"The Professional Audio Manufacturers Alliance (PAMA) has announced that it’s working with its members and industry trade organisations “to address outdated language and terminology issues increasingly identified as discouraging a spirit of inclusivity within the professional audio community.”
The likes of ‘master/slave’ (in reference to clocking) and ‘male/female’ (in reference to connector topology) are among the terms thought to be questionable. The PAMA has circulated a survey among its members - which include the likes of Audio-Technica, Blue, Sennheiser and Shure - to gather feedback regarding this kind of problematic language.
“The intent is for PAMA members to recommend adopting a framework within their organizations for the implementation of unified terminology across the industry, in the spirit of inclusivity and consistency,” explained PAMA Board Chair-Elect and Inclusion Committee member Karam Kaul (Harman). “It comes down to treating each other with respect.”
Det räckte tydligen inte med att revidera konstnärliga verk. Att politisera t.o.m. tekniska begrepp är det slutgiltiga tecknet på ett samhälle i djupt intellektuellt förfall. Det är skrämmande hur fega personer låter ren och skär idioti breda ut sig överallt.
Jag använder, och kommer alltid att använda, etablerade tekniktermer, vare sig det är hon-/hankontakt, slav eller ljudbög eftersom det är så det heter.
Tyvärr har man ju börjat vänja sig så pass vid det här tramsandet nu att man förstår att det faktiskt är på fullaste allvar, annars hade man givetvis trott att det vara ett sent aprilskämto.
Vad var det förresten Morello lärde oss i en annan tråd att man kallar en flatstiftshane … – bögstift!
Att språk utvecklas går inte att hindra, vad man än tycker om saken. Det är ett faktum sedan vi började ljuda/kommunicera, från apa till människa. I detta specifika fall kan man dock undra över hur genomslaget, eventuella ändringar kommer att äga rum, då det är relativt sett nischat jämfört mycket annat här i livet. Tiden får väl som vanligt utvisa.
E skrev:Tyvärr har man ju börjat vänja sig så pass vid det här tramsandet nu att man förstår att det faktiskt är på fullaste allvar, annars hade man givetvis trott att det vara ett sent aprilskämto.
Vad var det förresten Morello lärde oss i en annan tråd att man kallar en flatstiftshane … – bögstift!
eljulio skrev:Att språk utvecklas går inte att hindra, vad man än tycker om saken. Det är ett faktum sedan vi började ljuda/kommunicera, från apa till människa. I detta specifika fall kan man dock undra över hur genomslaget, eventuella ändringar kommer att äga rum, då det är relativt sett nischat jämfört mycket annat här i livet. Tiden får väl som vanligt utvisa.
Så är det. Detta betyder dock inte att man måste acceptera rena dumheter, speciellt inte av politisk natur. Medveten språkomformning på exakt detta sätt, Newspeak, var en av huvuduppgifterna för Minitrue (Sanningsministeriet) i Orwells 1984.
Det är just därför en tråd av denna typ som förlöjligar idiotin är så viktig. Bra jobbat, Morgan!
Jag kan kanske förstår master/slave-namnbytet även om jag personligen inte har nåt problem med att kalla det så, men hona/hane förstår jag inte alls. Ser inget enklare sätt än så att beskriva just en hona och hane-kontakt, och det finns ju inget nedsättande med det heller, varken för honan eller hanen. Det är ju inte som med master/slave direkt där slaven ligger under mastern vilket är just det "problematiska" med just dom två (även fast jag som sagt inte riktigt ser det som ett problem).
Att det har funnits masters och slaves i det närmaste i samtliga folkgrupper genom historien kan knappast ses som ett språkligt problem. Att vi raderar ut begreppen ur språket betyder inte att historien förändras.
T.ex. förbjöds slaveriet i USA (svarta) och Ryssland (vita bönder i en variant av slaveri) nästan samtidigt (1860-talet).
Många djur är gulliga (även om inte alla är det) och borde därför inte väcka anstöt. I stället för att kontakter benämnes hona-hane så kanske beaver-pecker kunde vara för PAMA acceptabla nyspråksalternativ.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005 Numera pensionär. Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.
eljulio skrev:Att språk utvecklas går inte att hindra, vad man än tycker om saken.
Det är en stor skillnad på naturlig förändring av språket och påtvingat vansinne som baserar på politik och ideologi. Självklart skall man motarbeta detta som allt annat dessa dårar gör.
eljulio skrev:Att språk utvecklas går inte att hindra, vad man än tycker om saken. Det är ett faktum sedan vi började ljuda/kommunicera, från apa till människa. I detta specifika fall kan man dock undra över hur genomslaget, eventuella ändringar kommer att äga rum, då det är relativt sett nischat jämfört mycket annat här i livet. Tiden får väl som vanligt utvisa.
Det är ingen mig veterligt som påstår att språk skall hindras från all utveckling (eller förändring). Dock är det så att vi alla hjälps åt att bevara eller förändra i rätt riktning. Man behöver inte bara stilla se på, eller mer eller mindre aktivt hjälpa till att ge spridning och acceptans för vilka dumheter som helst. Det sociala trycket och politiska trender går för det mesta att värja sig emot – även om huset i Sverige är belånat upp till skorstenen och man är livrädd för att bli av med jobbet.
Förresten måste vi ha nya namn på färger, kanske i första hand vitt och svart, med tanke på kablar/kontakter och en massa annat. Alternativt byta ut färgerna mot sådana som inte kan kränka eller sekundärkränka någon. Och vad skall vi egentligen kalla pata negra (skinkan), negerbollar (bakverket) eller det här vinet (nr 7684)?
DQ-20 skrev:Så mycket knivskarp analys, och så lite tid. Kan ni inte diskutera ”chokladbollen” också, denna vederstyggliga PK-produkt. Snälla? För min skull?
Jomenvisst. Min åsikt: Om man inte får kalla N för N, varför kan man då inte vika ordet för chokladbollen?
Och hur kommer det sig att man kallar N för färgad, dom är ju födda sådana?
Fast numer kallar man väl N för svart, gul man för Asiat, och indier och "indianer" (som dom inte får heta, men vad kallas dom?) och liknande för färgade. Eller?
Negerboll borde få heta så.
För övrigt är det en styggelse att man börjar censurera äldre böcker och byta ut diverse ord. Det är ju som att retuschera bort Stalin på gamla foton.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.
DQ-20 skrev:Så mycket knivskarp analys, och så lite tid. Kan ni inte diskutera ”chokladbollen” också, denna vederstyggliga PK-produkt. Snälla? För min skull?
E skrev:Tyvärr har man ju börjat vänja sig så pass vid det här tramsandet nu att man förstår att det faktiskt är på fullaste allvar, annars hade man givetvis trott att det vara ett sent aprilskämto.
Aaah, du menar afroamerikanska pungkulor på svenska. Jag är tycker det är ett bra förslag som jag kommer att börja med. Jag brukar _varje gång_ få utstå kommentarer när jag nämner afroamerkanska pungkulor med deras ursprungliga ordalydelse. Min dotter blir mest arg av alla.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025
Mvh E*
Bögstiften är en personlig favorit.
Dricker du bögvin också?
Nä, jag föredrar bärs eller en och annan bögdrink.
(Blev sugen på en Strawberry Daiquiri i Finland en gång och frågade på skoj en Nokia-figur om det gick bra och fick svaret "It's OK, put it's a pit kay").
Jag får alltid ett knytnävsslag på överarmen av min son när jag använder det korrekta, apolitiska, begreppet för saker och ting, så vi får utgå ifrån att indoktrineringen är ganska effektiv (även om han naturligtvis bara spelar förnärmad).
Johan_Lindroos skrev:Min dotter blir mest arg av alla.
Ni som har barn, hur tidigt får man lära sig att bli sekundärkränkt nuförtiden? Det kanske ingår i värdegrundsarbetet redan på dagis?
Vad har du för belägg för att de faktiskt FÅR lära sig detta på något organsierat sätt? Det mesta lär sig barnen av sina föräldrar, oavsiktligt.
”Sekundärkränkt”. Intressant uttryck. När man trodde att det fanns begrepp som var fredade i kraft av sitt allmänmänskliga innehåll, t.ex. ”solidaritet” och ”empati” så visar det sig att man har fel. Där ser man.
/DQ-20
I try to change the formality and everything about it People killing people for a reason You make mistakes You don't regret So make a conclusion.
US Supreme Courts uppfattning kan sammanfattas på följande sätt: I en demokrati med yttrandefrihet får man finna sig i att bli kränkt.
I ett land som Sverige med världens äldsta yttrandefrihetslagstiftning får vi aldrig bortse från detta, oavsett vad vi tycker om det ena eller det andra och vilka modefrågor som är för dagen rådande.
I-or skrev:US Supreme Courts uppfattning kan sammanfattas på följande sätt: I en demokrati med yttrandefrihet får man finna sig i att bli kränkt.
I ett land som Sverige med världens äldsta yttrandefrihetslagstiftning bör vi aldrig bortse från detta, oavsett vad vi tycker om det ena eller det andra och vilka modefrågor som är för dagen rådande.
1. Om du med yttrandefrihet avser begreppet i inskränkt betydelse, dvs tryckfrihet, så: ja, den är gammal. Äldst och unikt detaljerad. 2. Yttrandefrihetsgrundlagen (från 1991) innehåller både element som garanterar yttrandefrihet via andra plattformar än tryckta skrifter och begränsningar i denna frihet analogt med tryckfrihetslagen. Det är inget manifest. 3. En subjektiv känsla av kränkthet i största allmänhet hos den enskilde är inte föremål för lagstiftningen utan det gäller objektiva rekvisit. Sådan har kommit, men sällan gått. I takt med att minoriteter som tidigare inte hade någon egentlig röst kunnat framföra sin bild har vår syn på vissa begrepp förändrats. Vad man väljer att säga till familj, kollegor och vänner har aldrig fallit under yttrandefrihetslagstiftningen. Det är först när det får spridning som det uppmärksammas av lagstiftaren. 4. I backspegeln har denna form av förändringar skett hela tiden och det var nog ungefär lika jobbigt att acceptera då som nu.
På ett mer allmänmänskligt plan har jag dock lite svårt att förstå problemet. Om det finns ett ett ord, t.ex. ”liggbräda”, vad är då skälet till att använda ordet ”hora”? Om mörkhyade med afrikanskt påbrå som grupp säger att ”av lätt insedda historiska skäl tycker vi att det är nedvärderande när använder uttrycket ’negrer’ så vi vore tacksamma om ni slutade upp med det”, vad är argumentet emot? ”Men jag har alltid sagt ’neger’ och menar inget särskilt med det. Jag menar, ni är ju faktiskt det...”
Men, för att återgå till ämnet. Visst: hane/hona är sällsynt välfunnet. Enda problemet är väl att man, som driven av ett yttre tvång, måste tänka på ”kuk i *****” när man kopplar (<= lägg märke till den dråpliga effekten av icke könsneutral censur). Om någon tycker den analogin känns lite väl nattstånden idag (ibland får jag till det) får man väl ta ett snack om det. Den som lever får se.
Vad gäller den allmänt skämtsamt hånfulla tonen i tråden vet vi innerst inne var den kommer ifrån: insikten om att tåget lämnat perrongen.
/DQ-20
I try to change the formality and everything about it People killing people for a reason You make mistakes You don't regret So make a conclusion.
DQ-20 skrev: 1. Om du med yttrandefrihet avser begreppet i inskränkt betydelse, dvs tryckfrihet, så: ja, den är gammal. Äldst och unikt detaljerad. 2. Yttrandefrihetsgrundlagen (från 1991) innehåller både element som garanterar yttrandefrihet via andra plattformar än tryckta skrifter och begränsningar i denna frihet analogt med tryckfrihetslagen. Det är inget manifest. 3. En subjektiv känsla av kränkthet i största allmänhet hos den enskilde är inte föremål för lagstiftningen utan det gäller objektiva rekvisit. Sådan har kommit, men sällan gått. I takt med att minoriteter som tidigare inte hade någon egentlig röst kunnat framföra sin bild har vår syn på vissa begrepp förändrats. Vad man väljer att säga till familj, kollegor och vänner har aldrig fallit under yttrandefrihetslagstiftningen. Det är först när det får spridning som det uppmärksammas av lagstiftaren. 4. I backspegeln har denna form av förändringar skett hela tiden och det var nog ungefär lika jobbigt att acceptera då som nu.
På ett mer allmänmänskligt plan har jag dock lite svårt att förstå problemet. Om det finns ett ett ord, t.ex. ”liggbräda”, vad är då skälet till att använda ordet ”hora”? Om mörkhyade med afrikanskt påbrå som grupp säger att ”av lätt insedda historiska skäl tycker vi att det är nedvärderande när använder uttrycket ’negrer’ så vi vore tacksamma om ni slutade upp med det”, vad är argumentet emot? ”Men jag har alltid sagt ’neger’ och menar inget särskilt med det. Jag menar, ni är ju faktiskt det...”
Men, för att återgå till ämnet. Visst: hane/hona är sällsynt välfunnet. Enda problemet är väl att man, som driven av ett yttre tvång, måste tänka på ”kuk i *****” när man kopplar (<= lägg märke till den dråpliga effekten av icke könsneutral censur). Om någon tycker den analogin känns lite väl nattstånden idag (ibland får jag till det) får man väl ta ett snack om det. Den som lever får se.
Vad gäller den allmänt skämtsamt hånfulla tonen i tråden vet vi innerst inne var den kommer ifrån: insikten om att tåget lämnat perrongen.
/DQ-20
Det är just det som är meningen med yttrandefrihet, man behöver alls icke motivera varför man väljer att uttrycka sig på ett visst sätt. Du behöver inte förstå det, jag behöver inte förstå det och ingen annan heller. Det är märkligt att det ska vara så svårt att inse att det är just detta som är yttrandefrihet. Och nej, inget tåg har lämnat perrongen förrän alla yttrandefrihetsivrare har givit upp och anammat Newspeak.
WhereNextColumbus skrev:Mycket kränkta människor i den här tråden. Känns det otryggt när världen förändras?
Eller obra helt enkelt...
Språket utvecklas och förändras. Hur kommer det sig att det blir så starka reaktioner på sådant som inte borde spela någon roll? Kommer ihåg att det var en lång period av upprördhet över tidigare nämnda bakverk. Extremt inskränkt. Också roande hur många idiotiska hänvisningar till Orwell och felanvändningar av hans term Newspeak man får på internet. Facebook svämmar över av människor som gör detta och samtidigt själva har vänt helt upponer på den politiska begreppsvärlden.
Känns faktiskt ganska ironiskt med den överlag raljanta tonen i tråden. Jag har genom åren varit medlem på många olika forum och internet är överlag en lättkränkt värld, men detta forums medlemmar ligger på ohotad förstaplats när det kommer till lättkränkthet och känslighet över vilka ord som används.
Senast redigerad av WhereNextColumbus 2021-07-16 09:57, redigerad totalt 1 gång.
WhereNextColumbus skrev:Mycket kränkta människor i den här tråden. Känns det otryggt när världen förändras?
Problemet är väl när det ska göras såna här förändringar för att det är nån pk-person som är orolig för att folk blir kränkta av såna här fackuttryck. Som sagt master/slave kan jag förstå även om jag själv aldrig lagt nån slags värdering i det på den tiden när IDE-diskar i datorn var en grej, men det finns verkligen ingen vettig anledning att byta ut hona/hane eftersom det inte finns nåt enklare o bättre ord för dom två kontakterna, samt att det inte finns nån normal människa som kan bli kränkt av det. Skulle väl kanske vara nå överkristna personer som inte ens vågar tänka på nåt som har med sex att göra, men såna människor blir kränkta av allt så dom borde inte ha nån vidare talan oavsett.
Tell skrev:men det finns verkligen ingen vettig anledning att byta ut hona/hane eftersom det inte finns nåt enklare o bättre ord för dom två kontakterna
Problemet är väl när det ska göras såna här förändringar för att det är nån pk-person som är orolig för att folk blir kränkta av såna här fackuttryck. Som sagt master/slave kan jag förstå även om jag själv aldrig lagt nån slags värdering i det på den tiden när IDE-diskar i datorn var en grej, men det finns verkligen ingen vettig anledning att byta ut hona/hane eftersom det inte finns nåt enklare o bättre ord för dom två kontakterna, samt att det inte finns nån normal människa som kan bli kränkt av det. Skulle väl kanske vara nå överkristna personer som inte ens vågar tänka på nåt som har med sex att göra, men såna människor blir kränkta av allt så dom borde inte ha nån vidare talan oavsett.
Som påpekats tidigare i tråden så finns fler källor till att uppmana till förändringar än att vara kränkt. Man kanske tycker att det är obra? *wink wink* Någon skrev också tidigt att "kontext spelar roll". Man kanske skulle ta sig en funderare över den vidare kontexten? Finns det något som går förlorat när det tekniska språket desexualiseras eller befrias från språkarv som för tankarna till makthierarkier som än idag spelar stor roll för hur samhället är uppdelat?
WhereNextColumbus skrev:Språket utvecklas och förändras. Hur kommer det sig att det blir så starka reaktioner på sådant som inte borde spela någon roll? Kommer ihåg att det var en lång period av upprördhet över tidigare nämnda bakverk. Extremt inskränkt. Också roande hur många idiotiska hänvisningar till Orwell och felanvändningar av hans term Newspeak man får på internet. Facebook svämmar över av människor som gör detta och samtidigt själva har vänt helt upponer på den politiska begreppsvärlden.
Känns faktiskt ganska ironiskt med den överlag raljanta tonen i tråden. Jag har genom åren varit medlem på många olika forum och internet är överlag en lättkränkt värld, men detta forums medlemmar ligger på ohotad förstaplats när det kommer till lättkränkthet och känslighet över vilka ord som används.
Jaha, naturligtvis dyker någon upp och förklarar läget för alla "inskränkta" och "idiotiska" personer. Eftersom jag har läst 1984, liksom en hel del av George Orwells övriga alster, kan jag bara meddela att Newspeak definitivt passar in i detta sammanhang:
"The intellectual purpose of Newspeak is to make Ingsoc-approved thoughts the only expressible thoughts. As constructed, Newspeak's vocabulary communicates the exact expression of sense and meaning that a member of the Party could wish to express. It excludes secondary denotations and connotations. The linguistic simplification of Oldspeak into Newspeak was realised with neologisms, the elimination of ideologically undesirable words, and the elimination of the politically unorthodox meanings of words."
"The word "Newspeak" is sometimes used in contemporary political debate as an allegation that someone tries to introduce new meanings of words to suit their agenda."
petersteindl skrev:Har ni ätit sådana här? [ Bild ]
Svar ja; kallas afrikansk kyss.
Säkert gott med ett glas bögvin därtill.
Det var nytt för mig. Då jag var liten d v s i slutet på 1950-talet hette de negerkyssar. Nu heter de mintkyssar som är ett bättre ord. Afrikansk kyss är en konstig och helt opassande benämning. Vad har Afrika med detta objekt att göra? Hur ser svaret på frågan ut där? Mintkyss är enklare att förklara.
En av betydelserna av ordet neger är från ordet negro som betyder färgen svart. Det är namn på en färg (även fast svart rent fysikaliskt inte klassas som färg). Ordet härstammar från det spanska ordet "negro" som betyder svart och som i sin tur kan härledas till latinets ord "niger", med samma betydelse.
Begreppet ”neger” användes från början som allmän benämning på alla folkslag med svart hudfärg. Efter en tid gjordes det åtskillnad mellan olika mörkhyade folkslag. Inte ens i Afrika ansågs vid denna tid alla mörkhyade folk höra till negrerna.
Wiki skrev:De semitiska och hamitiska folken i Sahara, Abessinien och egyptiska Sudan liksom Khoisanfolken i Kaplandet och pygméer, vilka inte räknas som bantufolk, skildes från negrerna. Semiter och hamiter ansågs tillhöra den europida rasen (den så kallade "vita rasen" eller Kaukasisk ras) medan alla de svarta folken ansågs höra till den negroida rasen.
Semiter och hamiter kommer från Noas söner Sem och Ham. Jafet var Noas tredje son. Det är alltså från samma fader och moder och således samma ras. Det finns inte olika raser inom det man kallar Homo Sapiens.
Det man kan säga är att förutom ett ords fundamentala betydelse så finns även värdering i ordet och om ett ord blir starkt negativt värdeladdat så är det tveksamt om dess användning verkligen är adekvat. Ordet ”neger” uppfattas idag ofta som föråldrat och som ett negativt laddat uttryck. Det kan bedömas som en förolämpning och av somliga används det som ett invektiv. Vissa menar att 1950-talisterna är den sista generation i vilken ordet "neger" anses som ett värdeneutralt ord. Idag är det olämpligt och inte adekvat att använda ordet ”neger” på grund av dess aktuella negativa värdeladdning.
Här är ett utmärkt exempel gällande objektet havreboll
Att byta ut ordet mot "afrikansk" ser jag som ett dåligt och opassande val i de flesta sammanhang.
Negerkyss Mintkyss. Negerboll Havreboll. I båda fallen har ordet "neger" = svart bytts ut mot en ingrediens i objektet och det är mer adekvat än att införa en geografisk plats som inte har något med objektet att göra.
Vad gäller uttryck som Master/Slave i klockningssammanhang och hona/hane i kontaktsammanhang inom elektronik så kan man kanske se Master/Slave som värdeladdat. Att man ser hona/hane som värdeladdat är som jag ser det ganska konstigt.
MvH Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.
OK, parrot. Att "papegoja" andras pejorativa uttryck och därmed nedvärdera hela generationer skapar inget förtroende.
Så nu var det inte kul med ord som kan uppfattas som stötande längre?
Nej, problemet uppstår när man förfäktar åsikten att man inte bör vara sarkastisk/ironisk i vissa frågor men samtidigt själv tar sig denna rätt i andra frågor. En form av hyckleri och översitteri, alltså.
För egen del anser jag naturligtvis att man får skoja om allt och att många av inläggen i denna tråd är helkul.
WhereNextColumbus skrev:Som påpekats tidigare i tråden så finns fler källor till att uppmana till förändringar än att vara kränkt. Man kanske tycker att det är obra? *wink wink* Någon skrev också tidigt att "kontext spelar roll". Man kanske skulle ta sig en funderare över den vidare kontexten? Finns det något som går förlorat när det tekniska språket desexualiseras eller befrias från språkarv som för tankarna till makthierarkier som än idag spelar stor roll för hur samhället är uppdelat?
Så har du lust att förklara vad som är problematiskt med hon/hane då? O vad som skulle kunna vara bättre namn?
Men Peter, du begriper väl att hane/hona är heteronormativt?! Som om det skulle finnas bara två kön, och bara dessa två passar ihop. Har du inte läst queerteori? Kom tillbaka när du har gjort det.
För övrigt tycker jag att det är en viss skillnad mellan att å ena sidan vilja kalla bakverk för negerbollar och negerkyssar (som Peter var inne på så är det bara ett ord för färgen svart, precis som med skinkan pata negra), och å andra sidan att vilja kalla "mörkhyade med afrikanskt påbrå" för negrer när de – eller deras vita advokater … – hör på. Men å andra sidan, börjar inte "mörkhyade med afrikanskt påbrå" att nu (ursäkta) reclaima ord som neger? Snart är det alltså helt okej igen. Litet samma utveckling som ordet bög har haft. Kort och koncist dessutom.
Man kan ju även skilja på neger/bög och jävla neger/bög.
Sexarbetare vill kallas just så, och det tycker jag är enkelt att respektera, men det kan ju ha att göra med att jag står på deras sida och menar att man åtminstone borde frågat dem vad de tycker innan man stiftar en sexköpslag över huvudet på de stackarna. Det är desto svårare för alla MSM-journalister med den bestämda uppfattningen att allt sådant arbete skall vara förbjudet. Inte för att sexarbetare blir så jävla kränkta av andra ord i och för sig … Det beror väl mer på vad som ligger bakom orden. Prostituerad är dessutom ett förbannat krångligt ord, nästan i klass med uttrycket "mörkhyad med afrikanskt påbrå".
Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-07-16 13:27, redigerad totalt 3 gånger.
I-or skrev:För egen del anser jag naturligtvis att man får skoja om allt och att många av inläggen i denna tråd är helkul.
Jag var faktiskt på väg häromdagen att fråga om din son som slår dig på överarmen är mongo eftersom överarmar behövs vid vaccinering. Men det gjorde jag förstås inte!
E skrev:Men Peter, du begriper väl att hane/hona är heteronormativt?! Som om det skulle finnas bara två kön, och bara dessa två passar ihop. Har du inte läst queerteori? Kom tillbaka när du har gjort det.
För övrigt tycker jag att det är en viss skillnad mellan att å ena sidan vilja kalla bakverk för negerbollar och negerkyssar (som Peter var inne på så är det bara ett ord för färgen svart, precis som med skinkan pata negra), och å andra sidan att vilja kalla "mörkhyade med afrikanskt påbrå" för negrer när de – eller deras vita advokater … – hör på. Men å andra sidan, börjar inte "mörkhyade med afrikanskt påbrå" att nu (ursäkta) reclaima ord som neger? Snart är det alltså helt okej igen. Litet samma utveckling som ordet bög har haft. Kort och koncist dessutom.
Sexarbetare vill kallas just så, och det tycker jag är enkelt att respektera, men det kan ju ha att göra med att jag står på deras sida och menar att man åtminstone borde frågat dem vad de tycker innan man stiftar en sexköpslag. Det är desto svårare för alla MSM-journalister med den bestämda uppfattningen att allt sådant arbete skall vara förbjudet. Inte för att sexarbetare blir så jävla kränkta av andra ord i och för sig … Det beror väl mer på vad som ligger bakom orden. Prostituerad är dessutom ett förbannat krångligt ord, nästan i klass med uttrycket "mörkhyad med afrikanskt påbrå".
Mvh E*
Det finns bara 2 kön. Individens kön avgörs av sammansättningen hos könskromosomerna. Hos alla däggdjur har honan en dubbel uppsättning X-kromosomer medan hanen en uppsättning X-kromosomer och en med Y-kromosomer.
MvH Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.
Jag lade till eller möjligen justerade några små saker i inlägget du citerar, men det var nog inte så viktigt. Ville bara nämna det, eftersom det liksom försvann på förra sidan.
Mvh E*
PS. Hur fan göra med mikrofonuppställningen X/Y?
Senast redigerad av E 2021-07-16 13:46, redigerad totalt 1 gång.
När chokladbollen blev chokladboll hade jag inte direkt något att invända Men numera så tycker jag att många letar konstlade anledningar att känna sig stötta!
Visst det kan vara systematiskt med föraktfullt språkbruk för att trycka ner människor eller folkgrupper! Men det omvända är också möjligt, att människor med ett lite för stort ego letar fel och brister hos andra vilka aldrig anses uttrycka sig tillräckligt väl och polerat.
Jag tycker vi mer och mer närmar oss ett samhälle som anser att norm människan kan ha vilken hudfärg som helst, kan tro på vilka religiösa påbud som helst. Men som inte accepterar någon som inte finner sig tillrätta i de sammanhang de föds in i. Ett samhälle som accepterar alla oavsett hudfärg, men där toleransen inte sträcker sig längre än till att man kan vara normal trots att man är färgad, är inte påtagligt tolerant.
Visst det finns både vita och svarta hund och katt ägare, som gillar att stryka alla medhårs Men det finns faktiskt även människor som gillar annat
Med det sagt så måste jag inflika att det finns gott om hycklare på faktiskt, människor som inte alls är för ett samhälle som har högt till tak! Utan istället ett normaliserande samhälle som förtrycker vissa
//dewpo - tål även dåliga skämt
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den? Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information
I-or skrev:För egen del anser jag naturligtvis att man får skoja om allt och att många av inläggen i denna tråd är helkul.
Jag var faktiskt på väg häromdagen att fråga om din son som slår dig på överarmen är mongo eftersom överarmar behövs vid vaccinering. Men det gjorde jag förstås inte!
Mvh E*
Ja, ibland undrar man ju angående hans tillstånd, men han tycker nog mest att det är kul att slå mig när jag s.a.s. "förtjänar" det efter Sanningsministeriets, förlåt Skolverkets, kampanjer. Mongo (mongoloid) är också ett bra uttryck för övrigt, mycket snärtigare än Downs syndrom. Jag hade en lumparkamrat som ville bli kallad för Mango, men detta övergick förstås direkt till Mongo.
WhereNextColumbus skrev:Språket utvecklas och förändras. Hur kommer det sig att det blir så starka reaktioner på sådant som inte borde spela någon roll? Kommer ihåg att det var en lång period av upprördhet över tidigare nämnda bakverk. Extremt inskränkt. Också roande hur många idiotiska hänvisningar till Orwell och felanvändningar av hans term Newspeak man får på internet. Facebook svämmar över av människor som gör detta och samtidigt själva har vänt helt upponer på den politiska begreppsvärlden.
Jaha, naturligtvis dyker någon upp och förklarar läget för alla "inskränkta" och "idiotiska" personer. Eftersom jag har läst 1984, liksom en hel del av George Orwells övriga alster, kan jag bara meddela att Newspeak definitivt passar in i detta sammanhang:
"The intellectual purpose of Newspeak is to make Ingsoc-approved thoughts the only expressible thoughts. As constructed, Newspeak's vocabulary communicates the exact expression of sense and meaning that a member of the Party could wish to express. It excludes secondary denotations and connotations. The linguistic simplification of Oldspeak into Newspeak was realised with neologisms, the elimination of ideologically undesirable words, and the elimination of the politically unorthodox meanings of words."
"The word "Newspeak" is sometimes used in contemporary political debate as an allegation that someone tries to introduce new meanings of words to suit their agenda."
Men du kanske i din upphöjda visdom har tagit fram en textanalys som visar någonting annat och som resten av världen inte har förstått?
Ja du har så rätt, orden ska ändras för att PK-ELITEN( partiet) inte vill att du ska kunna uttrycka att en enhet är den som styr en annan enhet. Och ingenting annat i boken än just den här introduktionen till newspeak spelar heller någon roll för kontext. Det finns ingen yttrandefrihet, war is peace osv.
Tack för att du litar på mitt (och Wikipedias) ord, men det vore ännu bättre om du faktiskt läste romanen. Animal Farm (Djurfarmen) rekommenderas också för den intresserade.
WhereNextColumbus skrev:Finns det något som går förlorat när det tekniska språket desexualiseras eller befrias från språkarv som för tankarna till makthierarkier som än idag spelar stor roll för hur samhället är uppdelat?
Ja, kopplingen till historien. Företeelser upphör inte att ha existerat för att man byter ut lite ord. Det jag tror upplevs som mest provocerande med detta är att språket är en viktig del av identiteten. Det är kränkande att bli skriven på näsan hur man bör och inte bör uttrycka sig.
Allt detta bögsnack har även fått mig att dra mig till minnes att det är hög tid för årets sommarbögdrink:
Strawberry Daiquiri 4 cl ljus rom 150 gram färska jordgubbar som mixas väl (inte snåla här!) 5 cl färsk limejuice En skvätt sockerlag Serveras med massor av is i ett snyggt cocktailglas
I-or skrev:Tack för att du litar på mitt (och Wikipedias) ord, men det vore ännu bättre om du faktiskt läste romanen. Animal Farm (Djurfarmen) rekommenderas också för den intresserade.
Har jag absolut gjort. Kan rekommendera hyllning till katalonien. Det är en bok som beskriver hur PK-elitisten Orwell själv åker till Spanien för att skjuta på yttrandefrihetsförespråkande frihetsbeivrare. (Kanske)
WhereNextColumbus skrev:Finns det något som går förlorat när det tekniska språket desexualiseras eller befrias från språkarv som för tankarna till makthierarkier som än idag spelar stor roll för hur samhället är uppdelat?
Ja, kopplingen till historien. Företeelser upphör inte att ha existerat för att man byter ut lite ord. Det jag tror upplevs som mest provocerande med detta är att språket är en viktig del av identiteten. Det är kränkande att bli skriven på näsan hur man bör och inte bör uttrycka sig.
Jojo men det är två problem med det här resonemanget:
1. Det ÄR ingen "sexualiseat" med han- och hankontakter. Tänker man på sex när man jackar i sina phonokontakter i förstärkaren så ligger problemet hos användaren och inte i språket. Blidkar man sexgalningen genom att ändra språket, så hittar han/hon snart nåt annat galet att associera till.
2. Inte heller förs tankarna till slavhandel och "makthierarkier" när man använder begrepp som master/slave. Ingen förutom knäppgökar på endera "sidan" i åsiktsspektrat bör rimligen göra den kopplingen. Normalt funtade personer förstår att begreppen beskriver funktionen och inget annat. Inget!
Conan skrev: 2. Inte heller förs tankarna till slavhandel och "makthierarkier" när man använder begrepp som master/slave. Ingen förutom knäppgökar på endera "sidan" i åsiktsspektrat bör rimligen göra den kopplingen. Normalt funtade personer förstår att begreppen beskriver funktionen och inget annat. Inget!
I ett liknande fall får jag dock en trist känsla och det gäller "master bedroom". Jag brukar fråga mäklaren var slave bedroom finns, men de uppskattar inte frågan. Här kan man väl inte hävda funktionen? Eller kan man?
Conan skrev: 2. Inte heller förs tankarna till slavhandel och "makthierarkier" när man använder begrepp som master/slave. Ingen förutom knäppgökar på endera "sidan" i åsiktsspektrat bör rimligen göra den kopplingen. Normalt funtade personer förstår att begreppen beskriver funktionen och inget annat. Inget!
I ett liknande fall får jag dock en trist känsla och det gäller "master bedroom". Jag brukar fråga mäklaren var slave bedroom finns, men de uppskattar inte frågan. Här kan man väl inte hävda funktionen? Eller kan man?
Master behöver inte vara motsatsen till slave utan helt enkelt beskriva vem som styr. Master bedroom är väl ägarens/huvudpersonens sovrum, ofta inkluderat eget badrum och, på nysvenska, walk-in-closet. Master degree på en skola antyder väl inget om slavar heller, även om vissa elever kanske känner det så.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.
Stora sovrummet. "Huvudsovrummet". Associerar man det med slavhandel och piskade människor så tycker jag att man borde jobba lite med det problemet och inte själva ordet.
Jag har en morbror som har släktforskat ända tillbaka till 1500-talets början. I dessa undersökningar framkommer att släktingar till mig har förtryckts, utnyttjats och t.o.m. mördats av kungar genom århundradena.
Jag kräver därför att ordet kung omedelbart förbjuds i alla sammanhang och ersätts med ordet klant: klant Carl XVI Gustaf, KlantSängen, Klant för en dag, Klant Fu Panda o.s.v.
Mastering Master handbook of acoustics Master of Science (M.Sc.) …
Kanske i ett Master bedroom: King size = 76" = 193,04 cm. Queen size = 60" = 152,4 cm Själv har jag bara 120 cm i min etta.– någon som har koll på vad det kallas? För övrigt är alla sängar för korta, vilket beror på att man har varit så idiotisk att man valt att mäta människors längd MED ARMARNA NEDFÄLLDA (och bara från hälarna trots man säger från topp till tå)! Jag påstår med viss emfas att det är fullt rimligt att man i en säng vill kunna sträcka ut ordentligt, även om få människor sover på detta vis.
Jag tycker nog att du skall sluta fråga mäklare var slavens sovrum ligger, Per! Visst kan säkert många av dem ta det som ett skämt (även om du tycks mena allvar med det), men jag förstår att det kan skapa onödig irritation.
Samtidigt är jag en stor förespråkare för begrepp på svenska när det är rimligt.
Mvh E*
Senast redigerad av E 2021-07-17 15:13, redigerad totalt 2 gånger.
E skrev:Mastering Master handbook of acoustics Master of Science (M.Sc.) …
Kanske i ett Master bedroom: King size = 76" = 193 cm Queen size = 60" = 152 cm Själv har jag bara 120 cm i min etta – någon som har koll på vad det kallas? För övrigt är alla sängar för korta, vilket beror på att man har varit så idiotisk att man valt att mäta människors längd MED ARMARNA NEDFÄLLDA (och bara från hälarna trots man säger från topp till tå)! Jag påstår med viss emfas att det är fullt rimligt att man i en säng vill kunna sträcka ut ordentligt, även om få människor sover på detta vis.
Jag tycker nog att du skall sluta fråga mäklare var slavens sovrum ligger, Per! Visst kan säkert många av dem ta det som ett skämt (även om du tycks mena allvar med det), men jag förstår att det kan skapa onödig irritation.
Samtidigt är jag en stor förespråkare för begrepp på svenska när det är rimligt.
Mvh E*
Tänkte på exakt samma sak.
Vad gäller master/slave så skulle man kanske kunna använda Head & Tail, Huvud & Svans.
Vad gäller hona/hane så skulle man kanske kunna byta dessa mot Male Master/Female slave. Dock tror jag att även detta skulle kunna vålla vissa smärre små problem.
MvH Male Master
Master and Servant - Depeche Mode Master of Puppets - Metallica Master Blaster - Stevie Wonder Masters of War - Bob Dylan The Fairy Feller's Master-Stroke - Queen Mastermind - Megadeath
Samtliga låtar får mig alltid att skämmas över att vara en vit medelålders man, d.v.s. en master, som är skyldig till världens alla orättvisor och därmed är dömd att för evigt bära arvssyndens ok. Förbjud dem allihop!
I-or skrev: Samtliga låtar får mig alltid att skämmas över att vara en vit medelålders man, d.v.s. en master, som är skyldig till världens alla orättvisor och därmed är dömd att för evigt bära arvssyndens ok. Förbjud dem allihop!
Kopplingen till arvsynden är faktiskt intressant rent idéhistoriskt. Undra om den här typen av idéer har lättare att dyka upp i samhällen med en tradition av arvsyndsföreställningar?
Det är skrämmande att folk stödjer dessa vansinnigheter. Räcker inte 100 miljoner mördade att inse social ingenjörskap från dårar aldrig är vägen fram? Samma dårar som anser hane/hone är farligt för samhället är i stor del samma personer som stödjer diktatorer. Det är inget naturligt alls med dessa namnbyten och de ska behandlas som dumheter.
I-or skrev: Samtliga låtar får mig alltid att skämmas över att vara en vit medelålders man, d.v.s. en master, som är skyldig till världens alla orättvisor och därmed är dömd att för evigt bära arvssyndens ok. Förbjud dem allihop!
Kopplingen till arvsynden är faktiskt intressant rent idéhistoriskt. Undra om den här typen av idéer har lättare att dyka upp i samhällen med en tradition av arvsyndsföreställningar?
Fast, arvsynden är något helt annat. Det kan dock inte diskuteras på forumet.
music4ever skrev:Det är skrämmande att folk stödjer dessa vansinnigheter. Räcker inte 100 miljoner mördade att inse social ingenjörskap från dårar aldrig är vägen fram? Samma dårar som anser hane/hone är farligt för samhället är i stor del samma personer som stödjer diktatorer. Det är inget naturligt alls med dessa namnbyten och de ska behandlas som dumheter.
Jag har inte sett så mycket stöd från medlemmar på Faktiskt. Vågar de inte eller orkar de inte argumentera, eller är folk bara ovanligt vettiga här?
petersteindl skrev: Fast, arvsynden är något helt annat. Det kan dock inte diskuteras på forumet.
Likheter finns nog ändå kan jag tycka fast inte specifikt med det som ursprungligen diskuterades i trådämnet förstås utan snarare med tanken att man ärver en skuld. Jag råkade nog sväva iväg lite… Ur ett filosofiskt perspektiv borde det väl vara ok att diskutera?
petersteindl skrev: Fast, arvsynden är något helt annat. Det kan dock inte diskuteras på forumet.
Likheter finns nog ändå kan jag tycka fast inte specifikt med det som ursprungligen diskuterades i trådämnet förstås utan snarare med tanken att man ärver en skuld. Jag råkade nog sväva iväg lite… Ur ett filosofiskt perspektiv borde det väl vara ok att diskutera?
Nejdå, du har helt rätt. Klassisk arvsynd i sitt ursprungliga religiösa sken är förstås någonting annat, men det finns i ett bredare perspektiv mycket täta kopplingar till det tankegods som via kolonialismen vill utmåla dagens västerländska civilisation som genomgripande ond och dagens ättlingar till kolonisatörerna som syndare.
Tell skrev:WhereNextColumbus, jag är fortfarande nyfiken på vad du anser problemet med hona/hane är och vad som skulle vara ett bättre alternativ?
Du, jag skulle inte lägga någon energi på att strida för att byta ut hona/hane. Personligen tycker den typen av kamp är väldigt sekundär. Samtidigt är har jag inte mindre förståelse för att det handlar om ett större projekt än just dessa ord som förmodligen går att spåra till poststrukturalismen. Poängen är alltså inte att hindra någon från att yttra sina ståndpunkter utan att försöka förhindra att man också präntar in sådant man inte avsett säga. Jag ger mig inte in i detta som någon stark förespråkare för att hålla på att byta ut massa ord, jag tycker bara det är extremt trött med alla kränkta gubbar.
Tell skrev:WhereNextColumbus, jag är fortfarande nyfiken på vad du anser problemet med hona/hane är och vad som skulle vara ett bättre alternativ?
Du, jag skulle inte lägga någon energi på att strida för att byta ut hona/hane. Personligen tycker den typen av kamp är väldigt sekundär. Samtidigt är har jag inte mindre förståelse för att det handlar om ett större projekt än just dessa ord som förmodligen går att spåra till poststrukturalismen. Poängen är alltså inte att hindra någon från att yttra sina ståndpunkter utan att försöka förhindra att man också präntar in sådant man inte avsett säga. Jag ger mig inte in i detta som någon stark förespråkare för att hålla på att byta ut massa ord, jag tycker bara det är extremt trött med alla kränkta gubbar.
Kränkt är jag inte, bara väldigt oförstående. Som sagt så master/slave kan jag förstå men inte hona/hane, o eftersom du uttryckte det som du ansåg det var ett problem så var jag nyfiken på vad exakt du ansåg problemet var o vad lösningen skulle kunna vara.
Jag har varit inne på det tidigare, men detta är en riktigt rolig tråd. Jag finner det fantastiskt kul när personer som gärna propagerar för att alla har rätt att känna sig kränkta kritiserar sina meningsmotståndare för att känna sig... kränkta.
I-or skrev:[…] får mig alltid att skämmas över att vara en vit medelålders man, d.v.s. en master, som är skyldig till världens alla orättvisor och därmed är dömd att för evigt bära arvssyndens ok.
Du får inte glömma all klimatångest du skall känna, inte minst för de energislukande slutstegen samt den konsumtion av rött kött som audiofiler gärna ägnar sig åt när de inte spisar fonogram.
Vi måste även byta namn på exempelvis instrument som flygel. (Såvida nu inte elflyg genererar noll flygskam, förstås.)
Jag tycker allt skall passa. HEN-kontakter skall passa hur som helst. HEN kan vara honor eller hanar och alla kombinationer är möjliga att kombinera. Storleken skall inte heller spela någon roll, allt skall passa.
Lemo hade och fortfarande kanske har ett kontaktdon som kallades hermafrodit. Mark Levinson the man person använde denna redan på 70-talet om jag minns rätt. Den satt även på vissa gamla svenska telefoner. Jag minns att de var dyra. De var väldigt bra. Jag använde dessa i någon konstruktion för länge sedan och har några sådana fortfarande i lådorna.
Är det dags att förbjuda alla kontaktdon utom hermafroditer? Man byter i så fall lämpligtvis ut DIN mot DPKN.
Mvh Peter
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005 Numera pensionär. Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.
Så i USA är det inte bara heteronormativa kontakter, det är även … – ja, jag vet inte vad man skall kalla det? Men allvarligt är det, det är jag säker på!
Harryup skrev:Verkligen, även när det gäller väggkontakter.
I USA kan man inte vända jordade kontakter. Det går bara att koppla ihop på ett sätt. Där har man kontroll på 0 och +.
Jo, det går faktiskt ibland. Finns 2 varianter en med raka stift och en med ett stift som är bredare.
Sen är det inte många länder förutom skandinavien och Tyskland som man faktiskt kan vända på kontakten.
Den vanliga jordade Shuko stickproppen, som har ett hål kopplat till ena jordblecket, passar även i alternativa vägguttag med ett stift som sticker ut och passar i det hålet. Då kan man inte vända den kontakten. Tror att det används på det sättet i t.ex Danmark.
petersteindl skrev: I USA kan man inte vända jordade kontakter. Det går bara att koppla ihop på ett sätt. Där har man kontroll på 0 och +.
Jo, det går faktiskt ibland. Finns 2 varianter en med raka stift och en med ett stift som är bredare.
Sen är det inte många länder förutom skandinavien och Tyskland som man faktiskt kan vända på kontakten.
Den vanliga jordade Shuko stickproppen, som har ett hål kopplat till ena jordblecket, passar även i alternativa vägguttag med ett stift som sticker ut och passar i det hålet. Då kan man inte vända den kontakten. Tror att det används på det sättet i t.ex Danmark.
Jag var med om – eller rättare sagt "tittade på" – när vi släckte "halva Danmark" då de nyligen hade infört strikta bestämmelser om jordfelsbrytare, även på industrier. Mitt dåvarande företag hade levererat en styrning till ett danskt företag, vilka dock hade levererat ritningar med "alltför generösa toleranser" för montaget. Danskarna gick omedelbart på montaget med en vinkelslip, medan verkmästaren bjöd oss leverantörer på krogen... Plötsligt lade all elektricitet av på krogen... Verkmästaren uppsökte en telefon och konstaterade faktum: det hade uppstått en kortslutning "någonstans i Danmark". Risken var stor att den hade uppstått på hans företag, så vi begav oss dit igen. På återresan kunde vi konstatera, att det var "svart" i hela den överblickbara "byen"...
Vår styrning innehöll bl.a en rätt stor "pannkaksmotor", och det visade sig att kunden hade avlägsnat luckan till inkopplingspanelen innan de började att härja med vinkelslipen. Järnfragment från vinkelslipningen hade därför "sugits in" i motorn och orsakade kortslutning då de skulle "provstarta" den. Verkmästaren beordrade "fixa problemet!" varefter vi återvände till krogen för att avsluta våra beställda Øl. Allt annat hade varit en dödssynd i Danmark...
Antropomorfiera mera! Det är skönt att kunna tekniken. — TfA. Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se
När man nedmonterar polisen kan man väl börja med alla polismästare. Eller åtminstone byta tillbaka till stads- och landsfiskaler. Vaktmästare, världs- mästare, … – det här kan ju skapa massa jobb för alla stackars administratörer!
I-or skrev:Så man kan alltså konstatera att ni "masters" satte era halvkorkade "slaves" i arbete och övergick till inmundigande av Øl?
Verkmästare kan för övrigt knappast heller vara godkänt Newspeak.
Ja, detta hände sig ju under 80-talet och tidiga 90-talet, innan vi blev medvetna om att man kan "ID-knarka". (Skäms, f.ö, ni som fortfarande (med nära nog 100% sannolikhet) fortfarande använder produkter som har producerats av mina styrsystem! - ni utgör nära nog 100% av Sveriges befolkning).
Antropomorfiera mera! Det är skönt att kunna tekniken. — TfA. Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se
Ber om ursäkt om fyrkant i onödan för tankarna till sex. Om inte annat så har det gjort det nu. (Det är förvisso inte särskilt heteronormativt iallafall – det får ni Faktiskt.io ge mig! Fan, halv fyrkant blir ju två …, nåja.)
Ber om ursäkt om fyrkant i onödan för tankarna till sex. Om inte annat så har det gjort det nu. (Det är förvisso inte särskilt heteronormativt iallafall – det får ni Faktiskt.io ge mig! Fan, halv fyrkant blir ju två …, nåja.)
Du låter som en gammal grafiker. Jag fick sådana att gråta av lycka när jag förevisade hur man gjorde en em-dash mm i Quark Xpress långt, långt, innan det gick i PageMaker som kunde väldigt mycket mer än något program på den där andra plattformen. Då smälte de o insåg att framtiden smakade äpple. Fast några av gubbarna föredrog blyförgiftning.
.Fast gamla grafiker är väl inte så förtjusta i onödigt långa citat?
.Jomenvisst lärde man sig litet s k 'layout' i plugget. Valde nån kurs där vi använde .just PageMaker om jag minns rätt. Hemma, där jag förstås lärde mig mest, körde .jag med MS Publisher (Office Small Business Edition?). ÅnTåppick: Ber om ursäkt .för alla fula ord.
.Mvh E*
.PS. Här har jag använt ett något större radavstånd. Jag kan tycka att man borde .ha det radavstånd som blir där man infogar piktogram (s k 'smiley'), på alla andra .rader också! För man vill ju inte göra piktogrammen mindre.
Senast redigerad av E 2021-07-30 20:13, redigerad totalt 1 gång.
E skrev:.Fast gamla grafiker är väl inte så förtjusta i onödigt långa citat?
.Jomenvisst lärde man sig litet s k 'layout' i plugget. Valde nån kurs där vi använde .just PageMaker om jag minns rätt. Hemma, där jag förstås lärde mig mest, körde .jag med MS Publisher (Office Small Business Edition?). ÅnTåppick: Ber om ursäkt .för alla fula ord.
.Mvh E*
.PS. Här har jag använt ett något större radavstånd. Jag kan tycka att man borde .ha det radavstånd som blir där man infogar piktogram (s k 'smiley'), på alla andra .rader också!
Jag sa till en kollega att jag inte gillade hennes groteska majuskler o höll på att få en örfil