelarna för ca 35-40 år sedan.

olaume skrev:Jag har faktiskt en Beogram 5500 som jag ibland har roat mig med att jämföra med min Beogram RX2. Jag tror de spelarna har exakt samma drivverk och man kan skifta pickuperna mellan, så i princip är det då bara tonarmen som skiljer. Mitt intryck är faktiskt att musiken låter mer rättvänd med tangentialarm. Fast med tanke på hur litet vinkelfelet ändå är med radialarm, lutar jag åt att det intrycket snarare handlar om placebo. Däremot tycker jag även att tangentialarmen verkar gå aningen djupare i basen. Så strängt taget är den bättre, om den fungerar. Men det är just det som är kruxet. H/K:s tangentialspelare krånglar ohyggligt och inte ens kvalitetsmärket Revox lyckades få konstruktionen att fungera problemfritt. Tyvärr tycks det som att även B&O-spelarna med tangentialarm sliter nålarna snett. Jag har sett flera exempel på det och vet inte hur man ska ställa in dem för att komma ifrån det. Det kan möjligen bero på att armen flyttar sig stötvis när spelaren på något vis lyssnar in att det är dags, och att det därför blir större sidokrafter på nålen. Med tanke på hur svårt det är att hitta ny pickup till B&O är det förstås inte så lyckat. Så frågan kvarstår, finns det någon tangentialspelare som alltid levererar? Hur är Pioneer?

Tangentialarmna som har motor kör först när ett litet vinkelfel uppenbarar sig. De utan motor styrs av skivan, vilket borde kräva liten friktion och låg massa. Korta armar som Cantus, Souther, Revox och Clearaudio har problem med buckliga skivor. Forsell och Airtangent (båda svenska) hade minimal friktion genom sin luftlagring. Kuzma har också en sådan arm. De med mekaniska lager som Cantus verkar kunna kärva i en del fall. Bo Hansson skapelse verkar ha haft tillverkningsproblem. Möjligen kan Simply Black ha bättre koll. Vet inte hur det är med Clearaudios. Finns mängder med sådana här armar om man googlar.

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Finns det bra spelare med tangentialarm

Inläggav Kronkan » 2020-12-03 00:25

Jag har själv sett en som försökte bygga en tangentialarm med stålrör. Det är nog svårare än man tror med de extrema toleranserna som behövs om det är skivans spår som skall styra.

Bo Hansson använde glas som rör. Här en bild på en konstruktion som bygger på hans konstruktion
Bild

Just denna har jag inte lyssnat på men Bo Hanssons tonarm har jag lyssnat på och skulle kunnat levat med även om den var lite speciell med en fällmekanism.

Andra konstruktioner med luftlager där man slipper kontakt mellan arm och rör har nog andra problem. Man skall ha en pump och ett lager av luft som skall lägga på luften helt jämnt. Sådant blir ju dyrt. Bergmannarmen går på 51 000 kr. Armen ovan verkar kosta 17 000 kr på Veteranhifi.

Bild

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-12-03 01:15

En variant som jag aldrig sett är denna. Om man läser så har den också polerat glas som inre rör.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-03 01:36

En sån här har tjänat mig väl under vinyl-eran och lirar några timmar om året än idag. Någon vinterdag ska jag demontera armen och se till att den får mer luft. Både den och skivtallriken är luftlagrade. Pumpen står i ett annat rum. Mitt exemplar är i mörkare (svart) trä. Vill någon kastbyta mot en gammal LP12 så är jag på, jag använder den ändå så sällan.
Bilagor
maplenollathena.jpg
maplenollathena.jpg (62.53 KiB) Visad 2949 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2020-12-03 15:43

Frågan är om det problem som tangentialarmen löser egentligen står i rimlig proportion till de problem som den skapar. De har ju i det närmaste försvunnit från marknaden. Men det kan förstås också bero på att vinylspelare i segmenten ovanför usb-spelare idag är en så liten marknad att det inte lönar sig att bygga annat än formulär 1A.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-12-03 16:52

olaume skrev:Frågan är om det problem som tangentialarmen löser egentligen står i rimlig proportion till de problem som den skapar. De har ju i det närmaste försvunnit från marknaden. Men det kan förstås också bero på att vinylspelare i segmenten ovanför usb-spelare idag är en så liten marknad att det inte lönar sig att bygga annat än formulär 1A.

Tror mer på ditt första antagande. Det finns idag gott om spelare för typ 250+ tusen så kostnaden kan inte vara avgörande. Men en tangentialarm är inte alls en 0-gradig sak som följer gravernålen. Det krävs ju faktiskt något som triggar armen till att röra sig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-03 17:02

olaume skrev:Frågan är om det problem som tangentialarmen löser egentligen står i rimlig proportion till de problem som den skapar. De har ju i det närmaste försvunnit från marknaden. Men det kan förstås också bero på att vinylspelare i segmenten ovanför usb-spelare idag är en så liten marknad att det inte lönar sig att bygga annat än formulär 1A.

Det är inte billigt att bygga finmekanik och de spelare som var så billiga som en Revox var aldrig några fantastiska spelare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-03 17:24

Eftersom en hel del finns återutgivet på t.ex. CD eller finns tillgängligt på strömmande tjänster ska det till en rätt stor och udda vinylsamling för att motivera inköp av superdyra skivspelare. Visst, skulle inte tacka nej till en välfungerande spelare från t.ex. Bergmann om jag slapp betala för den....

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-03 21:34

Udda i den bemärkelsen att det är gamla t.ex. Decca med högre dynamik än remasters?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 22:11

Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-03 22:32

Jaja, okej okej vi fattar! :mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-12-03 23:32

RogerGustavsson skrev:Eftersom en hel del finns återutgivet på t.ex. CD eller finns tillgängligt på strömmande tjänster ska det till en rätt stor och udda vinylsamling för att motivera inköp av superdyra skivspelare. Visst, skulle inte tacka nej till en välfungerande spelare från t.ex. Bergmann om jag slapp betala för den....

Well, man kan ha en massa utgåvor som inte finns på CD. Man kan ha många utgåvor som låter bättre än CD-utgåvan. Oavsett så kan den spelaren användas i fler timmar per år än de flesta lägger på sin båt per år.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 23:38

Jag har tre vinylspelare: kontoret, salongen och gillestugan. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-12-03 23:40

Jag har också tre st. 8O

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 23:49

music4ever skrev:Jag har också tre st. 8O

Nyttjar du Technics-spelaren i gillestugan?

Jag la ju ned rätt mycket jobb på att få ordning på farmors gamla Rega Planet, men den är faktiskt rätt undermålig. :|
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-12-04 00:52

Inte just nu. Tanken är att ha Denon i gillestugan (passande) och ha Technics antingen i sovrummet eller ev i köket 8O

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-12-04 02:26

Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.

Är det verkligen ett problem då?

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-04 02:45

JA, solklart. Skulle gärna se en fungerande t.ex. magnetisk dämpning som gick att finjustera.
Personligen så föredrar jag kullager armar alla dagar i veckan om det inte är tal om de absolut allra bästa armarna men väldigt välmatchande pickuper.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-04 10:30

Vinylcalle skrev:
Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.

Mvh Carl

Ja, det är ett potentiellt problem.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-04 10:39

Skulle nog säga att det är mer än tänkbart. Är en balansgång att få till det med nästan obefintligt friktion göra så att endast nålarmen rör sig i förhållande till graveringen och att inte nålarmen rör sig en bit och släden rör sig en liten bit fram och åter i sidled men samtidigt med en aning större rörelse på väg inåt mot innerspåret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-04 11:56

Kanske men ett lite större problem är kanske de med onödigt stor rörlig massa i sidled (horisontellt) som t.ex. Maplenoll och Eminent Technology. Massan hos t.ex. Opus 3 Cantus, Bergmann, Air Tangent tror jag är rätt liten. Att de resonansfrekvenserna inte sammanfaller borde vara en fördel.

music4ever skrev:
RogerGustavsson skrev:Eftersom en hel del finns återutgivet på t.ex. CD eller finns tillgängligt på strömmande tjänster ska det till en rätt stor och udda vinylsamling för att motivera inköp av superdyra skivspelare. Visst, skulle inte tacka nej till en välfungerande spelare från t.ex. Bergmann om jag slapp betala för den....

Well, man kan ha en massa utgåvor som inte finns på CD. Man kan ha många utgåvor som låter bättre än CD-utgåvan. Oavsett så kan den spelaren användas i fler timmar per år än de flesta lägger på sin båt per år.

Javisst, det är lite beroende på vilka genre man lyssnar på. Klassiskt och jazz är ofta bättre på CD än gamla LP. Tunt ljudande populär* musik från 70-talet är heller inte alltid kul om man saknar tonkontroller i någon form. Jag har säkert några hundratal LP som inte finns utgivna på modernare media.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-04 12:14

Onödigt liten massa ger mycket större problem med tangentialarmar.

Sen skulle jag personligen säga att behållningen med att spela vinyl är för min del just de äldre klassiska och jazzskivor som finns.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2020-12-04 20:29

olaume skrev:I teorin är ju tangentialarm det idealiska. Det är så skivan är graverad. Inget vinkelfel alls. I praktiken har det fungerat sådär. Vissa inte alls. B&O fungerar onekligen men har en del andra problem, inte minst att pickuperna inte tillverkas längre. Finns det någon tangentialspelare som är riktigt pålitlig och ger minst lika bra ljud som en spelare med bra radial arm?

Den här har jag hört hemma hos en forumkamrat
Lät utmärkt i hans anläggning.
Jag har inte provat den i min anläggning dock.
Prisvärd. Tror i den här prisklassen är den svårslagen

https://www.ljudshopen.se/produkt/opus- ... nuo-mk-ii/

Jag betalar gladeligen för en högpresterande grammofon och phonogramförstärkare.

Eftersom jag vill ha den bästa tillgängliga utgåvan av musik som är viktig för mig;
skillnaden på master på Bowies ”the Next Day” mellan CD och grammofonskiva motiverar ett köp.
Det finns många andra exempel.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-04 20:39

Testen på den länk du anger säger:

Specifikation:

* 2 channel D/A converter
* Direct link to the computer via USB
* 24 Bit / 96 kHz, 192 kHz possible at 48 kHz bandwidth
* total Jitter immunity with Benchmark
* phase accurate UltraLock technology
* S/N 116 dB(a) @ 48 kHz
* THD+N=-107dB (0,00045%) @ -3dBFS bitrate and frequenzy independent
digital input switchable
* high level output (+4dBu and +29dBu max outputlevel) variable or to be calibrated, also -10 dB (+17dBu max outputlevel ) RCA outputs,
* de-emphasis for 44.1-96 kHz when pre-emphasis-bit is set
* headamp with 0,0003% THD @ 60 OHM
* internal powersupply with very wide range
* The USB input is compatible with Windows Vista/XP/2000 and Mac OS X, and does not require driver installation or system configuration.

Läs mer på: http://www.continuo.se

Det är ju helt galet och på http://www.continuo.se finns ingen information om den skivspelaren. Misstänker att den inte längre tillverkas. Är det någon som vet?

Givetvis kan det finnas utgåvor av framförallt hårt mastrad populärmusik (pop/rock räknar jag dit) som låter "bättre" på gamla utgivningar. Dock varierar ibland vinylutgåvorna rejält beroende på utgivningsland.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2020-12-04 20:50, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-12-04 20:50

Harryup skrev:Sen skulle jag personligen säga att behållningen med att spela vinyl är för min del just de äldre klassiska och jazzskivor som finns.

Du avser förstås sådana skivor som inte finns på cd? Just jazz och klassiskt är musik som verkligen låter kompaktskivan komma till sin rätt med sin störningsfria avspelning. Annorlunda uttryckt: jag skulle aldrig komma på tanken att spela en skiva med klassisk musik på vinyl om motsvarande inspelning fanns på cd. Den kan till och med vara något mer processerad och ändå vara att föredra.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-04 20:54

PekkaJohansson skrev:
Harryup skrev:Sen skulle jag personligen säga att behållningen med att spela vinyl är för min del just de äldre klassiska och jazzskivor som finns.

Du avser förstås sådana skivor som inte finns på cd? Just jazz och klassiskt är musik som verkligen låter kompaktskivan komma till sin rätt med sin störningsfria avspelning. Annorlunda uttryckt: jag skulle aldrig komma på tanken att spela en skiva med klassisk musik på vinyl om motsvarande inspelning fanns på cd. Den kan till och med vara något mer processerad och ändå vara att föredra.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det är så jag ser det också. Det finns givetvis alldeles för många dåligt ljudande CD-utgåvor av äldre inspelningar också man för leta lite. Rätt märkligt hur bra många inspelningar från sent 50-tal kan låta.

JM

Inläggav JM » 2020-12-04 21:28

I förådet står står två gamla Revox grammofoner med tangentialarm som behöver lite kärlek. En B290 och en B295. Tacksam för tips på kunnig hjälp samt tips på passande pickup. Till vardagas blir det Thorens TD125 II med en SME 3009/II. Även här kan tips på välljudande pickup till humant pris sitta fint. Har inte köpt LP sedan CDn kom. Grammofonen är bara till för mina tidiga ej sönderspelade LPn. Märkligt hur många speciella minnen finns associerade med vissa inspelningar.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-12-04 22:57

Harryup skrev:JA, solklart. Skulle gärna se en fungerande t.ex. magnetisk dämpning som gick att finjustera.
Personligen så föredrar jag kullager armar alla dagar i veckan om det inte är tal om de absolut allra bästa armarna men väldigt välmatchande pickuper.

Då har du och Morello helt olika åsikter än Dynavector, där ansågs det vara oproblematiskt med hög massa i horisontalled. Och argumenten låter rimliga.
Vad är det för resonanser som ska finnas i denna ledd som ni är oroliga för?
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-04 23:53

Jag är inte orolig för resonanser. Men jag vet att det är kinkigt hur man väljer pickuper till luftlagrade armar i synnerhet om de är korta och lätta. Men förstås så får de ju inte vara för tunga heller i förhållande till nålarmens styvhet i upphängningen.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2020-12-05 00:11

RogerGustavsson skrev:Testen på den länk du anger säger:

Specifikation:

* S/N 116 dB(a) @ 48 kHz
digital input switchable
* high level output (+4dBu and +29dBu max outputlevel) variable or to be calibrated, also -10 dB (+17dBu max outputlevel ) RCA outputs,
* The USB input is compatible with Windows Vista/XP/2000 and Mac OS X, and does not require driver installation or system configuration.

Det är ju helt galet och på http://www.continuo.se finns ingen information om den skivspelaren. Misstänker att den inte längre tillverkas. Är det någon som vet?

Givetvis kan det finnas utgåvor av framförallt hårt mastrad populärmusik (pop/rock räknar jag dit) som låter "bättre" på gamla utgivningar. Dock varierar ibland vinylutgåvorna rejält beroende på utgivningsland.

Jag såg specarna oxå.
Taskig ordning på hemsidan måste man väl ändå tycka.

Men continuo/cantus verkar vara köpbar.
Går att lägga i kundkorgen. Sen gick jag inte längre. :wink:

The Next Day är ett album med utgivningsår 2013.
Cd mastern är komprimerad och distad påtagligt medans vinylmastern är betydligt mer dynamisk och välljudande.
Min vinyl är köpt samma dag den kom ut. Välgjord, tyst och fin.
Kan inte svara på hur senare utgåvor låter. Troligtvis sämre.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2020-12-05 00:11

RogerGustavsson skrev:Testen på den länk du anger säger:

Specifikation:

* S/N 116 dB(a) @ 48 kHz
digital input switchable

Jag såg specarna oxå.
Taskig ordning på hemsidan måste man väl ändå tycka.

Men continuo/cantus verkar vara köpbar.
Går att lägga i kundkorgen. Sen gick jag inte längre. :wink:

The Next Day är ett album med utgivningsår 2013.
Cd mastern är komprimerad och distad påtagligt medans vinylmastern är betydligt mer dynamisk och välljudande.
Min vinyl är köpt samma dag den kom ut. Välgjord, tyst och fin.
Kan inte svara på hur senare utgåvor låter. Troligtvis sämre.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-12-06 09:56

Jag vet inte om skivspelaren och armen med rötter i Bo Hanssons ideer tillverkas längre. Här är snickeriet som hade lite produktion. Om snickeriet finns kvar kan man ju ringa om man är intresserad.

http://54e47b5f0a89a-cantus.se.sitebuilder.loopia.com/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-06 10:28

Verkar som Håkan Agborg innehavare av Nykroppa Snickeri avled för tre år sedan. Hemsidan för snickeriet är nedstängd.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2020-12-06 11:25

Begriper inte varför ni krånglar till det. :?

Ljudshopen.Skellefteå. Öppnar imorgon kl 1100.
Ring eller maila.

https://www.ljudshopen.se/

Om man söker på deras hemsida får man fram:

https://www.ljudshopen.se/?s=Continuo&post_type=product

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-12-06 11:47

RogerGustavsson skrev:Verkar som Håkan Agborg innehavare av Nykroppa Snickeri avled för tre år sedan. Hemsidan för snickeriet är nedstängd.

Det är bara att beklaga

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-06 12:47

Den här går ju att köpa om man vill ha tangentialarm

https://www.ljudshopen.se/produkt/clearaudio-statement-v2/

Fast den verkar inte vara luftlagrad, men man kan inte få allt.
Bilagor
statement.png
statement.png (99.96 KiB) Visad 2104 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-12-06 16:01

Den här fick bra kritik på sin tid...

Bild

Om vi nu ändå ska frossa i dyrgripar, denna kostar 460.000 - pund.

Bild

/ B

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-12-06 20:27

Harryup skrev:Jag är inte orolig för resonanser. Men jag vet att det är kinkigt hur man väljer pickuper till luftlagrade armar i synnerhet om de är korta och lätta. Men förstås så får de ju inte vara för tunga heller i förhållande till nålarmens styvhet i upphängningen.

Fast då var ju inte problemet hög massa i sidled utan låg i höjdled.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-06 20:29

Bill50x skrev:Den här fick bra kritik på sin tid...

[ Bild ]

Om vi nu ändå ska frossa i dyrgripar, denna kostar 460.000 - pund.

[ Bild ]

/ B

Ser ut som att den är byggd på ett LACK-bord :) o så ska det så klart vara för bästa ljud.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-06 20:58

Vinylcalle skrev:
Harryup skrev:Jag är inte orolig för resonanser. Men jag vet att det är kinkigt hur man väljer pickuper till luftlagrade armar i synnerhet om de är korta och lätta. Men förstås så får de ju inte vara för tunga heller i förhållande till nålarmens styvhet i upphängningen.

Fast då var ju inte problemet hög massa i sidled utan låg i höjdled.

Med kort arm, ja. Men det hindrar ju fortfarande inte släden för kunna att ge en ostabil bas. Så även med normal längd är det inte så att man kan välja vilken pickup som helst om man inte kan ge en viss dämpning i sidled.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-06 21:07

700_684opus3continuo[1].jpg
700_684opus3continuo[1].jpg (105.43 KiB) Visad 2028 gånger

Hur får man ordning på det där? Det ser ut som att kabeln avgör lättrörligheten i sidled. Inte bara dess styvhet teoretiskt, utan även hur den råkar vara böjd. Och inte bara det, utan hur den råkar vara böjd i varje läge för pickupen längs traversen. Och inte bara det, utan även huruvida kabeln ligger an mot plinten eller ej. Och inte bara det, utan även med vilken kraft den ligger an mot plinten.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-06 22:40

Absolut. Helt rätt. Plus att styrkan är inte heller att spela buckliga skivor med kort arm. Nu bör man ju alltid undvika buckliga skivor i mesta möjliga mån men det går inte riktigt alltid.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-06 22:49

Kanske en enklare metod för att spisa lite musik vore att köra med CD-spelare eller streama...
:D

Men teknikern som söker utmaningar kanske hellre ger sig fasen på att få till det med krångliga metoder än han väljer en enkel?
"Det SKA gå!!"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-12-07 01:28

Strmbrg skrev:Kanske en enklare metod för att spisa lite musik vore att köra med CD-spelare eller streama...

Men teknikern som söker utmaningar kanske hellre ger sig fasen på att få till det med krångliga metoder än han väljer en enkel?
"Det SKA gå!!"

Precis! Du har fattat helt rätt att det är det som är tjusningen med grammofonspelning. 8)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-07 01:30

Ett par gånger om året drar jag igång den gamla svarven och tycker att det är lite skoj att lira svarta skivor, men det brukar gå över rätt fort.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-07 08:56

Jag köpte en Continuo-sats med tallrik, lager och motor av Bosse Hansson runt 1998. Kvalitetsproblemen var gigantiska, men Hansson är/var en reko karl och löste det med nya delar. Dock är precisionen i lager och tallrik samt motortrissa kanske inte helt lämplig för anspråksfull hifi - diplomatiskt uttryckt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2020-12-07 11:44

Jag vet inte om jag har missat något.... en av mina grammofoner har en arm som går rätt i mot centrum är inte det en tangentialarm?
Det är väl en alldeles för billig kanske......En Technics SL-6
En annan som jag tycker är häftig är Sharps bärbara också med en vad jag fattar med tangentialarm eller två genom att den kör båda sidor...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2020-12-07 12:37

Morello skrev:Jag köpte en Continuo-sats med tallrik, lager och motor av Bosse Hansson runt 1998. Kvalitetsproblemen var gigantiska, men Hansson är/var en reko karl och löste det med nya delar. Dock är precisionen i lager och tallrik samt motortrissa kanske inte helt lämplig för anspråksfull hifi - diplomatiskt uttryckt.

Bosse Hansson var väl inte känd för att vara suverän finmekaniker. De nya varianterna som är tillverkade av andra i hans fotspår vet jagi icke något om byggkvaliten. Men lyssnat på en från det värmländska snickeriet. Vill inte minnas att den lät dåligt.

Jag har ju inte inte drömt om någon tangentialarm. Mera om någon maskin med både lång och kort arm. Nu fungerar inte huvudspelaren alls.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-12-07 13:08

Tangentialarm är ett dyrt och komplext sätt att lösa ett nästan obefintligt problem. Det hindrar inte att det finns läckra spelare med sådana armar, tex den snyggt designade B&O.

/ B

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-07 13:22

Exakt. Man löser på ett mycket komplicerat sätt ett försumbart "problem" och skapar i den processen 10 verkliga problem. Hifi i ett nötskal och jag känner inte till något annat teknikområde där det går till på det här sättet.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-07 13:49

Morello skrev:Jag köpte en Continuo-sats med tallrik, lager och motor av Bosse Hansson runt 1998. Kvalitetsproblemen var gigantiska, men Hansson är/var en reko karl och löste det med nya delar. Dock är precisionen i lager och tallrik samt motortrissa kanske inte helt lämplig för anspråksfull hifi - diplomatiskt uttryckt.

Det har vi haft uppe tidigare och jag känner till två fall där detta har framkommit, testen i danska High Fidelity klagade på samma sak. Har också en bekant som gjort samma erfarenhet av den bristande precisionen och han blev inte bra bemött av Bosse.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-07 14:37

I-or skrev:Exakt. Man löser på ett mycket komplicerat sätt ett försumbart "problem" och skapar i den processen 10 verkliga problem. Hifi i ett nötskal och jag känner inte till något annat teknikområde där det går till på det här sättet.

Helt enig!
Det som däremot är värt en massa teknikfnul och pengar är att komma tillrätta med distorsion på elnätet!
:lol:
Obs! Självironi.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-08 23:45

Ifråga om resonanser spelar det givetvis ingen roll hur lagringen är beskaffad. För övrigt är det för konventionella armar inte massan som är väsentlig, utan tröghetsmomentet. Detta gäller även tangentialarmar för den vertikal resonansmoden. För den horisontella moden är det förstås bara massan som räknas eftersom alla delar av armen får samma hastighet.

Korta armar medför andra problem, nämligen att VTA blir mer och mer beroende av skivans tjocklek och planhet ju kortare armen är. Avvikelser från korrekt VTA är mycket vanligt bland framförallt exotiska nålmikrofoner med rörlig spole och medför ovillkorligen kraftig distorsion även vid relativt små vinkelfel.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-12-09 01:05

Strmbrg skrev: Det som däremot är värt en massa teknikfnul och pengar är att komma tillrätta med distorsion på elnätet!

Men utan kryobehandlade kabellyftare gör inte ens så viktiga insatser någon skillnad värd namnet!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-09 09:35

I-or skrev:Exakt. Man löser på ett mycket komplicerat sätt ett försumbart "problem" och skapar i den processen 10 verkliga problem. Hifi i ett nötskal och jag känner inte till något annat teknikområde där det går till på det här sättet.

Pecis, inom audio finns en märklig fäbless för det irrationella och konstiga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-09 16:48

+ ungefär 100.

Jag brukar fråga tangentialarmsanhängare om de kan beskriva hur (det nu så hemska) vinkelfelet låter. Hittils inget svar. Men nu kanske?

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2020-12-11 22:47

Revox. Överkomliga, men svåra att ställa in.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-12 13:11

Har sett en del artiklar om Revox-spelarna, en del negativt men det kom ut en specialare från Benz (pickuptillverkaren) i slutet av 80-talet där en del hade förbättrats, framförallt tonarmen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-12 13:19

RJohan skrev:

+ ungefär 100.

Jag brukar fråga tangentialarmsanhängare om de kan beskriva hur (det nu så hemska) vinkelfelet låter. Hittils inget svar. Men nu kanske?

Det låter framförallt ännu sämre när man närmar sig innerspåret.
Men eftersom folk så ofta håller på med gamla pickuper som i jämförelse med moderna pickuper spårar uselt så finns det inget man vinner på att hålla på med att trassla med gamla inte särskilt bra skivspelare. Finns ingen magi, bara mekanisk precision.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-12 19:19

Vinkelfelet ska ställas mot den mycket större trögheten man får i horisontalled med tangentialarmar, där hela arm/pickup-systemet måste parallellförskjutas vid horisontella rörelser, vilket Morello har poängterat flera gånger ovan.

Den horisontella mobiliteten ("rörligheten" med enheten m/s/N eller inversen till mekanisk impedans) blir mycket lägre för en tangentialarm, vilket försämrar spårningsförmågan betydligt mer än vinsten i att reducera det närmast försumbara maximala vinkelfelet* om någon grad eller så för en någorlunda lång radiell tonarm. Detta alltså utöver de vertikala problem som kort armlängd för med sig.

Ett litet räkneexempel enligt uttrycket nedan visar att med ett vinkelfel om 0,5 grader i innerspår erhåller man ca 0,2 % andratonsdistorsion från vinkelfelet (5 cm/s nålspetshastighet), vilket är försumbart relativt andra distorsionsmekanismer som under samma förutsättningar typiskt ger ca 3 % THD. (I ytterspår vid 0,5 cm/s nålspetshastighet kan man komma ned i ca 0,5 % THD.)

Återigen, ingenjörsmässighet är inte hifis starka sida.

gi.gif
gi.gif (6.24 KiB) Visad 2315 gånger

*En del tonarmsgeometrier har t.o.m. i princip noll vinkelfel i innerspår, vilket kan vara klokt för att minimera vinkelfelsdistorsionen som uppvisar invers proportionalitet mot radien enligt uttrycket ovan.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2020-12-13 03:51

Harryup skrev:
RJohan skrev:

+ ungefär 100.

Det låter framförallt ännu sämre när man närmar sig innerspåret.
Men eftersom folk så ofta håller på med gamla pickuper som i jämförelse med moderna pickuper spårar uselt så finns det inget man vinner på att hålla på med att trassla med gamla inte särskilt bra skivspelare. Finns ingen magi, bara mekanisk precision.

Ytterligare ett märkligt uttalande. "Gamla" pickuper dvs. ifrån 70-80 talet (äldre än så är det få som har) spårar snarast bättre än moderna pickuper.
Däremot låter oftast modernare fina pickuper bättre.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-13 04:43

Vi har olika åsikter och erfarenheter i frågan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-12-13 13:37

I-or skrev:En del tonarmsgeometrier har t.o.m. i princip noll vinkelfel i innerspår, vilket kan vara klokt för att minimera vinkelfelsdistorsionen som uppvisar invers proportionalitet mot radien enligt uttrycket ovan.

Såvitt jag förstår så kan man (och har) två nollgenomgångar utmed spelytan. Genom att styra avståndet mellan tallriks- och armlager samt pickupens vridning i horisontalläge så bestämmer man var dessa nollgenomgångar ska vara. Med tanke på den lägre hastigheten och mindre radien i innerspår och svårigheten att hålla nivå och frekvensgång så lägger man den ena nollgenomgången ganska nära slutet på skivan, typiskt 66 mm från spindelcentrum (om jag minns rätt, den andra nollan vid kanske 121 mm?). Det är med andra ord försumbara vinkelfel där det spelar roll. Med tangentialarmar löser man möjligen problemet med varierande vinkelfel utmed skivytan men introducerar mängder med andra problem - till en hög kostnad. Nu är riktigt bra radiella armar inte heller speciellt billiga men de är åtminstone någorlunda enkla att hantera.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-12-13 13:40

Varför flytta armen - kan man inte flytta skivtallriken istället - borde vara lättare att flytta något tyngre på ett stabilt sätt?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-13 13:47

Nattlorden skrev:Varför flytta armen - kan man inte flytta skivtallriken istället - borde vara lättare att flytta något tyngre på ett stabilt sätt?

Redan gjort av Nakamichi ingen total säljsuccé. Även om det bara var för att centrera skivor så är det svårt att få sådan mekanik tyst.

Wetterstad

Inläggav Wetterstad » 2020-12-13 13:54

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-12-13 15:23

Wetterstad skrev:Transcriptor Transcriber:
https://www.youtube.com/watch?v=IQ_r0Vk9Ct8&feature=youtu.be

Där är den! Undrar hur snabb den är om man har en ocentrerad skiva?

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-13 16:07

I-or skrev:Vinkelfelet ska ställas mot den mycket större trögheten man får i horisontalled med tangentialarmar, där hela arm/pickup-systemet måste parallellförskjutas vid horisontella rörelser, vilket Morello har poängterat flera gånger ovan.

Den horisontella mobiliteten ("rörligheten" med enheten m/s/N eller inversen till mekanisk impedans) blir mycket lägre för en tangentialarm, vilket försämrar spårningsförmågan betydligt mer än vinsten i att reducera det närmast försumbara maximala vinkelfelet* om någon grad eller så för en någorlunda lång radiell tonarm. Detta alltså utöver de vertikala problem som kort armlängd för med sig.

Ett litet räkneexempel enligt uttrycket nedan visar att med ett vinkelfel om 0,5 grader i innerspår erhåller man ca 0,2 % andratonsdistorsion från vinkelfelet (5 cm/s nålspetshastighet), vilket är försumbart relativt andra distorsionsmekanismer som under samma förutsättningar typiskt ger ca 3 % THD. (I ytterspår vid 0,5 cm/s nålspetshastighet kan man komma ned i ca 0,5 % THD.)

Återigen, ingenjörsmässighet är inte hifis starka sida.

gi.gif

*En del tonarmsgeometrier har t.o.m. i princip noll vinkelfel i innerspår, vilket kan vara klokt för att minimera vinkelfelsdistorsionen som uppvisar invers proportionalitet mot radien enligt uttrycket ovan.

Utmärkt presenterat!

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-13 16:13

Bill50x skrev:
Wetterstad skrev:Transcriptor Transcriber:
https://www.youtube.com/watch?v=IQ_r0Vk9Ct8&feature=youtu.be

Där är den! Undrar hur snabb den är om man har en ocentrerad skiva?

/ B

Sån har jag träffat på i en HiFi-butik på Malmaskillnadsgatan 1978. Minns det som en hel del pill med knappar fram och tillbaka innan locket med armen kunde sänkas.

Den måste väl fungera som alla andra tangentialare med aktiv förflyttning. Servomotorn flyttar bara armen inåt i små steg, utåt bryr man sej inte om. Alltså armen är fortfarande lagrad för en fri rörelse i sidled. Eller?

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-13 16:21

Harryup skrev:
Nattlorden skrev:Varför flytta armen - kan man inte flytta skivtallriken istället - borde vara lättare att flytta något tyngre på ett stabilt sätt?

Redan gjort av Nakamichi ingen total säljsuccé. Även om det bara var för att centrera skivor så är det svårt att få sådan mekanik tyst.

Nä, nu tror jag du fått det lite om bakfoten. Centreringen skedde m.h.a. en extra arm FÖRE den egentliga avspelningen. Sen var skivan alltså centerad och servomotererna rörde sej inte under den egentliga avspelningen på vanligt vis. Lite ironiskt att det var från en Japansk tillverkare, där kan de ju pressa tysta, centrerade och platta skivor.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-13 17:07

RJohan skrev:
Harryup skrev:

Nä, nu tror jag du fått det lite om bakfoten. Centreringen skedde m.h.a. en extra arm FÖRE den egentliga avspelningen. Sen var skivan alltså centerad och servomotererna rörde sej inte under den egentliga avspelningen på vanligt vis. Lite ironiskt att det var från en Japansk tillverkare, där kan de ju pressa tysta, centrerade och platta skivor.

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-13 17:30

Själv är jag lite svag för denna.

. . . trots att jag vet att det finns kanske mer välljudande pickuper som inte går att använda på B&O och även bättre hela skivspelarsystem.

Den har något visst.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2020-12-13 18:30

Om vinkelfelet vore ett stort problem borde man med en radialarm uppleva att det låter mycket bättre vid de två nollpunkterna där vinkelfelet är noll (om allt är rätt inställt). I vart fall gör inte jag det och har kommit till slutsatsen att tangentialarmar är en dyr och krånglig lösning på ett mycket litet problem. Vissa tillverkare - Yamaha och VivLab drar jag mig till minnes - drar dessutom slutsatsen att lösningen för att komma minska vinkelfelet för radialarmar, dvs. snedställt tonarmsskal, skapar mer problem i form av sidkrafter (skating), som är värre än det vinkelfel man försöker lösa och accepterar hellre ett större vinkelfel. Vinkelfelet lär ska ge ganska "snäll" distorsion.

Kanske. Men det finns säkert nån ingenjör på forumet som kan förklara. En välrepresenterad yrkeskategori på faktiskt.io.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2020-12-13 18:36

petersteindl skrev:Själv är jag lite svag för denna.

[ YouTube ]

. . . trots att jag vet att det finns kanske mer välljudande pickuper som inte går att använda på B&O och även bättre hela skivspelarsystem.

[ YouTube ]

Den har något visst.

Mvh
Peter

Svårartad vill-ha-känsla! Som tur är säljer Soundsmith tre olika kompatibla pickuper: https://www.sound-smith.com/lookup/bo-cartridges/135. Men det är klart, det går nog att få mer välljudande vinylsystem för billigare peng - men knappast snyggare!
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-13 18:37

Jag har ju några stycken Beogram. De två som är "bäst" innan den där pånyttfödda enligt de som sysslat med dem är andra generationens 4000. Den allra första var väldigt komplicerad och sedan kom Beogram 6000 (avsedd för CD4-quadrophonin) och 4002 (stereo). Jag har en av varje. 6000 har inbyggd RIAA och CD4-dekoder. 4002 är samma maskin utan RIAA och dekoder. Dessa två var fortfarande rätt komplicerade och följdes upp med förenklade modeller där tallriken var lättare, lagret var klenare och motorn bytt. Jo, det är lite knepigt med pickuper och B&O sålde rättigheterna till Soundsmith, inte billigt. Det är min avsikt att se över åtminstone en av mina två. CD4 är ju inte aktuellt men det vore förstås trevligt med inbyggd RIAA. Dock ser den inte så kul ut.

RIAA-CD4.jpg
RIAA-CD4.jpg (1.18 MiB) Visad 2150 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-13 18:48

Bill50x skrev:
I-or skrev:En del tonarmsgeometrier har t.o.m. i princip noll vinkelfel i innerspår, vilket kan vara klokt för att minimera vinkelfelsdistorsionen som uppvisar invers proportionalitet mot radien enligt uttrycket ovan.

Såvitt jag förstår så kan man (och har) två nollgenomgångar utmed spelytan. Genom att styra avståndet mellan tallriks- och armlager samt pickupens vridning i horisontalläge så bestämmer man var dessa nollgenomgångar ska vara. Med tanke på den lägre hastigheten och mindre radien i innerspår och svårigheten att hålla nivå och frekvensgång så lägger man den ena nollgenomgången ganska nära slutet på skivan, typiskt 66 mm från spindelcentrum (om jag minns rätt, den andra nollan vid kanske 121 mm?). Det är med andra ord försumbara vinkelfel där det spelar roll. Med tangentialarmar löser man möjligen problemet med varierande vinkelfel utmed skivytan men introducerar mängder med andra problem - till en hög kostnad. Nu är riktigt bra radiella armar inte heller speciellt billiga men de är åtminstone någorlunda enkla att hantera.

/ B

Stämmer bra även om olika armar har varierande nollgenomgångspunkter. Det är, precis som du skriver, så att den andra nollgenomgången i vinkelfelet inte är lika viktig som den som ligger nära innerspår eftersom radien är större här och att man därför kan acceptera ett större vinkelfel med samma vinkelfelsdistorsion (se uttrycket ovan).

I övrigt blir detta lätt en uppvisning i teoretiskt trams. Det är inte helt enkelt att montera pickupen med en noggrannhet om, säg, +/- 0,25 grader och man kan också undra hur nära perfekt geometri pickupen faktiskt ligger med praktiska produktionstoleranser. För att minimera vinkelfelsdistorsionen måste man mäta med testskiva och ompositionera pickupen i en iterativ process och hur många vinylfanatiker orkar med detta?

Hur som helst leder knappast ett vinkelfel som inkluderar montage- och produktionstoleranser till annat än försumbar distorsion med någorlunda noggrann montering eftersom man måste upp i ett par grader innan man närmar sig distorsionsgolvet för vinyl.
Senast redigerad av I-or 2020-12-13 18:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-13 18:51

RogerGustavsson skrev:Jag har ju några stycken Beogram. De två som är "bäst" innan den där pånyttfödda enligt de som sysslat med dem är andra generationens 4000. Den allra första var väldigt komplicerad och sedan kom Beogram 6000 (avsedd för CD4-quadrophonin) och 4002 (stereo). Jag har en av varje. 6000 har inbyggd RIAA och CD4-dekoder. 4002 är samma maskin utan RIAA och dekoder. Dessa två var fortfarande rätt komplicerade och följdes upp med förenklade modeller där tallriken var lättare, lagret var klenare och motorn bytt. Jo, det är lite knepigt med pickuper och B&O sålde rättigheterna till Soundsmith, inte billigt. Det är min avsikt att se över åtminstone en av mina två. CD4 är ju inte aktuellt men det vore förstås trevligt med inbyggd RIAA. Dock ser den inte så kul ut.

RIAA-CD4.jpg

Sådana där gamla kretskort är vackra med sina oregelbundna ledningsbanor. Konstnärligt på något vis, de har inte fallit offer för den linjalräta tyrrannin.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-12-13 18:55

I-or skrev:Det är inte helt enkelt att montera pickupen med en noggrannhet om, säg, +/- 0,25 grader och man kan också undra hur nära perfekt geometri pickupen faktiskt ligger med praktiska produktionstoleranser. För att minimera vinkelfelsdistorsionen måste man mäta med testskiva och ompositionera pickupen i en iterativ process och hur många vinylfanatiker orkar med detta?

Jag har frågat tillverkare vilka toleranser man har vid tillverkningen utan att få svar. När man ser inställningsmallar och artiklar om hur man ska ställa in blir man fundersam. Det är lite fluktande på pickuphus och liknande som gäller. Det är ju skrattretande! Hur mäter man ens precisionen med vilken nålspetsen monteras på nålarmen? Hur pickuphuset förhåller sig till nålspetsen kan vara helt godtyckligt.

jonasp skrev:Sådana där gamla kretskort är vackra med sina oregelbundna ledningsbanor. Konstnärligt på något vis, de har inte fallit offer för den linjalräta tyrrannin.

Du kanske vill se baksidan också? Sitter en mängd elektrolyter på det där kortet som förmodligen kan behöva bytas efter ca 45 år.
Senast redigerad av RogerGustavsson 2020-12-13 19:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-13 18:57

mhr1229 skrev:Om vinkelfelet vore ett stort problem borde man med en radialarm uppleva att det låter mycket bättre vid de två nollpunkterna där vinkelfelet är noll (om allt är rätt inställt). I vart fall gör inte jag det och har kommit till slutsatsen att tangentialarmar är en dyr och krånglig lösning på ett mycket litet problem. Vissa tillverkare - Yamaha och VivLab drar jag mig till minnes - drar dessutom slutsatsen att lösningen för att komma minska vinkelfelet för radialarmar, dvs. snedställt tonarmsskal, skapar mer problem i form av sidkrafter (skating), som är värre än det vinkelfel man försöker lösa och accepterar hellre ett större vinkelfel. Vinkelfelet lär ska ge ganska "snäll" distorsion.

Kanske. Men det finns säkert nån ingenjör på forumet som kan förklara. En välrepresenterad yrkeskategori på faktiskt.io.

Exakt, i praktiken kan man försumma vinkelfelen så länge som de är av rimlig storlek. Vinylavspelning har helt enkelt inte den upplösningen att man kan notera detta "problem" och eventuella försök att bli av med det skapar lätt värre svårigheter.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-12-13 19:46

1752816253_GarrardZero01.thumb.jpg.74aad757aa73a1d5be4634378bb41cd8.jpg
1752816253_GarrardZero01.thumb.jpg.74aad757aa73a1d5be4634378bb41cd8.jpg (151.76 KiB) Visad 2125 gånger

1202952924_GarrardZero02.thumb.jpg.131155969a26b6a1c0bc6279872edc05.jpg
1202952924_GarrardZero02.thumb.jpg.131155969a26b6a1c0bc6279872edc05.jpg (157.46 KiB) Visad 2125 gånger

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-14 20:39

RogerGustavsson skrev:Du kanske vill se baksidan också? Sitter en mängd elektrolyter på det där kortet som förmodligen kan behöva bytas efter ca 45 år.

Om du ändå ska rota med grejorna så gärna, men gör dig inget extra besvär för min skull! :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2020-12-15 02:08

Vinylcalle skrev:

Mvh Carl

Ja, men ganska lösbart. En teknik är att skilja resonanserna åt rejält genom olika effektiv massa. Ett annat är att dämpa den vertikala moden kraftigt med en paddel i ett bad av flytande silikon. Ingvar Öhman skrev för länge sedan en teknisk artikel i Musik och Ljudteknik om ett "reverserande" filter där luftlagrade tonarmar fick en egen funktion för bekämpning av typiska fel.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-15 09:15

Här är fler som funderar kring funktionen och prestandan på skivspelare

https://youtu.be/4-XdK8aq00g

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-15 10:02

DQ-20 skrev:
Vinylcalle skrev:

Mvh Carl

Ja, men ganska lösbart. En teknik är att skilja resonanserna åt rejält genom olika effektiv massa. Ett annat är att dämpa den vertikala moden kraftigt med en paddel i ett bad av flytande silikon. Ingvar Öhman skrev för länge sedan en teknisk artikel i Musik och Ljudteknik om ett "reverserande" filter där luftlagrade tonarmar fick en egen funktion för bekämpning av typiska fel.

/DQ-20

SMEs silikonbad är det värsta som finns ihop med rårivna morötter. Man häller i en olja som succesivt bearbetas till en pasta och man har ett bad som ändrar sin konsistens kontinuerligt. Började med att man gjorde SME III som i princip var en ersättare till SME II fast passande endast till OM40 Mk I och dylika pickuper som var utdöende. SME sneglade på Breuer när man gjorde badet. Bara det att Breuers bad fungerar helt annorlunda, där har man 2 ben med "fötter" varav en vilklad under "knät" så att den foten sitter i runt 30°-60°i förhållande till horisontalplanet. SME hade 3 olika grova paddlar utan motstånd i vertikalplanet om armen höjs. Dessutom var Breuers olja i princip som vatten och förblev så. Efter att Breuer arbetat med lagringen och dämpningen av armröret så slutade man med baljan.

/Harry

Återgå till Generellt om hifi