Intressant fråga.
För 27 år sedan fick jag samma fråga.
På den tiden (13 bitars digitala ljudlagringssystem fanns redan, och LD var redan uppfunnet, surroundljud var 30 år gammalt) anade vi alla CD i kulisserna (även om det var 7 år kvar) och kommersiellt tillgänglig apparat för videoinspelning var något som alla visste skulle komma. Jag trodde och hoppades att CD-systemet skulle blir 24 bitigt.
Jag var i själva verket rätt säker på att utvecklingen skulle se ut som den har gjort, men trodde den skulle gå MYCKET snabbare.
Utom den platta TVn. Den dök upp precis när jag trodde!

Branschen sade dock "om ett par år" snart sagt varje år sedan 50-talets mitt...
Vad gäller ljudkvaliteten trodde jag att den skulle utvecklas entydligt i positiv riktning. Att så inte varit fallet känns trist, men kanske kommer det att vända? Vem vet. Vora alla vettiga skulle det ha skett för länge sedan, och vem kan förutsäga hur ovettiga människor kommer att handla?
När det gäller framtiden och hårdvaruperspektivet är det lika lätt att gissa nu som det var då. I varje fall om det är high end man talar om (med det menar jag inte löjligt dyra produkter med ibland tveksam återgivningsförmåga, utan "produkter med högklassig återgivningsförmåga"). Pratar man om "svenssons apparatur" är det mycket svårare att svara eftersom massmarknaden r mycket trendkänsligare, och trender är svara att förutsäga med hjälp av rationellt tänkande.
Min gissning är: högtalare kommer inte att utvecklas nämnvärt. Denna gissning är baserad på att de inte utvecklats nämnvärt de senaste 30 åren heller. Då pratar jag förstås om det bästa som funnits i varje tid. Medelhögtalaren har dock blivit avsevärt mycket bättre de senaste 30 åren.
En av orsakerna till att högtalare inte kommer att förändras väsentligt är naturlagarna. Jag tror dessa kommer att vara samma om 20 år. Därför kommer högtalarna att påminna om hur de ser ut idag för de är (rätt ofta) baserade på samma naturlagar. Möjligen kommer högtalare i vissa fall att krympa, kompenserat av större effektförstärkare, men det kommer i såfall att ske på ljudkvalitetens bekostnad.
I själva verket såg vi en utveckling i den riktningen mellan 1900 och 1970 (högtalarna krympte samtidigt som förstärkareffekterna ökade), men därefter har det så att säga stannat på ett optimalt värde (med hyggligt stort spann).
Skall utvecklingen fortsätta i samma riktning som den rörde sig under "utvecklingstiden", alltså fram till 70-talet, måste vi ändra våra prioriterningar, det vill säga bestämma oss för att ljudkvalitet är ointressant, medan litet format är intressant! Jag hoppas så inte kommer att ske, i varje fall inte bland oss som tillhör den musikintresserade falangen.
En sak som är svår att inse för många är att retrospektiv tid faktiskt gått i samma hastighet som futural tid kommer att gå.
Många ser framför sig en hastigare utveckling än den som varit. "20 år framåt" känns som väldigt lång tid, men "för 20 år sedan" känns som alldeles nyss (utom för de mycket unga). "För 40 år sedan" känns som lite drygt nyss. Sen blir det svårt för mig att bedöma, för tid går saktare när man närmar sig som barndom, och går man ännu längre tillbaka får det VÄLDIGT sakta, det vill säga för varje tio år man tänker tillbaka, känns det längre och längre. 1800-talet känns mycket avlägset för nästan alla som lever idag (mycket längre tillbaka än 5 ggr "nyss", det vill säga 5 ggr "för tjugo år sedan").
Tyvärr kommer det nog inte att hända så mycket i framtiden. Det enda signifikanta som hänt utvecklingsmässigt (nu kommer väl en massa att protestera och hävda utvecklingar inom deras specialiteter, men jag talar om saker som påverkar majoriteten av tiden i våra liv) är internet.
Allt annat har stått praktiskt taget stilla i 35 år. Kanske kommer vi (mänskligheten) inte ens att ha satt någon på mars om 20 år...
Å andra sidan skall man inte hänga läpp över framtidens relativa brist på revolutinernade utvecklingar - det är ju massor av saker som är väldigt bra redan idag. Det kan man gläda sig åt!
Vh, iö
- - - - -
PS. Sättet att lagra information kommer att ändras, på gott och ont. Risken finns även att standarder kommer att bli till och med luddigare än de är idag. Men om vi alla kämpar emot kanske vi slipper det...
Priset på effekt (kr/W) kommer att sjunka, men äver detta kommer att svänga in rimligt om mindre än tio år. Delvis beroende på de ekonomiska svängningar (eller rättare sagt returstuds) som kommer att komma från öst.
En sak som jag skulle uppskatta vore om surroundljud äntligen kunde få uppifrån-kanaler. I en liten studie jag gjorde 1979 är det mest kompakta (så få kanaler som möjligt) sättet att skapa en ackurat holografisk ljudreproduktion att anväda sju kanaler, två fram, höger, vänster, bakåt och två uppåt-kanaler, H och V. Troligen kommer branschen att gå mot ett niokanaligt format dock. Tre fler än vad som finns idag alltså*. Självklart kommer ännu flerakanaligare format att finnas, men jag hoppas de inte blir framgångsrika.
*Idag är de flerkanaligaste formaten ju 6.1. Man skall inte låta sig luras av att förstärkare säljs som 7.1-apparater. Det betyder ju bara att de kan hantera BÅDE 5.1 och 6.1.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).