Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Vi är några på forumet som provat att spela upp musik från laptop i avsikt att använda någon form av eq. Det ljudande resultatet har inte varit så lyckat och kommentarerna är i form av att laptop är fel inställd osv. Nu har jag en dedikerad streamer, Melco N1/A2 som gör jobbet strålande, men det är ju kul att prova alternativ. Har en Morello peq på G för registret 40-60Hz, så det är mitt huvudspår för problemfrekvenserna.
Åter till laptopen, en HP jobbdator med Windows. Hur gör jag?
Morello skrev:Antingen kommer datat ut korrekt eller så gör det inte det. Den lättaste vägen är förstås att nyttja en ljudenhet som stödjer ASIO och sedan installera en ASIO-drivare. Har ljudenheten TOSLINK-utgång kan man ju ta tillbaka datat till hårddisken och sedan jämföra med originaldatat. Differensen skall bli identiskt lika med noll.
sprudel skrev:Morello skrev:Antingen kommer datat ut korrekt eller så gör det inte det. Den lättaste vägen är förstås att nyttja en ljudenhet som stödjer ASIO och sedan installera en ASIO-drivare. Har ljudenheten TOSLINK-utgång kan man ju ta tillbaka datat till hårddisken och sedan jämföra med originaldatat. Differensen skall bli identiskt lika med noll.
Enbart USB ut. Menar du att om jag hör musiken så är allt korrekt?
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Antingen kommer datat ut korrekt eller så gör det inte det. Den lättaste vägen är förstås att nyttja en ljudenhet som stödjer ASIO och sedan installera en ASIO-drivare. Har ljudenheten TOSLINK-utgång kan man ju ta tillbaka datat till hårddisken och sedan jämföra med originaldatat. Differensen skall bli identiskt lika med noll.
Enbart USB ut. Menar du att om jag hör musiken så är allt korrekt?
Nej, det menar jag inte. Vad menar du med "enbart USB ut"?
Har inte din DAC tex toslink ut?
sprudel skrev:Tänkte mer på hur man konfigurerar andra funktioner och processer som pågår i bakgrunden så att de stör så lite som möjligt.
pLudio skrev:sprudel skrev:Tänkte mer på hur man konfigurerar andra funktioner och processer som pågår i bakgrunden så att de stör så lite som möjligt.
Det behöver man inte. Kompetent uppspelningsmjukvara sätter själv högre prioritet på tråden som fyller på ljudbufferten.
Och kom ihåg: "Köper du modem skaffar du problem."
hifikg skrev:Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?
sprudel skrev:Så Wasapi event, 24/44,1 bara tuta och köra enligt dina tidigare råd.![]()
Undvika omsampling i DS verkar vettigt också. https://thewelltemperedcomputer.com/KB/DirectSound.htm
sprudel skrev:Vi är några på forumet som provat att spela upp musik från laptop i avsikt att använda någon form av eq. Det ljudande resultatet har inte varit så lyckat och kommentarerna är i form av att laptop är fel inställd osv. Nu har jag en dedikerad streamer, Melco N1/A2 som gör jobbet strålande, men det är ju kul att prova alternativ. Har en Morello peq på G för registret 40-60Hz, så det är mitt huvudspår för problemfrekvenserna.
sprudel skrev:hifikg skrev:Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?
Du har ju Mac, bara att tuta och köra vad jag förstått.
hifikg skrev:Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?
Nu skrev sprudel att dacen har toslink in, datorn har usb ut. Själv kör jag helst USB ut från dator och USB in på DAC:en. Alternativet är trådlöst från dator till Chromecast Audio.
RogerGustavsson skrev:hifikg skrev:Mig inte förstå. Skulle det vara svårare än att ansluta ena änden av en USB-kabel (röd kanske?) till datorn och den andra till en DAC (och, kanske, en liten USB/SPDIF konverterare emellan) välja DAC-en som utenhet o luta sig tillbaka och lyssna?
Nu skrev sprudel att dacen har toslink in, datorn har usb ut. Själv kör jag helst USB ut från dator och USB in på DAC:en. Alternativet är trådlöst från dator till Chromecast Audio.
Tangband skrev:sprudel skrev:Vi är några på forumet som provat att spela upp musik från laptop i avsikt att använda någon form av eq. Det ljudande resultatet har inte varit så lyckat och kommentarerna är i form av att laptop är fel inställd osv. Nu har jag en dedikerad streamer, Melco N1/A2 som gör jobbet strålande, men det är ju kul att prova alternativ. Har en Morello peq på G för registret 40-60Hz, så det är mitt huvudspår för problemfrekvenserna.
Intressant.
Jag tror det finns många användare på forumet som använder windows som kan betydligt mer än jag om plattformen, men det finns en väldigt bra tråd här :
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/
Det verkar som att man med Windows bör undvika den inbyggda uppsamplingen eftersom den är mindre bra. Man bör även använda ASIO eller WASAPI, men användare har rapporterat att utsignalen i vissa fall ändå inte varit bitkorrekt. Det hela kompliceras en aning eftersom en del användare inte vet att såfort man använder digital volymkontroll så blir signalen inte längre bitidentisk.
Återstår då att lyssna som du ju verkar göra väldigt noggrant , hur det låter.
Min erfarenhet från tex Linn space optimisation är att rumskorrektionen ( som är en inbyggd digital eq i en FPGA krets programmerad av Linn ) , bara den slås på , försämrar ljudet en liten aning på så sätt att det blir lite mindre transparent .
Jag tycker även mina genelec 8340 SAM med digital rumskorrigering i basområdet sätter en väldigt tunn hinna över hela registret av upplevelse av mindre transparens. Det är väldigt lätt att jämföra vad som händer med rumskorrigering påslagen med hjälp av en dipswitch på baksidan av monitorerna.
Stänger man av rumskorrigeringen så blir ljudet en aning klarare och på det viset en smula roligare att lyssna på musik. Detta måste vägas på de eventuella fördelar man har av korrigering i basomådet, hur mycket ojämnheterna egentligen stör.
Du verkar ha ett väldigt bra lyssningsrum så det finns alla möjligheter att placera högtalarna där de låter bäst - därmed behövs det troligen minimalt med rumskorrigering enligt min mening. Morells peq verkar fungera bra eftersom den vad jag förstår endast påverkar fundamentalresonanserna i rummet och att du inte behöver ha den implementerad så den påverkar hela frekvensregistret.
Med dator behövs det ju även en USB/bridge innan dacen. Du tipsade mig tidigare om denafrisp som verkar prisvärd och fått bra recensioner.
sprudel skrev:Qutest har alla möjliga ingångar, varav toslink är en av dem. USB-porten ska vara noggrannt galvaniskt isolerad, vad det nu är.
hifikg skrev:Då matar jag en liten pryl med USB och i andra änden kommer en RCA-kabel ut o ansluts till DAC-en o plötsligt hanterar den 24/192 också.
pLudio skrev:sprudel skrev:Qutest har alla möjliga ingångar, varav toslink är en av dem. USB-porten ska vara noggrannt galvaniskt isolerad, vad det nu är.
USB för inte vidare elektriska störningar från PC/streamer till DAC:en.
goat76 skrev:pLudio skrev:sprudel skrev:Qutest har alla möjliga ingångar, varav toslink är en av dem. USB-porten ska vara noggrannt galvaniskt isolerad, vad det nu är.
USB för inte vidare elektriska störningar från PC/streamer till DAC:en.
Trots att den är byggd för att kunna föra ström?
sprudel skrev:Nu har jag lyssnat via dator igen. Foobar med wasapi event för Chord Qutest.
Det låter väl OK men något anemiskt, det fattas information på något sätt som gör att 3D och närvaro försämras. Förstår gott att man kan tycka att de duger, men inte när man upplevt det via Melcon, då blir det tråkigt och fattigt i jämförelse.
Datorbaserat via laptop är inte min väg. Kör vidare via Melco och Morello peq som Smile hjälper mig med. Stort Tack där!
I-or skrev:sprudel skrev:Nu har jag lyssnat via dator igen. Foobar med wasapi event för Chord Qutest.
Det låter väl OK men något anemiskt, det fattas information på något sätt som gör att 3D och närvaro försämras. Förstår gott att man kan tycka att de duger, men inte när man upplevt det via Melcon, då blir det tråkigt och fattigt i jämförelse.
Datorbaserat via laptop är inte min väg. Kör vidare via Melco och Morello peq som Smile hjälper mig med. Stort Tack där!
Så är det helt enkelt inte förutsatt att allt fungerar som det ska. Det finns inget "tråkigt" och "fattigt" över datorn som ljudkälla, detta är en audiofilmyt helt utan täckning. Datorn i sig "låter" inte alls.
sprudel skrev:I-or skrev:sprudel skrev:Nu har jag lyssnat via dator igen. Foobar med wasapi event för Chord Qutest.
Så är det helt enkelt inte förutsatt att allt fungerar som det ska. Det finns inget "tråkigt" och "fattigt" över datorn som ljudkälla, detta är en audiofilmyt helt utan täckning. Datorn i sig "låter" inte alls.
Visst, något är säkert fel inställt. Ska pröva pLudios sista kommentar också. Kämpar med sviterna efter dos2 covid så jag är inte riktigt alert.
Tangband skrev:Kan vara felinställt, men din dator kanske inte ger speciellt ren ström till USB - dacen ?
Morello skrev:Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.
Harryup skrev:Att datorer skulle låta lika som t.ex. CD-spelare är ju inte så troligt när det är bevisat att det föreligger ljudskillnader mellan olika CD-spelare.
Ser faktiskt inget som talar för att datorer låter exakt likadant. Varför skulle en dator lyckas klämma ur sig en ren signal i rätt tid på valfri utgång när en använd dator inte ens lyckas fungera lika vare sig man startar Word eller hur den kanske beter sig ett nätverk.
Harryup skrev:Att datorer skulle låta lika som t.ex. CD-spelare är ju inte så troligt när det är bevisat att det föreligger ljudskillnader mellan olika CD-spelare.
Harryup skrev:Ser faktiskt inget som talar för att datorer låter exakt likadant.
Harryup skrev:Varför skulle en dator lyckas klämma ur sig en ren signal i rätt tid på valfri utgång när en använd dator inte ens lyckas fungera lika vare sig man startar Word eller hur den kanske beter sig ett nätverk.
Baffel skrev:Men vad kan då strula till det mellan dator signal utextern DAC? Yttre påverkan på något sätt? En USB-kabel t.ex levererar ju också ström utöver signalen . Ström ihop med olika apparaturer kan som bekant strula.
Baffel skrev:Dessutom alla datorer är desamma mja såtillvida att den digitala signalen måhända antingen fungerar eller inte. Av eller på men själva kvalitén på signalen, gällande ljud skiljer det sig inte åt mellan olika datorer och OS?
hifikg skrev:Harryup skrev:Att datorer skulle låta lika som t.ex. CD-spelare är ju inte så troligt när det är bevisat att det föreligger ljudskillnader mellan olika CD-spelare.
Ser faktiskt inget som talar för att datorer låter exakt likadant. Varför skulle en dator lyckas klämma ur sig en ren signal i rätt tid på valfri utgång när en använd dator inte ens lyckas fungera lika vare sig man startar Word eller hur den kanske beter sig ett nätverk.
Ljudskillnader mellan olika CD-spelare som är digitalt anslutna till samma DAC, dvs CD-spelaren agerar transport och inget annat, finns det bevis för sådana?
pLudio skrev:Baffel skrev:Men vad kan då strula till det mellan dator signal utextern DAC? Yttre påverkan på något sätt? En USB-kabel t.ex levererar ju också ström utöver signalen . Ström ihop med olika apparaturer kan som bekant strula.
Visst kan analogdelen i en USB DAC störas men bitströmmen är inte påverkad och Sprudels DAC har separat ström samt isolerad USB-kontakt för datat.Baffel skrev:Dessutom alla datorer är desamma mja såtillvida att den digitala signalen måhända antingen fungerar eller inte. Av eller på men själva kvalitén på signalen, gällande ljud skiljer det sig inte åt mellan olika datorer och OS?
Ljudet kan påverkas om det passerar OS:ets mixer vilket föranlett tjatet om WASAPI Exclusive Mode eller rätt konfigurerad Windows mixer med APO. Och motsvarande i andra OS.
Morello skrev:Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.
sprudel skrev:I-or skrev:sprudel skrev:Nu har jag lyssnat via dator igen. Foobar med wasapi event för Chord Qutest.
Visst, något är säkert fel inställt. Ska pröva pLudios sista kommentar också. Kämpar med sviterna efter dos2 covid så jag är inte riktigt alert.
Morello skrev:Kopplade in min egen DA-omvandlare med USB till datorn i kontoret och sedan analogt till en audioanalysator.
Laddade in ett testspår i foobar: 1kHz, 0dBFS, fs=44 100 Hz
WASAPI (push)
THD: 0,004%
WASAPI (event)
"DS" (via windows-mixern)
THD: 0,04% (en tiopotens upp)
Detta har jag noterat förut, varöfr jag alltid kör WASAPI eller ASIO för att låta foobar eller motsvarande tala direkt till ljudenhetens drivare utan mellanliggande mög. Datorn har windows 7. (tror jag)
goat76 skrev:Morello skrev:Kopplade in min egen DA-omvandlare med USB till datorn i kontoret och sedan analogt till en audioanalysator.
Laddade in ett testspår i foobar: 1kHz, 0dBFS, fs=44 100 Hz
WASAPI (push)
WASAPI (event)
"DS" (via windows-mixern)
THD: 0,04% (en tiopotens upp)
Detta har jag noterat förut, varöfr jag alltid kör WASAPI eller ASIO för att låta foobar eller motsvarande tala direkt till ljudenhetens drivare utan mellanliggande mög. Datorn har windows 7. (tror jag)
Det är ju det som du kallar "mellanliggande mög" man får dras med om man ska kunna använda program som Equalizer APO, allt ljud måste då passera Windows egna ljudmixer vilket omöjliggör användandet av ASIO.
Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.
Tillsåg förstås att Windows skickar data med samma samplingsfrekvens som den uppspelade filen har (44 100 Hz).
Jag har ingen förklaring till varför det blir på detta vis.
Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.
Tillsåg förstås att Windows skickar data med samma samplingsfrekvens som den uppspelade filen har (44 100 Hz).
FBK skrev:hifikg skrev:Harryup skrev:Att datorer skulle låta lika som t.ex. CD-spelare är ju inte så troligt när det är bevisat att det föreligger ljudskillnader mellan olika CD-spelare.
Ljudskillnader mellan olika CD-spelare som är digitalt anslutna till samma DAC, dvs CD-spelaren agerar transport och inget annat, finns det bevis för sådana?
Vilket sorts bevis behöver du
rajapruk skrev:Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.
Kan du mäta på vad som händer när Windows får omsampla också?
Morello skrev:rajapruk skrev:Kan du mäta på vad som händer när Windows får omsampla också?
Jag startar givetvis upp utrustningen igen - kan man ha roligare en ljuvlig sommarafton?
pLudio skrev:Börjar bli tjatigt men https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/.
Se Summary Recommendations om inte annat eller använd WASAPI Exclusive Mode.
Morello skrev:rajapruk skrev:Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.
Kan du mäta på vad som händer när Windows får omsampla också?
Jag startar givetvis upp utrustningen igen - kan man ha roligare en ljuvlig sommarafton?
Ändrade mellan 44.1, 48 och 96 kHz - ingen skillnad.
Morello skrev:pLudio skrev:Börjar bli tjatigt men https://www.audiosciencereview.com/foru ... ate.19438/.
Se Summary Recommendations om inte annat eller använd WASAPI Exclusive Mode.
Vad är tjatigt - jag får topp-prestanda med WASAPI, men vill jag nyttja en ekvalisator av den typ som diskuteras förlorar jag en tiopotens THD.
Tangband skrev:Morello skrev:Med tjänstedatorn som har Windows 10 får jag snarlika data, men något lägre THD (0,01%) via Windows-mixern, men även här tarvar det hela WASAPI eller ASIO för att nå ned till 0,004%.
Tycker du inte att det är lite pinsamt att Windows 10 via sin egen mixer inte klarar lägre distorsion än 0,01 % ?
Hur dåliga programmerare har Microsoft egentligen ?
En leksaksdator i form av en iPhone med operativsystemet iOS har distorsionsiffror kring 0,003 % med cd-material, oavsett om signalen tas ut analogt via hörlursutgången eller digitalt via lightning.
Det kanske är Windows-apparaterna som är leksaksapparater, och inte något som duger för seriöst lyssnande ?
Kudos ändå att du testade själv för att se hur dåligt windowsmixern fungerar år 2021.
Morello skrev:Samtliga mätningar utfördes utan ekvalisator.
goat76 skrev:Om jag har förstått det rätt så har tyvärr inte heller Apple funktionen att automatiskt ställa om samplingen efter musikfilens samplingsfrekvens som skickas till hårdvaran, iallafall inte i MacOS för deras datorer men det ska funka i iOS för iPone/iPad.
"It’s my understanding that MacOS does not currently support automatic sample rate switching, though it’s likely to come in a future update. In the meantime you can manually set the sample rate in midi.app (a pain) or use an iOS streaming source (iOS sources support auto switching)." https://www.audiosciencereview.com/foru ... 74/page-31
Tangband skrev:Morello skrev:Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.
Jovisst, men en dator är väl ingalunda en ren miljö via USB ut, där jorden är kontaminerad av störningar från processorer, skärmen, och att allting är endast ” good enough ” ?
Galvanisk isolering borde väl därför vara ett måste innan DAC, vilket kan göras med tex en USB bridge som har transformator på utgången .
Självklart verkar det vara stora skillnader mellan olika datorer på denna front.
hifikg skrev:FBK skrev:hifikg skrev:
Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats
Har du någon slags "bevis"?
Det roligaste vore förstås att få vara med när någon plockar "rätt" transport nio gånger av tio i ett hyfsat skött blindtest (jag kan göra det själv med en Truxa-bindel för ögonen).
Det näst roligaste vore att läsa om ett sådant test i någon trovärdig källa, fast jag skulle å andra sidan inte klassa den som trovärdig om de påstod att det lyckats
sprudel skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Vilket sorts bevis behöver du
Då får du väl prova själv?
Morello skrev:Som sagt, jag har ingen aning om varför det blir som det blir, men har aldrig lyckats få audio genom Windows-mixern utan påtagligt tillskott av THD.
Kanske är uppspelaren (foobar) som spökar.
Morello skrev:Jo, men man ska ju kunna nyttja datorn utan ekvalisator kan man tycka. Ska testa med stimuli strax under 0 dBFS.
Morello skrev:Jo, men man ska ju kunna nyttja datorn utan ekvalisator kan man tycka. Ska testa med stimuli strax under 0 dBFS.
I-or skrev:Ja, jag undrar ju vad de tänkte när de implementerade CAudioLimiter. Varför inte alltid arbeta internt med -1 dB istället, oavsett signal?
jansch skrev:Tangband skrev:Morello skrev:Innan man börjar felsöka är det en fördel om problemet identifierats - så är ingalunda fallet.
Jovisst, men en dator är väl ingalunda en ren miljö via USB ut, där jorden är kontaminerad av störningar från processorer, skärmen, och att allting är endast ” good enough ” ?
Galvanisk isolering borde väl därför vara ett måste innan DAC, vilket kan göras med tex en USB bridge som har transformator på utgången .
Självklart verkar det vara stora skillnader mellan olika datorer på denna front.
Tangband - Detta är typiska "audiofilslutledningar" som inte har med verkligheten att göra.
Ja! Det är stora skillnader mellan olika USB utgångars "renhet" på 5volts-matningen men att det skulle göra skillnad på en analog signal eller DAC är taget ur luften. Eller rättare sagt - ALLT smittar en analog signal, det llgger i dess natur men var går gränsen för acceptabelt?
- Är det naturligt acceptabelt eller ska det ifrågasättas att en mobiltelefon "smittar" en högtalarkabel som är förlagd 8 meter från mobilen?
- Ska vi vara oroliga för att grannens fjärrkontroll till TV:n påverkar analoga anslutningen mellan försteg och slutsteg?
- Hur är det med solfläckarna? Borde audiofiler få en varning vid hög aktivitet?
ALLT STÖR EN ANALOG SIGNAL! Det är ett ofrånkomligt faktum. Frågan är bara om störningen är i nivån volt, millivolt, mikrovolt, pikovolt,
femtovolt, attovolt, zeptovolt osv.
I detta sammanhang bör man också konstatera att en digital överföring t.ex via USB standarden kan störas i voltområdet. D v s bortåt 2 volt krävs för att USB överföring av t.ex ett antal "ettor" skal brytas av en störning och uppfattas som ett bit-skifte till "nollor" (som sedan korrigeras med hjälp av CRC-check vanligtvis).
Detta jämfört med en analog lågnivå utgång på t.ex 200 millivolt där en störning på några mikrovolt kan ses som oacceptabelt.
Förhållandet på acceptabel störning mellan digital och analog signal är alltså sådär 1000 000 till 1 ungefär.
Den länk du hade i tidigare inlägg är typisk audiofiltragedi där "folk" drar slutledningar som inte har med verkligheten att göra. Morellos kommentarer är därför viktiga. Helt enkelt: Vad har betydelse för optimal återgivning.
En dålig liknelse: Om man tänder ett stearinljus, vilket säkerhetsavstånd är man trygg med? 1 meter eller 100 meter eller kanske 10 mil, nä.... för säkerhets skull är nog 253 mil bra?
Strömförsörjning är "analogt", det finns alltid variationer. Vad som är acceptabelt sätts av kretslösningarna och inre filtrering. Ett "high end" slutsteg har oftast oreglerad spänning och rippel på flera volt är helt OK. En OPamp är ofta känslig för HF störnigar och kräver avkoppligskondensatorer i direkt anslutning till chip:et oavsett hur ren matningspänningen är.
I slutändan är det konstruktören som måste göra rätt (nuförtiden att kunna läsa/förstå databladet).
Jag har skrivit det tidigare men det tål att upprepas: Ett grundläggande krav är att en produkt klarar av den miljö den är tänkt för och uppfyller regelverk (t.ex EMC direktiv.
All mätutrustning/labutrustning klarar sig utan hokuspokus grejor men "audiofilgrejor" verkar behöva bl.a specialkablar indränkta i ormolja.
Audio Precision, ett numer välkänt företag på faktiskt.io, inom avancerad mätteknik behöver inga externa produkter för att uppfylla kraven.
Bruel&Kjaer, världsledande inom bl.a akustisk mätteknik specar dock ibland vilket rippel som max tillåts på strömförsörjningsenheter. T.ex mikrofonförstärkare (Condition amplifiers), då för att garantera dynamikomfång som vida överskrider "audiofilens våta drömmar".
RogerGustavsson skrev:Hur ofta gör man nedsampling från 96 till 44.1 kHz? Är det när man t.ex. kör en strömmande tjänst som levererar 96 kHz och har datorn inställd på 44.1 kHz? Så om nivån är ställd på -1 dB eller lägre i mediaspelaren blir bilden inte lik den som Tangband visar ovan med Direct Stream?
Morello skrev:Med stimuli om -1dBFS försvinner problemet. Isidor hade alltså förklaringen.
Sänker man med 1 dB i uppspelaren kan man således somna om.
I-or skrev:system wide
I-or skrev:workarounds
E skrev:I-or skrev:system wideI-or skrev:workarounds![]()
![]()
I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?
sprudel skrev:I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?
Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna!
E skrev:Kan datamaskinen dämpa den livliga efterklangen också? Om jag minns rätt såg det ut att kunna behövas.
Mvh E*
sprudel skrev:Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna!
FBK skrev:Du är inte ensam om det sprudel, röster ska låta som röster och inget annat!
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna!FBK skrev:Du är inte ensam om det sprudel, röster ska låta som röster och inget annat!
Fast en röst kan ju låta lite hur som helst. Bara för att man tycker den låter trevligare genom en kedja av audiogrunkor än en annan behöver det inte säga mycket om hur rösten låter i levande livet.
sprudel skrev:röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna!FBK skrev:Du är inte ensam om det sprudel, röster ska låta som röster och inget annat!
Fast en röst kan ju låta lite hur som helst. Bara för att man tycker den låter trevligare genom en kedja av audiogrunkor än en annan behöver det inte säga mycket om hur rösten låter i levande livet.
Jag har lyssnat mycket på röster genom åren, i levande livet då sambon sjöng i en kör när hon levde så jag har viss erfarenhet av det. Och det har jag med mig när jag lyssnar på grejer och gillar inte sådant som låter mer Hifi än verkligt.
Morello skrev:Med stimuli om -1dBFS försvinner problemet. Isidor hade alltså förklaringen.
Sänker man med 1 dB i uppspelaren kan man således somna om.
RogerGustavsson skrev:Med tanke på att en röst kan varieras från t.ex. Leonard Cohen till Lisa Ekdahl. Hur vet man att rösterna låter som de ska? Fast nu är ju nästan allt manipulerat och sällan inspelat "rakt av". (Jag behöver nog heller inte skämmas om jag säger att jag har hyggligt stor vana av att lyssna på röster som de låter i natura.)
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Med tanke på att en röst kan varieras från t.ex. Leonard Cohen till Lisa Ekdahl. Hur vet man att rösterna låter som de ska? Fast nu är ju nästan allt manipulerat och sällan inspelat "rakt av". (Jag behöver nog heller inte skämmas om jag säger att jag har hyggligt stor vana av att lyssna på röster som de låter i natura.)
Man behöver väl nödvändigtvis inte veta exakt hur likt den inspelade rösten är sångarens verkliga röst för att avgöra om en viss högtalare låter mer övertygande än en annan för just röståtergivning.
RogerGustavsson skrev:Med tanke på att en röst kan varieras från t.ex. Leonard Cohen till Lisa Ekdahl. Hur vet man att rösterna låter som de ska? Fast nu är ju nästan allt manipulerat och sällan inspelat "rakt av". (Jag behöver nog heller inte skämmas om jag säger att jag har hyggligt stor vana av att lyssna på röster som de låter i natura.)
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:Vilket sorts bevis behöver du
Om de lyckades så får du köpa det. Och jag har inge bevis, men jag skulle gärna delta på en blindtest utan minsta tvekan då jag tycker sådant är intressant och roligt. Har en perfekt maskin( Integra DPS-6.9 ) till en test då den i mina öron är en av de minst ofärgade (förutom Meridian 598) av de transport jag testat och jag har testat många genom åren. Och jag har hört maskiner som påverkat totalljudet klart mer. En bild ifrån lite testande utan ögon bindel och jag ser att det är bara två maskiner som finns kvar
(behöver ta nya bilder) förutom då Integra DPS-6.9 som står oanvänd då jag kör med en vanlig CD-spelare idag.
[ Bild ]
Om de lyckades så får du köpa det. Och jag har inge bevis, men jag skulle gärna delta på en blindtest utan minsta tvekan då jag tycker sådant är intressant och roligt. Har en perfekt maskin( Integra DPS-6.9 ) till en test då den i mina öron är en av de minst ofärgade (förutom Meridian 598) av de transport jag testat och jag har testat många genom åren. Och jag har hört maskiner som påverkat totalljudet klart mer. En bild ifrån lite testande utan ögon bindel och jag ser att det är bara två maskiner som finns kvar
(behöver ta nya bilder) förutom då Integra DPS-6.9 som står oanvänd då jag kör med en vanlig CD-spelare idag.
[ Bild ]
Bläddrar lite i H&M juni 2021 och si på f-n, där testar man en CD-spelare från Electrocompaniet, som alltid en mycket snygg pjäs och överkomlig för den som tycker att 50.000 är ett bra pris på en ren CD-spelare. Som inte ens spelar SACD-skivor. Nåja, i testet kan man läsa "... Transporten, och inte bara DAC:en, har stor betydelse för hur bra en CD-spelare låter. I det här fallet skulle jag dessutom säga att transporten har större betydelse." Så där har vi en som hör skillnad på transporter! Tror ni han ställer upp på ett blindtest på nästa hifi-mässa? Testet avrundas med orden "... även om 50.000 är väldigt mycket pengar för en CD-spelare, framstår den likväl som ett fynd!" Kanske jag borde tipsa om den i tråden om hifi-fynd?
Lite kul är att man som högtalare i testet använt Ino I16+Ino Profundus P2.
rajapruk skrev:sprudel skrev:röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig
Hur låter "hifi" tycker du? Menar du att det låter "högtalare" typ?
Tell skrev:
Du är säker på att det inte är En Ding Ding Värld du har där?
sprudel skrev:rajapruk skrev:sprudel skrev:röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig
Ja, så kan man uttrycka det också.
goat76 skrev:sprudel skrev:rajapruk skrev:
Utifrån det du skrev när du använde uttrycket "låta hifi" tycker jag inte det var speciellt oklart vad du menade, det är ju rätt vanligt att ordet utanför sin egentliga korrekta betydelse även ibland används i något negativt syfte.
"De låter bra, men låter det inte lite väl mycket hifi om de där högtalarna, det blir så uppenbart att ljudet kommer från högtalarna vilket fråntar lite av det musikaliska framförandet"
pLudio skrev:
hifikg skrev:Tell skrev:
Du är säker på att det inte är En Ding Ding Värld du har där?
Ganska, men dubbelkollar under dagen!
pLudio skrev:
sprudel skrev:I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?
Jo, det tror jag visst att det gör, men jag går först vägen över Morello peq. Ansats nr 1 i prioritetsordningen.
Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna!
I-or skrev:sprudel skrev:Jo, det tror jag visst att det gör, men jag går först vägen över Morello peq. Ansats nr 1 i prioritetsordningen.
Du drar fel slutsatser om hur jag prioriterar som lyssnare. Klangbalans är viktigast (för övrigt helt i linje med konsensusforskning), men sedan kommer allt annat som spatiell förmåga, frånvaro av förvrängning av olika slag och dynamisk förmåga. De ljudande intrycken kan förstås uttryckas i en uppsjö av hifi-floskler, alla har garanterat sett samtliga i diverse subjektiva tester, men det avhåller jag mig ifrån av princip.
I-or skrev:sprudel skrev:I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?
Jo, det tror jag visst att det gör, men jag går först vägen över Morello peq. Ansats nr 1 i prioritetsordningen.
Du drar fel slutsatser om hur jag prioriterar som lyssnare. Klangbalans är viktigast (för övrigt helt i linje med konsensusforskning), men sedan kommer allt annat som spatiell förmåga, frånvaro av förvrängning av olika slag och dynamisk förmåga. De ljudande intrycken kan förstås uttryckas i en uppsjö av hifi-floskler, alla har garanterat sett samtliga i diverse subjektiva tester, men det avhåller jag mig ifrån av princip.
I-or skrev:sprudel skrev:I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?
goat76 skrev:Jag har aldrig förstått denna rädsla eller avståndstagandet från så kallade hifi-floskler, varför inte välja vilka beskrivningar och ord som helst från ”språk-paletten” i sina beskrivningar. Det spelar väl inte så väldigt stor roll ifall den valda beskrivningen är hundraprocentigt tekniskt riktig, det viktigaste är väl att så många som möjligt förstår vad det är man menar med sin beskrivning?
sprudel skrev:Refererade inte just till dig, det var en mer allmän reflektion.![]()
Är närvarokänsla en HiFi-floskel enligt dig? 3D-upplevelse, (det är en upplevelse, fantomprojiceringen finns ju inte egentligen) är det också en floskel?
I-or skrev:sprudel skrev:Refererade inte just till dig, det var en mer allmän reflektion.![]()
Är närvarokänsla en HiFi-floskel enligt dig? 3D-upplevelse, (det är en upplevelse, fantomprojiceringen finns ju inte egentligen) är det också en floskel?
Nej, fantomprojektion är ett väldefinierat begrepp och inte hifi-flum. Jämför med klangbalans eller frånvaro av förvrängning, det är lätt att förstå vad som avses och det finns en solid koppling till de fysikaliska/psykoakustiska orsakerna. Språkbruket bör i sammanhanget vara konkret och väldefinierat och inte spilla över i lyrik eller rena fantasier (som t.ex. "mer samspelta musiker").
sprudel skrev:I-or skrev:sprudel skrev:Refererade inte just till dig, det var en mer allmän reflektion.![]()
Nej, fantomprojektion är ett väldefinierat begrepp och inte hifi-flum. Jämför med klangbalans eller frånvaro av förvrängning, det är lätt att förstå vad som avses och det finns en solid koppling till de fysikaliska/psykoakustiska orsakerna. Språkbruket bör i sammanhanget vara konkret och väldefinierat och inte spilla över i lyrik eller rena fantasier (som t.ex. "mer samspelta musiker").
ttningen
OK! Men medge att det är besvärligt att återge variation i kvalitet ur återgivningssynpunkt. Det är väl därför man hänger sig åt analogier, bättre eller sämre. Skulle gärna se en fenomenologisk ansats för att attackera detta, alltså upplevelser av kvalitet i återgivning.
Naturvetenskapen har inga verktygslådor där annat än att objektivisera subjektiva intryck i statistik.
sprudel skrev:Det är ju lite olika prioriteringar man gör som lyssnare, vi hänger nog upp oss på olika saker kanske. Närvarokänsla, 3D-upplevelse, röster som låter som röster, och inte låter HiFi är viktigt för mig. Då kommer de här goa rysningarna!
Belker skrev:Kan vi blindtesta nivåmatchat innan vi låter språket blomma ut? Jag är öppen för att skillnader kan finnas, men man måste göra saker i rätt ordning.
sprudel skrev:Intressant att du noterar och skriver detta. Gjorde samma reflektion när jag läste I:ors inlägg. Mycket glad att han är tillbaka och delar med sig.![]()
Antagligen krävs det att man gör avkall på vissa parametrar som frånvaro av förvrängning (läs utvald distorsion) för att optimera närvarokänsla och även 3D.
sprudel skrev:@JM
Ditt förslag med bedömning av högtalare är bemängt med felkällor, men de ser du själv vid en närmare betraktelse.
sprudel skrev:Belker skrev:Kan vi blindtesta nivåmatchat innan vi låter språket blomma ut? Jag är öppen för att skillnader kan finnas, men man måste göra saker i rätt ordning.
Alltså, blindtester har sina pros & cons. Du har ett statistiskt resultat att utgå ifrån, så är det. Det finns å andra sidan en hel del att diskutera avseende validitet och reabilitet vid tolkning av resultatet.
Belker skrev:sprudel skrev:Belker skrev:Kan vi blindtesta nivåmatchat innan vi låter språket blomma ut? Jag är öppen för att skillnader kan finnas, men man måste göra saker i rätt ordning.
Alltså, blindtester har sina pros & cons. Du har ett statistiskt resultat att utgå ifrån, så är det. Det finns å andra sidan en hel del att diskutera avseende validitet och reabilitet vid tolkning av resultatet.
Ja, fast mindre att diskutera än än vid öppet tryck å tyck.
sprudel skrev:pLudio skrev:
Schnöggt! Thumbs up på den.
Kör du med -8dB på låtar utan replay gain där?
Belker skrev:Nej, men det är inte jag som kommer med utlåtanden om hur saker låter enbart baserat på öppen lyssning. I de fall jag gjort det (senast om HQPlayer) är det med stora reservationer.
JM skrev:sprudel skrev:Intressant att du noterar och skriver detta. Gjorde samma reflektion när jag läste I:ors inlägg. Mycket glad att han är tillbaka och delar med sig.![]()
Antagligen krävs det att man gör avkall på vissa parametrar som frånvaro av förvrängning (läs utvald distorsion) för att optimera närvarokänsla och även 3D.
Griesinger beskriver i flera av sina presentationer närvarokänsla. Enligt honom är denna subjektiva upplevelse näst intill digital. Psykologiskt finns närvarokänslan i ljudet i en konsertlokal från första bänk och bakåt i salen för att abrupt försvinna upplevelsemässigt i en bestämd position i lokalen.
Fysikaliskt är det när kvoten på reflex-/direktljudstyrkan går över ett visst värde som avgör grovt förenklat. Även tiden har påverkan. Närvarokänslan från detta avstånd och vidare bakåt i lokalen försvinner och ljudet upplevs som långt borta.
I våra små rum finns alltid närvarokänsla enligt hans definition.
JM
Belker skrev:Nej, men det är inte jag som kommer med utlåtanden om hur saker låter enbart baserat på öppen lyssning. I de fall jag gjort det (senast om HQPlayer) är det med stora reservationer.
JM skrev:sprudel skrev:@JM
Ditt förslag med bedömning av högtalare är bemängt med felkällor, men de ser du själv vid en närmare betraktelse.
Smit inte. Kan du konkretisera?
Vilka?
JM
petersteindl skrev:JM skrev:sprudel skrev:Intressant att du noterar och skriver detta. Gjorde samma reflektion när jag läste I:ors inlägg. Mycket glad att han är tillbaka och delar med sig.![]()
Griesinger beskriver i flera av sina presentationer närvarokänsla. Enligt honom är denna subjektiva upplevelse näst intill digital. Psykologiskt finns närvarokänslan i ljudet i en konsertlokal från första bänk och bakåt i salen för att abrupt försvinna upplevelsemässigt i en bestämd position i lokalen.
Fysikaliskt är det när kvoten på reflex-/direktljudstyrkan går över ett visst värde som avgör grovt förenklat. Även tiden har påverkan. Närvarokänslan från detta avstånd och vidare bakåt i lokalen försvinner och ljudet upplevs som långt borta.
JM
Då har Griesinger knasig definition på närvarokänsla, eller du har inte förstått det han skriver. Den parametern skall absolut inte förväxlas med närhet. Närhet är avståndet till ljudkälla. Avstånd i rum ges av kvoten mellan direktljud och reflekterat ljud som dominant faktor. I frifält är det ljudstyrkan som är dominant faktor för avståndsbedömning. Då måste det finnas igenkänningsfaktor med. Det är inga problem att ha full närvarokänsla i konserthuset på exempelvis rad 1 på 1a balkong runt Hovlogen eller i Hovlogen. Då är man längst bak i konserthuset. Att närvarokänslan i konserthuset skulle abrupt försvinna i en bestämd position i lokalen är en felaktig utsaga, som jag ser det. Däremot ändras närheten d v s avståndet till musikerna på podiet ju längre bak i salen man lyssnar.
Närvaro har delvis att göra med det man kallar immersive sound eller immersive audio experience. Det är också ett begrepp inom virtual reality.
Men det finns ytterligare faktorer med i spelet som avgör rimligheten i det man hör och det är parametrar jag har stor anledning att återkomma till.
Det är inte bara, immersive sound eller 3D sound eller närvaro eller närhet eller virtual reality som finns med i bilden. Det finns en annan mycket viktig parameter gällande en naturlig akustisk ljudupplevelse som är totalt förbisedd av många men inte av alla. Tyvärr har de som insett den parametern gått ur tiden för många år sedan. Dock är det en vanlig parameter som mycket duktiga inspelningstekniker känner väl till. Ta Bertil Alving t.ex. I hans inspelningar som verkligen har betydligt mer akustik i upptagningen än vad som finns med i andras inspelningar, så finns både närhet, närvaro, immersive sound och 3D samt god klangbalans och en akustisk realitet samt en god tydlighet. Allt i ett. Det beror på att Bertil har kontroll över den parameter som jag kommer återkomma till.
Mvh
Peter
Tangband skrev:Intressant![]()
Vill du utveckla ?
petersteindl skrev:JM skrev:Griesinger beskriver i flera av sina presentationer närvarokänsla. Enligt honom är denna subjektiva upplevelse näst intill digital. Psykologiskt finns närvarokänslan i ljudet i en konsertlokal från första bänk och bakåt i salen för att abrupt försvinna upplevelsemässigt i en bestämd position i lokalen.
JM
Då har Griesinger knasig definition på närvarokänsla, eller du har inte förstått det han skriver.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Griesinger beskriver i flera av sina presentationer närvarokänsla. Enligt honom är denna subjektiva upplevelse näst intill digital. Psykologiskt finns närvarokänslan i ljudet i en konsertlokal från första bänk och bakåt i salen för att abrupt försvinna upplevelsemässigt i en bestämd position i lokalen.
JM
Då har Griesinger knasig definition på närvarokänsla, eller du har inte förstått det han skriver.
Mvh
Peter
Skulle uppskatta om tar reda på fakta innan du sågar något. Du har uppenbarligen noll koll på Griesinger och närvarokänsla.
Att dessutom påstå att jag inte har fattat vad Griesinger skriver utan att du själv har har en aning om vad han skriver är uppseendeväckande.
Förslag att du tänker till innan du skriver och efter du skrivit läs med eftertanke samt tänk en gång till.
Fakta och referenser till Griesinger finns i massor i mina tidigare inlägg.
JM
David Griesinger skrev:Several tests have been developed to help determine reverberation quality.
1. Plots of reflection density versus time. My preferred way is to count the number of echos within 20 dB of the largest echo, using a sliding window size of about 20ms. This function can be very different for different algorithms.
2. Plots of energy (integrated impulse response) as a function of time.
3. Plots of the autocorrelation function of the reverb output when excited by a click. Before doing the autocorrelation, the reverberator output should be multiplied by an exponentially increasing function, so the total level remains relatively constant as the sound decays. This plot is very good at showing repetitive behavior in the reverberant decay. See K.A. Law.
4. Sonograms - plotting the frequency content as a function of time in a reverberator as the sound decays. Again, the reverberator output should be multiplied by an increasing exponential. These plots are very good at detecting frequencies which have longer reverberation times than others. This technique was developed by MR. Schroeder.
5. Plots of the reverberation time of each mode as a function of frequency. In general, different modes of a reverberator can decay at different rates. At the end of the decay only the longest-lived modes remain, and the sound can be thin and metallic.
6. Plots of the steady-state amplitude response as a function of frequency. This is helpful in determining the modal density and can point out if there are regular gaps in the reverberant modes.
7. All these tests can be tedious. The best test is to simply listen to the algorithm, using a combination of clicks, boings, and music.
HOW DOES IT SOUND?
Lets start with “Acoustic" sounds, such as room sound and concert halls. It is important to realize that the best reverberation for recorded sound may be different from the best live concert hall acoustics. Reverberation in halls and rooms has considerable spatial and directional information which is poorly reproduced by conventional stereo recordings, and this has a major impact on understanding the relation between architectural acoustics and recorded acoustics.
ACOUSTIC SPACES
A few general suggestions can be made from the impulse response of actual halls:
First, the overall complexity or density of the echogram is important, especially when comparing different types of artificial reverberation. Schroeder proposed that the echo density should be at least 1000 reflection/second if the reverberation was to sound natural. A quick look at figure 1 shows this hall easily meets this criterion, almost from the very start. In addition, the echos in figure one are probably not a precise copy of the original impulse. Since many or most reflecting surfaces are small and/or rough there will be considerable smearing of the reflections in time, corresponding to various kinds of filtering in frequency. Digital reverberation has difficulty providing enough density, and even more difficulty smearing each reflection differently in frequency.
Second, the general shape of the energy content in the first 200ms is important. Figure 2 shows the impulse response of a hall at different source-receiver distances. Note that reverberant energy comes in several distinct groups, but in general builds to a maximum 30 to 40 ms after the direct sound. The patterns formed by these fluctuations are very important to the perceived size and spaciousness of the room. In fact, simply changing the time scale of the echos in the echogram can vary the apparent size from a large concert hall to a small room. The apparent size and reverb time might be the same in different seats, but the clarity of the music might be quite different. Artificial reverbs with these echograms might be perceived as having different spatial properties while the music was playing but might be quite similar when the music stopped.
Third, the effective reverb time while the music is playing (which is most of the time) is determined by the initial rate of decay of the impulse response, say from max to about -15dB. The classical reverberation time as formulated by Sabine is usually of secondary importance.
Fourth, many of the desirable properties of halls, described by such words as spaciousness, spatial impression (SI), and envelopment, depend on directional properties of the reflections in the first 200ms, and it is not clear how these properties translate to artificial reverberation from stereo loudspeakers. However, it seems to be very important that a stereo reverberator should have uncorellated impulse responses at the two outputs.
Fifth, reverberation for recording differs from reverberation for live listening in the importance of early (10 to 50 ms) reflections. In halls early reflections allow the musicians on stage to hear each other and add to the loudness and intimacy of the sound to the audience. However, most engineers find that these reflections, usually from the ceiling, floor, and side walls of the stage enclosure, can seriously muddy recorded music. Engineers try to place sound sources and microphones to minimize these reflections, and the common practice of moving the orchestra off the stage onto the floor of a concert hall for a recording is a good example.
Sixth, the reverberant decay at time delays greater than 200ms is important too, there are also complications here. Decay in actual rooms may not be either exponential or smooth. Any rooms exhibit a longer reverb time at the end of the decay than at the beginning or may have an obvious pulsation as sound bounces from the back to the front which never really smoothes out. Depending on the algorithm used, an artificial reverberation device may have other problems as the sound decays, either insufficient diffusion, unevenness, or a metallic quality. Some electronic reverberation devices allow the user to select unnatural final decay rates, either much shorter than you would expect from the apparent decay rate in the first 15 dB of decay (the running reverb), or much longer. These adjustments (especially making the stopped decay short) are very useful and popular.
Seventh, the time density of reflections is very important to the subjective quality of the reverb, especially if sharp percussive sounds are present in the music. As discussed before, in natural acoustics a reflection is almost never really completely discrete. In good spaces walls are seldom perfectly flat or parallel, and reflections are always somewhat smeared out in time. Unfortunately, in a digital reverberation device, reflections are usually very discrete. If the device is excited by a sharp click, the resulting multiple clicks can sound very unnatural, giving a grainy, almost distorted sound to drums or woodblocks. The density of echos necessary to remove this graininess depends both on the bandwidth of the machine and the abilities of the listener, but can be much higher than Schroeder’s proposal, up to 10,000 echos/second or beyond. The higher the bandwidth of the reverberation device the greater the density must be. Techniques used to add diffusion (density) to the electronic reflections add problems of their own, such that a device set for high diffusion might sound good on one type of music, and one set for low diffusion might sound better on another type of music.
In natural spaces the time density of reflections starts at some value determined by the complexity of the wall surfaces and builds up at a rate which depends on the size and shape of the space. Even the initial reflections are smeared enough to lose the sharp grainy quality of a precise digital delay. By the time the reverberation is 15 dB down the density will most likely be so high individual reflections will be impossible to distinguish by ear. Most digital reverberation algorithms used today do not increase the time density fast enough, nor do they continue building the density as the sound decays.
Tangband skrev:goat76 skrev:sprudel skrev:
Utifrån det du skrev när du använde uttrycket "låta hifi" tycker jag inte det var speciellt oklart vad du menade, det är ju rätt vanligt att ordet utanför sin egentliga korrekta betydelse även ibland används i något negativt syfte.
"De låter bra, men låter det inte lite väl mycket hifi om de där högtalarna, det blir så uppenbart att ljudet kommer från högtalarna vilket fråntar lite av det musikaliska framförandet"
För mig är ” det låter hifi” som att det låter lite piffigt och extra luftigt i diskanten , kanske även lite hårt och kantigt, och det låter i brist på beskrivning även lite könlöst och menlöst. Ljudet släpper inte riktigt från högtalarna och det är svårt att slappna av och njuta av musiken.
” det låter som musik ” är betydligt bättre i min värld, dvs naturligt och oansträngt där man kan höra varje nyans musikern gör, ingen skrikig eller förhöjd diskant och fullständigt ljudsläpp från högtalarna. Man slappnar av och tänker inte på anläggningen alls.
I-or skrev:Det är alldeles för många konsumenter som p.g.a. dessa förleds till att köpa utrustning med magiska kvaliteter, när allt kan förklaras med frekvensgång, spridning och distorsion/brus.
Maarten skrev:Det finns inte fler Bill, förutom att rummet tillkommer (avseende spridning). De tre kan ge många kombinationer.
Men om man blandar ihop musiken med återgivning så blir det l kanske lätt missförstånd? Likaså om man inte är med på hur ljud representeras och hur elektroakustisk förstärkning fungerar.
Det kanske finns studier som har undersökt hur ovan tre variabler påverkar den subjektiva upplevelsen men det letar orkar jag inte leta upp nu.
Man kan också testa att EQa och se hur upplevelsen förändras, vilket förmodligen är olika beroende på musikstycke.
goat76 skrev:Maarten skrev:Det finns inte fler Bill, förutom att rummet tillkommer (avseende spridning). De tre kan ge många kombinationer.
Men om man blandar ihop musiken med återgivning så blir det l kanske lätt missförstånd? Likaså om man inte är med på hur ljud representeras och hur elektroakustisk förstärkning fungerar.
Det kanske finns studier som har undersökt hur ovan tre variabler påverkar den subjektiva upplevelsen men det letar orkar jag inte leta upp nu.
Man kan också testa att EQa och se hur upplevelsen förändras, vilket förmodligen är olika beroende på musikstycke.
Blanda ihop musik med återgivning? Jag tycker musik är det mest relevanta verktyget för att avgöra hur återgivningen är, ja om det nu är musiklyssning som är huvudmålet.
Jag är rätt övertygad om att även du behöver lyssna på prylarna innan du fullt ut vet hur de presterar.
Bill50x skrev:I-or skrev:Det är alldeles för många konsumenter som p.g.a. dessa förleds till att köpa utrustning med magiska kvaliteter, när allt kan förklaras med frekvensgång, spridning och distorsion/brus.
Och hur förklarar du skillnaden i upplevd homogenitet, när musikerna känns mer samspelta. Mindre brus och bättre spridning? Kom igen, det finns fler variabler än dina tre. De seriösa mäter upp massor med parametrar, speciellt de som konstruerar elektronik och högtalare. Och vad är spridning i elektronik?
/ B
I-or skrev:Bill50x skrev:I-or skrev:Det är alldeles för många konsumenter som p.g.a. dessa förleds till att köpa utrustning med magiska kvaliteter, när allt kan förklaras med frekvensgång, spridning och distorsion/brus.
Och hur förklarar du skillnaden i upplevd homogenitet, när musikerna känns mer samspelta. Mindre brus och bättre spridning? Kom igen, det finns fler variabler än dina tre. De seriösa mäter upp massor med parametrar, speciellt de som konstruerar elektronik och högtalare. Och vad är spridning i elektronik?
Enkelt, genom frekvensgång, spridning och distorsion/brus, precis som jag skrev ovan. Det finns inte fler parametrar som avgör hur vi uppfattar ljudåtergivning från ett audiosystem än dessa tre. Detta är inte så märkligt eftersom det endast är dessa parametrar som vi kan uppfatta, då avvikelser i tidsplanet i hundratals undersökningar har visat sig vara helt ohörbara eller ha en hörbarhet som gränsar till det försumbara.
De parametrar som mäts upp av "de seriösa" handlar nästan uteslutande om just dessa tre parametrar (utom när man i oförstånd utför ett fåtal mätningar i tidsplanet). Elektronik är betydligt enklare än högtalare och där ingår naturligtvis bara frekvensgång och distorsion/brus.
Allt du tycker dig uppfatta härrör från olika kombinationer av ovanstående parametrar, där frekvensgången är överlägset viktigast och där avvikelser om några tiondels dB kan ge häpnadsväckande stora ljudande skillnader.
Bill50x skrev:Nu skriver du dist/brus, tidigare var det bara brus.
Bill50x skrev:Nu skriver du dist/brus, tidigare var det bara brus.
I-or skrev:Det är alldeles för många konsumenter som p.g.a. dessa förleds till att köpa utrustning med magiska kvaliteter, när allt kan förklaras med frekvensgång, spridning och distorsion/brus.
I-or skrev:Och datorns ekvaliseringsmöjligheter i ditt rum med akustiskt icke-optimala dimensioner betyder ingenting?
Morello skrev:Isidor har såklart helt rätt. Ifråga om elektronik är det för varje rimligt skicklig konstruktör helt trivialt att åstadkomma konstant frekvensgång i passbandet samt lågt brus. Nätbrum i stora slutsteg (läs stor traf) kan vara utmanande om kostnaden inte får skena. Den stora utmaningen är alltså linjäritet, där avvikelser medför distorsion (skilj på hönan och ägget). Några mystiska parametrar existerar inte.
Morello skrev:Isidor har såklart helt rätt. Ifråga om elektronik är det för varje rimligt skicklig konstruktör helt trivialt att åstadkomma konstant frekvensgång i passbandet samt lågt brus. Nätbrum i stora slutsteg (läs stor traf) kan vara utmanande om kostnaden inte får skena. Den stora utmaningen är alltså linjäritet, där avvikelser medför distorsion (skilj på hönan och ägget). Några mystiska parametrar existerar inte.
Morello skrev:Svar Nils Erik Johan - jag började experimentera, men fick aldrig mjukvaruekvalisatorn att fungera. Eftersom jag med få undantag spelar kompaktskivor måste jag implementera en hårdvaruekvalisator. Jag ska göra en nytt försök för att undersöka det hela.
goat76 skrev:
Var kommer detta med "mystiska parametrar" ifrån, för det är väl ingen som påstått att något mystiskt sker?
Diskussionen har endast handlat om hur man språkligt förklarar de ljudliga aspekterna man hör, klart att den tekniska förklaringen följer de tekniska parametrarna som råder, och att de eventuella skillnader man sedan hör är små avvikelser av dessa parametrar. Sen att alla inte har den tekniska kunskapen att förklara de ljudliga skillnaderna man hör med hur dessa tekniska parametrarna skiljer sig åt, betyder inte per automatik att man tror att något mystiskt sker.
Bill50x skrev:I-or skrev:Det är alldeles för många konsumenter som p.g.a. dessa förleds till att köpa utrustning med magiska kvaliteter, när allt kan förklaras med frekvensgång, spridning och distorsion/brus.
/ B
I-or skrev:goat76 skrev:
Var kommer detta med "mystiska parametrar" ifrån, för det är väl ingen som påstått att något mystiskt sker?
Diskussionen har endast handlat om hur man språkligt förklarar de ljudliga aspekterna man hör, klart att den tekniska förklaringen följer de tekniska parametrarna som råder, och att de eventuella skillnader man sedan hör är små avvikelser av dessa parametrar. Sen att alla inte har den tekniska kunskapen att förklara de ljudliga skillnaderna man hör med hur dessa tekniska parametrarna skiljer sig åt, betyder inte per automatik att man tror att något mystiskt sker.Bill50x skrev:I-or skrev:Det är alldeles för många konsumenter som p.g.a. dessa förleds till att köpa utrustning med magiska kvaliteter, när allt kan förklaras med frekvensgång, spridning och distorsion/brus.
/ B
goat76 skrev:[
Jag tror jag har tappat tråden i tråden, ingår hela ljudkedjan från uppspelare via förstärkare till högtalare i den pågående diskussionen? Om vi talar om hela ljudkedjan vill nog även jag få med tidsaspekten i ekvationen, ett segt boomigt baselement som sluddrar efter förstör definitivt för den upplevda homogeniteten.
petersteindl skrev:Jag har ännu inte gett mig in i diskussionen eftersom frågeställningen kan vara olika beroende på vem som skriver.
Här är några alternativa frågeställningar som skulle kunna dryftas av olika respektive personer.
Inställning av laptop för rakaste frekvensgång på lyssnarplats.
Inställning av laptop för bästa objektivt fysikaliska ljud.
Inställning av laptop för bästa subjektiva ljudupplevelse, rent allmänt.
Inställning av laptop för bästa subjektiva ljudupplevelse överallt i rummet.
Inställning av laptop för rakaste frekvensgång överallt i rummet.
Inställning av laptop för bästa ljudupplevelse på lyssnarplats.
Inställning av laptop för bästa ljudupplevelse i hörlurar.
I ljudåtergivningskedjan ingår inspelning + avspelning.
I ljudåtergivningskedjan ingår endast avspelning.
Vad diskuteras?![]()
MvH
Peter
Tell skrev:Det är väl egentligen en bra grund-inställning i Windows som diskuteras. Alltså hur du får ut ljud ur datorn med rak frekvenskgång, ohörbar dist, brus etc. Folk har när det gäller Windows varit rädda för omsamplingsartefakter, den inbyggda limitern o annat, och det har ju nu redan gåtts igenom ett par gånger hur man undviker alla dom felen. Så vad som diskuteras nu är väl egentligen lite oklart, nån slags halvt offtopic som sig bör sådär en 3+ sidor senare
Bill50x skrev:Jag gör en standardinställning av W10. Jag har en massa musikfiler på datorn. Jag kan spela dessa på några olika sätt:
a) direkt från ljudkortet till aktiva (dator-)högtalare.
b) koppla datorn (via usb eller annat) till en DAC som sedan är kopplad till en stärkare.
c) köra digitalt genom nätverket till exempelvis en Sqeezebox med hjälp av programvaran Logitech Media Server.
Finns det något i standardinställningarna i W10 som behöver ändras i något av dessa fall för att klämma ut maximal kvalité?
I-or skrev:Ja, eller med enklast möjliga råd:
Lämna alla Windows-inställningar i "default mode".
a) Undvik att ställa volymen i Windows på 100 % (99 % går bra) för att eliminera ingrepp från CAudioLimiter.
b) Sätt utnivån till -1 dB i mediaspelaren eller EAPO för att eliminera ingrepp från CAudioLimiter.
c) LMS bör fungera helt utan handpåläggning.
För övrigt kan man ställa ljudegenskaperna på 24 bitar för att undvika extra dither-brus (tveksamt om det ger några hörbara effekter, men i alla fall) och välja den samplingsfrekvens som man gillar bäst. För egen del har jag valt 44,1 kHz eftersom detta utgör över 99 % av mina filer eller strömmar och även eliminerar omsampling (vilken ändå inte är hörbar, men något val måste man göra). Om man inte förstår hur man ställer in ljudegenskaperna kommer man med största sannolikhet ändå inte att uppfatta någon skillnad ens med de allra mest krävande inspelningarna.
I-or skrev:
Enkelt, genom frekvensgång, spridning och distorsion/brus, precis som jag skrev ovan. Det finns inte fler parametrar som avgör hur vi uppfattar ljudåtergivning från ett audiosystem än dessa tre. Detta är inte så märkligt eftersom det endast är dessa parametrar som vi kan uppfatta, då avvikelser i tidsplanet i hundratals undersökningar har visat sig vara helt ohörbara eller ha en hörbarhet som gränsar till det försumbara.
I-or skrev:goat76 skrev:[
Jag tror jag har tappat tråden i tråden, ingår hela ljudkedjan från uppspelare via förstärkare till högtalare i den pågående diskussionen? Om vi talar om hela ljudkedjan vill nog även jag få med tidsaspekten i ekvationen, ett segt boomigt baselement som sluddrar efter förstör definitivt för den upplevda homogeniteten.
Det är en vanlig missuppfattning att det är egenskaperna i tidsplanet som hörs med ett underdämpat element, när man lika gärna kan påstå att det är toppen i frekvensgången som är det perceptuella problemet. Det underdämpade elementet (eller rummet) har alltså även en ojämn frekvensgång.
Ovanstående resonemang är bara ytterligare ett utslag av minimumfasegenskaperna för systemet, vilka ger en rent matematisk koppling mellan frekvens- och tidsplan.
Harryup skrev:Om man ställer in samma inställningar i 2 olika PC, går det då inte att höra skillnad på dom? Eftersom det går att höra skillnader mellan 2 olika CD-spelare vilket ju LTS gjort i sina kontrollerade tester, vad är det då för skillnader som man tekniskt kan förklara dom med? Är det fortfarande samma 3 parametrar?
I-or skrev:Det fiffiga med minimumfassystem är att när man har konstant frekvensgång, så har man även ett optimalt impulssvar. Alltså, lös frekvensgångsproblemen, så faller tidsplansegenskaperna på plats automagiskt.
sprudel skrev:I-or skrev:Det fiffiga med minimumfassystem är att när man har konstant frekvensgång, så har man även ett optimalt impulssvar. Alltså, lös frekvensgångsproblemen, så faller tidsplansegenskaperna på plats automagiskt.
Jag ska följa ditt recept och prova EAPO igen. Men, om du nu har dina förstärkningar i rummet, de längsgående, så är de ju kvar även om du eqar, men de märks mindre.
Tangband skrev:sprudel skrev:I-or skrev:Det fiffiga med minimumfassystem är att när man har konstant frekvensgång, så har man även ett optimalt impulssvar. Alltså, lös frekvensgångsproblemen, så faller tidsplansegenskaperna på plats automagiskt.
Jag ska följa ditt recept och prova EAPO igen. Men, om du nu har dina förstärkningar i rummet, de längsgående, så är de ju kvar även om du eqar, men de märks mindre.
Ser med intresse fram emot om detta skulle vara bättre än din Melco
( tror inte det, men ändå )
sprudel skrev:I-or skrev:Det fiffiga med minimumfassystem är att när man har konstant frekvensgång, så har man även ett optimalt impulssvar. Alltså, lös frekvensgångsproblemen, så faller tidsplansegenskaperna på plats automagiskt.
RogerGustavsson skrev:Så en sådan Melco har ingen egen DAC och där hänger du på Chord Qutest?
Maarten skrev:Jamen, det är ju DACen med galvaniserad ingång,
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... cs-qutest/
Då är det ju helt lugnt der Strudel!. Du kan ju koppla vad som helst till den och det kommer att låta skinande rent.
Maarten skrev:Jamen, det är ju DACen med galvaniserad ingång,
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... cs-qutest/
Då är det ju helt lugnt der Strudel!. Du kan ju koppla vad som helst till den och det kommer att låta skinande rent.
I-or skrev:Bergväggar ger maximal ojämnhet i frekvensgången, men gör även att minimumfasegenskaperna bibehålls. I praktiken är nog mer bäst.
JM skrev:I-or skrev:Bergväggar ger maximal ojämnhet i frekvensgången, men gör även att minimumfasegenskaperna bibehålls. I praktiken är nog mer bäst.
Menar du att bergväggar är som diffusionsplattor? "Eftergivliga begränsningsytor" är det absorbenter eller något annat.
JM
For all causal and stable systems that have the same magnitude response, the minimum phase system has its energy concentrated near the start of the impulse response. i.e., it minimizes the following function which we can think of as the delay of energy in the impulse response.
For all causal and stable systems that have the same magnitude response, the minimum phase system has the minimum group delay.
The word causal indicates that the filter output depends only on past and present inputs. A filter whose output also depends on future inputs is non-causal...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Causal_filter
I-or skrev:För att fullt ut kontrollera ett icke-minimumfassystem behöver man gå över till FIR-filtrering (snarare än de IIR-filter man har i typiska equalizers), även om IIR-filtrering räcker mycket långt i praktiken och ger ojämförligt mycket bättre frekvensgång och impulssvar än ett icke-ekvaliserat system
I-or skrev:(För övrigt tar även många högutbildade kineser feng shui på djupaste allvar, ni skulle bara veta vilka gökerier man har hört där...)
Tell skrev:I-or skrev:(För övrigt tar även många högutbildade kineser feng shui på djupaste allvar, ni skulle bara veta vilka gökerier man har hört där...)
Men det gör dom ju rätt i! Ett trivsamt rum utan för mycket fysiska hinder, "labyrinter" o plotter ger ett lugnare o trevligare intryck o gör garanterat själen lite nöjdare. O om rummet dessutom har lite akustisk dämpning för mindre eko så ökar också feng shuin ett snäpp o gör själen ännu lite lugnare. Måhända att det används flumuttryck som energiflöde osv, men det ger garanterat nåt positiv till en om ett rum har "bra" feng shui
Maarten skrev:En följdfråga då, kan FIR approximativt hantera icke-kausala system, genom den fördröjning tapparna medför?
Samt även utifrån detta citat,The word causal indicates that the filter output depends only on past and present inputs. A filter whose output also depends on future inputs is non-causal...
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Causal_filter
Om ja, skulle FIR passa bättre för mindre optimala rum (och måhända högtalare, kassa sådana kanske?) med ej minimumfasegenskaper? Eller är detta suboptimering? (Almens dubbeltydighet).
Edit: Du har väl i viss mån redan svarat med detta;I-or skrev:För att fullt ut kontrollera ett icke-minimumfassystem behöver man gå över till FIR-filtrering (snarare än de IIR-filter man har i typiska equalizers), även om IIR-filtrering räcker mycket långt i praktiken och ger ojämförligt mycket bättre frekvensgång och impulssvar än ett icke-ekvaliserat system
Men om men kan välja metod, finns det nackdelar utöver beräkningskapacitet?
Tell skrev:I-or skrev:(För övrigt tar även många högutbildade kineser feng shui på djupaste allvar, ni skulle bara veta vilka gökerier man har hört där...)
Men det gör dom ju rätt i! Ett trivsamt rum utan för mycket fysiska hinder, "labyrinter" o plotter ger ett lugnare o trevligare intryck o gör garanterat själen lite nöjdare. O om rummet dessutom har lite akustisk dämpning för mindre eko så ökar också feng shuin ett snäpp o gör själen ännu lite lugnare. Måhända att det används flumuttryck som energiflöde osv, men det ger garanterat nåt positiv till en om ett rum har "bra" feng shui
I-or skrev:Tell skrev:I-or skrev:(För övrigt tar även många högutbildade kineser feng shui på djupaste allvar, ni skulle bara veta vilka gökerier man har hört där...)
Nä, feng shui är en riktigt ful form av möbleringsvoodoo. Det är mycket mer som ingår än någon sorts mysiga heminredningstips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Feng_shui. Kineserna har massor av vidskepliga föreställningar om mat ("this mushroom is very good for man (sic!), but also for woman") och traditionell kinesisk medicin ("more better than western medicine"), dessutom. Då hjälper det inte att konfucianismen är en ganska klok filosofi och buddhismen är en ganska oförarglig religion.
I-or skrev:Tell skrev:I-or skrev:(För övrigt tar även många högutbildade kineser feng shui på djupaste allvar, ni skulle bara veta vilka gökerier man har hört där...)
Nä, feng shui är en riktigt ful form av möbleringsvoodoo. Det är mycket mer som ingår än någon sorts mysiga heminredningstips: https://sv.wikipedia.org/wiki/Feng_shui. Kineserna har massor av vidskepliga föreställningar om mat ("this mushroom is very good for man (sic!), but also for woman") och traditionell kinesisk medicin ("more better than western medicine"), dessutom. Då hjälper det inte att konfucianismen är en ganska klok filosofi och buddhismen är en ganska oförarglig religion.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster