? HÖGTALAR-MYSTERIUM ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudkrav

? HÖGTALAR-MYSTERIUM ?

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-09 14:58

Hur F-N kunde Yamaha NS 10 bli en bästsäljare bland mina kollegor över hela världen?
(studio/inspelningsbranchen)

8O 8O 8O 8O 8O

Det är ett mysterium.

Det är många odågor som sitter och rattar i blindo (eller dövo) med dessa urusla monitorer.

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: ? HÖGTALAR-MYSTERIUM ?

Inläggav n3mmr » 2005-08-09 15:00

Ljudkrav skrev:Hur F-N kunde Yamaha NS 10 bli en bästsäljare bland mina kollegor över hela världen?

8O 8O 8O 8O 8O

Det är ett mysterium.

Det är många odågor som sitter och rattar i blindo (eller dövo) med dessa urusla monitorer.

Jag tror att det kan ha med att göra att det fanns en NS1000 som haussades
av en del testare, till en liten del motiverat tror jag.

Samt att NS10 låter mycket presens eller nåt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-08-09 15:03

n3mmr skrev:

Tur att det är mer imperfekt nuförtiden....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-08-09 15:06

Det finns en liten artikel här: http://www.lts.a.se/artiklar/YamahaNS10.pdf (kräver Adobe Reader)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-08-09 15:08

Naqref™ skrev:
n3mmr skrev:

Tur att det är mer imperfekt nuförtiden....

Hur låter det??

Nä, jag editerade raden slarvigt. Skulle säga att den överdriver området 1-3 kHz rätt kraftigt om jag minns rätt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-08-09 15:10

Ljudkrav skrev:Hur F-N kunde Yamaha NS 10 bli en bästsäljare bland mina kollegor över hela världen?

8O 8O 8O 8O 8O

Det är ett mysterium.

Jag tror att det beror på en viss tydlighet i övre register säg presence som några av dina kolleger anser vara bra för att uppfatta detaljer. Resultatet blir istället att de mixar ner det området eftersom lådan framhäver det. Bas finns ju inte. Allt under 100Hz är gissning.
Sen verkar "följa John" vara mycket utbrett i studiovärlden.
Dessutom förväntade sig kunderna att få se en sån skitlåda eftersom den fanns i alla andra studios.

En kommentar om Yamaha NS1000.
Hur tråkig som helst.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-09 17:58

bosco skrev:Det finns en liten artikel här: http://www.lts.a.se/artiklar/YamahaNS10.pdf (kräver Adobe Reader)

Om jag inte redan förra veckan hade betalat medlemsskap i LTS så hade den där artikeln ensam fått mig att springa till posten.

Edit: Förlåt, menar Svensk Kassaservice. :roll:
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-09 23:44

Visst är det pinsamt för den inspelningsgeneration som nyttjat
denna högtalare.

Men det är väl ändå som så att NS-10 har använts flitigt - eller
bara funnits till hands - som komplement till huvudhögtalarna i
väldigt många och stora inspelningsstudior? (Det är ju pinsamt
det också, förstås.)

Proffs brukar väl inte tala om dem som högtalare alls, snarare som
närfältare, kort och gott, och de har nog främst använts som ett
"förstoringsglas" (ett dåligt sådant förvisso) än som något man
baserat viktiga beslut på - åtminstone i större studior. Kanske så
som man kan vilja använda hörlurar ibland...

Det finns ju väldigt mycket bättre närfältare än NS-10 och det är
förstås pinsamt för branschen att den blivit så populär, men trots
det så vore det lite synd om folk tror att de har använts som
huvudhögtalare i de bättre studiorna.

Har inte hört några huvudhögtalare (de stora som ofta sitter
inbyggda i de främre hörnen i större studior), men antar att de
allihopa är extremt mycket, särskilt klangligt, bättre än NS-10.

Om huvudhögtalarna är makalöst högpresterande i ett verkligen
superbt rum (vilket man kan anta att de inte riktigt varit i alla
studior), så kanske man inte behöver närfältare alls?

Mvh E*

PS. Välkommen till LTS, LypsylateX! :)
(Man kan förstås betala sitt medlemskap via sin Internetbank också.)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-08-10 00:20

E skrev:PS. Välkommen till LTS, LypsylateX! :)
(Man kan förstås betala sitt medlemskap via sin Internetbank också.)

Tack. :D

Fick inte plats med både vanlig adress och e-adress via internetbanken, tyvärr.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-08-10 00:48

Kom just på en sak!

Eftersom Johan Lindroos har hand om LTS'-emailregister, kan ni nya medlemmar (och även ni gamla LTS-medlemmar som inte är med på listan) skicka ett PM till Johan, så ser han till så ni (innan ni ftt några tidningar) ändå får utskick om medlemsmötesutskick, i varje fall gällande de möten som är i Upplandstrakten (sth).

Obs - endast för LTS-medlemmar!

Var noga med att bifoga ert namn och adress, så att Johan kan kontrollera att ni finns med i medlemsregistret.

Om jag minns rätt är ett eller två möten på gång! :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-10 01:11

LypsylateX skrev:Fick inte plats med både vanlig adress och e-adress via internetbanken, tyvärr.

Hade samma problem, men kompletterade med flera e-brev till LTS'
registrator om detta (dock utan att ha fått svar), så det löste sig
nog. Det var ju flera månader sedan.

Bäst man kontrollerar med Johan ändå, för någon e-post från LTS
har inte kommit (vet inte hur ofta sådan brukar skickas heller).

Mvh E*

PS. Åska å blixtar här nu. Vilken djupbas! Härligt.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-08-10 01:58

Skulle vara intressant att veta hur det gick till när dom konstruerade ns10, är ju inte direkt svårt att bygga en högtalare som beter sig snyggare och man tycker ju att utvecklarna på ett så stort företag som yamaha iaf borde kunna ha lite erfarenhet... Verkar ju nästan som om man bara tagit en näve komponenter och lött ihop och vips fått ett filter! :)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2005-08-10 02:25

Ljudkrav skrev:Det är många odågor som sitter och rattar i blindo (eller dövo) med dessa urusla monitorer.

Tycker nog att det är en fördel att ratta i blindo, för övrigt.

Därför bör ljudmojänger vara utformade så att man kan ratta i
blindo.

Man hör liksom bättre då.

Ljudkrav:
Vilken studio jobbar du i?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-12 11:03

Hello E

Jag förstår vad du menar och jag håller med - man ska använda öronen och inte ögonen.

Vad jag menade med mitt inlägg var att dom mixar i burkar som inte spelar upp ett ärligt resultat och då kan man ju aldrig veta vad man pysslar med.

Jag hoppar runt i olika studios och har en egen enkel variant. Jag kan inte avslöja vem jag är eller vad jag gjort för då vill ni alla ha min autograf och det har jag inte tid med. Jag måste vara här på Faktiskt.se och göra irreleventa inlägg hela dagarna.

Tackar för länken, Bosco - jag är inte förvånad direkt.

Användarvisningsbild
chrha

Inläggav chrha » 2005-09-15 11:33

Att Ns-10:s popularitet skulle ha något med SVT:s inköp av Yamahahögtalare att göra, kan inte gärna stämma. NS-10 har varit och är fortfarande en mycket vanlig monitor i små och stora studior. Detta gäller inte bara i Sverige. Däremot används den knappast som enda monitor särskilt ofta.

Jag har dock hört att den kan låta åtskilligt bättre än sitt rykte om rätt slutsteg används. Den lär vara rätt strömkrävande. En icke oväsentlig anledning till högtalarens popularitet kan ju vara utseendet.

Sedan finns det åtskilliga som hävdar att de gör bättre mixar med denna monitor än med finskt snickeri för fyrdubbla priset. Kanske fungerar den också bättre för att mixa rockmusik än stråkkvartetter.

Själv använder jag den inte.

Christer (chrha) (Ny på detta forum)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-15 12:14

chrha skrev:Jag har dock hört att den kan låta åtskilligt bättre än sitt rykte om rätt slutsteg används. Den lär vara rätt strömkrävande.

Då får man väl utgå ifrån att det slutsteget har väldigt "udda" egenskaper om det ska neutralisera presenshöjningen om 6 dB.

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-09-15 13:49

Att det sitter & har suttit NS10or i var & varenda studio runt om i världen de sista 20 åren (30?) har mer med kompabilitet att göra, än kvalitét. De flesta tekniker vet hur de låter och känner sig många gånger komfortabla & nöjda med detta. Att de generellt "låter illa" relativt andra högtalare är bara sekundärt.

Det är precis på samma sätt med andra komponenter i studion utan att de för den sakens skull "är bäst". ProTools, SM57 & AKG K240 etc etc etc.
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-09-15 17:25

Ja Altavoz, jag ser att du för myten vidare även här på Faktiskt.se.

NS 10 finns det många av men de har INTE suttit i var och varenda studio de sista 20-30 åren. Många har nämligen den goda smaken och vetskapen om att dom inte duger till mkt.
Sånt där snack hör man ofta från folk som försvarar NS10.

Och du kan inte heller föra talan för "de flesta tekniker".
Jag känner själv ett 30-tal tekniker och producenter, av dessa är det INGEN som anser att NS10 är bra att ha i en studio.

En jämförelse med en SM57 är inte relevant då en sådan mick väljs pga hur den låter/färgar. En monitor ska ju inte färga ljudet.

Och kompabilitet är ju en konstig term att diskutera angående NS10. Ja, den har lika urusel frekvensgång i alla studios - vad är nyttan med det?

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-09-15 23:53

Tror du misstolkar lite vad jag försökte säga. Jag menar att många tekniker (ja, jag känner själv mängder med folk i studiosvängen och har själv kranat ljud sedan slutet på 80talet) tycker det är bekvämt "att ha ett par NS10" (eller Genelec1030, Auratones etc) som man "vet hur de låter" (enl de flesta jag träffat: "skit" (NS10), även enl undertecknad), i synnerhet när man kommer till ett nytt/obekant kontrollrum.

Men hur ofta har man tid att verkligen hinna bekanta sig med och våga lita på ett par "nya" högtalare, hur bra de än verkar låta, i en allt för ofta stressad studio-session? Stöter man dessutom på patrull i en produktion så är det ju lätt hänt att man "hoppar ned på NS10" (eller annan "referens-låda") för att snabbt ta sig vidare.

Om detta sedan är synd för ljudkvalitén, effektivt för produktionen, bra eller dåligt för prestationen i studion kan man ju diskutera i evighet.
Improve your number

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-16 01:15

Det kan tilläggas att olika NS10 inte alls är kompatibla med varandra. De kan nämligen låta på många olika sätt.

En sak som bidrar till detta är att deras irriterande diskantåtergivning fått många att hänga en servett framför diskanten. Ett till sist så utbrett beteende att Yamaha ändrade delningfiltret...

Eftersom info om detta inte gick fram till alla användare ser man även den nya versionen både med och utan servett...

Fyra varianter alltså, och då räknar jag inte att de står på olika ledder i lika studior, vilket renderar mycket påtagliga klangskillnader, eftersom integretionen mellan bas- och diskantelement är bedövligt dålig, så högtalaren klinga påtaligt olika i olika riktningar.

Vh, iö

- - - - -

PS. Nej - NS10 är inte en svår last. Tvärtom är den lätt att driva. Impedansen är skapligt hög, och det är även känsligheten.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-09-16 07:20

Aha, då förstår jag mer vad du menar, Altavoz.
Sorry om jag lät lite irriterad men jag har väldigt kort stubin när det gäller NS10 som ofta försvaras på dåliga grunder.

Och tack till Öhman - din artikel om NS10 var mycket intressant läsning.
Som sagt, för mig är detta ett mysterium.

Som tur är, om man ska vara positiv, så har den musiken som varit "halvproducerad" (mixning men mkt lite) - som t ex en del jazz, folkmusik och mer nakna inspelningar med få instrument - inte mixats i NS10 i samma usträckning som mkt pop/rock.

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-09-16 10:12

Det där med servetten framför diskanten är en intressant sak. Var det inte någon "producent-guru" på 80-talet som låg bakom drivor av platinaproduktioner som syntes i någon intervju i någon audio-blaska el.dyl., och vips skulle "alla" göra så...?
Jag sprang för säkert tio år sedan på en tekniker/studio som satt en servett över diskanten på en helt annan högtalarmodell, i tron att "det är DET som är grejen"... 8O

Detta om något påvisar ju "följa John"-mentaliteten i studiovärlden (finns ju också inom andra områden, förvisso) som ju är full av själar med försumbart självförtroende, i synnerhet när det kommer till byte av monitorer o dyl.

Sedan är det nog som Ljudkrav säger, att NS10orna är & har varit vanligast förekommande inom pop/rock-svängen. De är ju väldigt torra & presade i de frekvenser där fundamentala rock-ingridienser som sångröster, elgitarrer & större delen av trummorna skall samsas. Illusionen av att ha "kontroll på läget" ligger då nära till hands, tror man...
Improve your number

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2005-09-16 22:50

Jag tyckte jag måste lägga in en bild på Ingvars och Ljudkravs favorithögtalare. 8)

Bild

Jag skulle faktiskt gärna lyssna på ett par, för att höra hur skiten låter, det vore ganska roligt! :lol:

Vad har ni förresten för åsikt om andra studiomonitorer, det måste väl finnas gott om annat skräp? :roll:

Vänliga hälsningar :P

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-09-16 23:46

IÖ skrev:En sak som bidrar till detta är att deras irriterande diskantåtergivning fått många att hänga en servett framför diskanten. Ett till sist så utbrett beteende att Yamaha ändrade delningfiltret...

Du missade ju det roligaste: att beteendet var så utbrett att Yamaha själva skämtade om det i reklamen för NS10:s ersättare :!: :) (eller var det en förbättrad NS10? Jag minns inte.)

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-09-17 00:17

Vad har ni förresten för åsikt om andra studiomonitorer, det måste väl finnas gott om annat skräp?

Krasst sett tycker jag moderna studiomonitorer av idag ofta ger tämligen bra med välljud för pengarna. Ärligt talat känns NS10 inte direkt representativ för hur "studiomonitorer" anno 2005 låter idag.

Fick själv möjlighet att medverka vid en större test i en branschtidning för studios för knappt ett år sedan. Där ingick ett tiotal vanligt förekommande modeller med närfältare (2vägare med 5-6" baselement) i prisklassen ca 4-12ksek paret. Alla aktiva. Bra lyssningsrum hade vi dessutom, vilket var intressant i sammanhanget.

Genelec 1030 fick axla rollen som "referenslåda" i en sedan ganska omfattande form av F/E-test. Behöver inte nämna några specifika fabrikat men magkänslan såhär ett tag efteråt är att större delen av startfältet i den testen klarade sig riktigt OK. Visst var det skillnader i karaktärer etc, men... säg att 2 av 10 "hade mer att önska", lika många var "klart bra" & resten var "OK".

Att vi höll till i ett riktigt bra lyssningsrum fick effekten av att "skillnaderna" mellan olika lådor upplevdes som klart mindre än man först hade väntat sig.
Improve your number

Återgå till Generellt om hifi