Inställning av laptop för bästa ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Inställning av laptop för bästa ljud

Inläggav I-or » 2021-06-16 15:32

goat76 skrev:[

Jag tror jag har tappat tråden i tråden, ingår hela ljudkedjan från uppspelare via förstärkare till högtalare i den pågående diskussionen? Om vi talar om hela ljudkedjan vill nog även jag få med tidsaspekten i ekvationen, ett segt boomigt baselement som sluddrar efter förstör definitivt för den upplevda homogeniteten. :)

Det är en vanlig missuppfattning att det är egenskaperna i tidsplanet som hörs med ett underdämpat element, när man lika gärna kan påstå att det är toppen i frekvensgången som är det perceptuella problemet. Det underdämpade elementet (eller rummet) har alltså även en ojämn frekvensgång.

Ovanstående resonemang är bara ytterligare ett utslag av minimumfasegenskaperna för systemet, vilka ger en rent matematisk koppling mellan frekvens- och tidsplan.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Tell

Inläggav Tell » 2021-06-16 15:49

Ja det är min upplevelse också, att frekvensgången är det som påverkar en boomig bas absolut mest, alltså att en ökat nivå runt kanske 100hz. Lite enklare EQ kan verkligen göra underverk för ljudet.

petersteindl skrev:Jag har ännu inte gett mig in i diskussionen eftersom frågeställningen kan vara olika beroende på vem som skriver.

Här är några alternativa frågeställningar som skulle kunna dryftas av olika respektive personer.

Inställning av laptop för rakaste frekvensgång på lyssnarplats.

Inställning av laptop för bästa objektivt fysikaliska ljud.

Inställning av laptop för bästa subjektiva ljudupplevelse, rent allmänt.

Inställning av laptop för bästa subjektiva ljudupplevelse överallt i rummet.

Inställning av laptop för rakaste frekvensgång överallt i rummet.

Inställning av laptop för bästa ljudupplevelse på lyssnarplats.

Inställning av laptop för bästa ljudupplevelse i hörlurar.

I ljudåtergivningskedjan ingår inspelning + avspelning.

I ljudåtergivningskedjan ingår endast avspelning.

Vad diskuteras? :D

MvH
Peter

Det är väl egentligen en bra grund-inställning i Windows som diskuteras. Alltså hur du får ut ljud ur datorn med rak frekvenskgång, ohörbar dist, brus etc. Folk har när det gäller Windows varit rädda för omsamplingsartefakter, den inbyggda limitern o annat, och det har ju nu redan gåtts igenom ett par gånger hur man undviker alla dom felen. Så vad som diskuteras nu är väl egentligen lite oklart, nån slags halvt offtopic som sig bör sådär en 3+ sidor senare :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-06-16 15:58

Tell skrev:Det är väl egentligen en bra grund-inställning i Windows som diskuteras. Alltså hur du får ut ljud ur datorn med rak frekvenskgång, ohörbar dist, brus etc. Folk har när det gäller Windows varit rädda för omsamplingsartefakter, den inbyggda limitern o annat, och det har ju nu redan gåtts igenom ett par gånger hur man undviker alla dom felen. Så vad som diskuteras nu är väl egentligen lite oklart, nån slags halvt offtopic som sig bör sådär en 3+ sidor senare :)

För min del handlar det om:
Jag gör en standardinställning av W10. Jag har en massa musikfiler på datorn. Jag kan spela dessa på några olika sätt:
a) direkt från ljudkortet till aktiva (dator-)högtalare.
b) koppla datorn (via usb eller annat) till en DAC som sedan är kopplad till en stärkare.
c) köra digitalt genom nätverket till exempelvis en Sqeezebox med hjälp av programvaran Logitech Media Server.

Finns det något i standardinställningarna i W10 som behöver ändras i något av dessa fall för att klämma ut maximal kvalité?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-16 15:59

Det fiffiga med minimumfassystem är att när man har konstant frekvensgång, så har man även ett optimalt impulssvar. Alltså, lös frekvensgångsproblemen, så faller tidsplansegenskaperna på plats automagiskt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-16 16:07

Bill50x skrev:Jag gör en standardinställning av W10. Jag har en massa musikfiler på datorn. Jag kan spela dessa på några olika sätt:
a) direkt från ljudkortet till aktiva (dator-)högtalare.
b) koppla datorn (via usb eller annat) till en DAC som sedan är kopplad till en stärkare.
c) köra digitalt genom nätverket till exempelvis en Sqeezebox med hjälp av programvaran Logitech Media Server.

Finns det något i standardinställningarna i W10 som behöver ändras i något av dessa fall för att klämma ut maximal kvalité?

A och B påverkas av valet av WASAPI Shared (Windows mixer) eller Exclusive Mode. Hur du får utmärkt ljud även med Shared Mode/DirectSound/icke-Exclusive finner du i den här tråden.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-16 16:21

Ja, eller med enklast möjliga råd:

Lämna alla Windows-inställningar i "default mode".

a) Undvik att ställa volymen i Windows på 100 % (99 % går bra) för att eliminera ingrepp från CAudioLimiter.

b) Sätt utnivån till -1 dB i mediaspelaren eller EAPO för att eliminera ingrepp från CAudioLimiter.

c) LMS bör fungera helt utan handpåläggning.

För övrigt kan man ställa ljudegenskaperna på 24 bitar för att undvika extra dither-brus (tveksamt om det ger några hörbara effekter, men i alla fall) och välja den samplingsfrekvens som man gillar bäst. För egen del har jag valt 44,1 kHz eftersom detta utgör över 99 % av mina filer eller strömmar och även eliminerar omsampling (vilken ändå inte är hörbar, men något val måste man göra). Om man inte förstår hur man ställer in ljudegenskaperna kommer man med största sannolikhet ändå inte att uppfatta någon skillnad ens med de allra mest krävande inspelningarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-06-16 17:27

I-or skrev:Ja, eller med enklast möjliga råd:

Lämna alla Windows-inställningar i "default mode".

a) Undvik att ställa volymen i Windows på 100 % (99 % går bra) för att eliminera ingrepp från CAudioLimiter.

b) Sätt utnivån till -1 dB i mediaspelaren eller EAPO för att eliminera ingrepp från CAudioLimiter.

c) LMS bör fungera helt utan handpåläggning.

För övrigt kan man ställa ljudegenskaperna på 24 bitar för att undvika extra dither-brus (tveksamt om det ger några hörbara effekter, men i alla fall) och välja den samplingsfrekvens som man gillar bäst. För egen del har jag valt 44,1 kHz eftersom detta utgör över 99 % av mina filer eller strömmar och även eliminerar omsampling (vilken ändå inte är hörbar, men något val måste man göra). Om man inte förstår hur man ställer in ljudegenskaperna kommer man med största sannolikhet ändå inte att uppfatta någon skillnad ens med de allra mest krävande inspelningarna.

Tack för infon, bra sammanfattning!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM

Inläggav JM » 2021-06-16 22:32

I-or skrev:
Enkelt, genom frekvensgång, spridning och distorsion/brus, precis som jag skrev ovan. Det finns inte fler parametrar som avgör hur vi uppfattar ljudåtergivning från ett audiosystem än dessa tre. Detta är inte så märkligt eftersom det endast är dessa parametrar som vi kan uppfatta, då avvikelser i tidsplanet i hundratals undersökningar har visat sig vara helt ohörbara eller ha en hörbarhet som gränsar till det försumbara.

Hänger inte med här. Kan du ge referenser där alla 4 parametrarna behandlas/förklaras mer tydligt dvs även där tidsplanet är irrelevant för hur vi uppfattar ljud? Vilka är de olika fysikaliska stimuli? Vilka är de psykologiska reaktionerna?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-06-16 22:43

Om man ställer in samma inställningar i 2 olika PC, går det då inte att höra skillnad på dom? Eftersom det går att höra skillnader mellan 2 olika CD-spelare vilket ju LTS gjort i sina kontrollerade tester, vad är det då för skillnader som man tekniskt kan förklara dom med? Är det fortfarande samma 3 parametrar?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-06-17 06:53

I-or skrev:
goat76 skrev:[

Jag tror jag har tappat tråden i tråden, ingår hela ljudkedjan från uppspelare via förstärkare till högtalare i den pågående diskussionen? Om vi talar om hela ljudkedjan vill nog även jag få med tidsaspekten i ekvationen, ett segt boomigt baselement som sluddrar efter förstör definitivt för den upplevda homogeniteten. :)

Det är en vanlig missuppfattning att det är egenskaperna i tidsplanet som hörs med ett underdämpat element, när man lika gärna kan påstå att det är toppen i frekvensgången som är det perceptuella problemet. Det underdämpade elementet (eller rummet) har alltså även en ojämn frekvensgång.

Ovanstående resonemang är bara ytterligare ett utslag av minimumfasegenskaperna för systemet, vilka ger en rent matematisk koppling mellan frekvens- och tidsplan.

Precis som du säger så är frekvensegenskaper och tidsegenskaper kopplade och under särskilda betingelser med en entydig koppling. Man kan då, p.s.s. som du argumenterar för att det är egenskaperna i frekvensplanet man hör likaledes argumentera för motsatsen. Baserat på just denna vetskap. Det är andra undersökningar som pekat på att hörseln är okänslig för fas. Vad menar du när du skriver att vår hörsel är okänslig för tid?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2021-06-17 08:02

Harryup skrev:Om man ställer in samma inställningar i 2 olika PC, går det då inte att höra skillnad på dom? Eftersom det går att höra skillnader mellan 2 olika CD-spelare vilket ju LTS gjort i sina kontrollerade tester, vad är det då för skillnader som man tekniskt kan förklara dom med? Är det fortfarande samma 3 parametrar?

Jag tror inte det har pratats om laptopens D/A-omvandling, eller? I sammanhanget är det väl enbart om laptopen som transport diskussionen rört sig?

Tester av CD-spelare inkluderar D/A-omvandling (med olika D/A-omvandlare), då är det rimligare med en eventuell skillnad.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-17 09:00

I-or skrev:Det fiffiga med minimumfassystem är att när man har konstant frekvensgång, så har man även ett optimalt impulssvar. Alltså, lös frekvensgångsproblemen, så faller tidsplansegenskaperna på plats automagiskt.

Jag ska följa ditt recept och prova EAPO igen. Men, om du nu har dina förstärkningar i rummet, de längsgående, så är de ju kvar även om du eqar, men de märks mindre.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-17 11:46

sprudel skrev:
I-or skrev:Det fiffiga med minimumfassystem är att när man har konstant frekvensgång, så har man även ett optimalt impulssvar. Alltså, lös frekvensgångsproblemen, så faller tidsplansegenskaperna på plats automagiskt.

Jag ska följa ditt recept och prova EAPO igen. Men, om du nu har dina förstärkningar i rummet, de längsgående, så är de ju kvar även om du eqar, men de märks mindre.

Ser med intresse fram emot om detta skulle vara bättre än din Melco :)
( tror inte det, men ändå )

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-17 13:47

Tangband skrev:
sprudel skrev:

Ser med intresse fram emot om detta skulle vara bättre än din Melco :)
( tror inte det, men ändå )

Jag tvivlar också på det men älskar att ha fel. Då har jag lärt mig något. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-17 13:58

Melco är inte entydigt med en modell. Jag hittade en drös med olika som tycks göra lite olika saker. Där nämns koppling till såväl iOS som Windows.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-17 16:24

Jag har Melco N1/A2

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-17 18:05

Så en sådan Melco har ingen egen DAC och där hänger du på Chord Qutest?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-17 18:13

sprudel skrev:

Det enda som blir kvar av rumsresonanserna är den del av fasvinkeln som inte är minimumfas p.g.a. icke-ideala begränsningsytor. Alla andra problem försvinner helt och hållet i den position du har ekvaliserat för och både frekvensgång och impulssvar blir nära perfekta, vilket de definitivt inte är utan ekvalisering.

Det verkliga problemet är att du antagligen inte har ljudtryckskapacitet att fullt ut ekvalisera bort dalarna och får nöja dig med att lyfta dessa med kanske 5 dB.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-06-17 18:34

Föredrar du bergväggar framför mjukare material?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-17 18:40

Bergväggar ger maximal ojämnhet i frekvensgången, men gör även att minimumfasegenskaperna bibehålls. I praktiken är nog mer eftergivliga begränsningsytor bäst.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-17 20:24

RogerGustavsson skrev:Så en sådan Melco har ingen egen DAC och där hänger du på Chord Qutest?

Ja, så ser det ut.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-06-17 21:00

Jamen, det är ju DACen med galvaniserad ingång,

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... cs-qutest/

Då är det ju helt lugnt der Strudel! :). Du kan ju koppla vad som helst till den och det kommer att låta skinande rent.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-06-17 22:04

Maarten skrev:Jamen, det är ju DACen med galvaniserad ingång,

Då är det ju helt lugnt der Strudel! :). Du kan ju koppla vad som helst till den och det kommer att låta skinande rent.

Vi må hopes! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2021-06-17 23:54

Maarten skrev:Jamen, det är ju DACen med galvaniserad ingång,

Tätt som en zink-balja! Inget kan gå fel. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

JM

Inläggav JM » 2021-06-18 09:29

I-or skrev:Bergväggar ger maximal ojämnhet i frekvensgången, men gör även att minimumfasegenskaperna bibehålls. I praktiken är nog mer bäst.

Menar du att bergväggar är som diffusionsplattor? "Eftergivliga begränsningsytor" är det absorbenter eller något annat.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

jansch

Inläggav jansch » 2021-06-18 10:01

JM skrev:
I-or skrev:Bergväggar ger maximal ojämnhet i frekvensgången, men gör även att minimumfasegenskaperna bibehålls. I praktiken är nog mer bäst.

Menar du att bergväggar är som diffusionsplattor? "Eftergivliga begränsningsytor" är det absorbenter eller något annat.

JM

Jag anser att man borde skilja på "eftergivliga begränsningsytor" och absorbent generellt.
En membranabsorbent har en"eftergivlig begränsningyta" och en definierad resonans. Kan vara "ofrivilligt" t.ex gipsskiva på reglar eller en avstämd för viss frekvens.
Absorbenter av t.ex typ mineralullsskivor absorberar inom ett brett frekvensområde och får därför andra användningsområden.*

Jag tror att Ior menar "lite blandat" såsom normala möblerade rum är......eller?

* Fast rent fysikaliskt är ju fiberna i ull "eftergivliga" och omvandlar då ljud till värme.

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-06-18 11:18

Nu kommer den stora gissningsleken, vad menade I-or egentlig
Jag tror att han menar att eftergivliga väggar (med potentiellt knepiga egenskaper) bryter upp minimumfasegenskaperna och bryter därmed även det fina och kontrollerbara sambandet mellan tids- och frekvensegenskaper. Det var i varje fall så jag läste svaret till herr E.

EDIT, för sökande audiofilosofer kanske detta är inspirerande?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Minimum_phase

For all causal and stable systems that have the same magnitude response, the minimum phase system has its energy concentrated near the start of the impulse response. i.e., it minimizes the following function which we can think of as the delay of energy in the impulse response.

For all causal and stable systems that have the same magnitude response, the minimum phase system has the minimum group delay.
Senast redigerad av Maarten 2021-06-18 11:32, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-06-18 11:21

Eller menade Isidor att laptopen skall placeras enligt feng shui i rummet för bästa ljud?
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Maarten

Inläggav Maarten » 2021-06-18 11:37

Haha, såklart!! :mrgreen: Där har vi svaret, alla har varit helt offside och sprungit på fel bollar. Skönt att det blev utrett, nu kan tråden stängas!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2021-06-18 12:05

Och priset för korrekt I-or-tolkning går till... Maarten!

Porös absorption är en sak, membranabsorption en annan. För låga frekvenser är den porösa absorptionen i princip försumbar och rummets begränsningsytor dominerar den totala absorptionen.

Med urberget som begränsningsyta (oändlig mekanisk impedans) får man för den reflekterade vågen dels tillbaka hela amplituden från den infallande vågen och dessutom ingen fasändring. Med en eftergivlig begränsningsyta (ändlig mekanisk impedans) får man en reducerad amplitud, men dessutom en fasändring som i viss grad stör minimumfasantagandet. Betongväggar gör att minimumfasegenskaperna för systemet i hög grad bibehålls, medan enkelgips gör att de delvis faller bort. Det hela blir förstås frekvensberoende och när begränsningsytan är nära resonans blir den högmobil (mobiliteten beror då av massa och förlustfaktor) med svagare minimumfasegenskaper.

För att fullt ut kontrollera ett icke-minimumfassystem behöver man gå över till FIR-filtrering (snarare än de IIR-filter man har i typiska equalizers), även om IIR-filtrering räcker mycket långt i praktiken och ger ojämförligt mycket bättre frekvensgång och impulssvar än ett icke-ekvaliserat system.

Man måste dock komma ihåg att det är den genomsnittliga frekvensgången som ska vara konstant. Om man inte höjer dalarna fullt ut (vilket man oftast gör rätt i ) får man alltså inte reducera topparna helt. Att bara reducera topparna ger ett kraftlöst ljud i hela basen eftersom hörselns kritiska band medför att vi upplever i princip hela området under 100 Hz som ett och samma. Minst lika viktigt som basen är dock korrektion av s.k. SBIR-dalar (Speaker Boundary Interference Reflections) runt 100-250 Hz, vilka beror av avstånden till de närmaste begränsningsytorna och därför blir märkbara i högtalarens effektrespons, d.v.s. över hela rummet.

(För övrigt tar även många högutbildade kineser feng shui på djupaste allvar, ni skulle bara veta vilka gökerier man har hört där...)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi