Hur ser HIFI ut om 20 år? Visioner och trender..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Hur ser HIFI ut om 20 år? Visioner och trender..

Inläggav NNord » 2005-08-04 10:07

Om 20 år är jag 45år, säkert fortfarande lika dryg och ättrig,
HOPPAS JAG :wink: Och förhoppningsvis är det riktigt
oacepterat att röka ! Kanske också förbjudet ! hursomhelst..
Till er tröst kanske jag har tillräckligt många barn för att inte
ha tid att förpesta forumen med strunt ! :wink:

hursomhelst, hur tror ni HIFI ser ut om 20 år? typ;

lagringsmedia
högtalare & högtalares effektivitet
förstärkarteknik & och dess effektivitet
framtidens "surroundljud"
akustik, rumskorrektion osv
Inspelningsteknik
Finns det hifiaffärer?
Internet, hur påverkar det?
etc etc

undrar ni inte ibland? det har ju på något sätt hänt väldigt mycket
på de senaste 20 åren, samtidigt som det hänt väldigt LITE. det
finns fortfarande skräpprodukter överallt, dåligt byggda
konstruktioner osv osv

Vad har ni för visioner om framtidens HIFI cirka 2025 ?
NN

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: Hur ser HIFI ut om 20 år? Visioner och trender..

Inläggav LypsylateX » 2005-08-04 10:41

NNord skrev:lagringsmedia

DRM:ad till döds. Jag är pessimist.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-04 10:53

Musiken tankas i realtid från nätet, kostnad per lyssningstillfälle. Nyproducerade hus har inbyggnadshögtalare som de allra flesta aldrig bytar trots att de inte låter så jättebra. Klass-D eller liknande kompakt/energisnålt alternativ.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-04 10:56

Nattlorden skrev:Musiken tankas i realtid från nätet, kostnad per lyssningstillfälle. Nyproducerade hus har inbyggnadshögtalare som de allra flesta aldrig bytar trots att de inte låter så jättebra. Klass-D eller liknande kompakt/energisnålt alternativ.

det låter inge vidare roligt NU, 20 år innan jag har surround i skafferiet
NN

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-04 15:09

Om 20 år? Låt se.....

piP är den bästa högtalaren under 10 000 kr!

Profundus Y är de bästa basmodulerna under 20 000 kr!

:lol: :lol: :lol:

+ Pink Floyd bästa gruppen genom tiderna!

PS Justerat för inflation
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-04 15:12

Undrar ifall vi har högtalare som är helt anourlunda då.
NN

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-08-04 15:18

Jag tror det kommer att hända massor lite tidigare i länken, innan högtalarna alltså.

Adaptiv digital reglering av signalen utifrån rummet tex. Avancerad rumskorrigering alltså.

I övrigt kommer det mest väl att bli mindre i storlek - förutom högtalarna då alltså :D

Ljudkvaliteten tror jag blir ganska oförändrad. Se bara på hur bra inspelningar det redan fanns på 50 talet jämfört med idag.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-04 16:29

Intressant fråga.

För 27 år sedan fick jag samma fråga.

På den tiden (13 bitars digitala ljudlagringssystem fanns redan, och LD var redan uppfunnet, surroundljud var 30 år gammalt) anade vi alla CD i kulisserna (även om det var 7 år kvar) och kommersiellt tillgänglig apparat för videoinspelning var något som alla visste skulle komma. Jag trodde och hoppades att CD-systemet skulle blir 24 bitigt.

Jag var i själva verket rätt säker på att utvecklingen skulle se ut som den har gjort, men trodde den skulle gå MYCKET snabbare.

Utom den platta TVn. Den dök upp precis när jag trodde! 8) Branschen sade dock "om ett par år" snart sagt varje år sedan 50-talets mitt...

Vad gäller ljudkvaliteten trodde jag att den skulle utvecklas entydligt i positiv riktning. Att så inte varit fallet känns trist, men kanske kommer det att vända? Vem vet. Vora alla vettiga skulle det ha skett för länge sedan, och vem kan förutsäga hur ovettiga människor kommer att handla? :wink:

När det gäller framtiden och hårdvaruperspektivet är det lika lätt att gissa nu som det var då. I varje fall om det är high end man talar om (med det menar jag inte löjligt dyra produkter med ibland tveksam återgivningsförmåga, utan "produkter med högklassig återgivningsförmåga"). Pratar man om "svenssons apparatur" är det mycket svårare att svara eftersom massmarknaden r mycket trendkänsligare, och trender är svara att förutsäga med hjälp av rationellt tänkande.

Min gissning är: högtalare kommer inte att utvecklas nämnvärt. Denna gissning är baserad på att de inte utvecklats nämnvärt de senaste 30 åren heller. Då pratar jag förstås om det bästa som funnits i varje tid. Medelhögtalaren har dock blivit avsevärt mycket bättre de senaste 30 åren.

En av orsakerna till att högtalare inte kommer att förändras väsentligt är naturlagarna. Jag tror dessa kommer att vara samma om 20 år. Därför kommer högtalarna att påminna om hur de ser ut idag för de är (rätt ofta) baserade på samma naturlagar. Möjligen kommer högtalare i vissa fall att krympa, kompenserat av större effektförstärkare, men det kommer i såfall att ske på ljudkvalitetens bekostnad.

I själva verket såg vi en utveckling i den riktningen mellan 1900 och 1970 (högtalarna krympte samtidigt som förstärkareffekterna ökade), men därefter har det så att säga stannat på ett optimalt värde (med hyggligt stort spann).

Skall utvecklingen fortsätta i samma riktning som den rörde sig under "utvecklingstiden", alltså fram till 70-talet, måste vi ändra våra prioriterningar, det vill säga bestämma oss för att ljudkvalitet är ointressant, medan litet format är intressant! Jag hoppas så inte kommer att ske, i varje fall inte bland oss som tillhör den musikintresserade falangen.

En sak som är svår att inse för många är att retrospektiv tid faktiskt gått i samma hastighet som futural tid kommer att gå.

Många ser framför sig en hastigare utveckling än den som varit. "20 år framåt" känns som väldigt lång tid, men "för 20 år sedan" känns som alldeles nyss (utom för de mycket unga). "För 40 år sedan" känns som lite drygt nyss. Sen blir det svårt för mig att bedöma, för tid går saktare när man närmar sig som barndom, och går man ännu längre tillbaka får det VÄLDIGT sakta, det vill säga för varje tio år man tänker tillbaka, känns det längre och längre. 1800-talet känns mycket avlägset för nästan alla som lever idag (mycket längre tillbaka än 5 ggr "nyss", det vill säga 5 ggr "för tjugo år sedan").

Tyvärr kommer det nog inte att hända så mycket i framtiden. Det enda signifikanta som hänt utvecklingsmässigt (nu kommer väl en massa att protestera och hävda utvecklingar inom deras specialiteter, men jag talar om saker som påverkar majoriteten av tiden i våra liv) är internet.

Allt annat har stått praktiskt taget stilla i 35 år. Kanske kommer vi (mänskligheten) inte ens att ha satt någon på mars om 20 år... :(

Å andra sidan skall man inte hänga läpp över framtidens relativa brist på revolutinernade utvecklingar - det är ju massor av saker som är väldigt bra redan idag. Det kan man gläda sig åt! :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Sättet att lagra information kommer att ändras, på gott och ont. Risken finns även att standarder kommer att bli till och med luddigare än de är idag. Men om vi alla kämpar emot kanske vi slipper det...

Priset på effekt (kr/W) kommer att sjunka, men äver detta kommer att svänga in rimligt om mindre än tio år. Delvis beroende på de ekonomiska svängningar (eller rättare sagt returstuds) som kommer att komma från öst.

En sak som jag skulle uppskatta vore om surroundljud äntligen kunde få uppifrån-kanaler. I en liten studie jag gjorde 1979 är det mest kompakta (så få kanaler som möjligt) sättet att skapa en ackurat holografisk ljudreproduktion att anväda sju kanaler, två fram, höger, vänster, bakåt och två uppåt-kanaler, H och V. Troligen kommer branschen att gå mot ett niokanaligt format dock. Tre fler än vad som finns idag alltså*. Självklart kommer ännu flerakanaligare format att finnas, men jag hoppas de inte blir framgångsrika.

*Idag är de flerkanaligaste formaten ju 6.1. Man skall inte låta sig luras av att förstärkare säljs som 7.1-apparater. Det betyder ju bara att de kan hantera BÅDE 5.1 och 6.1.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-04 16:58

en intressant undersökning som nåt framtidsforskninginstitut gjorde var att man undersökte hur bra vi* historiskt har varit på att gissa framtiden

det man kom fram till är att det fanns en stark tendens att överskatta hur mycket utveckling som kommer att ske i relativ närtid, samtidigt som man grovt underskattade hur mycket som händer på lite längre sikt.

* med vi menas människor i allmänhet, hur undersökningen gick till i detalj och vem som gjorde den kommer jag inte ihåg.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-04 17:05

angående högtalarstorlek tror jag att massans prefererenser om storlek starkt kommer att korrelera med hur stora utrymmen att leva i vi har i framtiden. Man kan gissa att utrymmet minskar i storstäderna och därmed också efterfrågan på små högtalare. Inbyggnadshögtalare kan vara en annan väg.

Lagringsmedia kommer nog att fortsätta drivas av hanteringsmässiga aspekter snarare än ljudkvalitet. CD konkurrerade ut vinyl, inte pga den bättre kvaliteten utan pga att en CD-skiva är mindre och behändigare, man slipper vända den, relativt okänslig, funkar bra med fjärr etc. På jobbet pratade vi höromdan om bluray, många såg stora fördelar med detta format om bolagen använde det för att trycka in mycket mer på varje skiva, gärna hela kataloger. Att använda lagringen för bättre kvalitet såg ingen nån fördel med.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
retikel

Inläggav retikel » 2005-08-04 17:12

Marginellt bättre återgivning att uppbringa fast till ett högre pris för ett fåtal entusiaster.

/74

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-04 18:13

Tror tyvärr att den stora massan kommer att lyssna mer på snålkodad musik via datorn. Den trenden har jag sett ganska mycket av när man är hemma hos folk på fester osv.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-08-04 20:28

Med ledning av de senaste 20 åren så tror jag att det kommer att se ut ungefär som idag, med undantaget att bild och Internet kommer att vara integrerade i "anläggningen". Dvs, "vanligt folk" kommer att ha allt inbyggt i skärmen, webb, tv (gränserna kommer att vara luddigare än idag) och musik (ofta i flerkanalsformat).

Vi tokpannor kommer, som idag, dela upp allt i olika apparater :roll:

Ska man vara visionär, och det ska man, har någon klurat ut hur man kopplar upp hjärnan direkt (via nån mössa eller nåt (för ingen jävel kommer att koppla in kontakter i nervsystemet (som är poppis att visa på film)))

- Kommer de första mössorna vara svindyra?
- Japp!

- Kommer dom vara bättre än den "gamla" tekniken?
- Näpp!

- Kommer det att vara TokCoolt
- Kan du hoppa upp å fethaja!
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-04 20:51

Jag tror det kommer gå mot mindre och billigare högtalare med bibehållet ok ljud de närmaste 20 åren. Alltså samma medelnivå på ljudkvaliteten men lägre priser och mindre format. Kanske mer ekologiskt och energislålt producerade högtalare?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-08-04 21:30

Mjo, utveckling av media med allt högre lagringskapacitet som dessutom blir allt billigare går ju fortfarande i rask takt frammåt. Vore underligt tycker jag om detta inte gav något avtryck även i hifi-sammanhang.

Förmodligen lagrar vi i allt högre utsträckning all vår musik, film, egna semesterbilder och videos på lillans första staplande steg på små flyttbara minnesmoduler med standardinterface som passar en uppsjö av olika "multimediaenheter" med avancerade sökfunktioner för att vi ska kunna navigera i våra samlingar.

Visst är det ytterst irriterande att så mycket musik och film (böcker också för den delen) inte går att få tag i ute i vanliga handeln. Branschen kan som det ser ut idag inte tillhandahålla så mycket mer än det mest kommersiellt gångbara. Internet skulle kunna göra så många verk mycket mera tillgängliga. Att skaffa en komplett samling inspelningar av en artist på CD kan idag innebära åtskilliga dubbletter. Redan om något år eller två har gemene man börjat tanka ner de enstaka inspelningar han eller hon vill ha och då i bättre format än mp3.

Film- och skivbolagen som ju alltid har ojat sig och börjat tala om branschens undergång så fort något nytt som radioapparater, kassett- och videobandare eller så har dykt upp i konsumentleden. Idag kräver man utökad kontroll, med lagstöd, DRM och gud vet vad, av hur konsumenterna kan hantera musik och video men jag tror att branschen ser att det finns en stark marknad och lugnar ner sig med sitt kontrolltänk under de närmsta åren och tar till sig fördelarna hos tekniken ist.

Jag tror inte vi kommer att få se några nya 8.1 osv format. Däremot lär vi nog få tillgång till HD-TV och motsvarande kvalitet på köpfilm redan om några få år. DVD i all ära men att marknaden fortsatt skulle erbjudas en upplösning på köpfilm som i bästa fall motsvarar de gamla analoga TV-systemen om 20 år verkar lite löjligt.

Så mitt tips är att behålla förstärkeriet och högtaleriet i dagens hembiosystem (om man är nöjd med prylarna dvs) men vara beredd på att uppgradera 668:an och kasta ut "Benny" CD-pelarna.

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-08-05 00:29

Intressant ämne...

När det gäller rådande & framtida surroundformat så har jag lite ”off the record”-info via mina kollegor på Embracing Sound Experience AB. De är ju ute i världen en del & träffar konstant tillverkare inom konsumentindustrin och har på senare tid fått tydliga signaler om att licensieringen av nya multikanalsystem bland högtalartillverkare i Asien gått ned med omkring 70% bara under de sista 1,5-2 åren.
”Multikanal” anses mer & mer i tillverkarledet som ”heldött” idag, som det verkar. Den trenden kanske inte är så lätt att se ute i butiksledet ännu, även om vissa där redan nu tycker sig se en nedåtgående trend mot slutkonsument.

Någon som ev. sitter inne med mer info här?
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 03:11

Och den där informationen kommer från ESE säger du? :lol: :lol: :lol:

Jo, det vore väl fascinerande om just de hade påstått något annat.

Det gäller dock som alltid att tolka saker efter sammanhanget...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-05 07:36

Altavoz skrev:Intressant ämne...

När det gäller rådande & framtida surroundformat så har jag lite ”off the record”-info via mina kollegor på Embracing Sound Experience AB. De är ju ute i världen en del & träffar konstant tillverkare inom konsumentindustrin och har på senare tid fått tydliga signaler om att licensieringen av nya multikanalsystem bland högtalartillverkare i Asien gått ned med omkring 70% bara under de sista 1,5-2 åren.
”Multikanal” anses mer & mer i tillverkarledet som ”heldött” idag, som det verkar. Den trenden kanske inte är så lätt att se ute i butiksledet ännu, även om vissa där redan nu tycker sig se en nedåtgående trend mot slutkonsument.

Någon som ev. sitter inne med mer info här?

Hej, du tror inte att det kan vara så enkelt att folk som är intresserade redan "hakat på" den nya standarden och köpt på sig de högtalare de tycker att de behöver (i stort sett). Därav den nedåtgående trenden.

Jämför med datorförsäljningen som nästan verkade sanna upp för ett tag sedan efter att internet mm slog igenom kraftigt.

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-08-05 10:51

Det är säkert troligt att man kan ha närmat sig en form av mättnad ute i slutkonsumentledet, visst är det så.
Improve your number

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-08-05 11:21

IÖ skrev:
Troligen kommer branschen att gå mot ett niokanaligt format dock.

Intressant, vem/vad är det som aktivt "drar" åt det hållet?
Filmbolagen? Datortillverkare? Speltillverkare?

Hört talas om någon enstaka hårdvarutillverkare som tittat på just nio-kanaliga format, men vet inte hur/om det lanserats något ännu?
Improve your number

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-08-05 11:29

Just spelindustrin blir starkare och starkare, möjligen att de
kommer vara ännu starkare om några år, och påverka vår
framtid när det kommer till konsumentprodukter !!

Altavoz, va är det för bild du har? är det en subwoofer från REL?
Tycker jag känner igen de dära nedåtriktade baselementen !!

"”Multikanal” anses mer & mer i tillverkarledet som ”heldött” idag, som det verkar. Den trenden kanske inte är så lätt att se ute i butiksledet ännu, även om vissa där redan nu tycker sig se en nedåtgående trend mot slutkonsument. "

varför? :?
NN

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-08-05 11:47

Ett flertal stora högtalartillverkare (inkl OEM) till konsumentindustrin i Asien har den senaste tiden sett en starkt nedåtgående trend på inkommande beställningar för multikanalsytem. Den trend DE ser nu är något vi troligen kommer se på sikt, men vi får väl se. Svårt att sia om något inom denna bransch öht, tycker jag.

Som en motvikt till detta, sett ur slutkonsumentens ögon, så ökar ju fokuset mer & mer inom t.ex. broadcast för 5.1-sändningar etc., tycker jag mig se & känna i.a.f.
Improve your number

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-08-05 11:51

Kan det måhända vara så att det blir fler och fler tv-apparater som säljs med inbyggd surroundavkodning och extrahögtalare? *bara tar en rövare*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 15:46

NN skrev:Altavoz, va är det för bild du har? är det en subwoofer från REL?
Tycker jag känner igen de dära nedåtriktade baselementen !!

Nej, det är en ESE-högtalare.

Det vill säga en som tillverkas på licens från företaget som tagit patent på jag tror det var Grundigs gamla idé(!), och som nu licensierar tekniken til hugade tillverkare. Det hela går ut på att man marknadsför idéen att det går att åstadkomma fullvärdig stereo (och surround) med bara en enda "stereohögtalare".

Alltså det är de som berättar att folk inte är intresserade av 5.1 och många högtalare längre...

Altavoz skrev:Ett flertal stora högtalartillverkare (inkl OEM) till konsumentindustrin i Asien har den senaste tiden sett en starkt nedåtgående trend på inkommande beställningar för multikanalsytem. Den trend DE ser nu är något vi troligen kommer se på sikt, men vi får väl se. Svårt att sia om något inom denna bransch öht, tycker jag.

Som en motvikt till detta, sett ur slutkonsumentens ögon, så ökar ju fokuset mer & mer inom t.ex. broadcast för 5.1-sändningar etc., tycker jag mig se & känna i.a.f.

Jag skulle vilja hävda att påståendet om att 5.1 är en nedåtgående trend är mycket illa förankrat i verkligheten. När de som försöker sprida det är ett företag som licensierar en lösning med bara en högtalare som skall ersätta alla andra får man nog försöka läsa ryktet med vederbörligt filter inkopplat.

Ingen ont om ESE, varkligen inte, deras idé (ehuru gammal redan innan de kom på den) är användbar i vissa enklare sammanhang helt klart, men att påstå att att surround är på nedåtgående! Varför inte dra till med att ESE kommer att dominera marknaden både i hemmen och i biograferna, när man nu ändå håller på?

Nu vet jag ju inte om detta är något som ESE verkligen försöker hävda eller om det är Altavoz som hävdar denna trend på eget bevåg, men alla som läser bör väga påståendet med hänsyn till källan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-05 15:53

en snabb poll bland jobbarkompisarna gav vid handen att många vill byta ut sina surroundsystem mot färre högtalare, det är för svårt att möblera tycker de. På frågan om de vill ha mindre högtalare eller bättre kvalitet svarade alla mindre, möbleringsargumentet igen.

Nu ska man inte dra för stora växlar på korridorssnack men jag tror att detta är en vanlig åsikt hos svenssons.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-08-05 16:24

Bäste IÖ, tråden vi befinner oss i behandlar tankar kring hur ljudvärlden kan komma att se ut i framtiden. ESE kör ju på med sitt race mot tillverkare inom flera områden i ljudvärlden och får ju signaler om både det ena & andra, primärt då ifrån framförallt tillverkarleden.

Jag tyckte endast jag hade, för denna tråd, lite intressant info hurvida några OEM-tillverkare (inte jag, inte ESE, inte slutkonsumenterna) själva ser på surround-framtiden för högtaleri idag, kontra de argument som säger raka motsaten.

Värre än så var det inte.

mvh/Johan
Improve your number

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 18:14

Visst. Helt ok!

Jag menar bara att ventilera en motsatt framtidsuppfattning. Den som väntar på surroundsystemens död och återgång till tvåkanalsstereo får nog vänta. Det har knappt börjat...

Visst kan det gå lite upp och ned, men den som öppnat dörren till cineasmens kuliga tillvaro vänder sällan och går. :wink:

För tio-femton år sedan såg många musiklyssnare någon sorts motsatsförhållande mellan musik och film. De troddde fortfarande på dåtidens hifi-tidningsidé att musik var kvalitet, medan hemmabio vara leksaksapparatur av låg kvalitet. De blandade helt enkelt ihop cineaster och med de TV-tittare som slog sig ned i soffan när de kom hem från jobbet och tittade TV.

Idag ser jag hur de största entusiasterna omfamnar båda mediera. I själva verket är det så att de cineaster jag känner även är dom som spelar mest musik!

Jag tror helt enkelt att spelplanen har ändrats. Det är inte TV-tittarna som blivit cineaster, utan musikmänniskorna! Och med cineasmen har musiklyssnandet dessutom snarare ökat än minskat.

Najs. :P

Vh, iö

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-08-05 18:23

Apropå det, är du kvar? Skulle inte du till K-Pax 27 juli om jag minns rätt? (Det är faktiskt rätt slående hur lik Kevin Spacey är IÖ i den filmen, särskilt med 8) )
8O

OT-rekord? :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-05 18:39

Jo, jag var där. Stannade bara i fem år. Kom tillbaka fyra minuter senare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-05 18:55

Jag tror att musiklyssning i framtiden mer och mer går mot actionupplevelse och därför också mer och mer från akustisk upplevd trovärdhet. Akustiska instrument kommer att glömmas bort och anses som hopplöst gammalmodiga. Titta på utvecklingen hittills. För mig betyder HiFi trovärdhet mot akustiskt spelad musik som exempelvis en stråkkvartett. För andra mer nutida är HiFi trovädet mot en elektrisk signal från en CD. Så här kommer utvecklingen att fortsätta förflackas och det är inget att göra åt det. Det kallas utveckling.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-05 19:25

Flint skrev:Jag tror att musiklyssning i framtiden mer och mer går mot actionupplevelse och därför också mer och mer från akustisk upplevd trovärdhet. Akustiska instrument kommer att glömmas bort och anses som hopplöst gammalmodiga. Titta på utvecklingen hittills. För mig betyder HiFi trovärdhet mot akustiskt spelad musik som exempelvis en stråkkvartett. För andra mer nutida är HiFi trovädet mot en elektrisk signal från en CD. Så här kommer utvecklingen att fortsätta förflackas och det är inget att göra åt det. Det kallas utveckling.

En liten fråga bara, är du emot formatet "CD" eller är du emot formatet "digital musik" i ditt inlägg? Hur är det annars då, är du emot båda då eller är du emot endera av di tu?

Formatet CD ser jag inga som helst problem med, men att det kan finnas invändningar mot elektronisk musik kan jag förstå, i ett totalt HIFI-omfamnat testskede. Att lyssna på elektronisk musik är ju annars ett av de roligare tingen att finna sig i! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-05 20:01

Slartibartfast
Jag är inte (e)mot formatet CD, LP, stenkaka, digitalt ljud eller band på något sätt. Dom är förmedlare, budbärare. Det är direktljudet av en stråkkvartett jag eftersträvar. Oavsett förmedlare.
Senast redigerad av Flint 2005-08-05 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-05 20:09

Flint skrev:Slartibartfast
Jag är inte (e)mot formatet CD, LP, stenkaka, digitalt ljud eller band på något sätt. Dom är förmedlare, budbärare. Det är direkljudet av en stråkkvartett jag eftersträvar. Oavsett förmedlare.

Då är jag helt införstådd med vad som menades! Såg ut som ett dubbelbudskap från början, ville bara reda ut det!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 03:07

Flint skrev:Jag tror att musiklyssning i framtiden mer och mer går mot actionupplevelse och därför också mer och mer från akustisk upplevd trovärdhet. Akustiska instrument kommer att glömmas bort och anses som hopplöst gammalmodiga. Titta på utvecklingen hittills. För mig betyder HiFi trovärdhet mot akustiskt spelad musik som exempelvis en stråkkvartett. För andra mer nutida är HiFi trovädet mot en elektrisk signal från en CD. Så här kommer utvecklingen att fortsätta förflackas och det är inget att göra åt det. Det kallas utveckling.

Jag både håller med dig Flint, och tror optimistiskare.

Å ena sidan är det häpnadsväckande hut fina stereofoniska akustiska inspelningar man kunnat göra alltsedan sisådär 1954, men å andra sidan har man aldrig kunnat göra bättre inspelningar än man kan idag! :P

Att detta utnyttjas så sällan är tråkigt, men jag känner mig inte säker på att det kommer att bli värre, utan har visst hopp om att det kan gå i den andra riktningen.

I och med hemmabiografernas populäritetsökning har ju ett mera nyktert, ett mera ursprungstroget, synsätt gjort entré. Jag har därför gott opp om att det kommer att vända uppåt ljudkvalitetsmässigt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-06 13:13

IngOehman skrev:I och med hemmabiografernas populäritetsökning har ju ett mera nyktert, ett mera ursprungstroget, synsätt gjort entré. Jag har därför gott opp om att det kommer att vända uppåt ljudkvalitetsmässigt.

Jag är glad åt din optimism men tyvärr delar jag den inte. Innan biosystem och flerkanalsljud dök upp kunde jag åtminstone förvänta mig någotsånär lyssningsbart ljud hemma hos mina bekanta. Efter installation av sk bio-system (högtalarpaket för 3.999 från onoff beståenda av fem små skrikor på väggen och en sk sub under soffan) låter det helt enkelt fördjävligt. Dessutom finns det femti-elva möjligheter att med inställningar i förstärkeriet ytterligare krama sönder (o)ljudet.

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-06 15:53

en finess som verkar vanlig i hembiostärkare är diverse specialeffektsprogram som gör att allting låter som i en kyrka, en arena, en grotta osv. På vilket sätt är det förenligt med en ursprungstrogen ide?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 20:08

Fy, tvi och blä är lämpliga tillmälen avseende dessa ääääckliga "finesser". :x

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-06 20:25

Finns badrumsreverb också? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 21:38

For bad music?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-06 21:58

Morello skrev:Finns badrumsreverb också? :lol:

ja en duschvariant så att man kan jämföra sin egen insats bättre :lol:

men ärligt talat är det inte märkligt att såna finesser har lagts till, vem vill ha dem? Jag har tom sett test där antalet dylika program har redovisats i jämförelsetabellen, underförstått fler är bättre
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 00:50

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:I och med hemmabiografernas populäritetsökning har ju ett mera nyktert, ett mera ursprungstroget, synsätt gjort entré. Jag har därför gott opp om att det kommer att vända uppåt ljudkvalitetsmässigt.

Jag är glad åt din optimism men tyvärr delar jag den inte. Innan biosystem och flerkanalsljud dök upp kunde jag åtminstone förvänta mig någotsånär lyssningsbart ljud hemma hos mina bekanta. Efter installation av sk bio-system (högtalarpaket för 3.999 från onoff beståenda av fem små skrikor på väggen och en sk sub under soffan) låter det helt enkelt fördjävligt. Dessutom finns det femti-elva möjligheter att med inställningar i förstärkeriet ytterligare krama sönder (o)ljudet.

/ B

Är du inte lite gårdagsromantisk nu? :wink:

Jag menar, nog har det låtit ganska anskrämligt i alla tider, hos dem som inte brytt sig om ljudkvalitet. Dåliga hifi-apparater är ingen nyhet.

Förvisso finns det anskrämligt dåliga "hemmabiopaket" att köpa nuförtiden, men de köps ju näppeligen av några cineaster, ej heller de som tycker om musik till sådan grad att de har en rimlig fonogramsamling. Jag känner nog i själva verket inte någon enda vuxen person som köpt sådana apparater. Jag har hört talas om att de finns, men trodde de primärt köptes av 12-åringar att ha runt datamanicken i pojk-(flick-)rummet?

Vuxna människor har väl knappast datorn i vardagsrummet? Visst förekommer det, men det är väl mest ett hot som databranschen försökte skrämma oskyldiga audiofiler med för 10 - 5 år sedan? Inte har det hänt inte... Eller? 8O

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-07 02:19

Bill50x skrev:... Efter installation av sk bio-system (högtalarpaket för 3.999 från onoff beståenda av fem små skrikor på väggen och en sk sub under soffan) låter det helt enkelt fördjävligt. Dessutom finns det femti-elva möjligheter att med inställningar i förstärkeriet ytterligare krama sönder (o)ljudet.
/ B

Fråga kolon, vad skulle de haft hemma om de inte hade haft detta paket? Något som kostade lika många kronor och höll högre kvalité eller något än billigare för att kunna spela ljud på när man måste?

IngOehman skrev:Vuxna människor har väl knappast datorn i vardagsrummet? Visst förekommer det, men det är väl mest ett hot som databranschen försökte skrämma oskyldiga audiofiler med för 10 - 5 år sedan? Inte har det hänt inte... Eller? 8O

Vh, iö

Om det har hänt? Jag kör ju hela min skivsamling (nästan, har inte hunnit lägga in de senaste alstren ännu) via datorn optiskt till min anläggning. Då har jag rippat dem utan att koda dem (dvs de sparas i formatet .wav som är ett helt okomprimerat format, det som ligger på CD-skivan i vanliga fall kanske tom?) till hårddiskt för att enkelt kunna köra hela eller väl valda delar av samlingen på ett snabbt och enkelt och "sparande" sätt, så jag ska slippa slita ut skivorna dvs..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-07 10:40

Slartibartfast skrev:
Bill50x skrev:... Efter installation av sk bio-system (högtalarpaket för 3.999 från onoff beståenda av fem små skrikor på väggen och en sk sub under soffan) låter det helt enkelt fördjävligt. Dessutom finns det femti-elva möjligheter att med inställningar i förstärkeriet ytterligare krama sönder (o)ljudet.
/ B

Fråga kolon, vad skulle de haft hemma om de inte hade haft detta paket? Något som kostade lika många kronor och höll högre kvalité eller något än billigare för att kunna spela ljud på när man måste?

Många av mina vänner är lika gamla som jag :-) så dom köpte oftast en hyggligt bra anläggning på 70-talet, när musikintresset åtminstone var någorlunda. Sedan har det kommit barn, karriär å sånt i vägen och anläggningen har knappt använts. Och varför byta ut något som fungerar?

Men så dök detta med film upp och visst ska man ha en riktig bioanläggning? Och så sitter man och jämför datablad (han) och storlek på högtalarna (hon) och så slår man till när det är rea i "butiken".

Själv håller jag mig till en bra stereoanläggning - även när jag tittar på film.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-07 11:52

HemBioLjud är mumsmums för marknaden. En helt ny (när det kom) inriktning inom redan upptrampade spår. Vanlig HiFi var tömd på nymodigheter och stod och stampade men så kom (startade man) detta nya och förlöser nya friska miljarder. TV finns ju i varje hushåll. Tänk om vi skulle dra ut bilden lite och hänga på en massa ljudburkar också. Vilken möjlighet att tjäna pengar.
Jag pratade med en säljare på HiFiklubben någon gång runt 1998. Han sa att man beräknade att hembio skulle varva vanlig HiFi många gånger om i försäljningssiffror. Hur många har jag dock glömt.
Hembio fanns inte som ett behov hos kunden, det skapades av tillverkarna för att efterhand bli ett behov hos kunden. Frågan är vilka skapade behov vi kommer att ha i framtiden. Man borde kanske fråga tillverkarna.

(Bill50x, vi tar ingen diskussion om marknaden. Den har vi redan klarat av.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-07 12:06

Flint skrev:HemBioLjud är mumsmums för marknaden. En helt ny (när det kom) inriktning inom redan upptrampade spår. Vanlig HiFi var tömd på nymodigheter och stod och stampade men så kom (startade man) detta nya och förlöser nya friska miljarder. TV finns ju i varje hushåll. Tänk om vi skulle dra ut bilden lite och hänga på en massa ljudburkar också. Vilken möjlighet att tjäna pengar.
Jag pratade med en säljare på HiFiklubben någon gång runt 1998. Han sa att man beräknade att hembio skulle varva vanlig HiFi många gånger om i försäljningssiffror. Hur många har jag dock glömt.
Hembio fanns inte som ett behov hos kunden, det skapades av tillverkarna för att efterhand bli ett behov hos kunden. Frågan är vilka skapade behov vi kommer att ha i framtiden. Man borde kanske fråga tillverkarna.

Marknaden? Har vi snackat om den förut? Hahaha!

Det mesta vi idag "behöver" är på ett eller annat sätt skapade behov. De basala behoven är avklarade för länge sedan (jag pratar inte om individnivå nu). Vilka skapade behov vi tycker är viktiga, mindre viktiga eller rent av förkastliga är upp till den enskilde och kan förstås diskuteras i det oändliga.

Men någonstans måste det finnas en acceptans för de skapade behoven, det går inte sälja vad som helst bara för att ett gäng tillverkare tycker så. Många gånger stångar sig tillverkarna blodiga i sina försök men lyckas inte förrän de ändrar konceptet så det passar "marknaden" (whoops där kom det :-)).

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-07 12:29

Bill50x

Förändringen/produkten måste ligga rätt i tiden. Hembio kom tydligen rätt i takt. Man slog ihop ljud och bild till en fungerande enhet. Ganska intelligent eftersom det är så vi ser tillvaron i övrigt.
Om däremot inte marknaden, dvs. vi kunder, köper en trend så kanske det är ett bevis på att den inte behövs. I alla fall inte just nu. Jag behöver definitivt inte hembio men andra verkar göra det.

(Obs, det är inte förbjudet att diskutera marknaden. Jag konstaterar bara att vi har ungefär samma uppfattning om den.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-07 12:55

Men om man ser till trender tror jag att miniatyrisering är en sådan. Vi kommer ha allt fler prylar, allt fler funktioner i våra hem. Man behöver inte gå så långt tillbaka i tiden, före hemdator och bioanläggning, för att förstå att utrymme är en bristvara.

Jag börjar själv fundera på att lagra all musik i dator istället för att fylla mitt hem med cd-askar. Skivorna kan man spara i lådor i källaren istället för att de ska dominera vardagsrummet. Det är idag billigare att lagra cd på hårddiskar istället för att köpa snygga möbler till askarna.

I ett längre perspektiv kanske vi lyssnar på musik "streaming" över nätet, problemet med detta är att när musik försvinner därifrån så är den borta. Äger man fonogrammet har man det kvar, oavsett vad andra tycker och bestämmer.

Men för den "breda massan" (dvs utan specialintresse) tror jag på mindre apparater som kan mer. Och alla apparater är mer eller mindre en dator, anpassad för sitt ändamål.

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-07 13:01

trådlös överföring mellan apparater och framförallt till högtalarna hör jag många fråga efter.

detta är ett område där säkert mycket kommer att hända
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 15:48

Flint skrev:HemBioLjud är mumsmums för marknaden. En helt ny (när det kom) inriktning inom redan upptrampade spår. Vanlig HiFi var tömd på nymodigheter och stod och stampade men så kom (startade man) detta nya och förlöser nya friska miljarder. TV finns ju i varje hushåll. Tänk om vi skulle dra ut bilden lite och hänga på en massa ljudburkar också. Vilken möjlighet att tjäna pengar.

Fanns inte hemmabio som ett behov hos människan menar du?

Jag har haft det behovet så länge jag kan minnas! Satte ihop min första hemmabiograf för sisådär 30 år sedan, trots att det inte fanns några stereosändningar på TV ens (Jag minns fortfarande någon melodifestival som samsändes mellan TV och P3 dock), och trots att ingen ens kände till begreppet hemmabio. Detsamma gäller att jag så länge jag vet känt behovet att lyssna på musik.

Eller menar du att allt som inte har med överlevnad att göra är "skapade behov", inklusive lagad mat och tak över huvudet?

Musik har människan lyssnat till i tusentals år, kanske i över en miljon år? Vem vet. Filmberättande är över ett århundrade gammalt, och att det är så "ungt" beror på att det tog tid att utveckla tekniken för att kunna skapa film. Visst kan man kalla detta för "skapade behov", men jag skulle vilja säga att de ligger latenta i oss alla, och att de funnits i våra drömmar långt innan de fanns.

Jag har ett behov av att kunna flyga förresten. Jag har övat upp en förmåga att kunna drömma, men ändå vara vid någonsorts medvetande, således att jag vet att jag drömmer. Då är det mera som att ta sig till en annan värld, och där kan jag flyga. Inte alltid, men för det mesta lyckas jag. Det är en härlig känsla.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-07 15:56

Style skrev:en finess som verkar vanlig i hembiostärkare är diverse specialeffektsprogram som gör att allting låter som i en kyrka, en arena, en grotta osv. På vilket sätt är det förenligt med en ursprungstrogen ide?

Ytterst få verkar använda sånna här program. Man tröttnar väldigt fort på dom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-07 16:02

IngOehman skrev:Fanns inte hemmabio som ett behov hos människan menar du?

Visst är hemmabio ett behov. Precis som hamburgare, godisråttor och turbo-bilar :-D

Men du har rätt Ingvar, behov är inte bara mat, sex och någonstans att bo. Och vad som är den ens behov är helt ointressant för andra. Se det så här, kommer någon upp med en idé och andra tycker det är värt att satsa på - ja då finns det väl ett behov? Musik har som sagt alltid funnits (så länge människan funnits?) men möjligheterna att ta del av den och sprida den har fått vänta på tekniska landvinningar.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-07 16:11

IngOehman
Du personligen hade kanske tidigt ett behov av hembio men jag tippar att du också tidigre än alla andra byggde din egen hembio. För inte köpte du väl ditt system på Off On för 3995:-.
För de flesta andra tror jag dock att behovet kom utifrån. De andra för vilka trenden var skapad. Där marknaden tjänar sina pengar.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-08-08 10:48

många vill byta ut sina surroundsystem mot färre högtalare, det är för svårt att möblera tycker de. På frågan om de vill ha mindre högtalare eller bättre kvalitet svarade alla mindre, möbleringsargumentet igen.
Men om det nu var så svårt möbleringstekniskt att ha 5 högtalare + en subbas, och då de tydligen inte bryr sig om kvaliten det minsta, varför i hela fridens namn stoppade de då in dessa 5+1 högtalare från första början? Och om de märkte problemen först efteråt varför kastar de inte ut skiten då och bara kör med antingen två stereohögtalare eller ännu hellre med de inbyggda i tvn?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-08 11:37

Förutom hemmabio som behövs det surroundljud när man spelar dataspel. Ju renare det är, desto bättre. Ett exempel är ett spel som heter "Battlefield 2" som just har släppts. När man spelar det så har man god hjälp av att höra varifrån en fiende kommer från, om man inte har möjlighet att se sig omkring vid vissa tillfällen. Vad jag skulle vilja se (höra) är en tak-kanal.

..en fråga om liv eller död helt enkelt. 8) (rankingpoäng i alla fall)

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-08-11 00:47

iö skrev;

Musik har människan lyssnat till i tusentals år, kanske i över en miljon år? Vem vet. Filmberättande är över ett århundrade gammalt, och att det är så "ungt" beror på att det tog tid att utveckla tekniken för att kunna skapa film.

Vad menar du med detta? Det visuella berättandet har väl funnits minst lika länge som musicerandet i form av teater och allmännt "göra sig lustig".

Att jämföra med ett lagringsmedia verkar konstigt! :roll:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-11 02:11

IngOehman skrev:Musik har människan lyssnat till i tusentals år, kanske i över en miljon år? Vem vet. Filmberättande är över ett århundrade gammalt, och att det är så "ungt" beror på att det tog tid att utveckla tekniken för att kunna skapa film.

Håller med Lars R. Grunden till film är teater och film är en utveckling från det. Själva grundstommen - Dionysos spelen i det antika Grekland - är betydligt äldre än 100 år. Och säkerligen finns en ännu äldre förlaga till det grekarna höll på med.

P/S Allt detta är bevisat, agnostiker där!
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-08-11 13:42

framtiden kommer ha
media-pc - dvs internet, bild- och ljudprocessning, spel, (ip)telefon osv
små högtalare, alt "multiarray" för surround - dvs sätt att producera omslutande ljud med så små och få högtalare som möjligt
surround - detta bara ökar år för år, nu när spelbranschen dessutom är intresserad så kommer det inte att försvinna utan växa än mer. vet inte hur etablerat det är än i porrindustrin men om/när de ser möjligheten att få in mer verklighetskänsla så kommer de haka på också
platta stora tv-apparater alt holografisk projektion - behöver det förklaras?

vad gäller kvalitén så är det nog svårt att sia. trenden idag är mot snålkodning och sämre ljud till förmån för plats/kvantitet. hårddiskutrymme kommer nog inte vara ett problem så behovet bör försvinna. det är ju mera producenterna och media som har sista ordet i vilken kvalité som sprids.
förhoppningsvis kommer det att ske en ljudförbättring. bilden är ju redan på att genomgå sin kopernikanska revolution iom HDTV och kanske kommer detta vara fördel för ljudåtergivningen också?

edit: glömde
sk digitala förstärkare - för ökad plats och energibesparing (förhoppningsvis kommer de även bli bättre ljudåtergivare så småningom)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-17 16:43

Lyssnade på det där programmet på sr om flerkanalig ljudåtergivning. Där menade en Tom Holman (som hunnit blivit professor) att saker som frekvensomfång och dynamik är så bra som det behöver vara redan med dagens teknik, men det som kan ge en verklig förbättring är fler kanaler.
Han refererade till några auktoriteter som hävdade enligt följande:
Gerzon hade räknat ut att det behövs 1 miljon kanaler för att fullständigt återge ett ljudfält. (Hur man ska få plats med så många högtalare i ett rum är ju en annan fråga, hur stor yta blir det med t.ex en miljon 5"-element?)
Jonston på AT&T påstod att att det "räcker" med 10.000 kanaler.
Och Jens Blauert har tydligen skrivit sin en bok om psykoakustik att det ska räcka med 60 kanaler om man låter systemet arbeta med phantomljudkällor mellan högtalarna.
Finns det kanske någon som hävdar att det kan lyckas med ännu färre kanaler för att fullständigt definiera ett ljudfält?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-06-18 01:42

Style skrev:en snabb poll bland jobbarkompisarna gav vid handen att många vill byta ut sina surroundsystem mot färre högtalare, det är för svårt att möblera tycker de. På frågan om de vill ha mindre högtalare eller bättre kvalitet svarade alla mindre, möbleringsargumentet igen.

Nu ska man inte dra för stora växlar på korridorssnack men jag tror att detta är en vanlig åsikt hos svenssons.

Jag håller med dig. Jag har också haft liknande samtal med kolleger och vänner. De flesta vet inte vad bra ljud är (och bryr sig inte heller) utan tycker att siba-anläggningen för 3999kr duger bra för dem.

Jag läste också någonstans att det nu säljs fler 2.1 anläggningar än 5.1 anläggningar. Förklaringen som gavs var just att slippa en massa högtalare och kablar. Ser man på utbbudet av 2.1 så har i stort sett alla större tillverkare det idag och fokus ligger tydligt på design/lifestyle snarare än bra ljud.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-18 03:42

paa skrev:Lyssnade på det där programmet på sr om flerkanalig ljudåtergivning. Där menade en Tom Holman (som hunnit blivit professor) att saker som frekvensomfång och dynamik är så bra som det behöver vara redan med dagens teknik, men det som kan ge en verklig förbättring är fler kanaler.
Han refererade till några auktoriteter som hävdade enligt följande:
Gerzon hade räknat ut att det behövs 1 miljon kanaler för att fullständigt återge ett ljudfält. (Hur man ska få plats med så många högtalare i ett rum är ju en annan fråga, hur stor yta blir det med t.ex en miljon 5"-element?)
Jonston på AT&T påstod att att det "räcker" med 10.000 kanaler.
Och Jens Blauert har tydligen skrivit sin en bok om psykoakustik att det ska räcka med 60 kanaler om man låter systemet arbeta med phantomljudkällor mellan högtalarna.
Finns det kanske någon som hävdar att det kan lyckas med ännu färre kanaler för att fullständigt definiera ett ljudfält?

Hej paa, jag har några frågor. Detta radioprogram verkar intressant. Kan man lyssna på det på internet? Går det i repris? Vad exakt hette programmet? När lyssnade du på det? jag skulle nämligen vilja höra det själv :)

Vem är då denne "en Tom Holman"? :) Jag tror att de flesta som läser detta har hört talas om THX. Tom Holman X. Vad X står för tvistar en del. Vissa säger Xover; andra säger eXperiment.

Det där som du skriver om em. Prof. Dr.-Ing. Dr. tech. h. c. Jens Blauert är intressant. Som kanske förstås av titlarna :) , så är denne person nog den som är globalt mest aktad och har högst renommé inom ämnet psykoakustik. Han har skrivit flertalet böcker och massor med artiklar i ämnet. Jag har två av böckerna och läst en hel del av hans artiklar d v s alla som jag har kommit över. För mig är han den som gett störst impact av alla inom ämnet psykoakustik och han är dessutom den person som nästan undantagslöst hänvisas till i alla artiklar och vetenskapliga avhandlingar som skrivs i ämnet. Här står mer om honom:
http://www.ruhr-uni-bochum.de/ika/ika/mitarbeiter/blauert.htm
Hans mest omtalade bok heter, i engelsk översättning; Spatial Hearing; The Psychophysics of Human Sound Localization. På tyska heter den Räumliches Hören. Den finns på MIT Press.

Det finns en teknik som kallas för WaveField Synthesis som bygger på Huygens princip. Denna metod att bygga upp en ljudvåg bygger inte riktigt på samma princip som alstrandet av fantomljudkällor.
I väldigt korta drag kan jag säga följande:
Gerzon räknade på en typ av ”bitmapping” av ljudet.
WFS bygger snarast på vektorisering av ljudet från ljudkällan.
Fantomljudkällor alstras av recipienten d v s av oss människor.

Em. Prof. Dr.-Ing. Dr. tech. h. c. Jens Blauert har även skrivit en del artiklar angående WFS.

Själv är jag övertygad om att man kommer otroligt långt genom noggrann och speciell uppkoppling av ett ”7-kanaligt” system där 3 av dessa ”kanaler” är för frontalt ljud och den ena högtalaren utgörs av en centerhögtalare och där 2 kanaler är för ljud som kommer bakifrån samt 2 kanaler utan riktning d v s en ljudalstring som inte är vektoriell. Därtill kommer basmodulerna, kanske 4 stycken ståendes mitt på varsin vägg och vid golv, om rummet har 4 väggar vill säga :)

Väl mött
PS

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-18 04:29

Vetandets värld

måndag 2 juni 2008 12:10

Ljud är bäst på bio. Ett program om bra ljud. Redaktör: Claes Andreasson. Sänds även kl. 23.07.

Längd: 20 minuter

Format: Real Audio - Windows Media

Ligger i 30-dagsarkivet, dvs max två veckor till:

http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadc ... &isBlock=1
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2008-06-18 07:56

paa skrev:Ligger i 30-dagsarkivet, dvs max två veckor till:

http://www.sr.se/webbradio/?Type=broadc ... &isBlock=1

Eller så laddar man hem en mp3:a direkt från deras podcast istället... http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p ... 121452.mp3

Där brukar dom finnas mkt längre tid, och formatet är behändigare och lättare att ha kvar på hårddisken. :)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2008-06-18 08:00

Litet tok-gissande från min sida:
Om 20 år:

1. Klass -d kommer att vara förhärskande, dessutom låtande bra, eftersom det tiotal år av utveckling som krävs för att få fram snabbare switchtransistorer har gått. Klass A kommer av miljöskäl vara förbjudet.

2. Biograferna finns inte mera. De har ersatts av högupplösta- tredimensionella hemmabiosar på 90 tum eller mer. Priset på projektorerna kommer inte att överstiga 5000:- kronor med dagens penningvärde i åtanke. Troligen kan man köpa en "dinusauriemodell" , dvs. prestanda likt nutidens toppmodeller, för en tusenlapp.
( Detta kan man gissa om man tittar historiskt på pris/prestandautvecklingen på projektorerna ).

3. All musik och filmförsäljning kommer att ske via downloads- samt portabel lagringsmedia med fasta minnen. Roterande skivor kommer inte att finnas. Bluray och dvd finns inte att köpa längre.
Skivbolag och filmbolagen kommer att finnas kvar- men deras sätt att tjäna pengar på kommer att se helt annorlunda ut ( produktplacering, reklamintäkter, eftersom nästan allt kommer att finnas tillgängligt helt gratis någonstans på nätet, likt piratebay. )

4. Microsoft kommer tyvärr att dominera musik och filmuppspelningsbranchen, med avseende på uppspelning.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2008-06-18 08:50

kanske 7 kanals dts. fast meed små plastburkar. som låter just som små plastburkar. Musiken tankas ner via nätet på ett USB minne.
som matas in i tv anläggningingen.
Piratbukter kommer också finnas. Fast då hetr de säkert Kapted_Kid.com

CDn är borta och ersatt av USB mine.

Musikafärern har blivit ativariat av gamla CDn samt vissa säljer kanske en och en annan bok, då böcker fortfarande finns kvar.

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2008-06-18 08:51

Richard skrev:Litet tok-gissande från min sida:
Om 20 år:

...

4. Microsoft kommer tyvärr att dominera musik och filmuppspelningsbranchen, med avseende på uppspelning.

Hoppas verkligen att du har fel på den punkten :(

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-18 10:11

Tack paa och LypsylateX

Jättebra :D Nu skall det lyssnas.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-18 10:59

Jag tror att tanken med surroundsystem för musiklyssnande i princip dog med 70talarnas gamla fyrkanalare osv - eftersom musikerna själva kanske insåg att det blir för jobbigt att hålla på att göra musik där flera kanaler har nån väsentlig betydelse.

Surroundsystem för film är då mer motiverat och livskraftigare då det faktiskt kan göra nytta. Sen finns väl lite cross-over med livemusik på film osv, men när det gäller rent musiklyssnande tror jag att folk vill ha det rakt och enkelt även i framtiden.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-18 11:10

:D Nu har jag lyssnat två gånger. Först på radions archiv och sedan på nedladdad mp3. Är det någon ljudmässig skillnad? :lol: :lol: det där med mp 3 verkar inte sådär jättekul :? Fast, det tar ju inte så mycket plats att lagra. Det hörs modulationsbrus då jag spelar upp det med senaste NERO 8. Ni som är mp3 [s]fanatiker[/s] specialister 8O låter det olika i olika mp3 spelare? Kan jag förvänta mig bättre ljud via annan mp3 dekoder? Kan jag förvänta mig salig nirvana :D med ormoljemptrespelaren Whatever? 8) Är det mp3 som är the future eller kommer det att bli the fugitive? Den som lever får [s]se [/s]höra.

Väl mött :)
PS

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-18 11:20

mp3 är väl dagens (framtidens) svar på musikkassetten, enkelt och tillräckligt och bra för kopiering :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2008-06-18 11:27

petersteindl skrev::D Nu har jag lyssnat två gånger. Först på radions archiv och sedan på nedladdad mp3. Är det någon ljudmässig skillnad? :lol: :lol: det där med mp 3 verkar inte sådär jättekul :? Fast, det tar ju inte så mycket plats att lagra. Det hörs modulationsbrus då jag spelar upp det med senaste NERO 8. Ni som är mp3 [s]fanatiker[/s] specialister 8O låter det olika i olika mp3 spelare? Kan jag förvänta mig bättre ljud via annan mp3 dekoder? Kan jag förvänta mig salig nirvana :D med ormoljemptrespelaren Whatever? 8) Är det mp3 som är the future eller kommer det att bli the fugitive? Den som lever får [s]se [/s]höra.

Väl mött :)
PS

Du kan nog knappast förvänta dig bättre ljud med en annan mp3-dekoder. Det måste vara minst 192 kbps och bra kodat (långsam kodning) för att det ska låta trevligt. Radion kör sitt i 96 kbps och mp3:orna för podcast verkar låta ännu värre än arkivet.

Mp3 är urrkk.. Då har ett bra inspelat kassettband betydligt bättre ljud, tycker jag. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-18 11:31

Här finns en lång och bra diskussion om MP3:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&p=88783

MP3 är inte så dåligt vid de lägre komprimeringsgraderna som man kan välja.

För övrigt verkar väl radioprogrammet vid närmare eftertanke vara en sån där sponsrad produktion som radio och TV-stationerna får gratis, och som innehåller mer eller mindre förtäckt reklam för någon ny film eller musikturne, eller nåt helt annat, som nu t.ex Tom Holmans nya 10.2 ljudsystem.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2008-06-18 15:07

Om 20 år ligger fokus på riktigt dåligt ljud från närmast obefintlig apparatur, som kontinuerligt skickar uppgifter om vad du lyssnar på till MicroSoft, som äger din apparatur och dig. Fast det senare vet du inte.

Försöker du stänga av får du en stöt.
Spelar du nåt så töms ditt bankkonto omedelbart, och musiken stannar. Sen får du bara stötar.

All musik spelas live via nätet av Bill Gates barnbarn, som är de enda som har licens att spela egna instrument. Beklagligtvis kan dom inte spela.

Att vara kreativ utan att redan vara rikast ger fängelse med lyssningstvång på egen bekostnad.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-06-19 12:43

Jag tror att tanken med surroundsystem för musiklyssnande i princip dog med 70talarnas gamla fyrkanalare osv - eftersom musikerna själva kanske insåg att det blir för jobbigt att hålla på att göra musik där flera kanaler har nån väsentlig betydelse.

Surroundsystem för film är då mer motiverat och livskraftigare då det faktiskt kan göra nytta. Sen finns väl lite cross-over med livemusik på film osv, men när det gäller rent musiklyssnande tror jag att folk vill ha det rakt och enkelt även i framtiden

Jag tror att det är så här: "Vanligt" folk lyssnar på musik mens man gör något annat, kör bil, lagar mat, ute och springer. Då är en massa kanaler meningslösa. Det är bara vi "HiFi-nördar" som sitter ner på en speciell plats i rummet och hör på musik.
När det tittas på film, däremot, sitter i stort sett alla mäniskor ned i soffan eller favoritfåtöljen och koncenterar sej på filmen. Då kan säkert många kanaler upplevas som mensingsfullt.

Alltså: Två kanaler för musik kommer att vara det absolut dominerande, multikanal för film, ja det finns ju redan.

Tror jag.

JohanR

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-19 13:48

RJohan skrev:Jag tror att det är så här: "Vanligt" folk lyssnar på musik mens man gör något annat, kör bil, lagar mat, ute och springer. Då är en massa kanaler meningslösa. Det är bara vi "HiFi-nördar" som sitter ner på en speciell plats i rummet och hör på musik.
När det tittas på film, däremot, sitter i stort sett alla mäniskor ned i soffan eller favoritfåtöljen och koncenterar sej på filmen. Då kan säkert många kanaler upplevas som mensingsfullt.

Alltså: Två kanaler för musik kommer att vara det absolut dominerande, multikanal för film, ja det finns ju redan.

Jag tror detta kommer förändras även för filmtittande. Redan idag finns möjligheten att titta på film vid resor etc och vem vet om inte mobiltelefonerna kommer knapra åt sig stora andelar av filmtittandet. Man kan iofs argumentera att man aldrig kan få samma upplevelse i en mobiltelefon, men det gäller ju faktiskt ljudet också.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2008-06-19 14:29

Du har nog rätt, Bill. Jag ser redan ungdomar på tåget som sitter och tittar på film på medhavda datorn. Med lurar blir väl upplevelsen rätt bra, kan jag tänka mej.

JohanR

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2008-06-19 14:33

Bill50x skrev:
.... man aldrig kan få samma upplevelse i en mobiltelefon, men det gäller ju faktiskt ljudet också.

Nja, om vi tänker oss 3D glasögon som projicerar bilden direkt på näthinnan och konsthuvudstereo, kan det nog bli ganska skapligt i en telefon också 8)

mvh

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2008-06-19 16:11

Bild

Bild
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-06-19 16:29

Mono är framtiden!
Back in black!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-19 16:46

petersteindl skrev:2 kanaler utan riktning d v s en ljudalstring som inte är vektoriell.

Hur kan man alsta ljudvågor som inte har någon riktning?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-19 16:50

Bara att sätta membranet mindre än en kvarts våglängd från trumhinnan. Då blir det en tryckkammare som tangerar homogen tryckalstring. En kvarts våglängd vid 20 kHz är ungefär 4,25 mm. Struntar man i de allra högsta frekvenserna så är villkoret uppfyllt redan med de små "i öronen-lurarna".

RJohan skrev:

Surroundsystem för film är då mer motiverat och livskraftigare då det faktiskt kan göra nytta. Sen finns väl lite cross-over med livemusik på film osv, men när det gäller rent musiklyssnande tror jag att folk vill ha det rakt och enkelt även i framtiden

Jag tror att det är så här: "Vanligt" folk lyssnar på musik mens man gör något annat, kör bil, lagar mat, ute och springer. Då är en massa kanaler meningslösa. Det är bara vi "HiFi-nördar" som sitter ner på en speciell plats i rummet och hör på musik.

Tror jag.

JohanR

Ungefär som nu alltså. ;)

Jag håller med dig. Så kommer det nog att bli/förbli.

Vh, iö

Brunnsbo

Inläggav Brunnsbo » 2008-06-19 18:37

Jag tror att vi kommer att se masor av produkter som försöker skapa det digitala hemmet, allt som går på ström kommer att anslutas i ett gemensamt "nätverk" det kommer att ta lång tid innan det finns någon vettig standard.
Den största utvecklingen kommer att ske på blid sidan, tror inte vi kan ana hur en projektor/platt tv kommer att se ut om 10år.
Media server konseptet kommer dyka upp hos det flesta hiend tillverkare.
Hoppas på att bandbredden i HDTV/digital tv sändningarna utökas snabbare än det gjort hittils.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-19 19:30

Richard skrev:4. Microsoft kommer tyvärr att dominera musik och filmuppspelningsbranchen, med avseende på uppspelning.

Nope. Apple blir det - i dag gick de förbi 5 000 000 000 (!!!) sålda låtar. Det är 10 ggr så mycket som tvåan. M$ finns inte på kartan.

M$ har fullt upp med att förlora mot Google på en annan arena.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-06-19 19:32

Rookie skrev:Mono är framtiden!

Mono är coolt! Funderar på allvar på att blir en mono- switcher.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-06-19 20:04

Koffe skrev:
Richard skrev:4. Microsoft kommer tyvärr att dominera musik och filmuppspelningsbranchen, med avseende på uppspelning.

Nope. Apple blir det - i dag gick de förbi 5 000 000 000 (!!!) sålda låtar. Det är 10 ggr så mycket som tvåan. M$ finns inte på kartan.

M$ eller Rotten Apple

Pest eller kolera alltså... ;) :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-06-19 20:58

TCM skrev:
Koffe skrev:

M$ eller Rotten Apple

Pest eller kolera alltså... ;) :D

Man får hoppas att inte Apple börjar sälja bilar bara.. för isåfall går det garanterat bara att köra på Apples egna bensin som bara är hälften så bra som konkurrenternas bensin (iTunes hehe), och bilen lär vara grymt slö och få motorstopp en gång i kvarten (precis som Quicktime ja)
Och vill man öppna motorhuven så får man mest troligt ta fram plasmaskäraren (med tanke på MAC)
Och när man köper bilen så får man en motor och en ratt.. resten finns att köpa till som tillbehör (*host* iPod)

Men det spelar ingen roll.. dom flesta (som inte vet bättre) kommer ändå köpa bilen bara för att alla andra har en (av någon dum anledning)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2008-06-19 22:03

JB skrev:
Men det spelar ingen roll.. dom flesta (som inte vet bättre) kommer ändå köpa bilen bara för att alla andra har en (av någon dum anledning)

Och den är ju så himla snygg -> vit alltså... ;)
When routine bites hard

Linnar

Inläggav Linnar » 2008-06-20 20:48

Framtiden kommer att delas i två fåror:

1. De som vill ha det allra senaste och de som kommer efter och sopar upp spinnoff-grejerna. Dvs samma som de som vill ha det senaste fast tillverkad av "noname" och mycket billigare. Bra ljud?! Vadå bra ljud?

2. De som vill ha bra ljud och väljer grejer efter det. Valen kan bli vad som helst och allt låter bättre än punkt 1's grejer.

Den största skillnaden blir dock lagringen av ljudet. Antagligen kommer man att lagra musiken (och allt annat) i någon svart box utan rörliga delar och som klarar alla format. Dvs alla fel som kan uppringas på denna nivå är därmed borta. Alltså blir lagringen av media bättre på alla ledder.

På DIY-fronten kommer stora horn att återupptäckas var tolfte år som vanligt....

Jag kommer fortfarande hävda att hifi-tidningarnas kabeltester är produktplacerad reklam med ungefär samma överdrifter som tvättmedelreklamen.

Alltså inget nytt under Solen bara lite mer förfinat.

Tror jag!

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2008-06-20 23:41

Koffe skrev:
Rookie skrev:Mono är framtiden!

Mono är coolt! Funderar på allvar på att blir en mono- switcher.

Också lite inne på mono. Fan vad lätt att inreda hemma då. Och det här att vara monosnobb känns väldigt tilltalande. :D Fast det kräver ju att inte alla hakar på. Så någon bred trend hoppas jag inte det blir.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-06-21 00:26

För den som tvivlar kan jag intyga att mono funkar bra, minns en gång ute på vischan (Österlen, fasen vad fint det är, kanske bidrog med placebo) med reporterkassettdäck, förstärkare och bara en stor högtalare (minns ej vilken tyvärr). Men vilka musikminnen! Kanske att det passade bra med omständigheterna på nåt sätt. Bra var det iaf.

Användarvisningsbild
optonica

Inläggav optonica » 2008-06-23 00:28

IngOehman skrev:Vuxna människor har väl knappast datorn i vardagsrummet? Visst förekommer det, men det är väl mest ett hot som databranschen försökte skrämma oskyldiga audiofiler med för 10 - 5 år sedan? Inte har det hänt inte... Eller? 8O
Vh, iö

Man behöver inte nödvändigtvis ha en dator uppkopplad till en datorskärm. Idag går det att koppla datorn till platskärmstv och sedan via trådlöst kan man surfa från soffan. Det finns idag också ganska många fler nätkanaler än vad man får in via kabeltv, samt sen kan man se massor filmer on-line. Detta kommer givetvis att utökas och bli standard. Troligen kommer man ha en stationär arbetsdator och en dator till TV. Priserna idag är ju väldigt överkomliga på datorer.

Lite länkar som visar fördelarna med dator-tv. Har man bra uppkoppling så är kvaliten i klass med vanliga tv-sändningar. Det går att slå över till helskärm på samtliga.

http://wwitv.com/portal.htm
http://retrovision.tv/
http://tvcorn.com/
http://moviefather.com/

Tror nog att 2-kanal kommer och bestå till musiken, eftersom alla musik är inspelad i studio med massa pålagda effekter i syfte och sälja. Detta gör så det finns ingen mening med flerkanal till vanlig musik, eftersom det finns ingen egentlig rumsupplevelse i själva inspelningen. När det gäller högtalare så kommer nya och bättre material fram, men grundkonceptet kommer att bestå.

Rent generellt så kommer utvecklingen nog vara som tidigare dvs. lite andra färger, lite andra modeller, olika nya finnesser, gamla finnesser tas bort, ett nytt format kommer och ett annat går. När man sedan tänker efter så har inte mycket skett mer än att det är annorlunda än tidigare.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-06-26 16:07

Flint_inaktiv skrev:Jag tror att musiklyssning i framtiden mer och mer går mot actionupplevelse och därför också mer och mer från akustisk upplevd trovärdhet. Akustiska instrument kommer att glömmas bort och anses som hopplöst gammalmodiga. Titta på utvecklingen hittills. För mig betyder HiFi trovärdhet mot akustiskt spelad musik som exempelvis en stråkkvartett. För andra mer nutida är HiFi trovädet mot en elektrisk signal från en CD. Så här kommer utvecklingen att fortsätta förflackas och det är inget att göra åt det. Det kallas utveckling.

Jag är optimistisk nog att tro att de kommer att leva i en symbios, sida vid sida :)

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Återgå till Generellt om hifi