Hur ser HIFI ut om 20 år? Visioner och trender..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-05 19:25

Flint skrev:Jag tror att musiklyssning i framtiden mer och mer går mot actionupplevelse och därför också mer och mer från akustisk upplevd trovärdhet. Akustiska instrument kommer att glömmas bort och anses som hopplöst gammalmodiga. Titta på utvecklingen hittills. För mig betyder HiFi trovärdhet mot akustiskt spelad musik som exempelvis en stråkkvartett. För andra mer nutida är HiFi trovädet mot en elektrisk signal från en CD. Så här kommer utvecklingen att fortsätta förflackas och det är inget att göra åt det. Det kallas utveckling.

En liten fråga bara, är du emot formatet "CD" eller är du emot formatet "digital musik" i ditt inlägg? Hur är det annars då, är du emot båda då eller är du emot endera av di tu?

Formatet CD ser jag inga som helst problem med, men att det kan finnas invändningar mot elektronisk musik kan jag förstå, i ett totalt HIFI-omfamnat testskede. Att lyssna på elektronisk musik är ju annars ett av de roligare tingen att finna sig i! :D

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-05 20:01

Slartibartfast
Jag är inte (e)mot formatet CD, LP, stenkaka, digitalt ljud eller band på något sätt. Dom är förmedlare, budbärare. Det är direktljudet av en stråkkvartett jag eftersträvar. Oavsett förmedlare.
Senast redigerad av Flint 2005-08-05 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-05 20:09

Flint skrev:Slartibartfast
Jag är inte (e)mot formatet CD, LP, stenkaka, digitalt ljud eller band på något sätt. Dom är förmedlare, budbärare. Det är direkljudet av en stråkkvartett jag eftersträvar. Oavsett förmedlare.

Då är jag helt införstådd med vad som menades! Såg ut som ett dubbelbudskap från början, ville bara reda ut det!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 03:07

Flint skrev:Jag tror att musiklyssning i framtiden mer och mer går mot actionupplevelse och därför också mer och mer från akustisk upplevd trovärdhet. Akustiska instrument kommer att glömmas bort och anses som hopplöst gammalmodiga. Titta på utvecklingen hittills. För mig betyder HiFi trovärdhet mot akustiskt spelad musik som exempelvis en stråkkvartett. För andra mer nutida är HiFi trovädet mot en elektrisk signal från en CD. Så här kommer utvecklingen att fortsätta förflackas och det är inget att göra åt det. Det kallas utveckling.

Jag både håller med dig Flint, och tror optimistiskare.

Å ena sidan är det häpnadsväckande hut fina stereofoniska akustiska inspelningar man kunnat göra alltsedan sisådär 1954, men å andra sidan har man aldrig kunnat göra bättre inspelningar än man kan idag! :P

Att detta utnyttjas så sällan är tråkigt, men jag känner mig inte säker på att det kommer att bli värre, utan har visst hopp om att det kan gå i den andra riktningen.

I och med hemmabiografernas populäritetsökning har ju ett mera nyktert, ett mera ursprungstroget, synsätt gjort entré. Jag har därför gott opp om att det kommer att vända uppåt ljudkvalitetsmässigt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-06 13:13

IngOehman skrev:I och med hemmabiografernas populäritetsökning har ju ett mera nyktert, ett mera ursprungstroget, synsätt gjort entré. Jag har därför gott opp om att det kommer att vända uppåt ljudkvalitetsmässigt.

Jag är glad åt din optimism men tyvärr delar jag den inte. Innan biosystem och flerkanalsljud dök upp kunde jag åtminstone förvänta mig någotsånär lyssningsbart ljud hemma hos mina bekanta. Efter installation av sk bio-system (högtalarpaket för 3.999 från onoff beståenda av fem små skrikor på väggen och en sk sub under soffan) låter det helt enkelt fördjävligt. Dessutom finns det femti-elva möjligheter att med inställningar i förstärkeriet ytterligare krama sönder (o)ljudet.

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-06 15:53

en finess som verkar vanlig i hembiostärkare är diverse specialeffektsprogram som gör att allting låter som i en kyrka, en arena, en grotta osv. På vilket sätt är det förenligt med en ursprungstrogen ide?
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 20:08

Fy, tvi och blä är lämpliga tillmälen avseende dessa ääääckliga "finesser". :x

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-08-06 20:25

Finns badrumsreverb också? :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-06 21:38

For bad music?

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-06 21:58

Morello skrev:Finns badrumsreverb också? :lol:

ja en duschvariant så att man kan jämföra sin egen insats bättre :lol:

men ärligt talat är det inte märkligt att såna finesser har lagts till, vem vill ha dem? Jag har tom sett test där antalet dylika program har redovisats i jämförelsetabellen, underförstått fler är bättre
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 00:50

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:I och med hemmabiografernas populäritetsökning har ju ett mera nyktert, ett mera ursprungstroget, synsätt gjort entré. Jag har därför gott opp om att det kommer att vända uppåt ljudkvalitetsmässigt.

Jag är glad åt din optimism men tyvärr delar jag den inte. Innan biosystem och flerkanalsljud dök upp kunde jag åtminstone förvänta mig någotsånär lyssningsbart ljud hemma hos mina bekanta. Efter installation av sk bio-system (högtalarpaket för 3.999 från onoff beståenda av fem små skrikor på väggen och en sk sub under soffan) låter det helt enkelt fördjävligt. Dessutom finns det femti-elva möjligheter att med inställningar i förstärkeriet ytterligare krama sönder (o)ljudet.

/ B

Är du inte lite gårdagsromantisk nu? :wink:

Jag menar, nog har det låtit ganska anskrämligt i alla tider, hos dem som inte brytt sig om ljudkvalitet. Dåliga hifi-apparater är ingen nyhet.

Förvisso finns det anskrämligt dåliga "hemmabiopaket" att köpa nuförtiden, men de köps ju näppeligen av några cineaster, ej heller de som tycker om musik till sådan grad att de har en rimlig fonogramsamling. Jag känner nog i själva verket inte någon enda vuxen person som köpt sådana apparater. Jag har hört talas om att de finns, men trodde de primärt köptes av 12-åringar att ha runt datamanicken i pojk-(flick-)rummet?

Vuxna människor har väl knappast datorn i vardagsrummet? Visst förekommer det, men det är väl mest ett hot som databranschen försökte skrämma oskyldiga audiofiler med för 10 - 5 år sedan? Inte har det hänt inte... Eller? 8O

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-08-07 02:19

Bill50x skrev:... Efter installation av sk bio-system (högtalarpaket för 3.999 från onoff beståenda av fem små skrikor på väggen och en sk sub under soffan) låter det helt enkelt fördjävligt. Dessutom finns det femti-elva möjligheter att med inställningar i förstärkeriet ytterligare krama sönder (o)ljudet.
/ B

Fråga kolon, vad skulle de haft hemma om de inte hade haft detta paket? Något som kostade lika många kronor och höll högre kvalité eller något än billigare för att kunna spela ljud på när man måste?

IngOehman skrev:Vuxna människor har väl knappast datorn i vardagsrummet? Visst förekommer det, men det är väl mest ett hot som databranschen försökte skrämma oskyldiga audiofiler med för 10 - 5 år sedan? Inte har det hänt inte... Eller? 8O

Vh, iö

Om det har hänt? Jag kör ju hela min skivsamling (nästan, har inte hunnit lägga in de senaste alstren ännu) via datorn optiskt till min anläggning. Då har jag rippat dem utan att koda dem (dvs de sparas i formatet .wav som är ett helt okomprimerat format, det som ligger på CD-skivan i vanliga fall kanske tom?) till hårddiskt för att enkelt kunna köra hela eller väl valda delar av samlingen på ett snabbt och enkelt och "sparande" sätt, så jag ska slippa slita ut skivorna dvs..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-07 10:40

Slartibartfast skrev:
Bill50x skrev:... Efter installation av sk bio-system (högtalarpaket för 3.999 från onoff beståenda av fem små skrikor på väggen och en sk sub under soffan) låter det helt enkelt fördjävligt. Dessutom finns det femti-elva möjligheter att med inställningar i förstärkeriet ytterligare krama sönder (o)ljudet.
/ B

Fråga kolon, vad skulle de haft hemma om de inte hade haft detta paket? Något som kostade lika många kronor och höll högre kvalité eller något än billigare för att kunna spela ljud på när man måste?

Många av mina vänner är lika gamla som jag :-) så dom köpte oftast en hyggligt bra anläggning på 70-talet, när musikintresset åtminstone var någorlunda. Sedan har det kommit barn, karriär å sånt i vägen och anläggningen har knappt använts. Och varför byta ut något som fungerar?

Men så dök detta med film upp och visst ska man ha en riktig bioanläggning? Och så sitter man och jämför datablad (han) och storlek på högtalarna (hon) och så slår man till när det är rea i "butiken".

Själv håller jag mig till en bra stereoanläggning - även när jag tittar på film.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-07 11:52

HemBioLjud är mumsmums för marknaden. En helt ny (när det kom) inriktning inom redan upptrampade spår. Vanlig HiFi var tömd på nymodigheter och stod och stampade men så kom (startade man) detta nya och förlöser nya friska miljarder. TV finns ju i varje hushåll. Tänk om vi skulle dra ut bilden lite och hänga på en massa ljudburkar också. Vilken möjlighet att tjäna pengar.
Jag pratade med en säljare på HiFiklubben någon gång runt 1998. Han sa att man beräknade att hembio skulle varva vanlig HiFi många gånger om i försäljningssiffror. Hur många har jag dock glömt.
Hembio fanns inte som ett behov hos kunden, det skapades av tillverkarna för att efterhand bli ett behov hos kunden. Frågan är vilka skapade behov vi kommer att ha i framtiden. Man borde kanske fråga tillverkarna.

(Bill50x, vi tar ingen diskussion om marknaden. Den har vi redan klarat av.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-07 12:06

Flint skrev:HemBioLjud är mumsmums för marknaden. En helt ny (när det kom) inriktning inom redan upptrampade spår. Vanlig HiFi var tömd på nymodigheter och stod och stampade men så kom (startade man) detta nya och förlöser nya friska miljarder. TV finns ju i varje hushåll. Tänk om vi skulle dra ut bilden lite och hänga på en massa ljudburkar också. Vilken möjlighet att tjäna pengar.
Jag pratade med en säljare på HiFiklubben någon gång runt 1998. Han sa att man beräknade att hembio skulle varva vanlig HiFi många gånger om i försäljningssiffror. Hur många har jag dock glömt.
Hembio fanns inte som ett behov hos kunden, det skapades av tillverkarna för att efterhand bli ett behov hos kunden. Frågan är vilka skapade behov vi kommer att ha i framtiden. Man borde kanske fråga tillverkarna.

Marknaden? Har vi snackat om den förut? Hahaha!

Det mesta vi idag "behöver" är på ett eller annat sätt skapade behov. De basala behoven är avklarade för länge sedan (jag pratar inte om individnivå nu). Vilka skapade behov vi tycker är viktiga, mindre viktiga eller rent av förkastliga är upp till den enskilde och kan förstås diskuteras i det oändliga.

Men någonstans måste det finnas en acceptans för de skapade behoven, det går inte sälja vad som helst bara för att ett gäng tillverkare tycker så. Många gånger stångar sig tillverkarna blodiga i sina försök men lyckas inte förrän de ändrar konceptet så det passar "marknaden" (whoops där kom det :-)).

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-07 12:29

Bill50x

Förändringen/produkten måste ligga rätt i tiden. Hembio kom tydligen rätt i takt. Man slog ihop ljud och bild till en fungerande enhet. Ganska intelligent eftersom det är så vi ser tillvaron i övrigt.
Om däremot inte marknaden, dvs. vi kunder, köper en trend så kanske det är ett bevis på att den inte behövs. I alla fall inte just nu. Jag behöver definitivt inte hembio men andra verkar göra det.

(Obs, det är inte förbjudet att diskutera marknaden. Jag konstaterar bara att vi har ungefär samma uppfattning om den.)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-07 12:55

Men om man ser till trender tror jag att miniatyrisering är en sådan. Vi kommer ha allt fler prylar, allt fler funktioner i våra hem. Man behöver inte gå så långt tillbaka i tiden, före hemdator och bioanläggning, för att förstå att utrymme är en bristvara.

Jag börjar själv fundera på att lagra all musik i dator istället för att fylla mitt hem med cd-askar. Skivorna kan man spara i lådor i källaren istället för att de ska dominera vardagsrummet. Det är idag billigare att lagra cd på hårddiskar istället för att köpa snygga möbler till askarna.

I ett längre perspektiv kanske vi lyssnar på musik "streaming" över nätet, problemet med detta är att när musik försvinner därifrån så är den borta. Äger man fonogrammet har man det kvar, oavsett vad andra tycker och bestämmer.

Men för den "breda massan" (dvs utan specialintresse) tror jag på mindre apparater som kan mer. Och alla apparater är mer eller mindre en dator, anpassad för sitt ändamål.

/ B

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-08-07 13:01

trådlös överföring mellan apparater och framförallt till högtalarna hör jag många fråga efter.

detta är ett område där säkert mycket kommer att hända
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-07 15:48

Flint skrev:HemBioLjud är mumsmums för marknaden. En helt ny (när det kom) inriktning inom redan upptrampade spår. Vanlig HiFi var tömd på nymodigheter och stod och stampade men så kom (startade man) detta nya och förlöser nya friska miljarder. TV finns ju i varje hushåll. Tänk om vi skulle dra ut bilden lite och hänga på en massa ljudburkar också. Vilken möjlighet att tjäna pengar.

Fanns inte hemmabio som ett behov hos människan menar du?

Jag har haft det behovet så länge jag kan minnas! Satte ihop min första hemmabiograf för sisådär 30 år sedan, trots att det inte fanns några stereosändningar på TV ens (Jag minns fortfarande någon melodifestival som samsändes mellan TV och P3 dock), och trots att ingen ens kände till begreppet hemmabio. Detsamma gäller att jag så länge jag vet känt behovet att lyssna på musik.

Eller menar du att allt som inte har med överlevnad att göra är "skapade behov", inklusive lagad mat och tak över huvudet?

Musik har människan lyssnat till i tusentals år, kanske i över en miljon år? Vem vet. Filmberättande är över ett århundrade gammalt, och att det är så "ungt" beror på att det tog tid att utveckla tekniken för att kunna skapa film. Visst kan man kalla detta för "skapade behov", men jag skulle vilja säga att de ligger latenta i oss alla, och att de funnits i våra drömmar långt innan de fanns.

Jag har ett behov av att kunna flyga förresten. Jag har övat upp en förmåga att kunna drömma, men ändå vara vid någonsorts medvetande, således att jag vet att jag drömmer. Då är det mera som att ta sig till en annan värld, och där kan jag flyga. Inte alltid, men för det mesta lyckas jag. Det är en härlig känsla.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-07 15:56

Style skrev:en finess som verkar vanlig i hembiostärkare är diverse specialeffektsprogram som gör att allting låter som i en kyrka, en arena, en grotta osv. På vilket sätt är det förenligt med en ursprungstrogen ide?

Ytterst få verkar använda sånna här program. Man tröttnar väldigt fort på dom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-08-07 16:02

IngOehman skrev:Fanns inte hemmabio som ett behov hos människan menar du?

Visst är hemmabio ett behov. Precis som hamburgare, godisråttor och turbo-bilar :-D

Men du har rätt Ingvar, behov är inte bara mat, sex och någonstans att bo. Och vad som är den ens behov är helt ointressant för andra. Se det så här, kommer någon upp med en idé och andra tycker det är värt att satsa på - ja då finns det väl ett behov? Musik har som sagt alltid funnits (så länge människan funnits?) men möjligheterna att ta del av den och sprida den har fått vänta på tekniska landvinningar.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-07 16:11

IngOehman
Du personligen hade kanske tidigt ett behov av hembio men jag tippar att du också tidigre än alla andra byggde din egen hembio. För inte köpte du väl ditt system på Off On för 3995:-.
För de flesta andra tror jag dock att behovet kom utifrån. De andra för vilka trenden var skapad. Där marknaden tjänar sina pengar.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-08-08 10:48

många vill byta ut sina surroundsystem mot färre högtalare, det är för svårt att möblera tycker de. På frågan om de vill ha mindre högtalare eller bättre kvalitet svarade alla mindre, möbleringsargumentet igen.
Men om det nu var så svårt möbleringstekniskt att ha 5 högtalare + en subbas, och då de tydligen inte bryr sig om kvaliten det minsta, varför i hela fridens namn stoppade de då in dessa 5+1 högtalare från första början? Och om de märkte problemen först efteråt varför kastar de inte ut skiten då och bara kör med antingen två stereohögtalare eller ännu hellre med de inbyggda i tvn?

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-08-08 11:37

Förutom hemmabio som behövs det surroundljud när man spelar dataspel. Ju renare det är, desto bättre. Ett exempel är ett spel som heter "Battlefield 2" som just har släppts. När man spelar det så har man god hjälp av att höra varifrån en fiende kommer från, om man inte har möjlighet att se sig omkring vid vissa tillfällen. Vad jag skulle vilja se (höra) är en tak-kanal.

..en fråga om liv eller död helt enkelt. 8) (rankingpoäng i alla fall)

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-08-11 00:47

iö skrev;

Musik har människan lyssnat till i tusentals år, kanske i över en miljon år? Vem vet. Filmberättande är över ett århundrade gammalt, och att det är så "ungt" beror på att det tog tid att utveckla tekniken för att kunna skapa film.

Vad menar du med detta? Det visuella berättandet har väl funnits minst lika länge som musicerandet i form av teater och allmännt "göra sig lustig".

Att jämföra med ett lagringsmedia verkar konstigt! :roll:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Manzarek

Inläggav Manzarek » 2005-08-11 02:11

IngOehman skrev:Musik har människan lyssnat till i tusentals år, kanske i över en miljon år? Vem vet. Filmberättande är över ett århundrade gammalt, och att det är så "ungt" beror på att det tog tid att utveckla tekniken för att kunna skapa film.

Håller med Lars R. Grunden till film är teater och film är en utveckling från det. Själva grundstommen - Dionysos spelen i det antika Grekland - är betydligt äldre än 100 år. Och säkerligen finns en ännu äldre förlaga till det grekarna höll på med.

P/S Allt detta är bevisat, agnostiker där!
The world divides into facts

Ludwig Wittgenstein

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-08-11 13:42

framtiden kommer ha
media-pc - dvs internet, bild- och ljudprocessning, spel, (ip)telefon osv
små högtalare, alt "multiarray" för surround - dvs sätt att producera omslutande ljud med så små och få högtalare som möjligt
surround - detta bara ökar år för år, nu när spelbranschen dessutom är intresserad så kommer det inte att försvinna utan växa än mer. vet inte hur etablerat det är än i porrindustrin men om/när de ser möjligheten att få in mer verklighetskänsla så kommer de haka på också
platta stora tv-apparater alt holografisk projektion - behöver det förklaras?

vad gäller kvalitén så är det nog svårt att sia. trenden idag är mot snålkodning och sämre ljud till förmån för plats/kvantitet. hårddiskutrymme kommer nog inte vara ett problem så behovet bör försvinna. det är ju mera producenterna och media som har sista ordet i vilken kvalité som sprids.
förhoppningsvis kommer det att ske en ljudförbättring. bilden är ju redan på att genomgå sin kopernikanska revolution iom HDTV och kanske kommer detta vara fördel för ljudåtergivningen också?

edit: glömde
sk digitala förstärkare - för ökad plats och energibesparing (förhoppningsvis kommer de även bli bättre ljudåtergivare så småningom)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-06-17 16:43

Lyssnade på det där programmet på sr om flerkanalig ljudåtergivning. Där menade en Tom Holman (som hunnit blivit professor) att saker som frekvensomfång och dynamik är så bra som det behöver vara redan med dagens teknik, men det som kan ge en verklig förbättring är fler kanaler.
Han refererade till några auktoriteter som hävdade enligt följande:
Gerzon hade räknat ut att det behövs 1 miljon kanaler för att fullständigt återge ett ljudfält. (Hur man ska få plats med så många högtalare i ett rum är ju en annan fråga, hur stor yta blir det med t.ex en miljon 5"-element?)
Jonston på AT&T påstod att att det "räcker" med 10.000 kanaler.
Och Jens Blauert har tydligen skrivit sin en bok om psykoakustik att det ska räcka med 60 kanaler om man låter systemet arbeta med phantomljudkällor mellan högtalarna.
Finns det kanske någon som hävdar att det kan lyckas med ännu färre kanaler för att fullständigt definiera ett ljudfält?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-06-18 01:42

Style skrev:en snabb poll bland jobbarkompisarna gav vid handen att många vill byta ut sina surroundsystem mot färre högtalare, det är för svårt att möblera tycker de. På frågan om de vill ha mindre högtalare eller bättre kvalitet svarade alla mindre, möbleringsargumentet igen.

Nu ska man inte dra för stora växlar på korridorssnack men jag tror att detta är en vanlig åsikt hos svenssons.

Jag håller med dig. Jag har också haft liknande samtal med kolleger och vänner. De flesta vet inte vad bra ljud är (och bryr sig inte heller) utan tycker att siba-anläggningen för 3999kr duger bra för dem.

Jag läste också någonstans att det nu säljs fler 2.1 anläggningar än 5.1 anläggningar. Förklaringen som gavs var just att slippa en massa högtalare och kablar. Ser man på utbbudet av 2.1 så har i stort sett alla större tillverkare det idag och fokus ligger tydligt på design/lifestyle snarare än bra ljud.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-18 03:42

paa skrev:Lyssnade på det där programmet på sr om flerkanalig ljudåtergivning. Där menade en Tom Holman (som hunnit blivit professor) att saker som frekvensomfång och dynamik är så bra som det behöver vara redan med dagens teknik, men det som kan ge en verklig förbättring är fler kanaler.
Han refererade till några auktoriteter som hävdade enligt följande:
Gerzon hade räknat ut att det behövs 1 miljon kanaler för att fullständigt återge ett ljudfält. (Hur man ska få plats med så många högtalare i ett rum är ju en annan fråga, hur stor yta blir det med t.ex en miljon 5"-element?)
Jonston på AT&T påstod att att det "räcker" med 10.000 kanaler.
Och Jens Blauert har tydligen skrivit sin en bok om psykoakustik att det ska räcka med 60 kanaler om man låter systemet arbeta med phantomljudkällor mellan högtalarna.
Finns det kanske någon som hävdar att det kan lyckas med ännu färre kanaler för att fullständigt definiera ett ljudfält?

Hej paa, jag har några frågor. Detta radioprogram verkar intressant. Kan man lyssna på det på internet? Går det i repris? Vad exakt hette programmet? När lyssnade du på det? jag skulle nämligen vilja höra det själv :)

Vem är då denne "en Tom Holman"? :) Jag tror att de flesta som läser detta har hört talas om THX. Tom Holman X. Vad X står för tvistar en del. Vissa säger Xover; andra säger eXperiment.

Det där som du skriver om em. Prof. Dr.-Ing. Dr. tech. h. c. Jens Blauert är intressant. Som kanske förstås av titlarna :) , så är denne person nog den som är globalt mest aktad och har högst renommé inom ämnet psykoakustik. Han har skrivit flertalet böcker och massor med artiklar i ämnet. Jag har två av böckerna och läst en hel del av hans artiklar d v s alla som jag har kommit över. För mig är han den som gett störst impact av alla inom ämnet psykoakustik och han är dessutom den person som nästan undantagslöst hänvisas till i alla artiklar och vetenskapliga avhandlingar som skrivs i ämnet. Här står mer om honom:
http://www.ruhr-uni-bochum.de/ika/ika/mitarbeiter/blauert.htm
Hans mest omtalade bok heter, i engelsk översättning; Spatial Hearing; The Psychophysics of Human Sound Localization. På tyska heter den Räumliches Hören. Den finns på MIT Press.

Det finns en teknik som kallas för WaveField Synthesis som bygger på Huygens princip. Denna metod att bygga upp en ljudvåg bygger inte riktigt på samma princip som alstrandet av fantomljudkällor.
I väldigt korta drag kan jag säga följande:
Gerzon räknade på en typ av ”bitmapping” av ljudet.
WFS bygger snarast på vektorisering av ljudet från ljudkällan.
Fantomljudkällor alstras av recipienten d v s av oss människor.

Em. Prof. Dr.-Ing. Dr. tech. h. c. Jens Blauert har även skrivit en del artiklar angående WFS.

Själv är jag övertygad om att man kommer otroligt långt genom noggrann och speciell uppkoppling av ett ”7-kanaligt” system där 3 av dessa ”kanaler” är för frontalt ljud och den ena högtalaren utgörs av en centerhögtalare och där 2 kanaler är för ljud som kommer bakifrån samt 2 kanaler utan riktning d v s en ljudalstring som inte är vektoriell. Därtill kommer basmodulerna, kanske 4 stycken ståendes mitt på varsin vägg och vid golv, om rummet har 4 väggar vill säga :)

Väl mött
PS

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi