Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Om inte musikerna bryr sig om hur deras egen musik låter så får de faktiskt skylla sig själva.
LarsF skrev:Musik kan väl jämföras med konst, undrar vad en konstnär skulle säga om den som ska sälja tavlan/bilden/bysten att man förändrar den så den knappt känns igen
LarsF skrev:Musik kan väl jämföras med konst, undrar vad en konstnär skulle säga om den som ska sälja tavlan/bilden/bysten att man förändrar den så den knappt känns igen [ Bild ]
Baffel skrev:LarsF skrev:Musik kan väl jämföras med konst, undrar vad en konstnär skulle säga om den som ska sälja tavlan/bilden/bysten att man förändrar den så den knappt känns igen [ Bild ]
Visst. Om jag kunde måla och skapade ett verk som jag ville det skulle bli litografier av så skulle jag ju bli skitförbannad om tryckeriet skapade något i likhet med det du visade .
hifikg skrev:goat76 skrev:Om inte musikerna bryr sig om hur deras egen musik låter så får de faktiskt skylla sig själva.
Men det är vi som drabbas. Vi som vill höra på deras alster även hemmavid. Jag är rätt säker på att artister väldigt sällan lyssnar på sina egna skivor.
hifikg skrev:Baffel skrev:LarsF skrev:Musik kan väl jämföras med konst, undrar vad en konstnär skulle säga om den som ska sälja tavlan/bilden/bysten att man förändrar den så den knappt känns igen [ Bild ]
Visst. Om jag kunde måla och skapade ett verk som jag ville det skulle bli litografier av så skulle jag ju bli skitförbannad om tryckeriet skapade något i likhet med det du visade .
Vadårå, dom kan väl få komprimera färgerna, alla dina jobbiga nyanser kan väl inte behövas!?
goat76 skrev:Om inte musikerna bryr sig om hur deras egen musik låter så får de faktiskt skylla sig själva.
goat76 skrev:Det är ganska roligt att många här verkar tro att de som mastrar materialet har någon bestämmanderätt över slutresultatet, t.o.m de största namnen i branschen som Bob Ludwig m.fl. måste göra om jobbet ifall beställaren inte blir nöjd.
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:
Vadårå, dom kan väl få komprimera färgerna, alla dina jobbiga nyanser kan väl inte behövas!?
Men vänta nu är inte du fotograf? Då är ju du en konstnär. Försöker komma på någon liknelse .....återkommer..,..
Ogjort skrev:Jag upplever ofta att både musiker och resten av "kedjan", tror att det finns större begränsningar i att
spela in musik, än det faktiskt gör. Att liksom inspelad musik låter på det "där" viset.
Att man aldrig upplevt hur det kan låta. Plus att referensen är all annan musik - i samma påse.
Är övertygad om att t.ex. en basist är ytterst kräsen med hur kontrabasen eller elbasen låter "live, så att säga.
Men sedan tror att mycket av det med naturnödvändighet måste gå förlorat om det spelas in.
Ogjort skrev:Redan i röstinspelningsvärlden, så är det nästan alltid så att några människor som t.ex. gör en podd på kammaren,
som växer och får gensvar, och därmed bestämmer sig för att göra på riktigt och anlitar en professionell studio, räknar med att
det då ska låta tokskruvat och hejdlöst komprimerat, à la reklamradio. Annars är det inte proffsigt ljud!
-Och varför ska vi då anlita proffs - om det inte låter "proffsigt" ?
goat76 skrev:Om artisten och/eller skivbolaget inte är nöjda med resultatat får mastraren göra om jobbet efter de nya önskemålen (make it sound louder!).
Baffel skrev:Mail skickat :
Hej på er. Vi håller på med en diskussion angående varför inspelad musik numera är så söndermastrade/ komprimerad .
Hur ser ni på detta?
Se tråden här :
viewtopic.php?f=9&t=71857
Med Vänlig Hälsning
Till:
https://www.studiovasteras.se/
Conan skrev:Ogjort skrev:Jag upplever ofta att både musiker och resten av "kedjan", tror att det finns större begränsningar i att
spela in musik, än det faktiskt gör. Att liksom inspelad musik låter på det "där" viset.
Att man aldrig upplevt hur det kan låta. Plus att referensen är all annan musik - i samma påse.
Är övertygad om att t.ex. en basist är ytterst kräsen med hur kontrabasen eller elbasen låter "live, så att säga.
Men sedan tror att mycket av det med naturnödvändighet måste gå förlorat om det spelas in.
Ja inspelad musik kan verkligen låta väsensskilt olika. Är det avsaknad av standard och "ideal" (neutral återgivning) som spökar?
Conan skrev:Ogjort skrev:Redan i röstinspelningsvärlden, så är det nästan alltid så att några människor som t.ex. gör en podd på kammaren,
som växer och får gensvar, och därmed bestämmer sig för att göra på riktigt och anlitar en professionell studio, räknar med att
det då ska låta tokskruvat och hejdlöst komprimerat, à la reklamradio. Annars är det inte proffsigt ljud!
-Och varför ska vi då anlita proffs - om det inte låter "proffsigt" ?
Nästan tvärt om mot videoinspelning då. I dagens coronatider så är det ju folk med i TV hemifrån via webkamera. Det ser nästan alltid ut som skit. Samma person på plats i TV-studion är snyggt sminkad, jämt belyst i en färgmatchad omgivning och sen filmad med högpresterande kameror. SÅ vill man ju uppleva musik också!
Conan skrev:goat76 skrev:Om artisten och/eller skivbolaget inte är nöjda med resultatat får mastraren göra om jobbet efter de nya önskemålen (make it sound louder!).
Jo och då är ju snart ljudet "all over the place". Vad har dom för lyssning när dom tycker till om ljudet? Vet dom ens hur instrument/sångaren låter i verkligheten?
En bättre referens är väl hur det lät i inspelningsstudion efter slutmixning? Tror att många lyssnare skulle vara nöjda med hur det lät där när kanske artisten, producenten & ljudteknikern var överens om att det lät bra. Har man bara säkerställt att monitorlyssningen är "neutral" så är det väl bara att släppa ut musiken som den lät där.
Bill50x skrev:Jag tror att den mesta musiken idag konsumeras i hörlurar, tex i kollektivtrafiken eller i kontorslandskap där man stänga ut ljuden omkring. Hemma kanske man har en BT-högtalare stående någonstans. Och man vill inte ha musik som hörs lite ibland och alldeles för mycket vid andra tillfällen. Jämn volym och fläskigt ljud är vad som efterfrågas, ofta.
Det är bara att inse att vi som sitter i sweetspot och verkligen lyssnar genom en bra anläggning är dinousarier, vi är nog snart utdöda. Det finns väl ingen under 50 som åker hem till kompisar för att lyssna på några album i en stereo?
Jag minns när Beatles släppte hela sin katalog remastrad efter ett jättejobb med att separera ut alla ingående spår från mastertejperna, behandla dem var för sig och plocka ihop alltsammans igen - som att renovera en vetarnbil ungefär. Jag hittade på The Pirate Bay en yngling(?) som tyckte att denna remaster var alldeles för mesig och hade satt sig att göra om jobbet på samtliga plattor. Han ville ha det moderna och riktiga ljudet. Jag tankade hem alltihopa och lyssnade. Helt fasansfullt! Något av det sämsta jag hört, någonsin. En fullständig ljudgröt där man med nöd och näppe lyckades urskilja melodierna. Tro mig, jag kan The Beatles men hade det låtit så här från början hade jag aldrig lånat mitt öra till dem. Men grabben var stolt över sitt arbete och det kanske låg i linje med vad han var uppvuxen med. Tyvärr har jag inte sparat något exempel, det hade nog varit intressant i diskussionen
/ B
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Om inte musikerna bryr sig om hur deras egen musik låter så får de faktiskt skylla sig själva.
Men det är vi som drabbas. Vi som vill höra på deras alster även hemmavid. Jag är rätt säker på att artister väldigt sällan lyssnar på sina egna skivor.
Jag är rätt säker på att en inspelning tar allt från några dagar till veckor eller månader, det ska mycket till om artisten vid skapandet av albumet inte hört hur inspelningarna låter under hela den tiden, därmed har de också haft alla möjligheter att säga till om de inte gillat något i den delen av processen.
Sen är det väl upp till artisten att följa upp och komma med egna synpunkter på resten av processen om han/hon är mån om hur slutresultatet ska låta, om inte så är det skivbolaget som bestämmer vad som ska ske. Oavsett om det är artisten och/eller skivbolaget som bestämmer så är den slutgiltiga processen ett beställningsjobb från någon av dem, mastring-ingenjören får oftast tydliga önskemål och riktlinjer om hur beställaren vill ha det, och när han känner sig klar skickas materialet tillbaka i form av hela låtar eller "samples" för godkännande. Om artisten och/eller skivbolaget inte är nöjda med resultatat får mastraren göra om jobbet efter de nya önskemålen (make it sound louder!).
Det är ganska roligt att många här verkar tro att de som mastrar materialet har någon bestämmanderätt över slutresultatet, t.o.m de största namnen i branschen som Bob Ludwig m.fl. måste göra om jobbet ifall beställaren inte blir nöjd.
Så vem ska vi skylla på när vi lyssnare "drabbas" av ett illalåtande album, aristen, skivbolaget eller båda två? Det är iallafall någon av dem som valt studio, anlitat studioingenjören och mastringsingenjör, samt godkänt hur albumet låter genom hela processen.
dewpo skrev:Men visst har det börjat att gå åt rätt håll?
Elektronisk musik (som jag ofta lyssnar på) är väsentligt mindre komprimerat nu 2021 jämfört med för ett par år sedan!
ottovonkopp skrev:Antar att det inte är optimalt att sitta ett gäng i studion och "lyssna" eller att sitta i bilen (Lars Ulrich efter klagomål, minns inte vilket album det handlade om, det var med i något spel och där var ljudet trevligare)
Baffel skrev:Jag vet. Det är lite provocerande.Lite tanken , så det tar skruv.
De kommer ju ändå läsa denna tråd.
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Om inte musikerna bryr sig om hur deras egen musik låter så får de faktiskt skylla sig själva.
Jag är rätt säker på att en inspelning tar allt från några dagar till veckor eller månader, det ska mycket till om artisten vid skapandet av albumet inte hört hur inspelningarna låter under hela den tiden, därmed har de också haft alla möjligheter att säga till om de inte gillat något i den delen av processen.
Sen är det väl upp till artisten att följa upp och komma med egna synpunkter på resten av processen om han/hon är mån om hur slutresultatet ska låta, om inte så är det skivbolaget som bestämmer vad som ska ske. Oavsett om det är artisten och/eller skivbolaget som bestämmer så är den slutgiltiga processen ett beställningsjobb från någon av dem, mastring-ingenjören får oftast tydliga önskemål och riktlinjer om hur beställaren vill ha det, och när han känner sig klar skickas materialet tillbaka i form av hela låtar eller "samples" för godkännande. Om artisten och/eller skivbolaget inte är nöjda med resultatat får mastraren göra om jobbet efter de nya önskemålen (make it sound louder!).
Det är ganska roligt att många här verkar tro att de som mastrar materialet har någon bestämmanderätt över slutresultatet, t.o.m de största namnen i branschen som Bob Ludwig m.fl. måste göra om jobbet ifall beställaren inte blir nöjd.
Så vem ska vi skylla på när vi lyssnare "drabbas" av ett illalåtande album, aristen, skivbolaget eller båda två? Det är iallafall någon av dem som valt studio, anlitat studioingenjören och mastringsingenjör, samt godkänt hur albumet låter genom hela processen.
goat76 skrev:Conan, du som gillar jämförelser mellan musikproduktioner och videoproduktioner, om du slår på din TV just nu och zappar mellan de olika kanalerna så kommer du märka att de olika TV-produktionerna är av rejält olika i kvalitet, ljussättning och färger skiljer dem åt rejält. Vilken av produktionerna har den standardiserade neutrala återgivningen?
goat76 skrev:Är det inte precis det du ofta får i dagens musikproduktioner, snyggt sminkade ljudproduktioner där ursprungsljudet har polerats ren från verklighetens smuts och skavanker, och där alla ljudinslagen i mixen är jämnt belysta och låter lika starka, färgmatchade med EQ så att inget spretar och sticker ut?
goat76 skrev:Om du tycker att musiken i stort låter "fake" så har det med största sannolik skett vid mixningen.
Om musiken i stort låter äkta och rätt men känns dynamikreducerad så har det med största sannolikhet skett vid mastringen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster