Moderator: Redaktörer
olaume skrev:I teorin är ju tangentialarm det idealiska. Det är så skivan är graverad. Inget vinkelfel alls. I praktiken har det fungerat sådär. Vissa inte alls. B&O fungerar onekligen men har en del andra problem, inte minst att pickuperna inte tillverkas längre. Finns det någon tangentialspelare som är riktigt pålitlig och ger minst lika bra ljud som en spelare med bra radial arm?
Specifikation:
* 2 channel D/A converter
* Direct link to the computer via USB
* 24 Bit / 96 kHz, 192 kHz possible at 48 kHz bandwidth
* total Jitter immunity with Benchmark
* phase accurate UltraLock technology
* S/N 116 dB(a) @ 48 kHz
* THD+N=-107dB (0,00045%) @ -3dBFS bitrate and frequenzy independent
digital input switchable
* high level output (+4dBu and +29dBu max outputlevel) variable or to be calibrated, also -10 dB (+17dBu max outputlevel ) RCA outputs,
* de-emphasis for 44.1-96 kHz when pre-emphasis-bit is set
* headamp with 0,0003% THD @ 60 OHM
* internal powersupply with very wide range
* The USB input is compatible with Windows Vista/XP/2000 and Mac OS X, and does not require driver installation or system configuration.
Läs mer på: http://www.continuo.se
Harryup skrev:Sen skulle jag personligen säga att behållningen med att spela vinyl är för min del just de äldre klassiska och jazzskivor som finns.
PekkaJohansson skrev:Harryup skrev:Sen skulle jag personligen säga att behållningen med att spela vinyl är för min del just de äldre klassiska och jazzskivor som finns.
Du avser förstås sådana skivor som inte finns på cd? Just jazz och klassiskt är musik som verkligen låter kompaktskivan komma till sin rätt med sin störningsfria avspelning. Annorlunda uttryckt: jag skulle aldrig komma på tanken att spela en skiva med klassisk musik på vinyl om motsvarande inspelning fanns på cd. Den kan till och med vara något mer processerad och ändå vara att föredra.
Med vänlig hälsning
Pekka
Harryup skrev:JA, solklart. Skulle gärna se en fungerande t.ex. magnetisk dämpning som gick att finjustera.
Personligen så föredrar jag kullager armar alla dagar i veckan om det inte är tal om de absolut allra bästa armarna men väldigt välmatchande pickuper.
RogerGustavsson skrev:Testen på den länk du anger säger:Specifikation:
* S/N 116 dB(a) @ 48 kHz
digital input switchable
* high level output (+4dBu and +29dBu max outputlevel) variable or to be calibrated, also -10 dB (+17dBu max outputlevel ) RCA outputs,
* The USB input is compatible with Windows Vista/XP/2000 and Mac OS X, and does not require driver installation or system configuration.
Det är ju helt galet och på http://www.continuo.se finns ingen information om den skivspelaren. Misstänker att den inte längre tillverkas. Är det någon som vet?
Givetvis kan det finnas utgåvor av framförallt hårt mastrad populärmusik (pop/rock räknar jag dit) som låter "bättre" på gamla utgivningar. Dock varierar ibland vinylutgåvorna rejält beroende på utgivningsland.
RogerGustavsson skrev:Testen på den länk du anger säger:Specifikation:
* S/N 116 dB(a) @ 48 kHz
digital input switchable
Det är ju helt galet och på http://www.continuo.se finns ingen information om den skivspelaren. Misstänker att den inte längre tillverkas. Är det någon som vet?
Givetvis kan det finnas utgåvor av framförallt hårt mastrad populärmusik (pop/rock räknar jag dit) som låter "bättre" på gamla utgivningar. Dock varierar ibland vinylutgåvorna rejält beroende på utgivningsland.
RogerGustavsson skrev:Verkar som Håkan Agborg innehavare av Nykroppa Snickeri avled för tre år sedan. Hemsidan för snickeriet är nedstängd.

Harryup skrev:Jag är inte orolig för resonanser. Men jag vet att det är kinkigt hur man väljer pickuper till luftlagrade armar i synnerhet om de är korta och lätta. Men förstås så får de ju inte vara för tunga heller i förhållande till nålarmens styvhet i upphängningen.
Vinylcalle skrev:Harryup skrev:Jag är inte orolig för resonanser. Men jag vet att det är kinkigt hur man väljer pickuper till luftlagrade armar i synnerhet om de är korta och lätta. Men förstås så får de ju inte vara för tunga heller i förhållande till nålarmens styvhet i upphängningen.
Fast då var ju inte problemet hög massa i sidled utan låg i höjdled.
Strmbrg skrev:Kanske en enklare metod för att spisa lite musik vore att köra med CD-spelare eller streama...
Men teknikern som söker utmaningar kanske hellre ger sig fasen på att få till det med krångliga metoder än han väljer en enkel?
"Det SKA gå!!"
Morello skrev:Jag köpte en Continuo-sats med tallrik, lager och motor av Bosse Hansson runt 1998. Kvalitetsproblemen var gigantiska, men Hansson är/var en reko karl och löste det med nya delar. Dock är precisionen i lager och tallrik samt motortrissa kanske inte helt lämplig för anspråksfull hifi - diplomatiskt uttryckt.
Morello skrev:Jag köpte en Continuo-sats med tallrik, lager och motor av Bosse Hansson runt 1998. Kvalitetsproblemen var gigantiska, men Hansson är/var en reko karl och löste det med nya delar. Dock är precisionen i lager och tallrik samt motortrissa kanske inte helt lämplig för anspråksfull hifi - diplomatiskt uttryckt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster