paa skrev:Lyssnade på det där programmet på sr om flerkanalig ljudåtergivning. Där menade en Tom Holman (som hunnit blivit professor) att saker som frekvensomfång och dynamik är så bra som det behöver vara redan med dagens teknik, men det som kan ge en verklig förbättring är fler kanaler.
Han refererade till några auktoriteter som hävdade enligt följande:
Gerzon hade räknat ut att det behövs 1 miljon kanaler för att fullständigt återge ett ljudfält. (Hur man ska få plats med så många högtalare i ett rum är ju en annan fråga, hur stor yta blir det med t.ex en miljon 5"-element?)
Jonston på AT&T påstod att att det "räcker" med 10.000 kanaler.
Och Jens Blauert har tydligen skrivit sin en bok om psykoakustik att det ska räcka med 60 kanaler om man låter systemet arbeta med phantomljudkällor mellan högtalarna.
Finns det kanske någon som hävdar att det kan lyckas med ännu färre kanaler för att fullständigt definiera ett ljudfält?
Hej paa, jag har några frågor. Detta radioprogram verkar intressant. Kan man lyssna på det på internet? Går det i repris? Vad exakt hette programmet? När lyssnade du på det? jag skulle nämligen vilja höra det själv
Vem är då denne "en Tom Holman"?

Jag tror att de flesta som läser detta har hört talas om THX.
Tom
Holman
X. Vad
X står för tvistar en del. Vissa säger
Xover; andra säger e
Xperiment.
Det där som du skriver om em. Prof. Dr.-Ing. Dr. tech. h. c. Jens Blauert är intressant. Som kanske förstås av titlarna

, så är denne person nog den som är globalt mest aktad och har högst renommé inom ämnet psykoakustik. Han har skrivit flertalet böcker och massor med artiklar i ämnet. Jag har två av böckerna och läst en hel del av hans artiklar d v s alla som jag har kommit över. För mig är han den som gett störst impact av alla inom ämnet psykoakustik och han är dessutom den person som nästan undantagslöst hänvisas till i alla artiklar och vetenskapliga avhandlingar som skrivs i ämnet. Här står mer om honom:
http://www.ruhr-uni-bochum.de/ika/ika/mitarbeiter/blauert.htm
Hans mest omtalade bok heter, i engelsk översättning; Spatial Hearing; The Psychophysics of Human Sound Localization. På tyska heter den Räumliches Hören. Den finns på MIT Press.
Det finns en teknik som kallas för WaveField Synthesis som bygger på Huygens princip. Denna metod att bygga upp en ljudvåg bygger inte riktigt på samma princip som alstrandet av fantomljudkällor.
I väldigt korta drag kan jag säga följande:
Gerzon räknade på en typ av ”bitmapping” av ljudet.
WFS bygger snarast på vektorisering av ljudet från ljudkällan.
Fantomljudkällor alstras av recipienten d v s av oss människor.
Em. Prof. Dr.-Ing. Dr. tech. h. c. Jens Blauert har även skrivit en del artiklar angående WFS.
Själv är jag övertygad om att man kommer otroligt långt genom noggrann och speciell uppkoppling av ett ”7-kanaligt” system där 3 av dessa ”kanaler” är för frontalt ljud och den ena högtalaren utgörs av en centerhögtalare och där 2 kanaler är för ljud som kommer bakifrån samt 2 kanaler utan riktning d v s en ljudalstring som inte är vektoriell. Därtill kommer basmodulerna, kanske 4 stycken ståendes mitt på varsin vägg och vid golv, om rummet har 4 väggar vill säga
Väl mött
PS