Moderator: Redaktörer

goat76 skrev:Om inte musikerna bryr sig om hur deras egen musik låter så får de faktiskt skylla sig själva.

LarsF skrev:Musik kan väl jämföras med konst, undrar vad en konstnär skulle säga om den som ska sälja tavlan/bilden/bysten att man förändrar den så den knappt känns igen

LarsF skrev:Musik kan väl jämföras med konst, undrar vad en konstnär skulle säga om den som ska sälja tavlan/bilden/bysten att man förändrar den så den knappt känns igen [ Bild ]

Baffel skrev:LarsF skrev:Musik kan väl jämföras med konst, undrar vad en konstnär skulle säga om den som ska sälja tavlan/bilden/bysten att man förändrar den så den knappt känns igen [ Bild ]
Visst. Om jag kunde måla och skapade ett verk som jag ville det skulle bli litografier av så skulle jag ju bli skitförbannad om tryckeriet skapade något i likhet med det du visade .

hifikg skrev:goat76 skrev:Om inte musikerna bryr sig om hur deras egen musik låter så får de faktiskt skylla sig själva.
Men det är vi som drabbas. Vi som vill höra på deras alster även hemmavid. Jag är rätt säker på att artister väldigt sällan lyssnar på sina egna skivor.

hifikg skrev:Baffel skrev:LarsF skrev:Musik kan väl jämföras med konst, undrar vad en konstnär skulle säga om den som ska sälja tavlan/bilden/bysten att man förändrar den så den knappt känns igen [ Bild ]
Visst. Om jag kunde måla och skapade ett verk som jag ville det skulle bli litografier av så skulle jag ju bli skitförbannad om tryckeriet skapade något i likhet med det du visade .
Vadårå, dom kan väl få komprimera färgerna, alla dina jobbiga nyanser kan väl inte behövas!?

goat76 skrev:Om inte musikerna bryr sig om hur deras egen musik låter så får de faktiskt skylla sig själva.

goat76 skrev:Det är ganska roligt att många här verkar tro att de som mastrar materialet har någon bestämmanderätt över slutresultatet, t.o.m de största namnen i branschen som Bob Ludwig m.fl. måste göra om jobbet ifall beställaren inte blir nöjd.

Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:
Vadårå, dom kan väl få komprimera färgerna, alla dina jobbiga nyanser kan väl inte behövas!?
Men vänta nu är inte du fotograf? Då är ju du en konstnär. Försöker komma på någon liknelse .....återkommer..,..

Ogjort skrev:Jag upplever ofta att både musiker och resten av "kedjan", tror att det finns större begränsningar i att
spela in musik, än det faktiskt gör. Att liksom inspelad musik låter på det "där" viset.
Att man aldrig upplevt hur det kan låta. Plus att referensen är all annan musik - i samma påse.
Är övertygad om att t.ex. en basist är ytterst kräsen med hur kontrabasen eller elbasen låter "live, så att säga.
Men sedan tror att mycket av det med naturnödvändighet måste gå förlorat om det spelas in.
Ogjort skrev:Redan i röstinspelningsvärlden, så är det nästan alltid så att några människor som t.ex. gör en podd på kammaren,
som växer och får gensvar, och därmed bestämmer sig för att göra på riktigt och anlitar en professionell studio, räknar med att
det då ska låta tokskruvat och hejdlöst komprimerat, à la reklamradio. Annars är det inte proffsigt ljud!
-Och varför ska vi då anlita proffs - om det inte låter "proffsigt" ?

goat76 skrev:Om artisten och/eller skivbolaget inte är nöjda med resultatat får mastraren göra om jobbet efter de nya önskemålen (make it sound louder!).

Baffel skrev:Mail skickat :
Hej på er. Vi håller på med en diskussion angående varför inspelad musik numera är så söndermastrade/ komprimerad .
Hur ser ni på detta?
Se tråden här :
viewtopic.php?f=9&t=71857
Med Vänlig Hälsning
Till:
https://www.studiovasteras.se/

Lite tanken , så det tar skruv.
  Lite tanken , så det tar skruv.
Conan skrev:Ogjort skrev:Jag upplever ofta att både musiker och resten av "kedjan", tror att det finns större begränsningar i att
spela in musik, än det faktiskt gör. Att liksom inspelad musik låter på det "där" viset.
Att man aldrig upplevt hur det kan låta. Plus att referensen är all annan musik - i samma påse.
Är övertygad om att t.ex. en basist är ytterst kräsen med hur kontrabasen eller elbasen låter "live, så att säga.
Men sedan tror att mycket av det med naturnödvändighet måste gå förlorat om det spelas in.
Ja inspelad musik kan verkligen låta väsensskilt olika. Är det avsaknad av standard och "ideal" (neutral återgivning) som spökar?
Conan skrev:Ogjort skrev:Redan i röstinspelningsvärlden, så är det nästan alltid så att några människor som t.ex. gör en podd på kammaren,
som växer och får gensvar, och därmed bestämmer sig för att göra på riktigt och anlitar en professionell studio, räknar med att
det då ska låta tokskruvat och hejdlöst komprimerat, à la reklamradio. Annars är det inte proffsigt ljud!
-Och varför ska vi då anlita proffs - om det inte låter "proffsigt" ?
Nästan tvärt om mot videoinspelning då. I dagens coronatider så är det ju folk med i TV hemifrån via webkamera. Det ser nästan alltid ut som skit. Samma person på plats i TV-studion är snyggt sminkad, jämt belyst i en färgmatchad omgivning och sen filmad med högpresterande kameror. SÅ vill man ju uppleva musik också!
Conan skrev:goat76 skrev:Om artisten och/eller skivbolaget inte är nöjda med resultatat får mastraren göra om jobbet efter de nya önskemålen (make it sound louder!).
Jo och då är ju snart ljudet "all over the place". Vad har dom för lyssning när dom tycker till om ljudet? Vet dom ens hur instrument/sångaren låter i verkligheten?
En bättre referens är väl hur det lät i inspelningsstudion efter slutmixning? Tror att många lyssnare skulle vara nöjda med hur det lät där när kanske artisten, producenten & ljudteknikern var överens om att det lät bra. Har man bara säkerställt att monitorlyssningen är "neutral" så är det väl bara att släppa ut musiken som den lät där.

Bill50x skrev:Jag tror att den mesta musiken idag konsumeras i hörlurar, tex i kollektivtrafiken eller i kontorslandskap där man stänga ut ljuden omkring. Hemma kanske man har en BT-högtalare stående någonstans. Och man vill inte ha musik som hörs lite ibland och alldeles för mycket vid andra tillfällen. Jämn volym och fläskigt ljud är vad som efterfrågas, ofta.
Det är bara att inse att vi som sitter i sweetspot och verkligen lyssnar genom en bra anläggning är dinousarier, vi är nog snart utdöda. Det finns väl ingen under 50 som åker hem till kompisar för att lyssna på några album i en stereo?
Jag minns när Beatles släppte hela sin katalog remastrad efter ett jättejobb med att separera ut alla ingående spår från mastertejperna, behandla dem var för sig och plocka ihop alltsammans igen - som att renovera en vetarnbil ungefär. Jag hittade på The Pirate Bay en yngling(?) som tyckte att denna remaster var alldeles för mesig och hade satt sig att göra om jobbet på samtliga plattor. Han ville ha det moderna och riktiga ljudet. Jag tankade hem alltihopa och lyssnade. Helt fasansfullt! Något av det sämsta jag hört, någonsin. En fullständig ljudgröt där man med nöd och näppe lyckades urskilja melodierna. Tro mig, jag kan The Beatles men hade det låtit så här från början hade jag aldrig lånat mitt öra till dem. Men grabben var stolt över sitt arbete och det kanske låg i linje med vad han var uppvuxen med. Tyvärr har jag inte sparat något exempel, det hade nog varit intressant i diskussionen
/ B

goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Om inte musikerna bryr sig om hur deras egen musik låter så får de faktiskt skylla sig själva.
Men det är vi som drabbas. Vi som vill höra på deras alster även hemmavid. Jag är rätt säker på att artister väldigt sällan lyssnar på sina egna skivor.
Jag är rätt säker på att en inspelning tar allt från några dagar till veckor eller månader, det ska mycket till om artisten vid skapandet av albumet inte hört hur inspelningarna låter under hela den tiden, därmed har de också haft alla möjligheter att säga till om de inte gillat något i den delen av processen.
Sen är det väl upp till artisten att följa upp och komma med egna synpunkter på resten av processen om han/hon är mån om hur slutresultatet ska låta, om inte så är det skivbolaget som bestämmer vad som ska ske. Oavsett om det är artisten och/eller skivbolaget som bestämmer så är den slutgiltiga processen ett beställningsjobb från någon av dem, mastring-ingenjören får oftast tydliga önskemål och riktlinjer om hur beställaren vill ha det, och när han känner sig klar skickas materialet tillbaka i form av hela låtar eller "samples" för godkännande. Om artisten och/eller skivbolaget inte är nöjda med resultatat får mastraren göra om jobbet efter de nya önskemålen (make it sound louder!).
Det är ganska roligt att många här verkar tro att de som mastrar materialet har någon bestämmanderätt över slutresultatet, t.o.m de största namnen i branschen som Bob Ludwig m.fl. måste göra om jobbet ifall beställaren inte blir nöjd.
Så vem ska vi skylla på när vi lyssnare "drabbas" av ett illalåtande album, aristen, skivbolaget eller båda två? Det är iallafall någon av dem som valt studio, anlitat studioingenjören och mastringsingenjör, samt godkänt hur albumet låter genom hela processen.

dewpo skrev:Men visst har det börjat att gå åt rätt håll?
Elektronisk musik (som jag ofta lyssnar på) är väsentligt mindre komprimerat nu 2021 jämfört med för ett par år sedan!

ottovonkopp skrev:Antar att det inte är optimalt att sitta ett gäng i studion och "lyssna" eller att sitta i bilen (Lars Ulrich efter klagomål, minns inte vilket album det handlade om, det var med i något spel och där var ljudet trevligare)

Baffel skrev:Jag vet. Det är lite provocerande.Lite tanken , så det tar skruv.
De kommer ju ändå läsa denna tråd.

goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Om inte musikerna bryr sig om hur deras egen musik låter så får de faktiskt skylla sig själva.
Jag är rätt säker på att en inspelning tar allt från några dagar till veckor eller månader, det ska mycket till om artisten vid skapandet av albumet inte hört hur inspelningarna låter under hela den tiden, därmed har de också haft alla möjligheter att säga till om de inte gillat något i den delen av processen.
Sen är det väl upp till artisten att följa upp och komma med egna synpunkter på resten av processen om han/hon är mån om hur slutresultatet ska låta, om inte så är det skivbolaget som bestämmer vad som ska ske. Oavsett om det är artisten och/eller skivbolaget som bestämmer så är den slutgiltiga processen ett beställningsjobb från någon av dem, mastring-ingenjören får oftast tydliga önskemål och riktlinjer om hur beställaren vill ha det, och när han känner sig klar skickas materialet tillbaka i form av hela låtar eller "samples" för godkännande. Om artisten och/eller skivbolaget inte är nöjda med resultatat får mastraren göra om jobbet efter de nya önskemålen (make it sound louder!).
Det är ganska roligt att många här verkar tro att de som mastrar materialet har någon bestämmanderätt över slutresultatet, t.o.m de största namnen i branschen som Bob Ludwig m.fl. måste göra om jobbet ifall beställaren inte blir nöjd.
Så vem ska vi skylla på när vi lyssnare "drabbas" av ett illalåtande album, aristen, skivbolaget eller båda två? Det är iallafall någon av dem som valt studio, anlitat studioingenjören och mastringsingenjör, samt godkänt hur albumet låter genom hela processen.

goat76 skrev:Conan, du som gillar jämförelser mellan musikproduktioner och videoproduktioner, om du slår på din TV just nu och zappar mellan de olika kanalerna så kommer du märka att de olika TV-produktionerna är av rejält olika i kvalitet, ljussättning och färger skiljer dem åt rejält. Vilken av produktionerna har den standardiserade neutrala återgivningen?
goat76 skrev:Är det inte precis det du ofta får i dagens musikproduktioner, snyggt sminkade ljudproduktioner där ursprungsljudet har polerats ren från verklighetens smuts och skavanker, och där alla ljudinslagen i mixen är jämnt belysta och låter lika starka, färgmatchade med EQ så att inget spretar och sticker ut?
goat76 skrev:Om du tycker att musiken i stort låter "fake" så har det med största sannolik skett vid mixningen.
Om musiken i stort låter äkta och rätt men känns dynamikreducerad så har det med största sannolikhet skett vid mastringen.

Conan skrev:Varför slutmixar man i studion så att det låter "fake"? Det är väl då artist, producent och ljudtekniker ska känna sig nöjda med inspelningen? Ungefär lika galet som att maten som lämnar köket på stjärnkrogen inte skulle smaka riktigt rätt & bra, men man överlåter till kyparen att krydda på med grillkrydda medan han bär maten till bordet...

Conan skrev:goat76 skrev:Om du tycker att musiken i stort låter "fake" så har det med största sannolik skett vid mixningen.
Om musiken i stort låter äkta och rätt men känns dynamikreducerad så har det med största sannolikhet skett vid mastringen.
Varför slutmixar man i studion så att det låter "fake"? Det är väl då artist, producent och ljudtekniker ska känna sig nöjda med inspelningen? Ungefär lika galet som att maten som lämnar köket på stjärnkrogen inte skulle smaka riktigt rätt & bra, men man överlåter till kyparen att krydda på med grillkrydda medan han bär maten till bordet...

Harryup skrev:Baffel skrev:Jag vet. Det är lite provocerande.Lite tanken , så det tar skruv.
De kommer ju ändå läsa denna tråd.
Tror det är helt fel approach att veta bättre än de som utför arbetet eftersom det är beställaren som godkänner låten. Vill studion göra "hifi-inspelningar" av allt kommer dom få söka nya anställningar.

Baffel skrev:https://www.nevostudios.se/

Tangband skrev:Musikindustrin är kommersiell - lite kompression och EQ får hela anrättningen att låta lite häftigare genom en SONOS i köket. Jag tror det är så enkelt .
Vår entusiast-skara tillhör väl ungefär 1% - dvs helt irrelevant för spotifylistor mm

Bill50x skrev:Conan skrev:Varför slutmixar man i studion så att det låter "fake"? Det är väl då artist, producent och ljudtekniker ska känna sig nöjda med inspelningen? Ungefär lika galet som att maten som lämnar köket på stjärnkrogen inte skulle smaka riktigt rätt & bra, men man överlåter till kyparen att krydda på med grillkrydda medan han bär maten till bordet...
Bra jämförelse! Fast med tillägget att stjärnkocken inte vet om/inte bryr sig att servitören häller på grillkryddan utan bara hur det smakade när maten lämnade hen.
För det är ju servitören som har kontakt med kunden och vet vad denne vill ha...
/ B

goat76 skrev:Conan skrev:goat76 skrev:Om du tycker att musiken i stort låter "fake" så har det med största sannolik skett vid mixningen.
Varför slutmixar man i studion så att det låter "fake"? Det är väl då artist, producent och ljudtekniker ska känna sig nöjda med inspelningen? Ungefär lika galet som att maten som lämnar köket på stjärnkrogen inte skulle smaka riktigt rätt & bra, men man överlåter till kyparen att krydda på med grillkrydda medan han bär maten till bordet...
Jag sa aldrig att artist, producent och ljudtekniker inte känner sig nöjda med inspelningen, att det skulle låta "fake" var isåfall målet. Alla har inte som mål att återskapa en ursprunglig ljudhändelse bara för att du och jag vill ha det.

Rille skrev:Det är fler saker som påverkar ljudkvaliteten på inspelad musik. Skivbolagen ser inte arbetet som en kulturgärning utan som ett peningproducerande bolag. Tekniker är lärda att EQ och komprimering måste användas. Jag har fler gånger skrivit på andra forum för "Proffs" att tex komprimering inte behövs. 9 av 10 bemöter mig då med "LOL" och "är du frisk" eller "du är ju dum i huvudet". Så förvänta er INTE att det kommer bli bättre. Jag förutspå att det kommer bli sämre.

goat76 skrev:Rille skrev:Det är fler saker som påverkar ljudkvaliteten på inspelad musik. Skivbolagen ser inte arbetet som en kulturgärning utan som ett peningproducerande bolag. Tekniker är lärda att EQ och komprimering måste användas. Jag har fler gånger skrivit på andra forum för "Proffs" att tex komprimering inte behövs. 9 av 10 bemöter mig då med "LOL" och "är du frisk" eller "du är ju dum i huvudet". Så förvänta er INTE att det kommer bli bättre. Jag förutspå att det kommer bli sämre.
Om det var för vissa specifika instrument vid mixning så förstår jag varför de försvarade användandet av en viss grad av komprimering, lättare användning av EQ kan också vara till hjälp. Men om det handlade om komprimering av stereospåret så håller jag med dig fullt ut.
I-or skrev: Någon gång kanske jag släpper sanna audiofilutgåvor som superhemliga bootlegs. Originaldynamik, total frånvaro av olinjär processning och bästa möjliga klangbalans garanteras.

RolffRojs skrev:Från din länk:I-or skrev: Någon gång kanske jag släpper sanna audiofilutgåvor som superhemliga bootlegs. Originaldynamik, total frånvaro av olinjär processning och bästa möjliga klangbalans garanteras.
Kan man besvära dig med ett smakprov?

CODY skrev:Bra fråga
Det är killar i medelåldern som gillar att bygga högtalare och diskutera effektförstärkare på internet som bestämmer det.

RolffRojs skrev:Du får gärna ge en kort beskrivning av tillvägagångssätt då jag inte har en susning. En länk går också bra.

I-or skrev:...d.v.s. entusiaster som verkligen bryr sig om hur det låter. Hela musikindustrin är nedlusad av folk som inte bryr sig ett dugg eller är fullständigt inkompetenta.
Jag skulle önska att all musik vore producerad med högsta möjliga ljudkvalitet. Det är sorgligt att motsatsen är fallet.

RolffRojs skrev:@ I-or
Utgåvor hittar jag på http://dr.loudness-war.info/ Jag tänkte på frekvensanalys och hur rätt klangbalans ser ut och åstadkoms. Några få alster låter rätt och naturligt men jag har ingen aning hur det ser ut bakom ridån.

RogerGustavsson skrev:Det går säkert obemärkt förbi för de som mest lyssnar på "listmusik" (som det hette förr) men att ha t.ex. Crumb "A Haunted Landscape" och Billie Eilish direkt efter varandra blir rätt chockerande.

Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det går säkert obemärkt förbi för de som mest lyssnar på "listmusik" (som det hette förr) men att ha t.ex. Crumb "A Haunted Landscape" och Billie Eilish direkt efter varandra blir rätt chockerande.
Det är därför vi har volymkontroll på våra förstärkare...
/ B

Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det går säkert obemärkt förbi för de som mest lyssnar på "listmusik" (som det hette förr) men att ha t.ex. Crumb "A Haunted Landscape" och Billie Eilish direkt efter varandra blir rätt chockerande.
Det är därför vi har volymkontroll på våra förstärkare...
/ B

RogerGustavsson skrev:Fjärrkontroller är inte så snabba, skulle behövas steg om 10-15-20 dB!

RogerGustavsson skrev:Jag har mest använt den regel som andra förespråkat, valt en så tidig CD-utgåva som möjligt. Då är det musik som fanns utgiven före tidigt 90-tal. Musik av senare datum är ett annat kapitel och helt ny musik finns i regel i bara ett utförande. Har man tur är det lyssnings- eller njutningsbart. Det går att analysera musik från strömmande tjänster om man spelar in den i datorn (format 16/44.1k). Analys kan göras i t.ex. MasVis. Nutida alster ser ofta inte bra ut.... Det är fortfarande mycket "låta starkt". Har man en blandad musiksmak kan det det bli väldiga kast i upplevd ljudnivå om den strömningstjänst man använder har vettiga utjämningsanordningar - det har de sällan. Det går säkert obemärkt förbi för de som mest lyssnar på "listmusik" (som det hette förr) men att ha t.ex. Crumb "A Haunted Landscape" och Billie Eilish direkt efter varandra blir rätt chockerande.

goat76 skrev:Rille skrev:Det är fler saker som påverkar ljudkvaliteten på inspelad musik. Skivbolagen ser inte arbetet som en kulturgärning utan som ett peningproducerande bolag. Tekniker är lärda att EQ och komprimering måste användas. Jag har fler gånger skrivit på andra forum för "Proffs" att tex komprimering inte behövs. 9 av 10 bemöter mig då med "LOL" och "är du frisk" eller "du är ju dum i huvudet". Så förvänta er INTE att det kommer bli bättre. Jag förutspå att det kommer bli sämre.
Om det var för vissa specifika instrument vid mixning så förstår jag varför de försvarade användandet av en viss grad av komprimering, lättare användning av EQ kan också vara till hjälp. Men om det handlade om komprimering av stereospåret så håller jag med dig fullt ut.

Morello skrev:Jag har sedan länge sett sony, BMG, universal, som varningsflaggor. Det känns helt befängt att stoppa pengar i fickorna på idioter som medvetet förstör musiken. Tack och lov finns det seriösa skivbolag som erbjuder såväl intressant musik (ej radiopop) samt adekvat inspelningskvalitet.
Framförallt vill jag lyfta på hatten för ECM, som erbjuder en generös och bra katalog.

hifikg skrev:Mitt Stygga Jag med Bosse från Bo Kaspers är ett sådant exempel.

hifikg skrev:
Jag har skrivit en massa inlägg, mail o t o m skickat tillbaka nya skivor till Sony.

Morello skrev:Jag har sedan länge sett sony, BMG, universal, som varningsflaggor. Det känns helt befängt att stoppa pengar i fickorna på idioter som medvetet förstör musiken. Tack och lov finns det seriösa skivbolag som erbjuder såväl intressant musik (ej radiopop) samt adekvat inspelningskvalitet.
Framförallt vill jag lyfta på hatten för ECM, som erbjuder en generös och bra katalog.

Bill50x skrev:hifikg skrev:Mitt Stygga Jag med Bosse från Bo Kaspers är ett sådant exempel.
Vilken skiva eller låt menar du? Kan inte hitta denna...
/ B

Rille skrev:Vill du förklara varför du vill komprimera och EQa?
Jag kan tänka mig att komprimera endast vid ett tillfälle och det är om en trummis som spelar en jämn takt följd men slår olika hårt när det ska vara lika starkt, men jag byter hellre trummis då.. EQa anser jag endast behövs om man gjort något fel som behöver justeras, som tex använda en mik med Sssig presenshöjning (kräver sänkning i diskantområdet) , bullrig eller dålig lokal/ej upphängda mikar som tar upp stomljud från golvet (kräver lowcut). Men jag byter hellre mikrofon, lokal och upphängning då..goat76 skrev:Rille skrev:Det är fler saker som påverkar ljudkvaliteten på inspelad musik. Skivbolagen ser inte arbetet som en kulturgärning utan som ett peningproducerande bolag. Tekniker är lärda att EQ och komprimering måste användas. Jag har fler gånger skrivit på andra forum för "Proffs" att tex komprimering inte behövs. 9 av 10 bemöter mig då med "LOL" och "är du frisk" eller "du är ju dum i huvudet". Så förvänta er INTE att det kommer bli bättre. Jag förutspå att det kommer bli sämre.

Kronkan skrev:
Tyvärr har jag nog ett begränsat antal skivor utgivna av ECM. Antagligen mest Keith Jarret plus något mer. Har något mera av Blue Note som på 50-talet och första åren av 60-talet var hyggligt kompromisslösa mot musikern. Ruby van Gelder blev/var legendarisk inspelningstekniker.

goat76 skrev:Komprimering
Basgitarr och sång är två exempel på ljudinslag där en kompressor gör stor nytta och kan vara helt avgörande om inspelningarna av dessa är användbara i en ljudmix med andra inspelade instrument som har en mer stabil medelnivå. Sång är ofta extra svårhanterligt med alldeles för stora avvikelser i medelnivå, vilket medför att den omvartannat drunknar eller överröstar mixens andra ljudinslag om de inte dynamiken till viss del kontrolleras med en kompressor. Ju tätare musiken är desto mer kommer sången tendera att drunkna i alla andra ljudinslag med en mycket stabilare medelnivå och mindre dynamiskt omfång, de olika ljuden blir helt enkelt inte förenliga med varandra då de i grunden är av så olika natur.
Om du någon gång testar att mixa sång till en tät rocklåt så kommer du garanterat bli varse om problematiken, och hur viktigt och faktiskt direkt nödvändigt verktyg en kompressor i ett sådant fall kan vara. Men som med allt annat, om den används med överdrift kommer sången låta tråkigt statisk och olevande.
goat76 skrev:EQ
EQ kan ibland behövas för att kringgå problematiken med att det i en stereomix med endast två kanaler snabbt kan blir trångt och "grötigt". Olika instrument med snarlika ljud överlappar och bygger på varandra snabbt i en tät stereomix, detta till skillnad från när de i verkligheten alstras från egna individuella ljudkällor och inte bildar "ett och samma" ljud från samma ljudalstrare.
Genom smart och försiktigt användande av EQ kan man till viss del undvika sagda problematik genom att låta ljudinslag som delar fundamentala delar av samma frekvensspektra ge mer plats åt varandra, till exempel genom att "ducka" ett mindre frekvensområde för basgitarren för att på så vis tillåta bastrumman att höras bättre i mixen. Men märk väl, då menar jag alltså inte på ett onaturligt framhävt sätt, utan mer för att den mer ska låta så som den hörs vid den ursprungliga ljudhändelsen då ljuden alstras från individuella ljudkällor och inte på samma sätt grötas ihop från samma ljudalstrare. (När samma frekvenser blandas från olika riktningar akustiskt uppstår inte problemen på samma sätt, man kan lättare urskilja de individuella ljudinslagen p.g.a att de kommer från olika riktningar.)
Rätt användande av både koprimering och EQ är något helt annat än det missbruk dessa verktyg oftast förknippas med. De används även på de allra bästa och finaste inspelningarna, skillnaden är bara att de används rätt och endast tillräckligt mycket för att förbättra och kringgå diverse problem som annars uppstår när ljudinslag av olika natur (elförstärkta och akustiska ljud) blandas ihop i samma ljudmix.

nuffe skrev:Även på CD kan det lätt skilja upp till 20 dB.
Spelar du starkt på en CD från 80 talet (-5 - 0 dB) och sen går över till en från 90-00 talet letar du upp fjärren väldigt fort

Morello skrev:Kronkan skrev:
Tyvärr har jag nog ett begränsat antal skivor utgivna av ECM. Antagligen mest Keith Jarret plus något mer. Har något mera av Blue Note som på 50-talet och första åren av 60-talet var hyggligt kompromisslösa mot musikern. Ruby van Gelder blev/var legendarisk inspelningstekniker.
Jag köpte på ren chansning ett par album med Tord Gustavsen på ECM under en skivjakt för några veckor sedan - oerhört bra jazz och riktigt städat produktion! Jag kommer tvivelsutan att beställa fler fonogram med Gustavsen.

Rille skrev:goat76 tack för ditt svar. Jag är av annan åsikt. Så fort jag hör någon nyare rockmusik som jag vill spela starkare/låter bättre än Gentle Giant från tidigt 1970tal så ska jag överväga att frångå gainriding eller att be sångaren sjunga jämnare, som jag ser som överlägsna alternativ till kompressor. Ja klart man kan skapa ett sound, då är det ju ett önskemål och då kan ju kompression användas, även om jag inte söker sådana sound.. Jag lyssnar väldigt sällan på ny rock då jag inte hittat något som låter bra. Har du något kul tipps på vad man borde lyssna på som låter bra, trotts kompression?

E skrev:goat76 skrev:Komprimering
Basgitarr och sång är två exempel på ljudinslag där en kompressor gör stor nytta och kan vara helt avgörande om inspelningarna av dessa är användbara i en ljudmix med andra inspelade instrument som har en mer stabil medelnivå. Sång är ofta extra svårhanterligt med alldeles för stora avvikelser i medelnivå, vilket medför att den omvartannat drunknar eller överröstar mixens andra ljudinslag om de inte dynamiken till viss del kontrolleras med en kompressor. Ju tätare musiken är desto mer kommer sången tendera att drunkna i alla andra ljudinslag med en mycket stabilare medelnivå och mindre dynamiskt omfång, de olika ljuden blir helt enkelt inte förenliga med varandra då de i grunden är av så olika natur.
Om du någon gång testar att mixa sång till en tät rocklåt så kommer du garanterat bli varse om problematiken, och hur viktigt och faktiskt direkt nödvändigt verktyg en kompressor i ett sådant fall kan vara. Men som med allt annat, om den används med överdrift kommer sången låta tråkigt statisk och olevande.
Ofta kan det vara bättre att använda volymregeln än att slänga på en kompressor på ljudspåret. Givetvis finns det mycket att vinna även i att sångaren själv kontrollerar sin dynamik så väl som möjligt.goat76 skrev:EQ
EQ kan ibland behövas för att kringgå problematiken med att det i en stereomix med endast två kanaler snabbt kan blir trångt och "grötigt". Olika instrument med snarlika ljud överlappar och bygger på varandra snabbt i en tät stereomix, detta till skillnad från när de i verkligheten alstras från egna individuella ljudkällor och inte bildar "ett och samma" ljud från samma ljudalstrare.
Genom smart och försiktigt användande av EQ kan man till viss del undvika sagda problematik genom att låta ljudinslag som delar fundamentala delar av samma frekvensspektra ge mer plats åt varandra, till exempel genom att "ducka" ett mindre frekvensområde för basgitarren för att på så vis tillåta bastrumman att höras bättre i mixen. Men märk väl, då menar jag alltså inte på ett onaturligt framhävt sätt, utan mer för att den mer ska låta så som den hörs vid den ursprungliga ljudhändelsen då ljuden alstras från individuella ljudkällor och inte på samma sätt grötas ihop från samma ljudalstrare. (När samma frekvenser blandas från olika riktningar akustiskt uppstår inte problemen på samma sätt, man kan lättare urskilja de individuella ljudinslagen p.g.a att de kommer från olika riktningar.)
Rätt användande av både koprimering och EQ är något helt annat än det missbruk dessa verktyg oftast förknippas med. De används även på de allra bästa och finaste inspelningarna, skillnaden är bara att de används rätt och endast tillräckligt mycket för att förbättra och kringgå diverse problem som annars uppstår när ljudinslag av olika natur (elförstärkta och akustiska ljud) blandas ihop i samma ljudmix.
Fast nog kan ljud komma från olika riktningar även "i samma ljudmix"? De flesta inspelningar görs ju i stereo.
Mvh E*

Rille skrev:goat76 tack för ditt svar. Jag är av annan åsikt. Så fort jag hör någon nyare rockmusik som jag vill spela starkare/låter bättre än Gentle Giant från tidigt 1970tal så ska jag överväga att frångå gainriding eller att be sångaren sjunga jämnare, som jag ser som överlägsna alternativ till kompressor. Ja klart man kan skapa ett sound, då är det ju ett önskemål och då kan ju kompression användas, även om jag inte söker sådana sound.. Jag lyssnar väldigt sällan på ny rock då jag inte hittat något som låter bra. Har du något kul tipps på vad man borde lyssna på som låter bra, trotts kompression?
goat76 skrev:Rätt användande av både koprimering och EQ är något helt annat än det missbruk dessa verktyg oftast förknippas med. De används även på de allra bästa och finaste inspelningarna, skillnaden är bara att de används rätt och endast tillräckligt mycket för att förbättra och kringgå diverse problem som annars uppstår när ljudinslag av olika natur (elförstärkta och akustiska ljud) blandas ihop i samma ljudmix.

Bill50x skrev:Jo, det kan "gröta ihop sig". Men det handlar inte alls om att bara två kanaler används för uppspelning. Jag lyssnade för ett par veckor sedan på ett upptagning med Kruthornet, en studentikos inspelning från 80-talet. I stort sett varje musiker har sin egen plats i mixen och det låter utomordentligt trovärdigt. Det är ytterst få av dagens liveinspelningar som klår denna i autenticitet. Så jag vill påstå, dagens grötiga ljud handlar inte alls om att vi "bara" har två kanalr att spela upp genom, det handlar snarare om inkompetens hos dem som spelar in. jag har på senare tid lyssnat på ett antal-jazz-skivor från 60-talet, även dem som är utgivna i mono har bättre spatial återgivning och mer rumslig återgivnng än vad många av dagens produktioner har.
Någonstans sedan dess har uppenbarligen kunskap gått förlorad.
/ B

I-or skrev:Det man måste förstå är att inom musikindustrin börjar man nästan alltid i fel ände. Man använder mikrofoner med ojämn frekvensgång och likaledes märklig placering i en akustiskt undermålig miljö för att få till något speciellt "sound" eller för att det är "så man gör" och sedan är det helt naturligt att man måste ekvalisera, efterklangsberika och allmänt processa samma signal ordentligt för att det inte ska låta tjockt, torrt, flåsigt, ha fula s-ljud, skrikigt o.s.v. Man placerar mikrofoner i klockstycket på blåsinstrument och närmikar flyglar, akustiska gitarrer, violiner, sångare m.m. Allt med minimal förståelse/intresse för hur viktig riktverkan (både för instrument och mikrofoner), mikrofonavstånd och naturlig efterklang är för instrumentklanger och rumslighet.
Det fortsätter sedan på ungefär samma sätt, där man till en början skapar icke-ideala signaler som sedan ska "fixas" med olika effektboxar eller -plugins. Sedan komprimerar man allt ordentligt med ett flertal olika enheter eftersom inga musiker spelar eller sjunger lika starkt hela tiden istället för att se detta som livgivande variationer (i lagom mängd, förstås). Limitering trycker upp medelnivån ytterligare, så att det låter "starkt". Sista strået blir sedan mastringen, där man regelmässigt komprimerar stereomixen ytterligare några dB och höjer presensregistret för att det ska låta "tydligare" (inte så konstigt eftersom man har skapat en ganska ordentlig gröt i tidigare steg). Ibland blir slutligen effektstegen så många att man får rena instabiliteter från alla olinjäriteter man har infört.
Att så mycket av musiken på hitlistorna i dag spelas in i en hemmastudio helt utan ljudtekniker har t.o.m. förvärrat en redan dålig situation.
Ingenting av detta anses vara något problem, bara ytterligare en dag på jobbet. Oftast fnyser man i branschen föraktfullt åt invändningar från audiofiler, vilka man anser vara mindre vetande.
För audiofilen blir detta naturligtvis bara en tjock smet av elektronisk klang även för akustiska instrument och röster. Normalidioterna till kunder bryr sig överhuvudtaget inte om ljudkvalitet, så rent kommersiellt skulle man i det närmaste helt kunna utesluta hela studiovärlden.
Observera att ekvalisering och kompression inte är roten till det onda, men att man ofta ställer till signalerna så illa till en början att man bara gör ont värre i senare steg.

goat76 skrev:Nej, klart att det inte alltid grötar ihop sig, men OM det gör det så går det ibland att åtgärda med att försiktigt "sära" på ljudinslag med EQ så att det mesta låter renare.
Det verkar som om även du missuppfattat det jag talar om, det handlar alltså inte om man kan urskilja var de olika ljudinslagen är panorerade i ljudmixen, utan istället om hur mixen i sin helhet låter grötigt frekvensmässigt.
Jag är alldeles säker på att forummedlemmen hcl förstår vad jag menar, han är lite mer insatt i dessa problem jag tagit upp.

goat76 skrev:Nej, klart att det inte alltid grötar ihop sig, men OM det gör det så går det ibland att åtgärda med att försiktigt "sära" på ljudinslag med EQ så att det mesta låter renare.
Det verkar som om även du missuppfattat det jag talar om, det handlar alltså inte om man kan urskilja var de olika ljudinslagen är panorerade i ljudmixen, utan istället om hur mixen i sin helhet låter grötigt frekvensmässigt.

E skrev:goat76 skrev:Nej, klart att det inte alltid grötar ihop sig, men OM det gör det så går det ibland att åtgärda med att försiktigt "sära" på ljudinslag med EQ så att det mesta låter renare.
Jag är alldeles säker på att forummedlemmen hcl förstår vad jag menar, han är lite mer insatt i dessa problem jag tagit upp.
Jag tror inte att vi missförstår. Det är bara litet svårt att förstå varför levande ljud inte grötar ihop sig, säger du, men att de inspelade gör det. Visst har vi bara två kanaler och visst blandas ljuden, men om lyssningen är lågdistorderande skall den kunna återge ljuden som de är inom ett ganska stort fönster (stereo). Snackar vi om monokompatibilitet så är det en annan sak.
Mvh E*

Bill50x skrev:goat76 skrev:Nej, klart att det inte alltid grötar ihop sig, men OM det gör det så går det ibland att åtgärda med att försiktigt "sära" på ljudinslag med EQ så att det mesta låter renare.
Nej, jag menar inte hur instrumenten är panorerade i mixen. Något sådant finns för övrigt inte i monoinspelningar. Jag menar den luft, eller tydlighet som respektive instrument har. För mig handlar det om dynamik, att ett instrument tillåts att ta plats. Det dödas effektivt i de flesta moderna inspelningar där allt ska låta lika högt och med minimal dynamik för att medelnivån ska upp så mycket som möjligt.
Lyssna på Oscar Petersons Trio "We get requests" från 1964 (finns på Tidal och Spotify) så förstår du vad jag menar.
/ B

E skrev:goat76 skrev:Nej, klart att det inte alltid grötar ihop sig, men OM det gör det så går det ibland att åtgärda med att försiktigt "sära" på ljudinslag med EQ så att det mesta låter renare.
Jag tror inte att vi missförstår. Det är bara litet svårt att förstå varför levande ljud inte grötar ihop sig, säger du, men att de inspelade gör det. Visst har vi bara två kanaler och visst blandas ljuden, men om lyssningen är lågdistorderande skall den kunna återge ljuden som de är inom ett ganska stort fönster (stereo). Snackar vi om monokompatibilitet så är det en annan sak.
Mvh E*

E skrev:goat76 skrev:Komprimering
Ofta kan det vara bättre att använda volymregeln än att slänga på en kompressor på ljudspåret. Givetvis finns det mycket att vinna även i att sångaren själv kontrollerar sin dynamik så väl som möjligt.goat76 skrev:EQ
Fast nog kan ljud komma från olika riktningar även "i samma ljudmix"? De flesta inspelningar görs ju i stereo.
Mvh E*

goat76 skrev:E skrev:goat76 skrev:Komprimering
Mvh E*
Jag tog mig god tid och försökte verkligen att skriva min text så att den skulle vara lätt att förstå även för de som inte är så djupt insatta i inspelning och mixning, men uppenbarligen misslyckades jag med det och vet inte riktigt hur jag ska kunna omformulera min text så att den blir ännu lättare att förstå.
Det går att reglera volymen i efterhand på sångspåret, men beroende på hur dynamisk musiken och sången är så kan det innebära att nivån kan komma att behöva regleras i princip hela tiden och i extrema fall från en fras till en annan. Röster har ett enormt dynamiskt omfång och går från starkt till svagt på en handvändning vilket du säkert har märkt när någon talar eller viskar nära ditt örat,det kan gå från knappt hörbart till obehagligt starkt, samma sak/problem uppstår med en känslig sångmikrofon för studiobruk placerad på ett avstånd på 20-60 cm från sångarens mun.
Ditt svar på det jag skrev om EQ visar att du missförstod allt det jag skrev.
Det är väl klart att olika ljud i ljudmixen kommer från olika riktningar beroende på mikrofonplaceringar och/eller hur de är panorerade, men oavsett var ljuden befinner sig i stereobilden så är det ju fortfarande endast två ljudkällor (stereo) som spelar upp alla dessa olika ljud, och därmed "grötar ihop sig" vilket kan avhjälpas med försiktigt och smart användande av EQ för att ge plats åt varandra rent frekvensmässigt, inte placeringsmässigt eller panoreringsmässigt i mixen vilket du verkar tro att jag menade.

Rille skrev:goat76 skrev:E skrev:Ofta kan det vara bättre att använda volymregeln än att slänga på en kompressor på ljudspåret. Givetvis finns det mycket att vinna även i att sångaren själv kontrollerar sin dynamik så väl som möjligt.
Mvh E*
Jag tog mig god tid och försökte verkligen att skriva min text så att den skulle vara lätt att förstå även för de som inte är så djupt insatta i inspelning och mixning, men uppenbarligen misslyckades jag med det och vet inte riktigt hur jag ska kunna omformulera min text så att den blir ännu lättare att förstå.
Det går att reglera volymen i efterhand på sångspåret, men beroende på hur dynamisk musiken och sången är så kan det innebära att nivån kan komma att behöva regleras i princip hela tiden och i extrema fall från en fras till en annan. Röster har ett enormt dynamiskt omfång och går från starkt till svagt på en handvändning vilket du säkert har märkt när någon talar eller viskar nära ditt örat,det kan gå från knappt hörbart till obehagligt starkt, samma sak/problem uppstår med en känslig sångmikrofon för studiobruk placerad på ett avstånd på 20-60 cm från sångarens mun.
Ditt svar på det jag skrev om EQ visar att du missförstod allt det jag skrev.
Det är väl klart att olika ljud i ljudmixen kommer från olika riktningar beroende på mikrofonplaceringar och/eller hur de är panorerade, men oavsett var ljuden befinner sig i stereobilden så är det ju fortfarande endast två ljudkällor (stereo) som spelar upp alla dessa olika ljud, och därmed "grötar ihop sig" vilket kan avhjälpas med försiktigt och smart användande av EQ för att ge plats åt varandra rent frekvensmässigt, inte placeringsmässigt eller panoreringsmässigt i mixen vilket du verkar tro att jag menade.
Hej goat76
Några mixar har jag gjort i mitt liv och har inte känt något behov av komprimering någon gång. jag ska inflika att det inte var rock utan vispop. jag spinner vidare på din sista mening där. Om det används med överdrift så låter det tråkigt, statiskt och olevande. för mig är kompression exakt så, och sedan bestämmer man bara mängden av tråkigt, statiskt och olevande, med hur mycket kompression man använder. jag önskar alltså inte alls att det ska låta tråkigt, statiskt och olevande genom att inte alls använda kompressor på det jag spelar in. jag tänker tvärt om att om jag får med hela det transienta förloppet som avgör placering i ljudet och definierar efterklangen i det separata ljudet så blir det betydligt lättare för hjärnan att följa ljudet även bland andra ljud. men EQ och kompression så tar man bort eller ändrar dessa fina förutsättningar att separera ljud. jo jag har testat att separera så och jag gillar inte resultatet, med EQ och kompressor. för att ta samma frekvensspektra så kan jag ta tre st nyckelharpor som spelar tillsammans/samma låt och som ändå går att urskilja utan eq eller kompression (en inspelning jag gjort men som inte är släppt), eller 24st spelmän som spelar folkmusik ("Sonus Äntlien" som är släppt). mer lika frekvensspektra lär man inte få.. därför håller jag inte alls med om att det grötar ihop sig utan EQ, utan att även EQ förvärrar separation.
Jag tycker du skrev och beskrev i din text mycket bra för din åsikt. Jag håller bara inte alls med om nödvändigheten.
Glad Påsk
Mvh Rick

Ted_B skrev:Är inte problemet vid inspelningarna numera att instrument och sång spelas in var för sig?
Om alla spelar samtidigt som sångaren sjunger så skulle de behöva anpassa sig till varandra i ljudstyrka och då kunna slippa kompression.
Skickat från min J9210 via Tapatalk
Ted_B skrev:Är inte problemet vid inspelningarna numera att instrument och sång spelas in var för sig?
Om alla spelar samtidigt som sångaren sjunger så skulle de behöva anpassa sig till varandra i ljudstyrka och då kunna slippa kompression.

Tangband skrev:Ted_B skrev:Är inte problemet vid inspelningarna numera att instrument och sång spelas in var för sig?
Detta är nog det största felet med moderna pop/rock inspelningar, att musikerna ofta inte spelar tillsammans utan istället en och en spelar in till klick-track vid olika tillfällen. Det förstör spelglädjen och svänget i musiken.
Anledningen till att man gör såhär är antagligen att det blir väldigt enkelt att i efterhand mixa och klistra in musikinslag och fills, solon då allting är metronomiskt .
Musikerna behöver inte heller vara samspelta utan det fixar man vid mixningen med ”humanizer” funktionen.
Själv koncentrerar jag mig endast på puristiska omni-inspelningar av akustisk musik med exakt 52 cm mellan mik-kapslarna, utan några effekter alls förutom normalisering vid mastring.
Ju renare signalen är från början och ju bättre mik-placering, dessto bättre slutresultat verkar det bli.

Tangband skrev:Själv koncentrerar jag mig endast på puristiska omni-inspelningar av akustisk musik med exakt 52 cm mellan mik-kapslarna, utan några effekter alls förutom normalisering vid mastring.
peterh skrev:Tangband skrev:Ted_B skrev:Är inte problemet vid inspelningarna numera att instrument och sång spelas in var för sig?
Detta är nog det största felet med moderna pop/rock inspelningar, att musikerna ofta inte spelar tillsammans utan istället en och en spelar in till klick-track vid olika tillfällen. Det förstör spelglädjen och svänget i musiken.
Anledningen till att man gör såhär är antagligen att det blir väldigt enkelt att i efterhand mixa och klistra in musikinslag och fills, solon då allting är metronomiskt .
Musikerna behöver inte heller vara samspelta utan det fixar man vid mixningen med ”humanizer” funktionen.
Själv koncentrerar jag mig endast på puristiska omni-inspelningar av akustisk musik med exakt 52 cm mellan mik-kapslarna, utan några effekter alls förutom normalisering vid mastring.
Ju renare signalen är från början och ju bättre mik-placering, dessto bättre slutresultat verkar det bli.
Du menar att musikaliska och duktiga musiker gör bättre inspelningar ?

Tangband skrev:peterh skrev:Tangband skrev:
Om du menar musiker som spelas in : - Ja, - i alla genres.
Om du istället menade att musiker skulle vara bättre ljudtekniker - inte alls nödvändigtvis. Det är dock en fördel om man kan musik och tex kan läsa noter och/eller att man kan spela, och har hört musiken innan den spelas in om det handlar om klassisk musik.
Bara en sån kunskap som att musiker som strax ska bli inspelade inför tex en live-konsert INTE vill bli avbrutna med taffliga soundchecks och mikrofonändringar av placering och olika testningar som tar en massa energi och koncentration från själva musicerandet.
Mikrofonplaceringen och uppriggningen av dessa ska vara bestämd långt innan konserten, och soundchecken ska vara extremt kort och endast sätta max-nivåerna på inspelningen.
Jag är själv extremt noggrann att inte på något sätt störa musikernas koncentration med prat om inspelningsteknik och allt ska vara perfekt uppriggat innan soundchecken.

Tangband skrev:peterh skrev:Tangband skrev:
Om du menar musiker som spelas in : - Ja, - i alla genres.
Om du istället menade att musiker skulle vara bättre ljudtekniker - inte alls nödvändigtvis. Det är dock en fördel om man kan musik och tex kan läsa noter och/eller att man kan spela, och har hört musiken innan den spelas in om det handlar om klassisk musik.
Bara en sån kunskap som att musiker som strax ska bli inspelade inför tex en live-konsert INTE vill bli avbrutna med taffliga soundchecks och mikrofonändringar av placering och olika testningar som tar en massa energi och koncentration från själva musicerandet.
Mikrofonplaceringen och uppriggningen av dessa ska vara bestämd långt innan konserten, och soundchecken ska vara extremt kort och endast sätta max-nivåerna på inspelningen.
Jag är själv extremt noggrann att inte på något sätt störa musikernas koncentration med prat om inspelningsteknik och allt ska vara perfekt uppriggat innan soundchecken.

peterh skrev:... jag påstår att det blir bättre resultat vid inspelning om musikerna är bra och seriösa. Har de dessutom gehör och scenvana så borde det bli smidigt också.

Helmut skrev:Besöker ofta Västerås konserthus och retar mig på att musiken som spelas innan konserten börjar låter så komprimerad och illa över huvud taget.
Ganska ofta retar jag mig på att även när musiker står på scen låter det inget vidare.
Var på en kombinerad teater och musikföreställningen men bara några musiker på scen och en stor orkester som play back. NEJJJJJJ! Tänkte jag och var beredd att lämna föreställningen. Men WOOOOWWW vilket ljud det var i det två högtalarpelare med två gånger ca 10 åtta tums skithögtalare högtalare som hängde i taket. Ljudet som kom ur högtalarna var fantastiskt och jag har aldrig tidigare hört så otroligt bra ljud.
Vid ett annat tillfälle var jag på en konsert med Västerås Sinfonetta och Ted Gärdestad. Jo Ted har varit död i en massa år så det blev en kopia av ett masterband som kopierats över till mixerbordets dator. Troligtvis av en tekniker som bara kopierade över bandet utan att göra något år ljudet, annat än att ljudteknikern jämförde de olika tagningarna och valde ut den bästa inspelningen! Ljudet var kristallklart och man kunde tydligt höra anslagsljudet när Tedd tryckte fingrarna mot strängarna. Teds röst var kristallklar så man hörde varje stavelse i hanns sång. Efter konserten med masterbandet och hela Västerås Sinfonette var man helt lyrisk när man lämnade Västerås konserthus. Vilket ljud!
Skivbolagen klagar på att försäljningen av Cd skivor går mer och jag erkänner att det blir inte så många Cd skivor heller för min del.
Vad jag önskar mej var ett ett litet skivbolag lånade masterbanden, tryckte upp nya okomprimerade cd skivor och tryckte varningstexten men stor bokstäver " Denna skiva återges med okomprimerat ljud som kan skada din ljudanläggning och din hörsel vid avspelning med hög ljudnivå". Typ samma text som finns på flera vinylskivor från bolaget BIS.
Jag skulle helt klart slänga ut min skivsamling och spendera en ansenlig summa på ca 3000 Cd skivor

Helmut skrev:Besöker ofta Västerås konserthus och retar mig på att musiken som spelas innan konserten börjar låter så komprimerad och illa över huvud taget.
Ganska ofta retar jag mig på att även när musiker står på scen låter det inget vidare.
Var på en kombinerad teater och musikföreställningen men bara några musiker på scen och en stor orkester som play back. NEJJJJJJ! Tänkte jag och var beredd att lämna föreställningen. Men WOOOOWWW vilket ljud det var i det två högtalarpelare med två gånger ca 10 åtta tums skithögtalare högtalare som hängde i taket. Ljudet som kom ur högtalarna var fantastiskt och jag har aldrig tidigare hört så otroligt bra ljud.
Vid ett annat tillfälle var jag på en konsert med Västerås Sinfonetta och Ted Gärdestad. Jo Ted har varit död i en massa år så det blev en kopia av ett masterband som kopierats över till mixerbordets dator. Troligtvis av en tekniker som bara kopierade över bandet utan att göra något år ljudet, annat än att ljudteknikern jämförde de olika tagningarna och valde ut den bästa inspelningen! Ljudet var kristallklart och man kunde tydligt höra anslagsljudet när Tedd tryckte fingrarna mot strängarna. Teds röst var kristallklar så man hörde varje stavelse i hanns sång. Efter konserten med masterbandet och hela Västerås Sinfonette var man helt lyrisk när man lämnade Västerås konserthus. Vilket ljud!
Skivbolagen klagar på att försäljningen av Cd skivor går mer och jag erkänner att det blir inte så många Cd skivor heller för min del.
Vad jag önskar mej var ett ett litet skivbolag lånade masterbanden, tryckte upp nya okomprimerade cd skivor och tryckte varningstexten men stor bokstäver " Denna skiva återges med okomprimerat ljud som kan skada din ljudanläggning och din hörsel vid avspelning med hög ljudnivå". Typ samma text som finns på flera vinylskivor från bolaget BIS.
Jag skulle helt klart slänga ut min skivsamling och spendera en ansenlig summa på ca 3000 Cd skivor

nuffe skrev:Hittade en Norah Jones CD i slänga/skänka påsen, varför ligger den här? Måste lyssna på den.
Det var Day Breaks. Maken till illa ljudande har jag sällan hört, Norah Jones brukar ju vara lyssningsbar.
Mastrad av Greg Calbi, hur han lyckats förstöra ljudet så illa? Lyssnar han inte före o efter?
EAN kod 0255713668 i pappersfodral, ni är härmed varnade!
PS kanske fel tråd.

nuffe skrev:Hittade en Norah Jones CD i slänga/skänka påsen, varför ligger den här? Måste lyssna på den.
Det var Day Breaks. Maken till illa ljudande har jag sällan hört, Norah Jones brukar ju vara lyssningsbar.
Mastrad av Greg Calbi, hur han lyckats förstöra ljudet så illa? Lyssnar han inte före o efter?
EAN kod 0255713668 i pappersfodral, ni är härmed varnade!
PS kanske fel tråd.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster