Moderator: Redaktörer
olaume skrev:I teorin är ju tangentialarm det idealiska. Det är så skivan är graverad. Inget vinkelfel alls. I praktiken har det fungerat sådär. Vissa inte alls. B&O fungerar onekligen men har en del andra problem, inte minst att pickuperna inte tillverkas längre. Finns det någon tangentialspelare som är riktigt pålitlig och ger minst lika bra ljud som en spelare med bra radial arm?
PerStromgren skrev:Jag kommer ihåg en Thorens med Rabco-arm, som en kompis hade. Finns inte Rabco längre?
olaume skrev:Jag har faktiskt en Beogram 5500 som jag ibland har roat mig med att jämföra med min Beogram RX2. Jag tror de spelarna har exakt samma drivverk och man kan skifta pickuperna mellan, så i princip är det då bara tonarmen som skiljer. Mitt intryck är faktiskt att musiken låter mer rättvänd med tangentialarm. Fast med tanke på hur litet vinkelfelet ändå är med radialarm, lutar jag åt att det intrycket snarare handlar om placebo. Däremot tycker jag även att tangentialarmen verkar gå aningen djupare i basen. Så strängt taget är den bättre, om den fungerar. Men det är just det som är kruxet. H/K:s tangentialspelare krånglar ohyggligt och inte ens kvalitetsmärket Revox lyckades få konstruktionen att fungera problemfritt. Tyvärr tycks det som att även B&O-spelarna med tangentialarm sliter nålarna snett. Jag har sett flera exempel på det och vet inte hur man ska ställa in dem för att komma ifrån det. Det kan möjligen bero på att armen flyttar sig stötvis när spelaren på något vis lyssnar in att det är dags, och att det därför blir större sidokrafter på nålen. Med tanke på hur svårt det är att hitta ny pickup till B&O är det förstås inte så lyckat. Så frågan kvarstår, finns det någon tangentialspelare som alltid levererar? Hur är Pioneer?


olaume skrev:Frågan är om det problem som tangentialarmen löser egentligen står i rimlig proportion till de problem som den skapar. De har ju i det närmaste försvunnit från marknaden. Men det kan förstås också bero på att vinylspelare i segmenten ovanför usb-spelare idag är en så liten marknad att det inte lönar sig att bygga annat än formulär 1A.
olaume skrev:Frågan är om det problem som tangentialarmen löser egentligen står i rimlig proportion till de problem som den skapar. De har ju i det närmaste försvunnit från marknaden. Men det kan förstås också bero på att vinylspelare i segmenten ovanför usb-spelare idag är en så liten marknad att det inte lönar sig att bygga annat än formulär 1A.
RogerGustavsson skrev:Eftersom en hel del finns återutgivet på t.ex. CD eller finns tillgängligt på strömmande tjänster ska det till en rätt stor och udda vinylsamling för att motivera inköp av superdyra skivspelare. Visst, skulle inte tacka nej till en välfungerande spelare från t.ex. Bergmann om jag slapp betala för den....
music4ever skrev:Jag har också tre st.
Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.
Vinylcalle skrev:Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.
Är det verkligen ett problem då?
Mvh Carl
Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.
music4ever skrev:RogerGustavsson skrev:Eftersom en hel del finns återutgivet på t.ex. CD eller finns tillgängligt på strömmande tjänster ska det till en rätt stor och udda vinylsamling för att motivera inköp av superdyra skivspelare. Visst, skulle inte tacka nej till en välfungerande spelare från t.ex. Bergmann om jag slapp betala för den....
Well, man kan ha en massa utgåvor som inte finns på CD. Man kan ha många utgåvor som låter bättre än CD-utgåvan. Oavsett så kan den spelaren användas i fler timmar per år än de flesta lägger på sin båt per år.
olaume skrev:I teorin är ju tangentialarm det idealiska. Det är så skivan är graverad. Inget vinkelfel alls. I praktiken har det fungerat sådär. Vissa inte alls. B&O fungerar onekligen men har en del andra problem, inte minst att pickuperna inte tillverkas längre. Finns det någon tangentialspelare som är riktigt pålitlig och ger minst lika bra ljud som en spelare med bra radial arm?
Specifikation:
* 2 channel D/A converter
* Direct link to the computer via USB
* 24 Bit / 96 kHz, 192 kHz possible at 48 kHz bandwidth
* total Jitter immunity with Benchmark
* phase accurate UltraLock technology
* S/N 116 dB(a) @ 48 kHz
* THD+N=-107dB (0,00045%) @ -3dBFS bitrate and frequenzy independent
digital input switchable
* high level output (+4dBu and +29dBu max outputlevel) variable or to be calibrated, also -10 dB (+17dBu max outputlevel ) RCA outputs,
* de-emphasis for 44.1-96 kHz when pre-emphasis-bit is set
* headamp with 0,0003% THD @ 60 OHM
* internal powersupply with very wide range
* The USB input is compatible with Windows Vista/XP/2000 and Mac OS X, and does not require driver installation or system configuration.
Läs mer på: http://www.continuo.se
Harryup skrev:Sen skulle jag personligen säga att behållningen med att spela vinyl är för min del just de äldre klassiska och jazzskivor som finns.
PekkaJohansson skrev:Harryup skrev:Sen skulle jag personligen säga att behållningen med att spela vinyl är för min del just de äldre klassiska och jazzskivor som finns.
Du avser förstås sådana skivor som inte finns på cd? Just jazz och klassiskt är musik som verkligen låter kompaktskivan komma till sin rätt med sin störningsfria avspelning. Annorlunda uttryckt: jag skulle aldrig komma på tanken att spela en skiva med klassisk musik på vinyl om motsvarande inspelning fanns på cd. Den kan till och med vara något mer processerad och ändå vara att föredra.
Med vänlig hälsning
Pekka
Harryup skrev:JA, solklart. Skulle gärna se en fungerande t.ex. magnetisk dämpning som gick att finjustera.
Personligen så föredrar jag kullager armar alla dagar i veckan om det inte är tal om de absolut allra bästa armarna men väldigt välmatchande pickuper.
RogerGustavsson skrev:Testen på den länk du anger säger:Specifikation:
* 2 channel D/A converter
* Direct link to the computer via USB
* 24 Bit / 96 kHz, 192 kHz possible at 48 kHz bandwidth
* total Jitter immunity with Benchmark
* phase accurate UltraLock technology
* S/N 116 dB(a) @ 48 kHz
* THD+N=-107dB (0,00045%) @ -3dBFS bitrate and frequenzy independent
digital input switchable
* high level output (+4dBu and +29dBu max outputlevel) variable or to be calibrated, also -10 dB (+17dBu max outputlevel ) RCA outputs,
* de-emphasis for 44.1-96 kHz when pre-emphasis-bit is set
* headamp with 0,0003% THD @ 60 OHM
* internal powersupply with very wide range
* The USB input is compatible with Windows Vista/XP/2000 and Mac OS X, and does not require driver installation or system configuration.
Läs mer på: http://www.continuo.se
Det är ju helt galet och på http://www.continuo.se finns ingen information om den skivspelaren. Misstänker att den inte längre tillverkas. Är det någon som vet?
Givetvis kan det finnas utgåvor av framförallt hårt mastrad populärmusik (pop/rock räknar jag dit) som låter "bättre" på gamla utgivningar. Dock varierar ibland vinylutgåvorna rejält beroende på utgivningsland.
RogerGustavsson skrev:Testen på den länk du anger säger:Specifikation:
* 2 channel D/A converter
* Direct link to the computer via USB
* 24 Bit / 96 kHz, 192 kHz possible at 48 kHz bandwidth
* total Jitter immunity with Benchmark
* phase accurate UltraLock technology
* S/N 116 dB(a) @ 48 kHz
* THD+N=-107dB (0,00045%) @ -3dBFS bitrate and frequenzy independent
digital input switchable
* high level output (+4dBu and +29dBu max outputlevel) variable or to be calibrated, also -10 dB (+17dBu max outputlevel ) RCA outputs,
* de-emphasis for 44.1-96 kHz when pre-emphasis-bit is set
* headamp with 0,0003% THD @ 60 OHM
* internal powersupply with very wide range
* The USB input is compatible with Windows Vista/XP/2000 and Mac OS X, and does not require driver installation or system configuration.
Läs mer på: http://www.continuo.se
Det är ju helt galet och på http://www.continuo.se finns ingen information om den skivspelaren. Misstänker att den inte längre tillverkas. Är det någon som vet?
Givetvis kan det finnas utgåvor av framförallt hårt mastrad populärmusik (pop/rock räknar jag dit) som låter "bättre" på gamla utgivningar. Dock varierar ibland vinylutgåvorna rejält beroende på utgivningsland.
RogerGustavsson skrev:Verkar som Håkan Agborg innehavare av Nykroppa Snickeri avled för tre år sedan. Hemsidan för snickeriet är nedstängd.



Harryup skrev:Jag är inte orolig för resonanser. Men jag vet att det är kinkigt hur man väljer pickuper till luftlagrade armar i synnerhet om de är korta och lätta. Men förstås så får de ju inte vara för tunga heller i förhållande till nålarmens styvhet i upphängningen.
Vinylcalle skrev:Harryup skrev:Jag är inte orolig för resonanser. Men jag vet att det är kinkigt hur man väljer pickuper till luftlagrade armar i synnerhet om de är korta och lätta. Men förstås så får de ju inte vara för tunga heller i förhållande till nålarmens styvhet i upphängningen.
Fast då var ju inte problemet hög massa i sidled utan låg i höjdled.
Strmbrg skrev:Kanske en enklare metod för att spisa lite musik vore att köra med CD-spelare eller streama...
Men teknikern som söker utmaningar kanske hellre ger sig fasen på att få till det med krångliga metoder än han väljer en enkel?
"Det SKA gå!!"
Morello skrev:Jag köpte en Continuo-sats med tallrik, lager och motor av Bosse Hansson runt 1998. Kvalitetsproblemen var gigantiska, men Hansson är/var en reko karl och löste det med nya delar. Dock är precisionen i lager och tallrik samt motortrissa kanske inte helt lämplig för anspråksfull hifi - diplomatiskt uttryckt.
Morello skrev:Jag köpte en Continuo-sats med tallrik, lager och motor av Bosse Hansson runt 1998. Kvalitetsproblemen var gigantiska, men Hansson är/var en reko karl och löste det med nya delar. Dock är precisionen i lager och tallrik samt motortrissa kanske inte helt lämplig för anspråksfull hifi - diplomatiskt uttryckt.
I-or skrev:Exakt. Man löser på ett mycket komplicerat sätt ett försumbart "problem" och skapar i den processen 10 verkliga problem. Hifi i ett nötskal och jag känner inte till något annat teknikområde där det går till på det här sättet.
Harryup skrev:Jag är inte orolig för resonanser. Men jag vet att det är kinkigt hur man väljer pickuper till luftlagrade armar i synnerhet om de är korta och lätta. Men förstås så får de ju inte vara för tunga heller i förhållande till nålarmens styvhet i upphängningen.
Strmbrg skrev: Det som däremot är värt en massa teknikfnul och pengar är att komma tillrätta med distorsion på elnätet!
I-or skrev:Exakt. Man löser på ett mycket komplicerat sätt ett försumbart "problem" och skapar i den processen 10 verkliga problem. Hifi i ett nötskal och jag känner inte till något annat teknikområde där det går till på det här sättet.
I-or skrev:Exakt. Man löser på ett mycket komplicerat sätt ett försumbart "problem" och skapar i den processen 10 verkliga problem. Hifi i ett nötskal och jag känner inte till något annat teknikområde där det går till på det här sättet.
RJohan skrev:I-or skrev:Exakt. Man löser på ett mycket komplicerat sätt ett försumbart "problem" och skapar i den processen 10 verkliga problem. Hifi i ett nötskal och jag känner inte till något annat teknikområde där det går till på det här sättet.
+ ungefär 100.
Jag brukar fråga tangentialarmsanhängare om de kan beskriva hur (det nu så hemska) vinkelfelet låter. Hittils inget svar. Men nu kanske?
Harryup skrev:RJohan skrev:I-or skrev:Exakt. Man löser på ett mycket komplicerat sätt ett försumbart "problem" och skapar i den processen 10 verkliga problem. Hifi i ett nötskal och jag känner inte till något annat teknikområde där det går till på det här sättet.
+ ungefär 100.
Jag brukar fråga tangentialarmsanhängare om de kan beskriva hur (det nu så hemska) vinkelfelet låter. Hittils inget svar. Men nu kanske?
Det låter framförallt ännu sämre när man närmar sig innerspåret.
Men eftersom folk så ofta håller på med gamla pickuper som i jämförelse med moderna pickuper spårar uselt så finns det inget man vinner på att hålla på med att trassla med gamla inte särskilt bra skivspelare. Finns ingen magi, bara mekanisk precision.
I-or skrev:En del tonarmsgeometrier har t.o.m. i princip noll vinkelfel i innerspår, vilket kan vara klokt för att minimera vinkelfelsdistorsionen som uppvisar invers proportionalitet mot radien enligt uttrycket ovan.
Nattlorden skrev:Varför flytta armen - kan man inte flytta skivtallriken istället - borde vara lättare att flytta något tyngre på ett stabilt sätt?
Wetterstad skrev:Transcriptor Transcriber:
https://www.youtube.com/watch?v=IQ_r0Vk9Ct8&feature=youtu.be
I-or skrev:Vinkelfelet ska ställas mot den mycket större trögheten man får i horisontalled med tangentialarmar, där hela arm/pickup-systemet måste parallellförskjutas vid horisontella rörelser, vilket Morello har poängterat flera gånger ovan.
Den horisontella mobiliteten ("rörligheten" med enheten m/s/N eller inversen till mekanisk impedans) blir mycket lägre för en tangentialarm, vilket försämrar spårningsförmågan betydligt mer än vinsten i att reducera det närmast försumbara maximala vinkelfelet* om någon grad eller så för en någorlunda lång radiell tonarm. Detta alltså utöver de vertikala problem som kort armlängd för med sig.
Ett litet räkneexempel enligt uttrycket nedan visar att med ett vinkelfel om 0,5 grader i innerspår erhåller man ca 0,2 % andratonsdistorsion från vinkelfelet (5 cm/s nålspetshastighet), vilket är försumbart relativt andra distorsionsmekanismer som under samma förutsättningar typiskt ger ca 3 % THD. (I ytterspår vid 0,5 cm/s nålspetshastighet kan man komma ned i ca 0,5 % THD.)
Återigen, ingenjörsmässighet är inte hifis starka sida.
*En del tonarmsgeometrier har t.o.m. i princip noll vinkelfel i innerspår, vilket kan vara klokt för att minimera vinkelfelsdistorsionen som uppvisar invers proportionalitet mot radien enligt uttrycket ovan.
Bill50x skrev:Wetterstad skrev:Transcriptor Transcriber:
https://www.youtube.com/watch?v=IQ_r0Vk9Ct8&feature=youtu.be
Där är den! Undrar hur snabb den är om man har en ocentrerad skiva?
/ B
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Varför flytta armen - kan man inte flytta skivtallriken istället - borde vara lättare att flytta något tyngre på ett stabilt sätt?
Redan gjort av Nakamichi ingen total säljsuccé. Även om det bara var för att centrera skivor så är det svårt att få sådan mekanik tyst.
RJohan skrev:Harryup skrev:Nattlorden skrev:Varför flytta armen - kan man inte flytta skivtallriken istället - borde vara lättare att flytta något tyngre på ett stabilt sätt?
Redan gjort av Nakamichi ingen total säljsuccé. Även om det bara var för att centrera skivor så är det svårt att få sådan mekanik tyst.
Nä, nu tror jag du fått det lite om bakfoten. Centreringen skedde m.h.a. en extra arm FÖRE den egentliga avspelningen. Sen var skivan alltså centerad och servomotererna rörde sej inte under den egentliga avspelningen på vanligt vis. Lite ironiskt att det var från en Japansk tillverkare, där kan de ju pressa tysta, centrerade och platta skivor.
petersteindl skrev:Själv är jag lite svag för denna.[ YouTube ]
. . . trots att jag vet att det finns kanske mer välljudande pickuper som inte går att använda på B&O och även bättre hela skivspelarsystem.[ YouTube ]
Den har något visst.
Mvh
Peter
Bill50x skrev:I-or skrev:En del tonarmsgeometrier har t.o.m. i princip noll vinkelfel i innerspår, vilket kan vara klokt för att minimera vinkelfelsdistorsionen som uppvisar invers proportionalitet mot radien enligt uttrycket ovan.
Såvitt jag förstår så kan man (och har) två nollgenomgångar utmed spelytan. Genom att styra avståndet mellan tallriks- och armlager samt pickupens vridning i horisontalläge så bestämmer man var dessa nollgenomgångar ska vara. Med tanke på den lägre hastigheten och mindre radien i innerspår och svårigheten att hålla nivå och frekvensgång så lägger man den ena nollgenomgången ganska nära slutet på skivan, typiskt 66 mm från spindelcentrum (om jag minns rätt, den andra nollan vid kanske 121 mm?). Det är med andra ord försumbara vinkelfel där det spelar roll. Med tangentialarmar löser man möjligen problemet med varierande vinkelfel utmed skivytan men introducerar mängder med andra problem - till en hög kostnad. Nu är riktigt bra radiella armar inte heller speciellt billiga men de är åtminstone någorlunda enkla att hantera.
/ B
RogerGustavsson skrev:Jag har ju några stycken Beogram. De två som är "bäst" innan den där pånyttfödda enligt de som sysslat med dem är andra generationens 4000. Den allra första var väldigt komplicerad och sedan kom Beogram 6000 (avsedd för CD4-quadrophonin) och 4002 (stereo). Jag har en av varje. 6000 har inbyggd RIAA och CD4-dekoder. 4002 är samma maskin utan RIAA och dekoder. Dessa två var fortfarande rätt komplicerade och följdes upp med förenklade modeller där tallriken var lättare, lagret var klenare och motorn bytt. Jo, det är lite knepigt med pickuper och B&O sålde rättigheterna till Soundsmith, inte billigt. Det är min avsikt att se över åtminstone en av mina två. CD4 är ju inte aktuellt men det vore förstås trevligt med inbyggd RIAA. Dock ser den inte så kul ut.
I-or skrev:Det är inte helt enkelt att montera pickupen med en noggrannhet om, säg, +/- 0,25 grader och man kan också undra hur nära perfekt geometri pickupen faktiskt ligger med praktiska produktionstoleranser. För att minimera vinkelfelsdistorsionen måste man mäta med testskiva och ompositionera pickupen i en iterativ process och hur många vinylfanatiker orkar med detta?
jonasp skrev:Sådana där gamla kretskort är vackra med sina oregelbundna ledningsbanor. Konstnärligt på något vis, de har inte fallit offer för den linjalräta tyrrannin.
mhr1229 skrev:Om vinkelfelet vore ett stort problem borde man med en radialarm uppleva att det låter mycket bättre vid de två nollpunkterna där vinkelfelet är noll (om allt är rätt inställt). I vart fall gör inte jag det och har kommit till slutsatsen att tangentialarmar är en dyr och krånglig lösning på ett mycket litet problem. Vissa tillverkare - Yamaha och VivLab drar jag mig till minnes - drar dessutom slutsatsen att lösningen för att komma minska vinkelfelet för radialarmar, dvs. snedställt tonarmsskal, skapar mer problem i form av sidkrafter (skating), som är värre än det vinkelfel man försöker lösa och accepterar hellre ett större vinkelfel. Vinkelfelet lär ska ge ganska "snäll" distorsion.
Kanske. Men det finns säkert nån ingenjör på forumet som kan förklara. En välrepresenterad yrkeskategori på faktiskt.io.
RogerGustavsson skrev:Du kanske vill se baksidan också? Sitter en mängd elektrolyter på det där kortet som förmodligen kan behöva bytas efter ca 45 år.
Vinylcalle skrev:Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.
Är det verkligen ett problem då?
Mvh Carl
DQ-20 skrev:Vinylcalle skrev:Morello skrev:Ett problem med tangentialarmar är att tröghetsmomentet (vertikalt) är mycket lägre än motsvarande rörelsemängd (horisontellt), vilket medför att den vertikala resonansmoden har högre frekvens än den horisontella.
Är det verkligen ett problem då?
Mvh Carl
Ja, men ganska lösbart. En teknik är att skilja resonanserna åt rejält genom olika effektiv massa. Ett annat är att dämpa den vertikala moden kraftigt med en paddel i ett bad av flytande silikon. Ingvar Öhman skrev för länge sedan en teknisk artikel i Musik och Ljudteknik om ett "reverserande" filter där luftlagrade tonarmar fick en egen funktion för bekämpning av typiska fel.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 73 gäster