Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Det nya slutsteget har mätare med funktionen "peak-hold". Det innebär att mätarnålarna stannar kvar och låses i det högsta läget. Först när man stänger av den funktionen frikopplas nålarna.
Högtalarna är dipoler med följande fabrikantdata:
SENSITIVITY:
88dB, 500Hz, 2.83Volts
IMPEDANCE: Bass- 4.7 Ohms
Midrange/Ribbon Tweeter- 4.2 Ohms Ribbon Tweeter- 3.3 Ohms
CROSSOVER: Crossover between bass and midrange is 200Hz
Crossover between midrange and tweeter is 1700Hz
Slutsteget levererar 60W vid markeringen "100%" vid en 4 Ohms last. (Klippning i 4 Ohm sker enligt tillverkaren vid 104 Watt.)
Hittills har nålarna stannat vid markeringen "10%". Då har det handlat om exempelvis "ka-boomet" i "Infernalisk dans" ur Stravinskys "Eldfågeln" eller något motsvarande "ka-brak" i Mahlers symfonier.
Huruvida detta är en fjös-nivå eller ej kan vi lämna därhän. Nu vet jag i alla fall hyfsat väl hur mycket effekt jag nyttjar.
...Tror jag...
RogerGustavsson skrev:Mätarna har ju alltid en viss integrationstid. Det går att kringgå om man vill veta de verkliga topparna. Några 88 dB ger inte Magnepan, 4-5 dB mindre än Ino pIiP har jag mätt på lyssningsplats, dvs. 82-83 dB.
I-or skrev:Min erfarenhet är att mätarna sällan brukar visa ens tillnärmelsevis rätt, oavsett om de är av mekanisk eller elektronisk typ.
Harryup skrev:Fast mätarna visar väl vad som händer vid 8 ohms last oavsett vilket som är högtalarens faktiska last vid den frekvensen som spelades?
Strmbrg skrev:Det stämmer! Jag stängde av högtalarutgången och mätaren visar likadant som med högtalarna ljudandes.
En meningslös funktion alltsammans således.
Visar således mätaren lågnivåsignalen/ingångssignalen?
Strmbrg skrev:En meningslös funktion alltsammans således.
RogerGustavsson skrev:Eftersom jag har högtalare som är snarlika Strmbrgs, fast mina går via aktivt delningsfilter där man vinner lite verkningsgrad i basen. Ett räkneexempel:
Mitt försteg lämnar 2 V ut med volymen på 0 dB (max) och slutstegen behöver 1 V för max uteffekt 26.8 V. Med volymen på -6 dB lämnas max effekt. Nu står den aldrig så högt utan någonstans runt -10 dB på t.ex. körmusik, blir väl 17 V från slutstegen eller 72 W. Mera normala produktioner med dagens dynamikfattiga fonogram kanske max runt -20 dB. Det ger inte mer 5.36 V ut från slutstegen eller drygt 7 W.
Har dessutom kört med mina Denon-minireceivrar som lämnar ca 2x35 W i de högtalarna med passiva filter.
[ Bild ]
jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:Eftersom jag har högtalare som är snarlika Strmbrgs, fast mina går via aktivt delningsfilter där man vinner lite verkningsgrad i basen. Ett räkneexempel:
Mitt försteg lämnar 2 V ut med volymen på 0 dB (max) och slutstegen behöver 1 V för max uteffekt 26.8 V. Med volymen på -6 dB lämnas max effekt. Nu står den aldrig så högt utan någonstans runt -10 dB på t.ex. körmusik, blir väl 17 V från slutstegen eller 72 W. Mera normala produktioner med dagens dynamikfattiga fonogram kanske max runt -20 dB. Det ger inte mer 5.36 V ut från slutstegen eller drygt 7 W.
Har dessutom kört med mina Denon-minireceivrar som lämnar ca 2x35 W i de högtalarna med passiva filter.
[ Bild ]
Finns sådana där fortfarande att köpa? Denonsarna alltså.
Strmbrg skrev:Sålunda står det i manualen. Rätt eller fel kan jag inte bedöma.
Tangband skrev:[...]
Den där myten om att det behövs många watt verkar vara en myt i hem-hifi sammanhang![]()
JM skrev:Pistolskott ger transienter utan mellanörats muskler hinner kompensera. Permanenta hörselskador om skottet är nära.
Sticka hål på en ballong ger transienter som heter duga.
Vilket är maximala ljudtrycket i båda exemplen?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Pistolskott ger transienter utan mellanörats muskler hinner kompensera. Permanenta hörselskador om skottet är nära.
JM
Ljudtrycket beror på avståndet till ljudkällan.
JM skrev:Pistolskott ger transienter utan mellanörats muskler hinner kompensera. Permanenta hörselskador om skottet är nära.
JM
jonasp skrev:RogerGustavsson skrev:Eftersom jag har högtalare som är snarlika Strmbrgs, fast mina går via aktivt delningsfilter där man vinner lite verkningsgrad i basen. Ett räkneexempel:
[ Bild ]
Finns sådana där fortfarande att köpa? Denonsarna alltså.
MorganM skrev:jonasp skrev:Finns sådana där fortfarande att köpa? Denonsarna alltså.
Ingen efter modell dm 35 låter bra. Har haft alla modeller genom åren på prov.
I-or skrev:JM skrev:Pistolskott ger transienter utan mellanörats muskler hinner kompensera. Permanenta hörselskador om skottet är nära.
JM
På en meters avstånd handlar det om ca 170 dB sann toppnivå för ett skott från en automatkarbin och ca 160 dB för ett pistolskott. En gång lossnade hörselskyddsproppen i örat när jag sköt med AK4, vilket var ganska otrevligt. Smällande ballonger motsvarar ungefär ett pistolskott i värsta fall.
Även om det är möjligt att få permanenta hörselskador av enstaka förlopp är det ovanligt, som tur är, annars skulle vi alla vara lomhörda från diverse vardagshändelser. Risken för hörselskador vid musiklyssning i hemmet är mycket låg, men man bör se upp med ungdomar som lyssnar i hörlurar nästan dagen lång.
http://www.larsondavis.com/contentstore/MktgContent/LinkedDocuments/LarsonDavis/LxT-QPR-Firearm-Noise-Test-Comparison-(MD-0460).pdf (Larson Davis är en tillverkare av akustiska mätsystem och vet vad de gör.)
Baffel skrev:Skott från gevär är ju inget jämfört med :
1. The Tunguska Meteor: This was a huge explosion in Russia close the Tunguska River of Podkamennaya. It had the comparable effect of a 300-315 dB 1000-mega-ton bomb. This is often regarded as the loudest one-time event in history.
https://swiftaudiology.com/what-is-the- ... the-world/
RogerGustavsson skrev:MorganM skrev:jonasp skrev:Finns sådana där fortfarande att köpa? Denonsarna alltså.
Ingen efter modell dm 35 låter bra. Har haft alla modeller genom åren på prov.
Har det inte bytts till andra slutsteg i dem på senare tid? Sitter moduler typ STK-402-050 i båda mina.
jansch skrev:Baffel skrev:Skott från gevär är ju inget jämfört med :
1. The Tunguska Meteor: This was a huge explosion in Russia close the Tunguska River of Podkamennaya. It had the comparable effect of a 300-315 dB 1000-mega-ton bomb. This is often regarded as the loudest one-time event in history.
Det där är lite "lurigt" då ABSOLUT MAXIMALT SYMMETRISKT LJUDTRYCK* alltså då ljudtrycket går från 1 atmofärs tryck till vaccum motsvarar drygt 190 dB och beroende lite på om det är normalt lufttryck ute och då vilken höjd man är på t.ex.
Man kan ju inte komma lägre än till vaccum....
(Effekten beroende också av vågformen på smällen.)
Däremot kan man komma hur högt som helst (nästan) på positiva tryckdelen, ända till luften övergår till vätska och där får man nog anse att det inte är ljud längre ur ett normalt perspektiv.
Man blir också lätt lurad av den logaritmiska skalan. Det är ju ganska "små" ökningar....
130dB ....jäklar det gör ont i öronen
150dB.... var är trumhinnan?
170dB.... där lossnade levern.....vart tog synen vägen
190dB..... svart.....begravning...
Om man skall skoja till det lite.... Men vi tål ganska mycket, dock under extremt kort tid.
*Egentligen kan man inte tala om symmetri längre då redan vid 120dB kan man konstatera att "luften distar" d v s
delta p är inte längre försumbart i relation till p.
jansch skrev:I-or skrev:JM skrev:Pistolskott ger transienter utan mellanörats muskler hinner kompensera. Permanenta hörselskador om skottet är nära.
JM
På en meters avstånd handlar det om ca 170 dB sann toppnivå för ett skott från en automatkarbin och ca 160 dB för ett pistolskott. En gång lossnade hörselskyddsproppen i örat när jag sköt med AK4, vilket var ganska otrevligt. Smällande ballonger motsvarar ungefär ett pistolskott i värsta fall.
Även om det är möjligt att få permanenta hörselskador av enstaka förlopp är det ovanligt, som tur är, annars skulle vi alla vara lomhörda från diverse vardagshändelser. Risken för hörselskador vid musiklyssning i hemmet är mycket låg, men man bör se upp med ungdomar som lyssnar i hörlurar nästan dagen lång.
http://www.larsondavis.com/contentstore/MktgContent/LinkedDocuments/LarsonDavis/LxT-QPR-Firearm-Noise-Test-Comparison-(MD-0460).pdf (Larson Davis är en tillverkare av akustiska mätsystem och vet vad de gör.)
Att smälla ballonger och mäta ljustryck har jag redovisat i en tråd här på Faktiskt.io. som heter "Boom mäter ballongsmäll" och som JAG anser vara vederhäftig (det var ju jag som gjorde den!) Min redovisning börjar i slutet på sidan 3.
Mina mätningar gav som synes 157dBC som mest och det finns givetvis många frågetecken. Jag kompletterade senare mina mätningar med oscilloskopsvep som gav likvärdigt resultat. Stämmer alltså väldigt bra med Iors: "i värsta fall ...160dB".
En viktig "point" är att mätningarna inte gjordes i frifält utan med huvud"dummy", annars blir mätfelen för stora.
Tyvärr funkar inte länkarna lägre till bilderna i tråden men om intresse finns kan jag nog hitta dom i mina gömmor.
petersteindl skrev:
Jag pratade med Lilltroll idag angående ljudtryck gällande pistolskott och ballongsmäll. Då räknade han snabbt med huvudräkning vilka tryck lungkapaciteten har att fylla en ballong tills mottrycket blir för stort och fick fram siffran 156 dB då den smäller.
Då det gäller pistol har han siffror på 9 mm kulor. Minns inte vad han sa, men det var kanske 10 dB till eller mer.
Inga snälla ljud att vara tätt inpå.
Mvh
Peter
JM skrev:jansch skrev:Baffel skrev:Skott från gevär är ju inget jämfört med :
Det där är lite "lurigt" då ABSOLUT MAXIMALT SYMMETRISKT LJUDTRYCK* alltså då ljudtrycket går från 1 atmofärs tryck till vaccum motsvarar drygt 190 dB och beroende lite på om det är normalt lufttryck ute och då vilken höjd man är på t.ex.
Däremot kan man komma hur högt som helst (nästan) på positiva tryckdelen, ända till luften övergår till vätska och där får man nog anse att det inte är ljud längre ur ett normalt perspektiv.
Man blir också lätt lurad av den logaritmiska skalan. Det är ju ganska "små" ökningar....
Om man skall skoja till det lite.... Men vi tål ganska mycket, dock under extremt kort tid.
*Egentligen kan man inte tala om symmetri längre då redan vid 120dB kan man konstatera att "luften distar" d v s
LTS möten ger en klar bild hur det går när hörseln inte skyddas. Påminner om ett årsmöte med de hörselskadadesförening.
1 100 000 000 kan få permanenta hörselskador enligt WHO.
WHO bedömer att 50 % av personer mellan 12 - 35 år, 1.1 miljarder människor, exponeras för ljudnivåer av musikapparater med stor risk för att få bestående hörselskador.
Tyvärr kan mycket korta exponeringar av högt ljud leda till irreversibla hörselskador. Även längre exponering av måttliga ljudnivåer kan ge bestående hörselpåverkan. Bra exempel i följande länkar.
https://www.who.int/pbd/deafness/activi ... b.pdf?ua=1
Förslag till åtgärder.
https://www.who.int/pbd/deafness/activities/MLS/en/
https://www.who.int/pbd/deafness/activi ... 5.pdf?ua=1
Hur har vi ett ansvar?
viewtopic.php?f=9&t=60657&p=1741022&hilit=miljarder#p1741022
Bra att koll på SPL i alla lägen.
JM
jansch skrev:Baffel skrev:Skott från gevär är ju inget jämfört med :
jansch skrev:Kuriosa
Höga ljudupplevelser är inte alltid hög SPL vid lyssningsposition. Man kan t.ex höra ett barn skrika högt 30 meter längre bort och tycka - vilket vrålskrik. Hörsen är förunderlig...
JM skrev:jansch skrev:Kuriosa
Höga ljudupplevelser är inte alltid hög SPL vid lyssningsposition. Man kan t.ex höra ett barn skrika högt 30 meter längre bort och tycka - vilket vrålskrik. Hörsen är förunderlig...
Neuropsykologiskt inga problem att logiskt förklara att det akustiska barnskriket med relativt låg SPL upplevs som mycket starkare än uppmätt SPL. Det viktiga är att tydligt hålla isär akustiken, neurofysiologin och neuropsykologin och inte blanda inte pseudovetenskapliga psykoakustiken.
JM
Baffel skrev:jansch skrev:Baffel skrev:Skott från gevär är ju inget jämfört med :
Sen vad ljudet färdas i för medium
Whales are known for their songs. The blue whale, the largest animal on earth, can produce loud whistling calls that reach up to 188 db. These calls can travel up to 500 miles underwater. But the loudest is the sperm whale. It makes a series of clicking noises that can reach as high as 230 db making it the loudest animal in the world. The click lasts for only 15 to 30 milliseconds and can stay audible to a sperm whale as much as 10 miles away.
https://hushcitysp.com/2017/11/03/top-1 ... t-animals/
JM skrev:jansch skrev:Kuriosa
Neuropsykologiskt inga problem att logiskt förklara att det akustiska barnskriket med relativt låg SPL upplevs som mycket starkare än uppmätt SPL. Det viktiga är att tydligt hålla isär akustiken, neurofysiologin och neuropsykologin och inte blanda inte pseudovetenskapliga psykoakustiken.
JM
jansch skrev:
Du jämförde med gevär..... tänkte du på att skjuta under vatten?
Gissningsvis får du betydigt högre tryckskillnad under vatten då vätskor är inkompressibla (nästan).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster